ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2009  (läst 3824 gånger)

2009-06-17, 08:32
läst 3824 gånger

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Nu när kyrkböckerna är brända: finns det någon möjlighet att finna Stina Cajsas föräldrar? Kanske, en sådan möjlighet är att gå igenom bouppteckningarna (endast läsa inledningen efter förnamn på Sven och Voxtorp socken) för Östbo 1835-1857 och hoppas.
Mer kan jag inte bidra med för tillfället.
 
Rune

2009-10-23, 11:34
Svar #1

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Hej!
Söker anor till Stina Cajsa Svensdotter född 9/4 1808 i Voxtorp, död 12/11 1889. Hennes make var torparen Johannes Svensson, född 31/1 1815 i Rydaholm.
Familjen bosatte sig vid giftemålet på torpet Bredsten under Nöbbeled Södergård i Värnamo.
Med vänliga hälsningar
Inger Lindberg

2009-12-04, 05:00
Svar #2

Utloggad Harald Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-12-11, 14:40
    • Visa profil
    • www.familjegrenar.n.nu
Hej
Kommer inte vidare med min ana David Joansson Död 1857-08-15 i Rydaholm (F). Har en obekräftad uppgift på födelse i Voxtorp (F) 1779-03-14. Tacksam för hjälp.

2009-12-05, 18:13
Svar #3

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Harald.Tittade lite på detta inte lätt pga.att kyrkböckerna har brunnit.Men jag hittade hans föräldrar på samma sida som han A1:3 sid 119 A1:4 sia 245 A1:5 sid 139 Rydahilms församling.A1:3 Står det att familjen har attest fr,Voxtorp 1787 Har titta i mantalslängdern för Voxtorp och den Enda av DE 4 Jean som ej finns kvar 1787 Är Jean och hustru gossen Jonas.Stället dom bor på heter Dermansbo el.Deramsbo i Voxtorp.Kan ej kolla pga.Internet släcks ner gång efter annan.Det bli din uppgift att söka efter torpets rätta namn.Tittade framåt i husförslängdern och sedemera hittade jag att Fadern Jean Jonasson F:1744 18/8 i Voxtorp och Modern Catharina Jönsdotter F:1746 /6 i Slätthög.Börja med Slätthög och följ henne framåt så ser du när hon flyttar till Voxtorp.Håller på att titta i Bouppteckningar om Catharina finns med.Men har ej återfunnit henne ännu har problem med mina program.När jag vet mer återkommer jag.Lycka till Vänliga Hälsningar Thina Johansson

2009-12-05, 18:55
Svar #4

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Finns det några initiativ för att på ett systematiskt sätt med utnyttjande av icke uppbrunna källor försöka återskapa kyrkboksinformation för Voxtorp och Värnamo?
 
Med 3/16-delar av mina anor från dessa socknar är jag ganska intresserad av sådana initiativ...

2009-12-05, 20:11
Svar #5

Utloggad Harald Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-12-11, 14:40
    • Visa profil
    • www.familjegrenar.n.nu
Tack Tina för all info, väntar med spänning på fortsättningen...
 
Harald

2009-12-05, 20:18
Svar #6

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Davids föräldrar: Jean Jonsson född 1744-08-18 i Voxtorp, hustrun Catharina Jönsdotter anges född 1746 i Slätthög. Familjen kom från Voxtorp 1787 till Tostarp Södergård. Uppgift från byaboken Tostarps rote.
 
Catharina är troligen född 1745-07-05, dotter till soldaten Jöns Hultman och Elin Månsdotter på Lyåsa soldattorp.
 
Svar till Bengt Rydh: för många år sedan började en växjöbo (mera känd för mig som schackspelare) att rekonstruera dessa socknar genom mantalslängder och domböcker. Jag vet att han sedan flyttade till Eksjö, men känner inte till hur arbetet har fortlöpt.
 
Mvh/Rune

2009-12-05, 21:26
Svar #7

Utloggad Gert Brushammar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-07-22, 14:37
    • Visa profil
Hejsan, Bengt och Rune!
 
Nej, jag har inte flyttat till Eksjö och har inga planer på det heller, men visst spelar jag schack. Det måste ha blivit någon sammanblandning med någon annan. Jag har bott i Växjö sen yngre bronsåldern ungefär.
 
Det stämmer bra att jag ägnat sporadiska fritidstimmar åt att rekonstruera noteringar om befolkningen i Tånnö, Voxtorp och Värnamo. Men dessvärre har jag inte så mycket att bidra med i det här fallet. Orsaken är att jag hittills koncentrerat mig på den minsta av församlingarna nämligen Tånnö. Voxtorp och Värnamo hänger med i den mån jag identifierat att personerna rört sig till/från dessa församlingar. Arbetet går väldigt långsamt beroende på att yrkesrollen måste gå i första hand. Jag brukar lägga en semestervecka på att brottas med rekonstruktionen, mer har jag inte utrymme för ännu. Det säger sig självt att det inte blir så rasande stora framsteg på den korta tiden och med så långa uppehåll.
 
Hälsningar
/Gert

2009-12-06, 09:40
Svar #8

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Gert! Kan jag ha blandat ihop sammanslagningen av de båda schackförbunden i Småland, som fick sitt säte i Eksjö? Så lämnar vi denna hobbyverksamhet och går över till det som diskuteras här. Har du följt upp de mikrofilmade domböckerna för Östbo härad från 1800-talets första och andra decennium? Där finns register på de till tingsrätten inlämnade bouppteckningarna. Dessa bouppteckningar borde finnas i Hovrättens arkiv.
 
Exempel från tinget 28/1 1811
pigan Anna Stina Nilsdotter från Stockarshult
Nils Persson i Bidhem
 
Till tinget den 25/6 1811 lämnades det in 49 uppteckningar däribland efter
Märtha Håkansdotter i Ingabo
Maria Nilsdotter i Tånnö Tjutaregård
Jöns Andersson på Lilla Klo
Anders Anderson i Elsegärde
Ingierd Larsdotter i Eriksbo
Jacob Nilsson i Tånö Tjutaregård
 
Mvh/Rune

2009-12-06, 12:52
Svar #9

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Rune,
Jag är tveksam till om verkligen kopior av bouppteckningarna lämnades in till hovrätten, men det måste givetvis kollas. Min bild är att det främst var avskrifter av själva domböckerna som inlämnades till hovrätten. Dock går ju domböckernas uppteckningar ändå att använda för att till viss del rekonstruera dödeböckerna.
 
En annan intressant källa är lagfartsprotokoll. När fasta beviljades finns ganska mycket information även i de renoverade domböckerna. En systematisk genomgång av dessa skulle otvivelaktigt kunna ge ett betydande bidrag till en rekonstruktion. Jag tror att dessa protokoll i hovrättens renovationer, från någon gång i slutet av 1700-talet, är utbrutna och om jag inte minns fel finns det också någon form av register. Tyvärr, utifrån mitt perspektiv, har hovrättens arkiv flyttats från Jönköping till Vadstena, vilket gjort det lite mer svåråtkomligt och jag är inte helt säker på detaljeringsgraden och fullständigheten i de förteckningar som finns tillgängliga via nätet.
 
Mvh
Bengt

2009-12-06, 15:11
Svar #10

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Bengt.
 
Under samma tidsperiod finns avkortade fastebrev och för Rydaholm har jag kortat ned dem ytterligare.
Exempel från tinget 23/11 1811: För dannemannen Carl Månsson och dess hustru å 1/8 dels Mtl efter helt räknat skatte kronohemmanet Rubblarp som Arvid Persson och dess hustru försålt emot 444 Rdr 21 sk 8 rst Banko.
 
Mvh Rune

2009-12-07, 23:10
Svar #11

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Harald och Beng.Först till bouppteckningen för Catharina Jönsdotter modern till David Joansson,tyvärr ej funnit någon mellan 1835-1836.Stället i Voxtorp heter Dansarebo men stavningen varierar mellan tidsperioder.
Sedan till Bengt jag skulle kunna tänka mej att ställa upp för att försöka rekonstruera matrial för Voxtorp och Värnamo församlingar.Jag har själv ej någon anknytning runt socknarna.Men min sambo släkt rör sig runt Värnamo pastorat.Men det vore nog bäst att kolla först vad ev.Hembygdsföreningarna har åstarkommit i denna fråga.Och ev.ta kontakt med ANE här i Värnamo och se om dom har gjort något.Men också fråga om någon där är intresserad.Jag har sett i socknarna runt omkring, att många flyttat till Kärda, Hånger,Gällaryd och Rydaholm.Men en struktur behövs för detta absolut.Kanske vore ide att starta ett nytt ämne på Anbytarforum i detta ämne.Vänliga Hälsningar Thina

2009-12-08, 10:59
Svar #12

Jan-Åke Holmbring

Voxtorp är den enda större gluggen jag har i min smålandsantavla och det skulle vara synnerligen intressant om någon kunde åtaga sig att försöka göra en rekonstruktion. De få personer jag har kommer från Thorvald Jönsson, Karlshamn, som jag vill minnas hämtade sina uppgifter från mantalslängder. Jag trodde att han skulle försöka sig på en större kartläggning av församlingen, men så tycks inte ha varit fallet.
 
Niklas Rosenbalck nämner i ett inlägg, sept. 2004, att en Sölve Olsson eventuellt skulle försöka sig på en  rekonstruktion.
 
Det är väl i första hand mantalslängder, bouppteckningar och lagfartsprotokoll som är användbara, möjligen något ur de databaser, som tillkommit under senare år.  
Mvh  
Jan-Åke

2009-12-08, 18:55
Svar #13

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Jan-Åke Intressant att höra att Sölve gjort något arbete med detta.Jag ska på lördag ta mej ner till biblioteket här i Värnamo o fråga Ane föreningen om dom vet något om detta.Och se om jag kan få kontakt med Hembygdsföreningen i Voxtorp,jag själv är intresserad av att hjälpa till i detta projekt.Men vill då inte göra ett dubbeljobb.Synd att papperna är överlämnat till Vadstena.Det är en bra bit för mej att åka.Vänliga Hälsningar Thina

2009-12-08, 19:16
Svar #14

Utloggad Harald Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-12-11, 14:40
    • Visa profil
    • www.familjegrenar.n.nu
Hej alla engagerade i Voxtorp.
 
Vill bara säga ett tack för vad som hitills har gjorts och finns gärna bakom med hejarrop i det framtida arbetet.
 
/Harald

2009-12-08, 22:44
Svar #15

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej
Det skulle vara mycket intressant att få till en rekonstruktion. Dock tror jag att det skulle behövas en inte allt för liten grupp som tog sig an detta projekt som nog inte skall underskattas. Vad det är frågan om är att hitta en strategi att utgå ifrån och sedan dela ut arbetsuppgifter utifrån denna.
 
Jag gissar att en utgångspunkt är de första husförhörslängderna genom vilka en första rekonstruktion av födelselängden kan göras ett antal år bakåt i tiden. Genomgång av grannsocknar bör nog också ingå i detta.
 
En annan del är givetvis mantalslängderna där man kanske inledningsvis kunde gå igenom var 5:e år för att ge någon form av grund.
 
Sedan följer domboksmaterialet med lagfartsprotokoll och förmyndareprotokoll som första mål. Dessa är normalt placerade för sig i domböckerna varför en genomgång borde vara genomförbar om några delar på arbetet. Även att gå igenom de bouppteckningar som finns borde vara genomförbart.
 
Själv kan jag tänka mig att bidra med att göra någon del i arbetet.
 
/Bengt

2009-12-09, 12:51
Svar #16

Jan-Åke Holmbring

Hej Tina
Försökte maila till dig, men din mailadress fungerade inte.
 
Har funderat en del på möjligheterna till en rekonstruktion av Voxtorps kyrkböcker.  
 
Följande källor borde kanske undersökas (förutom mantalslängder, bouppteckningar, lagfarter m. m.):
1. Befintliga kyrkoarkivalier efter branden i Voxtorp (husförhörslängder, födelse-, vigsel och dödböcker). I dessa bör man kunna få data bakåt i tiden för en del personer/familjer.
2. Genomgång av motsvarande kyrkböcker (främst husförhörlängder) i angränsande socknar.  
3. Kontakt med Vivi Bryntesson och genomgång av vad som finns från Voxtorp (där saknas dock namn på gårdar/byar).
4. Genomgång av Voxtorp på CD-skivan Sveriges befolkning 1890 (många data bakåt i tiden).
5. Kontakt med ansvarig för gravstenssök beträffande Voxtorp (nu pågående).
6. Genomgång av Voxtorp med hjälp av Stora Släkt-sök på Anbytarforum. Ej särskilt omfattande.
7. Någonstans har nämnts boken Folket på Småställena av kyrkoherden i Voxtorp Knut Johansson. Vad finns i den?
 
Med hälsningar
Jan-Åke Holmbring

2009-12-09, 13:15
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Rekonstruktioner av kyrkböcker i brunna församlingar tas upp i en äldre (eller flera) årgångar av Släktforskarnas årsbok. Om jag minns rätt diskuteras där t.ex. tillvägagångssätt. Se lite litteraturtips m.m. här
på Rötter Brunna kyrkböcker – vad göra?
 
Till Jan-Åkes förslag kan jag lägga att den s.k. folkräkningen 1880 är i stort sett klar hos SVAR, att Stockholms Stadsarkivs sökbara Rotemansregister och cd:n Emibas kan vara till hjälp, kanske även Sveriges dödbok 1947-2006 (men definitivt nästa version som kommer sommaren 2010).  
 
Dessutom bör man vara mycket öppen för att i alla de andrahandsregister som nämns (Sveriges befolkning/folkräkningen, Rotemansarkivet samt Emibas och Sveriges dödbok) kan de olika församlingarna Voxtorp (2 st) och även Våxtorp ha blandats ihop  
 
Via Jönköpings läns ABM-portal (www.abmportalen.se) kan lokal litteratur i Libris lätt sökas.
 
Hälsningar,
Eva

2009-12-09, 23:33
Svar #18

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Min E-post är korrekt förutom att understrecket mellan för och efternamn saknades.Jag håller med Bengt i hans inlägg att man behöver vara en hel del personer som delar på arbetet.Och Jan-Äke har ju bra förslag på olika delar i arbetet som kan tillföra en hel del information.Ett jätte arbete ur min synvinkel men inget är ju omöjligt.Har under kvällen tittat lite på husförhörslängder i angränsande socknar och det finns folk inflyttade från Värnamo och Voxtorp.Kollade lite i vigselböckerna runt också, finns en del giftemål från Värnamo o Våxtorp.Så visst finns det matrial att jobba med.Får väl se vad jag får för respons på lördag och information fr.ANE.Vänliga Hälsningar Thina

2009-12-11, 00:24
Svar #19

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil
Hej på er Voxtorpsintressenter!
 
Har nu suttit och tittat på Nobel-programmet och samtidigt läst lite (mer) i Folket på Småställena, som Jan-Åke nämner ovan. Boken tillhör min man, som är född och uppvuxen på Tagel, Bor och den tog vi med, när föräldrahemmet rensades ur. Mycket intressant och rolig att läsa!  
 
Knut Johansson skriver i sitt Företal till den första delen av boken (som skrevs 1948 - del II 1961):
Denna översikt är säkerligen ganska ofullkomlig. Den skildrar förhållandena i huvudsak på 1800-talet. Församlingens kyrkböcker är brunna på 1860-talet. Somliga av torpen på Lundboholm ha existerat under hela 1700-talet. Men de som då levde på torpen, deras namn kan inte återfinnas. De äro glömda. Det ligger också i sakens natur att en skildring såsom denna behäftas med brister och fel.
 
Men där finns ändå en hel del namn och årtal, som kanske kan på något sätt kopplas ihop med annat material och andra källor nu för tiden ... I vilket fall som helst, är den väl värd att läsa! Både av intierade och andra. Utgavs i Värnamo 1961 och trycktes på AB Fälths Tryckeri.
 
Önskar lycka och framgång med forskande och rekonstruktion!
Ewa

2009-12-11, 08:44
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Rekonstruktion av förstörda kyrkoarkiv i Voxtorp, Värnamo och Tånnö.
 
Vill ansluta mig till ett sådant projekt. Har själv enstaka olösliga anor i Voxtorp på 1700-talet, men har även forskat i socknarna av andra skäl (jag titulerar mig hellre personhistoriker än släktforskare kanske jag ska tillägga). För att en rekonstruktion inte ska bli övermäktig måste den delas upp i tidsperioder för de olika objekten. Vid en inventering av andra församlingars kyrkböcker bör excerperingar av uppgifter göras för alla de tre socknarna i pastoratet. Likaså bör identifiering av ersättningskällor göras (jfr Jan-Åke Holmbrings inlägg ovan) där primärkällor är grunden och i möjligaste mån inte bearbetningar (ss hembygdsböcker, som tyvärr har en tendens att innehålla felaktigheter).  
 
Ska vi ordna ett möte 2010 där intresserade träffas i exempelvis Värnamo och diskuterar hur en rekonstruktion ska ske?

2009-12-11, 20:00
Svar #21

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Noterar att det finns en volym under Östbo häradsrätt FIII:1 (tillgänglig hos ArkivDigital) som innehåller uppgifter om dödsfall perioden 1834-1870. Tittade endast i början av volymen och fann då förteckningar över döda för Värnamo pastorat 1836.

2009-12-11, 22:28
Svar #22

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Niclas !
 
Jag tycker att ditt förslag är mycket bra. Dessa tre församlingar ställer till med mycket problem för forskare. Jag har själv anor i alla de tre församlingarna, en del har jag lyckats att knäcka, andra inte.
 
Om vi i AD kan hjälpa till med något så skall jag göra vad jag kan. Att hitta ersättningskällor för brunna församlingar är något som vi tillsammans måste jobba med och tipsa om, det kan vara någon liten skatt som inte så många känner till. T.ex. volymen som Bengt nämner.
 
Jag är med.
 
Hälsningar.
Niklas
Niklas Hertzman

2009-12-12, 10:20
Svar #23

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Hej alla,  
Vill bara framföra mitt intresse att delta i arbeten som kan kasta ett visst ljus över personer från dessa församlingar. Har liksom flertalet av ovanstående skribenter också anor i Värnamo och Voxtorp. Jag kan inte  personligen delta i möten, eftersom jag finns utanför Sverige, men arbetar med AD och kan kanske på så vis bidra med undersökningar.
 
Mvh Hans Gidoff

2009-12-12, 11:59
Svar #24

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Hej Niklas och Niclas,
Jag har egentligen inte ägnat mig så mycket åt Voxtorp/Värnamo efter ett inledande arbete någon gång runt 1980 då jag både var oerfaren som släktforskare och som en följd av detta även slarvig med källor. Jag hittade en väg ut via Gällaryd och Slätthög som jag hållit på en del med men för Voxtorp/Värnamo gick jag i väggen ganska omgående. Dock vet jag att jag på landsarkivet hade framme en del mantalslängder från tiden efter 1820 (d.v.s. efter det att längderna finns tillgängliga på SVAR) som , om jag minns rätt, var ganska fylliga.
 
Då jag just i dagarna avslutat det projekt Gölebosläkten som tagit all min tid för släktforskning i anspråk de senaste 5 åren känns min Voxtorp/Värnamo-gren ganska frestande att ge sig på. Har därför senaste tiden gjort en del stickprov i materialet. Hittade igår en bouppteckning som innehåll spår både i form av förmyndaruppgifter och uppgifter om en skuld som avsåg ett arvsskifte 15 år tidigare. Bara detta säger mig att det finns en hel del att gräva upp.
 
Om man tar detta utifrån ett perspektiv att tillgängliggöra ersättningskällor så känns t.ex. följande källor som goda kandidater:
? Mantalslängder 1821 - 1860 (...husförhörslägderna finns sedan från 1861)
? Domböcker från AIa:1 och framåt (finns för sommarting 1827) samt heltäckande från och med 1834. Kan inte se att dessa är tillgängliga som mikrofiche hos SVAR. Dock verkar renoverade domböcker (Göta Hovrätt serien EVIIAABA) finnas för hela den period som krävs.
? Övriga handlingar i häradsrättens arkiv. Min erfarenhet är att det kan finnas mycket användbart i dessa kringhandlingar. Har t.ex. gjort verkliga fynd i serien FIa för Västbo.
? Bouppteckningsregister. Osäker på om det finns men hittar det inte på AD
 
Utöver detta noterar jag att det i Häradskrivarens i Östbo fögderi arkiv finns handlingar från tiden före bränderna. Svårt att avgöra hur relevant detta material kan vara men det borde givetvis undersökas.
 
Vill också hålla med Niclas om att rekonstruktionen, för att inte bli övermäktig, måste delas upp i tidsperioder. Som jag ser det bör en första etapp ta sin utgångspunkt från 1860-talet då de husförhörsländerna är tillgängliga. Hur lång tidsperiod varje etapp sedan skall vara får man fundera vidare på.
 
mvh
Bengt

2009-12-12, 12:57
Svar #25

Utloggad Harald Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-12-11, 14:40
    • Visa profil
    • www.familjegrenar.n.nu
Jag känner mig lite skyldig med positiva förtecken till den diskussion och ett framtida arbete med att rekonstruera Woxtorp. Jag har ännu inte så stor släktforskarvana, och kanske inte den tid som krävs i detta arbete, men finns det en mindre uppgift i sammanhanget bidrar jag gärna..
/Harald

2009-12-12, 17:37
Svar #26

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Allihop! Har idag varit på biblioteket här i Värnamo Tyvärr fanns inte ANE på plats(trodde nästa detta innan)men tittade istället vad biblioteket hade att erbjuda i bokform.Hittade den bok som omtalas plus en bok som heter Voxtorpsboken också skriven av Knut Johansson.Denna Knut har i flera fall skrivit av domböcker fr.1610 och framåt(men inte allt)MEN bara för Voxtorps församling också husförhörslängder har han använt.En boupp.från 1813 el 17 var avskriven???En bok som hette kassabok(räkenskaper för kyrkan?) var använd???fr.ca.1807.Allt är inte bra men en del kanske vi skulle ha nytta av.Tyvärr inte en enda källhandvisning bara fr.Domböcker och andra böcker har han noterat sist i boken.Men det positiva idetta var att jag meijlade ordförande i ANE, och fick svar att hon skulle kolla lite med arbeten gjorda i området. Och ett styrelsemötte i ANE planerat i Januari månad.Och titta över om det finns något intresse för att hjälpa till.Sedan ska jag kolla lite med Voxtorps Hem.Förening och kanske få inf.om något.Jag ställer mig positiv till ett möte nästa år.Och delar åsikterna i forumet ovan.Hälsn.Thina

2009-12-12, 19:23
Svar #27

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Under min tid i Växjö kunde jag via fjärrlån från Jönköping få hem rullfilmerna RS 3923-3926 som innehåller bouppteckningar från Östbo härad perioden 1835-1857. Då var mitt intresse att skriva av inledningen till varje uppteckning som berörde Rydaholms socken samt de från andra socknar i Östbo, där släkt redovisades till Rydaholm eller Mistelås. Sedan har köpt vissa år av de mikrofilmade domböckerna och då har även skrivit det som har berört Rydaholm. Något finns om familjen Retz och Quast i Voxtorp. Jag kan ta kopior på mitt material och ställa det till förfogande.
 
Som källmaterial finns ju även Rydaholm Hembygdsförenings alla roteböcker.
Knut Johansson utgav 1948 Lundboholms torp och backstugor, som han 1961 följde upp med torpen under Edh och de andra gårdarna och byarna i socknen. Denna sistnämnda skrift finns sammanbunden med den första.
Voxtorps krönikeböcker är ju självskrivna. Genomgång av Värnamoföreningens årsskrifter alltifrån 1925 till 1957 bör ge något också.
 
Mvh/Rune

2009-12-12, 22:08
Svar #28

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Rune Vänligt att du kan ställa upp med avskrifter från sådant som kan vara intressant i utredningen.Tittade idag också på Sockenkrönikorna för Voxtorp samt Värnamoföre.årsskrifter och ett och annat kan vara till nytta för utredningen.Men dom måste läsas bättre än jag gjorde idag.Hittade också det du nänmde om Lundbyholms torp och backstugor.Och första gången såldes den slut på en gång,men finns i en av böckerna.Finns det någon som vet om det finns ett BRUKSARKIV eller ett större arkiv för Eds Gård?Då kanske med torp alt.backstugesittare arrende eller lönelistor eller något i den stilen.Jag väntar lite med svar här på forumet och dom frågorna jag slängt ut till grannar och andra personer.Annars tar jag och bege mej till Eds gård och fråga dom som bor där idag om dom har några upplysningar att ge.Hälsningar Thina

2009-12-12, 23:47
Svar #29

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Det finns en serie i kyrkoarkiven, LIb, upplagd på Arkiv Digital. Denna innehåller kyrkoräkenskaper. Har tittat lite i denna för Voxtorp och Värnamo. Här finns dels uppgifter om testamentspengar och dels står det ofta angivet när brudpar och brudgummar skänkt pengar. Denna serie borde kunna utgöra utgångspunkt för rekonstruktion av såväl dödebok som vigselbok.  
 
För Voxtorp finns en volym omfattande perioden 1807-1833. För Värnamo finns en volym 1799-1800, 1807-1831 och 1831-1856.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna