ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrant 1879  (läst 862 gånger)

2014-02-16, 13:36
läst 862 gånger

Utloggad Monica Sterckx

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 15:51
    • Visa profil
Jag har följt min farfars farbror Frans Oscar Johansson f.1856.07.03. Han gick, 1879.05.02, ombord på ångfartyget Orlando som gick från Göteborg till Hull. Han hade kontraktsnummer 6 och slutdestination Stillwater i Minnesota. Jag är nybörjare i de här sammanhangen och vet inte hur jag bäst tar mig vidare. Kan någon ge mig en vink?

2014-02-18, 09:06
Svar #1

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Monica, kanske går det att hitta rätt person via familysearch.org (gratis)även om det kan vara svårt. Du har hjälp av födelseår och immigrationsår men där kan vara många fel i källorna. Därför sök brett vad gäller år och stavningar.  
Sedan rekommenderas bouppteckningar, ifall hans föräldrar levde efter hans avresa så kanske där finns någon adress till honom i USA. Det är ju en klar fördel om man vet att han stannade i Minnesota och levde länge! Men många verkar mycket rörliga sedan de kommit till US så lås dig inte vid Minnesota.
Jag vill gärna veta för egen del hur du fann hans slutdestination, var det i något register?
Marianne    PS. Frågan skulle nog legat under Emigrant efterlysning, kanske en moderator flyttar den dit? (Du får enligt reglerna inte skriva samma fråga på flera ställen)

2014-02-18, 09:45
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Destinationen syns på hans post i Emihamn:
 
Efternamn:   JOHANSON
Förnamn:     FRANS OSKAR
Ålder:       23            Kön: M
Född: 1855/1856
Församling:      Län: G
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1879 05 02
Destination: STILLWATER
Medåkande:   NEJ
Källkod:     13:179:6

2014-02-18, 15:51
Svar #3

Utloggad Monica Sterckx

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 15:51
    • Visa profil
Tack för hjälpen Marianne! Jag ska leta vidare.
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna