ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2010  (läst 2945 gånger)

2008-04-22, 10:14
läst 2945 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En ytterligare kommentar i all hast; När man forskar på Boarp är det viktigt att känna till följande; Boarps by bestod av 1 mtl skatte, 1 mtl krono(kyrko) och en kr.utjord.
Västergården var kronohemmanet (skatteköpt 1887 o 1925), Utjorden var ff krono men utesl - vad det nu kan betyda - 1927.
(Jmfr Jan Agertz, De äldsta bebyggelsenamnen i Vireda socken i Viredabygden II (1998).)
 
Är det möjligt att förstå till vilken gård Jon i Boarp hörde?
 
Lägger in en utgångspunkt som jag inte haft tillgång till vid tidigare Viredaforskning; Katekesationslängden för 1704 (Domkapitlet i Linköping EV:1, fotograferat av ArkivDigital)
Under Boarp anges följande för:
Männen:                  
Börje                    
ibid Sven
son Anders
ibid Måns
ibid Lars
ibid Måns
 
För kvinnorna:
Västergården
hust Ingeborg
dot Ingeborg (ung)
------------------
ibid hust Ingrid
dott Karin
---------------
ibid hust Elin
-----------------
Östergården
ibid hust Elin
ibid hust Karin
dott Elisabeth
 
Det är lite osäkert var Östergården tar vid i raddan samt om man kan ställa dessa uppgifter brevid varandra.
 
Skall se om jag finner mer uppgifter som kan hjälpa att sortera/identifiera.
Ewa, Har Du tillgång till mantal och kan kolla? Jag innehar endast Skafvenstedts avskrifter men vågar inte riktigt lita på dem.
Dock ser det ut som om Börje och Sven bor i Västergården, vilket skulle stämma med ovanstående. Lars och Måns bor i Östergården, men som sagt ej helt säker. Här finns anteckning om tar Svens bruk 1710, och det verkar förvirrat.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 22 april, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-22, 12:55
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ewa,
Ser att jag var ouppmärksam på att Du redan skrivet att Jon i Boarp anges i mtl från 1715. Hur länge är han med? Kan Du se det? Syns det vilken gård han tillhör?
 
F ö kan vi sannolkt kan ha nytta av min utredning med relation till namnet , där säkert mycket skulle kunna kompletteras idag. Den är gjord utan katekesationsläng eller yngre kyräk, nämnd ovan.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 22 april, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-22, 18:18
Svar #2

Utloggad Ewa Klingberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 18:26
    • Visa profil
Olle och Kurt!
Har gjort några stickprover i mtl.
 
1715 Boarp Västergård: Sven och hustru (hustru gammal)och piga
                       Nils och hustru, Måns och hustru (Måns blind) och pojken Lars
1715 Boarp Östergård:  Lars och Jon med hustruar
                       Abraham och hustru
 
1730 Boarp Östergård:  Jon och hustru
 
1738 Boarp Östergård:  Jon och hustru, dotter Maria (kladdig)
 
1741 Boarp Östergård:  Jon (kan ej se hustru), dotter Maria, son Lars
 
1743 saknas
 
1744 Boarp Östergård:  Lars ogift, moder Segrid
 
Enligt dödbok 1743 (avskrift) dog en Jon (Joen) i Boarp. Kan alltså vara den aktuelle Jon. Om den Lars som står på gården 1744 är Jons son bör alltså Jon varit gift med en Sigrid.
1757 dog änkan Sigrid, 76 år i Boarp (avskrift - bör alltså kollas mot originalhandlingar.)
Observera att jag här bara tagit med den berörda familjen. Det finns fler boende i Boarp Östergård.
 
Hälsn. Ewa
 
(Meddelandet ändrat av ewa_k den 22 april, 2008)

2008-04-22, 22:45
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Eva för mtl:s utdraget!
Har nu gått igenom LI:b1 och det märkliga är att i denna volym som är full av personuppgifter, stöter jag först på Jon i Boarp 1724 då han 12/4 ger testamente efter sitt barn. Det finns en Jon i Boarp någon gång före 1710 men därefter är det helt tomt. Avsökt t o m 1732.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-23, 14:21
Svar #4

Utloggad Kurt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2009-07-23, 19:29
    • Visa profil
Olle Elm och Ewa Klingberg    Här sitter jag nu i förskingringen och är oerhört imponerad över all den kunskap kring Boarp och de gamla wiredianerna som ni så generöst severar. Känner ni tacksamheten ? -den är mäktig !
 
Naturligtvis,Olle,slarvade jag med den gode kyrkoherdens namn. Så bör ju icke ske och jag har nu letat fram Skafvenstedts brev daterat 17/11 1948 ! Vart har tiden tagit vägen kan man ju fråga sig ? Den frågan går väl att i någon mån besvara - men då blir det en annan historia. Dock med rötter i Gränna, tomt nr 90 vid Brahegatan, där Johannes Bränn-Jonssons dotter Anna med tiden blev min farmor. Hennes morfar Jonas Jonasson, 1799-1885,i Spånarp är den trådända i släktnystanet från Boarp som jag nu så lyckosamt nappat tag i tack vare er, Olle och Ewa.
 
En fråga,Olle;jag ser att Du vid noterandet av dv för Jon i Boarps tre äldsta barn Jon 17ll1124-Abraham 17131210-Maria 1716lll5 nämner Jon Larsson. Jag läser i stället Lars i Boarp t ex 24 November föddes Jons son i Boarp och blef döpt dito Jon, W. Lars i Boarp  Jag ser W=dv eller Te(stes)=dv. Ser jag rätt eller fel ? Jag tar upp denna lilla fråga eftersom jag i andra sammanhang sett allmogens återkommande benägenhet att ge söner namn efter farfar eller morfar,således en Lars här. Råder samma ordning här ?
 
Vill Du överta kh Skafvenstedts brev från -48 så får Du det gärna,säg bara till.En kopia duger bra nu åt mig gamle man.
 
Ewa,så bra att Du noterat Jons hu Segrid,Lars moder. Jag har slagit i hfhl några generationer framåt och allt tycks stämma väl in. Tack.
 
Nu återstår ju naturligtvis några knepiga frågor. T ex Jon och Segrids bakgrund och vigsel. Som jag ser det ger kyrkoarkivet eller mtl just inga fler svar. Men ett mer välutvecklat sinne för genealogiska finesser än vad jag kan prestera ser måhända vidare vyer ?   I alla fall så har jag nu beställt hem några volymer domböcker runt 1715-1725. Det brukar ju vara nöjsam läsning och ibland också informativ i de mest häpnadsväckande sammanhang. -En sista fråga nu Olle-vad står sign LI:b1 för ?
 
Vänliga hälsningar till er bägge !     /Kurt Nilsson

2008-04-23, 16:46
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kurt,
Ang mina excerpter av födelser (ursprunget gjort av Bertil Damberg - tack till honom! - och korrigerade/kompletterade av mig):
 
Jag skulle givetvis varit tydligare. I mitt excelark står överst.
Namn, sida, födelsedatum, dopdatum, födelseort, far, mor, manlig 1, manlig 2, manlig 3, manlig 4. kvinlig 1, kvinnlig 2, kvinnlig 3, kvinnlig 4
När jag gör ett utdrag så här syns inte var det ena tar slut och det andra tar vid.
Abraham Jonsson C:1/308 17131210 17131215 Boarp Jon Lars i Boarp Abraham i Boarp hustru Karin i Släthult Britta i Släthult?  
får en annan betydelse om man går efter ovanstående. Jon är far. Lars i Boarp är manlig (dv) 1.
Jag vet således inte (ännu) vad Jon har för patronymikon. Beklagar om det förvirrade.
 
Kikar gärna på Skafvenstedts brev - min adress finns i kontot.
 
Ang LI:b1 så är det en volym Räkenskaper för kyrka som omfattar 1689-1787. (Kanske skall den kallas specialen till skillnad från de vanliga kyrkoräkenskaperna.) Denna finns tydligen inte filmad av mormonerna utan blev avfotad av ArkivDigital på min önskan. Det retade mig ofantligt att jag missat att den fanns i Vadstena hela tiden jag höll på med Vireda. Den täcker bra de stora luckor som finns i de vanliga böckerna, åtminstone för vigsel och död. (Kan f ö nämna att jag skrivet av Vireda kyräk 1650-1703 som finns i C:1 i Ecxel  - om det är något Du vill ha kollat.)
 
F ö tror jag man måste kartlägga alla i Boarps by för att få någon ordning på de här familjerna. Är osäker på om jag hinner det nu. Har dessutom inte mtl själv.
Sänder ett vykort skrivet 1923 från min Viredasamling.

Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 23 april, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av smol den 23 april, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-23, 17:38
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ewa eller någon annan,
Får jag plåga er med en mtl fråga? Så här ser Skafvenstedts avskrift av 1720-års mtl ut för Boarp.
Om man jämför den med originalet - Vad står det där? Avvikelser?

Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 23 april, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-23, 22:42
Svar #7

Utloggad Ewa Klingberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 18:26
    • Visa profil
Hej Olle!
Har kikat på mtl Boarp 1720. Tyvärr kan jag inte läsa några av kommentarerna i kanten, men det ser ut som om Skafvenstedt har lagt till även andra uppgifter.
Boarp Västergård
1 Sven och hustru
1 mågen Börje, finns 4 små barn (skulle vilja påstå att det ev. står med hustru, men markering för denna saknas)
1 Nils och hustru
Måns änka (kort kommentar i kanten som jag inte kan tyda)
1 ny åbo Måns och hustru
piga Britt(a)
(ett ord jag ej kan tyda) Ingeborg (oläslig kommentar)
 
Östergård
1 Lars och hustru
2 Jon och Abraham med hustrur
Någons? hustru Sara, man död, hu utfattig (samt två ord till)
sold Måns ogift.
 
Kanske någon annan kan tyda orden jag inte fixar - går säkert med lite tålamod och kunskap. Jag kan inte heller se var uppgifterna om mantalen som Skafvenstedt anger är hämtade.
 
Hälsn. Ewa
 
(Meddelandet ändrat av ewa_k den 23 april, 2008)

2008-04-24, 07:24
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Ewa!
Fick också bilder på mantalet av Kristina Edström (tack!) och har nu lagt ut den första delen under . Skall bli intressant att se var vi hamnar till slut.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-24, 14:43
Svar #9

Utloggad Kurt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2009-07-23, 19:29
    • Visa profil
Ewa Klingberg    Hej.Boarp igen en liten vända:  i mtl t ex 1709 Lars o Måns o hustrur =4  och samma för 1715 men då Lars o Jon eller slutligen år 1720  noterasJon oAbraham o hustrur =4   således noterat på samma rad under rubr Boarp Österg -skall det då tolkas som delägarskap i den del av Österg som ibland anges före namnen -t ex 1/3- ?  Är man delägare så är man väl  
troligen också släkt på ett eler annat sätt ?
 
Hälsn.  Kurt N-son

2008-04-24, 15:29
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kurt,
Om Du kollar under länken läshjälp ovan, så ser Du hur originalet för Västergården ser ut. De här 1/4 har nog Skafvenstedt hittat på. (Lägger ut Östergården när tolkning av Västergården är klar).Eftersom Västergården var krono kan man väl endast tala om brukningsdelar, även om sådana ibland - möjligen ofta - också gick i arv.
När det gäller folket på skattegården/Östergården menar även jag att de sannolikt är släkt. Hur, kanske vi kan utröna genom domboksstudier ...
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 24 april, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-24, 19:43
Svar #11

Utloggad Ewa Klingberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 18:26
    • Visa profil
Enligt ett register som jag har nämns några boarpare i Domböckernas småprotokoll. Det handlar om Sven Nilsson och hans hustru Elisabeth Persdotter i Boarp. Detta par nämns 1710. På samma sida återfinns även Abraham Nilsson i Boarp. Redan 1690 finns en Börje Andersson i Boarp, nämnd i småprotokollen. Kanske något att titta närmare på.
Hälsn. Ewa

2008-04-25, 16:36
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Niclas Rosenbalck har gett oss god hjälp under . Jag har nu lagt in också Östergården för tolkning.
 
Ewa, Kan Du möjligern ange sidnummer för domboksuppgiften ovan, så blir det lättare att finna den? Om jag inte missminner mig ligger uppgifterna, köpebrev och annat lite huller om buller, men det är kanske ett uppbudsdatum Du anger.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-26, 21:37
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Niclas utredning av mantalslängden 1720 för Boarps by är så viktig att jag lägger in den och kommentarer även här, för att den skall vara lättillgänglig i vårt arbete: (för att även se originalen klicka på länken ovan)
 
1 Boarp Wgård  
1 Swen och hustrun /1/1 2  
1 Mågen Börge och h. /1/-/ 1 br 1/8 f[...?] med 4 små barn.  
1 Nils och hustrun /1/1/ 2  
Månßas Enkia - updraget br til (***) [sista ordet skymt i mittuppslag - gissningsvis: sonen?]  
1 Ny åbo Måns och hust /1/1 2  
pigan Britt[a] / 1[pigokolumn] /1  
Ibidem Sold: Ingeborg /-/ förryckt gahlen  
 
f:et efter mågen Börges rad står för en förkortning, kanske förmedlat med syfte på 1/8 bruket, men knappast för finns.  
br = brukar, bruket - dvs i syftning på gårdsbruk  
soldater var mantalsbefriade, men däremot inte deras hustrur - men i ovanstående fall förryckt [och] gahlen så var detta ett skäl för befrielse.
 
Notisen med 4 små barn som tillagts ska nog ses i belysningen av att bruket inte var bärkraftigt, vilket kan förklara förmedlingen till 1/8. I notisen ser man att hustrun är den som är befriad ifrån mantalsskatt och orsaken bör vara just dessa 4 små barn som skulle försörjas. Skälen till befrielser variera rätt mycket och ger näring åt fantasin för tolkning. Det var säkerligen rätt godtyckligt ifrån häradsskrivarna hur man uttryckte sig i längderna. I grund handlade det om fattigdom och dålig bärkraft i jordbruket där avkastningen inte blev som kronan förväntat.  
 
Ibm östregård  
1 Sk: Lars och hustrun /1/1/ 2  
2 Jon och Abraham med h /2/2/ 4  
K:tS: hust Sara M. död h: utfattig (med?) (barn***??)  
Sold: Måns ogifft  
 
Läser det som Sk: framför Lars - vad detta nu avser ?  
K:tS: = Knektstufvan (dvs knektstugan)  
 
Vad som står sist i notisen efter hustru Sara som bor i soldattorpet går jag bet på - finns det någon liknande ord för någon annan befriad i mantalslängden?
 
Tack igen Niclas!
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 26 april, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-28, 09:56
Svar #14

Utloggad Ewa Klingberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 18:26
    • Visa profil
Hej alla Boarpsintresserade!
Återknyter till anteckningarna i Domböcker och Småprotokoll. Börje Andersson nämns i Norra Vedbo dombok år 1690 sid 43. Abraham Nilsson och Sven Nilsson samt dennes hustru Elisabeth Persdotter nämns i de utbrutna småprotokollen för Norra Vedbo Härad 1710 sid 282. I det senare fallet handlar det om Östergården, Boarp.
Mvh Ewa

2008-04-28, 20:19
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ewa,
Är inte riktigt säker på att jag hänger med; Möjligen har jag missat denna anteckning från 1710 där enligt mina anteckningar pagineringen på ex vis juni-tinget 1710 ligger på 496 ff.
Som Du säkert förstår är det mycket intressant att se vad det står i denna anteckning. Har Du den eller bilden?
 
Möjligen är denne Abraham Nilsson densamme som jag tror dör i Boarp 1766 och möjligen är son till Nils Abrahamsson i Boarp, vilken får barn i Boarp 1693-98; sannolikt son till Abraham Israelsson i Boarp död 1677.
Jag hinner inte lägga in så många uppgifter idag, men det kan nämnas att det i 1717 års mantal (tack Kristina E!) blir tydligt att östergården är uppdelad i tre enheter:
1/3 Lars och hustru
1/3 Jon och hustru
1/3 Abraham och hustru
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-04-28, 23:50
Svar #16

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Den här diskussionen har jag följt med intresse, även om jag inte hunnit sätta mig in i alla turer. Även min forskning går tillbaka till Boarp och
när jag läste Olles senaste kommentar här ovan måste jag göra ett inlägg.
 
Abraham Nilsson i Boarp dör 10 sept 1746, 85 år gammal. 1744 dör Abrahams svärmoder Elisabeth i Boarp, 87 år. Stämmer åldern här bör Abraham ha en betydligt yngre hustru. Troligen så har han varit gift 2 gånger. 1737 dör Abrahams hustru i Boarp (ingen ålder angiven).
 
Av mina anteckningar framgår också att Abraham i Boarp vigdes 1712.
 
MVH  Barbro

2008-04-29, 21:00
Svar #17

Utloggad Ewa Klingberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 18:26
    • Visa profil
Hoppsan - en jättebild av Norra Vedbo Härad småprotokoll 1710.
 

 
Hälsn. Ewa

2008-04-29, 22:59
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Barbro och Ewa!
 
Barbro,  
Vad bra att Du lade in Din uppgift! Här behövs alla vinklar för att få detta rätt. Har Du koll på vem den Abraham Nilsson i Boarp var, som dör 1766 och anges 86 år gammal? Förmodar att jag satt honom som son till Nils Abrahamsson i Boarp, då det såg mer möjligt ut att han skulle kunna vara son till denne, men jag är långt ifrån säker.
 
Ovan visar Du Ewa - hur Du nu fick in den bilden i AF - att Abraham Nilsson 1710 12/11 köper 1/3 i hela Boarp östergård (skattegården alltså) av en Sven Nilsson och dess hustru Elisabeth Persdotter. Summa: 140 Dlr kmt.
 
Jag kan komplettera med följande:
1708 20/2 låter Måns Olsson uppbjuda 1/3 av hela skattegården Boarp Östergård, som han köpt av Israel Abrahamsson, för 46 Dlr 21 sk(?) och 3 öre Smt; Dock att säljaren förbehåller sig halvparten av den del, som bemälte skattejord tillyder, och skall vara 1/6 i sågekvarnen.
 
1696 22/5 och 17/9 1708 låter Lars Nilsson uppbjuda Elias Abrahamssons andel i Boarp, som han inlöste för 20 Dlr smt, dito i expencer och ????? en daler smt.
 
Utifrån dessa uppbud skulle nästan alla delar av Boarps östergård vara uppbjudna.
 
Vilka är då personerna som säljer?
Sven Nilsson och Elisabeth Persdotter är okända för mig.
Elias Abrahamssons namn har jag inte sett förut - vad jag kan minnas.
Israel Abrahamsson, skulle kunna vara bonden i St Björkenäs östergård, död sannolikt 1716 då tp betalas för Israel i Björkenäs och dess hustru. Bårkläde för Israel i Björkenäs.
Han uppbjuder 1707 24/4 tillsamans med söner na Abraham och Per delar av skatterättigheten på Östergården i St Björkenäs.
Om man vill ha en uppfattning om var han och hustrun förekommer i dv-sammanshang kan följande vara intressant:
1689 hos Sven i Boarp tillsammans med dr Lars Persson i Boarp, Börjes hustru Ingeborg i Boarp, pig Lisbeth i Boarps östergård
1694 hos Håkan i Boarp, tillsammans med gubben Nilsas hustru i Boarp, Svens dotter i Boarp
1695 hos Jöns Jonsson i Boarp, tillsamans med Börjes hustru i Boarp,  
1696 hustrun dv hos Nils Abrahamsson i Boarp,
o s v
Kvällen är sen och jag tror jag skrivet om detta under länken ovan redan.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-10-02, 22:42
Svar #19

Utloggad Börje Williams

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 16:13
    • Visa profil
Hilma Kristina Karlsdotter föds 1868 (datum ?) i Vireda Småland.
Hennes föräldrar ?
Gifter sig med slaktaren Axel Simon Svenborg.
Börje

2009-10-03, 07:36
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hilma Kristina Karlsdotter
Hej,
Den enda Hilma Kristina som föds 1868 i Vireda socken är en dotter till torparen Karl Johan Karlsson och hu Johanna Johansdotter. (Källa: Vireda C:7, uppslag 17)
Söker dem i husförhörslängden och finner följande:

(Källa: AI:13 sid 149)
Blir först inte riktigt klok på vad det står för en överstruken titel, men det bör vara inhyses; Precis ovanför på sidan - med rubriken Löfstad - förekommer backstugan Karlsnäs; Där bor nu Karl Johan Karlssons föräldrar, de tidigare torparna på Lövstad. Dessa är:
Karl Johan Svensson f 1804 20/6 i Lommaryds sn
hu Lena Persdotter f 1798 4/7 i Barkeryds sn
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-10-03 07:41)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-10-03 07:43)
Vänligen,
Olle Elm

2009-10-03, 08:07
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hilma Kristina Karlsdotter  
Kollade modern Johanna Johansdotter, då hon själv är född i Vireda sn:
1827 24/7 föds Johanna, dotter till bonden Johannes Jonsson i Hesta och hu Sara Lena Danielsdotter.
Lägger in en bild från hfl:

Som Du ser är familjen struken; De har 1842 flyttat till Prästgårdens ägor.
Det kan noteras att båda föräldrarna är födda i Vireda sn.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-10-03, 12:35
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hilma Kristina Karlsdotter  
Kollade lite extra på modern ovan - Sara Lena Danielsdotter- då jag tyckte mig känna igen namnen.  
I avskriften anges f 17970626 Sara Helena, Daniel Larsson o Sara Svensdotter i Stora Björkenäs.
I hfl AI:4 sid 28 framgår att Dan[iel] Larsson anges född 1764 8/11 och död 1809 - båda i Vireda socken.
I avskriften anges f 17641109 Daniel, Lars Persson o Lisa Hagström i ?
I Vireda C.2 sid 45 framgår att det handlar om födelseplatsen St. Börkenäs.
För en Viredaforskare blir det genast tydligt att Du på detta sätt kommer in på kända Viredasläkter; Lisa Hagström är född 1732 23/1 i Bohult, Haurida socken, dotter till länsmannen Olof Hagström, död 1734 10/2 i Bohult. (Hans härkomst är ännu ej färdigutredd.) Modern var Maria Asping, f 1687, döpt 24/5 i Främsteby kronogård, Vena sn och död 1772 18/3 i Grankärr, Vireda sn, dotter till kyrkoherden i Vireda Alexander Jonae Asping f c:a 1650, död 1723, 23/11 i Vireda prästgård, Vireda sn och hu Maria Danielsdotter Schmalzia, född 1653, 13/6 dpt(?) i Linköping och död 1733 22/7.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-10-03, 16:46
Svar #23

Utloggad Börje Williams

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 16:13
    • Visa profil
Ett stort tack till Olle för snabb och korrekt information !!!
Börje Williams

2010-01-04, 17:17
Svar #24

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Har någon stött på den förkortning som står efter Rupphults? Bräknebo som står under var ett torp under Rupphult.
Allt står att läsa i Vireda AI:2 bild 32/35, sida 0043.
 
Kerstin Cewers  

2010-01-04, 17:47
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Hittar inte den sida Du söker. Kan Du ge mig GIDnumret så skall jag därefter försöka se hur det ser ut i ADOnline.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-04, 18:27
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nu fann jag det: (Vireda AI:2 sid 43)

Är inte säker på vad det står ovanför Bräknebo. Kan det vara Rupphults ägor som menas?  
Är det något särskilt Du letar efter?
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-04 18:30)
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-04, 20:37
Svar #27

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Hej!
Det är så att Bräknebo står även på föregående sida, då med andra invånare. Men de flyttar och då skrev nog prästen den nya torparfamiljen längre fram i boken. Annars var jag inne på att det kanske fanns två torp, något som inte har framkommit någon annanstans. Det finns dock något som kallas Nybygget och dit flyttar de ibland från Bräknebo. Var det torpet fanns vet jag inte. Kanske det är det vi kallar Lilla Tallebo, som inte heller finns kvar.
Det jag ytterst är ute efter är historien om Bräknebo och människorna som bott där genom tiderna och hur länge det funnits.
Men du har nog rätt i att det kan vara ägor som menas. Tack för tipset!
 
Mvh
Kerstin Cewers

2010-01-04, 21:46
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen Kerstin,
Kollade lite i mina baser och fann den första benämningen 1719, men har satt ett frågetecken på socken; Troligen stämmer det då Håkan i Bräknebo nämns dv redan 1721:
Per Persson   C:1/315   17190218   17190222   Boarp   Per      Dv: Anders i Vireda   Lars i Boarp   dr Måns i Prästgården      hustru Ingrid i Bohult   hustru Sigrid i Boarp   pig Kerstin i Bräknebo (? sn)
Lars Persson   C:1/318   17211206   17211210   St Hultrums ägor   Per      Dv: Nils i Hultrum (ägor?)   Håkan i Bräknebo   Johan i Hestra      hustru Ingeborg i Rupphult   h Marit i Släthult   pig Ingrid i Idhult
 
Födda 17350602 Per, Lars Larsson, torpare, o Kerstin Håkansdr från Bräknebo  
 
Kanske finns det redan 1701 - men denna födelsenotis ifrån Haurida har jag inte kollat själv:
Sven Olofsson   17010214   Fråstorp   Olof Olsson      Dv: Lars i Penarp ?   Per i Bräknebo ?         hustru ? Elsa ? i Boarp   pig Britta i Rödjan
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-05, 08:26
Svar #29

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Tusen tack!  
Jag kommer aldrig så långt tillbaka för jag lyckas inte tyda texten så jag kan vara säker på att det blir rätt. men någonstans har jag också sett Kerstin i Bräknebo som dopvittne. Så spännande! Jag ska försöka titta på födelsenotisen från Haurida.
Då har jag kommit betydligt längre tillbaka än de första hfl.
 
Mvh
Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna