ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byarna och gårdarna där mina anfäder bodde  (läst 1851 gånger)

2003-06-04, 21:02
läst 1851 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle bli så glad om någon kunde berätta litet för mig om byarna och gårdarna i Gränna trakten, där mina anfäder bodde.
 
Det gäller; Bohult, Isgårda, Mellby,Ravelsmark Nilsagård, Jordanstorp, Boeryd, Boarp Södergård, Fullmosagård(en), Mellby Västergård och Långliden.
 
Kan någon 'måla en bild' så jag kan föreställa mig hur där ser ut? Jag förstår att det mesta förändrats sedan deras tid (1600-1700-talen), men natur och landskap och läget på gårdar(om de finns kvar), och byar är kanske inte så annorlunda!
 
Vänliga hälsningar
Ann Little ( i England)

2003-06-04, 22:03
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Ann, jag letade på nätet och fann Gränna Hembygdsförening där kan du kanske hitta en del av det du söker.
http://hem.passagen.se/toxic/hembygd/
 
Ann-Britt

2003-06-04, 23:23
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Ann-Britt!
 
Tack så mycket för ditt svar! Jag har tagit mig en titt på GHFs hemsida, som även då de nämner gårdarna jag är intresserad av, inte har några bilder eller beskrivningar på dem.  
Fyra av mina anor står skrivna som 'Danneman', vilket jag hört sägas betyder 'självägande bonde', så jag är därför väldigt nyfiken på att få uppgifter om just gårdarna!  
 
Mvh
Ann

2003-06-05, 04:39
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Det finns en serie uppslagsverk som heter Sveriges bebyggelse.
Där finns alla gårdar i Gränna beskrivna med bild.
Jag har inte Gränna-delen men någon vänlig själ där ute kanske kan scanna in dom gårdarna till dig.
Även jag är intresserad av gården Bohult, där en av mina förfäder bodde.

2003-06-05, 09:15
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ann,
Har Du koll på gårdarnas belägenhet? Kanske något att börja med. Gå till http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html och använd Kartsök - där Du kan zooma in och ut på kartan. Observera vilka gårdar som ligger nära Östgötagränsen och om det finns ingiften där.
 
Kan Du också ange vilken tid Du är intresserad av för varje gård. Att t ex visa Dig en bild på Bohult (rivet numera) från 1957 (Sveriges bebyggelse) blir ganska meningslöst om personerna bodde där på 1700-talet.
Eftersom alla gårdarna ligger i Gränna socken, kanske det vore en id? att flytta diskussionen dit. Det kan vara andra som är intresserade. Nu är det bara Småland som gäller.
 
När Du nu närmar Dig denna fina trakt kan jag inte låta bli att låta Dig ta del av dialekten. Först kan väl nämns att gården Isgårda som Du nämner uttalas Issgåla med tjockt l och spetsigt i. När jag gick i skolan bodde där en man som hette Martin. Hur säger man det? Jo;  Martin?Issgåla ;o). Det sammanbindande i:et försvinner alltså.  
 
Och så här låter det: (Jag hoppas Du har högtalare på Din dator) - tryck på- Gränna!
 
 
Här är hela länken:http://www.dal.lu.se/dal/prat.htm
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-06-05, 11:03
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Olle!
 
Tack för länken till Gränna dialekten. Hade svårt att hänga med faktiskt, då personen pratar väldigt fort! Men jag förstod en del och kan ju lyssna igen för att göra mig helt säker. Jättekul!
 
Den tid jag är intresserad av då det gäller gårdarna, nämnde jag i mitt första inlägg ovan, 1600-1700-talen. Jag skulle gärna vilja veta om det är troligt att det finns något skrivet om någon av mina anfäder, i samband med gårdarna. I så fall kan jag återkomma med namn och datum!
Vad tror du Olle?
 
Jag har tidigare försökt se på lantmäteriets kartor, men tyvärr så är min dator gammal och klarar inte av det!
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-06-05, 11:25
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ann,
Finns där inga publika datorer i England, på bibliotek e dyl där Du kan studera dessa kartor? Det går givetvis att lägga in en bit av kartan i taget här i forumet, men det tar mycket(!) tid.
Vad gäller om det finns skrivet något om gårdarna, är det möjligt att Du kan finna något i hembygdsföreningens årsskrift Ett solvarv i Gränna, men den är väl svår att få tag på i England ... Själv får jag åka till ett universitetsbibliotek i en större stad för att se dem, eller fjärrlåna ..
Mig veterligt är Gränna sockens genealogier under 1600-och 1700-talet inte utredda i någon större omfattning. Däremot är 1800-tals befolkningen mycket väl registrerad av KAS ;o)
 
Om Du nämner de uppgifter Du har under Isgårda och Boeryd skall jag se om jag finner något under sommaren. Har ett visst eget intresse av dessa gårdar.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-06-05, 12:30
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Det finns säkert datorer på biblioteket i min närmaste stad; skall kolla upp detta.
 
Jag har en (Danneman) Sven Nilsson som föddes 17/6 1701 i Mellby och dog 23/4 1771 i Boeryd.
Han var gift med Ingrid Johansdotter,
född 1703 i Långliden, död 10/12 1779 i Boeryd.
 
(Danneman) Nils Gustavsson, född 23/3 1729(31) i Ravelsmark Nilsagård, död 1810 i Boeryd.
Han var gift med Kerstin Svensdotter, född 10(9)/6 1729 i Boeryd och död 9/4 1807 i Boeryd.
 
(Danneman) Olof Månsson, född 26/4 1723 i Bohult, död 14/12 1795 i Isgårda.
Gift med Cecilia Petersdotter, född i Mellby och död 13/7 1790 i Isgårda.
 
Det skulle vara roligt att få upplysningar om dessa gårdar och fantastiskt om det gick att få veta något om mina anfäder.
 
Mvh
Ann
 
 
Till Fredrik Salomonsson/ Tack så mycket för ditt inlägg. Ja, det skulle vara toppen om någon kunde  
scanna in bilder på gårdarna från Gränna-delen av Sveriges bebyggelse!  
 
Jag har en ana vid namn Mattis Olofsson född ? 1669 var vet jag ännu inte, men död 29/1 1737 i Bohult.
Han var gift med Marit Månsdotter, har inga uppgifter ännu om henne.
Också Mattis son, Måns Mattesson, född 15/8 1700 i Bohult och död 17/8 1770 i Bohult.
Gift med Maria Larsdotter, född 11/1 1699 i Boarp Södergård och död 29/12 1765 i Bohult.
 
Samt Olof Månsson som ju nämns i samband med Isgårda ovan i mitt svar till Olle Elm.
 
Det fanns många barn i dessa familjer, så kanske någon/några kan vara dina anor?
 
Mvh
Ann

2003-06-05, 15:31
Svar #8

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej!
Detta är mina anor från Gränna.

2003-06-05, 16:36
Svar #9

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Nej du, tyärr så tycks vi inte ha samma anor. Jag har kollat barnen, men ingen passar efter vad jag kan se just nu. Det var väl synd!
 
Mvh
Ann

2003-06-06, 19:50
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har nu återställt denna diskussion efter ett kortare mellanspel i Gränna.. Där pågår så mycket annan diskussion så det är bättre att detta finns här under egen rubrik.

2003-09-19, 16:22
Svar #11

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Jag undrar om du fann tid i sommras till att söka efter uppgifter om Isgårda och Boeryd (se ditt inlägg ovan 5/6/03) och de som bodde där på 1700-talet?
 
Mvh
Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna