ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valdshult  (läst 3196 gånger)

2012-04-06, 18:45
läst 3196 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Söker upplysningar om följande nyupptäckta anor i Valdshult:
 
1. Abraham Svensson född ca 1667 (var då?), död 1754 i Lilla Öjhult, Valdshult. Gift 1699 med efterföljande
 
2. Margareta Persdotter död ca 1736 i Lilla Öjhult. Vem var hennes far Per? Hennes mor hette Elsa Persdotter (levde 1697) och var dotter till Per Larsson ohh Marit Arvidsdotter i Lilla Öjhult. Marit i sin tur var dotter till Arvid Håkansson ohh Marit Svensdotter som båda levde 1644. Den senare syster till Sven Svensson och Elsa Svensdotter som alla hade arv i Lilla Öjhult (efter sin far?).
 
3. Ingierd Svensdotter Född ca 1724. Vem är hennes föräldrar?. Hon kan vara den Ingierd Svensdotter som föddes i Tuddebo 1724. Hon dog 1760 i Lilla Boarp, Valdshult.  Gift med Arvid Abrahamsson (Ullberg) född 1714 i Lilla Öjhult, Valdshult som son till ovanstående Abraham Svensson.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-04-06 20:28)

2012-04-07, 16:02
Svar #1

Utloggad Gunvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 22:24
    • Visa profil
    • www.tuddebo.se
Hej Martin!
 
1 Abraham var född i Bubbarp Stengårdshult.
 
2 På denna fråga har du ju redan alla svar själv. Jag har inte något mer namn på Per.
 
3 Ingegerd kom från Tuddebo. Hennes far var soldat Sven Persson mellan åren 1716 - 1739. Hon gifte sig mycket riktigt med Arvid Ullberg, icke att förväxla med Arvid Abrahamsson som gifte sig med Karin Svensdotter 1762. Ullberg bodde på Stora Boarp och Abrahamsson på Lilla Boarp.
 
Alla dessa uppgifter plus mycket mer, finns i vår hembygdsbok Dörren till Valdshults socken som går att köpa genom mig. 250 kr + frakt
 
Med vänliga hälsningar  
Gunvor

2012-04-08, 00:57
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Gunvor,
 
Tack för ditt svar!
 
1. Jag märkte det också efter jag skrev mitt inlägg, såg kopplingen dit, men vilka var hans föräldrar?
 
2. Okej, tack ändå  
 
3. Jag får det till en och samma Arvid. Arvid Abrahamsson (Ullberg) var först gift med Ingegerd Svensdotter under tiden han var soldat på Stora Öjhult (Du skrev Stora Boarp, men generalmönsterrullan 1744 säger Stora Öjhult, råkade du skriva fel?). Han blev antagen som soldat 1743-01-17 men redan i GMR 1744 står det Karlen förliten Casseras.
 
Från mantalslängden 1746-1749 finns han omväxlande i Lilla Öjhult och i Stora Öjhult som reservsoldat. Arvids och Ingierds dotter Margareta Arvidsdotter född 1745 är min ana. Margareta döper en son till Abraham, vilket pekar på att Arvid Ullberg och Arvid Abrahamsson var samma person. Med vid detta dop som vittne är Arvid Abrahamssons andra hustru Karin Svensdotter!
 
Vidare verkar Arvid och hans hustru Ingierd, efter Arvids korta period som soldat och sedan som reservsoldat, ha bosatt sig i Lilla Boarp (i mantalslängden 1755 finns han och hustrun och det står att han är ganska fattig). I Boarp dör nämligen hustru Ingierd Svensdotter endast 36 år gammal år 1760. Arvid gifte då om sig 1762 med Karin Svensdotter. Att Arvid varit fattig förklarar varför han inte finns med i mantalslängderna efter detta. Det vore även lite märkligt (men inte omöjligt) att Arvid Abrahamsson, om han inte skulle vara identisk med Arvid Ullberg, gift sig första gången 1762 vid hela 48 års ålder. Har du något som säger att det inte är samma person?
 
Jag undrar om du kan redogöra för vilka bevis har ni hittat för att Ingegerd var dotter till soldaten Sven Persson i Tuddebo och vad hette dennes hustru?  
 
PS. För att eventuellt öka förvirringen så flyttar en Arvid Svensson med sin hustru Karin Svensdotter från Bubbarp i Stengårdshult till Boarp år 1764 enligt Stengårdshults flyttningslängd.  
Se bl.a:
Stengårdshult AI:1 (1749-1773) Bild 8 / sid 5 (AID: v21961.b8.s5, NAD: SE/VALA/00347)
Stengårdshult BI:1 (1743-1851) Bild 137 / sid 265 (AID: v36178.b137.s265, NAD: SE/VALA/00347)
 
 
med vänliga påskhälsingar
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-04-08 02:15)

2012-04-08, 11:14
Svar #3

Utloggad Gunvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 22:24
    • Visa profil
    • www.tuddebo.se
Hej Martin!
 
1 Har endast hållit mig till Valdshult.
 
3 Det kan möjligen vara samma person, men det får du stå för den uppgiften. Jag ställer mig tvivlande eftersom Ullberg var född omkring 1723 enligt Enar Skillius som var en stor forskare av det militära livet. Abrahamssom var född 1714 och var svårt skadad i sitt bröst efter en olycka i sin ungdom enligt Mo härads dombok. Det låter rätt så osannolikt att han antagits till soldat med denna skada. Men jag lämnar detta helt öppet. Det är möjligt att du får ihop detta ändå. Jag sitter inte på några sanningar.
Sedan att Ullberg var soldat för Öjhult tog jag för givet att du visste eftersom du verkar kunna detta.
Mer om detta i Mo härads kompani av Enar Skillius.
 
Att en Ingegerd Svensdotter var från Tuddebo råder det inga tvivel om eftersom du kan se det i födelseboken du nämnde i första inlägget. Men sen att det är identiskt med den som gifte sig med Arvid Ullberg kan jag inte bevisa, endast med slutledningsförmåga anta detta eftersom socknen är väldigt liten och det var mycket vanligt att soldatbarn gifte sig med soldater. Modern heter Kerstin Jönsdotter.
 
Mvh
Gunvor

2012-04-08, 11:48
Svar #4

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Gunvor!
 
Tack för svar! Ullberg var enligt generalmönsterrullan 1744 mycket riktigt född ca 1723, av erfarenhet litar jag dock inte helt på åldrarna i generalmönsterrullorna. Så just denna uppgiften omöjliggör inte mitt resonemang, men det går inte att komma ifrån att skillnaden mellan 1714 och 1723 är besvärande.
 
Ej heller jag sitter på några absoluta sanningar, men beläggen utifrån min Margareta Arvidsdotter som döper sin första dotter (barnen är födda i närliggande Källeryd) till Ingierd (Ullbergs hustrus namn) och sin andra son till Abraham (Arvid Abrahamssons faders namn) samt har Arvid Abrahamssons hustru Karin som dopvittne, samt att Margareta anges vara född ca 1746 när hon dör, och Arvid (Ullberg) och Ingegerd får en dotter Margareta 1745 i Valdshult gör att det starkt pekar på detta.
 
Noterar även idag att när Margareta (dtr till Arvid Ullbreg och Ingegerd) föddes 1745 är en hustru Elsa i Swinhult gudmoder. Denna Elsa är eventuellt identisk med hustru Elsa Abrahamsdotter (född 1703, dtr t. Abraham Svensson) som dog i Svinhult 1773-08-16 och detta skulle således innebära att en syster var dopvittne. Även en Per i Lila Öjhult var dopvittne, vilket eventuellt är Per Abrahamsson död i Lilla Öjhult 1780.
 
Det domboksmål du nämner låter mycket intressant. Vilket år förekommer det i domboken?
 
Jag håller med dig till fullo om Ingegerd Svensdotter.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-04-08 12:49)

2012-04-09, 12:24
Svar #5

Utloggad Gunvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 22:24
    • Visa profil
    • www.tuddebo.se
Hej Martin!
 
Det fanns en man vid namn Gustav Andersson i Valdshult som på sin tid satt mycket uppe i Vadstena och läste domböcker från Mo härad. Dessa skrev han av och de avskrifterna har jag för tillfället.
Detta har han skrivit i sin bok: Mo dombok 1741 1/10 Arvid boende hos sin broder Per Abrahamsson, har i sin ungdom fallit under ett träd och sönderbrutit sitt bröst. Fri från mantal då han icke kunnat göra något arbete.  
 
Mvh
Gunvor

2012-04-09, 17:13
Svar #6

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Tack, ja det sätter ju en del käppar i hjulet för identifieringen med Arvid Ullberg eftersom det var redan 1741!
 
mvh
Martin

2013-02-11, 07:11
Svar #7

Utloggad Claude Hire

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-05-08, 05:46
    • Visa profil
I am trying to verify the birth place and parents of Peter Magnuson. Born 25 Jan 1838. I have Husforhor for him in 1862, Byarum, Jonkoping Vol AI:18 page nr 311/0. Ort listed is Valdshult and Flyttad is listed as Stengardshult. Peter married Justina Swensdotter 18 Dec 1861 in Byarum and later emigrated to the US in Nov 1870. Justina and 4 children followed him to the US in May 1872. I was able to obtain some of this information on this forum in Feb 2005. Ancestry recently obtained the Genline records and I have continued my research.  
 
I looked at birth records in Valdshult and found a birth record for Peter 25 Jan 1838 and some of his siblings. I also found a Husforhor for Peter in Valdshult and Peter's birth is listed as 25 Jan 1838.
The Valdshult is Vol A1:5, 1841 - 1855. The parents from Peter's death record in Noble Co, Indiana lists his parents as Havard Magnuson and Tena Hokenson. The Husforhor lists the parents as Mangus Andersson and Stina Gabrielsdotter.  I am wondering if I have the correct parents for Peter. I would appreciate any help in this matter.
Thank You,
Claude Hire

2013-02-11, 09:22
Svar #8

Utloggad Gunvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 22:24
    • Visa profil
    • www.tuddebo.se
Hej Claude!
 
Eftersom jag är dålig på engelska, skriver jag på svenska och hoppas att någon är vänlig och översätter detta åt dig.
Du har hittat helt rätt Peter. Varför namnen på hans föräldrar har blivit så i Indiana vet jag inte. Men de heter Magnus Andersson och Stina Gabrielsdotter. Jag har följt Peter eftersom han är bror med min Mormors Mor Klara. Jag hittade då att han flyttade till Byarum och gifte sig med Justina Svensdotter och att de sedan emigrerade till Amerika.
Det finns en ny hembygdsbok där Trollakulla och Peter med familj är med, som heter Dörren till Valdshults socken utgiven 2011. Jag har också skrivit en roman som handlar om Peters syster Klara och hennes liv som heter .... och sången bar honom utgiven 2008.
Hälsningar  
Gunvor Carlsson

2013-02-11, 20:11
Svar #9

Utloggad Claude Hire

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-05-08, 05:46
    • Visa profil
Gunvor,
Thank you so much for your reply to my post. I am extremely happy to have found Peter Magnuson's parents. Based on your information we are 3rd cousins once removed.  
 
I was able to copy and paste your response into the Google translator - Swedish to English and it did a very good job. Also one of my wife's stitchery friends was born in Sweden and she will be taking your post to her today. I will use google translator on
this post and post in English and Swedish. Let me know how well the Google translator
works.
 
Peter emigrated to America in Nov 1870 followed by Justina and 4 children in May 1872. They eventually settled in Lagrange Co, IN and later moved a few miles south to Noble Co, IN. He was a farmer and they raised 11 children, 6 girls and 5 boys. Amos Magnuson born in 1876 is my great grandfather. He married Elva Campbell in 1899 and had 8 children, 5 who reached maturity. Their oldest and my namesake Claude was born in 1899. He married Ethel Zimmerman in 1920 and my mother Hermona Magnuson was their only child. She married Thomas Hire in 1939 in Ligonier, Noble Co, IN. I am the middle child of 3 sons. I was born in 1947. I went to Indiana University and joined the US Navy and had a 21 year career as a Surface Warfare Officer. After my Navy career I studied cartography at the University of Idaho and then worked for Spokane County, WA government. I retired in 2010 and currently live in Spokane. I am married and have two young adult children. I love to travel and genealogy, golf and gardening are my hobbies. I am a member of the Eastern Washington Genealogy Society and a past president.
 
I would love to provide you more information on Peter's descendants if you would like.
 
I would also appreciate any additional information on Magnus Andersson and Stina Gabrielsdotter.
The house records are hard to decipher as to which parish Magnus and Stina are from. Also I would be interested in their death dates. Also I am having trouble determining all the siblings of Peter and Clara. And I would be interested in how you are descended from Clara.
 
I would love to read your book if there is a translation available. I assume that Trollakulla is the name of the farm where and Clara lived.
 
And I just googled your name  and I found a Gunvor Carlsson on Facebook living in and or from  Valdshult. Don't know for sure if that is you but it might be.
 
Although my formal name is Claude I go by Bill.
 
Regards,
Bill Hire
 
 
Gunvor,
Tack så mycket för ditt svar till mitt inlägg. Jag är oerhört glad över att ha hittat Peter Magnuson föräldrar. Baserat på din information är vi 3. Kusiner när de avlägsnats.
 
Jag kunde kopiera och klistra in ditt svar i Googles översättare - svenska till engelska och det gjorde ett mycket bra jobb. Också en av min frus Stitchery vänner född i Sverige och hon kommer att ta ditt inlägg till henne idag. Jag kommer att använda Google Translator på
det här inlägget och post på svenska och engelska. Låt mig veta hur väl Google översättare
verk.
 
Peter emigrerade till Amerika i Nov 1870, följt av Justina och 4 barn maj 1872. De bosatte så småningom i Lagrange Co, IN och flyttade senare några miles söder till Noble Co, IN. Han var en bonde, och de tog 11 barn, 6 flickor och 5 pojkar. Amos Magnuson född 1876 är min farfars far. Han gifte sig med Elva Campbell i 1899 och hade 8 barn, 5 som nådde mognad. Deras äldsta och min namne Claude föddes 1899. Han gifte sig med Ethel Zimmerman 1920 och min mor Hermona Magnuson var deras enda barn. Hon gifte sig med Thomas Hyra 1939 i Ligonier, Noble Co, IN. Jag är mitt barn 3 söner. Jag är född 1947. Jag gick till Indiana University och gick den amerikanska flottan och hade en 21 år lång karriär som Surface Warfare Officer. Efter min Navy karriär jag studerade kartografi vid University of Idaho och sedan arbetat för Spokane County, WA regering. Jag gick i pension 2010 och för närvarande bor i Spokane. Jag är gift och har två unga vuxna barn. Jag älskar att resa och släktforskning, golf och trädgårdsarbete är mina hobbies. Jag är medlem i östra Washington Släktforskning Society och en tidigare president.
 
Jag skulle älska att ge dig mer information om Peters ättlingar om du vill.
 
Jag skulle också uppskatta ytterligare information om Magnus Andersson och Stina Gabrielsdotter.
Huset register är svåra att dechiffrera om vilken församling Magnus och Stina är från. Jag skulle också vara intresserad av deras död datum. Också jag har problem att bestämma alla syskon Peter och Clara. Och jag skulle vara intresserad av hur du härstammar från Clara.
 
Jag skulle älska att läsa din bok om det är en översättning tillgänglig. Jag antar att Trollakulla är namnet på gården där och Clara bodde.
 
Och jag googlade just ditt namn och jag hittade en Gunvor Carlsson på Facebook bor i och eller Valdshult. Vet inte säkert om det är du, men det kan vara.
 
Även om min formella namn är Claude jag går av Bill.
 
Hälsningar,
Bill Hyra

2013-02-12, 22:52
Svar #10

Utloggad Gunvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 22:24
    • Visa profil
    • www.tuddebo.se
Hej Bill!
 
Det gick alldeles utmärkt att läsa översättningen, även om några ord blev lite fel.
 
Det var mycket information som du skickade. det var intressant att veta vart Peter bosatte sig.  
Jag måste rätta en uppgift jag gav dig. Magnus hette Arvidsson och inte Andersson.
Hembygdsboken jag nämnde finns inte översatt till engelska så här får du lite uppgifter.
 
Magnus Arvidsson      1802-05-09 i Åsenhöga  död 1890-02-11
Stina Gabrielsdotter  1806-12-05 i Åsenhöga  död 1888-01-27
d Ingeborg            1834-10-26 i Valdshult
d Clara               1836-01-14 i Valdshult
s Peter               1838-01-25 i Valdshult
d Ingrid Stina        1840-02-05 i Valdshult
d Josefa              1842-01-26 i Valdshult
d Eva                 1843-09-28 i Valdshult  död 1857-09-18
d Johanna             1846-02-09 i Valdshult  död 1846-02-21
 
Detta var hela familjen. De bodde på ett litet torp som hette Trollakulla. Där finns ingen bostad nu, men marken hålls öppen och man kan besöka platsen. Det ligger nära Åsenhöga socken. Både Magnus och Stina var födda i Åsenhöga.
Jag härstammar från Clara. Hon blev piga hos en änkeman i ett torp i närheten. Han hette Johannes. Hans första familj dog i rödsoten 1857. En svår magsjukdom. Johannes och Clara gifte sig 1859. De fick tre barn. Sonen August blev med tiden byggmästare och byggde den kyrka som nu finns i Valdshult. Dottern Johanna blev min mormor. En dotter Anna Kristina dog tidigt.
Johanna gifte sig 1904 med Oskar Johansson Lilla Tuddebo och bosatte sig på Varperydet. Där föddes min mor Thyra 1910. Hon hade fyra syskon.
Thyra Johansson gifte sig 1941 med min far Ivar Nilsson från Stora Öjhult. De bosatte sig på Stora Tuddebo och de fick tre barn, varav jag är yngst och föddes 1948.
Jag bor numera i Lilla Tuddebo där min morfar och även hans far var födda.
 
Namnen på boställerna jag nämner ligger alla i Valdshults socken. Det är en liten socken i Småland i södra Sverige.
 
Den roman jag skrivit handlade om Johannes och hans första familj samt Clara och deras liv tillsammans. Den finns inte heller översatt till engelska.
 
Du har hittat rätt Gunvor Carlsson på Facebook. Jag har även en hemsida www.tuddebo.se
 
Vill du ha mer kontakt kan du skicka mail. Adressen finns på mina kontaktuppgifter.
 
Hälsningar
Gunvor Carlsson

2014-10-28, 14:57
Svar #11

Utloggad Jan Sundqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 723
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 17:06
    • Visa profil
Hej,
 
Enligt Valdshult C:1 sid 81 avlider Erik Månsson i Lilla Öjhult av ?
 
den 9 April 1758. Enligt JBGF är han född 1731, men det framgår inte var.Vid giftemålet med hustrun Karin Andersdotter (Stengårdshult BI:1 Ver:a sid 7)verkar det som om bägge kom från Tåbo, Stengårdshult.

 
Kan någon hjälpa mig med vad Erik dog av och var han är född?
 
Mvh
 
Janne

2014-10-28, 17:12
Svar #12

Utloggad Gunvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 22:24
    • Visa profil
    • www.tuddebo.se
Hej Jan!
 
Erik drunknade i den närbelägna sjön Gärdessjön.
Han var född på gården ca 1730 av Måns Eriksson och Karin Svensdotter. Hans hustru Karin kom däremot , helt riktigt från Tåbo i Stengårdshult.
Om allt detta kan du läsa i vår hembygdsbok Dörren till Valdshults socken. Där finns även släkten utredd framåt.
 
MVH
Gunvor

2015-03-15, 00:40
Svar #13

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Hej!
 
Soldaten Arvid Wall verkar leva i husförhören 1792-1810: Öreryd AI:2 (1792-1810) Bild 90 / sid 205 (AID: v22952.b90.s205, NAD: SE/VALA/00481)
 
I husförhören 1810-1826 står det dock om hans hustru soldat enkan Ingeborg Gabrielsdotter.: Öreryd AI:3 (1810-1826) Bild 47 / sid 75 (AID: v22953.b47.s75, NAD: SE/VALA/00481) Jag kan dock inte hitta Arvid Wall i dödböckerna för socknen. Någon som kan hjälpa mig och förklara vad som hänt med Arvid Wall?
 
Med vänlig hälsning,
 
Carl-Magnus

2015-03-15, 04:38
Svar #14

Utloggad Gunvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 22:24
    • Visa profil
    • www.tuddebo.se
Hej Carl-Magnus!
 
Nej, det är riktigt. Arvid Wall finns inte med i nästa husförhörslängd. Troligen är han stupad 1809, för då tillsätts en ny soldat på soldattorp nr 40 Stora Tuddebo.
Hustrun Ingeborg med barn fick då flytta till ett undantagstorp som låg nära och hette Lilla Tuddebo(där jag bor numera). Att Ingeborg står under Hindebo beror på att Lilla Tuddebo låg på kyrkans mark, och Hindebo var komministerbostad. Om allt detta kan du läsa i Dörren till Valdshults socken. Där får du också Ingeborgs riktiga födelseort, om du inte hittat den innan.
 
MVH
 
Gunvor C

2015-03-22, 00:10
Svar #15

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Hej Gunvor!
 
Tack för spännande svar! Du vandrar alltså dagligen i mina förfäders fotspår, bokstavligt talat. :-)
 
Jag ska se om jag kan låna Dörren till Vadhults socken via fjärrlån på mitt lokala bibliotek.
 
Med vänlig hälsning,
 
Carl-Magnus

2020-02-27, 14:59
Svar #16

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Hej!
Försöker reda ut farfars farfars föräldrar Sven Jonsson och Cajsa Jönsdotter (reservation för o/ö i bådas efternamn). I Valdshult Al:4 sid 131 Norra Wallshult är familjen överstruken och en anteckning gjord över kolumnerna in- utflytt och anteckningar. Någon som kan tyda vad det står, förmodar att det är en hänvisning till flyttlängd. Har kollat för Valdshult men ej hittat dem där.
Med vänlig hälsning Lennart

2020-02-27, 15:30
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det står inte vart de har flyttat.

Först är döttrarna Sara och Maria (tror jag att det står under strecket) strukna, och det står vart de har flyttat, Källeryd resp. Dalstorp (Sara har sedan kommit tillbaka).

Men sedan är hela familjen struken (med ett snedstreck över alla), och då finns ingen flyttnotering. Om de inte finns i utflyttningslängden, så lär de finnas någon annanstans i samma bok (som också omfattar Öreryd och Norra Hestra) - eller kanske i någon annan socken i samma pastorat (de som återstår är Stengårdshult och Norra Unnaryd).

Observera att detta är Öreryd AI:4, och sidan 131 är det gamla handskrivna numret. Maskinpaginerat sidan 113, för de som använder AD. (De numren var ännu inte ditstämplade när mormonerna fotograferade boken - och SVAR och Ancestry använder ju mormonfilmerna, medan Arkiv Digital har nytagna bilder. Och det är också de maskinpaginerade sidnumren som används i landsarkivets ortregister i början av boken, som inte heller finns med på de gamla bilderna.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-02-27, 16:12
Svar #18

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
OK tack Jörgen!
Får leta vidare.
Lennart

2020-03-13, 17:57
Svar #19

Utloggad Gunvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 22:24
    • Visa profil
    • www.tuddebo.se
Hej Lennart! Eftersom jag bor i Valdshult och även tillsammans med hembygdsföreningen skrivit en utförlig hembygdsbok, så tror jag mig kunna svara på din fråga. Paret Sven och Cajsa flyttar 1811 till Kållerstad. De säljer då gården till Hans Håkansson. Gården heter numera Ekebacken. Maria är enda barnet som inte följer med till Kållerstad. Hon bosätter sig i Ölsremma.

2020-03-13, 19:19
Svar #20

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Tack Gunvor!
Jag är en rastlös individ (fick tips av erfaren forskare) så jag började leta efter vart barnen hade tagit vägen. Det gav resultat, först hittade jag Caisa i Torskinge omgift och sedan Sven och Caisa i Kållerstad. Det var många bitar som föll på plats i och med att jag hittade dem i Kållerstad. Har funderat länge på varför farfars farfar flyttade från Valdshult till Reftele, ganska långt på 1840talet. Men när man fick tag på en äldre syster som landat i Kållerstad och föräldrarna kommer efter henne så var det begripligt att lillebror efter några år var Dräng i Vissö Bredaryd. Min flyttanteckning säger att de flytta från Norra Vallshult till Stallsgärdet Kållerstad 1829, kan jag ha läst fel? Boken du nämner finns den tillgänglig i släktforskningsbiblioteket i Ölmestad Reftele? Tack för din hjälp Gunvor!
Vänlig hälsning Lennart

2020-03-13, 22:25
Svar #21

Utloggad Gunvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-03-13, 22:24
    • Visa profil
    • www.tuddebo.se
Det gick tydligen lite för fort, så fingrarna slant lite. Skulle stå 1831 istället för 1811. Nu stämmer ju inte året riktigt ändå, efter det du läst. Jag lusläste utflyttningen för de åren och ser att familjen inte står nämnd i utflyttningsboken. Eftersom de sålde gården 1831, så antog nog vi att de flyttade samtidigt.Men det kan ju också vara så att den såldes något år senare. Boken "Dörren till Valdshults socken" tror jag knappast finns i Reftele, men bör finnas på Gislaveds bibliotek.
Mvh Gunvor

2020-03-14, 09:54
Svar #22

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Slinta på tangenter är ömsesidigt! 1831 är rätt årtal, blande ihop med något barns flytt i mina något ostrukturerade anteckningar! Tack för titel på boken, då är det lättare att söka på antikvariat osv. Kanske går att fjärrlåna hit till Tidaholms bibliotek också?
Tack för hjälpen, Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna