ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-31  (läst 1755 gånger)

2003-07-06, 20:14
läst 1755 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tommy Nilsson!
 
I Kville förstärkningsmanskapslängd från 1811 (som upptar alla män i socknen som är 20-45 år, alltså födda 1766-91) finns två Elias Larsson: En lotsdräng på Dyngö, född 1784, och en dräng på Stora Vrems säteri, född 1787. I Svennebys och Bottnas längder finns ingen Elias Larsson. (Källa: Göteborgs och Bohus läns landskansli EIXe:1. Göteborgs landsarkiv.)
 
Det är väl sannolikt att den sistnämnde är din Elias, men det blir vi ju inte mycket klokare av.
 
Det finns väl inget annat att göra än att gå igenom mantalslängden 1787 och notera alla Lars. Sedan är det bara att följa dem framåt i följande års längder för att se om det dyker upp någon son Elias hos någon eller några av dem (minderåriga är ju inte alltid namngivna innan de är 15 år och skattepliktiga, även om de skulle vara det). Därefter får man se när dessa Lars Eliasfäder och/eller deras hustrur dör (d.v.s. man ser bara att de försvinner ur längden), och försöka att hitta deras bouppteckningar.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-06, 20:21
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fredrik Sandman!
 
Har du andra källor än Släktdatas kyrkoboksavskrifter? Var har du funnit födelsedatum för Augustas föräldrar Hans Jakob Hansson och Abela Axelsdotter, och uppgiften att Abela är född på Gullov?
 
Det finns några misstänkta föräldrar till Abela:
 
I mitt bouppteckningsregister finns en Axel Andersson från Gullov, som dog den 20/1 1856 (bouppteckningen förrättades den 7/2). Hans änka heter Anna Maria Hansdotter. (Bouppteckningen finns i Kville häradsrätt FII:14, sid 641, Göteborgs landsarkiv.)
 
Och i Släktdatas avskrift av Kville dödbok finns den 26/2 1872 undantagsänkan Anna Maria Hansd:r från Gullov, 67 år, 3 månader och 8 dagar gammal.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-06, 23:46
Svar #2

Fredrik Sandman

Hej Jörgen!
 
 Stort tack för ditt svar.
 
 De uppgifter jag har lämnat är det mesta hämtat ur Släktdatas Kyrkoboksregister.  
 
 Vad det gäller Anton & Augustas flytt till Berghem 1904 har jag läst om i köpehandlingarna som finns kvar i huset. Om deras barn har jag fått veta lite av min farfar.
 
 Augustas föräldrars födelsedatum stod i Dödboken Kville 1860-1920 hos Släktdata. Men jag måste rätta mig själv Abela dog 1909 och inte 1910 som jag skrev. Att Abela var född på Gullauf nämns i Vigselboken Kville 1860-1920 hos Släktdata.
 
 Mvh  
 
Fredrik Sandman

2003-07-06, 23:59
Svar #3

Torunn C Ludvigsen

TUSEN TAKK!!! Jørgen, kjempeflott!! 
 
Mulig jeg kommer tilbake siden med noen spørsmål, men aller først et kjapt spørsmål. Etternavnene til foreldrene til Justina mener jeg ringer noen bjeller. Har du noen tips, sånn rett av ?
 
Torunn C

2003-07-07, 15:07
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Torunn!
 
I manntallet 1861 står Johannes Sk?ld som torpare (=husmann) og tidligere soldat.
 
Søker en i Centrala Soldatregistret (www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49), så finner en to Johannes Skøld  i de kompanier (7 Tanum og 8 Sotenes) der deler av Kville sogn inngår. En er født den 8/10 1826 og soldat for Helgerød i Tanum sogn (rote n:r 84 i Tanums kompani), og den andre er født den 24/10 1810 og soldat for Skistad Nordgard i Kville sogn (rote n:r 107 i Tanums kompani).
 
Den siste er sannsynlig din Johannes. I manntalet er jo under Skistad strøket, så trulig har han budd der tidligere. (Det er jo litt merkelig at han står under Åbrott med noteringen under Skistad, men det fins vel en forklaring til det...) Fødselsåret stemmer ikke, 1816 i manntallet og 1810 i soldatregisteret, men det er jo ikke uvanlig med slike feil. I soldatregisteret står Familjenamn: Olausson. Jeg formoder at de mener patronymikon (som jo ikke er noe familienavn)... Faren hans hette altså Olaus.
 
Hos Bohusläns Försvarsmuseum (www.bohuslans-forsvarsmuseum.se) kan du bestille en kopi av Johannes Skølds akt i soldatregisteret (aktnummer BR-07-0107-1839). Det koster 20 kroner pluss frankert konvolutt.
 
Når du vet hva det står i akten, så må det kontrolleres mot originalkjeldene (soldatregisteret inneholder bare avskrifter), og kompletteres med andre kjelder (manntall f.eks.) for å være sikker på at dette er rett Johannes.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-07, 23:21
Svar #5

Torunn C Ludvigsen

Hei! Har nettopp søkt i Centrala Soldatregisteret. Og kanskje funnet Johannes Skold sin far?
 
han skal hete Olaus Andersson Skold F: 1788-11-13  D: 1861-04-26
Hustru: 
Helena Larsdotter F: 1790-08-27
 
Ettersom Olaus finnes død i 1861, så finnes han kanskje registrert død?
 
Dette er iallefall Spennende!! 
Torunn C

2003-07-08, 01:12
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det er nok dessverre ikke så enkelt...
 
Skøld er et soldatnavn, og slike navn gikk oftest ikke i arv frå far til sønn, sjøl om begge var soldater.
 
Dessuten var denne Olaus Andersson Skøld soldat i ødsmål sogn i Sør-Båhuslen, langt frå Kville.
 
La oss først se om denne Johannes Olausson Skøld i soldatregisteret er rett Johannes, og deretter følgje ham bakover.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-08, 13:18
Svar #7

Torunn C Ludvigsen

Jeg har sendt en epost ang. soldatakten. Men det tar vel en tid før jeg får den! Uansett.. Jeg er bare kjempeglad for all hjelp!
 
Når det gjelder Justina sin mor, Maja Britta. Hun har jo et (for meg) litt uvanlig etternavn. Men jeg mener at jeg har sett dette navnet på denne gruppen tidligere. Er det et vanlig navn i Sverige på denne tiden?
 
Ettersom Skøld var et soldatnavn, hvordan ble de tildelt?  Var det etter noen bestemte regler, eller? 
 
Jeg mener at noen av de andre kom fra KVille, de som kalte seg Skøld. Var det da bare en tilfeldigehet?
 
Torunn C

2003-07-08, 23:09
Svar #8

Fredrik Sandman

Hej Jörgen!
 
 Jag har lite fler uppgifter om Anton & Augustas syskon.
 
Börjar med Antons:
 
Johan 1860-02-19 Kalfskind.
Julia 1860-02-19 Kalfskind.
Johannes 1866-04-26 Vernixhede. Död 1891-04-15 Branneby. Han var soldat.
 
 Alltså bör deras föräldrar vara:
Carl Larsson Berg född 1827-08-20 Död: 1902-01-15.
Beata Larsdotter född 1824-02-04 Död: 1909-04-23. Båda dog på St.Wrem.
 
 Det som gör mig förbryllad då är att Johannes står antecknad som född i (på) Vernixhede. Har dom möjligtvis flyttat eller har torpet fått nytt namn? Står det inte Hede på skylten på andra sidan vägen från St Wrem?  
 
Augustas syskon:
 
August 1862-06-06 Holmane
Axel 1865-03-07 Holmane
Anna 1872-02-04 Holmane
Josefina 1875-05-23 St. Wrem  
 
Alla uppgifter är hämtade ur Släktdatas Avskrifter.  
 
Anna, som gifte sig med Andreas Norén (Norin), gissar jag var piga tillsammans med sin Syster Josefina hos Andreas föräldrar på Ödsmål södra. Arkion har två personer med deras namnn och födelseår i hushållet.
 
 Mvh
 
Fredrik Sandman

2003-07-12, 13:41
Svar #9

Torunn C Ludvigsen

Hei Jørgen!
 
har nå fått Soldatakten og der står følgende å lese:
 
Regemente : Bohuslæns regemente      Socken: Kville
Kompani: TANUM
Rote: Skistad Nordg
 
 
Namn: 
Skøldm Johannes              Førut kallad: Olausson
Fødd: 18101024   Ort: Svartebord  Læn: O
Død:  Ort: Län: Ålder:
Dødsorsak:         Yrke:
Längd: 175     Grad: Ingen grad angiven
Slæktskap:
Antagen: 18390923  Avsked: 18600000  Tj.år: 20 Transport:
Innflyttad:  år:    Utmærkelse:
 
Fader:   Yrke:
Moder:   Yrke:
Kællor:
 
Noteringar:
Enl. rulla 1844 og 18747: Johannes Skøld Presens
Enl. rulla 1853: begær och får avsked, men skall kvarstå till dess han kan upvisa soldat som kan godkænnas
Casseras for vanfrejd vid GM 1860
 
 
Phuuu.. ;) Mye her .  Det som jeg nå synes er interessant er hva betyr det som står under Noteringar?
 
Og Svarteborg, jeg har tatt et sockensøk og der fant jeg bare en Svarteborg. I Bohuslæn, så hva mener du O står for?
 
Torunn C

2003-07-16, 17:17
Svar #10

M.Ekelund

Hej.
 
Jag söker föräldrar till Karl Elis Nicklasson Bohlin. Född 18480127. Han gifter sig i Kville med Helena Hansdotter.Han utvandrar så småningom till Australien där han dör 1917.

2003-07-16, 18:10
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
M. Ekelund!
 
Kville kyrkoarkiv har brunnit; det finns inget kvar före 1860. Men ge inte upp - det finns andra källor! Men det är viktigt att lämna alla upplysningar man har om dem man efterlyser. Se mitt inlägg här under Kville den 24/10 2002.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-16, 21:51
Svar #12

Vigdis Kverndal

Hei!
 
Hvor er det blitt av innleggene fra 28 mai til 6 juli?
 
Venlig hilsen Vigdis Kverndal

2003-07-16, 22:12
Svar #13

Vigdis Kverndal

Oops! inleggene står lenger opp på listen enn jeg regnet med.
 
BEKLAGER,
 hilsen vigdis

2003-07-18, 19:31
Svar #14

Torunn C Ludvigsen

Hei Jørgen!
Nå har jeg ved din hjelp fått tak i mange opplysninger angående Johannes Sköld og Maja Britta Bryngelsdotter. Foreldrene til Maja Britta het Bryngel Skants og Gunnel Pärsdotter og kom fra Dalsland et eller annet sted! ;) 
 
Men nå lurer jeg litt på hvor anna andersdotter kom fra. Kom hun fra Kville tro? og finner du henne død etter 1860?
Ettersom det bare var oppgitt morens navn, kan Carl Johan vært et såkalt utenomekteskapelig barn?
 
Torunn C

2003-07-20, 11:51
Svar #15

Per Eriksson

Jörgen Tollesson, nu har jag äntligen gått igenom det material du gav mig ang. Johan Petter Gustafsson Kamps föräldrar. Det blir bara mer sant ju mer jag läser. Riktigt roligt att min gissning kunde vara så rätt. Stort tack än en gång för bekräftelsen. Men en liten undran. I bouppteckningen efter Johan Petter så förkommer en hel del datum på barnen. Flera av dessa stämmer inte med de datum jag har sedan tidigare från hfl och andra kyrkböcker. Kan det vara så att Häradsrätten inte var så noga med dessa uppgifter?  
Det gäller Carl Hjalmar som enl. mina tidigare not. är född 1880-07-09 men enl. bouppteckningen född 1879-08-28.  
Samma röra när det gäller Hanna Bernhardina, enl. mina tidigare not. är född 1875-09-04 men enl. bouppteckningen född 1874-09-04.
Ytterligare röra är det med Augusta Mathilda som enl. mina tidigare not. är född 1882-05-06 men enl. bouppteckningen född 1881-05-06. Och till sist Otilia Elisabeth som enl. mina tidigare not. är född 1883-06-28 men enl. bouppteckningen född 1883-11-28.
Flertalet av uppgifterna skiljer så pass att jag inte tycker det kan vara läsfel från annan källa, utan bör vara en uppgift som man har fört in i övertygelse att den var rätt och riktig. Men var kom den ifrån? Har du, eller någon annan, någon id? om hur det gått till tar jag gärna emot den.
 
Hälsningar
Per

2003-07-21, 11:03
Svar #16

Utloggad Carl-Gustav Dahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2013-02-18, 10:46
    • Visa profil
Hej Per!
Gör ett inhopp i diskussionen mellan dig och Jörgen. Dina noteringar om barnens födelsedata stämmer med födelseboken Tanum, förutom Otilia Elisabeth, som är född 1883-11-28 (som du nämner också finns i bouppteckning)
(sonen Olof Alfred f 1869-09-04 i Grålös, Skee, gifte sig med en avlägsen släkting till mig)
Hälsningar
Cg

2003-07-21, 20:21
Svar #17

Torunn Cathrine Ludvigsen

Jørgen T!
 
Etter å sett litt igjennom det jeg har fått av deg, så skulle det finnes en manntallslängd i 1861 fra Kville. Hvor finner jeg denne? Jeg tenkte kanskje at Anna Maria Andersdotter finnes der?
 
Torunn C

2003-07-22, 18:24
Svar #18

Per Eriksson

Hej CG, Otilia Elisabeths födelsedata har spökat för mig hela tiden. Enl. CD:n Sv. Dödbok så är hon född 18830628. Samma står det i flera hfl. Även Släktdata har den uppgiften.
Betr. Olof Alfred så var han min farfars morbror. Och gifte sig med Amanda Johansdotter f. 1863-03-31, dotter till Johannes Granat.
Jag tror du och jag har diskuterat Olof Alfred en gång tidigare för länge sedan.
 
Hälsningar
Per

2003-07-22, 18:35
Svar #19

Per Eriksson

CG, är du intresserad av en bild av Otilia Elisabeth? Jag har en på henne och hennes tre systrar tagen 1937. Hör av dig så får du ett digitalt exemplar.
 
//Per

2003-07-28, 18:16
Svar #20

Anna-Carin Betzén

Jörgen!
 
Beträffande Christen Hansson Holms och Christina Johansdotters flyttattest (Kville -> Tanum) som du hjälpte mig att söka efter: Jag har nu kollat attesten från när de flyttade vidare till Naverstad, och den visade sig vara nyskriven då, så attesten från första flytten är säkert förkommen eftersom du inte fann den. Jag har även sökt i Tanums flyttlängd 1816-1823 utan att hitta dem.  
 
I flyttlängden för Tanum år 1821 lade jag dock märke till pig. Christ. Jönsdotter född 179?-07-0? (liknar födelsedatum för den jag söker), inflyttning från Naverstad till N. Svandal i Tanum, med anmärkningen Gifter sig i N. Svand. (om jag läst rätt), och åtföljd av sonen Jacob född 1821-05-30. Paret jag söker bodde i ett torp under Norr Svandal enligt HFL 1821-25, så nästa gång jag får möjlighet ska jag leta vidare och se vad det blev av denna kvinna - om det nu är den jag söker, eller en namne till henne. Så länge det finns liv, finns det hopp.

2003-08-08, 18:21
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då är jag tillbaka igen efter bl.a. en vecka här. Det blir ingen riktig sommar utan en ångbåtstur längs hela båhuskusten - från Hisingen till Iddefjorden och tillbaka!
 
Jag ska läsa igenom vad som har skrivits här sedan sist, och se om det finns något att kommentera eller svara på.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-30, 10:41
Svar #22

Utloggad Roland Erikson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 14:46
    • Visa profil
Till Maj Hansson
 
Satt och tittade i några äldre inlägg i anbytarforum och upptäckte att ni forskat på
Johannes Qvist Bro Ingeröd.
Det skulle vara trevligt att få ta del av hans
levnadshistoria eftersom det var min farmors morfar.
 
Mvh Roland Erikson
 
roland.049521262@telia.com

2003-08-30, 19:59
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har ni hört den om gråsparven och hästen? Du bara lovar och lovar... Nä, den tar vi en annan dag... J
 
Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa igenom utskrifterna från en dryg månads inlägg, och förhoppningsvis också fått ihop någorlunda vettiga svar.
 
Ni som inte har fått några svar alls ännu ska inte ge upp; nu är snart hösten här, och då blir det förhoppningsvis lite mer tid.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-30, 20:11
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Torunn!

La oss ta inleggene dine i tur og orden:

12/7:

Det som står under noteringer betyr at han var til stede ("presens") ved mønstringene i 1844 og 1847. I 1853 begjær han sjøl å få avskjed, men han må først skaffe en annen mann som kan erstatte ham før avskjedet godkjennes. Ved mønstringen i 1860 (GM=generalmønstring) ble han "kassert" for "vanfrægd"; sannsynlig hadde han blitt dømt for noe. Rulla kan kanskje henvise til en dom.

Alle svenske len hadde tidligere en lensbokstav (akkurat som fylkene i Norge; A=Østfold o.s.v.). Gøteborgs og Båhus lens lensbokstav var O (i disse datatider offisiellt erstattet av nummer 14, men lensbokstavene blir fortsatt brukt i mange sammenheng, f.eks. av slektsforskere).

18/7:

At ingen far nevnes i attesten beror enten på at han var "ukjent" eller at presten glømte ham når han skrev attesten (men det siste er vel lite sannsynlig). Det fins ingen Anna Maria Andersdotter i Vidingen i Släktdatas avskrift av dødboken, og ikke i mitt register over skifter (bouppteckningar) i Kville 1840-59, og heller ikke i landsarkivets register før 1840. Men det er jo ikke sikkert at ho budde der.

21/7:

Manntallslengder frå 1800-tallet fins i original i landsarkivet i Gøteborg og kopier i Kville Hembygdsarkiv i Fjellbakka.

Men dessverre er alltid hustruene navnløse der, "h" er alt som står. Men har ho eige hushold (ugift eller enke) så kan man finne hennes navn, og også hvis ho bur hos et barn ("mor Anna Maria"). Men fins ho ikke i Vidingen i 1864 når sønnen er der, så blir det ikke lett å finne noen med et så vanlig navn som Anna Maria Andersdotter i et av Båhuslens største sogn; vi kjenner jo ikke en gang fødselsåret hennes.

Men en kan se i rulla hvor Carl Johan fins i 1854 når han var 21 år og mønstra til beväring (en forgjenger til dagens verneplikt) og håpe at han budde hos Anna Maria da.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-30, 20:27
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fredrik!
 
Du har sagt tidigare att du har hämtat det mesta från Släktdata. Du har alltså ingen sammanhängande kedja av källor som binder ihop de olika personerna (barn och föräldrar), som t.ex. mantalslängder och bouppteckningar? Det är ju vanliga namn, så det är ju lätt hänt att man följer fel tråd annars.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar när du frågar om de har flyttat eftersom ett av barnen är fött på Vernikshede och inte Hede. Hede kan jag inte se att du har nämnt tidigare.
 
Hur som helst är Hede och Vernikshede olika gårdar. Hede (i närheten av Vrem) är uppdelat i jordeboksgårdarna Övre och Södra Hede. Vernikshede (som officiellt heter Hede Verniksgård, och därför ofta i olika källor också bara omnämns som Hede) ligger vid Kamstorp efter vägen mellan Kville kyrka och Fjällbacka (på andra sidan den vägen från Kamstorp räknat).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-30, 20:32
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Per!
 
Bouppteckning förrättades då som i dag i den dödes hem. Ofta var det nämndemän eller andra betrodda män i bygden som höll i pennan och svarade för värderingen, men de var inte där som representanter för häradsrätten. Rätten fick en lista över avlidna från pastorsexpeditionen, så att man kunde kontrollera att bouppteckning blev förrättad, men på den dödlistan fanns inga uppgifter om arvingarna. Uppgifterna i bouppteckningen har alltså inte fyllts i av rätten, utan kommer från dem som var närvarande vid bouppteckningen, d.v.s. arvingarna och de omyndiga barnens företrädare. Sedan är ju frågan hur väl de kände till barnens födelsedatum...
 
När det gäller Hanna Bernhardina och Augusta Matilda, så är datum rätt men året fel. Kanske fick den som höll i pennan veta födelsedagen men inte året, utan i stället hur gamla de var - och räknade sedan fel. Det är ju ingen avancerad matematik, men de hade ännu inte fyllt år när bouppteckningen förrättades (i april), så kanske drog han ifrån ett år för mycket...  
 
Hanna är 11 år, född den 4 september, sa uppgiftslämnaren och räknade bara med vilket år det var, inte om hon hade fyllt år det innevarande året.  
 
Jaha, tänkte skrivaren, född i september, då blir hon 12 år senare i år, alltså är hon född 1874.
 
Spekulera kan man ju alltid... Men när det gäller Carl Hjalmar, så är ju inte en siffra rätt, varken år, månad eller dag. Året skulle ju ha kunnat bli fel på samma sätt där - men datum? Visserligen skulle dopdatum av misstag ha kunnat skrivas in i stället för födelsedatum i SCB-utdraget (som ju är det vi har att gå efter 1879-80), men det är ovanligt att det är långt över en månad mellan födelse och dop - och än ovanligare att man döps innan man föds... J
 
Otilia Elisabet har däremot samma födelsedatum hos Släktdata som i bouppteckningen, 28/11 1883. På dödskivan finns ingen Otilia Elisabet (oavsett stavning) född varken den 28/6 eller 28/11 1883; hon har alltså dött under den period när personerna är namnlösa på skivan (d.v.s. före november 1970). Är du säker på att du har hittat rätt person där?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-30, 20:43
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Anna-Carin!
 
Namnen Johan och Jöns brukar inte användas omväxlande om samma person i de här trakterna, även om rena skrivfel naturligtvis kan förekomma.
 
I Tanums vigselbok finns följande hos Släktdata:
 
24/2 1823: Ungk. Johannes Olsson, 28 år, under Svandal Nordg. och pigan Christina Jönsdotter, 32 år, under Svandal Norg.
 
Hon bör alltså vara född 1790-91. Det finns ingen annan passande vigsel i Tanum eller Naverstad.
 
Och Tanums födelsebok hos Släktdata:
 
23/5 1821, döpt 27/5: Jacob, Fossumtorp, mor pigan Christina Johnsdotter, 33 år. Oäkta. Faddrar: Sold. Frost, Maria Andersdotter, Olof Hansson, Maria Johnsdotter ibm.
 
Modern bör alltså vara född 1787-88. Inte heller här finns något alternativ i Tanum eller Naverstad.
 
Åldern överenstämmer alltså inte på dessa båda Christinor, men är hon gift i Svandal och har en son Jacob född 1821, så hittar jag alltså inga alternativ i Tanum och Naverstad hos Släktdata. Sonen är alltså född i Tanum, men den Christina du hittade står som inflyttad från Naverstad. Kanske har hon varit i tjänst som piga i Naverstad och fött barnet i föräldrahemmet i Fossumtorp?
 
Hur som helst så passar detta ju inte in på din Christina.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-31, 10:03
Svar #28

Anna-Carin Betzén

Tack, Jörgen!  
 
Då vet jag att det var ett stickspår. Det förbryllade mig att jag inte hittade Jacob i Naverstad, och i Tanum tänkte jag inte på att leta.
 
Säg, det finns möjligen inte något bouppteckningsregister där man kan söka på arvingens namn, för att kunna hitta den riktiga Christinas föräldrar den vägen?

2003-08-31, 14:32
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nej, tyvärr finns det inget register över arvingar.
 
Men landsarkivets bouppteckningsregister innehåller också ett förnamnsregister över avlidna män. Där kan man söka efter alla Johan och Johannes som dött vid lämplig tid. Men tyvärr innehåller förnamnsregistret inte änklingar; de finns däremot med i efternamnsregistret, med hänvisning till den avlidna hustruns bouppteckning. Om det bara finns bouppteckning bevarad efter hustrun, så kan man alltså inte hitta Johan(nes) den vägen. Landsarkivets register för Kville härad går t.o.m. 1839.
 
Sedan har jag ett eget register för perioden 1840-1859. Där har jag tagit med både änkor och änklingar.
 
Men det går ju alltid att gå igenom mantalslängden 1798 och/eller 1799 (Christina föddes ju i juli 1798, och längden gjordes upp i slutet på föregående år) och notera alla Johan och Johannes, och sedan följa de familjerna framåt kommande år och se om det dyker upp någon Christina (det är ju inte alltid barn är namngivna i längden innan de är 15 år och skattepliktiga, även om de skulle vara det). Sedan är det bara att se när mannen eller hustrun försvinner ur längden och söka efter bouppteckningen.
 
Det är märkligt att du inte fann dem i Tanums inflyttningslängd 1816-23. Kanske fanns de redan i Tanum vid vigseln? Christina kan ju ha varit piga på någon gård där, medan vigseln ägde rum hemma hos hennes föräldrar i Kville.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna