ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-07  (läst 3280 gånger)

2004-05-13, 21:15
läst 3280 gånger

Gunn I. Andersen

Hei alle som vet noe om slekter i Kville!
Jeg er en dame fra Norge som har noen forfedre fra Kville. De kom over til Norge ca. 1875. Det var: Paulus Göranson f. 14.11.1833 og hans hustru Johanna Göranson f. 25.08.1838. Deres barn var: Julie Emilie f. 27.10.1869, Beata f. 25.05.1861, August f. 1868, Johannes f. 1865, Klara f.? Paulus hadde antakelig også en bror Olaus Göranson f.1829, som også kom over til Norge.  
Takknemlig for alle opplysninger om deres familie.  
Vennlig hilsen
Gunn Ingeborg Andersen

2004-05-14, 11:13
Svar #1

Utloggad Thomas Christianson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 14:21
    • Visa profil
Gunn Ingeborg
De uppgifter jag funnit på släktdata http://www.slaktdata.org/sv/reg är att dottern Beata föddes 1861-05-25 på Kasen, Kville som utomäktenskaplig dotter till Johanna Elisabet Andreasdotter sedan gifte sig Johanna Elisabet Olofsdr ! (obs annat efernamn) Yllene med Torpare Paulus Göransson Fossane 1862-07-18.
På Fossane föds Augusta 1863-11-16 och Johannes 1867-02-27 sen har jag inte funnit mer.
Thomas Christianson

2004-05-15, 11:52
Svar #2

Gunn Ingeborg Andersen

Takker for hjelpen så langt. Er det noen som vet om det finnes et register over dem som emigrerte til Norge fra Sverige?
Det ser ut på www.genline.se som om man kan søke på rekonstruerte kirkebøker fra Kville, men det koster penger. Er det noen som har prøvd? Og er det verd pengene?
Beste hilsen
Gunn Ingeborg

2004-05-15, 13:38
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nei, rekonstruerte kirkebøker fins ikke hos Genline. I mitt innlegg den 24/10 2002 kan du lese om kirkebøkene i Kville.
 
Hvor har du disse opplysningene frå om denne familien, hvilke(n) kjelde(r)? Skal de ha blitt født i Kville eller flytta de bare derfrå till Norge? Som Thomas sier så fins ikke barnen i Släktdatas avskrift av Kville fødselsbok (unntatt Beata). Og hvilket er Johannas etternavn/patronymikon?  
 
Det beste er alltid å begynne å nøste i den kjente enden. Søk altså først etter flere opplysninger i norske kjelder:
 
· Innflyttingslisten i det norske sogn de flytta til - der står når de flytta dit frå Båhuslen.
 
· Flytteattestene de hadde med frå Båhuslen - der står fødselsdag, hvilket sogn de kom frå, fødestedet (kanskje ble de født i et sogn, men flytta via et annet) og muligens også hvilken gard i sognet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-16, 16:08
Svar #4

Gunn Ingeborg Andersen

Hei Jörgen Tolleson!
Jeg vet bare det som er blitt fortalt meg av de gamle i min familie, samt det jeg har funnet ved å søke i søkbare folketellinger fra RHD, her i Norge. Iflg. dem ble Paulus og Johanna, samt Beata født i Kville. Jeg har også fått noen opplysninger fra gruveselskapet ødegaardens Verks gamle bøker her i Norge, der Paulus arbeidet til gruvene ble nedlagt. Dessuten står fremdeles gravstenene deres på kirkegården. En dame hjalp meg å søke på internett etter dem, noe som gav noen flere opplysninger, men hun oppgav ikke kilder. Hun fant at Johanna kom fra Yllene? De andre barna kan jo ha blitt født andre steder, jeg vet at de bodde 2 steder i Norge. De må ha dratt til Norge en gang mellom 1861 og 1869 da min oldemor Julie Emilie ble født? Jeg vet bare ikke hvor de dro til.
Hvor i all verden finner jeg Innflyttingslister? og flytteattester?
Gunn Ingeborg

2004-05-16, 18:26
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Innflyttingslister og flytteattester finner du i sognets prestearkiv i statsarkivet. Vet du ikke hvor i Norge de budde først, så begynn i det sogn de døde (hvor er det?) og se i innflyttingslisten der hvor de kom frå.
 
Du skriver at de må ha dratt til Norge mellom 1861 og 1869, men tidligere skrev du at det var c:a 1875. Jeg har avskrifter av lister over alle som flytta frå Kville prestegjeld (inkl. anneksene Bottna og Svenneby) til Norge 1861-1875, men der fins de ikke med. De må altså ha flytta etter 1875 eller frå et annet prestegjeld - hvis de ikke dro uten attest.
 
De opplysningene som du fikk hjelp å finne på internet må vel være desamme som de Thomas Christianson fant hos Släktdata? Paulus Gøransson er et uvanlig navn (i hvert fall i Kville), så det er sannsynlig deres vigsel den 18/7 1862, det paret ble dessuten født i 1833 og 1838. Fossane og Yllene er garder i Kville sogn.
 
I Släktdatas avskrift av Kville dødbok fins en tidl. soldat Gøran Sultan, Boråserød, som døde den 10/3 1866, 77 år og 23 dager gammel (men alderen i dødboken skal en aldri ta for god fisk). Det er mulig at det er faren til Paulus, da han er 44 år eldre enn ham og Gøran som sagt er et uvanlig navn i Kville; Boråserød er dessuten nabogard til Fossane, hvor Paulus var husmann (torpare). Ifølge samme kjelde døde den tidl. soldathustruen Johanna Nilsdotter, Boråserød, den 29/3 1865, 71 år, 10 måneder og 2 dager gammel. Skiftene etter Gøran Sultan og Johanna Nilsdotter viser om de var gifte og hadde en sønn Paulus.
 
Det fins også andre kjelder, men forsøk først å finne flere og sikre opplysninger om dem i statsarkivet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-17, 10:17
Svar #6

Gunn Ingeborg Andersen

Hei igjen Jørgen!
Når disse flyttet fra Kville og hvor til er visst vanskelig å finne ut. Det jeg vet er at de hadde 5 barn, Beata f. 25.05.1861,Augusta f. 16.11.1863, Johannes f. 27.02.1867, August f. 1878 (ikke registrert i Kville), det første født før inngått ekteskap. Min morfars mor Julie Emilie f. 27.10.1869 ble registrert som født i Fredrikstad, Norge i folketellingen 1900. Dette viser jo at de må ha dratt mellom 1867 og 1869? De kom ikke til min mors hjemplass, Bamble før 06.07.1881, det viser gruvebøkene. 
Det du sier om vigsel stemmer med mine opplysninger, og kommer sikkert fra Släktdata. Det er nytt for meg å finne noe om Paulus' (mulige) foreldre. Takk! Hvor kan man finne skifte for å bli sikker på disse opplysningene?
Jeg prøver å sortere opplysningene mine nå, det har vært litt sprik og uorden i dem. Er superamatør i slektsforskning. Skal gå tilbake til statsarkiver og lete der. Jeg vet jo at de døde i Bamble, og at de kom fra Fredrikstad.
Gunn

2004-05-17, 23:20
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Gratulerer med dagen! (Det er jo fortsatt en snau time igjen...)

Skifte (bouppteckning) og andre båhuslenske kjelder (manntall m.m.) fins i landsarkivet i Gøteborg. Men forsøk først å finne flytteattesten, så vi er helt sikre på at vi ikke søker i fånytta etter feil personer.

Hvis skiftene viser at Paulus Gøransson i Fossane er sønn til Gøran Sultan og Johanna Nilsdotter i Boråserød, så beviser det ikke at det er din Paulus, da Paulus i Fossane fortsatt budde der når Gøran og Johanna døde i 1865 og 1866 (Paulus sønn Johannes ble jo født der i 1867). Det hadde jo vært bedre hvis de hadde dødd noen år senere... J

Men kanskje finner vi en "dotter Johanna gift med Paulus Gøransson i Fredrikstad" i skiftet etter Johannas foreldre. Men da må vi først få det riktige etternavnet/patronymikonet til Johanna (Andreasdotter eller Olsdotter?) for å kunne finne foreldrene hennes.

Og sjøl om det er sannsynlig at det er din Paulus og Johanna som gifter seg den 18/7 1862, så er det bra å få også vigseldatoen bekreftet i attesten, og barnene deres med navn og fødselsdato.

Østfold hører til statsarkivet i Oslo og Telemark til statsarkivet i Kongsberg.

Hvis du er "superamatør" i slektsforskning, så kan jeg anbefale boken "Våre røtter" av Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-18, 17:04
Svar #8

Gunn Ingeborg Andersen

Du er sent oppe, ser jeg. Jeg var allerede i seng, men takk allikevel. Er du svensk eller norsk?  
Har forsøkt å finne noe i statsarkivet i Oslo og Kongsberg, men der må en møte personlig for å lete. Det blir litt langt, da jeg bor utenfor Bergen! Har igjen forsøkt å finne Johanna og Paulus i folketellinger her i Norge før 1900, men de er ikke å finne registrert.  
Forstår ikke helt hva du mener med skiftet etter Gøran Sultan og Johanna Nilsdotter. Mener du at om Paulus var deres sønn, skulle han flyttet til Boserød etter deres død dersom de var hans foreldre?  
Dette blir visst veldig innviklet og komplisert.  
Gunn

2004-05-18, 17:07
Svar #9

Gunn Ingeborg Andersen

Du er sent oppe, ser jeg. Jeg var allerede i seng, men takk allikevel. Er du svensk eller norsk?
Har forsøkt å finne noe i statsarkivet i Oslo og Kongsberg, men der må en møte personlig for å lete. Det blir litt langt, da jeg bor utenfor Bergen! Har igjen forsøkt å finne Johanna og Paulus i folketellinger her i Norge før 1900, men de er ikke å finne registrert.
Forstår ikke helt hva du mener med skiftet etter Gøran Sultan og Johanna Nilsdotter. Mener du at om Paulus var deres sønn, skulle han flyttet til Boserød etter deres død dersom de var hans foreldre?
Dette blir visst veldig innviklet og komplisert.
Gunn

2004-05-19, 19:07
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det jeg mener er at Paulus Gøransson i Fossane fortsatt budde der (i Fossane) når Gøran Sultan og Johanna Nilsdotter i Boråserød døde i 1866 og 1865 (Paulus sønn Johannes ble jo født i Fossane i 1867). Hvis Gøran og Johanna er foreldrene til denne Paulus så ser vi altså i skiftene deras at de har en sønn Paulus som bur i Fossane. Men hadde de dødd noen år senere så kanskje vi i stedet funnet sønnen Paulus i Fredrikstad i skiftene - og da hadde vi vært sikrere på at dette virkelig er "din" Paulus (det vet vi jo ikke sikkert nå).

Hvilke av de opplysningene du har gitt her er frå norske kjelder? I ditt første innlegg nevner du fem barn til Paulus og Johanna, men i ett senere innlegg har du endret dette etter de opplysningene du har fått her frå Släktdatas avskrifter. Men vi vet jo ikke ennå at Augusta og Johannes som ble født i Fossane er barn til "dine" Paulus og Johanna.

Har du det frå en norsk kjelde at "din" Johanna har en datter Beata født i Kville den 25/5 1861? I fødselsboken hos Släktdata heter Beatas mor Johanna Elisabet Andreasdotter frå Kasen. Men når Paulus Gøransson frå Fossane gifter seg i 1862 heter hustruen Johanna Elisabet Olofsdotter frå Yllene, og Ol(of)sdotter heter ho også i fødselsboken 1863 (Augusta) og 1867 (Johannes). Sjølsagt kan det ha blitt en feil i Släktdatas avskrifter, men vi kan jo ikke ta det for gitt uten å sjekke.

I Släktdatas avskrift av Kville dødbok fins en Andreas på Kasen i passe alder for å være far till Johanna Andreasdotter. Og i Yllene fins tre Olof som er mulige fedre till Johanna Olsdotter. Det kan altså dreie seg om to forskjellige Johanna, og da er altså Beatas mor ikke gift med Paulus frå Fossane.

Dette må en undersøke i skifter, manntall m.m. i landsarkivet i Gøteborg.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-19, 19:45
Svar #11

Gunn Ingeborg Andersen

Jeg forstår dine innvendinger mot at "min" Johanna skal være Beatas mor. Men hun er altså begravet som hennes (deres) datter på kirkegården i Bamble, og min gamle tante husker henne fremdeles. Det er nok ingen tvil om det.Hvis altså ikke Beata ble "gitt bort" som spebarn til Johanna og Paulus, siden den andre Johanna ikke var gift? Min tante husker også flere av de andre barna, eller hun husker dem omtalt. Jeg skal snakke litt mere med henne om dette. Til gruveregistrene i Bamble oppgav Paulus å ha 5 barn, så det stemmer jo også. Men tante snakker om en datter som het Clara Maria (f. 1875 i Glemminge/Fredrikstad etter folketellingen 1900). Jeg tror det er henne, fordi i samme hus bodde Beata Gøranson f.1861 Bohuslen. Clara skal ha reist tilbake til Sverige, hun ble gift med Carl Fredrik Carlson f.1875som også var svensk . Hun er kanskje den femte, og ikke Beata?
Gunn

2004-05-19, 20:02
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men spørsmålet er hvilken Johanna og hvilken Paulus som er "dine". Er det en skrivefeil hos Släktdata at Beatas mor heter Andreasdotter og hustruen til Paulus i Fossane heter Olsdotter - eller er det to forskjellige Johanner? Er det ikke den samme Johanna, ja da ble din Johanna (Andreasdotter) gift med en annen Paulus Gøransson enn den i Fossane.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-19, 20:18
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Gunn och Jörgen!
 
I Kville C:1, födda 1860-1873 står att Beatas (född 1861-05-25) mor heter Johanna Elisabeth Olofsdotter, inhysesdotter från Kasen.
Boken är maskinskriven, så jag förmodar att det är någon typ av rekonstruktion.
 
Mvh//
Lotta

2004-05-19, 20:46
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tack för det, Lotta!
 
Det är maskinavskrift av SCB-utdragen. Originalböckerna har brunnit.
 
Andreasdotter hos Släktdata förklaras väl av att modern på raden ovanför heter - Andreasdotter!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-20, 09:49
Svar #15

Gunn Ingeborg Andersen

Takker for all hjelp. Jeg tror jeg avslutter diskusjonen her.
Gunn

2004-05-20, 12:47
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hvorfor slutte akkurat når vi nærmer oss løsningen?

Vi har jo nå fått bekreftet at det er en skrivefeil hos Släktdata, og dessuten har jeg også fått alderen og tittelen til Johanna. Beatas mor heter Johanna Elisabet Olsdotter og var 22 år ved fødselen i mai 1861. Hustruen till Paulus Gøransson i Fossane heter Johanna Elisabet Olsdotter og ble født i 1838. Altså samme navn og samme alder - og altså ikke lenger noen grunn å mistenke at det kan være to forskjellige Johanner.

I fødselsboken 1861 står Johanna notert som "inhysesdotter" og i vigselboken 1862 er ho "hemmadotter". (Inhyses = losjerende; inhysesdotter = datter til losjerende.) Ved begge tillfellene bur ho altså hos foreldrene, og skal da være lett å finne i manntallet.

Jeg skal til landsarkivet i Gøteborg i juni, og kan da sjekke skifter og manntall - hvis du fortsatt er intressert.

Slektsforsking er et puslespill (særlig når kirkebøkene har brent som i Kville). Det holder ikke med bare det samme navnet eller fødselsåret for å fastslå at det er den riktige personen en har funnet, en må få bekreftet andre detaljer og, og følgje personen gjennom kjeldene for å se at det hele virkelig henger sammen. Dessuten skal en aldri stole på avskrifter og andre sekundærkjelder, men alltid kontrollere opplysningene i primærekjeldene. Det er derfor jeg har "masa" om hvilke kjeldene dine er og at vi må kontrollere i arkivene før vi fastslår hva som er riktig. Det er mulig at det kan virke avskrekkende hvis du er nybegynner ("superamatør" som du sjøl sier), men det er sånn en må gå fram for å være sikker at en ikke begynner å følgje feil familie gjennom århundrene.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-21, 15:42
Svar #17

Anne-Lise Toft Eddie

Hei.
 
Jeg søker opplysninger om Maria Jacobsdotter. I følge Family Search skal hun være født 27.feb. 1771 i Kville. Hun gifter seg 1797 i Tanum med Olof Trulsson fra Stora Ryk som dør i 1815 i Tanum. De før i alt 7 børn  Hun gifter seg før andre gang i 1818 i Tanum med Lars Andersson Gillberg fra Sønnäs, f. 1.nov.1792 i Tanum. De før 3 børn og flytter i 1824 til Skee hvor Maria dør i 1841.
 
Dersom det er noen som har opplysninger om Maria og hennes slekt, er jeg svært takknemlig før svar.
 
Mvh Anne-Lise Toft Eddie

2004-05-21, 18:18
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kville kirkebøker har brent (se mitt innlegg her under Kville den 24/10 2002).
 
Er Familysearch din eneste kjelde? Den er jo ikke den mest pålitelige...
 
Etter de opplysninger du har gitt her var Maria 47 år ved vigselen i 1818 og fikk deretter tre barn. I f?lge hennes oppgitte alder ved barnas fødsel (Släktdatas avskrift av Tanums fødselsbok) var ho født omtrent ti år senere.
 
I Tanums vigselbok (også Släktdata) er både Olof og Maria notert som busatt i Store Ryk ved vigselen i 1797. Begynn derfor med å etterlyse henne under Tanum. Kanskje kan noen se i husförhörslängden etter den korrekte fødselsdatoen hennes og i inflyttningslängden når ho kom frå Kville til Tanum. Deretter kan en forsøke å finne flytteattesten, der det forhåpentlig står hvilken gard i Kville ho kom frå og kanskje også foreldrene hennes.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-22, 17:29
Svar #19

Anne-Lise Toft Eddie

Hei Jörgen.

Fødselsdatoen til Marie er nok riktig, for den finner jeg i flere husforhörslängder både i Tanum og i Skee, men intet fødested. Dessuten er hun oppgitt å være 69 år, 10 mnd. og 13 dager når hun dør 09.01.1841. i Skee. Derimot er Family Search eneste kilde som oppgir Kville som fødested, og den er som du sier ikke den mest pålitelige.

Jeg legger inn et spørsmål under Tanum for å høre om noen kan se i husforhörslängden og inflytningslängden for meg.

Takk for nyttige tips.

Mvh Anne-Lise

2004-05-23, 09:00
Svar #20

Gunn Ingeborg Andersen

Til Jørgen!
Du kan gjerne sjekke i landsarkivet i Gøteborg for meg,hvis du vil. Det var pent av deg å tilby meg slik hjelp. Ellers må jeg selv gå videre med søkningen her i Norge.
Gunn

2004-06-28, 14:22
Svar #21

Torunn C Ludvigsen

Jørgen Tollefsson!
 
Hei!
 
Høsten 2003, hadde jeg noen spørsmål rundt familien til Carl Johan Olsson og Justina Johannesdotter ( se tidligere innlegg fra 3. sept 2003 og litt bakover).
 
Du snakket der om at du kanskje skulle sjekke for meg på landsarkivet dersom du fikk tid. 
 
Jeg prøver meg derfor på nytt igjen med en liten forespørsel, dersom du har tid da!
 
Torunn C

2004-06-28, 14:29
Svar #22

Torunn C Ludvigsen

en kjapp recap:
 
Carl Johan Olsson  
F: 24. juli 1833, Åbrott Kville  
D: 22. mai 1908, Tågeröd Lur Socken
 
Mor er angitt som Anna Maria Andersdotter ( ingen far tilgjenglig, men han heter vel Ola, Olof eller lignende?)
 
Justina Johannesdotter  
F: 16. nov. 1834
D: 07.11.1910, Tågeröd, Lur.
     Foreldre: Johannes Sköld F: 24. 09.1816, Dalane under Dingle, Svarteborg
                     Olaus Lätt
                     F: 16. aug 1785, Foss Socken
                     Catrina Swensdotter F: 23. jul 1790
      Maja Britta Bryngelsdotter F: 12. 07.1821, Hällan under Skåneröd, Svarteborg
     D: 23. mar. 1886
                      Bryngel Flink Skants
                      F: 10. mar 1783, Ed i Dalsland
                      D: 5. okt. 1849 Torp, Mo Socken
                     Gunnel Pärsdotter
                     F: 3. apr. 1778, Töftedal i Dalsland
                     D: 15. feb 1845 Torp, Mo Socken
 
 
Torunn C

2004-07-03, 11:36
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Beklager at du har fått vente så lenge på svar, men det har ikke blitt mange landsarkivsbesøk i det siste. Jeg skal se hva jeg finner neste gang (trulig i august).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-07-05, 12:19
Svar #24

Utloggad Fredrick Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 14:38
    • Visa profil
Hej.
 
Försöker bringa lite klarhet i min farfars far föräldrar. Alfred Carlsson föddes 1864-05-11 i Lössbo. Mor är Johanna Christina Larsdotter (*1826-12-14 +1907-02-06). Fadern är okänd.
 
Sen uppstår det en viss förvirring kring Johanna Christina om man ser till Släktdata.org och Svensk befolkning 1890. Hon verkar gifta sig senare med en Christian Andreasson som är jordägare i Branneby Nordgård.
 
All input är välkommet. Tack på förhand.
 
/Fredrick Karlsson

2004-07-05, 13:33
Svar #25

Torunn C Ludvigsen

Jörgen!
Helt iorden!
 
Torunn C

2004-07-08, 08:46
Svar #26

Per-Ola Arneberg

Hej  
 
Jag söker familjen till Inger Helene Olsen
Född 1824 i Kville socken. Hon hade Hansson som flicknamn, gifte sig med Arne Olsen, född 1832 i Vinger socken, Hedmark Norge.
 
Alla upplysningar tas tacksamt emot.
 
Med vänliga hälsningar Per-Ola Arneberg

2004-08-17, 13:41
Svar #27

Øystein Bredal

Jeg søker opplysninger om slekten til min tippoldefar August Leonard Andersson, født 26.desember 1852. Han flyttet til Arendal, Norge, hvor han giftet seg 16.juni 1878 med Emma Carolina Alexandersdotter fra Bottna. I vigselsboken for Barbu sokn, Arendal, er det oppgitt at han var født i Kville sokn, og fars navn var Anders Larsson. Jeg har ikke lyktes i å finne flytteattestene for disse to. Jeg er interessert i alle opplysninger som måtte finnes om ALA og hans slekt, eventuelt hvor slike opplysninger kan være å finne. På forhånd takk. 
 
Øystein Bredal

2004-09-07, 16:43
Svar #28

Lars Jönsson

Hej,
 
1. Jag försöker spåra min farfars-fars föräldrar. Han hette Adrian Jönsson och var styrman från Fjellbacka. Född 1849-12-15 och död 1892-12-22. Dog på seglanda skuta och begravdes till sjöss.
 
2. På grund av Kvillebranden år 1904 har jag ej heller lyckats spåra farfars-mors släkt längre bakåt än till Lars Sörkvist häradsdommare i Kville (f. 1824-11-03, d. 1895-02-09) gift med Anna Maria Sörkvist/Bryngelsdotter (f. 1821-06-18, 1907-01-23). Från ett husförhör år 1880 på gården Dromålseröd, nämns det något om en närvarande svärmor Anna Larsdotter f. 1789 i Qville. Detta skulle kunna vara min mor till Lars Sörkvist ovan.  
 
Alla eventuella tips emottages tacksamt!
Mvh
/Lars Jönsson

2004-09-07, 21:18
Svar #29

Utloggad Tore Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2016-06-19, 08:54
    • Visa profil
Hej Kvilleforskare!
 
Hjälp mig med detta problem:
Till Kville flyttade Sara Helgesdotter, f. i S:ta
Maria, Ystad den 2 juni 1834. Hon var då änka efter lotsen Carl Wilhelm Silfberg men ingick ett
nytt äktenskap med sjökapten Olof Olle Leonard Aronsson Bruce i Fjällbacka. Till Fjällbacka medförde hon sina tre söner John William f 28/4 1868, Nils Robert f 27/11 1869 och August Ferdinand född 9/6 1871 alla tre i Karlshamn.
Sonen John William emigrerade till USA och gifte sig där med Emma Sofia Johnsson f 9/2 1864 i Fjällbaka, Värmland, Sweden[enl. Family Search/Mormonbasen USA/]. De båda andra sönerna
har jag inte kunnat återfinna efter att de fanns
i Fjälbacka/Kville år 1880 i den rekonstruktion som gjorts.  
Tacksam om någon kan ge mig en ledtråd för att  
kunna få reda på dessa båda Silfberg-söners öden.
Hälsningar
Tore

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna