ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Giftermål på en torsdag 1810  (läst 731 gånger)

2010-01-26, 12:37
läst 731 gånger

Utloggad Anders Forvass

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 15:31
    • Visa profil
Drängen och brukaren Nils Johansson i Släte samt pigan Ingeborg Maria Larsdotter gifte sig den 22 november 1810 (källa Frödinge C I:3 s 205).
 
Den 22 november 1810 var en torsdag. Nils var vid tidpunkten 20 år gammal, Ingeborg var 19.
 
Frågor;
1) Hur vanligt var det att giftermål ägde rum på vanliga veckodagar vid denna tidpunkt, tidigt 1800-tal? Gjordes åtskillnad mellan de fattigare och/eller yngre i socknen, gentemot de mer välbeställda? (Detta förefaller i så fall inkonsekvent, då t ex det föregående gifermålet i kyrkboken var mellan en bonde och en änka, och ägde rum på måndagen samma vecka.)
2) Kan man anta att giftermålet ägde rum i sockenkyrkan (d v s Frödinge) om inget annat anges, eller hur vanligt var det med andra platser som t ex ett av gemålernas föräldratorp?
3) Hur fungerade själva giftermålsrutinen/-proceduren vid denna tidpunkt? Fanns någon standardmall för mindre/fattigare bröllop, t ex vilka repliker som skulle utväxlas och vilka utantillkunskaper i bibeln/katekesen som prästen alltid (i princip undantagslöst) frågade efter?
 
Vad gäller punkt 3 så beskrivs giftermålet mellan Rasken och Ida ganska väl i Vilhelm Mobergs 'Raskens' (kapitel 7), men detta fiktiva bröllop ägde ju rum ca 50 år efter den tid jag frågar efter (1810), och sedan önskar jag en mer konkret och formell beskrivning av själva giftermålsakten/-protokollet, om sådan finnes.

2013-09-07, 14:01
Svar #1

Utloggad Anders Forvass

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 15:31
    • Visa profil
Jag undrar om någon på forumet haft tid ännu att titta på föregående fråga, som rörde ett giftermål 1810 och de gängse (om sådana fanns) sedvänjorna och procedurerna kring händelser som denna vid början av 1800-talet, eller om någon vet vart jag kan vända mig för mer information om detta (t ex folklivsforskare med kunskaper om denna tidsperiod och samhällsklass).
 
Tackar på förhand.

2013-09-07, 16:49
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Anders,
frågorna har tagits upp tidigare i Anbytarforum och du kan nog hitta en del svar under Ämnen - Övriga ämnen - Äktenskap.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna