ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Döva i Småland, institutet för döva i Hjorted  (läst 576 gånger)

2009-04-09, 15:45
läst 576 gånger

Utloggad Birgit Jacobsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2014-10-12, 14:52
    • Visa profil
Hej!
Min farfar hade en bror som var döv, Carl Alexander Jacobsson, född 1870 död 1941. Vid mitten av 1880-talet var han elev vid dövinstitutet i Hjorted. Där konfirmerades han. Han bodde hela sitt liv på gården Stämmerum i Gamleby. En släkting född 1924 har berättat att på söndagarna kom andra döva till Stämmerum och de umgicks och läste en tidning tillsammans. Detta var kanske vid början av 1900-talet och fortsatte kanske under många år. Jag vet inte om det är hennes egna minnen eller sådant som hennes far berättat. Jag tror att det kunde varit kamrater från Hjorted som kom. Är det någon med släktingar som studerat vid Hjorted, som har något att berätta? Finns det kanske t.o.m. någon som vet något om dessa träffar bland döva på gården Stämmerum?  
Hälsningar
 
Birgit Jacobsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna