ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-21  (läst 2876 gånger)

2004-03-31, 13:37
läst 2876 gånger

Eivor Andersson (Ema)

Hej Stefan,
 
Tack för svaret.
 
Lycke ligger vid Marstrand.
En bra bit från Lilla Edet.
När det gäller Fuxerna, så finns det inte med i Bohusläns Gods och Gårdar, utan skall tillhöra Västergötland. Älvsborgs län.
 
Jag har en släktlinje där i Fuxerna.
Solveig får väl förklara närnmare.
 
Hälsn. Eivor

2004-04-02, 22:47
Svar #1

Monica Andersson

Hejsan, min pappa Rune Andersson bodde i gamla skolhuset i södra Röd. Hans föräldrar var Annie och Oskar Andersson, han hade syskonen Asta, siv Curt Sven-Olof.
Omkring 1948-1949 arbetade pappa på en båt som förliste utanför Varberg,pappa blev dramatisk räddad och han hamnade på första sidan i GP. Jag undrar om det är någon som minns denna händelse, eller vilken båt han arbetade på och vilket år och datum olyckan inträffade.
Vet någon hur jag skall bära mig åt för att få reda på dessa uppgifter.
Många kramar Monica Andersson

2004-04-03, 14:34
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Monica,
artikeln bör kunna hittas i Göteborgs-Postens arkiv. Tel 031-62 40 00.
Hälsar vänligen
Maud

2004-04-05, 14:40
Svar #3

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Eivor m fl. Jag får förklara. Ang. Alma Josefina Larsdotter som är född i Lycke i Bohuslän 1883-12-30. Hon är född där men för att jag skulle få klarhet i var hon verkligen var född skrev jag till Fuxerna församling, det var där hon var gift och bosatt som gift och fick många barn, och levde där till sin död på 60-talet. De hade i Fuxerna församling uppgift på var hon var född och det var alltså Lycke. Fuxerna församling ligger i Lilla Edets kommun. Kör man västerut därifrån kommer man över till Bohuslänssidan. Hennes make var född i Solberga med fader okänd.  
 
Hoppas jag rett ut det hela nu för de frågande ovan.

2004-04-05, 16:45
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej Solveig
 
Då förstår jag bättre.
Jag trodde att det kanske blivit något fel. Det händer ju ibland.
 
Du får ha en trevlig Påsk.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2004-10-18, 18:27
Svar #5

Inger Johansson

Hej Forskare!  
Finns det någon som kan hjälpa mig o hitta föräldrar till  
Olof Gustaf Arne Ydenius f. 1923-05-28 i Jörlanda.  
Jag har nämligen hitta Ydenius i min släkt men vet inte om han hör dit.  
Tack för hjälpen Inger

2004-11-16, 21:47
Svar #6

Ove Tegnér

Angående Eivors inlägg torsdag den 11 dec 2003 kl. 21.27:  Man har ju hur mycket släktforskningsjobb som helst att göra och knyta samman. Ju mer folk man får i sitt arkiv ju mer jobb blir det. Känns det igen ?  I Eivors inlägg, dec 2003, finns ett stort fel ! Olof Anderssons far Anders Torkelsson kan inte ha varit död 84 år innan hans barnbarn Börta Olofsdotter föds 1761-12-23 i Rämma. Han är ju t.o.m. död två år före sin fars vigsel 1679-04-13 med Kerstin Amundsdotter från Wulseröd.  Enligt mina uppgifter är Anders Torkelsson född 1681-11-06 i Jordal, död 1754-01-12 i Rämma och vigd 1710-10-16 i Jörlanda. Källa: Hasse Johansson i Stenungsund.  mvh // Ove   PS. Eivors inlägg gjorde i alla fall att jag kunde knyta ihop ännu en anförlust i min släkt. Hade nästan alla personerna i mitt arkiv men inte hela släktskapet. Mycket trevligt. DS.

2004-11-16, 22:02
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ja, Ove, det fanns allt många fel i Dina antavlor, som Du gav mig - och jag gav Dig en del också.
 
Nu skulle jag aldrig komma på tanken att sätta ut Dina fel här utan maila Dig istället, men det är olika hur  man ser på saker.
Det var ju roligt att Du lyckades hitta några fel då.
MEN, jag skulle däremot gärna vilja komma i kontakt med Hasse Johansson i Stenungsund av en viss anledning, som jag inte skriver här...
 
Min e-mailadress finns i namnet.
Eivor

2004-11-17, 10:35
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

PS,
Sedan vill jag gärna tillägga att det inte var Ove, som spred mina personliga uppgifter, jag nämnde i ett annat inlägg.
 
Personen ifråga har jag tidigare aldrig hört talas om, men är såvitt jag vet inte släkt med mig.
Varför denne person har mina privata uppgifter fram till förra året, är för mig en gåta ???
 
DS  Eivor

2004-11-17, 11:37
Svar #9

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Det är inget farligt Eivor om man gör ett fel som andra rättar. Fel kan även den bäste göra även om JAG hit intills varit felfri i livet.Om du har så farliga och hemliga uppgifter tycker jag du ska hålla dom för det själv. M.v.h Jan Flyrin

2004-11-17, 13:44
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Och det var precis det jag menade, Jan.
Jag skall hålla det för mig själv.
Det är inget hemligt eller farligt i mina personliga data, men jag vill helst lämna ut dem själv.
Det som stör mig är när någon som inte är släkt eller har någon anknytning till mig själv, har samlat på sig data om alla mina syskon och deras barn och mina egna personliga data.
Kan Du förstå det  Herr Felfri?
 
Eivor

2004-11-17, 16:45
Svar #11

Ove Tegnér

Jag skrev ett privat mail till dig Eivor för att jag ville försäkra mig om att du inte trodde att det var jag som spred dina uppgifter. Sedan basunerar du ut ett svar här till alla andra som inte är involverade ! Jag gör naturligtvis också fel eller har andrahandsuppgifter som är fel och tål att folk påpekar det. Är det privata brevväxlingar så tar man det den vägen.  Lägger man ut uppgifter här i forumet så måste det väl vara i sin ordning om felen uppmärksammas ? Att du tar det som ett personligt påhopp var tråkigt.  mvh // Ove

2004-12-14, 10:07
Svar #12

Utloggad Ulf Vargek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 22:28
    • Visa profil
Hej!
Söker efter en Juliana Amanda Helgesdotter född 1867-?-? i Jörlanda. Hon dog 1915-09-10 någonstans i Göteborgstrakten. Hon var gift med en Victor Emanuel Börjesson född 1862-02-16 i Skepplanda. Vet att dom enligt SB 1890 var bosatta i Gbg.
Någon som möjligtvis kan hjälpa mig att finna föräldrarna och hennes exakta födelsedatum.
Mvh: Ulf Vargek

2004-12-14, 21:45
Svar #13

Ingegerd Ivarsson

Hej Ulf
jag skrev för en stund sedan att Juliana Amanda Helgesdotter var född i Halleby, Jörlanda 18/12 1867. Föräldrar Helge Johansson eller Johannesson och Eva Maria Eliasdotter, födda i Jörlanda 1828 resp. 1838 enl Jörlanda AI:14 sid 133.
 
Tydligen gjorde jag något fel vid avsändandet så meddelandet kom inte fram.  Hoppas det är OK nu.
 
Mvh  
Ingegerd Ivarsson

2004-12-15, 00:26
Svar #14

Utloggad Ulf Vargek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 22:28
    • Visa profil

2005-01-10, 09:32
Svar #15

Magnus Karlsson

Yngve Folmer (1859-1923) var under åren 1904-1913 apotekare i Jörlanda. Vid tiden bodde han i Nedre Källsby. Känner någon till mer exakt var apoteket eller hans bostad var belägen, eller var det samma byggnad? Finns någon av byggnaderna kvar idag? Eventuellt finns ett fotografi av apoteket i Jörlandaboken.

2005-01-13, 14:20
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

Hej Magnus,
 
På CD:n sv.befolkn.1890 fanns: Bror Axel Gustaf Yngve Folmer, född 1859 i Kulla Uppsala.
Ogift 1890 och bodde då Södra qvart. Västerås Domkyrko.
Står som Provisor.
 
Ur Jörlandaboken:  1888 var första apoteket i Jörlanda inrymt i Kyrkeby Gästgiveri.
1890 skänkte E.G.Röing en tomt på nedre Kjällsby och man byggde ett apotek med material från ett spannmålsmagasin i Ödsmål.
 
1914 flyttades apoteket till Kårtvet.
 
Jag var och tittade idag, med vägvisning av modern, och huset ligger kvar mittemot Jörlanda stationshus.
Det är inte apotek längre utan privatbostad.
 
Hälsn. Eivor

2005-01-16, 14:07
Svar #17

Utloggad Rune Elofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 18:58
    • Visa profil
Hej!
Den byggnad som byggdes på Nedre Källsby och som jag tror en tid var apotek, finns kvar idag. Den ligger intill det bekanta Jörlandabageriet eller mittemot Jörlanda kyrka. När jag gick i småskolan (nuvarande församlingshem)kallades det för Komstedtska huset.
Hälsn Rune Elofsson

2005-01-16, 14:54
Svar #18

Eivor Andersson (Ema)

Hej Rune,
 
Apotekshuset, som finns på bild i Jörlandaboken, sid. 188, ligger nu där jag beskrev tidigare.
 
Huset intill Bageriet är ett annat hus.
Jag återkommer när jag hämtat lite mer information.
 
Hälsn. Eivor

2005-01-16, 21:18
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen Rune,
 
Jag kan inte se på befolkningsskivorna 1970 och 1890 att det funnits eller finns någon Komstedt i Jörlanda.
De finns bara i Jönköpingstrakten.
Däremot så finns Glimstedts villa lite längre bort på Källsbyvägen.
Huset söderom Bageriet tillhärde en Anderssonssläkt.
Jag undersöker vidare.
 
Hälsn. Eivor

2005-01-16, 21:55
Svar #20

Utloggad Rune Elofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 18:58
    • Visa profil
Hej!
Titta på Olga o Alma Ydenius, de bodde i detta hus och finns nämnda på 70-skivan.Huset ligger 25 m från E6:an och omedelbart till v när man åker in på Källsbyvägen.
Hälsningar Rune

2005-01-16, 22:28
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen Rune,
 
Här är bilden ur Jörlandaboken.

 
Detta hus är identiskt med huset mittemot järnvägsstationen i Kårtvet.
Jag skall åka ner och titta på huset Du nämner och ta med digitalkameran.
I så fall har de skrivit fel i boken och det nya apoteket är byggt på plats i Kårtvet.
Det borde ju gå att kontrollera.
 
MVH Eivor

2005-01-16, 22:49
Svar #22

Utloggad Rune Elofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 18:58
    • Visa profil
Hej!
På sid 172 i Jörlandaboken finns en bild som jag tror är detta hus som finns kvar idag. I boken står Apoteket flyttade 1914 till sin nuvarande plats på Kårtvets område., ej huset. I övrigt stämmer det för mig.
Hälsningar Rune

2005-01-16, 23:27
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen Rune,
 
Ja, det vore ju mer logiskt att flytta apoteket och inte hela huset. Men det förekommer ju att man flyttar hus.
 
Det är nog som Du säger, vi kanske är släkt?  
 
Vänliga hälsningar Eivor

2005-01-16, 23:31
Svar #24

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html
Hej Eivor och Rune,
 
Jag tror att huset på bilden ovan numare bl a bebos av Snickarbröderna Gustafsson.
 
Mvh
Lasse

2005-01-20, 12:26
Svar #25

Eivor Andersson (Ema)

Till Rune Elofsson.
 
Hej Rune,
Jag talade med min mamma, som också gick i småskolan i Jörlanda.
Hon berättade att de också kallade det första huset vid vägen, för Komstedtska huset.
Det måste ha varit en tidigare ägare som hette Komstedt.
Vet Du möjligen vem denne Komstedt var?
Frågar bara av nyfikenhet, jag har aldrig sett namnet i Jörlanda tidigare.
 
Vänliga hälsningar Eivor

2005-01-20, 19:49
Svar #26

Barbro Andrll

Hej alla med intresse av Jörlanda apotek.
Som gammal apoteksrelik, med rötter i Jörlanda har jag med glädje och nyfikenhet följt inläggen.
 
Huset mitt emot småskolan är mycket riktigt det gamla apoteket, fröknarna Ydenius bodde där när jag växte upp och gick i småskolan hos fröken Olga Emanuelsson. Däremot har jag aldrig hört det omtalas som Komstedtska huset.
 
Som 16-åring började jag arbeta på apoteket, det som bilden ovan visar. Apoteket som rörelse flyttades 1968 till Stenungsund och huset änvändes därefter som distriktssköterskemottagning.
 
med vänliga hälsningar
Barbro Mårland Andr?ll
numera apoteksrelik i Klippan i Skåne

2005-01-21, 01:47
Svar #27

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html
Hej på er,
 
Och då är det inte huset som jag felaktigt trodde, utan det jämte som ligger åt väster och numera är målat gult.
 
Mvh
 
Lasse

2005-01-21, 10:30
Svar #28

Eivor Andersson (Ema)

Hej Barbro och Lars,
 
Tack för Dina uppgifter Barbro. Du är ju en säker källa.
 
Jag vill bara nämna att det är nog inte apoteket, som kallades för det Komstedtska huset, utan det första huset vid vägen, vänster om Bageriet.
Där bodde en kvinna som hette Dolphie, när jag var barn. Då vet Du kanske vilket jag menar?
 
Ha en bra dag - vänl. hälsn. Eivor

2005-01-21, 22:38
Svar #29

Utloggad Rune Elofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 18:58
    • Visa profil
Hej!
Det roligaste med släktforskning är att återvända till sin hembygd. Jag vill påstå att Gamla apoteket på Källsby ägor är den byggnad som ligger närmast g:a E6:an och omedelbart till v när man tar in på Källsbyvägen till badplatsen. Intill denna byggnad finns idag ett nybygge. Jag var i kontakt med en av fotograferna i Jörlandaboken och han kom ihåg Komstedt som en äldre reslig man som bodde där på 40-talet. Dolfi bodde ytterliggare 500 m bort på den gård där vägen går över gårdsplanet mellan bostad och ladugården. Detta har jag också fått veriferierat av min broder som varit lantbrevbärare där. Syftet med mitt svar har varit att bidraga med vad jag hört och tror för att komma sanningen närmare. Det skulle vara roligt även för mig om någon kunde titta i t.ex, mantalslängderna och ge ett bättre svar.
Hälsningar Rune Elofsson, Eksjö
Sommarjobbade som tidningsbud i nämnda område 1954-55

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna