ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finnveden - varför det?  (läst 767 gånger)

2002-10-22, 23:52
läst 767 gånger

Utloggad Barbara Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2020-04-13, 23:21
    • Visa profil
Varför heter Finnveden i Småland så - och vad omfattas av detta namn? Finns det samband med Finnmark, samer el dylikt? Barbara

2002-10-23, 06:49
Svar #1

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Jag tillåter mig saxa ur Ortnamn i Småland:
 
I väster låg det större landet Finnveden förr även kallat Finnheden . vars invånare redan på 500-talet omtalas som finnaith? finnedar, där finn(e) förmodligen åsyftar kringströvande jägare och fiskare och ordet ed väl har den gamla betydelsen 'väg'. Senare har namnet omtytts till -hed och -ved 'skog'. Den åsyftade vägen kan ha varit en del av den urgamla kommunikationsleden Lagastigen, eller också har namnet samband med Bolmsö och Finnvedens centralbygd.  
 
(Jag har förgäves försökt att återge textens kursiva delar genom att skriva i Word och klistra in det här, men kursiveringen försvinner. Hur åstadkommer man f.ö. ett tecken som ser ut som en kombination av ett gement p och b och väl anger något slags läspljud. Jag har utelämnat den passusen här.)
 
Jöran Johansson

2002-10-23, 09:50
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Jöran
Detta har inte med Finnveden att göra, utan med ditt kursiveringsproblem.
Kursiv text får man med formateringskommandot `i{text}. Se vidare under Formatering i vänsterspalten
Tecknet du undrar över är väl detta: ?. Det skrivs med Alt+0254. Sifferkoden för diverse specialtecken finns i Windows hjälpmedel: Teckenuppsättning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna