ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-24  (läst 3620 gånger)

2004-11-30, 09:15
läst 3620 gånger

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
1000 Tack Catharina! Vad skulle man göra om inte snälla människor på Anbytarforum fanns?
 
Maj-Britt

2004-11-30, 15:10
Svar #1

Birgitta Elfgren

Hej!
Bara en chansning...Har någon möjligtvis en fortsättning bakåt på en Per Esbjörnsson, f. 1695 i Virestad. På 1730-talet kom han till Örkened och bodde sen med sin familj i Svanshult.
Hälsningar, Birgitta Elfgren

2004-12-01, 01:43
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Här kommer en chansning till. I Röckla, Virestad fanns en Per Esbjörnsson, som gifte sig med Bengta Kjellsdotter från Örkened omkring 1664. Det var hans andra äktenskap. (Röcklavisan)
Deras son Esbjörn Persson, troligen född på 1660-70-talet, gifte sig efter 1694. (Mantalslängd 1694 - 95) Fadern Per Esbjörnsson dog omkring 1693, så Esbjörns äldste son (om han fick någon) borde ha fått namnet Per. Detta skulle kunna vara din Per Esbjörnsson. men som du förstår är det bara en vild gissning.
Esbjörn Persson är en bror till min anfader Jon, och jag har inte tagit reda på så mycket om honom. Jag vet att han hade en dotter Sissela, f. 1718, gift med Clemet Persson i Råphult, Virestad.
Om Per Esbjörnssons barn är födda i Örkened, kan dopvittnena kanske ge dig någon ledtråd.                                          I Virestads kyrkoböcker hittar du knappast någonting, eftersom längderna för födda, vigda och döda börjar 1738.
 
MVH
Ingegärd

2004-12-01, 09:51
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovan nämns om min förfader Clemet Persson i Råphult (c1679-1756). För att det inte ska bli några fel bör jag kanske tillägga att Sissa Esbjörnsdotter (c1718-1801) var dennes andra hustru och giftermålet ingicks 1736 i Virestad kyrka (källa: kyrkoräkenskaperna). Clemet Perssons första hustru, min anmoder, var Kerstin Jönsdotter som avled 1727; en dotter av Jöns Jönsson i Hyltan (Virestad sn; Hyltan vid Eneryda) ohh Botil Persdotter. Clemet Persson själv var ifrån Mölleryd och son av kronobonden Per Persson ohh Bengta Germundsdotter. Clemets son Jöns Clemetsson (c1716-1786)  var min mm ff fm mf.  
När det gäller namnet Esbjörn i Virestad socken är detta relativt vanligt. Det förekommer även i slutet av 1600-talet i Brommeshult och i Ön m fl ställen. I Röckla finns dessutom, förutom ovannämnde Esbjörn Persson, son till Per Esbjörnsson, även en namne Esbjörn Persson som var son till den andre skattebonden i Röckla Per Svensson. Denne andre EP blev sedermera skattebonde i Bohult i V. Torsås.  Endera av dessa två Esbjörnar hade i början av 1700-talet en affär med gifta, adliga, välborna Greta Siöblad och fick två utomäktenskapliga barn med henne. Om detta nämner Allbo härads dombok en hel del. Har inte domboksnotiserna framför mig men vill minnas att det är Per Esbjörnssons son Esbjörn det rör sig om.
Har någon forskat mer i dessa släkter och är intresserad av att utbyta information?  Hyltansläkten är relativt outforskad men jag tror den har samband med länsmannen o nämndemannen Johan (Johans) Jönsson i Hyltan (levde 1646), kanske någon vet mer ?
 
mvh Niclas

2004-12-25, 22:28
Svar #4

Utloggad Göran Hägersjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2016-11-30, 21:43
    • Visa profil
I KGF:s databas finner jag att familjen Jonas Nilsson och Kerstin Andersdotter när de är bosatta i Spånghult får barnen  Catharina f. 17381213, Brita f. 17420725, Karin f. 17431119 och Elin f. 17470104. Ev. är det samma familj som vid ett par  barnfödslar nämns som bosatta i Buhult och då tillkommer Karin f. 17400910 och Olof f. 17530701.
Har någon en ledtråd om vart dessa personer kan ha tagit vägen?
Göran Hägersjö

2005-01-26, 16:57
Svar #5

Sonja Färeby

Hej!
I min släkt finns en smålänning som heter Håkan Persson f 1734 Virestad sn (Smål). Han är gift med Maria Olofsdotter f 1733. Oklart var hon kommer ifrån. Jag har funnit dem i Gryta sn (Uppl) där de bor på ett torp under godset Höja.
 
Familjen har fem barn: Stina f 1763, Anna Cajsa f 1766, Peter f 1769, Olof f 1772 och Maja Greta. Alla födda i Gryta sn.
 
Känner någon till Håkan Persson och har uppgifter om hans familj skulle jag bli mycket tacksam.
 
Mvh
Sonja Färeby

2005-02-19, 20:37
Svar #6

Utloggad Göran Hägersjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2016-11-30, 21:43
    • Visa profil
Kan någon bekräfta eller dementera antagandet att den Ingmar Persson som ca 1710 flyttar från Kvarnatorp i Virestad till Bohult i Västra Torsås är svärson till Per Svensson i Röckla? I KGF:S databas finner jag i Härlunda 16930507 vid dopet av Esbjörns (Persson?) barn Sven i Bohult en fadder H. BERTA I QUARNATORP som jag misstänker kan vara syster till Per Svenssons son Esbjörn.  
Vilka  barn till Per Svenssons är kända?
Namn på Per Svensons och Ingmar Perssons hustrur?
Var  Per Svensson eller Per Esbjörnsson röcklavisans Per?
Är det någon som vet något om omständigheterna till att Ingmar Persson flyttar från Kvarnatorp i Virestad till Bohult i Västra Torsås?

2005-02-19, 22:03
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Söker uppgifter (föräldrar o barn) till Måns Persson (enl. hfl född 1746) och hans hustru Karin Jonasdotter (enl. hfl född 1759) som bodde i Kvarnatorp (Quarnatorp) i början av 1800-talet. De har åtminstone en son Pehr född 1798 10/3 (enl. hfl). Vet någon mer om dessa? Enligt uppgift bor min mm mm m Britta Månsdotter (f 1790 i Vislanda sn) hos dessa innan hon gifter sig och hennes bröllop står även på Kvarnatorp hos dem. Britta är född utomäktenskaplig med fader okänd, men får ändå patronymikonet Månsdotter tidigt. Misstänker att Måns Persson kan vara hennes far. Vad är känt om Måns Persson?

2005-02-20, 01:15
Svar #8

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Det är Per Esbjörnsson, som är Per i Röcklavisan, och hans hustru Kirstin som blir bergtagen.
Mantalslängden för Röckla:
1657 - 59 Peder Esbiörnsson, h Kirstin,  Peder i s g (i samma gård), h Ingebor
1662 Per, piga, Per o h Ingeborg
1663 Per, h Ingeborg,  Per, Kirstin död
1664 Per, h Ingeborg,  Per, h Bengta
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med något annat.
 
Hej igen Niclas!
Jag har inte mycket att komma med till dig heller.
Det finns en Jonas Håkansson i Quarnatorp Norregård på 1740-talet. Jag har antecknat honom i förbifarten som fadder vid två dop i Buhult, Virestad, 30 aug 1741 och 12 dec 1742. (Hans son) Lars Jonasson i Quarnatorp Norregård gifter sig 1754 med Ingiär Månsdotter i Övre Hyltan, en syster till min ana. Om Lars är bror till Karin Jonasdotter, så är han i varje fall mycket äldre än hon.
 
Hälsningar  
Ingegärd

2005-02-20, 10:17
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ingemar Persson i Bohult (f omkr. 1670, död 1733) är min mm ff ff mf f. Han var född i Romsalycke östregård i Virestad socken som son till skattebonden därstädes Per Ingemarsson (av den s.k. Arnanässläkten) ohh Britta Olofsdotter (dtr av nämndeman Olof Bengtsson i Romsalycke oh trol. 2:a h Karin Andersdotter, dtr t kh Andreas Petri i Stenbrohult ohh Elin (Nilsdotter)). Ingemar Persson gifte sig (senast 1700 juni) med änkan Britta Persdotter i Kvarnatorp (f omkr. 1670, död 1729 i Bohult), som var änka efter Olof Persson i Kvarnatorp. Det var via sitt giftermål Ingemar kom till Kvarnatorp. Hustrun Britta Persdotter var ifrån Röckla, Virestad sn, och dottter av skattebonden Per Svensson (död 1693) ohh Ingeborg Jakobsdotter (död 1716 i Röckla). Sistnämnda Ingeborg var dotter till nämndemannen o skattebonden i Bohult (V Torsås sn) Jakob (Jeppe) Esbjörnsson (levde 1666) ohh Ingeborg Jonsdotter (dtr t Lennart Torstenssons fogde o länsmannen Jon Månsson i Välje östregård ohh Ingierd Bengtsdtr; om Jon se bl a Värend och Virdarne av Gunnar Hylt?n-Cavallius; en dotterson till Jon i Välje var stamfader för släkten Cavallius etc). Det var via sitt mödernearv som Ingemar Persson kom att inköpa Bohult av sin morbror Esbjörn Persson i Bohult (sedan i Röckla, Virestad sn. Övriga barn till Per Svensson i Röckla var: Sven Persson (f ca 1662, skola i Växjö 1672), Jacob Persson och Kirstin Persdotter. Esbjörn Persson i Bohult är ej den namne Esbjörn Persson i Röckla som får uä barn med välborna Greta Siöblad i början av 1700-talet (en skandalhistoria som domböckerna har mycket att berätta om), utan denne var son till Per Esbjörnsson i Röckla. Det är lite rörigt med dessa två namne Esbjörn med rötterna i Röckla, eftersom Per Svenssons son Esbjörn sedermera åter blir bonde i Röckla.
Om Bohultssläkten finns att läsa i johan Nilssons bok Västan om sjön Åsnen del 4. I Oscar Pettersson bok Tradition och historia finns även berättelsen om Röcklavisan och trollen, men han har dragit felaktig slutsats att det var Per Svensson som Kerstin var gift med.

2005-02-20, 23:54
Svar #10

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Du nämner Olof Persson i Kvarnatorp i ditt inlägg. Jag vet att han var bror till Håkan Persson i Hyltan, död troligen 1684 (Allbo härads dombok). Vet du något mer om bröderna?
 
Hälsningar
Ingegärd

2005-02-24, 20:36
Svar #11

Jörgen Granroth

En LARS Månsson i Sjöaryd tillhör Arnanässläkten i Virestad och min fråga är om PER Larsson född omk. 1724 bosatt 1752- i Sjörayd d. 27 Apr 1788 Sjörayd söregård kan vara en son till honom. PER Larsson gifte 14 nov 1751 med BOTIL Persdotter f. omk 1733 från Välje d. 27 Mar 1815 Sjöaryd söregård.
 
I så fall är anorna:
1. LARS Månsson, född OMK 1680.  Mtl 1717 Sjöaryd Sg Lars hustru dräng Nils piga Britta.
 
Föräldrar
 
2. MÅNS Jonsson.  Från Horshult. Han gifte sig med INGIER Ingemarsdotter.
    Barn:
    1. i LARS Månsson, född OMK 1680.
 
3. INGIER Ingemarsdotter, född OMK 1650 i Arnanäs, Virestad.
 
Far-/morföräldrar
 
6. INGEMAR Lassesson, född OMK 1610 i Arnanäs, Virestad, yrke Nämndeman.  Han gifte sig med KIERSTIN Nilsdotter.
    Barn:
      i Peder Ingemarsson, född OMK 1635 i Arnanäs, Virestad, död 1715.  Han gifte sig med Britta Olofsdotter.
      ii Lars Ingemansson, född OMK 1640 i Arnanäs, Virestad, yrke Länsman, död 1723.  Han gifte sig med Ingeborg Sunesdotter.
    3. iii INGIER Ingemarsdotter, född OMK 1650 i Arnanäs, Virestad.  Hon gifte sig med MÅNS Jonsson.
      iv Jöns Ingemarsson, född OMK 1650 i Arnanäs, Virestad, yrke Nämndeman, död 1734.  Han gifte sig med Elsa Persdotter.
      v Joen Ingemarsson.
      vi Måns Ingemarsson.
      vii Nils Ingemarsson.  Han gifte sig med Lucia Turesdotter.
      viii Per Ingemarsson.  Han gifte sig med Svenborg Månsdotter.
 
7. KIERSTIN Nilsdotter, född i Lästa, Blädinge.
 
Fjärde generationen
 
12. LASSE Jönsson, född OMK 1580 i Arnanäs, Virestad, yrke Nämndeman.
    Barn:
    6. i INGEMAR Lassesson, född OMK 1610 i Arnanäs, Virestad, yrke Nämndeman.  Han gifte sig med KIERSTIN Nilsdotter.
      ii Måns Lassesson.
      iii Lars Lassesson.
      iv Elin Lassesdotter.
      v Kerstin Lassesdotter.
      vi Gunnil Lassesdotter.
      vii Bengta Lassesdotter.
 
Femte generationen
 
24. JÖNS, född OMK 1550, yrke Nämndeman, syneman.
    Barn:
    12. i LASSE Jönsson, född OMK 1580 i Arnanäs, Virestad, yrke Nämndeman.
      ii Anders Jönsson.
      iii Olof Jönsson.
      iv Håkan Jönsson.
      v Christina Jönsdotter.
      vi Gunnil Jönsdotter.
      vii Elsa Jönsdotter.
 
Källor: ”Virestad: tradition och historia” av Oskar Petersson samt serien  
”Västan om sjön Åsnen” del 4 o 6 av Johan Nilsson

2005-02-25, 09:02
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Jörgen!
Kommmentar till ditt inlägg:
Ingemar Larsson (ej Lassesson varken på honom eller hans syskon i källorna!) hade en son Nils Ingemarsson, men han var ej gift med Lucia Turesdotter. Den NI som var gift med Lucia Turesdotter, överste Nils Hielms syster, avled 1757 i Kvarnatorp södregård, Virestad sn (70 år g:l). Han bodde 1727 i Buhult södregård, Virestad sn med hustrun. Denne Nils är son av Ingemar Persson i Kvarnatorp ohh Britta Persdotter (se inlägg ovan den 20 febr.). Den äldre Nils Ingemarsson var bonde i Wallie (nuv. Valid), Virestad sn, levde 1681, och var gift med Elsa Håkansdotter.  
Jon (ej Joen, en dialektal skrivning av Jon) Ingemarsson bodde i Steningeboda o sedan i Femlingehult, bägge i Virestad sn.
 
Ingemar Larsson i Arnanäs bodde även en tid i Femlingehult, Virestad sn. Hans hustru Kerstin Nilsdotter är dotter till skattebonden Nils Månsson i Lästad, Blädinge sn ohh Hildegiärd Svensdotter.  
Lars (Lasse) Jönsson i Arnanäs (död före 1649 6/3, kallas då salig) har ingen son Lars Larsson utan denne heter Per Larsson , död barnlös före 1657, bonde i Femlingehult, Virestad sn och gift med Karin Persdotter (levde 1657). Brodern Måns Larsson kallas även Måns Barke och är bosatt i Barkans (=Barkatorp, Brånan), Vislanda sn. Systern ELin Larsdotter bor i Målen,Virestad sn. Systern Gunnil Larsdotter är gift med Börge Eriksson i Buhult, Virestad sn och Kerstin Larsdotter är gift med Per i Bisterhult, Virestad sn. Systern Bengta Larsdotter är gift med Jöns Svensson i Appelhult, Virestad sn. Modern till syskonen heter Bengta (se Allbo dombok 1615; levde möjl. 1659, Virestad friherrskap dombok).

2005-02-26, 01:27
Svar #13

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Du har så många intressanta uppgifter i dina inlägg. Nu återkommer jag till Kvarnatorp Södergård. Där finns en Ingemar Nilsson, f 1720 (hfl). Han gifter sig 1:a gången 1753 med Karin Olofsdotter. Hon dör 1757,och han gifter om sig 1760 med Kerstin Persdotter, möjligen från Valid.
Jag har tänkt mig, att han skulle kunna vara son till Nils Ingemarsson, som dör 1757.  
Har du några uppgifter som skulle kunna bekräfta det?
Å andra sidan har Ingemar en dotter Elsa i varje äktenskap, och det för ju tanken till den äldre Nils Ingemarsson. Ingemars dotterson Per Olofsson blir också bonde i Valid.
 
Hälsningar  
Ingegärd

2005-02-26, 08:12
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ingegärd!
 
Det är möjligt att jag någonstans i samlingarna har en direkt uppgift om vem Ingemar Nilssons far är (namn, tid och gård låter mycket bekant), men just nu kan jag inte finna ut var. Däremot finns det en bouppteckning efter Nils Ingemarsson i Qvarnatorp söregård, Virestad sn ifrån år 1765 - se Allbo bouppteckningar FI:3, s 661. Detta enligt registret. Det kanske kan vara efter NI som avled 1757 ?
Ska återkomma till Hyltansläkten längre fram. Sitter vid ledig tid och skriver av uppgifter om denna släkt. Olof Persson i Kvarnatorp och Håkan Persson hade en halvbror Staffan Persson i Hyltan som avled i början av 1700-talet. Likaså en halvbror verkmästaren Sven Persson i Stockholm. Håkan Perssons söner är salpetersjudare och en blir bosatt i Åker socken, Sörmland. Känner du till vilken av gårdarna Hyltan det är de bodde på? Är det Hyltan vid Eneryda eller präststommen Hyltan i sydöstra hörnet mot Härlunda ?

2005-02-26, 18:46
Svar #15

Jörgen Granroth

Några utdrag från domböckerna om Arnanässläkten
Källa: PG Vejdes samlingar Lunds UB
 
Jöns i Aranäs  
1609 12/6 på Allbo ting klagar Jöns i Aranäs och Oluf i Horsekulla m.fl. att den tid för vid pass fyra år sen då Anders Böresson hade befallningen på Cronoberg och över dess län då gav han en bonde lov att begynna itt torp uti deras förmark bet Fiedermoen, alla desse fördes grannar till stor trång och skade och begärde syn därå.
Vadstena LA Allbo domb. 1609 s.15-16
 
Lasse i Aranäs  
Skatt: Lasse i Aranäs för en elak(!) väderkvarn penn 6 mark.
GHA Allbo domb. 1627 1/10 fol. 108v
 
Ingemar i Aranäs  
Ingemar i Aranäs har gjort landköp  och blev tagen med 3 (pund?)  humbla, är ock i rökte för mer landköp, därföre sakfälltes han till 40 d. och värdet för humblan 6 d.
Böter:
Herman Wrangel [husbonde] 13 d 5 öre 16  
Målsägaren [tydl kronan]       13    5       16
Häradet                                     6    2         8
Häradshövd                              6    2         8
GHA Allbo domb 1631  25/4  fol 10v-11
 
Lars Månsson  
1697 nämns välaktad handelsman Lars Månsson i Välje
GHA Allbo domb. 1697, 95,128
1698 fanns en kvarn vid Sjöaryd söregård Lars Månsson
Kvarnkommissionens protokoll i Kronobergs län jordebok 1721-28

2005-02-26, 22:17
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ingegärd!
 
Angående Ingemar Nilsson i Kvarnatorp södregård så är han mycket riktigt son till nämnda Nils Ingemarsson ohh Lucia Turesdotter. Detta framgår av följande:
 
Allbo bouppteckningar (VaLA) FI:3, s 661-675:
s 661:
Åhr 1765 den 30de Januarii
blef uppå Änkan Lucia Turesdotters i Qwarnatorp Söregård
och Wirestad Sochn begiäran, ytterligare uptekning,
werdering och delning företagen uppå then qwarlåten-
skap, efter the? Aflne man Nils Ingemar?ons
död i huset, ännu finnes, hwilken år 1757 med dö-
den afgådt, af underteknade; Hwarwid sig infunno
förenemde Änka samt den Aflednes barn och bröst-
arfwingar, Sönerne Ingemar Nil?on i Qwarna-
torp, Jon Nil?on i Höreda och Ture Nil?on i Stub-
balycke, hwilka alla myndige äro, så wäl som  
döttrarna Ellsa och Bengta Nilsdotter, genom
deras männer Jon Lar?on i Qwarnatorp och Per
Lar?on i östra Garanshult; hafwandes Arfwin-
garna kort efter deras Faders död, en dehlt af egen-
domen sielfwe upteknat och sins emillan delt
Sedan, Änkan erindrats, at Egendomen under Ede-
plikt upp- och framgifwa, börjades uptecknin-
gen som följer nembligen.  etc
 
I boet nämns kontanta penningar: 177 daler 27 öre
Silverföremål värderade till: 331 daler 20 2/3 öre
tenföremål värderade till: 24 daler 8 öre
mässing 4 daler 16 öre  
etc
Säkra fodringar i boet: 520 daler
Fastigheter fanns ej då Nils Ingemarsson och hans hustru i livstiden sålt
dem till sönerna Ingemar och Ture. Det nämns om Kvarnatorp och Stubbalycke;
salubrev 1750 12/11 och 1754 29/9. Även mågen Jon Larsson har köpt gårdsdel,
1/3 av 7/16delar i Qwarnatorp som ännu ej fastats [Jon Larsson har en skuld till
dödsboet på 90 daler nämns även på säkra fodringar]
Summan i boet var: 1640 daler 22 2/3 öre; efter diverse avdrag återstod en  
behållning att delas mellan änka och barn på 1469 22 2/3 öre

2005-02-28, 01:25
Svar #17

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
HJÄRTLIGT TACK för uppgifterna om Nils Ingemarsson och bouppteckningen efter honom! Det var fantastiskt att få en bekräftelse på min gissning och därmed så många nya och nygamla anor. Lucia Turesdotter var ett helt nytt namn för mig, och det låter spännande.
Några ord om Håkan Persson i Hyltan. Jag vet inte vilket Hyltan det handlar om, men med tanke på att Olof Persson i Kvarnatorp och Lars Månsson i Arnanäs är förmyndare för Håkan Perssons barn, så har jag nog tänkt mest på Övre Hyltan. Det finns en del släktrelationer mellan Kvarnatorp och Övre Hyltan i mitten av 1700-talet.  
 
Hälsningar
Ingegärd

2005-02-28, 10:06
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ingegärd!
Roligt att kunna göra folk glada  
Är du ättling till Lucia Turesdotter? Hennes bror var den på sin tid kände översten Nils Hielm, som tjänade sig upp ifrån gemen till överste och blev adlad Hielm av Karl XII. Nils Hielm var säkerligen den mest kände samtida Virestadsbon. Om hans släkt har jag flera anor bakåt, hans farfars släkt kommer ifrån Låkan.
Om Hyltan håller jag på att utreda. Är själv ättling till Jöns Jönsson i Hyltan (vid Eneryda) som  levde i slutet av 1600-talet. Den släkten har kopplingar till Björnhult och Duvelycke i Stenbrohult. Hittar du något om dem är jag intresserad.
frändligen
Niclas Rosenbalck

2005-03-02, 01:25
Svar #19

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Ja, jag är ättling till Lucia Turesdotter, för hon är väl mor till Ingmar Nilsson. Jag tar gärna mot fler uppgifter om hennes anor, om du vill dela med dig.
Din anfader Jöns Jönsson i Övre Hyltan är det den Jöns, som var gift med Bengta Månsdotter? (Källa: Oscar Petersson i Håralycke). Han var ca 55 år äldre än hon, om man ska lita på åldersuppgifterna i dödboken. Jag tror att Bengta är syster till min anfader Per Månsson i Övre Hyltan, son till Måns Persson och Ingegärd Larsdotter. Ingegärd var dotter till Lars Ingemarsson i Spånghult och Ingeborg Sunesdotter och kom alltså från både Arnanäs- och Väljesläkten.
 
Jörgen!
Ang dina avskrifter från Allbo härads domböcker
och Lasses väderkvarn i Arnanäs, så har jag antecknat att han betalade skatt för en stark väderkvarn. Vad tror du om den tolkningen?    
 
Hälsningar
Ingegärd

2005-06-12, 15:05
Svar #20

annie johansson

hej någon som vet något om vilka som bott på gården i järpanäs (hjärpanäs)i virestad småland

2005-08-02, 22:24
Svar #21

Utloggad Göran Hägersjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2016-11-30, 21:43
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med namn på make och ev. barn till den änka Bengta Pehrsdotter som 17780525 avlider i Kulla i Virestad, enligt dödlängden 90 år gammal. Hon är förmodligen identisk med den Bengta Persdotter i Kulla som 17531102 är dopvittne åt Bengt, son till Håkan Månsson och Bengta Månsdotter i Hörda Kronogård,17560307 åt Bengta, dotter till Per Bengtsson och Kirstin Persdotter i Romsalycke Wästreg. och 17560926 åt Jon, son till Clemet Jonsson och Sissa Andersdotter i Bräkneryd.

2005-08-06, 11:20
Svar #22

Bent Jørgensen

Hej 
Peter Albert Ingeman [Ingemarisson] Sjögren
Født i Vindstad [Virestad] Kronoberg Lehn cirka 1840
Emigrerede før 1866 til Danmark, hvor han arbejdede som bagersvend og senere skomager.
Kan nogen hjælpe mig videre med oplysninger om Peters liv og slægt i Sverige vil jeg være taknemmelig.
Er nogen interesserede i opysninger om Peters videre skøbne i Danmark vil det være mig en fornæjelse.
Med venlig hilsen
Bent

2005-09-07, 17:28
Svar #23

Ingela Spångberg

Finns hjälp att få med bakgrunden till
Bengt Sunesson f 1846 (17/3?) Virestad ohh
Maria Sofia Petersdotter F 1843 8/9 (Hofmantorp?)
Vill veta föd dat och plats till föräldrar,
syskon och barn.
 
Ingela Spångberg

2005-09-07, 18:40
Svar #24

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej Ingela!
 Bengt Sunesson född 1846- 03- 17 i Liljeholm Allemåla, Virestad s:n
 Döpt: 1846-03-22
 Faddrar: Håkan Palm, Liljeholmen, Carl Swensson Skärsudden, hust Elin Bengtsdotter, Elsa Christina, Brona
 Far: Sune Bengtsson
 Mor: Brita Stina Månsdotter 33 år
 
Syskon till Bengt:
Bengta född 1850-07-10
Maria född 1855-01-26
Källa: KGF:s databas
Mvh/ Torgny

2005-09-10, 12:41
Svar #25

Rune Johansson

Ingela!
Några generationer bakåt betr. Bengt Sunesson.
I:1   Bengt, född 1846-03-17
II:1  Sune Bengtsson, född 1816-04-13
II:2  Britta Stina Månsdotter, född 1813-05-04 i Ryssby
III:1 Bengt Sunessom, född 1788-11-26, död 1852 i Virestad
III:2 Nilla Jonsdotter, född 1786 i Västra Torsås, död 1858 i Virestad
IV:1  Sune Bondesson född (1733), död 1810 i Härlunda
IV:2  Botel Bengtsdotter, född (1747), död 1825 i Härlunda
 
Mvh/Rune

2005-09-12, 21:12
Svar #26

Ingela Spångberg

Rune Johansson!
Stort tack för informationen om Bengt Sunesson.
Ingela Spångberg

2005-09-18, 23:30
Svar #27

Ingela Spångberg

Ännu en fråga. Denna gång om
Oskar Wass född i Virestad Ca 1892?
Önskar veta var och när han är född och
vilka hans föräldrar och syskon är?
Tack på förhand  
Ingela Spångberg

2005-09-23, 17:11
Svar #28

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Ingela!
 
Sökte först i Sveriges Dödsbok 1947-2003 och fick fram nedanstående post. Du anger födelseår ca 1892 men jag hoppas det är rätt Oskar jag har hittat åt dig. Därefter gjorde jag en sökning i Sveriges Befolkn.reg 1890 och fick fram föräldrar och syskon.  
 
 
18840415-
 
Wass, Oskar
 
Söndrumsvägen 16 Halmstad
 
Död 12/6 1961.
 
Kyrkobokförd i Halmstad, Halmstads kn (Hallands län, Halland).
 
Född 15/4 1884 i Virestad (Kronobergs län, Småland).
 
Gift man (5/2 1907).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Sankt Nikolai, Halmstads kn (Hallands län, Halland)
Martin Luther, Halmstads kn (Hallands län, Halland)
 
Födelseförsamling i källan:
Virestad (Kronobergs län)
 
Källor:
DB, FS / DOR 61
.......................................
Källa: Sveriges Befolkn.register 1890
 
Post 1229705
 
Johansson Hvass, Karl Johan
Soldat
 
f. 1861 i Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
Gift man, far i familjen
 
Qvarnatorp Södreg
Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
Födelseort i källan: Wirestad
.........................................
Post 1229706
 
Burman, Ida
 
f. 1861 i Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Qvarnatorp Södreg
Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
Födelseort i källan: Wirestad
.............................................
Post 1229709
 
Oskar
 
f. 1884 i Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Qvarnatorp Södreg
Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
Födelseort i källan: Wirestad
.........................................
Post 1229708
 
Gustaf Julius
 
f. 1886 i Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Qvarnatorp Södreg
Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
Födelseort i källan: Wirestad
.............................................
Post 1229707
 
August Vilhelm
 
f. 1889 i Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Qvarnatorp Södreg
Virestad (Kronobergs län, Småland)
 
Födelseort i källan: Wirestad
 
Mvh
Hanne

2005-09-24, 08:06
Svar #29

Rune Johansson

Ingela!
Känner du till att Oskar Wass nedtecknat en del av sitt livs historia i en liten skrift omfattande 29 sidor?
Mvh/Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna