ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björkeholmen/Bjorkeholmen/Borkeholmen  (läst 506 gånger)

2001-09-29, 12:36
läst 506 gånger

Hans Tåhlin

I Peter Englunds bok Den oövervinnlige talas det på ett ställe om en ryttare vid Smålands Husarer, som försvann 1655 på ett uppdrag i Polen.
 
Han påstods vara från Björkeholmen, men det anges inte var detta Björkeholmen var beläget.
 
Finns det någon, som kan tipsa om byar eller gårdar i Småland med detta namn?

2001-09-29, 15:01
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Hans!
 
Det finns en gård i Askeryds församling, Aneby kommun, Jönköpings län, som heter Björkeholmen.
 
Allt enligt Svenska ortnamn 1999.
 
MVH/Sam Blixt

2001-09-30, 18:52
Svar #2

Hans Tåhlin

Hej Sam och tack för Ditt inlägg.
 
Om Du läser mitt svar till Dig i dag under sockenrubriken Virserum, förstår Du säkert, varför jag är intresserad av ortsnamnet Björkeholmen.
 
Jag ska nu forska vidare betr. Björkeholmen i Askeryds socken. Har Du några ytterligare kommentarer betr. detta uppslag?

2001-10-07, 18:09
Svar #3

Utloggad Ann Carin Angmyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2006-05-01, 17:58
    • Visa profil
Bodde i Askeryds prästgård i början av 40-talet. I närheten där (mot Aneby) låg en liten gård, som hette Björkholmen. Då brukades den men jag tror idag att det är sommarstuga. Sjön Assjön ligger på andra sidan vägen.

2001-10-07, 22:41
Svar #4

Hans Tåhlin

Hej Ann Carin!
 
Tack för intressant information, som säkert kan komma till användning i mitt fortsatta arbete.
 
Vet Du någon annan i Askeryd, som skulle kunna sitta inne med mer information om gårdens tidigare användning och innevånare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna