ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16.2.2002  (läst 3300 gånger)

2002-01-18, 16:59
läst 3300 gånger

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Göran
Slægtstavlen for Helsingør er som du har optegnet den. Jeg har også undret mig over at sønnen David ikke er nævnt i skiftet fra 1576! Tror du han kan være tilgodeset på andre måder, før skiftet 1576 - selv om han skulle være søn af hustruen Anne?

De afsnit jeg citerer fra Allan Tønnesens bog er fra et bilag. Det er skrevet med småt og er meget, meget kortfattet!
Der står videre, om Ricardus W.´s økonomiske vanskeligheder:
"Hertil kommer en række indviklede arvetransaktionermed hans hustru, Mette Jacobsdatters mor, Anne Jensdatter (Rosenvinge), der har 200 dlr. i pant i hans hovedgård (henvisning til tingbøger), med hans søn Thomas og med hans svoger Bertell Burnhell (henvisning til tingbøger).

I den svenske slægtetavle mener jeg, at faderen til Anne og Elline hedder THOMIS MORTT, og er fra Landskrona.
Det er nok først efter hans død, at mormor Elline flytter til sin datter, Elline Thomisdatter, og svigersøn Hans Albritsen i Helsingborg.
Venlige hilsener
Gudrun

2002-01-18, 21:26
Svar #1

Göran Johansson

Hej igen Gudrun
 
Nya intressanta uppgifter från dig! Mette Jacobsdatters far bör väl då ha varit borgmästaren Jacob Hansen i Helsingör  (källa: Personalhistorisk Tidskrift 1958, s. 145). Hennes morfar bör, om man går vidare, ha varit rådmannen Jens Mogensson (Rosenvinge) i Helsingör och morfars far Christian II:s skrivare Mogens Jensen (adlad 1505). Dessa släkter har en hel del gemensamt med släkterna Fectil och Leyel (den senare från Skottland).
 
Jag har inte tillgång till Tingböger för Helsingör efter 1565. De affärstransaktioner som du nämner bör väl vara av yngre datum?
 
Vänliga hälsningar
Göran Johansson

2002-01-19, 16:33
Svar #2

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Göran

I forbindelse med Anne Jensdatter Rosenvinge henvises til tingbøger fra 1581-93, i forbindelse med sønnen Thomas og svogeren til tingbøger fra 1592.
- Der er som sagt utrolig meget bevaret materiale til Helsingør - bare fortegnelsen over materialet fylder over 200 stencilerede A-4 sider. F.eks. er der pergamentbreve tilbage fra 1426.
Den David Wedderburn af Dundee, som har været i Helsingør i 1548 må vel være David W. fra Tab.1, med en søn William(-ældre indlæg).
- Det stemmer hvad du skriver om Mette Jacobsdatters slægt. Allan Tønnesen går dog ikke længere tilbage end til Jens Mogensen Rosenvinge.

Der er en del flere oplysninger om Ricardus Wedderborn. Hans økonomiske vanskeligheder begynder omkring 1590. Allan Tønnesen skriver:
"Trods al den økonomiske modgang er det dog lykkedes ham at bevare sin stilling som kgl. leverandør og som herberger af udenlandske gesandter(Kancelliets brevbøger, 1588-92, 1593-96 og 1596-1602)......Omkring 1602 forsvinder han fra skattemandtalslisterne, men hans begravelse er ikke opført i kirkeregnskaberne; enken Mette Richardusses optræder endnu nogle år...".
Det skal blive spændende at se de originale skifter. I skiftet efter David Wedderborn fra 1594 så jeg flygtigt, at Helsingborg, Halmstad og Marstrand var nævnt. Men det kan jo bare være en eller anden forretningsforbindelse.
Venlige hilsener
Gudrun

2002-01-20, 14:10
Svar #3

Göran Johansson

Gudrun, du har nämnt att Richardus Wedderborn ägnade sig åt oxhandel. Det lär ha varit så att borgare i Växjö köpte upp stora mängder oxar på lokala marknader. De organiserade därefter, med hjälp av beridna oxdrivare (dåtida cowboys), drifter på flera hundra djur till de stora svenska kreatursmarknaderna i Örebro och Köping, men också söderut mot bl.a. Helsingborg/Helsingör och Köpenhamn. Kan man anta att dylik handel kan ha försatt bl.a. R. Wedderborn på obestånd? Såldes dessa oxar sedan vidare till Tyskland?  
 
Växjö-borgaren Måns Nilson Hane sade sig år 1675 (Växjö rådhusrätt, dombok) äga en gård i Helsingör. Finns konkursakter bevarade för Helsingör? Kan tänka mig att Hanes gård i Helsingör är en f.d. pant.
Vänlig hälsning
Göran

2002-01-21, 22:19
Svar #4

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej igen Göran
Handelen med okser har nok helt sikkert været en medvirkende årsag til, at Ricardus Wedderbohn gik fallit.
Men han handlede med mange ting.
Han blev hofleverandør af korn - en del af det kom fra Skotland. Han fik i en periode eneret på at handle med spansk og fransk vin i Helsingør. Ved en lejlighed forsynede han hoffet med sort og "grønt sprængt" klæde.
Så sent som i november 1600 leverede han noget byggemateriale til Frederiksborg Slot.
- Ved flere lejligheder mistede han skibe. Selv om han somme tider senere fik erstatning for sørøveri, er det måske gået for langsomt.
I 1589 pantsattes hans gård på Stengaden i Helsingør til Bente Frantz skrivers. Hendes mand hed iøvrigt Lauritsen, og var borgmester.
I 1590 pantsattes hans gård på Mellemgaden til tolder David Hansen.
Desuden havde hans 2. svigermor, Anne Jensdatter Rosenvinge, pant i hans hovedgård.

Først fra 1762 er der lister til konkursbo i Helsingør. Før den tid behandles konkursbo under alm. skifter, evt i tingbøger.
Jeg har set, at der er skifter efter nogle af de personer, som havde pant i Ricardus Wedderborns ejendomme.
Men der kan jo også være nye oplysninger i det skifte som Ricardus Wedderbohn holder med sine tre børn i 1576.- Eller i de to andre skifter som jeg har bestilt.

Der går en ældgammel vej, fra Viborg i Nordjylland gennem Dannevirke ved Slesvig,(nu i Tyskland). Den har været der helt siden vikingetiden eller måske før, den kaldes "Hærvejen" eller "Oksevejen". Man kan stadig se rester af den, hvis man rejser i Jylland. Optegnelser fra middelalderen viser, at der har været en slags toldsteder på ruten undervejs.
Der var også toldsteder vest på Fyn, i Assens - og i Haderslev - lige over for Assens, men i Jylland.
Så de okser der kom til Helsingør, er måske blevet drevet over både Sjælland og Fyn. - Okserne der kom fra Jylland, blev antagelig solgt i Kiel, Lübeck, Hamburg - eller i Nederlandene.

Venlig hilsen
Gudrun

2002-01-21, 22:45
Svar #5

Göran Johansson

Hej igen och tack för ännu fler intressanta upplysningar. Har i domboken för Växjö 1649 sett en uppgift om en styvdotter till borgmästaren Erland Nilsson vid namn Ingeborg som var änka efter prästen Måns (son till herr Jöns i Hovmantorp). Kan någon med tillgång till stiftets herdaminne eller Smolandi Upsaliensis säga vem Ingeborg var dotter till?
Vänliga hälsningar
Göran

2002-01-22, 21:24
Svar #6

Göran Johansson

Thomas Wedderborns egenhändiga namnteckning och vapen
 
 
`image(Wedderborg)

2002-01-22, 21:58
Svar #7

Göran Johansson


2002-01-22, 23:13
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Ingeborg som var änka efter prästen Måns (son till herr Jöns i Hovmantorp) är säkerligen densamma som en Ingeborg Olofsdotter, d 165(5), g 1:o före 1646 28/8 med lektorn i Växjö, sedan kyrkoherden i Korsberga, Måns Jönsson Hoffmanus (nr 429 i SmolUpsII(?)), gift 2:o (före 1650 med rådmannen, holländaren Jacob Wedige (borgare i Växjö 1646; död omkr 1671).
Hon var dotter till kungl befallningsmannen och rådmannen i Växjö Olof Holgersson (rådman 1607, levde 1628 12/3 men var död s å 13/5) och hans hustru Susanna Tomasdotter Wederborg, som levde 1660 21/7, dotter till rådmannen i Växjö Tomas Wederborg. (Källa: SmolUpsI)
Jag rekommenderar Dig att ytterligare studera denna skrift spec under nr 66, 224 och 250 för att få ytterligare uppgifter om just denna konstellation. Här finns f ö mängder av ytterligare information.  I personregistret finns följande Wederborgar; Anna Tomasdotter, Rickard Tomasson, Samuel Rickardsson, Susanna Tomasdotter och Tomas själv.
Å Du, grattis till den lyckade image-linken.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-23, 08:27
Svar #9

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Hej!
 
Någon som känner till något om Gudmund/Gumme Rubb/Robb i Växjö? Född ca. 1696.
 
Senaste spåret är en Växjökarta från 1726. Där jag kan se, att han äger fastigheten nr.92. Belägen mitt för Båtsmanstorget(?), längs med gatan, som leder till Domkyrkan.
 
Två giften är kända Karin Månsdotter(ca.1721) resp. Marta Månsdotter(1741).
 
Fyra barn med Karin. Magnus f.1722 (gift i Tutaryd), Sven f.1725 (gift i Madesjö), Jonas f.1728 och Anders f.1731.
 
Roland

2002-01-23, 16:59
Svar #10

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Jeg har nu fået to af skifterne fra Helsingør.
Der nævnes ingen arvinger ved skiftet efter Mette Jacobsdatter, 1610. Boet vurderes til lidt over 18 rdl. En stol i kirken er pantsat for 26 dlr.

Skiftet mellem Karrine Jensdatter og datteren Kirstine Davidsdatter Wedderbohn (1594) er på 18 sider. Moderens formynder er hendes far, Jens Holm. Datterens formynder hedder Jens Holst.
Der nævnes bl.a. alle Karrinne Jensdatters "Gangklæder"!
Desuden navne på en hel del forretningsforbindelser, mange fra Sverige, en enkelt fra Skotland.
Göran, jeg sender dem snarest.
Venlige hilsener
Gudrun

2002-01-23, 18:47
Svar #11

Göran Johansson

Olle, tack för tipset om Wedderborg i SmolUpsII och hjälp med bilder!  
 
Gudrun, det ska bli intressant att få se skiftena. Som du kanske har sett så har jag lyckats sända en bild på Thomas Wedderborgs vapen och namnteckningen. Gissningsvis har du redan en kopia. Undrar om Wedderborg i Helsingör efterlämnat något sigill(segl?) eller Vaaben? Vore intressant att jämföra.
 
Vänliga hälsningar
Göran

2002-01-24, 05:50
Svar #12

Anders Arrhenius

Undrar on någon har mera information om Börje Broddson född 1708- 18 juli 1764. Gift 12 April 1749 Hollstorp, Växjö Sara Månsdotter Åslag. Är tacksam för all den hjälp jag kan få.
                                 MVH
                              Anders Arrhenius

2002-01-29, 10:33
Svar #13

Göran Johansson

Under diskussion Rosenhane (introd. adel) finns ett inlägg dat. 28/2 2002 (som troligen mer hör hemma under Växjö eller Skänninge stad). En tolkning av det domboksutdrag från 1637 som redovisas där pekar på följande:
 
Borgmästaren Per Jönsson i Skänninge hade en syster som var gift med borgmästaren Erland Nilsson i Växjö. Erland Nilsson var dessutom gift med en faster till  Hans Bengtsson (alternativt var det en Nils Andersson som var gift med fastern).  
 
Kerstin g.m. Jöns Svensson i Skänninge(var d. 1637) var dotter till Hans Bengtssons (var d. 1637) halvsyster.
 
Vem var Hans Bengtsson? Rådman?
Vad hette Erland Nilssons hustru?
Vem var Nils Andersson?
 
Mvh/Göran

2002-01-30, 21:59
Svar #14

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Bogbinderen ved Landsarkivet lod mig låne skiftet fra 1574 en times tid!
- Jeg taler om skiftet fra Helsingør, mellem Richardus Wedderborn og hans "trende" børn med hustruen Anna.
Sådan omtales børnene nemlig gennem hele skiftet. På intet tidspunkt nævnes sønnen David.
Der er derfor al mulig grund til at tro, at David er barn af et tidligere ægteskab. Ved sin død i 1591 er han gift og har en datter. Og i 1589 skøder hans far, Richardus W., en gård i Helsingør til ham. Der er meget der taler for, at han er ældst.
I skiftet fra 1574 omtales Thomis, Kirstine og Arinne som børn. Der tales bl.a. om deres "opfostring og skole".
Deres værger (formyndere) bliver også nævnt. Værge for "drengen Thomis Richardussenn" er David Hannsenn, rådmand. Værge for den ældste pige, Kirstine, er Frederick Leyell, rådmand. Værge for den mindste pige, Arinne, er Jürgenn Mahr, rådmand.
Det nævnes også, at svogeren Hans Albritsen er borger i Helsingborg. Måske er han lettere at finde, når man ved dette.
Jeg blev langtfra færdig med skiftet, håber bare at det også findes som film på Rigsarkivet.

I bogen om Helsingørs udenlandske borgere nævner Hans Tønnesen en skotte, Jørgen Maer. Han var oprindeligt bosat i Simrishamn, men flyttede i 1565 til Helsingør. - Hvis han er identisk med Arinnes værge, har alle tre børn fået værger af skotsk herkomst!

Mon det er iorden, at jeg fortsat anbringer oplysningerne fra 1500-tallets Helsingør under Växjö? Har Wedderborn-forskerne noget andet forslag?
Venlige hilsener
Gudrun

2002-01-31, 06:09
Svar #15

Göran Johansson

Hej Gudrun,  
jag ska kolla om borgaren Hans Albritsen i Helsingborg är omnämnd i någon handling på lanfsarkivet här i Lund.  
 
Erland Nilsson i Växjö var g.g. Susanne Thomasdotter (dtr till Thomas Wedderborg). Guldsmeden Per Jönsson i Skänninge var då också g.m. en dotter till Thomas, såvida Erland NIlsson inte varit gift mer än en gång.
Vänliga hälsningar
Göran

2002-02-03, 13:48
Svar #16

Annika Davidsson

Hej Göran!
Jag ser att diskussionen om Per Jönsson/Joensson nu har hamnat i Växjö.
Du undrar bl.a. vem borgmästaren Erland Nilsson var gift med. Hans enda hustru var Susanna Thomasdotter Wederborg. Susannas 1:e make Olof Holgersson dog ca 1628 och hon gifte om sig trol. före 1630 med Erland N. Efter Erlands död 1651 gifte hon sig för 3:e gången. Hennes siste make var majoren Nils Jonsson på Heda, Nottebäck sn.
Susanna levde fortfarande i dec. 1675 enl. Växjö dombok. Mvh Annika

2002-02-03, 22:11
Svar #17

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
En rettelse til mit indlæg fra 30. januar, 2002:
Skiftet mellem Ricardus Wedderborn og hans tre børn er - som tidligere nævnt - fra 1576.

Göran, heller ikke i dette skifte er der segl, bomærke, våbenskjold eller personlig underskrift.
Men måske findes de i tingbøgerne for Helsingør.
Der er nogle tingbogsudskrifter, som jeg tror kunne være interessante:

I 1589 skøder Ricardus Wedderborn en gård i Helsingør til sin søn David W. - David W. er iøvrigt nævnt i Helsingør allerede i 1587.

I en tingbog fra 1592 skulle der være omtalt nogle arveproblemer, som Richardus W. havde dels med sin søn, Thomas W., dels med sin svoger, Bertell Burnhell.

- Min kilde er stadig Allan Tønnesens bog fra 1985.
Annika og Niclas, jeg ved ikke om denne bog i forvejen er kendt af jer?

Har I andre ønsker vdr. kildemateriale fra Helsingør?
Jeg synes diskussionem er interessant.

Venlige hilsener
Gudrun

2002-02-03, 23:40
Svar #18

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Sara Zachrisdotter f 1780 gifte sig 1807 4/10 i Växjö stad med soldaten Johan Spets i Härlöv socken. Sara skall enligt vigselnotisen ha varit i tjänst hos rector scholae, dvs skolrektorn i Växjö. Vet någon var Sara kom ifrån?

2002-02-07, 16:47
Svar #19

Annika Davidsson

Roland Ek!
Du söker upplysning om Gumme Robb i Växjö.
Hans hustru Karin Månsdotter dog 1739 begr. 13/9 i Växjö och sonen Jonas f. 1728 dpt 22/10 dog 1741 begr. 21/8.
Det finns en Anders Svensson Robb som svor borgared i Växjö 1681 7/2. Löftesmän för honom var rådmännen Per Jönsson o. Knut Persson.
Jag har mer material om Anders Robb och återkommer i frågan.
Mvh Annika

2002-02-08, 08:11
Svar #20

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Jag väntar med spänning
på nästa sänning!
 
Om Gumme vet jag, att han föddes ca. 1696 i Växjö(?) var gift två gånger.
1. ca. 1721 i Växjö med Karin Månsdotter de fick fyra söner Magnus 6/6 1722, Sven 22/7 1725, Jonas 22/10 1728, Anders 11/12 1731 och en dotter Christina 21/3 1734.
2. 23/6 1741 i Växjö med Martha Månsdotter.
 
Min ana är Handlare Sven Rubb, som hamnade i Madesjö via Kopparfly, Örsjö(H), så småningom.
 
Jag har även hittat Borgare Gumme och hans fastighet på en gammal Växjökarta från 1726.
 
Den stora frågan är, var kom han ifrån? Namnet lutar väl åt Vallonhållet?
 
Roland

2002-02-09, 11:26
Svar #21

Annika Davidsson

Hej Roland!
Nu har jag forskat lite mer om Anders Robb och jag tror inte att han kommer från en vallon-släkt.
Det finns en Rubbagård i Tävelsås sn .
Vet inte om Anders kommer därifrån , men inget tyder på vallonursprung. Han är inte smed utan väktare på Kronobergs kungsgård (nämnd som sådan i mtl 1689-95.
I mtl 1691 var han änkling ,omgift 1692. Hustruns namn nämns ej i mtl.
1698 blev han återigen änkling. Året därefter 1699 hade han friat till en piga Märta Pehrsdotter men ångrat sig när han tyckte att hon var lite lösaktig. Han medgav att han haft umgänge med henne men nekade sig vara barnafar till hennes barn. Istället anklagades gifte mannen smeden Johan Andersson för barnavlande.
I saköreslängden 1699 3/5 sägs att Anders Robb som änkling fick böta för olovligt umgänge 10 daler smt kånan Märta 5 daler (pliktat corporaliter) smeden Johan Andersson gift man för begånget hor 80 daler smt Märta fick böta 40 daler (pliktade återigen corporaliter)
Jag har inte följt Anders RObbs vidare öden, som du vet saknas kyrkoböcker för Växjö före 1724.
Sonen Gumme kallas i hfl AI:1 p. 98 Gumme Andersson Robb så det råder väl ingen tvekan om att Anders är far till Gumme. Vem som däremot var mor till Gumme är svårt att avgöra. Du nämner att han föddes ca 1696. Han borde därför vara född i äkt. nr. 2 ingått 1692. Denna 2:a hustru var död redan 1698. Som nämns ovan var inte Anders Robb far till Märta Pehrsdotters barn.
Har du ytterligare frågor angående denna familj så hjälper jag gärna till.
Mvh Annika

2002-02-09, 11:41
Svar #22

Göran Johansson

Hej Annika!
Skräddaren Mäster Friedrich Duse,... i Växjö omnämns i bokserien Sveriges Kyrkor, Småland del 4, 1970. Känner du till något om honom och hans familj? Han bör ha funnits i Växjö kring år 1700-1720.
Vänliga hälsningar
Göran

2002-02-09, 17:24
Svar #23

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Hej Göran!
På min karta över Växjö 1726 , som jag hittat på lmv, finns D?ses med på två ställen.
 
Dels på Possesores namnb num. 40 Skräddaren Fredrich D?ses ”Areal..påbyggnad 1526:- Tomt öronnes quantum(?) örn 2/:”
 
Dels under Possesores Grääs Täppor : num. z Prml(?):Skräddaren Duses  ”Areal...påbyggnad 760:- ”
 
Måttet verkar vara qvadrat alnar. Lite svårt att läsa i den upplösning, som jag tog hem.
 
http://www.dhm.lm.se/prototype/sve/dhmmains.htm
 
Län : Kronobergs. Kommun : Växjö. Fritext : Växjö.
 
Då får du upp en eller flera sid filer, som man kan öppna med eller utan plugin.
 
Roland.

2002-02-09, 17:26
Svar #24

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Jag bugar så länge. Beställde hem Växjöfilmerna igen häromdagen. Hittade inte mycket förra gången, men nu vet jag vad jag skall leta efter. (kanske)
 
Tackar!
Roland

2002-02-10, 20:52
Svar #25

Göran Johansson

Tack Roland, det var en spännande karta du gav tips om.
Mvh/Göran

2002-02-11, 17:56
Svar #26

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Slå en kik på Häradskartorna också! Det är annat än dagens digitala.... Fast de kanske inte är lika exakta.
 
Det finns en del Dusar i Växjötrakten på KGF?s CD. Men det är en bit in på 1700-talet. Bl.a. Skräddaren Mstr. Friedric död i Växjö 1742.
 
Roland

2002-02-15, 10:25
Svar #27

Annika Davidsson

Hej Roland!
Har sökt i mantalslängden 1640 Kinnevalds härad . Tävelsås sn o. by. Där finns detta  år Sven Pärsson Robb h.Elin Andersdotter, två döttrar och en måg.
Anders Svensson Robb svor borgareed i Växjö 1681 och även om han var en 40-årig man vid den tiden så måste han ha varit nyfödd 1640.
Det kan finnas något mellanled, ska kolla mtl 1642-80.
Mvh Annika

2002-02-16, 08:46
Svar #28

Ann Viking Saetre

Hej,
 
Helga* Amanda Rosén anges f 2-11-1856 Växjö (okänt om stadsfs, landsfs)och gift 10-9-1877 i Växjö med Johan Alfred Bergstedt (1854-1920)i Kärda (F) kyrkböcker. Hon dör i barnsäng 14-4-1880 i Kärda. Någon som känner till damen, eller hennes familj, i fråga?
 
Vänligen,
Ann

2002-02-16, 11:42
Svar #29

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Lidt nyt om slægten Wedderborn.
Ricardus Wedderborn har en svoger Bartel Bernhuldt - eller Bertel Burnhell. Han er også af skotsk herkomst men borger i Helsingør.
I tingbogen for marts 1592 nævnes han i forbindelse med nogle arvestridigheder hvor også Richardus W.'s søn Thomas er indblandet.
I tingbogen nov. nævnes han i forbindelse med handel: Thomas Nordmand har oppebåret halvtredsindstyve daler af ærlig og forstandig mand, Ricardus W., borger i Helsingør, og hans svoger Bartill Barthell.
I Kanceliets brevbøger er der også en notits om ham. I november 1596 bliver borgmestre og råd i Helsingør pålagt at sørge for, at Diderich Rademin får betaling hos deres medborger, Bartel Bernhuldt. Denne har købt nogle "lacken" og endnu ikke betalt dem.
Bertel B. bliver begravet fra St. Olai kirke i Helsingør 12. sept. 1602.
Hvis Ricardus W. har været gift tre gange kan han jo have mange svogre, han har jo desuden også søstre og brødre.
Men skotten Bertel B. kan vel næppe være i familie med Anne Thomisdatter eller med Mette Jacobsdatter, Richardus W.'s 2. og 3. hustru.
Da Ricardus W. i april 1589 skøder en ejendom til sin søn David W. nævnes det i tingbogen, at gården skal tilhøre David W. samt hans arvinger, "fødte og ufødte".
Jeg ved ikke om dette bare er en standartbemærkning?

Venlig hilsen
Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna