ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-19  (läst 616 gånger)

2004-10-26, 11:39
läst 616 gånger

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 18:04
    • Visa profil
    • www.lindasanor.se
Hejsan Sam!
Tack för hjälpen. Jag undrar hur långt tillbaka man kan söka genom PLFs databas och går det söka via Internet? Jag är självlärd på det här med släktforskning och är tacksam för tips.
Mvh Linda.

2004-10-26, 12:15
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6338
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Linda!
 
Vad som finns i PLFs databas kan Du se i PLF-menyn. Hur Du skriver frågor ser Du i  PLFs databas  
Läs under min hemnsida, se adress ovan.
 
 
MVH
 
Sam

2004-10-26, 13:18
Svar #2

Utloggad Ulla Hall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2012-10-07, 13:46
    • Visa profil
Hejsan Linda
 
Helena Jönsdotter Törn är född 1736-08-22 i Silfvereke Älghult. Hennes föräldrar är Soldat Jonas Törn och Christina Jonsdotter.
 
Nils Bengtsson och Sanna Persdotter fick följande barn födda i Älghult Kroxhult.
Lisa 17651023
Susanna 17680330
Helena 17700906
Jonas 17730714
Peter 17760517
Nils 17881122
 
//Ulla

2004-10-26, 14:46
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5015
  • Senast inloggad: 2019-07-31, 11:08
    • Visa profil
Hej Ulla och Linda mfl!
 
Hur kan en \Jönsdotter? vara dotter till en man som heter Jonas (Jon)?   Namnen Jöns och Jonas/Jon är under 1700-talet två helt separata namn. Är inte Jönsdotter en felläsning?    
 
vänligen Niclas

2004-10-26, 14:48
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5015
  • Senast inloggad: 2019-07-31, 11:08
    • Visa profil
Se förresten mitt inlägg här under Älghult den 20 april 2004 kl. 11.29.

2004-10-26, 14:50
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5015
  • Senast inloggad: 2019-07-31, 11:08
    • Visa profil
Ursäkta, nu snurrade jag till det, se under Släkter: Övriga släkter J-L: Krook nämnda datum.

2004-10-26, 15:49
Svar #6

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 18:04
    • Visa profil
    • www.lindasanor.se
Hejsan, Niclas!
När jag har forskat så har jag skrivit namnet Jonsdotter men blev lite osäker när jag såg att Arnold här ovan hade skrivit Jönsdotter.
Mvh Linda.

2004-10-26, 17:01
Svar #7

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 18:04
    • Visa profil
    • www.lindasanor.se
Hej igen, Niclas!
Jag undrar hur ni vet att Christina hette Krook också. Det längsta som jag kan komma är när hon står med i dopboken för  Helena  Jonsdotter Törn.
Där heter Christina bara bara Jonsdotter.
Undrar också hur du har gått tillväga för att hitta alla barnen till Christina och Jonas då jag ej kan hitta dom i något husförhör.
Undrar om du kan tipsa mig om hur man går vidare när det inte finns några husförhörslängser att söka på.

2004-10-26, 17:10
Svar #8

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 18:04
    • Visa profil
    • www.lindasanor.se
Miss av mig. Har hittat dom i husförhör. Älghult 1747-1759.

2004-10-26, 18:48
Svar #9

Janne Svensson

Det var faktiskt mycket vanligt att den som skrev i kyrkböckerna ömsom skrev Jönsdotter och ömsom Jonsdotter om samma person, speciellt i födelseböckerna där det var ett par år mellan varje notering. Det kanske var en ny präst eller skrivare som inte kände igen alla. Orsakerna kan vara många

2004-10-26, 19:09
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5015
  • Senast inloggad: 2019-07-31, 11:08
    • Visa profil
Hej Janne!
 
Kan du ge exempel och källorna så ska jag ta mig en titt på dem. Tills dess håller jag ej med dig. Prästerna visste mycket väl vad personerna i sin församling hette, men som du nämner kan en ny präst/skrivare i socknen ha skrivit fel. Likaså kan vi idag luras av diverse smuts, fuktfläckar, att det är ett ö i böckerna. Speciellt gäller detta de dåligt konverterade mikrofich?n.  
Det jag vill ha sagt är att man ska vara uppmärksam vad gäller namnen Jon och Jöns, att en person ej kan benämnas med bägge namnen, utom då skrivaren noterar fel. Likaså har jag ibland sätt släktforskare skriva Joen för Jon. Joen är en dialektal äldre skrivform för Jon, inget eget namn. Likaså är det skillnad på Johan och Jon. Ibland har jag sett släktforskare som felaktigt läst Joan istället för Joen, dvs Jon - och då har en Jon blivit en Johan på släkttavlan. Det gäller att vara uppmärksam med det skrivna.  
 
vänligen, Niclas

2004-10-26, 22:24
Svar #11

Janne Svensson

Präster och skrivare var långt ifrån felfria, det finns exempel där Magnus blir Månsson, Jonas blir Joensson, Peter blir Persson, för att inte tala om alla dialektala former.  
Nu har jag serverat så det bara är att säga att dessa namn är varianter av samma namn, men ska man gå strikt efter namnen lär man inte komma långt i forskningen. Letar man efter fadern till Lars Månsson så får man inte missa att det kan vara en Magnus som är rätt far.

2004-10-26, 23:08
Svar #12

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1216
  • Senast inloggad: 2019-10-17, 22:48
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Jag har noterat Jönsdotter vilket prästen noterat då jag sökt i böckerna efter Helenas familj. Jag ska nu i logikens namn ändra till Jonsdotter! Har försökt länge efter hennes mors föräldrar, Christina Jonsdotter Krok. En tidigare info här på Anbytarforum antyder att hon är dotter till en grosshandlare Krok i Växjö.

2004-10-27, 11:34
Svar #13

Eila Artursson

Gustaf Adolf Dahlgren född 1824.
 
Denne man bodde 1890 i Älghult enl Sv Befolkning 1890. Där står en uppgift att han skall vara född i Kisa men jag har inte återfunnit honom där. Jag har också en uppgift om att hans far skulle vara född 1795 i Kättilstad och heta Bengt Dahlgren. Undrar nu om någon träffat på dessa i sitt sökande? Skulle vara mycket tacksam för att få detta bekräftat.

2004-10-27, 18:07
Svar #14

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5198
  • Senast inloggad: 2019-10-17, 17:16
    • Visa profil
Hej Eila!
Hans namn var Jon Gustaf Alfred Dahlgren. Någonstans på vägen blev namnet felskrivet.
Han föddes i Kisa 16/9 1824. Hans föräldrar var kronlänsman Bengt Gustaf Dahlgren och Stina Greta Liljedal. Bröder: Ernst Per Selim 1827 och Anton Oscar Emil 1831.
Han flyttade till sin mors bror, som hade ett färgeri i Kisa, där han blev upplärd. Runt 1850 gifte han sig med Stina Nylander från Opperby(E), flyttade till Virserum och fick äldsta barnet Aurora Carolina Elisabeth 13/6 1851. Innan han kom till Älghult bodde han i Åseda.
Hustrun dog och han gifte om sig 1864 i Älghult med Lena Cajsa Johannesdotter. Flera barn föddes (och dog). Hustrun dog 1888.
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2004-10-28, 07:37
Svar #15

Eila Artursson

Hej Birgitta!
Mycket stort tack för all din hjälpoch intressanta uppgifter, man blir så glad när man får hjälp att hitta de bitar som fattas. Då var det min Dahlgren. Jag hade Bengt Gustaf Dahlgren i mitt arkiv och han var kronolänsman från Kättilstad. Jag hade inte lyckats lokalisera vart Bengt Gustaf tog vägen.
Hösthälsningar
Eila

2004-11-06, 17:26
Svar #16

Utloggad Ingrid Wigheden

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2015-04-01, 18:37
    • Visa profil
Hej,
Olof Danielsson o hustru Helena Olofsdotter i Gödeshult Norregård dör båda 1817, enl. AI:6 sid 139; GID 444.49.5800. Det gör också deras 3 årige son Erland (död 20/3 1817). Som dödsorsak anges skållad. Tyvärr saknas en del sidor så därför hittar jag inte vad föräldrarna dör av. Man undrar ju om det var en olycka eftersom alla 3 dör samma år. Finns det något annat sätt att hitta dödsorsaken?  
Mvh
Ingrid

2004-11-15, 21:00
Svar #17

Utloggad Tonny Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2018-05-03, 17:35
    • Visa profil
Känner någon till Nils Jonsson i Älghult eller dess närhet? Hans hustru hette nog Danielsdotter. En son är bekant, Sven Nilsson f. 18030520

2004-12-01, 08:43
Svar #18

Utloggad Stig Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2017-01-08, 09:22
    • Visa profil
Den Sara Jonsdotter som 1756-03-07 blev gift med Per Nilsson i Fröseke Bölnagård, när och var föddes hon ? Vid vigseln var hon piga i Fröseke Änkansgård, dit hon 1751 hade kommit från Möcklashult. Efter vigseln flyttade paret till Hetalåga i Hälleberga församling. I hfl där uppges hon vara född år 1732.

2004-12-16, 16:20
Svar #19

Utloggad Ingrid Wigheden

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2015-04-01, 18:37
    • Visa profil
Jacob Persson (Pettersson) död 1809-07-30 i Ideboås, Älghult. Hans ålder anges till 78 år, men i hfl anges att han föddes 1733.  Gift 1765-06-24 med Annica Bengtsdotter (född 1745-08-26).  
Har letat många årtal runt 1733 men utan resultat. Kan inte hitta att han kommer från ngn annan församling heller. Tacksam för hjälp.
 Mvh Ingrid

2005-01-14, 19:53
Svar #20

Margareta Konradsson

Jag söker information om var Augusta Johansson (f.1880-01-11) är född. Hon var boende i Fröseke, Älghult vid hennes död 1963-04-18.
Hon var gift med Gustaf Modig (f.1883-02-08 i Madesjö, d. 1972-04-23 i Fröseke).  
 
mvh
Margareta

2005-01-16, 13:49
Svar #21

Utloggad Ingrid Vikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:26
    • Visa profil
    • ingridvikstrom.123minsida.se
Hej Stig!
Om Sara Jonsdotter kan man läsa i den sista ÄlghultsKrönikan som kom ut i december. Där skriver Solbritt Karlsson mycket noggrant om gårdarna och de genom åren boende i Fröseke by. Enligt artikeln köpte Sara och hennes make Per Nilsson gården i Hetalåga av Saras mor änkan Sara Hansdotter. Sara Jonsdotters far var Sara Hansdotters andre make Jonas Månsson, död i Gillbonderyd 1741. Det var troligen där dottern Sara föddes. Vid gårdsköpet var modern änka för tredje gången. Det finns en hel del övrigt att inhämta om Bölnagård i ÄK.
MVH
Ingrid

2005-01-17, 08:26
Svar #22

Utloggad Stig Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2017-01-08, 09:22
    • Visa profil
Hej Ingrid !
 
Tack för uppgifterna och tipset om Solbritt Karlssons utredning i ÄK !
 
På grund av de felaktiga åldersuppgifterna i Älghult AI:1 p 187 trodde jag att Sara Hansdotter var farmor eller mormor till Sara Jonsdotter. Men i Hälleberga AI:1 p 366 ser jag nu att åldersskillnaden dem emellan uppskattas till ca 45 år.
 
Nämner Solbritt möjligen något om Annika Svensdotters (1729-1794) i Fröseke Änkansgård/Skattegård andre make Jonas Persson (ca 1721-1796), varifrån han kom ? Hälleberga ? Han var vid vigseln 1754-06-09 redan bosatt på gården. Annikas förste make Per Persson tycks ha kommit från Jordeberg i Kråksmåla.
 
Med vänlig hälsning
 
Stig

2005-01-18, 20:08
Svar #23

Utloggad Catharina Ekman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-07-31, 18:04
    • Visa profil
Hej Linda
Såg att du frågade om Nils Bengtsson och Sanna Persdotter i Kroxhult. Jag härstammar från deras son Jonas.
 
Hälsningar
Catharina

2005-01-19, 20:53
Svar #24

Utloggad Ingrid Vikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:26
    • Visa profil
    • ingridvikstrom.123minsida.se
Hej Stig!
Jag citerar Solbritt: Vid Annikas vigsel uppgavs både hon och brudgummen Per Persson vara från Fröseke Skattegård. Vid Per Perssons bortgång den 29 april 1753 skrevs han däremot som bonde i Fröseke Änkansgård. Som du vet rörde det sig om samma gård, den hade bara bytt namn. Om Jonas Persson finns tyvärr ingen notering om födelseort.
 
Hälsningar Ingrid

2005-02-11, 11:28
Svar #25

Iréne Albinson

Till Margareta 14/1 frågan.
Det finns en cd med i stort sett alla döda efter 1950, kanske ditt bibliotek har den(en del saknas dock)
Annars kan du skriva till riksarkivet i Vadstena . De har kyrkböckerna och svarar gratis en gång/år
www.ra.se är adressen.
Lycka till
M.v.h. Iréne

2005-02-11, 14:12
Svar #26

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Margareta
Födelseförsamling saknas på cd:n. Vet du om Augusta hade något mer namn?
 
Hälsningar
Janet

2005-02-13, 12:36
Svar #27

Margareta Konradsson

Hej!
 
Tack så mycket Ir?ne för tipsen.  
Janet, jag vet nu att Augustas födelseförsamling är Kråksmåla, tror inte att hon hade något mer namn än Augusta.
 
mvh.
Margareta

2005-02-15, 16:37
Svar #28

Iréne Albinson

Hej igen Janet och Margareta!
På cd nr 2 döda 1950-99 är födelseplatsen med.
M.v.h. Iréne

2005-02-19, 11:06
Svar #29

Margareta Konradsson

Hej Ir?ne!
 
Tack för hjälpen, ska höra med biblioteket på orten om de har denna skiva.
 
mvh.
Margareta

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna