ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15.2.2002  (läst 3012 gånger)

2002-02-02, 15:57
läst 3012 gånger

Göran Johansson

Rubriken Jon Skräddares släkt kan vara tvetydig eftersom vi fortfarande vet om det var en eller två olika skräddare. JON MÅNSSON och/eller JON GUMMESSON. Annars en god id? att föra samman diskussionen till en egen rubrik. Kanske Bönder och borgare i Växjös omland under Småland/allmänt

2002-02-03, 09:30
Svar #1

Göran Johansson

Nilkas och Annika,
 
Målet mellan borgmästaren Carl Persson och Pedher Joensson (Cronobergs friherrskaps dombok 1651) visar att Pedher Joensson och hans anhöriga ägde skattegårdar som riskerade att bli skattevrak. För att undvika detta hade någre aff Syskionen sig tilltaagit Skattegårdarna, att bruuka för at gårdarna icke skålle komma till Skattwraak, dvs övergå till kronan på grund av att man inte betalade jordeboks- och mantalsränta. Uppenbarligen hade vissa syskon sin utkomst på annat håll. Samma hot fanns över vissa gårdar i Tegnaby ägda av borgmästaren Erland Nilsson och andra borgare. Kan detta bidra till klarhet?

2002-02-03, 14:33
Svar #2

Annika Davidsson

Hej Göran!
Jag glömde kommentera uppgifterna om Maria Pihl.
Förstår inte riktigt varför du tror att Maria måste vara född före 1639.
Hon måste givetvis ha fötts tidigast på 1650-talet och då trol. dtr till Per Jönsson o. hans 2:a hust. Margareta. Vidare skrev jag att Maria P. fick en son (ej dotter) 1689. Denne son hette Jacob Wedege och var son till Erland Wedege f.ca 1649 o. Maria P. De hade flera barn tillsammans men jag nämner Jacob ovan för att visa på orimligheten i att göra Maria Didrichsdotter till mor till Maria o. Göran Pihl. Som jag tidigare nämnt levde Göran till 1748 vilket år 100 år efter Maria D:s död.  
Jag är ense med dig om att man inte kan lita helt på varken stadshistoriker såsom Växjö stads historia eller  Växjö genom 1000 år  (ej 100 som du skrivit) Samma sak gäller matriklar o. dyl.
Dessa källor kan dock vara en god hjälp till fortsatt forskning.
Den Per Jonsson du sökte vet du när han avled?
Mvh Annika

2002-02-03, 23:07
Svar #3

Göran Johansson

Hej Annika, du skriver Per Jönsson sägs ha sonen Jöran Pihl o. dottern Maria Pihl tillsammans med Maria Didrichsdotter. Jag tror jag nämnde möjligheten att Per Jönsson skulle kunna vara barnafader. Var kommer i så fall namnet Pihl ifrån? Tog barnen själva detta efternamn eller bars det också av fadern Per Jönsson? Vilken är din källa? Per Jonsson, länsmannen i Gummatorp, dog sannolikt straxt före 1670.  
Vänlig hälsning
Göran

2002-02-04, 12:37
Svar #4

G. Johansson

Christopher i Betingetorp (hjälpskattelängden 1600 - enl. Niklas R. ovan). Vem var det? Någon som vet med vem han var gift? Han var troligen präst.
Vänlig hälsning
Göran

2002-02-04, 20:43
Svar #5

Göran Johansson

Niklas och Annika, varför anser ni att Jon Månsson inte kan anses säkerställd som far till länsmannen Per Jonsson i Gummatorp Nils Jonsson Gummelius, Elin i Löfås, Ingeborg Eriks i Västanåkra och Karin i Betingetorp samt möjligen också Sven Jonsson i Gummatorp? Ovan redovisas källor där såväl Jon Månsson som Märta Månsdotter förekommer med sina fullständiga namn. Spåren mot Uppvidinge i Dädesjö finns är också tydliga bl.a. genom Ingeborg och Karin Jonsdotters giftermål i Västanåkra och Betingetorp! Jon Gummesson var styvfar med rötter i en Hanesläkt!
 
Frågan om Jon Månssons son Per Jonsson var en f.d. rådman i Växjö kan vi ju ta sedan.
 
Vänliga hälsningar
Göran

2002-02-05, 12:13
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Ett snabbt svar (har  inte haft tid att sammanställa uppgifterna jag har ännu): i Gummatorp (Hemmesjö sn) figurerar en Jon Gummesson både i mantalslängderna och i domboken. Det som du ,vad jag förstått, bygger dina antaganden på är att Gummatorp köptes av Jon Månsson ohh Märta Månsdotter. Möjligen har du rätt angående en styvfar Jon Gummesson, men jag ser inga definitiva uttryck för detta i någon dombok (ännu) och det kanske är så att Jon Månsson sålt Gummatorp vidare - har du kontrollerat domböckerna ordentligt (både den renoverade och den i Vadstena ? Det finns ofta olika mål i dem båda var för sig!)?  Du har rätt i att det finns kopplingar med Uppvidinge h:d, det är en storbondesläkt med geografiska förgreningar vi diskuterar.  
Däremot vill jag inte uttala mig om de barn du räknar upp - jag vet inte vad som står i dommålen du hänvisar till men något stämmer inte säger min intuition. Har du en avskrift av målet syskonen nämns i?  Kanske ska vi nu ta och bilda en diskussion under Småland:allmänt: Bönder och borgare i Växjös omland.  
 
frändligen Niclas R.

2002-02-05, 13:20
Svar #7

Göran Johansson

Hej Niklas!
 
Har talat med anbytarvärden om flyttning till en rubrik under Småland/allmänt. Helt o.k. för mig.
 
Vad jag vet så hade Jon Månsson under någon period varit ägare till följande gårdar: Tegnaby Arnagård, Gummatorp, Barntåsa (Dädesjö sn), Furuby Hanagård (lite osäker - kan ha varit Jon Gummessons gård. År 1658 säljer Sven Jonsson i Gummatorp denna gård till Nils Hane i Furuby), Båldön (Dädesjö sn möjligen som pant). Västanåkra, som tycks ha varit hans föräldrahem, var enligt dina uppgifter ett frälsehemman. Misstänker också att han kan ha varit ägare till ett hemman i Ramnåsa by (Dädesjö sn).  
 
Avskrift på nutidssvenska av det mål som du eftersöker:
 
Konga 1658.06.24
Länsmannen Per Jonsson i Gummatorp å sina egna och fullmäktig på sina syskons vägnar Nils Jonsson, Elin i Löfås, Ingeborg Eriks i Västanåkra och Karin i Betingetorp som samtliga har sålt sin svåger Nils Hane i Föreby ? Lessebo för 200 daler. Tingssköttes halvt Lessebo från dem in under Nils Hane hans hustru Kerstin Jonsdotter, lagligt buden och stånden. Sven Jonsson som jag också nämnde kan vara en son till Jon Gummesson.
 
Konga 1629-08-28 köpte Jon Månsson i Gummatorp och h, Märit Månsdotter Tegnaby Arnagård för 240 dr.  
 
Jon Månsson i Gummatorp säljer Boldö (Dädesjö sn)  till  herr Johan Johansson i Dädesjö (Uppvdinge dombok 1637 9/11).
 
Intuition duger inte Niklas. Faktum ät att Jon Månsson var far till barnaskaran ovan med undantag för Sven Jonsson!  
 
Har du observerat disk. under Övriga släkter, Hane? Skulle kunna bli intressant men har kanske inte så mycket med denna disk. att göra.
 
Vänliga hälsningar
Göran

2002-02-05, 17:22
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Startar här upp en rubrik för den omfattande diskussion som inletts under Dädesjö 2002-01-15 och senare fortsatt under Växjö..
-Jag flyttar till att börja med över inläggen från Dädesjö och sedan de som hunnit komma in under Växjö.. -detta gör att en viss 'oordning' finns i datumordningen mot slutet av diskussionen, men det är nog bättre att frågor och svar följer på varandra..

2002-02-05, 19:03
Svar #9

Göran Johansson

Niklas och Annika!
 
Här är en kort sammanfattning av ett pikant mål som kan innehålla värdefull information. Jag minns inte om hustruns namn fanns med. Vore intressant att läsa hela målet liksom liksom edemän och edegummors namn. Är det Jon Månsson med fru som avses eller någon annan och i så fall vem?  
 
Konga 1621 30/10
Jöns i Gummatorp fäste en 6-mannaed och en 6-gummeed för att göra sin hustru fri från trolldoms last.
 
Vänlig hälsning
Göran

2002-02-05, 20:54
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
 Målet du refererar till 1621 30/10 (GHA), f 27v, anger  Jöns i Genestörp feste en 6 Manne eedh, och en 6 danne / quinne eedh, dere mz giöra sin hustru fr? för truldoms last p.(sistnämnda är förkortningstecknet för etc)
Alltså inte Gummatorp. Genestorp ligger i Nöbbele socken.  
Dina uppslag är mycket intressanta. Skälet att jag inte vill godta filiationen Per Jonsson - Jon Månsson och Per Jonsson - styvfar: Jon Gummesson är att det inte finns några övertygande bevis (ännu). Måhända är jag för källkritisk, men det är enda sättet om man ska bygga upp säkra släktled bakåt. Jag tar aldrig något för givet, så jag sätter ett frågetecken framför Per Jonsson - Jon Månsson ett tag till. Det är underligt att inte Sven Jonsson i Gummatorp nämns i målet 1658. Ska återkomma till denna släkt när jag satt mig in i de olika mål du refererar till.
 
Känner du förresten till barnen för Nils Hane i Lessebo ohh Kerstin Jonsdotter?  Vet du om nämndemannen Per Larsson i Gydingsmåla (Hovmantorp sn; c1681-1760)  står i släktskap med Nils Hane - om han är en son till nämndemannen Lars i Löfås månne?  
 
Mvh Niclas R.

2002-02-06, 10:02
Svar #11

Göran Johansson

Hej Niklas!
 
Tycker inte att du är alltför källkritisk. Det är illa när felaktigheter kommer i tryck, såsom t.ex. att Jon Gummesson i Lessebo skulle vara far till studenten Nils Gummelius i Uppsala!  
 
Du frågade om Nils Hane i Lessebo. Här kommer en del data. Nils Hane, f. ca 1642 - 1645 (mtl 1660 och 1705), d. ca 1709-10, förlamad 1705 (mtl). Bodde 1657 i Lessebo på samma gård som brodern Måns Hane (senare rådman) och dennes hustru Märta. Var gift 1659 men ej 1657 (mtl s.å). Köpte 1666 skattegården Löfås 1/2 mtl och Feteboda 1/8 mtl av brodern Måns Hane. Ägde troligen också en gård i Fägerstad. Gift med Kerstin Hansdotter, syster till Lars Jonssons i Löfås hustru Ingeborg Hansdotter.
 
Kända barn:  
Gertrud f. ca 1673
Nils f.ca 1670, var troligen bosatt i Löfås, inlöste 1699 1/4 Feteboda som fadern sålt utom börd.
Hans f. ca 1688
Margareta f. ca 1685
Märta f. ca 1686
Per f. ca 1687
 
Någon av döttrarna hade giftermål i byn Hässle.
Du har nog föväxlat Nils Nilsson Hane i Lessebo med fadern Nils Hane i Furuby vars hustru hette Kerstin Jonsdotter (dtr till Jon Månsson i Gummatorp!).
 
Nämndemannen Lars Jonsson var son till Jon i Hemmesjötorp. Jag vet inte om Per Larsson i Gydingsmåla var son till Lars Jonsson.
 
Känner du möjligen till något om systrarna Ingeborg och Kerstin Hansdotter? Vem kan ha varit far till dem?
 
Har funnit ytterligare en intressant notering i anteckningarna:
Konga 1634 februari: Jöns Svensson i Säfsjö säljer på sin hustrus vägnar Fägerstad Västergård till Jon i Gummatorp och Märit Månsdotter. (en Jon i Västerby är också omnämnd). Har endast en sammanfattning av detta mål.
 
Har du hunnit kolla inläggen om släkten Hane nedan?
 
Med vänlig hälsning
Göran

2002-02-06, 16:55
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
Här kommer en avskrift av målet 1658 - du har glömt en viktig del som du märker. Det talas nämligen även om Sven Jonsson i Gummatorp och att han i samma köpeaffär med Lessebo sålde sin del i Furuby till Nils Hane ohh Kerstin Jonsdotter. Detta var vad jag blev konfunderad över - Sven Jonsson måste ju nämnas också.    
 
Konga dombok (GHA) 1658 21/6, f 12v:
Len?mannen Per Jonson j Gummatorp å sine egna veg- / na och fullmechtigh på sina syskones vegna Nil? Jonsons / Elin? j Löfåe?  Jngebor Erikz j vestanåkra och Karin? j be- / tingatorp som samptligen hafua sålt sin Svåger Nil? / hane j föreby 1/2 Lä?ebo  för 200: Dr Smt. Tinghskiöte? / halfft Lä?ebo från dhem Jnn Vnder Nil? hane hans hustro / Kirstin Jon?dotter. Laghbuden och laghstånden,
Sven Jonson j Gummatorp j samma kiöp sålt Nil? / hane j föreby mz hustro Elin j löfåe? 2/4 [sic!  måste vara felskrivning!] aff föreby för / 100: Dr. Nil? hane mz sin hustro Arfft halfua föreby / gårdh, sålede? nu possiderar heela föreby gårdh.
 
I målet 1652 står:
Konga dombok (GHA) 1652 ting  10 juni, f 9v:
Framkom för retta Per gummason i Lä?eboo, å sina egna och fulmech- / tigh på sijns swågers Lar? Per?ons Wegna i Vgnanäs, som godh- / willigen hafue Vpdraget Joen gumma?on i Lä?ebo 1/2 Lä?ebo gårdh / och dherföre i betalningh bekommet 245: Dr Sölfuermynt, Tingh- / sköttes halfua Lä?ebo gårdh från dhem och dheras, Jnn Vnder / Joen gummason och hans förriga barn för lagfången ägendombh / behålla.
 
[hur tolka ”förriga barn” - är det barn av en första kull, eller är det styvbarn? Varför tingsköta in under Jon Gummessons barn i en förra kull? Jag tolkar uppgiften i alla fall så att Jon Gummessons hustru är avliden och att barnen med den hustru han skrev köpeavtalet ihop har således trätt till hennes arvedel. Märta Månsdotter är således död (vilket torde ha framkommit redan i målet som behandlade Gumaelius). Köpebrevet kan ha skrivits långt tidigare än det blev uppbjudet på tinget ska vi även ha i åtankarna].
 
Vidare har jag skrivit av målet som berör Åsle i Attsjö:
Konga dombok (GHA) 1652 ting  6 febr., f 7r:
Sammagångh framträdde för retten Per Joenson i gummatorp och / medh Skriffteliga nögachtega Skiäll, bewijste huru såsom Å?le / vthi Att?iö, ähr honom Sköldigh effter sin Swärfader Joen gum- / ma?on 100: Dr Sölfuermynt och för samma Skuld pantsath / honom een halff gårdh dher sammastädes, Medh sådan Condition ath / så frampt han icke bethalar dhe skyldige peningar, skall gården / wara sielfue betalningen, bleff Alt?å slutath ath halfue A?iö / gården, Vppbiudes förste gången, såsom Pant, Nhär Panter thå / omsijder blijfuer Laghstånden skall Ovndwijkeligen Lagafång / dherpå fölia, så frampt betalningen herförinnan icke Lefuereras.
 
[Målet är märkligt. Åsle i Attsjö (Furuby sn) kan ha en svärfar Jon Gummesson, som är avliden, och som haft skulder till Per Jonsson i Gummatorp. En annan tolkning kan även vara att Per Jonsson i Gummatorp ”ärft” en skuldfodran ifrån sin svärfader Jon Gummesson på Åsle i Attsjö. Klart är dock att det inte framgår att Åsle är gift med en syster till Per Jonson. Namnet Jon Gummesson förekommer i Konga härad på mer än personen med detta namn i Lessebo så att stoppa in Åsle som svåger till Per Jonsson håller inte].
 
 
Avskrifterna jag gjort baserar sig på de renoverade domböckerna i Göta Hovrätts arkiv (GHA) i Jönköping. Dessa är ofta behäftade med skrivfel så det vore bra att jämföra med originaldomboken (finns på mikrofilm RS 192) för att eliminera att det faktiskt är en massa skriv- och åsyftsfel i texten.  
Ska kontrollera vad som kan framkomma i mantalslängderna.  
Ovan nämns att Nils Nilson Hane skulle vara f. ca 1642 - 1645 (mtl 1660 och 1705). Detta kan väl inte stämma om han redan 1659 var gift. Hans födelsetid bör väl ha legat omkring 1630-1635 (medelåldern för vigda män låg på ca 25-30 år).
 
Göran, har du en notis om när Per Jonsson köper Gummatorp och vilka han köper gården av?  
 
Mvh Niclas R.

2002-02-06, 17:52
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Göran, jag glömde säga att jag alltmer liksom du antar att Jon Månssons änka Märta Månsdotter gift om sig. Dock vill jag inte slå fast att så är fallet riktigt ännu. Jon Månsson nämns med hustru Märta Månsdotter i Gummatorp Konga dombok 1629 28/8 (VaLA) f 129r då de köper Tegnaby Arnagård. Per Jonsson i Gummatorp säljer år 1650 (Konga 1650-05-14) denna gård i Tegnaby [vilket talar för att han är den bonde P.J. med hustru Ingrid som faktiskt brukar där åtm. sedan 1640; bevis är att Per Jonsson i Tegnaby var sexman och att densamme i Gummatorp övertar hans plats ss sådan, och att de använder samma bomärke - således torde överbevisat att Per Jonsson ej är densamme som borgaren Per Jönsson i Växjö som var kämnär].  
 
Jon Skreddare i Ramnåsa nämns i Uppvidinge dombok 1616 30/4  - hans far nämns vara Måns Person en gammal man  - således bör Jon Skräddares fullständiga namn vara Jon Månsson (sic! Skräddare är både ett yrkesnamn och ett s.k. tillnamn ss Hane, Skalle mm)
 
Konga dombok (GHA) 1618 28/9, f 58v-59: ehrlig daneman Jonn Skreddare i Ramnåsa och hans hustru Märit köper Gummatorp av kh Jöns Magni som ?rhållit kronohemmanet Gummatorp i vederlag för gårdar som tillhört hans hustrus släkt i Vimmerby stad. Gården övergår till skattenatur. Inget släktskap framkommer med kyrkoherden -däremot talar målet tydligen om att Jon Skräddare eller hans hustrus släkt tidigare har haft brukanderätt i Gummatorp (nämns tre bröder ss syskon till J.S. : Sven Månsson, Nils Månsson och Jon Månsson i Tveta som får ersättning av Jon Skräddare för att denna ska få tillåtelse att inlösa gården Gummatorp.
 
 
Konga dombok (VaLA) 1638 12/12, f 12r:  Jon Gudmundsson i Gummatorp ohh Märta Månsdotter köper Furuby Hanagård.  
 
Jon Månsson (Jon skräddare) är bevisligen i livet 1629. Finns det senare belägg?
 
Jon Gummesson nämns i Gummatorp 1638 (bodde i Lessebo 1652). Hans hustru är avliden före 1651.
 
Det finns för många belägg för att det ska handla om rena skrivfel i domböckerna. Tydligen har det således funnits två olika Jon med anknytning till Gummatorp.

2002-02-06, 23:51
Svar #14

Göran Johansson

Hej Niklas!
 
Det har blivit många tankar kring detta. Jag försöker i fortsättning kommentera alla dina ståndpunkter, stycke för stycke. Risken är annars att vi talar förbi varandra.
 
1) Sven Jonsson i Gummatorp
Hanagården i Furuby köptes av Jon Gummesson (Hane-ättling?)  i Gummatorp och h.h. Märta Månsdotter i dec. 1638 (Jon Månsson bör då ha varit död) av en släkting till gamle Karl Hane i Furuby. Hur tolka Sven Jonssons försäljning 1658 av samma gård till Nils Hane i Furuby? Troligen var Sven Jonsson son till Jon Gummesson  och h. Märta styvmor (båda döda 1658?). Per Jonsson och övriga syskon kan då antas ha varit Märtas och Jon Månssons biologiska barn.
 
2) De ”förriga barnen”
Jon Gummesson var uppenbarligen också skräddare liksom sin föregångare. Han var gammal redan på 1630-talet och saknade troligen tillgångar av betydelse. Köpet av gården i Lessebo 1/2 mtl finansierades kanske av medel hänförliga till Märta Månsdotter och hennes föregående man i Gummatorp - med andra ord av de ”förrige” barnen jämte ett eget arv efter den nyligen avlidne hustrun Märta.  
 
3) Åssle i Attsjö
Förutsatt att Joen Gummesson är identisk med dito i Gummatorp skulle Åssles i Attsjö hustru endast vara styvsyster till Per Jonsson, inget annat. Eller möjligen bror till Sven Jonsson i Gummatorp. Innebörden av ”svärfader” är dock tvetydig såsom du påpekar och det fanns förvisso många Joen Gummesson i bygden.
 
4) Nils Hanes födelseår.  
Du har troligen rätt. Han bör vara född före 1642.  
 
5) När är Jon Månsson senast belagd?
Jon Månsson i Gummatorp är belagd senast år 1637 i samband med försäljningen av Boldö i Dädesjö sn.
 
6) Per Jonsson i Tegnaby eller Per Jönsson i Växjö?
Vem har rätt? Jag anser att vi först måste klara ut Jon i Gummatorp. Jag kan också hålla med om att Per Jonsson i Tegnaby senare Gummatorp (med samma bomärke) var en och samma person. Däremot känner jag mig inte alls säker på att den Per Jonsson som du åsyftar är identisk med länsmannen Per Jonsson! Det är således inte överbevisat att länsmannen Per Jonsson inte kan ha varit identisk med Per Jönsson i Växjö! Kom ihåg att Märta Månsdotter (som du själv säger) kan ha haft tre bröder Sven, Nils  och Jon Månssöner som troligen hade kvar banden med föräldrahemmet (den f.d. kronogården) i Gummatorp. Per Jonsson g.m. Ingrid kan t.ex. ha varit son till Märta broder Jon Månsson eller kanske rent av till Jon Gummesson.
 
Niklas, i mina tidigare inlägg har jag en hel del frågor.  Om du eller någon annan har tid och möjlighet att gå igenom dem så vore jag tacksam.  
 
Med vänlig hälsning
Göran

2002-02-07, 12:29
Svar #15

Göran Johansson

Hej Niklas, ytterligare en del domboksutdrag med anknytning till Gummatorp.  
 
Konga 1620 3/8
Kom för rätta Jon Månsson i Tveta, och gick en 12 mannaed, att han inte hade belägrat en löskona Ingeborg Jonsdotter, som hon honom, uppå Norrvidinge härads ting bekänt har, men sedan nekar hon, så ock Jon själv. Var tillstädes på Nordvidinge häradsting, och nekade då att han henne aldrig hävdade, så ock här på Konunga härads ting.
Edemän: Jonn Månsson i Tveta, Håkan i Lunnen, Per Gudmnundsson ibm, Erik (Syringh) ibm, Måns i Gummatorp, Nils i Åreda, Gudmund i Kårestad, Per i Föreby, Per Jonsson i Gårdsby, Carl i Skiellatorp, Gudmund i Tagell, Måns i Dref
Denna ed blev lagligen gången och förb. Jon Månsson fridömd.
 
Kommentar: Jon Månsson i Tveta var troligen bror till Märta Månsdotter. Bland edemännen finns en Måns i Gummatorp. Kan vara den gamle kronobrukaren Måns Svensson och Märtas eventuella fader.
 
Konga 1647.10.15
Samma dag kom för rätta Jon i Gummatorp och lät anteckna sina edsmän dem han senaste ting utvisade att han inte var vållande till den eld som gjorde skada i skogen, varvid 12 st ekar blev fördärvade. Edsmän: Joen i Gummatorp, Jon Eriksson i Risinge, Börge i Attsjö, Håkan i Risinge, Åsle i Attsjö, Nils Hane i Föreby
 
Kommentar: Åsle i Attsjö, Nils Hane i Furuby och Jon i Gummatorp i samma båt så att säga. Nära vänner eller släkt.
 
Med vänlig hälsning
Göran

2002-02-07, 18:04
Svar #16

Göran Johansson

Niklas och Annika!
 
Du skriver att Per Jonsson i Gummatorp gift med Ingrid troligen var densamme som tidigare, på 1640-talet (mtl 1645-48) bodde med sin hustru Ingrid i Tegnaby by (trol. Arnagården). Bomärket var samma (P). Den ene försvinner ifrån Tegnaby och den andre dyker upp i Gummatorp, en omständighet som inte bara talar för utan visar att det är samma person. Man kan undra när han blev länsman och om han någon gång tituleras länsman i mantalslängder eller jordeböcker. Bodde han på Arnegården så ger jag mig ifråga om Per Jönsson i Växjö. En förutsättning är förstås, i sann källkritiks anda, att Per Jönsson i Växjö kallas rådman i ett sammanhang där det klart framgår att denne rådmans hustru hette just Maria Didriksdotter! Finns det ett sådant dokument?
 
Vänliga hälsningar
Göran

2002-02-08, 13:00
Svar #17

Göran Johansson

Hej igen Niklas, du frågade tidigare om jag visste ifrån vem Per Joensson hade köpt Gummatorp. Vet inte, men det bör ha varit dels arv dels köp från syskonen.  Jag har däremot funnit en anteckning med anknytning till Per Joensson.
 
Konga 1681, 26/9:
Tvist mellan Nils Hane i Förby som målsman för sin hustrus salig broders Per Joenssons omyndiga barn. Malin och Märta Persdöttrar och deras halvbror länsmannen Måns Persson i Kåresta och dess samsyster hustru Ingeborg Svensdotter ang. pretentioner i lös och fast egendom efter sal. Per Joensson. Man kan undra vem samsystern Ingeborg Svensdotter var.  
 
mvh/Göran

2002-02-08, 15:41
Svar #18

Göran Johansson

Ytterligare en upplysning som rör Per Joenssons barn. Dottern Elin Jonsdotter var troligen g.m. Lindorm Persson (tingskötning 1/2 Lövås skatte 20/11 1655). Lindorm kom troligen från (Medelhults? by), Herråkra son. Lite osäker på byn Medelhult - existerar den? Lövås säljs 1665 vidare till Elins systerson Måns Nilsson Hane.

2002-02-09, 11:35
Svar #19

Göran Johansson

Niklas!
 
I boken om Lessebo bruk (Lessebo 1658-1856 av Gustaf Clemensson, Lessebo 1954) beskrivs brukets grundläggning och grundarens markköp. Där säg bl.a. att 1/8 av Lessebo västergård köpts av länsmannen Per i Gunnatorp som för långlig tid sedan från Jon Skräddares arvingar erhållit gårdedelen i pant för obetalda kronoskatter. Troligen är den upplysningen inhämtad från en process vid Tiohärads lagsagas ting i Värnamo den 12 augusti 1662.
 
Lansman Per i Gunnatorp bör vara identisk med Per Joensson i Gummatorp. Jon Skräddares arvingar däremot förbryllar. Det ser ut som om Per Joensson hade betalat skatt som egentligen borde erlagts av (styvfadern?) Jon Gummessons egna barn. Detta skulle i så fall peka på att Jon Gummesson och hans ”förrige” barn som två obefryndade parter köper 1/2 Lessebo gård av Per Gummesson och hans svåger Lars Persson i Ugnanäs. Jag har hela tiden trott att detta gårdsköp avsåg Östergården i Lessebo!
 
Någon som vet mer?

2002-02-10, 15:26
Svar #20

Annika Davidsson

Hej Göran!
Jag hittade först inte den fortsatta diskussionen om Per Jonsson/Jönsson. Sökte på Växjö utan underrubrik.
Har en fråga angående ditt påstående att Per Jonsson var död redan 1670. Du tar själv upp målet i Konga dombok 1681 28/9 ?74 (mikrofilm RS 193) där Nils Hane i Furuby kärande som målsman för sin hustrus broder Per Jonssons omyndiga barn Merta o. Malin Persdöttrar samt dessas halvbror Måns Persson i Kårestad och dess samsyster Ingeborg svarande angående åtskillige pretentioner i lös och fast egendom efter s. Per Jonsson i Gummatorp. Därefter uppräknas dessa. Dom sägs vara avsagd 28 sept 1681.
Min fråga är: varför avgörs inte denna arvstvist förrän mer än 10 år efter Pers död? Är du verkligen säker på att Per Jonsson dog 1670?
Mvh Annika

2002-02-10, 18:56
Svar #21

Göran Johansson

Hej Annika!
 
Roligt att du fann oss till slut! Nedanstående mål ger nog svar på din fråga.  
 
Konga 1670 26-27 januari
29)  
Hustru Br?ta Brynielsdotter enkia i Gummatorp  
1. Beklagade sigh öfr sin stifson Måns Persson ibidem, att han undsäger och hatar henne och hennes 4 st små barn och will köhra henne och dem ifrån Gummatorp skattegårdh  
2. Tillfogadt henne orätt uthi sin sahl. mans Länsmans Rechningar  
3. Oförrättadt henne och hennes små barn uti arfskiftet. Och emedan Gummatorp hörer under Cronobergs fr?hersskap och jurisdiction, så wille tingsrätten e? ransaka eller döma föruthinnan uthan alfuarligen förmanade stifsonen afstå medh sin ondska och orättrådighet emoth sin stifmoder och 4 st. små halfs?skon och remitterade dem till sitt forum Competens”.
 
Det vore intressant att se om frågan behandlades i Cronobergs borgrätt.
 
Känner du til något om länsman Måns Persson i Kåresta, som tycks ha bott också i Åreda och Gummatorp?
 
Med vänlig hälsning
Göran

2002-02-11, 18:29
Svar #22

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Jonas Hultman, snickaremästare i Växjö, f ca 1719 och död 14 juni 1781.
Är det någon som vet varifrån han kom och om han på något sätt är släkt med Jon Hultman f 1729 och som levde 1760. Jon var gift med en Sara f 1733.
På förhand tack.
Mvh
Inge

2002-02-12, 18:00
Svar #23

Annika Davidsson

Hej Göran!
Det är dags att definitivt avskriva det ev. sambandet mellan rådmannen Per Jönsson i Växjö och Per Jonsson i Gummatorp.
I Konga hd dombok 1648 (jan) sägs: Kom för rätta Peder Joensson i Tegnaby fullmäktig på sin faders vägnar Joen i Gummatorp och tingskötte översten Håkan Nilsson Skytte hela fösingsgården i Fägerstad.
Därmed etableras sambandet mellan Per Jonsson i Tegnaby och Jon i Gummatorp.
Per Jonsson o. hustrun Ingrid bodde i Tegnaby redan i mtl 1640. Samtidigt bodde rådmannen Per Jönsson i Växjö.
Isamma hushåll som Per o. h.h. bodde inhyses Kirstin Giertornsdotter.
Den senare var trol. dtr till Giertorn (Gerton) Arne i Tegnaby. Giertorn nämns i Tegnaby redan 1585 i Smål. handl.  
Kirstin Giertornsdotter kan vara mor till Pers hustru Ingrid (inget patronymikon till henne är dock känt)
I Konga db 1650 14/5 bekänner sig Per Joensson i Gummatorp med sin hustrus goda ja och samtycke sålt sin fädernes gård Tegnaby arnagård till Erland Nilsson o. h.h.
Kan inte ovan nämnda tyda på att Pers hustrus bördsrätt till arnagården var nog så stor som Pers egen rätt till densamma?
Mvh Annika

2002-02-12, 22:13
Svar #24

Göran Johansson

Hej Annika!
 
Sannolikt har du rätt. Per Jönsson i Växjö och Per Joensson i Tegnaby ser ut att vara två olika personer. Det förutsätter förstås att man då avser styvfar när häradsskrivaren skriver att Peder Joensson är fullmäktig för Jon i Gummatorp.  
 
I domboken 1648 står det att gården (Fägerstads Susingsgård - obs inte Fösinggården) såldes på sin faders Jon Gummessons vägnar. Jon Månson var då redan död och möjligen också hustru Märta.  
 
Fägerstad Susingsgård köptes av Håkan Susing (var d. 1620)1602 av följande arvingar:
1/5 av Per Håkansson, Lessebo och dess syster Ingrid Håkansdotter
1/5 av Jon Hane i Väckelsång och dennes broder Gudmund Hane
1/5 av Per Jonsson (Hane?) i Svartebäck (var d. 1620)
1/5 av Måns Korpe och h.h. Ingrid (Hane?) i Algunås
1/5 hade dessutom ärvts av Susings h. Karin Arfuedsdotter som var änka 1620
 
Observera att Tegnaby Arnagård inte förvärvades av Gierton Arne. Gården inköptes 1628 av dannemannen Jon Månsson med h. Märta Månsdotter. Säljare var Måns Svensson i Tollstorp. Den senare hade dessförinnan köpt gården av sina syskon som inte nämns vid namn (källa Konga h:ds dombok). Fägerstad är granngård med Lessebo.
 
År 1620 i februari (Växjö rådhusrätt) hade borgmästaren Hans Bengtsson och Erengisle Månsson arresterat några st. oxar ifrån en deras medborgare drengh Peer Jönsson benämnd..... Peer Jönsson hade inte svurit borgared och det var honom icke lovligt bruka någon handel eller vandel, såsom en annan borgare. Knut Matsson gjorde upp med rätten på Peer Jonssons vägnar. År 1621 är Peer Jönsson åter vid tinget för oxhandel. Därvid framkommer att han tidigare varit tjänare hos välaktad Knut Matsson, fogde i Konga härad, och boende i Tegnaby (tror jag). Vem var denne yngling och senare borgare Peer Jönsson med försänkningar i Tegnaby/Väckelsång?
 
Oxhandel var tydligen en stor sak på den tiden. Nils Hahne i Furuby far till Nils Hane i Lessebo g.m. länsman Per Jonssons syster Kerstin hade också kontakter med Växjös borgerskap:
 
Växjö rådhusrätt 1655-10-20
”Nils Hane i Furuby visade skuldebrev d. 20/7 1653 att Peder Clementsson var skyldig honom 20 daler smt för ett par oxar….”
 
Växjö rådhusrätt 1663-09-10
”Samma dagh kom för rätten Nils Hane i Förby och beswärade sigh at Olof Knifwesmedh war honom skyldigh 4 Rdr och 4 Öre Smt och sat honom 3 sölfverskedar i pant wäga tillhopa 9 lodh. Upbiudes derföre – 1 gångh”. Detta mål är intressant eftersom Nils Hanes i Furuby far troligen också var knivsmed.
 
Ett annat mål av intresse i sammanhanget:
 
1636, 8-9 mars
Kom för rätta Börge Gertonsson i Fiskestad för denna rätt på sina egna vägnar och tingskiötte välaktad Knut Mattson hans hustru Elisabeth Eriksdotter 1/2 Hanagården Väckelsång och därför uppburit 150 daler gott mynt (jfr mitt inlägg under släkten Hane den 4 och 7 februari).
 
Sammanfattningsvis så tycker jag att saken är långt ifrån solklar ännu.
 
Med vänliga hälsningar
Göran

2002-02-13, 22:39
Svar #25

Göran Johansson

Hej Annika och Niklas!
 
Roterings- och utskrivningslängderna kan vara av intresse. Nedan ett utdrag ur en av dem. Intressant är att Gummatorp inte nämns 1637 vilket tyder på att Jon Månsson antingen var över 60 år gammal eller bodde på annan ort. Inte heller Per Jonsson omnämns trots att han vid detta tillfälle borde vara mer än 15 år gammal. Motsvarande längd för 1642 redovisar Joen Skräddare i Gummatorp + en dräng Måns Jonsson. I Tegnaby finns en Per Joensson.  
 
Finns det vanliga mantalslängder för perioden 1636-1641? Det vore intressant att veta var Per Jonsson befann sig under denna period.
 
 
Mantalslängd på allt mansfolk över femton och till 60 års ålder som bodde i Hemmesjö och Tegnaby socknar år 1637
 
Skatte- och kronobönder (bruk och hemman)
Pädher Jonsson i Åreda 1    (
Jon Månsson ibidem 1/2
Swen Nilsson Hemse 1/2
Håkan Gudmundsson ibidem 1/2
Erengisle i Risinge 1/2 förmedlat
Per Håkansson i Hemse 1/2
Per Skräddare ibidem  1/4, gammal och lam
Tore i Hemmesjö 1, gammal
Olof Jonsson ibidem, en pojke
Måns Gudmundsson ibidem 1
Måns Olofsson i Risinge 1
Hindrick Jönsson i Tofta 1/2
Per Hindricksson i s.gård  
Per Smed i Tofta 1/2
Jöns Månsson ibidem 1
Måns Svensson ibidem 1/4
Swen Jonsson ibidem 1/4
Per Månsson ibidem, liten gosse
Benkt Jonsson ibidem 1
Swen Carlsson i Brandstorp 1/2
Jon Nilsson Tegnaby 1
Börge Månsson ibidem + Eskil Månsson i s. gård 1
Erik Bengtsson i s. gård en pojke
 
Frälsegårdarnas brukare har också redovisats men är här utelämnade.
 
Länsman var Nils Persson i Risinge
Kyrkoherde Nicolaus Krokius
 
Mvh
Göran

2002-02-14, 18:01
Svar #26

Annika Davidsson

Hej Göran!
Jag är inte ense med dig angående tolkningen av ordet susingsgård. Idomboken står det söfringsgård.
Vidare undrar jag varför du absolut vill ha det till att Joen i Gummatorp är styvfar till Per Joensson. I mtl 1640 i Gummatorp nämns förutom Joen h. Märit Månsdotter sonen Måns Gudmundsson.  
Vem var han son till?
Mvh Annika

2002-02-14, 18:29
Svar #27

Annika Davidsson

Hej Göran!
Jag är inte ense med dig angående tolkningen av ordet susingsgård. I domboken står det söfringsgård vid en närmare koll.
Vidare ang. Gertorn Arne så var denne man faktiskt bosatt i Tegnaby under mycket lång tid. Han har trol. avlidit på 1620-talet och kanske avyttrat gården innan dess. Det fanns flera Arnar före honom i Tegnaby och det råder väl inga tvivel om att gården är uppkallad efter honom (eller möjligen hans föregångare med samma tillnamn)
Mvh Annika

2002-02-14, 21:47
Svar #28

Göran Johansson

Hej Annika!
 
Har år 1600 antecknat Söfring som ägare till en gård i Fägerstad. Du har säkert rätt.  
 
Jag är i första egentligen mest intresserad av Kerstin Jonsdotter, g.m. Nils Hane i Furuby. Jag håller på att försöka kartlägga Nils Hanes släkt i första hand. Kerstin är bror till Per Jonsson och jag vill naturligtvis föra in namnet på den rätta fadern till dessa två barn. Frågan är då om han hette Jon Månsson eller Jon Gummesson?
 
Uppgiften i Smolandi Upsaliensis om Jon Gummeson i Lessebo som far till Kerstins och Pers helbror Nils Jonsson Gummelius är dåligt underbyggd och sannolikt fel. Tveklöst har det funnits två olika Jon Skräddare i Gummatorp - Jon Månsson med anknytning till Uppvidinge h:d (Dädesjö i första hand) och Jon Gummesson med anknytning till Konga h:d (Hovmantorp i första hand).  
 
Ifråga om Arnagården i Tegnaby by finns också svårigheter. Som du själv säger så fanns det flera personer med tillnamnet Arne - vissa år samtidigt på två olika gårdar i byn. Man måste då fråga sig vilken av dessa som faktiskt är den rätta Arnagården - eller hur?
 
När det gäller Per Jonsson eller Per Jönsson är jag betydligt mindre säker.  
 
Mvh/Göran

2002-02-15, 10:06
Svar #29

Annika Davidsson

Hej Inge!
Jag har inga fler uppgifter om snickaren Jonas Hultmans ursprung. Däremot vet jag mer om hans hustrur. Hans 1:a h. Maria Elisabeth (Maja Lisa) Ekeroth föddes 1723 29/12 i Stojby norreg. Gårdsby sn och var dtr till skomakaren Bengt Johansson Ekeroth o. Sara Trottesdotter Holm. Sara Holm var född i Gårdsby och gifte sig där 1722 11/11 m. Bengt Ekeroth. Efter något år flyttade familjen till Växjö. Bengt E. var född i Växjö ca 1694 och dog där 1754 begr 31/12. Sara Trottesdotter dog i V. 1767 begr 15/6 ,67 år gl.
Jonas Hultmans 2:a h. Stina Ek föddes i Växjö 1744 dpt 26/4 dtr till Johan Johansson Ek o. Stina Mattisdotter Berg.
Det finns en bouppteckning efter snickaren Jonas Hultman dat. 1781 2/8 . Se mikrofilm RS 712.
Mva Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna