ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bönder och borgare i Växjös omland  (läst 2888 gånger)

2002-02-15, 14:42
läst 2888 gånger

Annika Davidsson

Hej Göran!
Jag håller med dig om att det är viktigt att klargöra vilka som är rätta föräldrar till en person. Man får vara försiktig så man inte ger halvsyskon fel föräldrar t.ex. I frågan om släktskapet mellan Per Jonsson och systern du nämnt ovan råder väl inga oklarheter.
Däremot undrar jag lite över var de två syskonen som försvann mellan 1670 o. 1681 tog vägen.
Jag menar då att Per Jonsson i sitt 1:a äkt. tydligen hade två barn, sonen Måns o. dottern Ingeborg. I 2:a äkt. nämns döttrarna Merit o. Malin. Enligt din uppg. från domboken 1670 säger änkan Brita att hon har fyra små barn. Vad hände med de övriga två? Kanske hade de en annan förmyndare än Nils Hane?
Angående felskrivningen ovan av gårdsnamnet söfringsgård så visar det att man alltid ska konsultera domboken innan man lämnar ut en uppgift. Inte lita till gamla ofullständiga anteckningar.
Mvh Annika

2002-02-16, 11:11
Svar #1

Göran Johansson

Hej igen Annika!
 
Du frågar vad som hände med Brita Brynielsdotters 4 barn. Jag har inte funnit någon annan förmyndare än Nils Hane omnämnd i domböckerna för Konga hd.  
 
Vid närmare eftertanke så kan Måns Persson i Kårestad knappast vara densamme som länsmannen Måns Persson i Gummatorp (sannolikt Per Jonssons äldste son) över vilken Brita Brynielsdotter beklagar sig år 1670. Det kan ju var så att Merta och Malin var naturliga barn till Per Jonsson och Brita, medan Måns Persson och Ingeborg däremot var hustruns i ett tidigare äktenskap. Vad tror du?
 
Med vänlig hälsning
Göran

2002-02-16, 21:46
Svar #2

Göran Johansson

Niklas och Annika!
 
Vi har tillsammans lagt ned en del möda på att försöka fastställa Växjöborgaren Per Jönssons identitet. Det vore lite synd att ge upp nu. Jag kan tänka mig att besöka biblioteket i Växjö för att gå igenom de mikrofilmer som finns där. Kan man räkna med att där finna mantalslängder, jordeböcker, domböcker, rullor och annat som kan vara av värde? Problemet är väl närmast att dessa handlingar, om du nu finns, kan visa sig vara utlånade.
 
Betydelsen av nedanstående  tre viktiga upplysningar tycker jag  är värda att särskilt begrunda. Kan värdeföremålen ”som hörde till på Gummatorp” ha erhållits i pant från släktingar (syskon, styvfar el.dyl) för obatalda kronoskatter precis i fallet Lessebo västergård?  
 
1. Målet mellan borgmästaren Carl Persson och Pedher Joensson (Cronobergs friherrskaps dombok 1651) visar att Pedher Joensson och hans anhöriga ägde skattegårdar som riskerade att bli skattevrak. För att undvika detta hade någre aff Syskionen sig tilltaagit Skattegårdarna, att bruuka för at gårdarna icke skålle komma till Skattwraak.  
 
2. I boken om Lessebo bruk (Lessebo 1658-1856 av Gustaf Clemensson, Lessebo 1954) beskrivs brukets grundläggning och grundarens markköp. Där säg bl.a. att 1/8 av Lessebo västergård köpts av länsmannen Per i Gunnatorp som för långlig tid sedan från Jon Skräddares arvingar erhållit gårdedelen i pant för obetalda kronoskatter. Troligen är den upplysningen inhämtad från en process vid Tiohärads lagsagas ting i Värnamo den 12 augusti 1662.  
 
 3. Målet från rådhusrätten 1641. ”Sammadagh presenterade Peder Jönsson her i staden dett sölf:r som hörde till på Gummatorp och lätt werdera som förr ähr upbudet.  
- En gammal förgölt hufuddskrantz med 10 (?) uthi, 21 dlr gott mynt lodet weg 40 lod  
- Noch en guldring om 1 1/2 (?) knaptt, hördhe i sam summan till  
- Noch en ring som guldsmedsdelegaren Claus werderadhe och en liten steen uthi god för 10 dlr.  
- Item en kosa om 7 1/2 lod, (?)  
Och skall Per Jönsson tilbiuda Målsäganden detta förän han det för yttrande bortsälger”  
 
 
Vänlig hälsning
Göran

2002-02-17, 20:50
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:45
    • Visa profil
Har någon stött på Johan Nilsson ( av matriklar, herdaminnen och Elgenstierna benämnd Hans Juring) i Växjö trakten? Johan Nilsson var son till kh i Jönköping Nicolaus Juringius. Johan blir 1658 utsedd till landsbokhållare över Bornholm och Blekinge, sedermera hela Kristianstads län, samt 1660 borgmästare i Kristianstad, död 1667. Hans barn blir sedermera adopterade  och adlade (1680) Billingsköld (hustrun Margareta Arvidsdotter omgift med Hans Billing, adlad Billingsköld).
 
Johan Nilssons son Arvid anges av Elgenstierna som född 1663(?) i Småland. Arvid skrivs in vid Uppsala universitet 1679 som Juringius, Arwidus Johannis Wexion.
Vidare var Johan Nilssons svärfar, Arvid Hansson, verksam 1635-1642(?) som landsbokhållare i Småland.  
Jag antar att även Johan Nilsson uppehöll sig i Växjötrakten under tiden innan han blir landsbokhållare i Blekinge 1658. Vore tacksam för alla upplysningar om någon stött på denne Johan Nilsson i Växjö, eller dess närhet. Saknar uppgifter om hans förehavanden före  1658.
Med hälsningar,
Calle L

2002-02-17, 23:22
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Smolandi Upsalienses #1173 står ovan nämnde Johan Nilsson som Hans Juring. Hur skrev han sig själv?

2002-02-18, 07:04
Svar #5

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:45
    • Visa profil
Hej Elisabeth, han skrev sig som Johan Nilsson och omnämns även som sådan i utnämningen till bokhållare samt i bouppteckningen. Familjenamnet Juringius tas upp av en systerson till Johan, Sven Juringius präst i Östergötland. Släkten fanns i flera generationer som präster i Östergötland.
MVH
Calle

2002-02-18, 15:46
Svar #6

Ulf Forsell

Håkan Månsson f 1740 Tegnaby d 1815-04 Kyrkobol Tegnaby. I debatterna ovan nämns personer i Hemmesjö o Tegnaby sn mantalslängd från 1637.
Kan ni kunniga forskare hjälpa mig med denne person?
Mvh Ulf Forsell

2002-02-19, 18:06
Svar #7

Göran Johansson

Hiclas
 
För ett tid sedan frågade du om nämndemannen Per Larsson i Gydingsmåla (Hovmantorp sn; c1681-1760). Har du mer information om honom, så ska jag se i mina anteckningar? Lars Jonsson i Löfås var gift med en syster till Nils Hanes hustru i Lessebo.  
 
Vänlig hälsning
Göran

2002-03-04, 20:33
Svar #8

Göran Johansson

Hej Niclas och Annika. Nu har jag kollat roteringslängder för åren 1640 och 1643. År 1640 i mars bodde Peer Jonsson i Arnagården i Tegnaby socken. Ni har tycks ha gissat alldeles rätt. I Gummatorp fanns bonden Joen som var äldre än 60 år och drängen Måns Jonsson. I Hemmesjötorp fanns 1640 den åldrige bonden (60+) Jon Lassesson i Hemmesjötorp som bör ha varit far till Lars Jonsson i Löfås. Per Jonsson satt med i sockennämnden år 1643 och skrev sitt bomärke bokstäverna P.I.. Han tycks ännu inte ha varit länsman. Jag har för mig att länsman och deras söner normalt var befriade från utskrivningar. Kan det stämma?
Med vänliga hälsningar
Göran

2002-04-12, 06:28
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Söker uppgifter om födelse- och dödsorter för föräldrarna till Knut och gärna anor bakåt på min sons antavla:  
 
1. KNUT* JOHAN TEODOR PETERSSON-PARCK. Född fredag 24/11 1882 i Dädesjö, G [Elgenstierna s.168]. Död 82 år gammal måndag 7/12 1964 i Lund?, M? [Jan Reutersköld]. Läroverksadjunkt i Lund. Fil. doktor. Kemilärare. Rektor vid Eslövs gymnasium. (Far 2, Mor 3)  
 
 
I  
2. JOHAN* MAGNUS PETERSSON. Född onsdag 3/9 1851 i Dädesjö?, G?. Död nästan 80 år gammal söndag 2/8 1931 Dädesjö?, G?. (Barn 1, Far 4, Mor 5)  
Gift före 1882, ca 187. i Växjö?, G? med LOVISA KATARINA JOHANSDOTTER. Se 3.  
 
3. LOVISA KATARINA JOHANSDOTTER. Född onsdag 6/10 1852 i Växjö?, G? [Annika]. Död 70 år gammal lördag 2/12 1922 Växjö?, G? [Annika]. (Barn 1, Far 6, Mor 7)  
 
 
II  
4. PETER JOHANSSON. Född onsdag 14/1 1824 [Knut Parck]. Död ca 83 år gammal lördag 23/3 1907 [Knut Parck]. (Barn 2, Far 8, Mor 9)  
Gift före 1851, ca 184. med INGRID MARIA JOHANSDOTTER. [Knut Parck]. Se 5.  
 
5. INGRID MARIA JOHANSDOTTER. Född söndag 12/10 1828 [Knut Parck]. Död 81 år gammal fredag 3/9 1909 [Knut Parck]. (Barn 2, Far 10)
 
Tacksam för minsta lilla uppgift!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-04-13, 19:29
Svar #10

Anna-Greta Svensson

Hej Stefan!
I KGF:s databas har jag hittat några uppgifter om vigseldatum för de personer du frågar om. Johan Magnus Petersson är född i Ramnåsa Thoreg. i Dädesjö. Föräldrarna gifte sig 1850-01-05. Johan Persson, farfar till Johan Magnus, är också född i Ramnåsa Thoreg. och gifte sig 1814-01-02 med Stina Maria Håkansdotter.
 
1787-11-25 gifte sig Per Persson och Kerstin Kristina Johansdotter.
 
1794-01-05 gifte sig Håkan Persson och Kerstin Svensdotter, båda boende i Drättinge. Dödsdatum för Kerstin är 1847-12-13. Dör av ålderdomssvaghet 93 år gammal.
Samtliga dessa vigslar i Dädesjö.
 
1756-10-17 gifter sig Per Jönsson och Stina,Kristina, Persdotter i Hornaryd (Per Perssons föräldrar).
Mvh
Anna-Greta Svensson

2002-04-14, 15:54
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK Anna-Greta! Vad glad jag blir! Det stod möjligtvis inget om var Lovisa Katarina Johansdotter bodde vid giftermålet eller var hon kom ifrån?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-04-21, 20:20
Svar #12

hertha nykvist

Bonden SUNE PERSSON i GUMMATORP är min MM FM MF MF. Begr 1737-06-23, gift med Märit (Svensdotter ??)född 1653, död 1733 i Gummatorp. Vid ungefär samma tid fanns bonden Per Nilsson HANE född ca 1647, död 1720, gift med Elin Månsdotter, död 1736. De hade sönerna Måns, Samuel och Nils. Samuel född 1704 och död 1760, gift 1724-12-28 med Elsa Persdotter från Billa. Bonde i Gummatorp
Hur knyta dessa till Måns Persson eller Per Jonsson?

2002-05-06, 10:22
Svar #13

hertha nykvist

Bonden Sune Persson i Gummatorp.
 
Vid ytterligare genomgång av mina gamla anteckningar har jag konstaterat att Sune Persson knappast kan ha avlidit år 1737. Kanske har här skett en sammanblandning av Swen Persson och Sune Persson med hustru. Jag vill forska vidare i denna fråga.

2002-05-06, 19:56
Svar #14

Göran Johansson

Hej Hertha!
 
Per Jonsson intresserar mig fortfarande. Jag har kunnat konstatera att han saknade hustru år 1653 vid tiden för mantalsskrivningen. År 1654 var han gift med Britta Brynielsdotter. År 1652 var hustruns namn Ingrid.
 
Det fanns en bonde Sven Jonsson i Gummatorp samtida med Per Jonson (möjligen bröder?). Man skulle kunna tänka sig att din Märit (Svensdotter) var dotter till honom? Per Nilsson Hane i Gummatorp var en nyhet för mig och jag har ingen uppfattning om varifrån han kommer. Elin Månsdotter skulle kanske kunna var dotter till Per Jonssons son Måns Persson om kronologin nu stämmer. Måns ägde Gummatorp under en tid.
 
Nils Hanes i Furuby son Per Nilsson Hane kan det knappast vara fråga om även om modern faktiskt härstammade från Gummatorp.
 
Detta var bara lite lösa funderingar. Mer forskning krävs förstås.
 
Vänliga hälsningar
Göran

2002-05-13, 11:17
Svar #15

hertha nykvist

Hej Göran!
 
Tack för att Du intresserade Dig.
Jag har tänkt att ägna mig åt Gummatorp en tid framåt. Här kommer några notiser så länge. Hoppas på flera senare.  
 
Enl mantalslängden år 1671 Gummatorp:
Ländsm Måns och hust  2
Swen och hust  2
 
Enl dödboken Hemmesjö CI:1 4/5 sid 324
År 1720 d 17 Januari begrofs salig Per Nilsson Hane i Gummatorp, 73 år gammal.
 
År 1736 Sept 26 begrofs gamla qwinnan sal Per Hanes änkia salig Elin Månsdotter i Gummatorp.
 
Enl husförhörslängden Hemmesjö AI:1 år 1718, Gummatorp:
Sune Persson
hust Märit (möjl Swensdotter)
dot hust Kerstin Sunesdotter
dot Märit Sunesdotter
 
Per Nilsson
hust Elin Månsd  
son Måns Persson
son Samuel Persson
son Nils Persson
pigan Kerstin Månsd
 
M v h  Hertha

2002-05-15, 22:17
Svar #16

Göran Johansson

Niklas och Annika!
 
En liten fråga igen om Gummatorp och Tegnaby. År 1655 fanns en Per Joensson med hustru Ingrid på en av gårdarna i Tegnaby. Är det helt otänkbart att det är samma par som tidigare bott i Gummatorp?  
 
Mantalslängden för 1653  
Gummatorp: Per Joensson och en piga
Tegnaby (en av gårdarna): Störge med hustru, Sven Carlsson med hustru.
 
Mantalslängden för 1654
Gummatorp: Per Joensson med hustru (namn saknas)
Tegnaby (Störges gård): Störge med hustru, Sven Carlsson med hustru.
 
Mantalslängden för 1655
Gummatorp: Per Joensson med h. Britta
Tegnaby (Störges gård): Störge med hustru, Per Joensson med h. Ingrid
 
Jag vet att jag borde sluta att tjata om detta men det vore ändå intressant att höra er uppfattning om vilka Per Joensson och h. Ingrid i Tegnaby år 1655 kan ha varit.
 
Vänliga hälsningar,
Göran

2002-05-16, 09:41
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Det var intressant att du funnit ytterligare en Per Jonsson i Tegnaby 1655. Frågan är bara vilken av gårdarna där? Mantalslängderna kan vara förrädiska eftersom de ibland innehåller rena skrivfel på namn, även inte upptar alla skttepliktiga individer (skattefusket var större förr än idag). Däremot har jag upptäckt att många brukare kunde flytta mellan gårdar i samma by - jämför bara uppgifter man finner i de senare katekismi- och husförhörslängderna. I fallet ovan med Per Jonsson så misstänker jag att du är inne på att Per Jonsson med hustrun Ingrid är desamma som varit i Gummatorp tidigare. På detta kan jag inte ge dig besked. Vi måste nog finna någon mer uppgift i Konga dombok om paret ifråga. Källorna är inte så många men har vi tur kan personerna nämnas i något domboksmål.  
Det är bra att du vrider och vänder på saker Göran - det är genom konstruktivt ifrågasättande man kan nå fram till slutsatser.
 
forskarhälsningar
Niclas

2002-05-17, 07:03
Svar #18

Göran Johansson

Hej Hertha!
 
Konga dombok 1685-07-22 (nr 69) innehåller ett mål mellan Måns Persson i Åreda (Åseda?) på h. Karins (styvmoderns) vägnar i Gummatorp och Sone Persson ibid om den gårdsaffär som ägt rum dem emellan av 1/4 Gummatorp. Det framgår inte om de två var släkt eller ej. Det kan ju möjligen vara så att de inte alls var släkt med varandra. Jag har inte skrivit av hela ärendet som kanske kan innehålla fler upplysningar av värde.  
 
Vänliga hälsningar
Göran

2002-05-17, 07:13
Svar #19

Göran Johansson

Hej Niclas!
 
Per Joensson med h. Ingrid bodde 1655 i Tegnaby och 1656-59 på Tegnaby kiörckobol (säkert samma gård). Dessförinnan fanns bönderna Störge och Sven Carlsson på gården. Med kiörckobol torde väl avses avses prästhemmanet i församlingen. Där bodde de kvar ännu 1659. Troligen råkar de bara ha samma namn som paret i Gummatorp.
 
Vänliga hälsninar
Göran

2002-05-17, 07:22
Svar #20

Göran Johansson

Hertha, en rättelse. Karin var inte styvmor till Måns Persson. Det blev fel i hastigheten. Jag vet inte vem hon var.

2003-02-01, 16:01
Svar #21

Utloggad Margareta Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 11:54
    • Visa profil
För precis ett år sedan påbörjades en mycket intressant diskussion om Per Jonsson i Gummatorp Hemmesjö sn och hans bror Nils Gumaelius. Fann diskussionen när jag sökte på Rötter för att ev hitta någon som forskar på släkten Gumaelius.  
Enligt Sv biografiskt lexikon ( SBL) härstammar släkten, med flera olika stavningar, från Gummarp i Torskinge sn Jönköpings län. Samma uppgift finns i Strengnäs stifts herdaminne. Hagström, 1897-1901, IV, s.44  .Jonas Gumaelius kkh i Forsheda och Torskinge f omkr 1610, hvars fader Magnus lefvde i slutet av 1500-talet såsom bonde i Gummarp i Torskinge sn (Småland Jönköpings län) efter hvilken gård släktnamnet upptogs.”
 
Nils Gellerskog skrivet på s.10 i sin bok  Släkten Gumaelius, Stockholm 1952, ”Nicolaus Jonae Gumaelius. En studerande med detta namn har nämligen år 1644 blivit inskriven i Smålands nation i Uppsala (under N.o 57) där även antecknats: Abivit 1648. Om hans vidare öden känner man dock intet.” Den senare uppgiften om Uppsala bekräftas i Wilstadius Smolandi Upsalienses, del II där står en uppgift om ”Gummelius Jonas Magni - Nils Jonsson”.
 
Ingenstans i Gellerskogs bok nämns någon bror Per Jonsson. Är det en tillfällighet att gårdarna som nämnts ovan heter Gummatorp och Gummarp? Båda skulle kunna vara upphovet till namnet Gumaelius men man får väl förmoda att uppgiften i SBL är riktig. Det lustiga är att senare Gumaelius har mer anknytning till Växjö och trakten däromkring än till Jönköpings län och även till släkter nämnda i den tidigare förda diskussionen. Båda förnamnen Nicolaus och Magnus förekommer mycket ofta hos senare generationer.  Min fråga är, vem var Nils Jonsson Gumaelius och har någon stött på honom senare? Finns det två släkter Gumaelius?
 
Hälsningar Margareta Bergqvist

2005-08-29, 23:49
Svar #22

Göran Winnberg

Söker anfäder till Rebecka Gumaelius född 1729 i Jönköping, gift med Per Gustav Comstedt född 1725. Rebecka Gumaelius far och mor ska vara Samuel Gumaelius och Catharina Wettervall. Någon annan information har jag ej.

2009-01-03, 17:11
Svar #23

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
Hittade detta gamla inlägg som berör en del anor till mig.
Min ff fm mf fm Ingeborg Wedege, dotter till Maria Pihl och Erland Wedege.
Maria Pihls föräldrar ska vara Peder Jönsson och Maria Dirichzdotter?.
 
Peder Jönsson var Borgare och rådman i Växjö. Borgare i Växjö 1637 och avgick som rådman 1648. Far ?
Maria Dirichzdotters föräldrar känner jag ej till? och är Maria Dirichzdotter verkligen mor till Maria Pihl?
 
Mina uppgifter är hämtade ur Släkt och Hävd, nr 3, 1975, av Paul Wilstadius.
 
Hur kommer det sig att Maria har efternamnet Pihl?
 
Någon som vet om Maria Dirichzdotters far kan vara en Dirich, Guldsmed och Borgmästare som Niclas Rosenbalck, nämner i inlägg 27 jan 2002.
 
Förhoppningsvis kanske något nytt kommit fram.
 
Tacksam för svar.
 
Mvh / Benny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna