ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-28  (läst 2438 gånger)

2006-07-28, 07:58
läst 2438 gånger

Rune Johansson

Lise!
 
Jag kompletterar det inlägg Hans har gjort ovan. Flyttningslängden anger inte vart i Danmark  systrarna flyttade.
 
Troligen kom Lisas föräldrar från Linneryd till Virestad. Jag skall följa Lisa bakåt i tiden i Virestads husförhörslängder. Jag återkommer.
 
Kommer du till Älmhult och biblioteket: fråga efter boken Torp och backstugor i Virestad.
 
Mvh/Rune

2006-07-28, 20:01
Svar #1

Rune Johansson

Lise! Så återkommer jag med fler uppgifter.
 
Lisa tjänade piga när hon kom till Mjärhult 1814. Där fanns även Peter Svensson född 1800-02-27 i Linneryd, pigan Ingrid Svensdotter född 1791 i Linneryd. Vid sökning på KGF-skivan fanns Ingrid och Peter vara barn till Sven Petersson och Christina Nilsdotter i Rolsmo Norregård.
Elisabeth är född 1796-02-23 även hon i Rolsmo Norregård. Det måste vara din Lisa och det kan du kontrollera genom husförhörslängden och utflyttningslängden, som finns bevarad för Linneryd.
 
Bengt född 1793-06-28, son till Sven Bengtsson och Karin Jonsdotter i Nyvärmeshult. Han anges vara född 1763 och hustrun 1774.
 
Svens föräldrar var Bengt Svensson och Ingierd Jonsdotter. Bengt anges född 1734 och är från Nyvärmeshult. Ingierd anges född 1733, dotter till Jon Håkansson och Bengta Persdotter i Angshult. Vigsel 1758-07-16.
 
Bouppteckning 1762-06-01 efter Bengta Persdotter i Angshult. Arvingar maken Jon Håkansson, dotter Ingierd gift med Bengt Svensson i Nyvärmeshult, sonen Håkan samt dottern Karin.
 
Bouppteckning 1788-09-15 i Angshult efter avlidna hustrun Karin Jonsdotter. Arvingar maken Håkan Håkansson inga barn i äktenskapet. Sidoarvingar systern Ingierd med maken Bengt Svensson i Nyvärmeshult med barnen Sven och dottern Bengtsa som är gift med Jon Sunesson i Angshult. Vidare brodern Håkan bosatt i Angshult.
 
Mvh/Rune

2006-07-29, 11:25
Svar #2

Hans Bengtsson

Hej Lise!
 
Från KGF:s databas + Runes uppgifter + uppgifter under ”Ljuder” i detta diskussionsforum, så har jag kommit fram till en ganska lång gren som leder till Christina Månsdotter. Som alltid när det gäller KGF:s databas (och andra sekundärkällor) bör man kolla mot originalkällor (mikrokort) för att vara helt säker.
 
Det tycks som om en av dina anfäder var Per Skalle i Ljuder. Ljuder är en välkänd socken genom Vilhelm Mobergs Utvandrar-epos (huvudpersonerna Karl Oskar och Kristina kom därifrån!). Jag är medveten om att detta inlägg kanske inte helt platsar under ”Virestad”, men jag ska fatta mig kort.
 
Namnet Per Skalle låter förresten ganska roligt på svenska, eftersom det är översättningen av per capita! Skalle-Per var också en av huvudpersonerna i Astrid Lindgrens bok Ronja Rövardotter. Astrid kom visserligen från Småland, men namnöverensstämmelsen är säkert en slump.
 
1) Per Skalle (ca 1596-1679). Hustru: Okänd. Bodde: Skruv Södergård, Ljuder.
2) Olof Persson Skalle (ca 1618-1698). Hustru: Märta Månsdotter (ca 1637-1723). Bodde: Skruv Södergård, Ljuder.
3) Kerstin Olofsdotter (1679-1754). Make: Per Svensson (1672-1750). Bodde: Ålebäcksås, Ljuder.
4) Olof Persson (1701-1791). Hustru: Kerstin Månsdotter (1700-1772). Bodde: Vida Norregård, Ljuder.
5) Elin Olofsdotter (1726-1810). Make: Peter Svensson (ca 1734-1793). Bodde: Bodde: Skogsryd kvarn i Linneryd, från ca 1756 Blötvik, Linneryd.
6) Sven Petersson (1762-1847). Hustru: Kristina Nilsdotter (1768-1839). Bodde: Rolsmo Norregård, Linneryd, från ca 1808 Gatehult Östergård, Linneryd.
7) Elisabet Svensdotter (1796-1882). Make: Bengt Svensson (1793-1858). Bodde: Gölshult, Virestad, senare Bäckhult, Virestad.
8) Johanna Bengtsdotter (1825-1879). Make: Måns Larsson (1825-1869). Bodde: Fölshult, Virestad, från ca 1857 Hörda, Virestad, från ca 1863 Runneboda, Virestad. Johanna flyttade senare till Bäckhult, Virestad.
9) Christina Månsdotter (f. 1858, till Danmark 1879).
 
mvh
Hans Bengtsson

2006-08-09, 16:58
Svar #3

Lise Sandersen

Til Hans og Rune.
Det er lykkedes for mig at studere bogen Torp och backstugor i Virested som mit bibliotek har skaffet hjem til l?sesalen fra biblioteket i Umeå.  Det er en fin service !!
De har også skaffet det store bogværk: Historiskt-Geografiskt og Statistiskt Lexikon över Sverige i 7 bind.
Også dær var guldkorn.
Et uløst spørgsmål er, om Lisa Svensdotter - der er født 12.juni 1796 - er født i Virestad sogn ?
Hendes forældre er Sven Petersson og Kristina Nielsdotter.
 
Med hilsen og tak
Lise Sandersen.

2006-08-09, 17:30
Svar #4

Rune Johansson

Lise!
 
Kontrollera Linneryds födelsebok 1796. Din Elisabeth (Lisa) är sannolikt född 1796-02-23. Denna Elisabeth är dotter till Sven Petersson och Kristina Nilsdotter.
 
Kontrollera även Linneryds husförhörslängder från 1796 och fram till 1820 och byn Rolsmo. Någon gång efter 1810 skall du säkert finna att hon har flyttat från Linneryd till Virestad.
 
Hälsningar!
 
Rune

2006-08-10, 16:23
Svar #5

Lise Sandersen

Til Rune.
Den 23.juli skrev du i dit indlæg til mig. Jeg citerer:Lena född 1855-03-04, till Danmark 1880-04-21. Då tjänade hon piga i Uthöfdan.
Hvad betyder Uthöfdan ? Jeg kan ikke se det i en ordbog.
I det store svenske bogværk som jeg har nævnt tidligere, står følgende:  .....mot söder (i sognet Virestad) märker man öfvergången till den skånska naturen. Denna sydliga trakt kallas af allmogen Lappalänet.
Er det en betegnelse som stadig bruges i dag ?
 
Hilsen
Lise Sandersen

2006-08-11, 00:31
Svar #6

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
SYSKONBARN?  
 
I Linnefälle Västregård, Virestad bodde från 1781 Måns Ingemarsson f1752-12-03 ohh Ingierd Jönsdotter f1752, gifta 1781  med sina barn.  I vigselboken står enligt KGF databas noterat Brud och brudgum var syskonbarn.  Hur är de släkt?  
 
Måns finns noterad i Födda 1752 Virestad,  GID. 857.21.28600. Föräldrar är Ingemar Jonsson ohh Kierstin Håkansdotter.  Familjen finns också i HFL 1771-1787 Linnefälle Västregård Virestad, GID 857.76.117400. där Ingemar dör.  
 
Men:  Vilka är Ingierd Jönsdotters föräldrar och är någon av dem syskon till hennes make, Måns Ingemarssons föräldrar?  
 
Tacksam för hjälp om någon vet mera?

2006-08-11, 00:53
Svar #7

Catharina Lindhe

Hej  Lise Sandersen
 
Till din fråga om Uthövdan. Det är en gård som heter Uthövdan. Enligt uppgift finns det en norr och en södergård. På nätet fann jag detta om Uthövdan, byn där gården ligger.  
 
Uthövdan är en by på en halvö i sjön Femlingen nordväst om Barkhult i sydöstra delen av Virestad socken. Troligen vet du redan att Virestad ligger i södra Kronobergs län, Småland.  
 
Vänligen Catharina

2006-08-11, 10:16
Svar #8

Hans Bengtsson

Lise!
 
Ett mycket effektivt sätt att släktforska i Kronobergs län är att använda kombinationen KGF:s databas (finns på CD) + Genline.
 
Hur man får tag i KGF:s databas-CD framgår av denna sida:
 
http://www.genealogi.se/kgf/cd_databas/hem.htm
 
Genline har scannat i princip alla svenska kyrkböcker (inte enbart Kronobergs län). Deras hemsida:
 
http://www.genline.se/
 
Tillgång till Genline får man antingen genom att ha ett privat abonnemang eller (vilket är gratis!) genom att boka tid på något av de ca 200 bibliotek som har abonnemang. I Danmark har följande bibliotek Genline-abonnemang:
 
Gentofte Bibliotekerne Hellerup, Frederiksberg Kommunes Biblioteker Frederiksberg, Köbenhavns Kommunes Biblioteker Köbenhavn, Tårnby Kommunebibliotek Kastrup, Nyköbing Falster Centralbibliotek Nyköbing, Roskilde Bibliotek Roskilde, Hvidebaek Bibliotek Jerslev Sj., Helsingör Biblioteker Helsingör, Slagelse Centralbibliotek Slagelse, Bornholms Biblioteker Rönne, Vejle Bibliotek Vejle.
 
Mvh
Hans Bengtsson

2006-08-11, 14:45
Svar #9

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej Annika. En gissning är kusiner.  
 
MVH Per

2006-08-12, 00:39
Svar #10

Hans Bengtsson

Annika!
 
Vid vigseln mellan Måns Ingemarsson och Ingegärd Jönsdotter anges att Måns kommer från Linnefälle, Virestad, och att Ingegärd kommer från Bäckhult, Virestad. Det är mycket sannolikt att Ingegärd föddes i Bäckhult 6 januari 1753 som dotter till Jöns Håkansson och Kerstin Mikaelsdotter. Bland faddrarna hittar vi Kerstin Håkansdotter i Linnefälle och Håkan Bengtsson i Bäckhult. Eftersom Måns och Ingegärd enligt vigselboken var ”syskonbarn” (vilket brukar betyda kusiner) så kan man förmoda att Jöns Håkansson var broder till Kerstin Håkansdotter, och dessa båda var nog barn till Håkan Bengtsson i Bäckhult. Det fanns i Bäckhult åren kring 1740 dels Håkan Bengtsson den äldre, dels Håkan Bengtsson den yngre. En av dem var gift med Sissela Nilsdotter, detta par fick barn 1743.
 
mvh
Hans Bengtsson

2006-08-12, 11:54
Svar #11

Lise Sandersen

Til Hans Bengtsson .. og andre.
Tak for fin vejledning. Nu skal i høre hvordan det hele er gået til!
Det eneste familien vidste om Christina Månsdotter var hendes navn, fødselsdato samt at hun sagde, at hun stammede fra Lappland. Hun var en fåmælt kvinde, der ikke talte om sin barndom.
Svenske og danske kirke- og arkivforhold er ikke identiske.  For eksempel har vi ingen husforhörslängder og kan ikke følge flytninger.
Der har ikke været tilgang via Genline til det nordligste Sverige - Norrbotten og Västerbotten i mange, mange måneder, hvorfor jeg søgte andre veje til at finde Christina.
Jeg har søgt, og søgt via slægtforskere og foreninger og haft fin kontakt med mange mennesker - men jeg fandt hende selvfølgelig ikke, fordi jeg ledte i Lappland eller steder der kunne forveksles dermed.
Jeg ledte også efter alle de stednavne der optrådte i danske primærkilder og måske kunne have interesse. Men alt forgæves.  Som regel stod der blot, at hun var født født i Sverige.
I kirkebogen for hendes død, står at hun er født i Wanstad.
Gennembruddet kom for få uger siden, da jeg på internetttet (Indvandrerarkivet) så en ny indtastning: Christina Mogensen, (tjent som pige i to måneder...) født i Virestad.
 
Hurra. Over 20 års søgen gav resultat.  Derefter tog jeg til Roskilde bibliotek, for at se i Genline. Desværre var siden ikke visbar dæn dag, så vi tog hjem med uforrettet sag.
14 dag senere forsøgte vi at tage til Vejle bibliotek, men undervejs gik bilen i stykker, så vi returnerede til Tåsinge. Vi havde da i alt kørt 375 km + en dyr broafgift over Storebælt, uden at få set i Genline.
Så var det, at jeg skrev i denne spalte. Jeg vil gerne betale for Genline, men jeg ville også gerne være sikker på, at jeg ledte i den rigtige egn. Idag er så hele Sverige med !!
 
Med hilsen
 
Lise

2006-08-12, 19:32
Svar #12

Rune Johansson

Lise!
 
Din Christina Månsdotter sade sig vara född i Lappland, det hon menade var Lappalänet i Virestad. Nu ligger inte Runneboda i Lappalänet.
 
Virestad socken var i äldre tider indelat i kyrkligt avsende i fyra fjärdingar: Norra, Mellersta, Södra eller Västra och Sydöstra fjärdingen. Här i den Sydöstra låg Lappalänet, på gränsen mellan socknarna Virestad och Härlunda.
 
Det finns flera gamla talesätt hur namnet uppkommit. Det tar lite tid att kontrollera en del uppgifter. Jag hoppas kunna återkomma om någon månad och då få infört en artikel på KGF:s hemsida.
 
Jag har också problem med Genline. Om jag skall söka på Genline får jag åka 80 km fram och åter till Växjö och där är jag nu inte så ofta. Kanske någon kan kontrollera uppgiften om din Lisa (Elisabeth) i Rolsmo och Linneryd.
 
Mvh/Rune

2006-08-12, 21:39
Svar #13

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Bäckhult 1740?  
 
Tack Hans.  
Nu kom jag ett steg längre. Har nu kunna hitta båda syskonen Håkansson/dotter via GENLINE. Dock som vuxna och inte familjen tillsammans. Det verkar väl dock troligt att de är syskon, även om jag inte kunnat verifiera detta.  
 
Du säger att det i Bäckhult kring 1740 fanns två olika Håkan Bengtsson.  HFL börjar 1771, hur söker man uppgifter om tidigare år?  Varifrån har du fått den uppgiften?

2006-08-13, 00:22
Svar #14

Hans Bengtsson

Om det saknas husförhörslängder men finns födelse-, vigsel- och dödböcker för en kronobergssocken, som är fallet för Virestad från 1738 och några decennier framåt, så kan man ändå få en hygglig uppfattning om vilka personer som bodde i en viss by genom att använda KGF:s databas. Man kan söka på det aktuella bostället när det gäller födda barn, vigda män, vigda kvinnor och döda personer, men också söka på bostället bland faddrarna.
 
När det gäller Bäckhult söker man förslagsvis på   %ckh%   för om man söker på ”Bäckhult” missar man alla stavningar ”Beckhult” och liknande. Nåväl, en sådan sökning bland faddrarna resulterar bl.a. i detta:
 
När Jöns Henriksson och Karin Bengtsdotter i Lekarekulla fick sonen Bengt 10 mars 1739 fanns bland faddrarna ”Håkan Bengtsson den äldre” och även ”Håkan Bengtsson den yngre”, båda från Bäckhult.
 
En sökning bland födda, med fader ”Håkan Bengtsson” och boställe %ckh% visar att dottern Abigail föddes 12 januari 1743, med anmärkningen ”Hemmadöpt, blev strax efter ett dygn död”. Ingenting står här om moderns namn. Men en sökning bland döda år 1743 med boställe %ckh% visar att modern till Abigail hette Sissela Nilsasdotter (eller, om man så vill, Cecilia Nilsdotter). Huruvida denna Håkan Bengtsson är den äldre eller den yngre, det vet jag inte, men det går kanske att få fram genom att studera originalkällorna. Jag vet inte heller hur den äldre och den yngre var släkt, om de alls var släkt. Ett vanligt fenomen är man får samma namn i varannan generation på manssidan. Säg att vi har en anfader Håkan Bengtsson. Denne döper sin son efter sin egen fader, sonen kommer således att heta Bengt Håkansson. Denne döper i sin tur sin son efter fadern Håkan, och sonen kommer att heta Håkan Bengtsson . det kan fortsätta i flera varv. Men det kan bli ännu tjatigare. Jag utredde en gång några anor i Västergötland, där namnet Anders Andersson återkom i fem generationer efter varandra!
 
Det är förstås inte alldeles uteslutet att det kan ha funnits en tredje Håkan i Bäckhult vid den aktuella tiden, och att denne då istället kunde vara din anfader, men det finns inga spår av någon sådan bland fäder eller faddrar i KGF:s databas.
 
mvh
Hans Bengtsson

2006-08-13, 08:44
Svar #15

Rune Johansson

När nu Hans skriver att det fanns både Håkan Bengtsson d.ä. och Håkan Bengtsson d.y. i Bäckhult på 1740-talet underlättar han min släktutredning. Men komplicerar den samtidigt. Vem av dessa två är släkt till min ana i Bäckhult i början på 1700-talet och tidigare?
 
Jag har Kiäll Jönsson (från Almås?) gift med Karin Jonsdotter död 1703. Hennes mor hette Karin Jonsdotter. Vidare Jöns Håkansson i Bäckhult (levde 1641) gift med Karin Svensdotter (född 1580). Deras dotter Sissa gift med Nils Bengtsson i Linnefälle.
 
Nu blir det att gräva vidare i domböckerna.
 
Följande kan vara av intresse:
1754-03-04 fick Jon Persson i Bäckhult fasta på 1/4 mtl Bäckhult, som han hade köpt av svärföräldrarna Håkan Bengtsson och Lisa Nilsdotter för 320 dr Smt jämte utfäst undantag. Köpebrevet upprättat 1752-10-12.
 
Skatterätten på 1/4 mtl frälsehemmanet Linnefälle som Ingemar Jonsson köpt av domprosten Ambrosius Westring och dess fru välborna Ebba Maria Bergman för 300 dr Smt enligt köpebrev dat 1754-10-03 jämte villkor i räntebrevet av samma dato.
 
Mvh/Rune

2006-08-15, 16:23
Svar #16

Utloggad Lena Lassen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 467
  • Senast inloggad: 2016-03-13, 12:58
    • Visa profil
Hej alla forskare!
Finns det någon som känner till Håkan Larsson, f. 1749?, avl.14-3-1833 i Bräkneryd, Virestad.
Han var gift med Cissa Clemmetsdotter.
Cissas anor har jag följt.
Däremot vet jag inget om Håkan Larssons.
Vore tacksam för hjälp!
MVH Lena

2006-08-15, 21:33
Svar #17

Hans Bengtsson

Hej Lena!
 
Smått och gott angående Håkan Larsson och Sissa Clemetsdotter, från KGF:s databas. Bör kollas mot originalkällor.
 
Clemet Månsson (f. ca 1716, d. 7 mars 1804) från Bräknaryd gifte sig i Virestad 5 juni 1748 med Ingeborg Månsdotter (f. ca 1729, d. 7 oktober 1804). Barnen är födda på följande ställen:
 
Kerstin f. 19 juni 1749 i Övre Hyltan
Ingegärd f. 9 februari 1751 i Björkesnäs (införlivades 1804 med Spånghult)
Måns, f. 5 september 1752 i Bräknaryd (enligt KGF: Björkeryd)
Sissa, f. 7 februari 1755 i Bräknaryd
Ingeborg, f. 25 januari 1764 i Håralycke
Bengta, f. 28 juli 1769 i Bräknaryd (enligt KGF: Backaryd)
 
Det finns inga byar i Virestad som heter Björkeryd och Backaryd, så jag förmodar att detta är feltolkningar av Bräknaryd i KGF:s databas.
 
Clemet och Ingeborg dog båda i Bräknaryd.
 
Dottern Sissa (Cecilia) Clemetsdotter gifte sig i Virestad 2 juli 1775 med Håkan Larsson, som var son till Lars Håkansson och Ingrid Germundsdotter. Håkan Larsson dog i Bräknaryd 14 mars 1833. Sissa Clemetsdotter dog på samma ställe 24 mars 1837.
 
Lars Håkansson föddes ca 1708, och gifte sig i Virestad 5 maj 1751 med Ingrid Germundsdotter. De bodde på Eneryda Södergård, och fick följande barn:
 
Håkan, f. 23 oktober 1751
Per, f. 24 mars 1755
Anders, f. 21 mars 1757
Måns, f. 4 januari 1759
Elin, f. 25 februari 1761
Britta, f. 7 oktober 1762
 
Lars Håkansson dog på gården 19 december 1782.
 
Mvh
Hans Bengtsson

2006-08-16, 11:55
Svar #18

Utloggad Lena Lassen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 467
  • Senast inloggad: 2016-03-13, 12:58
    • Visa profil
Hej Hans!
Hjärtligt tack för Ditt svar!
Jag skall kontrollera allt och kan sen fortsätta med denna familj så långt bakåt jag kan komma.
Än en gång tack!
MVH Lena

2006-08-17, 22:23
Svar #19

Hans Bengtsson

Hej Lena!
 
Just när jag hade postat mitt inlägg så insåg jag att biten med Clemet redan fanns väl avhandlad i tidigare inlägg   ... tänkte inte på det just då. Men Håkan Larssons förmodade föräldrar var nog nya. Jag tror ganska säker att identifikationen är korrekt, men bör som sagt kollas upp.
 
mvh
Hans Bengtsson

2006-08-18, 21:36
Svar #20

Utloggad Lena Lassen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 467
  • Senast inloggad: 2016-03-13, 12:58
    • Visa profil
Hej Hans!
Biten med Clemet hade jag sen tidigare,men gjorde ändå en översyn igen.
Håkan Larsson skall jag ta itu med så fort jag kan.
Där hjälpte Du mig.
Tack igen!
MVH Lena

2006-09-06, 10:59
Svar #21

Utloggad Lars Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-01-28, 10:57
    • Visa profil
Känner någon till Johnsson Karl August född 1873 I Virestad senare flyttade hn till Vitaby i skåne där han bildade familj med Christiansson Carolina född 1873. Karl var brevbärare där. Vem var hans föräldrar o ev .syskon ja en familjebild Carolina var min faster.mvh lasse

2006-09-06, 17:31
Svar #22

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Lars,
 
Ligger inte V( Wirestad ) i Kronobergs län?

2006-09-06, 19:00
Svar #23

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Lars,
 
Du menar inte Wirestad i Kronobergs län?

2006-09-06, 22:13
Svar #24

Utloggad Lars Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-01-28, 10:57
    • Visa profil
Jo, det stämmer att det ligger i Kronobergs län.

2006-09-06, 23:15
Svar #25

Catharina Lindhe

Hej
Gjorde en snabbkoll i KGFs databas, där finns två personer som kan vara din Carl August. Tyvärr hade jag inte mer att gå på, men du kanske kan kolla upp detta eller kanske någon har mer kännedom om din familj.  
 
Carl August född 1973-12-06 född i Fälhults soldattorp P 847 Virestad
7 barnet föräldrar gifta 16 år.  
Fadern soldat Jon Arvidsson Folin 37 år, modern Stina Nilsdotter 42 år.  
 
Carl August född 1973-12-09 född i Femlingehults VGD P 545
Fadern Jon Persson 46 år, och Katharina Andersdotter 40 år, 11-e barnet gifte 19 år.  
 
Visserligen tyder det på att det är den siste kan vara rätt, men sedan är det inte alltid en regel att barnen tar faderns efternamn. Vi närmar oss också sekelskiftet 1900 och då sker det ändring på efternamnen, då man tar faderns efternamn mer och mer. Lite olika varifrån man är.  
 
Obs! vill också påpeka att KGF.s databas kan ha en del fel, men den kan vara bra som ledtråd, i din förfrågan.  
 
Kanske en liten hjälp
 
Vänligen Catharina

2006-09-07, 05:47
Svar #26

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Enligt folkräkningen 1900 så föddes han i Virestad, och i så fall bör det vara den första av de två Catharina nämner, som är rätt Carl August. (Carolina föddes i Vitaby.)

2006-09-08, 07:50
Svar #27

Rune Johansson

Lars!
 
Kan din Carl August vara den som 1896-11-04 flyttade till Övraby (L-län)? Då bodde han med modern (då omgift) på Björkelund under Horshult Södergård.
 
Denne Carl Augusts föräldrar: Jon Persson och Katarina Andersdotter.
 
Jon född 1827-09-05, död 1885-04-10
Katarina född 1833-09-05, död 1902-01-08
Båda födda och döda i Virestad.
 
Mvh/Rune

2006-09-28, 22:34
Svar #28

Helena Rohlin

Jag söker föräldrarna till Carl Magnus Carlsson f.1815-03-03
 
Tacksam för all hjälp!
 
Helena

2006-09-28, 23:21
Svar #29

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Helena!
Carl Magnus Carlsson är enl. föd.b. för Virestad född 1815-03-31. Han är son till Carl Johansson och Sofia Kjellsdotter. Fam. består enl.hfl också
av barnen Johan f.1813, Carl Magnus f.1815, Cathrina f.1817 och Maria f.1820.
Fam. bor på Degersnäs Södregård.
 
Mvh Solvig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna