ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolg  (läst 4709 gånger)

2012-11-12, 17:24
läst 4709 gånger

Utloggad Carolin Lindeborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2020-05-23, 16:19
    • Visa profil
Hej,
Jag behöver behöver hjälp med att hitta vart Nils Svensson med familj tar vägen. De första gången finns de med i Råstorp/Rostorp i Tolg AI:4 (1777-1789) bild 24/ sid 31, de flyttar sedan till Lidekvarn 1785 och finns på bild 131/ sid 243 i samma bok. Därefter kan jag inte hitta något om familjen förrän sonen Nils Nilsson, född 1784-05-25 i Tolg, gifter sig 1811 i Tjureda.
Mvh,
Carolin

2012-11-12, 18:07
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15487
  • Senast inloggad: 2024-07-14, 12:02
    • Visa profil
Hej Carolin.
 
De flyttar till Brobacken och finns på sidan 507 i samma längd.
 
Hustru Elin dog 1788-07-28.
 
MVH
Eva Dalin

2013-11-23, 14:21
Svar #2

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Hej!
 
I Gårdsby A:I5 (1820-1828) sid 417 står det att Lena Svensdotter är född i Tolg 1788-02-06, men jag hittar inte henne där
varken i födelse eller hfl. Någon som vet var jag kan hitta henne?
 
Med vänlig hälsning/Nils-Eric

2013-11-23, 19:50
Svar #3

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
I Gårdsby A1:4 (1810-1820) finner du på sidan 436 samma uppgift om födelse, men där finns också uppgiften om att hon 1816 inflyttade till Skogsnäs i Gårdsby från Sjösås socken. Kanske detta åtminstone är en ledtråd.
 
MVH/Lars-Åke

2013-11-23, 20:51
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15487
  • Senast inloggad: 2024-07-14, 12:02
    • Visa profil
Hej Nils-Erik.
 
Det krävdes lite detektivarbete men jag tror jag hittat din Lena.
Hoppas du kan följan spåren.
 
Lena ska var inflyttad från Sjösås 1816.
Gårdsby AI:4 (1810-1820) Bild 227 / sid 437
I Sjösås utflyttningslängd står att hon kommer från Braås.
Hon ska ha bott på Braås.
Sjösås BI:1 (1794-1860) Bild 41 / sid 95
 
Braås herrgård och järnbruk tillhörde Sjösås annexförsamling Drev.
På herrgården finns Lena, inflyttad från Mösjöås i Tolg 1813.
Drev AI:7 (1815-1822) Bild 113 / sid 104 och  
Drev AI:6 (1806-1815) Bild 116 / sid 215
Upgiften finns även i Sjösås inflyttningslängd
Sjösås BI:1 (1794-1860) Bild 37 / sid 87
 
Mösjöås ligger i Tolgs annexförsamling Asa.
Där hittar du  Lena med notering att  hon flyttar till Drev 1813.
Asa AI:7 (1812-1822) Bild 217 / sid 206
Där nämns  också en annan födelseort - Braås - som ju ligger i Drev.
 
Tillbaka till Braås herrgård  och i  
Drev AI:6 (1806-1815) Bild 115 / sid 213
finns en Lena Svensdotter, som ska vara född  i Hultsjö 1788-06-02,
inflyttad därifrån 1810, och med uppgift om att hon flyttar till Asa 1812.
Noteringen finns även i utflyttningslängden
Sjösås BI:1 (1794-1860) Bild 137 / sid 287
Rimligtvis rör det sig om samma Lena Svensdotter, födelseuppgifterna har blivit  
feltolkade under resans gång.
 
I Hultsjö utflyttningslängd  
Hultsjö AI:10 (1809-1815) Bild 313 / sid 605
återfinns Lena som nr 131 på högersidan,  utflyttad från Hässlehult till Sjösås 1810.
 
Lena föddes i Löneslätts ryttaretorp 2 juni 1788.  
Föräldrarna var ryttaren Sven Lönqvist och Sara  Hansdotter.
Hultsjö CI:2 (1748-1793) Bild 120 / sid 233
Familjen är överstruken i  
Hultsjö AI:6 (1783-1794) Bild 101 / sid 185,
om fadern står en notering  som jag tolkar som 1789 på sjön. Sven kan ha dött i Finska kriget, en ny ryttare har flyttat in på torpet.
 
Alltså :  
1810 från Hultsjö till  Braås herrgård i Drev (Sjösås pastorat)  
1812 från Braås till Mösjöås i Asa (Tolgs pastorat)
1813 från Mösjöås tillbaka till Braås herrgård i Drev (Sjösås pastorat)
1816 från Braås till Gårdsby
 
 
MVH
Eva Dalin

2013-11-25, 12:17
Svar #5

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Eva för ditt utömmande svar och vilket jobb du har lagt ner! Letade för mycket i Sjösås och Tolg i stället för Drev och Asa.
Men det tycks vara min Lena. Nu kan jag fortsätta att forska i hennes föräldrar..
 
Med vänlig hälsning/Nils-Eric

2015-03-06, 15:08
Svar #6

Utloggad Sigvald Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2017-08-22, 10:07
    • Visa profil
Jag söker föräldrana till,
Ingrid Maria Jonasdotter
född 18470402 Tolg.
Gift i Sjösås 1880 A1:18, sid.8
 
(Meddelandet ändrat av siggean 2015-03-06 15:19)

2015-03-06, 21:12
Svar #7

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Jag tror datumet blivit fel. Bifogar utdrag ur KGFs databas.
 
MVH
Lars-Åke
(20.2 k)

2015-03-06, 21:14
Svar #8

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-07-01, 14:56
    • Visa profil
Hej Sigvald
Se Tolg AI:16 sidan 26 och sedan AI:15 sidan 26.
Ingrid Maria verkar fått fel födelsemånad på vägen.  
Med vänlig hälsning/Conny

2015-03-21, 13:07
Svar #9

Utloggad Sigvald Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2017-08-22, 10:07
    • Visa profil
Jag söker föräldrna till Johannes Jonasson
 
Övratorp Tolg A1:11 sid. 264
 
Född 17990415 Öhr.

2015-03-21, 13:54
Svar #10

Utloggad Tommy Landin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2016-05-25, 22:04
    • Visa profil
Sigvald Andersson
Län G  Ör   c:3 sid 11
kanske kan vara föräldrarna

2015-03-21, 14:28
Svar #11

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej Sigvald
 
I vigselnotisen i Berg sn framgår att Johannes Jonasson från Tubbatorp i Ör vigts med Stina Nilsdotter från Berg. Söker manTubbatorp i husförhärslängden finner man Johannes Jonsson i Tubbatorps Västgregård (Ör AI:4 s.98). Han benämns son och ovan står namnen Jonas Larsson (född i Lekaryd) och Kerstin Jonsdotter, född i Härlöv.
Söker man födda i KGFs databas till detta par finner man en Johannes född 1795-05-23 i Härlöv. År 1801-07-19 får paret i Ör sonen Johan. Kanske man hittar förklaringen till en Johannes född 1799-04-15 genom att gå bakåt i Örs husförhörslängd.  
 
Som någon funnit så finns Johannes med i födelseboken, men han har blivit borttappad i KGFs databas.
 
Med vänlig hälsning/Lars-Åke
 
(Meddelandet ändrat av LÅS 2015-03-21 14:39)

2015-03-31, 11:57
Svar #12

Utloggad Sigvald Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2017-08-22, 10:07
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med att finna föräldrna till
Ryttare Per Munter Samuelsson född 1762 0110?
och hustrun Stina Gummesson född 176102?
samt vigsel år
DE bor Gröpetorp Tolg A1:5 sid. 331
 
M.V.H. Sigvald

2015-03-31, 13:15
Svar #13

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej Sigvald
 
Per Samuelsson är född 1762-01-10 i Målejord Herrgård i Eke. Föräldrar var Samuel Knutsson (1727-1804) och Ingrid Månsdotter (f. på Kullen i Gårdsby 1733-01-20 (C:1a p 203). död 1812.
 
Per vigdes 1784 i Eke med Stina Gummesdotter, f. 1761 i Eke (föräldrar: soldaten Gudmund Andersson Målberg o Ingebor Persdotter.
 
MVH
Lars-Åke

2015-04-03, 22:47
Svar #14

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej Tolgforskare!
 
Jag söker uppgifter om bonden Jon Ring i Holkastorp i Tolg socken.
   
Jag har funnit följande: 1658-11-17 låter han uppbjuda sin gård 2 ggr och 1659-01-21 3 ggr. Jag finner däremot inga uppgifter om Jon Ring i Tolgboken. På hösttingen 1660 framgår också att hans hustru hette Malin och att hon tidigare varit gift med Tor Nilsson i Rostorp.
År 1660 gör Jon Ring på sin systerdotter Sigrids vägnar anspråk i ½ Peder Carlssons gård i Asaryd.
 
När sålde han gården i Holkastorp?  Andra uppgifter om Jon Ring?
 
MVH/Lars-Åke

2015-04-10, 21:39
Svar #15

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-07-01, 14:56
    • Visa profil
Hej Lars-Åke
 
Som så ofta, ganska krångligt. Det finns två Jon Ring i Tolg sn som är helt samtida. Den ena är son till länsmannen Peder Ring och den andra son till Peders bror Anders. Sålunda kusiner. Jag har försökt mig på att reda ut detta. Och helt klart är att det är Jon Andersson Ring som är gift med Malin i Råstorp och den andre Jon Persson Ring är kvar i Holkastorp Västregård.
 
Att det är Jon Andersson Ring som är i Råstorp framgår av följande mål:
Norrvidinge härad 1659 15/12:
Jon Andersson i Rostorp klagar öfwer Hans Erichsson i Laggen, att han för någon tÿdh sedan skall hafwa lånt af hans hustrus förra Man Thor i Rostorp 5 rÿksdr., der på hafrHans betalt 4 Rdr. och 1 rdr. skall återstå, den han intet will betala, föregifwandes Thor war honom skyldig för fällehyggen han in på hans Marck huggit hafr. Hans Uthfäster een triggia Manna Eedh till näste Ting, att Thor war honom skyldig, för hwilket han den ene rÿksdaler qwitta will.
 
 
Så det är högst sannolikt Jon Persson Ring som sålt Västregård till Måns i Källreda:
Norrvidinge härad 1694 12/2:
§43 Framkom för Rätten Måns Nilsson i Kiellerdahl och bewjsar medh Kiöpebref sig hafwa kiöpt halfwa Västreg. i Hålkastorp af Joen Ringh 1 för 62 RD. Courant och andre fiärdingen af Anders Andersson i Hökag. och Anders Swensson i Stohrag. Anders Persson i Rylte och Karin Månsdotter i Tolgh för penningar 126 D. SM.t Jorden är Upbuden och Lagstånden; Afhändes för dhenskull bem.te halfwe gård ifrån bem.te Sälliare, och Tingskiötes in under Måns Nilsson hans hustru Kierstin Månsdotter, dheras barn och Erfwingar medh huus Jord etc. ut in forma Communj.
 
Jon Andersson Ring flyttar på åldern till Nykulla:
Norrvidinge härad 1666 8/6:
Befallningsm. W.t Anders Brynielsson på Ahsa, tiltalade Joen Ringh i Nykulla, det han Rostorp illa ifrån sigh Skildt hafwer, på ett och annat sätt, begiärade någre af Nämbden som det besee Skole, der till förordnades på befallningzmans sÿda, Nielss i Stenekulla och Erich i Källerda, och på Joens sÿda Olof i söhreskogh och Swen i Hångery, om terminen måge de sielfwe sigh föreena.
 
Sista gången han är nämnd i domboken är 1677, antagligen död kort där efter.
 
Med vänlig hälsning/Conny

2015-04-11, 01:29
Svar #16

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
Det som föranledde frågan var mitt intresse för Catharina Jonsdotter Ring. Jag fann henne 1714-10-25 §10 som hustru i Rottnekvarn i Söraby. Redan 1712-02-07 § 55 framgår att han är gift med Anders Larsson, vilken ha blvit dömt för hor med Elisabet Erngisslesson i Åby.
 
Senast 1717 gifter hon sig med gästgivaren Daniel Månsson i Stojby i Gårdsby. När barnen föds kallas hon Karin Jonsdotter, men det framgår 1722-02-03 § 12 vid köp av Tofta Norregård att denna Karin är identisk med Catharina Ring. Relationerna vid dop visar ett mönster som tyder på att Catharina är syster till leutnant johan Ring (f. ca 1688) i Gårdsby Herrgård.
 
Catharina måste varit född omkring 1690. Patronymikonet ledde tankarna mot Jon Ring, men tidsuppgifterna utesluter detta. Kan hon vara barnbarn till någon Jon Ring? Jag har sett många exempel på att ”släktnamn” gått i arv via modern då någon blivit student eller gesäll.
 
Innan jag fann uppgiften 1712 har jag trott att Catharina varit inflyttad till trakten, men då hon endast var drygt 20 år då hon vigdes med Anders Larsson gör det troligt att hon kom från Söraby eller en intillliggande socken.
   
Tacksam för tips!
Med vänlig hälsning/Lars-Åke

2015-04-11, 11:28
Svar #17

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-07-01, 14:56
    • Visa profil
Hej Lars-Åke. Jag letar och letar... Har du sett detta förut:
Norrvidinge hd 10/1 1732 i Tolg.
§8 Framkom för Rätten Erik Larsson i Nykulla norrag. bewisandes med Kiöpebref af d. 7 Maji 1725 att Erik tillika med Sal. Håkan Eriksson derstädes tilsammans kiöpt Nykulla Norregård Skattejord ½ utaf Lieutenanten Ädel och Manhaftig H.r Johan Ring, förmyndare för sin Systers hustru Catharina Rings Barn af förra gifto och Håkan Persson wid Åby qwarn för 130 D.r Smt. som Kiöpebrefwet förmäler wara riktigt betalte, och deruti förbehållit att om antingen genom Åboens wållande Skattejorden på hwarje handa sätt till hus och ägor förderfwas eller Kiöparne blifwe sinnade den till någon att försälia skall sådant Säljarne eller deras Barn hembiudas och uplåtas för 130 D.r Smt. Jorden är upbuden 1 g. d. 10 Maji 2 g. d. 8 Novembris samma Åhr och 3 g. d. 7 Februar? 1726 samt för längst och oklandrat lagstånden, Altså bewiljas fasta på ¼ i Nykulla Norregård för Erik Larsson, des hustru Ingrid Håkansdotter, deras Barn och Arfwingar ut in forma communi.
 
Nykulla Norregård ägdes av komministern i Tjureda Johannes/Joen Ring. Kanske är det hans barn eller barnbarn?
 
Norrviddinge hd 1689 8/10 i Tolg.
Hans Wyrdigheet H.r Jon Ringius låther Upbiuda ½ Nykulla som han kiöpt hafwer af Tålgs Kyrkia och des förståndare for 54 D.r Silf.My.tt _ _ 1g.
 
//Conny

2015-04-11, 16:41
Svar #18

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
Den 25 februari 1699 antogs till Växjö skola ”Johannes Jonae Ringius ver: div: minist: fil: in tolgh ann: 11. Cum dimid: ferme in class: infim”. (Växjö.S. Matr. s. 43). Tacksam för hjälp av någon för en exakt översättning.
 
Johan Jonsson Ringius var alltå 11 år, född ca 1688, vilket stämmer väl med uppgiften 1687 i Lewenhaup om officerare i karolinerarmén.
 
Enligt Herdaminnen skall komministern i Tjureda Johannes Ringius varit född 1611. Det verkar då inte troligt att han har barn födda 1687-90. Men kopplingen till Nykulla Norregård kan inte vara slumpmässig. Enligt samma källa skall Johannes Ringius ha haft en son Johannes, som var prästvigd omkring 1679. Kan det varit denne, Johannes d.y., som 1699 hade en ”ministertjänst” i Tolg när sonen började skolan?
 
Med vänlig hälsning/Lars-Åke

2015-04-11, 18:39
Svar #19

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Fler funderingar kring Johannes Ringius!
 
I Växjö Stifts herdaminnen, band 3 s.304 anges att komministern Johannes Ringius, född 1611, år 1679 var ”skröplig och begärde sin son Johannes  (d.y.) till hjälp i tjänsten”.  Johannes (d.ä.) var gift med en dotter till kyrkoherden i Tolg, Petrus Toffterius. Och så följer det märkliga, barn: Håkan, f. omkring 1684!
 
Uppgiften om Håkans ålder och föäldrar är från Växjö skolas matrikel.  I denna ffinner man på sidan 99 under Anno 1693 den 5 februari ”Haquinus jonae Ringius Comministri fil in par. Tolg ann: 9 in Class: jnfimam”
Hur troligt är det att den 73-årige är pappa till Håkan? Verkar det inte mer troligt att det just är sonen Johannes d.y. som ju när Håkans föddes kanske varit hjälppräst till fadern i omkring 3 år.
 
Herdaminnet anger också att Johannes ”levde ännu 1699 i Nykulla Norregård”. Skulle det kunna vara Johannes d.y. som vid denna tid levde på gården?
 
Med vänlig hälsning/Lars-Åke

2015-04-11, 18:46
Svar #20

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-07-01, 14:56
    • Visa profil
Hej
 
Vi borde kanske flytta denna diskussionen till Tjureda eftersom den inte rör Tolg så värst mycket?
 
Uppgiften i herdaminnet att Jon Ringius skulle vara född 1611 måste vara felaktig. Hans far herr Johan i Saxabjörke lever ännu 1 april 1684 då han utgivit sitt testamente. Och Jon Ringius dyker inte upp i handlingarna förrän 1659. Och varför skulle han köpa sig en gård vid 78 års ålder? Nej, det kan inte gärna stämma. Han bör nog varit född cirka 20 år senare än herdaminnet anger.  
Med vänlig hälsning/Conny

2015-04-11, 20:40
Svar #21

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Orsaken till att han dyker upp i handlingarna så sent är att han fanns i norra Sverige efter prästvigningen. Hela texten i Herdaminnet bifogas. Källorna till de flesta upgifterna i Herdaminnet är domkapitlets handlingar, vilka exakt står inte angivna. Men att en 78-årig skröplig man köper en gård, eller blir pappa, verkar inte troligt. Är inte det mest troliga att en sammanblandning skett mellan far och son?
 
MVH/Lars-Åke
 
(13.4 k)

2015-04-11, 22:05
Svar #22

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-07-01, 14:56
    • Visa profil
Hej
Så är det nog. Enligt herdaminnet så blir Johannes Ringius komminister i Tjureda 1654. Johan i Saxabjörke dyker upp första gången i mantalet 1655 i Saxabjörke. Herdaminnet säger även att Johannes var gift med dotter till Petrus Tofterus (=Peder Johannis). Detta verkar också stämma med Herr Johan. I domboken 1655 säga hans hustrus broder vara en ogift dräng Anders Persson.
 
Norrvidinge hd den 4 och 5 december 1656:
Wällärde Hr. Johan I Saxabirke Framkom och Bekiende att hafwa waret uthöfr till wittnes att hans hustrus broder Anders Perssohn ogift drengh hadhe tilsagt och lofwat Britta Olofsdotter för sin förnedringh och att Anders Perssohn hadhe rådt henne medh barn j förljkningh Een koo och 1 tunna rågh.
 
Denna Anders Persson skulle absolut kunna vara Peder Johannis son med samma namn.
Anledningen till att Herr Johan är i Saxabjörke är att Peder som var kyrkoherde i Tolg, själv ägde halva gården Saxabjörke. Även detta är ett starkt indicium för att Herr Johans hustru bör varit dotter till Peder. [Men detta kanske står i klartext i domkapitlets handlingar? Någon som vet?] Sålunda, en färsk hypotes; Johannes Ringius född 1611 = herr Johan i Saxabjörke??? Och i så fall är det sonen Joen som kommer och hjälper sin skröplige fader 1679. Vilken Joen sedan figurerar ofta i domboken och är död i oktober 1698. Herdaminnets uppgift att Johannes levde ännu 1699 är felaktig.  
Med vänlig hälsning/Conny

2015-04-13, 07:08
Svar #23

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
Hej! Jag söker uppgifter om vilka som är föräldrar till Sven Pehrsson f 1774. Sven gifter sig i Hornaryd med Sara Pehrsdotter 15/7 1800. Enligt hfl 1800 bild 132 s 252 i Hornaryd Hörnegård kommer Sven från Tolg 1799. Flera Sven Pehrsson figurerar i Tolg som drängar vid denna tiden, och flyttattesten Tolg bild 35 s 57 anger att han skulle varit från Kråkerås men finner ingen Sven där vid tiden innan vigseln. Hittar en Sven P f i Stenkulla 1 juli 1774, men är detta rätt? Någon som kan hjälpa mig vidare?
Många tack på förhand! Kim

2015-04-13, 12:56
Svar #24

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Ibland får man arbeta lite metodiskt.
1. Vilka Sven Persson är möjliga.
2. Vilka syskon har var och en av dessa möjliga Sven?
3. Finns några av dessa syskon och/eller deras respektiva bland faddrarna till min Svens barn?
 
Oftast blir svaret givet efter en sådan undersökning. Många alternativ kan åtminstone uteslutas.
 
Sedan dog ju din Sven Persson kring 1802/03. Någon av hans släktingar blev sannolikt förmyndare för hans barn. Bouppteckningen borde ge upplysningar om detta.
 
MVH
Lars-Åke

2015-04-13, 18:16
Svar #25

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
Hittar en fadder (Maria Pehrsdotter Kråkerås f 1766-01-24) som skulle kunna vara en syster till Sven, men eftersom hfl för tiden är dålig hittar jag dem inte, och födelselängden saknas för sista delen av år 1774. Någon annan som kan tipsa?

2015-04-13, 20:51
Svar #26

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 728
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 23:49
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Sven avled, 28 år gammal, 1802-11-16 kl. tidigt på morgonen av tvinsot.  Han var såleds född omkring 1774. (Hornaryd CI:2 p.277 (AID v30622.b145.s277).
 
Drängen Sven Persson och Sara Persdotter vigdes 1800-06-15 i Hornaryd. Båda kontrahenterna levde då i Hörnegård (KGF2013).
Av bouppteckningsregisteret för Uppvidinge härad finner man att bouppteckningen finns 1802, volym 11, nr 129.
I förteckningen framgår att volym 11 omfattar åren 1803-1805, uppenbarligen det år bouppteckningen lämnades in. Bouppteckningen är filmad, se AID v76295.b68.s129.
 
Av bouppteckningen framgår att Sven efterlämnade en son Per, på andra året gammal. Närvarande var Per Persson i Kråkerås och Måns Persson i Viås, fränder, dvs släktingar till fadern.
 
Hörnegård hade makarna köpt 1799-10-07 (Köpebrev) av änkans fader för 400 d. Under rubriken Gäld och utgifter i bouppteckningen framgår ”till Brodern Måns Persson i Widås”
 
MVH
Lars-Åke

2015-04-13, 21:42
Svar #27

Utloggad Kim Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:01
    • Visa profil
TACK Lars-Åke! Nu jobbar jag vidare

2015-04-14, 08:19
Svar #28

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-07-01, 14:56
    • Visa profil
Hej Kim
 
Här kommer ett tips till, se bouppteckning i Norrvidinge hd FII:5 nr 39
 
Med vänlig hälsning
Conny

2016-01-12, 23:41
Svar #29

Utloggad Kristina Windh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-01-25, 13:30
    • Visa profil
Hej!  
Har kört fast i Tolg.  
 
Soldat Jonas Börjesson Björn född 27 nov 1737. Han dyker upp i Tolg på Norregård soldattorp år 1777 med sin fru Kjerstin Eskilsdotter född 1735 och deras barn. Min anfader Johannes föds 1 maj 1778 i soldattorpet. Skulle vara kul att få reda på var föräldrarna kom ifrån.  
 
Mvh Tina

2016-01-13, 10:23
Svar #30

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15487
  • Senast inloggad: 2024-07-14, 12:02
    • Visa profil
Paret Jonas Börjesson och Kerstin Eskilsdotter  får barn i
Söraby 1765, Kånna 1769 och 1772, Tjureda 1771 och 1773 och i Tolg 1778 och 1780.
Ett par med de namnen vigs i Berg 1765.
(KGFs databas)

2016-01-13, 13:53
Svar #31

Utloggad Kristina Windh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-01-25, 13:30
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen!
Ska genast leta rätt dom och föra in dom i mitt träd  
 
Tina

2016-01-13, 14:44
Svar #32

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15487
  • Senast inloggad: 2024-07-14, 12:02
    • Visa profil
Barnen födda i Kånna ska du inte  föra in i trädet.
Det var jag som  som fick med dem i rena farten.

2016-01-13, 23:47
Svar #33

Utloggad Kristina Windh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-01-25, 13:30
    • Visa profil
Tack! Håller som bäst på att försöka hitta i böckerna. Enligt husförhör i Tolg är barnen födda 1766 1770 1772 1774  samt 1778 och 1780. De 2 sista har jag hitta och med din hjälp det första barnet född 1766 i Berg. Försöker även finna ut var Jonas kom ifrån, han verkar ha rört på sig en hel del den mannen vilket inte gör saker lättare

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna