ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Fanns det 1 i Åsheda?  (läst 291 gånger)

2012-02-13, 17:49
läst 291 gånger

Gunnarsson Wogelsby

Min farmors far var mjölnare i Åsheda på 1850-60 tal.  
Fanns det en kvarn där? Finns den ev kvar? Tack på förhand Gunnarsson

2012-02-13, 19:37
Svar #1

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5176
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 17:40
    • Visa profil
Hej Gunnarsson!
 
Enligt yrkesregistret i Arkiv Digital fanns det 1850-1862 sju mjölnare i Åseda. Antagligen minst lika många kvarnar.
Du måste ange namn på din farmors far, så kanske det går att spåra var han var mjölnare.
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-02-13, 23:05
Svar #2

Gunnarsson Wogelsby

Hej,Han hette Carl Larsson.Han avled 1866. Koppor?    
                       mvh Gunnarsson

2012-02-14, 11:19
Svar #3

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5176
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 17:40
    • Visa profil
Hej!
 
Ingen Carl Larsson finns med i dödboken för Åseda 1866.
Ingen med det namnet finns heller med bland mjölnarna 1850-1860.
Det finns en Carl Carlsson född 1822...?
Har du fler uppgifter? hustru? barn? födelseplats?
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-02-14, 14:08
Svar #4

Gunnarsson Wogelsby

Hej,Hustrun hette Gustava Maria f i Korsberga aug 1837 född Jonasdotter.  
Barn, Emma Sofia Carlsdotter f 24 April 1864 i Lemnhult Jönköping.    
mvh Gunnarsson

2012-02-14, 16:36
Svar #5

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5176
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 17:40
    • Visa profil
Gunnarsson
 
Nu gick det lättare.
Carl Magnus Larsson var född i Tånga Norregård, Åseda 30/4 1808, döpt 8/5, son till Lars Nilsson och Marta Alexandersdotter. Han bodde kvar i Tånga tillsammans med föräldrarna tills han 1861 flyttade till Lemnhult. Han står som vanför och var straffad för fylleri. Han var inte mjölnare i Åseda!  
I Lemnhult var han mjölnare i Boasjö kvarn men det var inte många år eftersom han avled 1/1 1866. Det står ingen dödsorsak i dödboken. Dottern Emma Sofia var född 24/5 1837 inte 24/4.  De hade också dottern Mathilda Christina född 8/3 1863.
Du kan titta i Lemnhult AI:13 sid 4 och Åseda AI:20 sid 104.
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-02-14, 22:50
Svar #6

Gunnarsson Wogelsby

Hej, NEj det stämmer inte! Min farmor,Emma Sofia carlsdotter var född 24 mars(april)1864.    
Min far var var f 1904. Kolla gärna igen   mvh Gunnarsson

2012-02-14, 23:54
Svar #7

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5176
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 17:40
    • Visa profil
Gunnarsson
 
Mina uppgifter är hämtade från födelseboken i Lemnhult 1864. Födelsedata har blivit fel någonstans troligen vid flyttning och har säkert hängt kvar därefter. Jag mailar några utdrag från födelseböcker
 
Birgitta B
Birgitta B

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna