ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 5.8.2000  (läst 2241 gånger)

1999-12-17, 07:43
läst 2241 gånger

Leif Mörkfors

Borgmästaren Olof Holgersson och rådmannen Thomas Wederborg finns bland mina förfäder. Är det någon som har forskat på dessa bägge herrar. Olof avled 1628 och var gift med Thomas Wederborg dotter Susanna. Thomas var gift med Anna Ramundsdotter som var dotter till en slottskrivare Ramund Gunnarsson ohh Märtha Persdotter.
Varifårn kom Thomas, Olof och kanske Ramund ??

1999-12-17, 08:56
Svar #1

Göran Johansson

Thomas Wederborg var troligen kommen från Tyskland. Han har f.ö. kring 1618 skrivit sin autograf i en stambok som tillhört prästen Andreas Johannis Saebyensis i Lofta.

1999-12-17, 09:30
Svar #2

Leif Mörkfors

Hej Göran !
Varifrån har du fått uppgiften om hans eventuella tyska härkomst ??

1999-12-17, 12:10
Svar #3

G. Johansson

Tror att jag läst om Wederborg (Wedderborg) i Lars-Olof Larssons bokverk om staden Växjös historia. Kommer inte ihåg bokens titel. Larsson hade inte angivit någon källa vad jag kan minnas.

1999-12-17, 14:30
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Thomas Wederborg kom ifrån Helsingör där hans far var borgare (med internationella kontakter - en gren av släkten finns i Ungern). Fadern var Richard Wederborn. Släkten är ursprungligen ifrån Dundee i Skottland och heter Wedderburn. Richard Wedderburn emigrerade till Helsingör. Han drev handel med bl a bräder ifrån Småland ned till Helsingborg-Helsingör. Sonen Thomas Wederborg (sic! märk förändringen: Wedderburn - Wederborn -Wederborg!) blev troligen därför borgare i Växjö.
Ska återkomma när jag har mer uppgifter tillhanda,
det finns bl a en artikel i KGF-nytt (minns nu inte nr) där släktforskaren Annika Davidsson, Växjö, har skrivit om Thomas Wederborg.  Dessutom finns en bok om bomärken över Helsingörsborgare på 1500-talet som behandlar Richard Wederborns släkt (han var gift med en danska). Om den skottska släkten finns en tryckt kopiebok (tror det var en kusin till Thomas Wederborg den tillhört).
Det som står i Växjölitteraturen (Växjö stads historia) ska man ta med en nypa salt, eftersom mycket bygger på andra hands källor. I den gamla delen av Växjö stads historia nämns faktiskt att Thomas Wederborg var skotte (utan källhänvisning; men det visade sig stämma).
 
Jag återkommer under julhelgen.

1999-12-17, 16:14
Svar #5

Leif Mörkfors

Hej N !
Mycket spännande information du hade om Thomas ! Det blir en lång väntan på att julhelgen skall passera men den som väntar på nått gott...

1999-12-17, 19:17
Svar #6

Göran Johansson

Hej Leif,
 
Thomas Wedderborg med två d i efternamnet, skrev den 20 januari 1618 i Saebyensis stambok. Vid sidan av namnet finns ett vapen bestående av en sparre smyckad med tre rosor eller stjärnor (lite svårt att säga vilket). Jag tror inte att A. J. Saebyensis hade något gemensamt med Wederborg även om de två bevisligen träffats. Jag tror mer på bekantskap genom hustrun, dottern till stadsskrivaren f.d. slottsskrivaren på Kronoberg Raimund Gunnarsson. Gunnarsson lär ha blivit fängslad av hertig Carl för påstått samröre med kung Sigismund av Polen. Saebyensis å sin sida var gift med en kvinna som påstås ha varit dotterdotter till Erik XIV. Hennes far hovpredikanten Olaus Clarevallensis vistades en tid i Polen och blev troligen gift där med Margareta Eriksdotter (Erik XIV:s dotter?)och här finns ju helt klart ett lite långsökt men möjligt samband.

1999-12-18, 08:20
Svar #7

Leif Mörkfors

Spännande uppgifter ! Har du Thomas eller någon annan av dessa på din släkttavla ?
Nu vill jag gärna också veta mer om Raimund G:s bakgrund, var den på något sätt adlig ?
Kan Thomas ha ett sådant vapen med sig från Skottland eller är det möjligtvis ärvt från hans hustrus sida ?
Tack Göran för dina uppgifter så här långt !!!
Hälsningar
Leif

1999-12-18, 19:10
Svar #8

Göran Johansson

Saebyensis finns på min hustrus släkttävla men inte skotten Thomas Wedderborg. Däremot finns den adliga skotska släkten Leyel som utvandrade till Helsingör i likhet med Wedderborgs förfäder.  
 
I Saebyensis stambok finns en lång rad av dåtidens makthavare, alla med egnehändiga namnteckningar( Axel Oxenstierna mfl). Ibland har också hustrurnas initialer tagits med och det gör ju att man, som  du också säger, kanske kan tro att det är ett vapen som tillhört hustruns familj som visas.
 
Ett vapen med sparre och tre rosor fördes t.ex. av en gren av ätten Sparre af Tofta men det kan ju också finnas släkter från utlandet med liknande vapen.
 
Har själv skrivit en artikel om stamboken i ett av förra årets nummer av Östgöta genealogiska förenings tidning. Har också kopierat stamboken i sin helhet.

1999-12-25, 14:48
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
SLÄKTEN WEDERBORG I VÄXJÖ - WEDDERBURN IFRÅN SKOTTLAND:
 
TAB 1.
NN WEDDERBURN
Barn (James och Robert troligen bröder enligt Wedderburne Compt Book):
 
*JAMES of WEDDERBURN, at the West Kirk Style, Dundee, död ca 1514, g.m. JANET BARRY, som överlevde maken
Barn.  
     JAMES WEDDERBURN, borgare i Dundee        
     1517;inskaffade egendomar  i Trosco och  
     Tullohill. Död före oct. 1553, förmodligen i  
     Dieppe, Frankrike dit han hade flytt
     g.m. Janet, dtr t David Forrester in Nevay.  
     Hade åtm. 3 söner:  John, Henry och Gilbert  
     Wedderburn.
     JOHN WEDDERBURN , dömd för kätteri 1539,  
     flydde till England 1546, död där 1556.
     ROBERT WEDDERBURN, vicar of Dundee 1551,  
     förmodligen författaren till ”The Complaynt  
     of Scotland”, död 1555-60, med  Isobel  
     Lovell (levde 1580, död före 1587, gift med  
     David Cant) hade han åtm. 2 söner: David och  
     Robert Wedderburn , som legitimiserades 1552  
     av fadern.
     HENRY WEDDERBURN , borgare i Dundee 1523
     g.m. Matilda Carncros (g. 2.m. Robert  
     Anderson). Hade tm. 4 barn (3 söner Henry,  
     Robert och John , döda ogifta, och en dtr  
     Janet Wedderburn (död ca 1587, gift 2 ggr)
     GILBERT WEDDERBURN , borgare i Dundee, 1537,  
     bodde i Leith, död 1559 ;. g.m. Isobell  
     Dykesoun (g. 2 m. John Brown). Hade 3 söner:  
     Henry, Thomas och John Wedderburn)
     ELIZABETH WEDDERBURN
     g. 1 m. Robert Ferquhar (död före juni  
     1527), 2 m. Gilbert Blair, 3 m. Andrew Watson
 
*ROBERT WEDDERBURN, bailie (=fogde) of Dundee, 1460?-1518?
g.före 1500 m. JANET FROSTER (levde ss änka 1530-31) , dtr t Robert (även kallad David i the Compt Book, endera fel) Froster in Methven  
Barn:
      JAMES WEDDERBURN, 1490?-1544?, borgare i  
      Dundee 1514, Commissioner to the Scottish  
      Parliament for Dundee 1540; g. 1 m. Isabell  
      Scrymgeour, 2 m. Janet Logan (levde änka i  
      2:a giftet 1581, död före 1598, omgift  m.  
      Mr James Bonar). Hade åtm. 2 söner: Robert  
      och Edward  Wedderburn , borgare i        
      Dundee.
      ROBERT WEDDERBURN , borgare i Dundee , död  
      ca 1577, g.m. Janet Kyd. Hade sex barn:  
      Alexander,Robert, Peter, Barbara, Janet och  
      Elizabeth Wedderburn. Sonen Alexanders  
      sonsons son var Sir Peter Wedderburn, Lord  
      Gosford, progenitor of the Wedderburns of  
      Gosford, Halketts of Pitfirrane, Alexander  
      Earl of Rosslyn etc.
      GEORGE WEDDERBURN , 1505-1570?, borgare i  
      Dundee 1527, g.m. Eufame Fowlair (levde  
      1573) , dtr t William Fowlair, kirurg och  
      borgare i Dundee.
      ALEXANDER WEDDERBURN ,  borgare i Dundee  
      1527 , g.m. Isobel Anderson , se tab. 2
      DAVID WEDDERBURN , 1500?-1557, borgare i  
      Dundee 1523 g.m. NN. Hade en son William  
      Wedderburn, borgare i Dundee 1535
      ELIZABETH WEDDERBURN  (1492?-1572?)
      g 1 m. Alexander Lovell, 2 m. Alexander  
      Ogilvy, 3 m. Archibald Campbell of  
      Murthlie, 4 m. Patrick Lyoun
 
 
TAB. 2:
ALEXANDER WEDDERBURN ,  borgare i Dundee 1527 ,
g. 1537 m. ISOBEL ANDERSON (levde änka 1594), dtr t Thomas Anderson
 
Barn:  
       RICHARD WEDDERBURN född ca 1540?-, borgare  
       i Helsingör , se tab. 3
       PATRICK WEDDERBURN 1546?-1627, handelsman,  
       borgare i Dundee 1571
       g. 1 m. Janet Duncan död ca 1572), dtr t  
       John Duncan, 2 1578 m. Elizabeth Low  
       (levde 1616, änka efter James Rait). Hade  
       fem barn: Alexander, Robert, Adam, John  
       och Magdalene Wedderburn)
       ELIZABETH WEDDERBURN , g.m. James Turing
       EUPHAME WEDDERBURN , g.m. Andrew Geddes
       JANET WEDDERBURN , (? g.m. Andrew  
       Auchinlek)
 
 
TAB. 3:
RICHARD WEDDERBURN , namnet (fördanskat och) ändrat till WEDERBORN/WEDERBOREN
(1540?- uppges leva ännu 1600)
Borgare i Helsingör, Danmark (senast 1568).  
Nämns i Stockholm 1576-77 då han bevakade handel i staden där han hade en svåger bosatt.
Richard Wederborn gjorde 1583 6/4 ett besök på Kronobergs slott utanför Växjö på en skotsk kaptens vägnar och redan då etablerades förmodligen kontakterna med Växjö.
Gift med danskan  METTE JACOBSDOTTER
Barn:
          DAVID WEDERBORN , död 1591
          THOMAS WEDERBORG (nämnd redan 1592 i  
          Helsingör) - se tab. 4
 
 
TAB 4:
THOMAS WEDERBORN, namnet försvenskat till WEDERBORG
nämnd redan 1592 i Helsingör, efter faderns död tidigast 1600 etablerade sig Thomas som handelsman i Växjö, Sverige.  
Död 1647/48 i Växjö.
Rådman redan 1605 9/10 i Växjö, levde 1647, men var död före 1648 28/2; borgare i Växjö (Smol. Ups. nr 2)
Död utfattig enligt Växjö dombok 1648 28/2.
Gift före 1615 15/1 med Anna Ramundsdotter , levde ännu 1644 18/3 (Växjö dombok; död före 1651 3/6 dito), änka efter kammarskrivaren (vid räknekammaren i Stockholm) Nils Persson (uppges ha haft anknytning till Växjö, levde 1571 25/10, uppges varit blind), omgift efter dennes död omkring 1600 med Cornelius Christersson Vadelius, rektor i Växjö, död i pesten 1602 (son t lagläsaren o häradsskrivaren Cornelius Christersson i Vashult, Berga sn i Sunnerbo härad). Anna var dtr t överskrivaren på Kronobergs slott Ramund (märk väl ej Raimund!) Gunnarsson, sedermera stadsskrivare och troligen rådman i Växjö (Smol. Ups. nr 52), vilken är känd tom 1618, och hans hustru Marta Pedersdotter (levde 1602).  
I sitt första gifte hade Anna sonen Per Nilsson , levde 1638 21/11. Inget mer känt om denne,
 
BARN:
 
ANNA THOMASDOTTER WEDERBORG , död 1659
gift 1626 med biskop Nils Krook (1575-1646) i Växjö i hans 3:e gifte (se Smol. Ups nr 2)
 
SUSANNA THOMASDOTTER WEDERBORG , levde 1660 21/7
g. 1) m. Olof Holgersson , kunglig befallningsman och rådman i Växjö (död 1628) (se Smol. Ups. nr 250)
2)m. borgmästaren Erland Nilsson i Växjö (död 1651) (son t lagläsaren Nils Eskilsson i Hult, Ormesberga sn)
3) 1652 m. majoren Nils Jonsson på Heda, Nottebäck sn (enl. Smol. Ups. nr 250)
 
RICHARD WEDERBORG (skrev sig stundom egenhändigt Wederboren !)  se tab. 5
rådman i Växjö 1643-59, handelsman, bodde 1660 i Sjöatorp, Dädesjö sn
gift med Ingeborg Håkansdtr (härkomst okänd)      -
 
KIERSTIN THOMASDOTTER WEDERBORG , levde 1667
g.m. Nils Brichmannus (död 1665), kyrkoherde i Hemmesjö o Bäckseda. Hade bl a sonen Thomas Brichmannus, kh i Hemmesjö   (Annika Davidsson)
 
INGRID THOMASDOTTER , g.m. regementsskrivaren Erngisle Bengtsson i Telestad, Växjö landsförsamling (Annika Davidsson)
 
MÄRTA THOMASDOTTER (Annika Davidsson)
 
 
TAB 5:
RICHARD WEDERBORG (skrev sig stundom egenhändigt Wederboren !)  
rådman i Växjö 1643-59, handelsman, bodde 1658 i Växjö, men 1660 i Sjöatorp, Dädesjö sn
gift med Ingeborg Håkansdtr (härkomst okänd)      -
 
BARN:
SAMUEL WEDERBORG (1639-1707) , kyrkoherde i Kalvsvik 1681-1707 (se Smol. Ups. nr 922) - se tab. 6
CORNELIUS WEDERBORG , gymnasist i Växjö skola 1658, var på 1670-talet hauptman (=befallningsman) åt greve Torstensson i dennes friherrskap Virestad; bodde 1675 i Stockholm och anges då vara svåger till Johan de Besche (Annika Davidsson). Om han var gift eller hade barn är ej känt!
JOHAN RICHARDSSON (kallade sig med sonnamn, någon enstaka gång benämnd Johan Wederborg)
var båtsman 1715; död 1727 i Telestad, Växjö landsförsamling
Gift 1715 6/1 i Öja k:a med pigan Ingeborg Håkansdotter
Hade åtm. en dotter ihop.  
 
TAB. 6:
SAMUEL WEDERBORG
(1639-1707) , kyrkoherde i Kalvsvik 1681-1707 (se Smol. Ups. nr 922)
g 1)m. Annika Nydelia , dtr t fältprästen Jonas Boetii Nydelius
2)m. Elisabeth Wassenia (1672-1732) (omgift 1709 29/12 i Jät med kh Knut Hahn i Bringetofta, se Smol. Ups. nr 809)
 
BARN:
JONAS WEDERBORG , född 1687 (herdaminnet), död 1735 4/12 i Karlskrona
konstapelmatros vid amiralitetet 17´08 30/12, konstapel därst.; underlöjtnant därst. 1717 3/7; överlöjtnant därst..
Gift med Cecilia Catharina Berg, levde änka 1737 i Karlskrona.   (Adam Lewenhaupt)
Hade åtm. en son: SAMUEL WEDERBORG , styrman, ej vidare känd
CORNELIUS WEDERBORG , född 1689 (herdaminnet) , skola i Växjö 1699 10/3. Ej vidare känt.
MARIA WEDERBORG , död ss änka , begravd i Kalvsvik 1708 26/12; gift med NN.
 
 
KÄLLOR:
The Compt buik of David Wedderburne Merchant of Dundee 1587-1630 , together with the shipping Lists of Dundee 1580-1618    (edit. orig. manuscripts by A.H. Millar F.S.A. Scot.; Edingburgh 1898)
Davidsson, Annika:  Från Dundee via Helsingör till Växjö släkten Wedderburne-Wederborg    i KGF-nytt nr 46 (aug. 1994)
 
Helsingörs bomaerker av Allan Tönnesen (1968)
Lewenhaupt, Adam: Karl XII:s officerare del 2 (fasc. 1977), s 742
Smolandi Upsalienses av P Wilstadius (del 1 av Molin) : nr 52,250,809,922
 
 
Anmärkning: kammarskrivaren Nils Persson som var gift med Anna Ramundsdotter borde ha verkat i Stockholm, finns det uppgifter i tänkeböckerna om denne? Det är troligt att Ramund Gunnarsson inte kom ifrån Kronobergs län, kanske var han verksam i Stockholm tidigare?

1999-12-26, 18:10
Svar #10

Leif Mörkfors

Tack Niklas för alla uppgifter! Helt fantastiskt spännade!! Nu bär det av till Skottland. Hittade ett Wedderburn castle på internet och det verkar ju vara värt ett besök!
Robert Wedderburn blir min fm mf ff mm mm mm ff ff!
 
Nu är det Olof Holgerssons bakgrund som jag skulle vilja lösa !! Har ni något uppslag ??

1999-12-26, 22:07
Svar #11

Göran Johansson

Hej Niklas,
Intressanta uppgifter om den danska skottarna. Det fanns i Helsingör en mindre koloni av invandrade skottar som bör ha känt varandra inbördes. SANDER LEYLL, 1536 borgmästare i Helsingör, var en av dem. Ett altare i St Nikolai kyrka i Helsingör för St Jakob, St Andreas och det skotska helgonet St Ninianus var instiftat av honom och hans hustrus föräldrar och andra, som var födda i Skottland.(Källa: Personalhistorisk tidskrift, 78 årgång, Köpenhamn 1958 - artikel av Harald Holck)
 
Har du några ytterligare upplysningar om danskan METTE JACOBSDATTER, gift med RICHARD WEDERBORN borgare i Helsingör, Danmark? Du har inte någon uppgift om utseendet på familjen Wederborns bomärke i Helsingör eller ett ev. skotskt vapen?

1999-12-27, 08:50
Svar #12

Lars Hagström

Till min glädje får jag reda på, genom ett vänligt tips av Yvonne Korn i Uppsala, att det förekommer ett samtal om den skottska klanen Wedderburn.
 
Mina Wedderburnare ser ut så här:
 
David Wedderburn 1464-ca 1500 g.m.
Christina Andersson som födde
 
David Wedderburn of Craige ca 1497-efter 1599 g.m
Helen Lawson som födde
 
James Weddeerburn 1534-1575 g.m.
Margareth Dundas som födde
 
John Wedderburn f. ? - d. ? g.m.
Margreth Strathauchin som födde
 
Elisabeth Wedderburn f.? - d. ? i Göteborg g.m.
James (Jacob Kinnaird 1580-1639, Göteborg
 
Efersom Wedderburn uppträder i Danmark kan det påpekas att även James Kinnaird under en tid tjänstgort som kapten i den danska flottan boende i Helsingör innan han slog sig ned i Göteborg i samband med att staden etablerades genom Gustav II Adolf.
 
I övrigt kan det tillfogas att Wedderburn upträder på en del oväntade sätt. Det finns en gren i USA som säges ha sina rötter ifrån Jamaica beroende på att en norsk upplaga av Wedderburn varit kreativa. Uppgiften har jag fått ifrån upphovsmannen till siten om det amerikanska krigsfartyget Wedderburn.
 
Vidare är det intressant konstatera att klan Wedderburn var i sitt område innan man blev utträngda av klan Home (Hume) vilken man  är en sept av. Uppgift att Wedderburn blev utträngd har jag fått ifrån en skottsk kännare av klanen Home. Det är klanen Home som idag anknytes till Wedderburn Castle. Ibland kan man finna Home-medlemmar som har Wedderburn infogat i sitt namn. Något släktskap skall för den saken skull enligt uppgift inte föreligga med klanen Wedderburn utan skall ses som en hänvisning till området Wedderburn.  
 
Skulle någon känna till Wedderburns egen Coat of Arm eller tartan skulle det vara trevligt ta del av detta.

1999-12-28, 07:32
Svar #13

Leif Mörkfors

Det torde väl innebära att din David är bror till Robert och James !?

1999-12-28, 16:47
Svar #14

Lars Hagström

Hej Leif!
 
Ja, det var min spontana uppfattning.  
 
Jag fick för resten ett mail från en David Ogilvie Maclagan-Wedderburn som jag hittade på nätet. Han har en färdig utredning på Wedderburn men jag tror att den startar så sent som i slutet av 1600. Jag skall puffa på honom för att få ta del av den

1999-12-28, 19:46
Svar #15

Leif Mörkfors

Spännande ! Själv har jag bett Kungliga Biblioteket via fjärrlån låna in THe Wedderburn Book från 1898. Få se om det lyckas !

1999-12-29, 12:12
Svar #16

Lars Hagström

Leif, varifrån? Skottland, England??? Och om det går, hur fort fixar dom det där? Hittade Du den på nätet? Skall det vara samma bok som Wedderburne Compt Book? Mycket frågor. Men den här branschen har ju den irriterande förmågan att under stundom prestera mer frågetecken än utropstecken.

1999-12-29, 13:23
Svar #17

Leif Mörkfors

Hej Lars ! Ja det skall vara Wedderburn Compt Book ! Det skall ta ett par veckor (om den inte är utlånad) men jag tror att de i första hand tar den från ett välfyllt bibliotek i New York.
Kostar 150 pix om jag inte är felunderrättad !
Jag hör av mig denna väg när/om jag får den om något matnyttigt finns att erbjuda !
Leif

1999-12-29, 15:12
Svar #18

Göran Johansson

Hej Lars
Har en kopia av något som kan vara Thomas Wedderborghs vapen. Det kan ju möjligen vara en variant av klanen Homes eller kanske Wedderburns egen Coat of Arm. Vapen med sparre (chevron) förekommer också i Skottland. Sänd adressen via mail så skickar jag en kopia postledes. Med vänlig hälsning, Göran Johansson

1999-12-29, 16:30
Svar #19

Lars Hagström

Hej Göran!
 
För ordningen skull bekräftar jag sålunda att jag läst Ditt mail och översänder via mail min adress.
För eventuellt andra som tar del av detta kan jag berätta att jag avser kolla detta med min (förstå mig för allt i världen rätt)heraldry-maker (ursäkta igen) som jag hittade för nå´t år sedan eller så bland alla borden på Covent Garden i London där han var dold av en massa gulnande och lindrigt sagt, trasiga böcker som beskrev de olika släkternas sköldar. Jag beställde en Coat of Arm som representerar min Kinnaird-släkt.
Det var till att betala 3-400 kr över disk - på vinst och förlust. 14 dagar senare kom det mycket snyggt och prydligt ett paket, precis om utlovat var!! Är det rätt så beställer jag en!

2000-01-05, 18:53
Svar #20

Lars Hagström

Tack Göran Johansson för Din vänliga hjälp att sända över till mig en kopia av vad som mycket väl kan vara en seal  tillhörig Wedderburns. Jag vet att mina förfäder hos klan Kinnairds har variationer på en i grunden identisk seal. Det kan alltså växla lite grann ifrån far till son. Man vrider och vänder, flyttar lite hit och dit på symbolerna. Detta ser ut att vara i samma stil.Jag skall kolla detta med så lite tidsutdräkt som möjligt. Tack än en gång!!

2000-01-05, 21:52
Svar #21

Leif Mörkfors

Tack Göran för kopiorna !
Mvh
Leif M

2000-01-15, 14:05
Svar #22

Per

Jag söker efter föräldrar och andra anor bakåt i tiden för Anders Lindberg, f. 1782-04-23 i Växjö (jag kan inte hitta honom i fb, och det står Växjö i alla böcker i alla de socknar Lindberg bott i) d. 1861-01-04 i Adriansnäs, Misterhult sn. Lindberg var i sin ungdom lakej på Långdunkers gods i Hyltinge sn, Södermanland. Lindberg flyttade senare in till Stockholm. Han flyttade senare till Tullinge, Botkyrka sn. Han kom tillbaka till Småland och gifte sig 1820 med kammarjungfrun på Wirbo gård i Misterhult; Anna Milton.

2000-02-29, 19:47
Svar #23

Utloggad Swen-Erik Öhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 16:52
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som stött på släktnamnet Lundman i Växjö 1780-1820?

2000-03-19, 20:37
Svar #24

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Juring? Söker uppgifter om biskopen och borgmästaren Hans Juring i Växjö. Hans dotter Agneta Juring, död 1702, är en ana till mig i sitt första gifte med Gabriel Hillethan.Vid Hans Jurings död gifte modern, Margaretha Wienheim om sig med Hans Billingsköld, vilken adopterade barnen. Jag söker upplysningar om Hans Juring, saknar alla data om honom, tacksam för tips.
Calle Lindström

2000-03-28, 07:37
Svar #25

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
 
Jag letar efter min farfars morfar Anders Petter Johansson född 1836-12-31 i Växjö. Han flyttade senare till Kvidinge i Skåne där han dog 1906-05-09. Finns det någon som känner till honom?
 
mvh
 
Lena Theln

2000-04-05, 21:13
Svar #26

Göran Johansson

Skräddarmästare Fredrik Duse var troligen far till kyrkoherden Zackarias Duse (f. 1717 i Växjö?). Finns det någon Växjöspecialist som känner till Fredrik Duses fadersnamn (patronymikon) och något annat av intresse som rör denne skräddare?  
 
Med vänliga hälsningar, Göran

2000-04-27, 23:06
Svar #27

Utloggad Jaina Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2023-03-17, 12:34
    • Visa profil
Lars Petter Pettersson född 1792-93 ca iWäxjö (?) död i Backaryd (Blekinge) 1846-05-28. Gift med Carin Jönsdotter (f.1798-04-25 Ronneby Landsfs. Gift 1823-01-16. Död i Skärfgöl Backaryd. Har någon gemensam ana vore det bra.Vet inte var i Växjö jag ska leta.Därför vore det bra med lite hjälp.

2000-05-16, 21:09
Svar #28

Lars Handberg

Hej!
Är det någon som vet var Risabo i Växjö ligger? En Jonas Mobeck skall ha vistats där en period runt 1730.
Jag undrar i vilken socken man skall leta.
 
Hälsningar
Lasse

2000-08-05, 17:08
Svar #29

Utloggad Paul Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2012-01-24, 01:41
    • Visa profil
Jag söker efter ättlingar till släcktingar som levde kvar i Växjö 1895.
 
Adressen okänd:
Carl Gustaf W. Petersson, f 3 jul 1892
Johan Emil Petersson, f 29 maj 1891
Jenny Christina Carlsdotter Elg, f 28 jan 1877
 
Björnen 4:
Anna Maria Jonasdotter, f 19 mars 1883
Gustaf Adolf Jonasson, f 31 dec 1894
Jonas Gustaf Jonasson, f 5 mars 1881
Per Gunnar Jonasson, f 8 okt 1887
Walfrid Teodor Jonasson, f 3 sep 1892
 
Västra Kulman:
Anders Johan Nylander, f 17 dec 1872
Carl Johan Nylander, f ca 1868
Eva Nylander, f 29 apr 1866
Syster Anna G. Nylander, f 9 sep 1879
 
 
No. 9 Lindeberg 73:
Gustafva Johannesdotter, f 29 okt 1849
 
No. 15:
Sven Johan Andersson, f 7 dec 1859
 
No. 42 Hogadal:
Gerda E. Johannesdotter, f 24 sep 1884
Helga Theresia Johannesdotter, f 15 apr 1883
Adolf Berner Johannesson, f 4 juni 1893
Melcher Rudolph Johannesson, f 4 juni 1891
 
Om det finns uppgifter om några av dem vill jag gärna höra av Dig.
 
Tack för hjälpen.
 
Paul A. Johnson
PAJohnson3@prodigy.net

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna