ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 maj, 2009  (läst 3045 gånger)

2004-09-01, 17:55
läst 3045 gånger

Catharina Lindhe

Ugnabygdasläkten i Vislanda
 
Hej!
Sitter och försöker få en rätsida på min släkt ifrån Ugnabygden. Har hittat detta om gården. Från boken om Gårdar i Vislanda. Har några uppgifter att Sibbe Persson dog 1799-08-03 och i boken står det att han dog 1741, 40 år gammal. Därefter hade sterbhuset gården till dess sonen, Sven Sibbesson född 1734, blev vuxen och kunde övertaga den.  
Vet att det finns mycket fel i boken. Vill gärna få en dialog med dem som också håller på med Ugnabygdssläkten.  
 
Ugnabygden
 
Under början på 1600 talet och kanske något senare var den Braheska ätten ägare till gården Ugnabygden samt flera gårdar i Vislanda. Troligen var det några utgårdar till Bergkvara, som då ägdes av Margareta Brahe. I en avkopplingsbok från förra hälften av 1600 talet omtalas riksrådet Nils Brahe som ägare till hela Ugnabygden.  
Den längst tillbaka omtalade åbon i Ugnabygden var frälsebonden Abraham född under senare delen av 1500 talet. Dennes son Jon Abrahamsson, som var född 1615 övertog gården efter fadern. Troligen var det denne som friköpte Ugnabygden från Bergkvara då det blev en skattegård.  
Jon Abrahamsson var under 1600 talet en av länets mest färgstarkaste personer. Han var under några år bondebeståndets riksdagsman i länet. Inom hemförsamlingen åtnjöt han stort förtroende och var nämndeman, kyrkovärd m. m. 1697 avled Jon Abrahamsson, 82 år gammal. Han son, Per Jonsson, född 1654 och gift med Märtha Sibbesdotter från Blädingenäs, fick i februari månad 1687 lagfart på Ugnabygden, som han köpt av sin fader för 200 Daler silvermynt. Gården övertogs efterhand av äldste sonen Ingemar Persson. Efter några år sålde han Ugnabygden till sin broder, Sibbe Persson för 300 daler silvermynt. Sibbe Persson dog redan 1741, 40 år gammal. Därefter hade sterbhuset gården till dess sonen, Sven Sibbesson född 1734, blev vuxen och kunde övertaga den.  
Någon gång på 1790 talet gifte sig Sven Sibbessons dotter, Annika, med Nils Jönsson från Hönetorp och de unga övertog då Ugnabygden. Troligen var dessa som uppförde boningshuset vilken fortfarande finns kvar på gården. Nils Jönsson och Annika Sibbesdotter efterträddes av sonen Sibbe Nilsson )1800 - 1862) och hans hustru Nilla Knutsdotter från Blädinge. Efter Sibbe Nilssons död inköptes gården av den äldste sonen, Petter Sibbesson, som dock rätt snart överlät den till sin broder, Sven Sibbesson. Han var född 1843 och gift med Eva Ingemarsdotter, född i Lindås 1851. De innehade Ugnabygden till 1886. Gården hade alltså från 1500 talet slut och fram till 1886 brukats av en och samma släkt. Den så kallade Ugnabygdasläkten
Vänligen Catharina
 
Detta inlägg tillsammans med följande diskussion fram t o m 15 september 2004 (totalt 10 inlägg) har 2009-03-18 flyttats hit från Övriga Släkter - Ugnabygdasläkten. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter

2004-09-02, 17:14
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Catharina!
 
Någon brukande bonde Abraham i Ugnabygden har mig vetterligen aldrig existerat, utan den förste säkre i släkten är troligen Jon Abrahamsson, vilken var riksdagsman år 1689.
Det förekommer mycket fel i boken Gårdar i Vislanda som egentligen aldrig borde ha fått komma i tryck eftersom det är ett gäng oskolade amatörer som satt samman uppgifterna utan någon som helst kunnighet i äldre texter eller historisk metod. Ha detta i minne då du läser den, det finns faktiskt påhittade uppgifter i den!  
 
Den Braheska ätten var aldrig ägare av Ugnabygden, utan gården var en skattegård och ägdes av bönder. Däremot kan gårdens ränta (=skatt) ha varit donerat till medlemmar av ätten Brahe.  
 
Enligt Vislanda C:1, s 104, dödlängd år 1697, s 104:
d 11 Aprilis Begrofz Joen AbramSohn i ugnabygden 82 åhr gamal  [dvs f ca 1615]
 
Har annars noterat följande Ugnabygdenbrukare:
före 1628  Lars Påfvellson  (bodde i Ulvsboda 1628)
(åtm1627-1630)  Sven Nilsson i Ugnabygden ,  
(1628)  knekten Peder i Ugnabygden
(1630) Lasse Påfvelsson ohh Kirstin Torstensdotter köpte halva  Ugnabygden av Sven Nilsson ovan
 
Har noterat att Jon Abrahamsson kan vara släkt med Sven Nilsson ovan (hans svärfar?) eftersom han nämns angående försäljning av gården Kateboda (Stenbrohult sn) som Sven Nilssons broder Anders Nilsson brukade.  
 
Allbo dombok (VaLA) 1628 20/5, f 31r:  
Kom för retta Lars Påuellsson i Vlfzboda, huilken hafuer brukat en gårdefierding i Vngnabögden och klagade, at hafua mist af sit Sädesladh korn 6 trafuar 8 nekar, Skog__7 trafuar: det han hafuer lätit Syna och Skerskoda: Nu bor i samme gård Suen i Vngnabögden en gammall man. Jtem en knecht be:d Peder, huilken och brukade en deel i gården, och var så lägligit at Peder skulle gå öfuer La?es kornladh ner han skulle tröska, och är högeligen mi?tencht. Peder var stembder och kom inthet fram. Derföre vhtfeste Suen en 6 manna Eed till nesta ting, sig der medh purgera.
(se vidare f 33v nedan)
 
Allbo dombok (VaLA)  1628 26/5, f 33v:  
Kom för retta Suen i Vngnabögden, och giorde sig frij medh Effter:ne 6 men, att han icke hade stulit otrösken sädh af Lar? Påuellssons laad, som var deras gårdman.
                                Edemennerna
Suen i Vngnabögden                            Bengt i Biabacken
Måns geet i Lönsbögd                          Måns i hollensuijk
Åke i Fållen                                          Niels vidh Quarnen
Dhenne Ed blef lagligen giord och gången, och Suen dömdes Frij och oskyldig i denne sak.

2004-09-02, 22:26
Svar #2

Catharina Lindhe

Hej Niclas Rosenbalck!
Tack för informationen, känns bra när en insatt  person svarar. Vet att boken har flera fel, har den mest som en vägledning när jag söker mina anförvanter. Har nog hittat en 40 tal personer i den som jag sedan har dubbelkollat i KGF:s databas.  
Om gården var jag tveksam då jag har hört att boken inte är helt korrekt. Det gjorde att jag ville ta reda på vilket som var sant. Boken nämner flera i efterkommande led. Finns det något som styrker detta? Har en uppgift som jag nog har fått från någon forskare (tyvärr har jag inte antecknat vem) att Jon Abrahamsson skulle ha varit gift med Sofia Wiesel. Det skulle vara en orsak att Peter Wieselgren tog det namnet.  
Har inte hittat något som styrker detta. Har ännu inte kommit så långt att jag klarar att läsa gammalsvenska skrifter, så jag får förlita mig på databaser.  
Vänligen Catharina

2004-09-02, 22:53
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Catharina!
 
Någon Sofia Wiesel på 1600-talet har aldrig funnits. Hustrun till Jon Abrahamsson är fn okänd till namnet, men som jag nämnt ovan kan hon ha varit dotter (eller släkt) med Sven Nilsson i Ugnabygden. Namnet Abraham är mycket ovanligt i Vislanda. Namnet förekommer i början av 1600-talet i grannförsamlingen Öja (Kinnevald h:d) och i Skatelöv-V.Torsås socknar.  
 
Släktskapet med Peter Wieselgren och hans mormors farfars far Jon Abrahamsson i Ugnabygden ser ut som följer:
 
JON ABRAHAMSSON , f ca 1615, d 1697 i Vislanda sn. Riksdagsman, nämndeman, rättare och frälsebonde i Ugnabygden, Vislanda sn  
gift med NN,  levde 1686 (mtl 1687)
son:
PER JONSSON , f ca 1654 , d 1741 i Vislanda sn. Frälsebonde i Ugnabygden, Vislanda sn; var enl. mtl 1706 knekt. G 1685 i Vislanda k:a med MÄRTA SIBBESDOTTER , f ca 1662 i Blädinge, d 1743 i Vislanda sn (dtr t Sibbe Nilsson i Näs ohh Märta Samuelsdotter - kh Samuel Wiesels ohh Elisabeth Bondesdotters dotter. Genom denna härstamning, vilken han kände till, tog Peter Wieselgren sitt efternamn (gren av Wiesel) då han började studera).
son:
INGEMAR PERSSON (d.ä.) , f 1703 i Vislanda sn (ej med i föd.bok), d där 1763. Bonde i Spånhult Norregård, Vislanda sn.G  1725 4/7 i Vislanda med MÄRTA SVENSDOTTER , f 1708 i Vislanda sn, d där 1787 (dtr t Sven Olofsson (ej Ingemarsson som felaktigt angetts i vissa hembygdsböcker! - hans far var rättaren o skattebonden Olof Abrahamsson i Kalkalycke (c1632-1717),möjligen en bror t Jon Abrahamsson i Ugnabygden),  skattebonde i Rökla (1708-) , sedan i Fållen, bägge i Vislanda sn ohh Hillegiärd Ingemarsdtr (c1682-1718), sistnämnda dtr t Ingemar Månsson i Spånhyltan).
dotter:
MARTHA INGEMARSDOTTER  , f 1746 i Vislanda sn, d där 1792. Gift 1767 i Vislanda m. Ingemar Persson (d.y.) , f u.ä. 1744 i Hönetorp, Vislanda sn, dp 1/5-1744 , d 1806 i Vislanda sn. Bonde i Spånhult Norregård, Vislanda sn.
dotter:
ELIN INGEMARSDOTTER , f 1779 i Vislanda sn, d där 1841. Gift 1797 i Vislanda med Jonas Jonsson, f 1765 i Vislanda sn, d där 1849. Bonde i Spånhult Norregård, Vislanda sn, fjärdingsman (son t Jon Andersson ohh Hillegiärd Åkesdtr i Tubbamåla, Vislanda sn)
son:
PETER (PER JONASSON) WIESELGREN , f 1800 i Vislanda sn, d 1877 i Göteborg. Domprost, nykterhetsförkämpe, litteratur- och kulturhistoriker ; g 1833 m Mathilda Catharina Rosenqvist, f 1816 i Flo sn, d 1894 i Göteborg.
 
frändligen Niclas R.

2004-09-03, 01:04
Svar #4

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Catharina!
 
Infarten till Ugnabygdens gård markeras av två höga stenstolpar. På den ena finns initialerna SSS inristade. Det betyder troligen Sven Sibbesson, och jag gissar på den yngre. Hustruns initialer borde också finnas där, men jag kan inte minnas det.
Själv härstammar jag från Ugnabygdasläkten på min morfars sida. Min mor berättade att den siste i släkten som ägde Ugnabygden, Sven Sibbesson, blev tvungen att sälja gården för att han var bättre speleman än bonde.  
 
Hälsningar
Ingegärd

2004-09-03, 11:13
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovan skriver jag att Jon Abrahamsson och sonen Per Jonsson var frälsebönder - detta ska bort, de var skattebönder i Ugnabygden. Gården (dvs räntan,skatten), tillika med flertalet andra i Vislanda socken, donerades 1647 9/7 till greve Nils Brahe. Gårdarna såldes 1687 av dennes arvingar till friherre Gabriel Falkenberg (död 1714) och indrogs till kronan ifrån honom med samma års ränta för dennes gravationer. Ugnabygden förmedlades till 3/8 mantal och dess skatt indelades med indelningsverkets stora genomförande på infanteriet.
 
Har någon funnit mer uppgifter om ovannämnde Per Jonssons dotter Britta Persdotter som gifte sig med Per Nilsson ifrån Buhult (Virestad sn) ?

2004-09-03, 11:15
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Källa till ovannämnda uppgift om donation är förresten: Joh. Ax. Almquists Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden del 4:1, s 412f.

2004-09-03, 15:12
Svar #7

Catharina Lindhe

Tack för all information!
Ska nu sätta igång och rätta mina uppgifter, och stryka dem som är fel. Det känns extra viktigt att det blir rätt då jag har hittat två grenar som slutar hos Jon Abrahamsson.
Vänligen Catharina

2004-09-15, 17:22
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovanstående Jon Abrahamsson i Ugnabygden (Blädinge sn) klagar år 1680 om 1/4 Kateboda i Stenbrohult sn (källa: Virestad friherrskaps dombok 1680, f 20v). Då en av hans företrädare på gården, Sven Nilsson i Ugnabygden hade arv i denna gård och dessutom bodde hans broder Anders Nilsson i Kateboda (g.m. Gyrit Sonadotter; båda levde 1627 då de köpte två broderdelar i gården Kateboda av AN:s bröder SN och Jöns Nilsosn i Tångana (Stenbrohult sn); källa: Allbo dombok 1627 28/6, f 7v)) så är det mycket troligt att Jon Abrahamssson antingen är dotterson eller kanske mer troligt svärson till förenämnde brukare Sven Nilsson i Ugnabygden.
 
 
VISLANDA C:1; husförhörslängd med anteckningar ifrån år 1688 och år 1715; s 53:
Ugnabygden
aet: Bonden
 Jon   kan lä?a Bok.
 hust:  Bok.
 dott: gyridt (?) Bok
 Pär  Bok.
 hust.  Bok.
 dreng: Nil?  Bok.
 Pig Jngred  B.
 [ovanstående överkryssade och berör år 1688 ; nedan antecknades å hf 1715]
 
55 Pehr
52 hust: Märta
24 Son: Anders
19          Samuel
16          Joen
16   pig: Karin

2004-09-15, 17:27
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
År 1692 begravda i Vislanda:
d 3 Aprilis Begrofz hust Birta i Ugnabygden 78 åhr gamal
- bör vara Jon Abrahamssons hustru. Namnet Birta = Britta ! Andra dialektala varianter av Britta var Börta och Berta. Normalisera till Britta.
 
År 1698 i Vislanda begravdes (CI:1 s 185):
d 17 Aprilis Begrofz Ander? i ugnabygden 57 åhr gamal [född ca 1641]
- ovisst om han var släkt med Jon Abrahamssons släkt.

2008-02-24, 01:13
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Torbjörn.
 
 
Födda i Osby församling  
1771 - 1895  
Datum 1853-05-11 Datum avser födelse  
ID-nr/Regler 183861/DDSS  
 
Barnet  
Namn Björn Kön man  
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda  
Dödfödd  Paritet  
 
Fadern  
Namn Björn Nilsson  
Titel åbo  
Ort Abrolla  
   
Modern  
Namn Sissa Pehrsdotter  
Titel  
Ort  
Ålder/födelseår 32  
 
Dopvittnen  
G. M. H. Svenborg Björnsd. i Hamsarp Wittn. Åbo Nils Pehrsson i Lindhult Åb. Nils Nilsson i Abrolla H. Elna Eliædotter ibm Pig. Thoa Nilsdotter ibm  
 
 
Källhänvisning  
Arkiv Sid-/årsnummer  
Osby kyrkoarkiv  C:8 22 /    
 
 
mvh
Carina

2008-02-24, 01:48
Svar #11

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Här kommer fortsättningen Torbjörn.
 
 
Björn Björnssons föräldrars vigsel:
 
Vigda i Osby församling  
1772 - 1894  
Datum 1847-05-28 Datum avser vigsel  
ID-nr/Regler 103810/DDSS  
 
Brudgummen  
Namn Björn Nilsson  
Titel dräng och tillträdande hemmansåbo  
Ort Abrolla  
Ålder/födelseår 1822-07-30  
Civilstånd trolovad  
   
Bruden  
Namn Sissa Pehrsdotter  
Titel piga  
Ort Svanshals  
Ålder/födelseår 1821-08-27  
Civilstånd trolovad  
   
   
Övrigt  
Ingen annan Skyldskap, än att de voro Sysslingar. Skrifteligen inlämnades Giftomanna tillåtelser såväl fran Modren Enkan Bengta Trulsdotter från Svanshals, som äldste Brodren Nils Pehrsson fr. Lindhult. Christendoms Kundskapen försvarlig hos fästmannen, ringare hos Quinnan. erhöllo Bondbiblen.  
 
 
Källhänvisning  
Arkiv Sid-/årsnummer  
Osby kyrkoarkiv  C:7 386 /  6  
 
 
Här är fadern, Björn Nilssons, födelsenotis:
 
Födda i Osby församling  
1771 - 1895  
Datum 1822-07-30 Datum avser födelse  
ID-nr/Regler 577321/DDSS  
 
Barnet  
Namn Björn Kön man  
Äktenskaplig börd inom äktenskapet  
   
 
Fadern  
Namn Nils Månsson  
Ort Abrolla  
   
Modern  
Namn Elna Björnsdotter    
Ålder/födelseår 1798  
 
Dopvittnen  
H. Elna Trulsd-r i Marklunda G.M. Nils Nilsson i Röna Dr. Pehr Björnsson i Abrolla. Enk. Olu Bengtsd-r i Hamsarp. P. Sissa Månsd-r i Toalycke.  
 
Källhänvisning  
Osby kyrkoarkiv  C:5 320 /  18  
Sida i husförhörslängden / 306
 
 
Här är modern, Sissa Pehrsdotters, födelsenotis:
 
Födda i Osby församling  
1771 - 1895  
Datum 1821-08-27 Datum avser födelse  
ID-nr/Regler 577250/DDSS  
 
Barnet  
Namn Sissa Kön kvinna  
Äktenskaplig börd inom äktenskapet    
 
Fadern  
Namn Pehr Pehrsson    
Ort Svanshals  
   
Modern  
Namn Bengta Trulsdotter    
Ålder/födelseår 1793  
 
Dopvittnen  
H. Bengta Pehrsd-r i Sibbarp. T. Carl Rosengren i Kjersebränna Dr. Sven Svensson i Svanshals H. Elna Svensd-r i Hästberga Werum S-n P. Kerstin Olofsd-r i Erathal.  
Övrigt  
 
 
Källhänvisning  
Osby kyrkoarkiv  C:5 309 /  21  
Sida i husförhörslängden / 231
 
 
Det verkar som om man kan komma långt på den här släkten. Osby är en rätt så lätt socken att hitta sina anor i. Vislanda är svårare. Skriver mer till dig i nästa inlägg men flyttar över det till anbytarforum Osby, Skåne istället. Ska se om jag kan korta ner det så du får med det viktigaste.
 
Carina

2008-02-24, 02:09
Svar #12

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Du kan titta under Osby, Skåne nu Torbjörn. Fortsättning står där.

2008-02-24, 08:42
Svar #13

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
I boken Vislanda-Blädingeboken del II finns en artikel om samhällets första industri - Ångsågen i Vislanda. Där omtalas att omkring 1887 sålde Ingemar Svensson (i Lindås) kvarn och såg till ett bolag, bestående av virkeshandlare Johan Gummesson från Malmö, en vid namn Frostensson från Liatorp och Björn Björnsson i Vislanda med Björn som disponent.

2008-02-24, 08:52
Svar #14

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Varmt tack Annalena, Carina och Rune för era bidrag om Björn Björnsson!
 
Jag har haft koll på anorna bakåt på fädernesidan, men inte vetat vad det blev av honom och hans ev barn.
 
Har hört något om att sonen Björn Edvard skulle ha blivit läkare i Stockholm. Kan det stämma?
 
Bästa hälsningar
 
Torbjörn

2008-02-24, 18:39
Svar #15

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
Ja, visst blev han läkare. Gå in på Stockholms stadsarkiv, rotemansarkivet,
så hittar Du honom där.
Mvh Annalena

2008-03-09, 09:01
Svar #16

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Annalena!
 
Tack för gott tips.
Har hittat både honom och hustrun där.
Har också lyckats nysta vidare i husförhörslängd via din referens om bostadsort.
 
MVh
 
Torbjörn

2008-04-03, 11:52
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vislanda-Blädingeforskare:  
prästsläkten Wiesel, som så många med rötter i dessa församlingar härstammar ifrån, har en egen diskussion här på Anbytarforum. Likaså har den med Wiesel och Wieselgren sammankopplade s.k. Ugnabygdasläkten en egen diskusion som kanske bör uppmärksammas.  
 
mvh  
Niclas
 
Den andra länken är inaktuell efter att diskussionen om Ugnabygdasläkten flyttats hit till Vislanda. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter

2008-05-14, 17:08
Svar #18

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Nils Jönsson f1770 som var gift med Annika Svensdotter på Ugnabygden flyttade som änkling 1836 till Fagerås och sedan 1838 tillbaka igen till Ugnabygden. Någon som vet varför? Jag kan inte se att han var släkt med de som bodde där då?  
 
ANNIKA
 
Detta inlägg har 2009-03-18 flyttats hit från Övriga Släkter - Ugnabygdasläkten. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter

2008-05-18, 23:29
Svar #19

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Nu är jag konfunderad och undrar om någon vet mer och kan reda ut det hela?
 
Sven Olofsson är gift med Hillegård Ingemarsdotter, de gifte sig 1706 (eller 1707?) i Vislanda.  Dottern Märta föddes 1708 i Röckla. Fick Sven och Hillegärd fler barn?  
 
Jag tror sedan de bodde i Fållen. Det finns en Elin född 1713 i Fållen, är hon deras dotter?  
 
1718 dör Hillegärd i Fållen och ungefär samtidigt en 5 veckor gammal flicka vid namn Hillegärd i Fållen. Kan det höra ihop?  
 
Men jag letar i HFL och hittar inte Sven och Hillegärd alls?  
 
Jag tror sedan han gifte om sig med Karin Persdotter 1720 och att de sedan bodde i Röckla.  
 
Slutligen dör Sven 1765 och då bor han i Spånhult.  
 
Någon som vet mer om detta, har jag rätt eller rör jag ihop det?   Varför hittar jag dem inte i HFL AI:1?  
 
Tacksam för hjälp
ANNIKA

2008-05-19, 00:16
Svar #20

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag rättar mig själv:  
När Sven dör 1765 bor han i Röckla. och där anges han vra född 1787.  
GID 858.15.96400 AI:2 s12 1765-1776 Vislanda.  
 
Dock fortfarande undrar jag var i den tidigrae HFL, AI:1 1717-1726 han finns?  
 
ANNIKA

2008-05-20, 16:11
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Jag undrar om någon som har kyrkböckerna från Vislanda, skulle kunna vara snäll att titta efter, Anders Andersson f. 1783, Vislanda, vilka hans föräldrar var ? Anders blev senare soldat med namnet Beckman. Anders gifte sig med Lutse Pehrsdotter från Glimåkra och han dog 2/11 i Glimåkra.
 
Vänligen
Carina

2008-05-20, 16:13
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
ang. inlägget ovan, 1856 var året Anders dog i Glimåkra.

2008-08-12, 19:46
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Ang. inläggen ovan om Anders Andersson f. 1783 i Vislanda. I Glimåkra AI:9 ( 1818-1821 ) så står det att Anders Andersson Beckman ( blev senare soldat, därav namnet Beckman )är född i Vislanda 1783. Men det händer ju att åldersuppgifter inte stämmer i husförhören, så därför undrar jag om någon vill vara så snäll att titta efter om det föds någon Anders med en fader Anders i Vislanda åren runt 1783 ? Det behöver ju inte vara 1783 utan lika gärna 1782 eller 1784.  
 
mvh
Carina

2008-08-13, 00:23
Svar #24

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Carina
 
Jag har kollat födda i Vislanda 1780 - 1789 och inte hittat någon Anders Andersson. Kanske är det fel födelseförsamling.
 
mvh
Ingegärd

2008-08-13, 13:03
Svar #25

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket Ingegärd för att du kollade, då vet jag det. Anders är min mans ana och han har sökt efter Anders Andersson Beckman i flera år. Och nu är det längesedan han hade korten från SVAR hemma. Ja, då har antagligen prästen skrivit fel födelseförsamling. Det hände ju också. Snällt av dig att du tittade efter. Tack.
 
Vänligen
Carina

2009-04-08, 11:10
Svar #26

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej hej!
Jag har tappat bort en Samuel Håkansson född 1822-05-19 i Vislanda. Han är son till Håkan Nilsson 1792-12-27 och Stina Magnidotter 1800-11-09 boende i Mjöhult (A1:7 sid 171). Hans mamma dör och pappan gifter om sig. 1837 flyttar Samuel hemifrån. I hfl A1:9 sid 163 står att han kom från Hjulsryd 1837 och flyttar till Lindås 1839. Det ser ut att vara soldattorp där. Kan det ha varit dags för militärtjänst för honom? Men var tog  
Samuel vägen? Är det jag som inte ser det jag ska?
 
Tacksam för hjälp.
Monika W

2009-04-08, 22:34
Svar #27

Utloggad Harrieth Arvidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:36
    • Visa profil
Hej Monika!
Samuel blir organist och folkskollärare, gifter sig med () Julin och flyttar till Tutaryd Lillegård.
(jag har inte alla uppgifter tillgängliga just nu)
Harrieth

2009-04-08, 22:56
Svar #28

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Tack Harriet!
Jag fick ett mail i e.m. från en släktforskare i Vislanda med samma uppgifter. Där fick jag också veta att han hade tillnamnet Welander. Jag heter visserligen Wilander med i, som hans yngre bror Johan Petter, som också blev organist och folkskollärare. Men prästen kanske inte var så noga med vokalerna.
När jag följer upp Samuel Håkansson Welander från den by Du anger, ser jag att han dör 1867 44 år gammal. Sedan står att änkan med barn flyttar till Amerika 1868, men jag hittar de inte i utflyttningslängden. Men jag får väl fortsätta leta.
 
Hälsningar Monika W

2009-05-05, 19:38
Svar #29

Utloggad Ylva Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 10:21
    • Visa profil
Hej. Jag har en fattig dräng, Johan Peter Nilsson, född i Hjortsberga, som gifter sig den 22/11 1851 med Ingrid Larsdotter, änka efter Gumme Samuelsson i Röshult. Jag har läst bouppteckn efter Gumme, och efter vad jag kan förstå så hade han det gott ställt. Vid hans död 1850 hade de 7 barn, varav de två äldsta var gifta men resterande var under 14 år. Efter giftermålet så flyttar de yngsta barnen till sina syskon, och de däremellan tar tjänst trots sin ringa ålder. Och i vigselnoteringen står något som jag tyder till att Ingrid lägger fram bevis för att barnen blifvet lagligen afvittrade(?) Vet inte om det med detta menas att de helt enkelt har fått ut sitt arv, eller om det på något sätt var så att hon inte fick behålla barnen när hon gifte om sig. Är det någon som vet om det var vanligt att man lämnade bort sina barn när man gifte om sig, eller hur detta kan komma sig? Tacksam för all hjälp. mvh Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna