ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-21  (läst 3640 gånger)

2004-03-31, 08:29
läst 3640 gånger

Vivi Bertilsson

Jan,jag ber om ursäkt,det var jag som läst fel i Landsarkiv-papperen.Otto Fredrik var född i Ryssby,Kalmar län.
Petter Jonssons data stämmer.
Mvh/Vivi.

2004-04-04, 21:03
Svar #1

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
Vore tacksam om någon kunde ge mig exakt födelsedatum, plats och föräldrar till följande person:
Sofia Persdotter f 1831 i Ålem.
Hon gifte sig sedemera med sjömannen Karl Johan Johansson, f 1829 i Ryssby, och levde på Kuggås, Mönsterås.
Tack på för hand!

2004-04-04, 22:32
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Helen,
Det föds en Sophia Persdotter den 12/8 (far: bonden Per Persson i Århult; C:6 p.289) och en 12/9 (far: torparen Per Persson i L Slät; C:6 p.290) Modern står inte, här får man kontrollera i husförhörslängden. Har du mer uppgifter om henne kanske man kan lista ut vilken det är. - Sedan finns det 14 till med Sophia som andranamn

2004-04-05, 20:35
Svar #3

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
Hej Daniel!
När jag har fått hem husförhörslängderna för Mönsterås så hoppas jag kunna få veta exakt födelsedatum för Sofia/Sophia Persdotter.
Tack för att du kollade i alla fall!

2004-04-12, 20:23
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Jag har ikväll försökt reda ut hur det ligger till med mina anor men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Detta var vad jag fick fram, men finns det någon som kan säga mig vilka uppgifter man skall lita på? Hur jag skall få reda på om föräldrarna till Måns Eriksson och Inger Olofsdotter som jag hittat är de rätta? Uppgifterna jag hittat kommer från hfl A:1 och A:2 dessutom har jag tittat i C:1 och C:2 över Ålem.  
 
 Husförhörslänger A:2 1762
 
Måns Eriksson 48 år = född 1714
Inger Olofsdotter 42 år = född 1720
 
Dottern Maja 17 år = född 1745
Samma år står hon som gift med Sven Månsson då står dessa uppgifter:
Sven Månsson 26 år = född 1736
Maja Månsdotter 19 år = född 1743
1763 står Sven och Majas dotter Maja som1/2 år vilket gör att hon skulle varit född 1762 eller 1763.
 
1765 står att:
 
Måns Eriksson 52 år = född 1713
Inger Olofsdotter 46 år = född 1719
 
Sven Månsson 29 år = 1736
Maja Månsdotter 22 år = född 1743
Dotter Maja är fortfarande ? år
 
När Inger Olofsdotter dör 1770-12-05 står det att hon blev 54 år, då skulle hon varit född 1716? När Måns Eriksson dör 1786-12-06 står det att han blev 76 år gammal då skulle han varit född 1710?  
 
Jag hittade en Inger eller Ingred Olofsdotter född 1718-02-10
Far: Olof Persson
Mor: Ingred Jonsdotter
 
Måns Eriksson finns endast en född 1713-01-02
Far: Eric Hemmingsson
Mor: Ingred Pehrsdotter
 
Året därpå föds en eventuell syster till Måns. Hon hette Marjed och föddes 1714-07-28. Här är heter dock modern något annat. Är det samma person fast fel namn eller har den första hustrun dött så detta är hustru nr 2?
Far: Eric Hemmingsson
Mor: Ingärd Olsdotter
 
Mvh
 
Birgitta

2004-04-12, 21:32
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Birgitta,
Det är inte ovanligt att födelsedatum i husförhörslängderna och dödböckerna stämmer dåligt med verkligheten, så det är i sig inget att bekymra sig för.
Du har ju fått fram två kandidater som verkar rimliga. Om jag var i dina kläder skulle jag  
1) Leta ytterligare ett par år bakåt och framåt i födelseboken efter fler kandidater till ME och IO.
2) Kontrollera om ortsuppgifterna som borde finnas i deras vigselnotis är samma som de orter som anges i födselnotiserna.
3) Leta rätt på så många syskon som möjligt till ME och IO och sedan skriva upp alla faddrar vid alla ME+IOs barns dop, och se om det dyker upp några som kan vara släktingar.
 
Om EH gift om sig borde du kunna hitta en dödnotis för IP och sedan, tidigast ett halvår senare, en vigselnotis för EH+IO. Ortsangivelserna i dessa notiser bör (men måste inte - folk flyttade ju då också) stämma sinsemellan och med vad du redan vet. Hittar du inget av detta kan du anta att Olsdotter är en felskrivning, i alla fall om du hittar fler syskon till Måns och Pehrsdotter kommer tillbaka.

2004-04-13, 21:31
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Hej Daniel
 
Tack för alla tips och råd. När jag kollar i hfl A:1 tycker jag att jag kan se namnet Erik Hemmingsson med en ålder av 86 år precis ovanför Måns Eriksson med familj. Det konstiga är att modern här heter Lisbet Eriksdotter 70 år?? Du eller någon annan har inte tillgång till dessa hfl så att du eller någon annan kan kolla om jag läst rätt? Det nämns även en Hemming Eriksson som jag skulle kunna tänka mig kan vara en 13 år yngre bror till Måns. När det gäller Måns Eriksson och Inger Olofsdotter hade de 1755 tre barn, Erik 15 år, Maja 11 år och Olof 4 år. Måns Eriksson och Inger Olofsson gifte sig i Ålem 1737-11-17 enligt C:1 s. 556.
 
Erik Månsson föddes 1738-06-08 i Ålem
Faddrar: Nils Olofsson från Ålem
Måns Andersson från Ålem
Pigan Carin Andersdotter i Gunnar?måla  
Simon Persson i Ålem
Drängen Sven Jonsson Gunnar?måla
C:1 s. 357
 
Maria(Maja) Månsdotter 1742-05-27
Faddrar: Nils Olofsson från Ålem
Nils Svenssons hustru från Ålem
Måns Persson från Ålem
Jon Olofsson från Ålem
C:1 s. 412
 
Olof Månsdotter 1750-12-06 i Ålem
Faddrar: ? Nils Olofssons hustru i Ålem
Börje? Pehrssons hustru ibidem
Pigan Karin Nilsdotter ibidem
? Anders Andersson, Nils Simonsson ibidem.
C:1 s. 536
 
När Måns föddes 1713-01-02 i Ålem var följande personer faddrar:
Elin Nilsdotter i Kaggetorp?
Brita Pehsdotter i Ålem
Jonas Pehrsson i ?
Nils Lögradag
Jon Haraldsson i Ålem
Lars Månsson dräng i Brotorp
Måns Pehrsson dräng i Kaggetop.
C:1 s. 129
 
När Marjed föddes 1714-07-28 i Ålem var följande personer faddrar:
Ingred Andersdotter piga i skiäll…?
Måns Larsson i Brotorp
Anders Jacobsson i Skiäll…?
C:1 s. 143
 
När Inger/Ingred Olofsdotter föddes 1718-02-10 kan jag inte se i vilken ort hon var född. Faddrar var däremot:
Eva Jacobsson i Skiäll…?
Anders Jacobsson ibidem
Olof Hansson i ?
Nils Ingesson dräng i ?
C:1 s. 175
 
Kan det vara så att Anders Jacobsson från Skiäll.. är samma person vid båda Marjed och Inger/Ingreds födelse?
 
Erik Hemmingsson dog 1759-06-18 i Ålem 94 år gammal (C:2 s. 128), då måste han varit född omkring 1665. Enligt hfl var han född 1669. Lisbet Eriksdotter? var enligt hfl född 1685. Detta gör att Erik var någonstans mellan 44 – 48 år  och Lisbet var 28 år när Måns föddes. Jag har kollat tillbaka till 1710 för att se om jag kunde hitta några fler syskon till Måns och Marjed men om jag läst rätt finns det inga fler äldre syskon. Detta var vad jag hittade ikväll. Skall senare försöka hitta vigseldatum för Erik Hemmingsson och Lisbet Eriksdotter/Ingred Pehrsdotter/Ingärd Olsdotter eller om jag kan hitta någon av de tre damernas dödsnotis. Skall även kolla om jag kan hitta några syskon till Inger Olofsdotter.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-04-14, 01:33
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Birgitta,
Nils Lögardag som är dopvittne då Måns Eriksson döps 1713-01 borde vara densamme som Nils Hemmingsson Lögardag, född cirka 1659, död 1760 i en uppgiven ålder av 101 år! Denne var son till  Hemming Jonsson skräddare, f. ca. 1640 i Solberga, Ålem; död 1702-02-23 i Ingemåla, Ålem. Det står mer om dessa i Släkt och Hävd 1998:1 sid 126 ff och Svenska Släktkalendern 1920-21 s.440 ff. Emaila om du vill ha jpg-bilder av artiklarna. Du hittar också mer om dem bland de gamla inläggen i den här gruppen.
 
  Jag gissar att Erik Hemmingsson är bror till Nils H. och Per H. (ca. 1672 - 1711-04-16) och det borde räcka för att man ska känna sig rätt säker på att det är rätt födselnotis du hittat. Vill du vara extra säker så titta på faddrarna igen när du lokaliserat vigselnotisen så du vet vem modern är, men noteringen i AI:1 skingrar väl alla tvivel.
 
  Skiäll.. är Skiällery, dagens Skälleryd 3 km NV Ålems tätort.
 
  När Marjed föds 1714 tycker jag att det står Ingärdz Olsdotter wid Broatorp Qvarn och detta är ett dopvittne; Fadd står en rad för långt ner, och moderns namn skrivs inte ut i de andra dopnotiserna heller.
 
   Detsamma gäller när Måns föds 1713: Ingrid Persdotter är ett dopvittne, inte barnets mor. Hon anges ju förresten som bosatt i Broatorp.
 
  Vad gäller Erik H i hfl AI:1 (sid 155) håller jag med dig. Lisbet E är hans hustru kring 1755, men om det är första eller andra giftet kan väl bara vigselboken svara på.
 
  Jag kan inte heller läsa födelseorten för Ingrid Olofsdotter, jag  är inte någon handstilsguru precis. Några av dopvittnena är dock från Hundahult - borde vara dagens Hundhult 2 km N Helgesbo. Då skulle födelseorten kunna vara Idahult, dagens Idhult inte så långt därifrån. Det där brukar man kunna kolla genom att jämföra med ortnamnen i hfl. Eller genom att posta i Läshjälp här..
 
  Som du skriver förekommer det en Nils Olofsson som dopvittne (-38, -42; kanske hans hustru -50) och en Jon Olofsson -42. Är väl värt att kolla om du hittar några Nils och Jon som syskon till Ingrid O.

2004-04-14, 22:59
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Hej Daniel
 
Tack för din hjälp den behöver jag verkligen. Jag har hela tiden trott att den person som du säger var vittne var modern till barnet så då fick jag lära mig något nytt. Usch det var inte lätt att hitta eventuella syskon till Inger. Jag hittade en hel del uppgifter men är inte alls säker på att det är rätt fader. Detta var i alla fall vad jag hittade.  
 
Fler barn till Eric Hemmingsson
 
Maria född 1717-12-01  
Vittne: Lisbet Svänsdotter från Solbärga
Faddrar: hustru Karin Andersdotter i Kaggetorp
Pigan Marjed Christiansdotter? I B?måla
Måns Larsson i Broatorp
Möllare? Jon Nilsson ibidem
Drängen Lars Trulsson ibidem
C:1 s. 173
 
Kierstin född 1722-01-26, döpt 2/2
Faddrar: Gästgifvarfru Susanna ?
Hustru Marjed Mattsdotter i ?
Anders Jacobsson i Skiällary
Nils Lögardag i Solbärga
Pehr Johansson i Kaggetorp
C:1 s. 199
 
Hemming född 1724-10-17, döpt 25/10 i Skiällary
Vittne: Karin Månsdotter i Skiällary
Hustru Kierstin Christiansdotter i Bryggmåla?
Swän Trulsson? Ibidem
Hans Elofsson i Broatorp
C:1 s.215  
 
 
Måns Eriksson från Ålem och Inger Olofsdotter ibidem gifte sig 1737-11-20  
 
Lite roligt är det att Hemmingsönerna är faddrar vid en annan av mina anors barndop. Min ana är även fadder vid deras barndop:
 
Måns Grönlöfs dotter Karin född 1705-12-24  
Faddrar: Anders Hemmingsson och Pehr Hemmingsson skräddare.
C:1 s. 38
 
Pehr Hemmingsson skräddares dotter Bängta född 1707-02-10
Fadder: Måns Månsson Grönlöf
C:1 s. 48
 
Inger Olofssons syskon?:
 
Olof Perssons ? son(okänt namn) född 1713-01-09, döp 18/1
Vittne: Karin Månsdotter i Skiällary
Hustru Ingred Pehrsdotter ibidem
Faddrar: Pehr Månsson i Idehult
Nils Gummesson ? vid Nybygget
Jon Svänsson i ?
Nils Pehrsson dräng i Skiällary
C:1 s. 129
 
Båtsman Olof Persson Jägers son i Ski..torp född 1721-05-07
Faddrar: hustru Ingred Gi?dotter i n Bäckebo
Hustru Eva i Skiällary
Anders Jacobsson ibidem
Jösta? Jacobsson i ?
C:1 s. 196
 
Hustru Eva och Anders Jacobsson kan väl vara samma personer som var faddrar vid Ingers dop?
 
Båtsman Olof Jägers son i Ski..torp, Niels född 1720-01-28
Vittne: hustru Karin Jonsdotter i Ski..? torp
Faddrar: hustru Anna Nilsdotter i ?
Harald i
Jon Svänsson? ibidem  
C:1 s. 188
 
Olof Perssons son Pehr född 1725-07-26, döpt 1/8 i Blomstermåla
Vittne: hustru Anna Jonsdotter i ?
Elin Larsdotter ibidem
Anders Jacobsson i Skiällaryd
Jöran Gabrielsson i ?
C:1 s. 220
 
Det verkar som om det kan röra sig om två Olof Persson, en i Ski..torp och en i Blomstermåla men eftersom Anders Jacobsson var fadder även här tog jag med notisen i fall det är samma person. Det står ju förresten upptaget en hel del båtsmän för sig i hfl så jag kan kolla om han finns med där.
 
Nu är jag precis slut i huvudet så jag får kolla imorgon om jag kan hitta någon vigselnotis runt 1713 eller 1718 med Olof Persson som brudgum.
 
 
Ps: Jag skulle bli jätteglad om du ville skicka jpeg-bilderna. Klicka bara på mitt namn i inlägget så kommer mailadressen fram
 
Mvh
 
Birgitta

2004-04-15, 21:49
Svar #9

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag kunde tyvärr inte hitta något vigseldatum för Erik Hemmingsson. På Disbyt såg jag däremot att Erik Hemmingsson tydligen var gift minst 3 gånger kanske eventuellt 4. Det som framgick var i alla fall att moder till de barn som jag hittat var Lisbet Eriksdotter. Detta måste med tanke på vad det står i hfl betyda att Lisbet var hustru nummer 3 eller 4 och den han var gift med när han dog. De båda första makorna dog förresten 1711. Lisbet Eriksdotter var visst tidigare gift med en Nils Haraldsson som dog 1700. Detta par fick en son Sven Nilsson som i sin tur dog 1715. Finns det någon som kan bekräfta eller förkasta dessa uppgifter?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-04-15, 22:30
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Pehr Hemmingsson skräddare dog 1711-04-16, 38 år gammal.
 
Erik Hemmingssons hustru Brita Svänsdotter dog 52 år gammal samma dag som Pehr.  
 
1711-11-30 begravdes Erik Hemmingssons maka Marjed Månsdotter från Broatorp efter endast en månad och några dagar i sitt äktenskap 18 år gammal.  
 
Då måste ju Erik gift om sig med Lisbet Eriksdotter någon gång mellan 1711-11-30 då Marjed dog och 1713-01-02 När Måns föds  
 
 
Mvh
 
Birgitta

2004-04-16, 22:06
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Det känns lite som om jag skriver inlägg till mig själv men jag fortsätter så får jag se om någon hakar på igen. Jag utgår nu ifrån min ana som jag fått uppgifter om från en arkivarie i Vadstena. Vad jag vet om henne är att hon dog i Ålems by nr:2. Av Björn Edman har jag fått uppgiften att hennes far Sven Månsson ägde 1/4 mantal i Ålems by nr 2. Frågan är om Ålems by nr:2 är Svens föräldrahem? Som man kan se bland faddrarna när Maria Lisa och kanske även hennes bror Olof  och syster Annicka döps finns namnet Smedman med. I hfl AI:1 står en ? Smedman nämnd i närheten av uppgifterna gällande Eric Hemmingsson med familj. Kan detta eventuellt förklaras med att Maria Lisas mor (Maria/Maja Månsdotter) var dotter till Måns Ericsson och att Smedmans var faddrar pga att de bodde så nära Eric Hemmingssons familj? Hur får man reda på vilken gård som tillhörde vem?  
 
 
Maria Lisa Svensdotter f. 1762-07-11, d. Ålems by nr:2
Faddrar: Anderssons hustru ibid
Pigan Ingjärd Nilsdotter ibid
Uppbördsmannen? Anders Smedman ibid
Sven Birgersson/Börjesson i ?
C:2 s. 173
 
Kerstin Svensdotter f.1772-04-13 döpt 17/4
Vad står det mer??
C:2 s. 340
 
Olof Svensson f. 1777-10-25
Faddrar: Madam Smed?
Pigan Ingrid Andersdotter
Olof Andersson ibid
Drängen Jon Persson ibid
C:2 s. 429
 
Tvillingsyster till Olof
Cajsa Svensdotter f. 1777-10-25 i Ålem
Faddrar: Per ? hustru ibid
Karin Andersdotter ibid
Anders Håkansson ibid
Anders Olsson ibid
C:2 s. 429
 
Annicka Svensdotter . 1780-07-10 döpt 16/7 i Ålem
Faddrar: Per Nilssons hustru ibid
Pigan Maria Nilsdotter ibid  
Sven Månsson ibid
Nils Smedman ibid
C:2 s. 465
 
Mvh
 
Birgitta

2004-04-17, 14:12
Svar #12

Björn Edman

Hej Birgitta!
 
Har med intresse följt den spännande diskusssionen ovan, eftersom Erik Hemmingsson ingår i mina anor (via dottern Maja Eriksdotter).
 
Låt mig bara göra några små kommentarer:  
 
Eriks giftermål omkring 1712 (som var hans fjärde) har jag inte heller lyckats finna i vigsellängden. Första giftermålet med en till namnet okänd kvinna var 1693 12/11 (kyrkoräk.). Peståret 1711 dog såväl andra som tredje hustrun, i sista fallet efter en månads äktenskap!  
 
Däremot bör du nog se upp med uppgifterna om Lisbet Eriksdotters tidigare äktenskap (förmodligen är det jag som lämnat detta till DISBYT). Det visar sig nämligen vid närmare skärskådande att de innehåller en del motsägelsefulla uppgifter (om åldrar med mera som måste granskas bättre).
 
När det gäller åldern på Nils Hemmingsson Lördag finns en annan uppgift i Generalmönsterrullan då han antogs som båtsman 1700 (citerat efter Thorsten Engström: Båtsmän i Ålem). Han skulle då vara 30 år och alltså vara född ca 1770, vilket är en betydligt mer sannolik uppgift.
 
Den Marjed som föddes 1714 28/7 i Brotorp dog 1717 13/10 i Skinnaremåla. 1? månad senare föddes dottern Maja.
 
Orten i födelsenotisen 1718 10(16?)/2 är Id/e/hult. I födelsenotisen 1707 10/2 står nog Brijta (namnet Bängta förekommer knappast i Ålem vid denna tid). Olof Perssons son föddes 1713 i Ödebo/da/. Dopvittnet Kerstin Christiansdotter (föd-notis 1724 17/10) hör hemma i Buggemåla.  
 
Vad gäller dopvittnen tror jag man valt uppbördsmannen Anders Smedman i samma by för att han tillhörde den finare kretsen i samhället, vilket inte var ovanligt. Samma sak gäller säkert också gästgiverskan Susanna Hising på Ålems krog (föd-ant. 1722 26/1).  
 
Födelsenotisen 1772 13/4 lyder: D. 13 Föddes Swen Månssons den Äldres dotter i Åhlem, döptes d. 17 till Kierstin. Fdr. Jaen Giöks Hustru ibidem, Pig. Kierstin Andersdr. i Haraldsmåla, Jon Göransson ibidem, Simon Nilsson i Åhlem.
 
Bästa hälsningar
Björn

2004-04-17, 20:13
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Hej Björn  
 
Tack för dina förtydliganden och rättelser i mina tolkningsförsök. Att jag läste Bängta kan nog förklaras av att jag har en del anor i Blekinge där det namnet förekommer ganska ofta.  Jo, det var bland annat dina uppgifter på disbyt som jag menade i mitt inlägg, då kan vi lägga dem åt sidan så länge. Vad tror du annars om mina teorier när det gäller släktskapen som jag försöker fastställa?  
 
 
Erik Hemmingsson och Lisbet Eriksdotter  
 
Deras son:
 
Måns Eriksson f. 1713-01-02  och Inger Olofsdotter f. 1718-02-10  
 
 Deras dotter:
 
Maria (Maja) Månsdotter f. 1742-05-27 och Sven Månsson f. 1733-12-01
 
Deras dotter:
 
Maria Lisa Svendotter f. 1762-07-11 och Olof Nilsson f. 1757-04-16
 
Det skulle även vara kul att höra dina åsikter om mina och Daniels tankar när det gäller om Erik Hemmingsson och Jon, Pehr, Anders Hemmingson var bröder?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-04-17, 23:09
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nils Hemmingsson Lögardag borde vara född tidigast 1666, eftersom fadern Hemming Jonsson (Skräddare) gifte sig (troligen) första gången 1665-05-01 (Ålem E:1 s.44) med Maria Andersdotter, och andra gången 1670-05-25 (s.48) med Margareta Persdotter. Här är alltså varning för halvsyskon.. Erik H med beräknat födelseår 1669 (hfl 1755) och 1665 (dödbok) fick ju, efter vad Birgitta hittat, en dotter Maria men ingen Margareta, men alla barnen har väl inte visat sig, födelsebok saknas ju fram till 1699. Annars ger väl det anledning att tro att han var barn i första äktenskapet.
 
Per H född cirka 1672 (beräknat från dödbok) borde vara son till Margareta.  Vet vi något om Anders H:s födsel?

2004-04-22, 19:58
Svar #15

Björn Edman

Hej Birgitta!
 
Har gått igenom ovanstående. Hemming var vid tiden ett mycket vanligt namn i Ålem och det är vanskligt att dra för vittgående slutsatser utan tillgång till säkra källor. Det fanns till exempel två Måns Eriksson i Ålemsbyn samtidigt. Vår Måns Eriksson är dock säkert den rätta. Den andra dog 1750 31/5, 76 år gl.  
 
Av de generationer jag tittat på är säkert relationerna Erik Hemmingsson -- Måns Eriksson -- Maja Månsdotter riktiga (Har inte tittat på de yngre, då de ju är lättare att följa i Hfl.)
 
Likaså får jag ett bestämt intryck av att Anders Hemmingsson i Ingemåla (d 1728 26/7, 55 år) är bror till Erik, Nils och Per Hemmingsöner, detta på grund av deras relation till Ingemåla. Här figurerar också en sannolik syster: Karin Hemmingsdotter (som gifter sig med Daniel Speleman 1713 13/3).
 
I övrigt gifte tydligen Måns Eriksson i Ålem om sig 1771 16/10 med änkan Karin Larsdotter efter Inger Olofssons död 1770 5/12. Karin L tycks ha dött 1782 15/8.
 
I övrigt såg jag att Per Hemmingsson Skräddare dog 1711 gifte änkan Lisbet Svensdotter påföljande år om sig med hans bror Nils Hemmingsson Lördag i hans andra gifte och fick /minst/ 3 barn.
 
Hälsningar Björn

2004-04-22, 22:38
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Hej Björn
 
Tack för dina efterforskningar de var intressanta att läsa. Jag tror nog också att ”vår” Måns Eriksson är den rätta. Den andre Måns borde ju varit född omkring 1674 och skulle då varit 68 år 1742 när Maria (Maja) Månsdotter föddes. När det gäller de yngre relationerna, (Maria Lisa Svensdotter) har jag fått  uppgifterna om födelse/vigd/död från en gammal släktforskning utförd av en arkivarie i Vadstena. Dessa uppgifter har jag även sett själv i kyrkböckerna så de är jag nästan helt säker på stämmer. Den Jon Hemmingsson som gifte sig med Måns Andersson d. 1742 änka Karin Månsdotter kan även han vara en bror tror du? Du har själv lämnat denna uppgift till mig i ett inlägg från lördag den 08 febr 2003 kl. 17.05. Jättekul att få reda på att Måns Eriksson och Nils Hemmingsson lördag gifte om sig om med vilka. När det är så långt tillbaka i tiden tycker jag det är roligt att även ha med sådana uppgifter. Då kan man gå vidare och kika lite närmare på Daniels uppgifter om Hemming Jonsson och hans olika giften och Nils Hemmingsson Lögardag/Lördags födelsetid. Det skall bli kul.  
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-05, 23:13
Svar #17

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Björn,
Erik Hemmingssons första gifte - har du (eller någon annan?) mer uppgifter om detta?  Jag antar att det är räkenskaperna E:1 p.517 1693-11-12 som detta kommer ifrån, Till de fattiga givet i Bröllopet hos Erich i Ålem. .. men finns det ingen förväxlingsrisk med någon annan Erik? Sedan gifter han sig tydligen 1703 (LIA:2 p.34) men där skrivs han ju uttryckligen som Erich Hemmingsson i Åhlem. Den första hustruns frånfälle verkar inte finnas dokumenterat någonstans, och han verkar helt barnlös fram till 1713 då han borde ha varit runt 45 år om hfl har rätt. Det hela verkar lite egendomligt. Vidare omnämns en (LIA:2 p.30 1703 annandag påsk) dräng Erich Hemmingsson i Råsnäs - är det han tro, eller har han en namne?

2004-05-08, 16:30
Svar #18

Björn Edman

Hej Daniel!
 
Inte helt lätt det här. Nog håller jag med dig om att det krävs försiktighet med notisen 1693. Det finns, som du säger, säkert risk för förväxling.
 
För att trassla till det hela ännu mer finns en notis i kyrkoräk. St Tomasdagen (21/12) 1698 om test-penningar efter Hemming Skräddares hustru.
Skulle alltså kunna vara den efterlysta uppgiften om första hustruns frånfälle.
 
Hälsningar Björn

2004-05-08, 17:50
Svar #19

Birgitta Ohlsson

Hej Björn och Daniel
 
För att lägga mig diskussionen. Kan inte notisen från St. Tomasdagen 21/12 1698 gälla fadern Hemming Jonssons maka istället för den mystiska första hustrun till Erik Hemmingsson? I uppgifter som jag läst var ju Hemming Jonsson också skräddare.  
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-09, 12:30
Svar #20

Björn Edman

Jovisst Birgitta.
Notisen på St Tomasdagen 1698 avser förstås fadern Hemming Jonsson Skräddares andra hustru. Beklagar att jag råkade blanda ihop dem.
Hälsningar Björn

2004-05-09, 15:17
Svar #21

Birgitta Ohlsson

Hej Björn
 
Det är lätt hänt att man blandar ihop personerna det är jag den förste att erkänna. Notisen måste väl gälla Hemming Jonssons maka Margareta Persdotter då. Jag tänkte också på det som Daniel skrev om att Erik Hemmingsson inte verkade ha fått några barn alls i sina första tre? äktenskap och att han var 45 år 1713 vid det som vi hittat (hittills) första barnets födelse. Det låter ju jättekonstigt men åldern kan nog vara rätt, eftersom Brita Svensdotter var 52 år när hon dog 1711 så kan han väl inte varit så himla mycket yngre än henne eller? Hur länge var Erik gift med Brita Svensson? Med tanke på att kyrkböckerna börjar först 1699 kan de ju fått en del barn innan 1699 som vi inte kan kolla? Det som ställer till det en del är ju att Erik och Brita inte verkar ha fått några barn alls mellan 1699 – 1711 när Brita dör, varför? Kan åldern spelat in här? Hon var ju trots allt mellan 40 – 52 år?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-09, 17:12
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Är på jobbet, så jag har inte uppgifterna här, men EH i Ålem gifter sig (enligt räkenskaperna) 1703 med den som förmodligen är Britta Svensdotter. För 1703 och framåt finns ju födelsebok. Barn i ett eventuellt tidigare äktenskap skulle ju vara lite svårare att spåra, men något avtryck tycker jag att de borde ha lämnat, t ex i testamentesnoteringar i räkenskaperna eller i dödboken. Men det är svårt att veta! En bouppteckning skulle kanske vara till hjälp, men om jag inte ser fel i NAD på internet så verkar de inte vara systematiskt bevarade från denna tid, spridda år står det.
 
Britta Svensdotters ålder får man väl ta med en nypa salt eftersom dödböckerna inte alltid är pålitliga med sådana uppgifter. Jag har inte fått någon känsla heller för hur pålitliga de råkar vara i Ålem just vid denna tid.
 
Det finns (tycker jag) tillräckligt mycket ömsesidigt dopvittnande mellan de andra Hemmingssönerna och EH i Ålem omkring 1705-1710 och EH i Skinnarmåla 1713- för att man ska vara övertygad om att han är en i syskonskaran, men jag får alltså ett intryck av att han är yngre än vad böckerna anger. Nästa grej att kolla blir om det finns några möjliga dubbelgångare - är t ex drängen EH som nämns i räkenskaperna 1700 och 1703 samma person?

2004-05-09, 19:24
Svar #23

Birgitta Ohlsson

Typiskt då att vigselböckerna börjar 1706. Vi har ju kollat i födelseboken både du och jag men inte hittat några barn men vi får väl lusläsa den igen. De var ju trots allt gifta i en 7-8 år så något/några barn borde de väl fått. Är det förresten otänkbart att det helt enkelt var ett barnlöst äktenskap? När det gäller åldersuppgifter i dödbok eller hfl hur många år fel kunde prästerna hamna? Kan det gälla 10-tals år? Jag har väl sett att det kan skilja på ett eller ett  par år förut men inte mer. Har precis beställt lån av lite räkenskapsböcker som man får kasta sig över när de kommer;-). Jag vet ju att vi diskuterat om Erik Hemmingsson var skräddare eller inte. Finns det någon annan som vet?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-06-21, 12:47
Svar #24

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Nils Gustaf Olsson föddes här 18310109 far Olof Nilsson f.17990519 och mor Maria Persdr 1787 i Dörlösa. Fick de fler barn?

2004-06-21, 13:22
Svar #25

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:33
    • Visa profil
Hej!
Enligt husf.l. såg familjen ut så här:
 
sjöart. Olof Nilsson f. 1799 i Borgholm
Maja Persdotter f. 1787 i Dörby
Anna Lovisa 1815-1832, Ålem
Stina Maria 1820, Ålem
Gerda Sophia 1822, Ålem
Olaus 1825, Ålem
Hedda 1828, Ålem
Nils Gustaf 1831, Ålem
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2004-07-27, 17:57
Svar #26

Jenny Sjöborg

Hej!
 
Någon som har några uppgifter om Per Persson, skräddare i Södra Bäckebo i början av 1800-talet?
Han fru var Maja Månsdotter som jag inte heller har lyckats hitta några uppgifter om.  
1804 fick de en son, Peter Magnus Persson (född i S Bäckebo) som senare gifte sig med Maria Jonsdotter från Åslemåla.  
 
Uppskattar alla typer av uppgifter!
Hälsningar,
Jenny

2004-09-15, 11:49
Svar #27

Rune Ramberg (Ruram)

Hej!
Jag har återupptagit sökandet efter torp. Sven Blomberg och hans hustru Lena Larsdotter som enl. A1:3 1771-80 levde i Sandbäckshult (sid 100). Jag söker i första hand föräldrar till hustrun, som var omkr. 38 år (född c:a 1742). Är det någon som vet om hon är född i Ålem, i så fall vilka var hennes föräldrar
Undrar
Rune

2004-09-19, 16:26
Svar #28

Susann Westin

Hej.
Jag har träffat på en Maja Lisa Svensdotter som enligt HFL är född 1793 eller 1794. Hon återfinns i Ålem 1 1804-1812 och Åslemåla 1813-1814. Hon gifte sig med Per Andersson 1817 och familjen bosatte sig i Åslemåla. Nu till problemet:  
Det finns endast en Maja Lisa Svensdotter som föds 1793/1794, nämnligen 1793-08-04 med föräldrarna Sven Nilsson och Maja Persdotter i Vitemåla. Problemet är dock att det inte finns någon dotter Maja Lisa tillsammans med ovan nämnda familj. Är det prästen som har gjort en miss eller är jag inne på fel spår? Någon som har fler uppgifter om denna familj?

2004-10-21, 18:56
Svar #29

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Karolina Karlén (född Svensson) dör 28/4 1968 i Tålebo Ålem. Hon var född 2/12 1873. Men VAR? Och vilka var hennes föräldrar?
Vi har fått fram henne namnlös i Sveriges Dödbok. Hon gifte sig 1904 med John Gustaf Albin Karlén.
Hans bakgrund i Ålem har vi lyckats klara ut.
Kan någon hjälpa Solveig att starta forskningen på sin mormors sida?
MVH
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna