ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2008  (läst 2615 gånger)

2007-05-11, 09:38
läst 2615 gånger

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Hej Ingegärd
 
I husförhör finns det en anteckning om Olofs döddatum.  
Det är många år sedan men jag kommer ihåg att jag inte kunde tyda sista årtalssiffran utan kunde bara konstatera att han dog på 1780-talet.
Olofs övriga barn:
dotter f.1764
Ingrid f.1774 27/8
Ingrid f.1777
Samuel f.1780 24/1
Magnus f.1785
Datorn pajade för ett antal år sedan och min säkerhetskopia fungerade givetvis inte... men jag kommer ihåg att någon av sönerna flyttade från Vislanda till Karlskrona.
Jag funderar givetvis på genline.
mvh
Johann

2007-05-12, 02:02
Svar #1

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Johann!
 
Om Olof Ingemarsson dog på 1780-talet men levde 30 sept 1786 när Märta Lisa föddes, så är det ju inte så många år att välja på.  
Jag ska förklara varför ett dödsdatum kan vara viktigt.
Olof Ingemarsson f 1740-02-29 i Fållen är son till Ingemar Persson och Märta Svensdotter. Det är ett välkänt par bland släktforskare i Vislanda, och Ingmar Persson härstammar från både Ugnabygdasläkteen och Wieselsläkten. Jag vet inte hur mycket du känner till om Vislanda, men här finns mycket intressant. Ingemar och Märta är också mina anor.  
Nu ska vi se hur din Olof passar in här. Märta och Ingemar flyttar från Fållen till Spånhult, som är Märtas föräldragård. Det stämmer bra. Din Olof bor i Spånhult, när han gifter sig 1767 med sin första hustru Ingrid  Månsdotter. Hon dör i barnsbörd 1771, och han gifter om sig 1772-04-22 med Ingrid Jonsdotter/Jönsdotter från Brohult. De bor först i Trästen men flyttar så småningom till Brohult.
Märta Svensdotter, Olofs mor, dör 1787 och det finns en bouppteckning efter henne daterad 11 juni. Bland arvtagarna finns Olof Ingemarssons omöndige barn som nu äro boende i Brohult. Det betyder att Olof är död, och om man kan bekräfta det, så är det ingen tvekan om att Ingemar Persson och Märta Svensdotter är dina anor.
 
Själv härstammar jag från dem genom en dotter Britta, gift med Sven Andersson i Piggaboda. Han var en av faddrarna vid Märta Lisas dop, så jag tror nog att jag kan betrakta dig som en nyfunnen släkting, och det är ju alltid trevligt.
Jag berättar gärna mer om släkten, om du vill.
 
Hälsningar  
Ingegärd

2007-05-12, 12:18
Svar #2

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Hej Ingegärd!
Oerhört intressant.
Det du nämner ovan om min Olof passar ju bra in med Ingemars och Märtas son.
Får nog fixa genline när jag har tid misstänker jag.
Jag sökte lite på anbytarforum om Ugnabygdasläkten och Wieselsläkten och fann en del uppgifter.
Tack!
Johann

2007-05-12, 13:05
Svar #3

Andreas Fondell

Hej!
 
Söker uppgifter om Lisbet/Elisabet Nilsdotter från Brohult som den 10 mars 1736 gifte sig i Vislanda med ryttaren Daniel Fondell.
 
Lisbet dog i Ysane (K) 1788 (begravd 19 oktober) och uppges då vara 82 år gammal, vilket ger ett födelsedatum omkring 1706.
 
Maken Daniel (från Bolmsö) antogs den 10 mars 1732 vid Smålands kavalleriregemente, Sunnerbo kompani, rusthåll nr 24, Tubbaremma, Vislanda. Begärde och fick avsked därifrån den 5 september 1740.
 
Är det någon som känner till Lisbets härkomst?
 
MVH
 
Andreas

2007-05-13, 00:12
Svar #4

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Ingegärd
Tack för dina uppgifter. Jag blir genast nyfiken på dina teorier kring Sigfrids och Elsas barn. Jag har lite svårt att reda ut vem som är vem, har hittat ett antal sigfridssöner och döttrar som tycks höra samman (=faddrar till varandras barn).Och säkert är det någon jag totalt missat! Men om jag uppfattar saken rätt så finns det även en Sigfrid boende på Skörda torp runt 1720 (enligt hfl), och det kompliserar det hela för mig.
Du skriver att du tror att Sigfrid Månsson kom från Odenslanda, och jag blir naturligtvis nyfiken varför du tror det. Är det i så fall också så att Sigfrid Månsson och den Måns Sigfridsson du nämner som också kommer från Odenslanda är släkt?
Många frågor och stor nyfikenhet...
Mvh, Anni Niklasson

2007-05-14, 03:05
Svar #5

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Anni!
 
Ja visst är det komplicerat med de båda Sigfrid i Skörda. Jag undrar just var Sigfrid i Skörda torp kommer ifrån.  
Men nu ska jag försöka förklara varför jag tror att Sigfrid Månsson kommer från Odenslanda i Vederslöv. Det är en stor by, där det bara dräller av Sigfridar, Sigfridssöner och Sigfridsdöttrar. Det betyder ju inte att alla Sigfrid kommer därifrån, även om det är ett mycket ovanligt namn bland bönder.
På 1700-talet fanns det en präst, Laurentius Odelin, som först var lärare i Växjö, sedan kyrkoherde i Vederslöv och i Älmeboda. I Växjö stifts herdaminnen kan man läsa att han var bondson från Odenslanda i Vederslöv och född 1686. Fadern hette Sigfrid. Laurentius, som säkert hette Lars från början, kan vara son till en Sigfrid Jönsson i Odenslanda, som får barn omkring 1680 - 90, eller till Sigfrid i Söragården i Odenslanda. I det senare fallet skulle han vara en yngre bror till Måns Sigfridsson i Hästhagen (min ana).
Men... det finns en del som tyder på att Lars Odelin växte upp i Vislanda och inte i Vederslöv. Han gick socken i Vislanda, dvs han fick tillstånd att samla in pengar till sina studier där, och under sin studietid var han informator för Samuel Wiesel, prästsonen i Vislanda.  
Sigfrid Månsson gifte sig 1686, och det var snarare regel än undantag att första barnet föddes ganska snart efter vigseln. Kanske var Lars hans äldsta son och en bror till Anders (som är min mans ana). I så fall föddes han i Hästhagen och växte upp där. Det skulle förklara några några andra saker.
Lars Odelin gifte sig 1717 med Margareta Wiesel, Samuel Wiesels syster. Samma år föddes deras första barn, sonen Daniel. Det fanns tre faddrar vid dopet, ryttmästaren Netherwood och ryttmästaren Scheibe samt hans dotter. Familjen Scheibe var tidigare ägare till säteriet Hästhagen!
Säteriet bytte ägare ganska ofta, och Lars Odelin köpte in det 1732. Var det för att det var hans barndomshem? Han sålde tillbaka det till familjen Scheibe 1646.
Det här blev väldigt långt och som du märker, så är det mest spekulationer och gissningar. Men om jag har gissat rätt, så är det nog ganska säkert att Sigfrid Månsson kommer från Odenslanda.
 
Hälsningar
Ingegärd
 
P.S. Lars Odelins andra son föddes 1724 och fick namnet Sigfrid. Då var Sigfrid Månsson död (1723) och namnet var ledigt. Man uppkallade inte efter de levande!

2007-05-15, 00:07
Svar #6

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Hej Ingegärd
Spännande tankar! Tack för att du delar med dig. Lars Odelin känner jag till från Älmeboda, där jag har många av mina rottrådar.
Dina tankar sätter också fart på mina och utan att ha dina kunskaper, men utifrån dina funderingar, så tänker jag att ett alternativ till varför Lars befinner sig i Vislanda kan vara att han, av någon anledning, växer upp hos (sin bror?) Måns i Hästhagen....
Mvh, Anni

2007-05-21, 01:09
Svar #7

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Anni!
 
Tack för dina funderingar! Det är faktiskt ett bra alternativ. Nu gäller det att hitta något som verkligen kan bekräfta eller avfärda alla dessa spekulationer.
Något som jag också har funderat över är det goda förhållandet mellan prästgården och Hästhagen. När Elias Wiesels dotter Margareta döps 1695 är Oluf i Hästhagen, Sigfrid i Hästhagen (Sigfrid Månsson) och pigan Elin i Hästhagen (Olufs dotter) med bland faddrarna.
Sedan fortsätter det på samma sätt. Varje gång Sigfrid Månssons och och Måns Sigfridssons barn döps finns någon från prästgården bland faddrarna, och vid prästgårdsbarnens dop finns alltid någon fadder från Hästhagen och Skörda.
Jag skulle gärna vilja veta lite mera om Oluf i Hästhagen. Är han vår gemensamma ana?
 
Hälsningar  
Ingegärd

2007-05-22, 16:11
Svar #8

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Hej Ingegärd
Om det är som du tror att Sigfrids hustru Elsa är dotter till Oluf i Hästhagen så är han även en ana till mig och i så fall genom dottersonen Anders. Men om jag förstod dig rätt så var det en spekulation från din sida om huruvida Elsa är dotter till Oluf (även om mycket av det du säger tyder på det).
Jag är fortfarande ganska ny i i dessa sammanhang och mina rottrådar i Vislanda har jag inte hållt på med särskilt länge, så kopplingarna vid 1700-talets början och tidigare är alldeles färska för mig. Intressant är precis som du säger relationerna till prästgården och jag är väldigt nyfiken Odenslandaspåret som du nämner. Det blir att söka vidare.....
 
Till sist två nya frågor;  
När tog Anders Sigfridsson över gården Lilla Skörda?
och
1724 dör en Elsa i Skörda 70 år gammal, kan det vara Sigfrids hustru?
 
Mvh, Anni

2007-05-24, 01:17
Svar #9

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Anni!
 
Anders Sigfridsson flyttade till Lilla Skörda 1717 tillsammans med sina förfädrar och syskon. Det finns en hfl för åren 1717 - 1723, och i Lilla Skörda finns då: Bonden Sigfrid (med en anteckning om hans död 1723), H. Elin (borde varit Elsa, son Måns, son Anders, dot Kierstin. Änk Märta, pig Ingeborg.
Anders tar antagligen över gården efter fadens död.  
Han vigdes i Blädinge 22 juni 1729 med Karin Olufsdotter från Lästa. (En herrgård i Blädinge)
Enligt KGF:s databas föddes alla deras barn i Lilla Skörda utom den yngsta Malin, som föddes i Skörda torp 1755. Möjligen har prästen skrivit fel, för när Anders dog 1757 och Karin 1758 bodde de i Lilla Skörda.
 
Anders Sigfridsson är inte bara din utan också min mans ana genom dottern Malin. Från vilken av Anders barn härstammar du?
 
Den Elsa som dör i Lilla Skörda 1724 är nog inte Sigfrids hustru. Jag har antecknat att det är gamla pigan Älsa, och det betyder ju att hon är ogift. Åldern stämmer inte heller så bra.
I en hfl 1715 finns i Skörda bonden Sigfrid 54 år, h. Älsa 46 år, dot Kierstin 19 år, son Måns 16 år. Även om de här åldersuppgifterna är ungefärliga, så blir skillnaden alldeles för stor. I Hästhagen finns en inhyses Älsa 62 år. Kanske är det hon som dör i Lilla Skörda 1724.
 
Hälsningar
Ingegärd

2007-05-24, 23:52
Svar #10

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Hej Ingegärd och tack för de nya upplysningarna. Tack vare dig hittade jag också hfl för 1715. Anders står inte med där, varför? Bonden Åkes 13-åriga dotter finns ju medskriven så det kan ju inte bero på ålder.  
När jag tittar i hfl för 1717-23 så tycker jag nog att det står Elsa (jämfört hur Elin skrivs under Hästhagen några sidor senare i längden).
Eftersom vi har varit inne på spekulationer tidigare så kanske jag vågar fortsätta; om du har rätt ang den Elsa som dör 1724, kan det då kanske vara så att hon syster till Oluf i Hästhagen eller dennes hustru? Elsa kan ju ev  vara ett släktnamn...
Min släktrelation till Anders går via dottern Elin.
Mvh Anni

2007-06-01, 01:25
Svar #11

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Anni!
 
Jag vet inte varför Anders inte finns med i hfl 1715. Kanske bor han tillfälligt hos någon släkting, eller har prästen bara glömt honom. Han finns ju med i hfl 1717.
 
Namnet Elsa är säkert ett släktnamn, det var ju nästan alla namn vid den här tiden. Alltid fanns det någon avliden släkting som skulle uppkallas.
 
Jag har funderat på Sigfrid Månssons köp av Skörda. Det var ovanligt att man köpte en gård utan att vara släkt med säljaren, eftersom släktingar alltid hade förköpsrätt. Åke Nilsson, som säljer halva gården i Skörda, kan vara son till Nils Larsson, bonde i Skörda. Det är lite intressant för min del, eftersom denne Nils var bror till min anfader Per Larsson, bonde i Gamla Rödjan i Vislanda. hans hustru hette förresten också Elsa.
 
Det blir mycket funderingar, när man håller på med släktforskning.
 
Hälsningar
Ingegärd

2007-06-03, 22:00
Svar #12

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Jag har tre Månssöner, födda i början av 1700-talet, som gäckar mig och undrar nu om någon kan hjälpa mig med föräldrar och ev. syskon till dessa. Två av dem är, i vart större delen av sina liv, bosatta i Vislanda. Den tredje har jag funnit i Blädinge, men eventuellt kan han ha kommit från Vislanda.
 
Nr 1. Sven Månsson, 1749 gift med Elin Andersdotter (dotter till Anders Sigfridsson som diskuterats tidigare). Elin är Svens 2:a hustru. Vid det första giftet, i Blädinge, med Britta Jönsdotter står han som boende i Oby. Bor från 1740-talets senare del i Haramon I hfl står hans födelseår 1715, men jag kan inte hitta någon lämplig Sven född det året. 1717 föds en Sven i Hönetorp med fader Måns. Kan detta vara ”min” Sven?
 
Nr 2. Måns Månsson, 1750 gift med änkan Jana Persdotter i Håramon (hon bor där under sitt första äktenskap). Han står också som boende i Håramon vid vigseln. Senare återfinns Måns och Jana i Hönetorp. Enl hfl är Måns född 1722, men för det året hittar jag ingen lämplig Måns. 1725 föds däremot en Måns i Haramon och 1724 en i Ås, Blädinge socken. Kan någon av dessa vara rätt Måns?
 
Nr 3. Jon Månsson, 1745 gift med Kerstin Persdotter från Blädinge Norregård (Kerstins föräldragård, om jag förstår saken rätt). Vid vigseln står Jon också som boende i Norregården.  
Där bor de också resten av sina liv. Enl. hfl är Jon född 1722, men (naturligtvis) hittar jag ingen lämplig Jon född det året, men väl 1720 då två Jon med fader Måns föds i Vislanda, varav den ene i Haramon och 1723 föds en Jon i Ås, Blädinge..
 
Min känsla är att några av dessa Månssöner är relaterade till varandra (inte bara genom att vara mina anor). Men naturligtvis kan jag vara inne på helt fel spår, de kan ju vara födda i någon annan socken..  
Hoppas det är någon som kan hjälpa mig att reda ut något i detta Månssontrassel.
 
Mvh, Anni

2007-07-18, 08:30
Svar #13

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Anni !
 
Nr 1 Sven Månsson,verkar inte vara släkt med någon av de andra månssönerna, han är född 1707 i Oby Storeg. Blädinge, döpt 17070310, son till Måns Nilsson och Kirstin Svensdotter.(Blädinge CI:1)
 
Vid vigseln  16920605 bodde Måns i Hallåkra och Kirstin i Lästa. (Blädinge CI:1)
 
Syskon till Sven:
Karin Månsdotter f 1694 g 17180522 med Johan Jönsson fr Benestad, Aringsås.(Blädinge CI:1)
 
Nils Månsson f 1698 g 17380702 med Anna Andersdotter fr Oby.(Blädinge CI:1) Död 1762 i Benestad, Aringsås.(KGF-databas)
 
Elin Månsdotter f 1703 g 17210616 med Offe Jönsson fr Benestad.(Blädinge CI:1)
 
Måns Månsson f 1710 g 17371113 med Anna Jönsdotter Blädinge Jutag. (en syster till Svens första hustru)(Blädinge CI:1). Flyttade till Barnhult i Skatelöv.
 
När det gäller nr 3 Jon Månsson, är det inte den som föds i Ås. Han finns kvar där enl. mtl 1746, samtidigt med en Jon Månsson i Blädinge Ng. Däremot finns det en Måns Jonsson Blädinge Ng. Kanske Jons fader?
 
mvh. Åke

2007-07-21, 16:19
Svar #14

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Tack Åke för att du hjälper mig att reda ut mina funderingar kring de tre Månssönerna.  
Hade aldrig Sven i Oby som kandidat, eftersom jag tyckte att det var för många år som felade gällande födelseåret, men nu när jag tittar i dödboken ser jag att Sven där skrivs som 70 år gammal när han dör 1775, och då stämmer det ju i vart fall hyfsat med födelseåret också. (Prästerna i Vislanda verkar inte varit så noga med födelseår i hfl, det är ofta det felar på några år).
Än en gång; tack för hjälpen.
Mvh, Anni

2007-07-28, 23:46
Svar #15

Utloggad Harrieth Arvidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:36
    • Visa profil
Vet någon om dessa Torstenssöner är bröder?
Har försökt få ett sammanhang, hjälp!
Per Torstensson Kalkatorp ca 1688
Sven Torstensson Qvarnabacken ca 1691
Måns Torstensson Moen död 1718 ca 80 år
Håkan Torstensson Fagerås (gift ingeborg jonddtr)
Mvh Harrieth

2007-08-02, 20:26
Svar #16

Rolf Bergman

Hej från Polen !
Söker lite mer information om min farmors mor som föddes i Skatelöv men senare kom till Vislanda med sin make och födde sina barn där. Hon hette Blända Christina (Blenda Kristina) Gustafsdotter och var gift med Olof Johan Petersson född i Undberg i Danmark, 1869-07-04  
Blenda född 1873-11-02 lär ha sysslat med lingonförsäljning till Tyskland. Finns något om detta och när och var dog hon och hennes make. Han lär ha varit murare i Vislanda ? Kan någon hjälpa mig lite på traven med lite mer om dessa människor.
Mvh
Rolf Bergman

2007-08-02, 22:10
Svar #17

Utloggad Harrieth Arvidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:36
    • Visa profil
Hej Rolf!
Olof Johan Petersson var min morfars kusin!
Har inte så mycket uppgifter just om Blenda,
mer än att vigslen skedde i Vislanda den 23/6 1892, det står skrivet att hon kom från Gustavslund und Hästhagen. Barnen heter Anny Karolina Teresia 25/7 1893, Svea kristina 12/11 1894, Edit Viktoria 26/9 1896, Karl Olof 18/10 1897, Blenda Astrid Gustava Elisabet 6/6 1899 död 8/3 1900, Olof Peter Gustav 1905.
De flyttade till Ljungby (G) 1900.
Olof Johan Petersson tog sig namnet Åström och står ant. som Fabrikör 1910 och 1920. Du har rätt ang att han varit Murare/murmästare.
Edit Viktoria gifte sig 1919 med Jägmästare Torsten Lunderqvist Växjö. Anny Karolina gifte sig 1920 med Banktjänsteman Verner Faleij Stockholm.
Vem var din farmor?

2007-08-02, 23:09
Svar #18

Rolf Bergman

Hej Harrieth !
Tack för ett så snabbt svar. Min farmor var Svea Kristina. Tyvärr dog hon långt före jag föddes redan 1931 i Åmål. Hon hade gift sig med min farfar Bror Mårten J. Bergman. Honom träffade jag dock då han levde till 1972 i Åmål, där jag själv är född. Kanske har du lite mer om Olof Johan Peterson som var född i Danmark. Namnet Lunderqvist har jag hört talas om i min familj.
Mvh
Rolf

2007-08-03, 21:49
Svar #19

Utloggad Harrieth Arvidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:36
    • Visa profil
Hej Rolf!
Svea Kristina finns med i Ljungby församlingsbok 1920 ant som pianist....? När flyttade hon till Åmål och var gifte hon sig? Vilka var hennes barn?
 
Har en ant om Blenda Kristina Åström Född Gustavsson, Änka, 1873 Skatelöv Kronobergs län
Äktenskapets upplösning 1930. Står ant tillsammans med Åke Wilhem Holmblad 1912 Arboga
kom från Varberg 1923(vet ej var jag fått uppg ifrån)
Olof Johan Petersson föddes i Hadbjerg, Galten, Randers, Jylland, Danmark, den 26/6 döpt 4/7 1869 oäkta. Moder Lena Jonsdotter fader var ungkarl Peder Olessen af Sverrig(Sverige) Lena
står ant som meijerska. Hon var hemma ett tag i Vislanda flyttade till sockerbruket i Säbyholm 1876-79 och hem igen. Flyttade vidare till Nord Amerika 1882 22/6 Har gjort en del sökningar men ej funnit henne.
Mvh Harrieth

2007-08-04, 17:13
Svar #20

Rolf Bergman

Hej Harrieth !
Tack för uppgifterna. Svea Kristina, min farmor gifte sig med Bror Mårten Julius Bergman. De bodde tydligen i början i Ljungby. Min pappa Lars-Erik Olof Julius Bergman föddes där 1923-03-20. Min faster  
Anna-Karin föddes nog där också innan de flyttade till Åmål. Min farfar var advokat och stadsfogde i Åmål.
Mvh
Rolf

2007-08-05, 00:10
Svar #21

Utloggad Harrieth Arvidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:36
    • Visa profil
Hej Rolf!
Kollade lite i KGFs databas, hittade en bror till din farfar född i Ljungby köping 18930330 Torsten Otto Magnus son till Handlande Bror Julius Bergman 51år och Johanna Larsdotter 32 år gifta 9 år, 4de barnet. De måste flyttat in till Ljungby köping någon gång mellan 1888 och 1893.
Du kanske vet om detta?
Mvh Harrieth

2007-08-05, 13:15
Svar #22

Rolf Bergman

Hej Harrieth !
Här under lite som jag har sen förut om Bror Julius. Han står som handlande men jag minns att min farfar berättade att han tillverkade korsettfjädrar under den tid som alla kvinnor skulle ha getingsmal midja, och blev rik på affärerna. Vet du något om detta ?
 
Bergman, Bror Julius 1842 f i Mariestad  
Larsson, Johanna 1861 f i Dalby, S  
(Barn), Karin Erika 1885 f i Nor, S  
(Barn), Bror Mårten Julius 1888 f i Nor, S  
----------  
Familjen bor vid Edsvalla bruk i Nor, fadern är handlande. 1900 har de alla flyttat till Ljungby i Kronobergs län och fadern är fabrikör. Det har tillkommit en son Torsten, f 1893 i Nor.
 
Mvh Rolf

2007-08-05, 20:50
Svar #23

Utloggad Harrieth Arvidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:36
    • Visa profil
Hej Rolf!  
Vet ej vad han tillverkade men har också sett att han tituleras fabrikör. Läs mitt senaste inlägg Torsten är född i Ljungby 18930330
Mvh Harrieth

2007-12-28, 18:14
Svar #24

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jöns i Spånhult.  
Enligt KGF-döda dog Jöns Jonsson i Spånhult, Vislanda 1689 och han var då 105 år gammal. Kan detta verkligen stämma. Finns det någon som har tillgång till original och kan kontrollera. Eller finns det någon som vet mera?  
 
Jag har noterat från annan forskare att han hade en son som hette Ingemar Månsson men det låter ju underligt. Kan det stämma?  
 
Mvh
Annika

2008-01-03, 01:00
Svar #25

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej igen Annika!
 
Jo, det är riktigt. Enl dödboken dog Jöns Jonsson uti Spånhult den 20 Octob: 1689, 105 åhr gammal. Raden är understruken, antagligen för att markera att det här var något ovanligt.
Jag har hittat några hundraåringar under min forskning, men det finns nog en tendens att man plussar på lite, när någon bli riktigt gammal.
Ingemar Månsson i Spånhult dör 1727, 75 år gammal. Med tanke på åldern så är han nog snarare barnbarn än son till gamle Jöns. Men det vet jag ingenting om.
 
Hälsningar
Ingegärd

2008-01-27, 11:37
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
Jag letar efter Anders Andersson (Beckman)f 1783 som kom från Vislanda, flyttade till Glimåkra och blev där rotesoldat. Gifte sig med Lusse Persdotter f 23/1 1772.
 
Dotter min ana: Hanna Andersdotter f.21/6 1811 d.5/3 1893 i Glimåkra.
 
Mvh
Leif

2008-02-12, 16:06
Svar #27

Utloggad Susanna Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 08:40
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med Johan Anders Pålsson född 1846 i Schleswig,Tyskland.Han och hans familj bodde på Wieslanda station nr. 45, innan de flyttade till Vittsjö 1896.Han ska ha arbetat som urmakare.Han ska ha kommit från Danmark, Ålsö ? Hur kan jag göra för att hitta information om honom.
Mvh Sanna

2008-02-23, 08:17
Svar #28

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Björn Björnsson, handlande i Vislanda kring förra sekelskiftet, efterlyses.
Han var född i Osby församling i Skåne 1853 05 11. Levde säkert efter 1916.
 
Tacksam för alla ledtrådar.

2008-02-23, 21:14
Svar #29

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
Här är fam. fr. Sv bef. 1900
Björnsson, Björn 1853 Osby (Kristianstads län, Skåne) Inspektor
Johannisson, Kristina 1857 Agunnaryd (Kronobergs län, Småland)
Betty Semida 1878 Stenbrohult (Kronobergs län, Småland)
Hilda Martina 1883 Stenbrohult
Björn Edvard 1887 Vislanda (Kronobergs län, Småland)
Karin Emilia 1889 Vislanda
Anna Linnea 1893 Vislanda
Ragnhild Elvira 1896 Vislanda
Margit Elisabet 1898 Vislanda
Boendepl/för: Vislanda (Kronobergs län, Småland) Vislanda station N:o 51 Ångsåg
Mvh Annalena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna