ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigration till Tyskland  (läst 1097 gånger)

2011-12-18, 10:36
läst 1097 gånger

Birgit Hansson

Är det någon som vet varför flera unga pojkar emigrerade till Tyskland under 1860-talet? En ana i min släktforskning antogs 1867 till befälsutbildning inom försvaret varefter han 1869 flyttade till Tyskland och där slutade min forskning gällande honom. Upptäckte att även ett par unga män till i samma ålder från samma socken också flyttat dit. Har trott att det haft med det militära att göra. Har nu Googlat på Tyskland 1860 men det enda som finns är detta
 
TSV 1860 M?nchen, die Löwen, 60er, är en fotbollsklubb i M?nchen, Bayern, Tyskland.
 
Klubben bildades 1848 men blev då förbjuden för att 1860 återuppstå.  
Finns det någon släktforskare som vet mera om detta? Hade Sverige redan på den tiden fotbollsproffs?
 
Tacksam om jag kan få min nyfikenhet stillad av någon som vet mera

2011-12-18, 10:49
Svar #1

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Kolla in Blekinge släktforskarförening, där hittade jag mycket matnyttigt för mina försvunna! släktingar
 
http://www.blekingesf.se/vara-register/migrationsregistret
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2011-12-20, 23:43
Svar #2

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Det jag känner till är att lönerna inom jordbruket var avsevärt högre i Tyskland än i Sverige, vilket medförde en betydande arbetskraftsmigration till norra Tyskland, huvudsakligen Schleswig-Holstein. Man kan givetvis även tänka sig, att Tysklands enande under Preussens ledning 1866 fick en och annan beundrare av Bismarck att ge sig av - Sverige var ju inte så storvulet.

2011-12-27, 22:13
Svar #3

Utloggad Gert Brushammar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-22, 14:37
    • Visa profil
Birgit!
 
Jag vill inte förstöra nöjet för dig, det kan naturligtvis finnas proffs-skäl att pojkarna gav sig av till Tyskland. Men skänk en tanke åt situationen i Sverige. 1860-talet är ju den stora utvandringens tid och den grundade sig i första hand på missväxt- och hungersåren i Sverige. En mycket stor andel av befolkningen flydde helt enkelt de usla förhållanden som rådde i Sverige under de här besvärliga åren för att söka sig till områden där möjligheterna till försörjning var bättre. Det blev oftast USA men även Tyskland tog emot en stor mängd företrädesvis ungdomar som emigrerade från Sverige.
 
Jag skulle tro att du kan hitta information om pojkarna i Emigrantinstitutets material.
 
Hälsningar
/Gert
 
(Meddelandet ändrat av Brus 2011-12-27 22:15)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna