ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-22  (läst 3506 gånger)

2001-05-19, 14:46
läst 3506 gånger

Lars-Inge Smedberg

Hej
Är det någon som känner till något om Magnus Engblom, som föddes i Skärstad 1815.06.07.Vem hans föräldrar och ev. syskon var. Tackar på förhand.
MVH
Lars-Inge

2001-06-14, 16:26
Svar #1

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Har snabbläst Skärstads hembygdsbok och sett att det är en torpinventering gjord över socknen. Någon som vet hur man kan få tag i denna. Finns den månne på Internet?
Vet någon av vem man kan köpa äldre årgångar av Skärstads hembygdsbok.

2001-06-14, 20:51
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ring Leif Ked?n, på Fritid, Jönköpings kommun, tfn 036-107107. Han kan nog slussa Dig vidare till Skärstad hembygdsförening som bör ha koll på detta. (Källa: Jönköpings kommuns hemsida)
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-02, 22:17
Svar #3

Anette Rosberg

Söker information om Johan Persson och hans hustru Karin Persdotter. De bodde i Krakarp(?) och avled där 1747 respektive 1754. Johan borde vara född runt 1685 och Karin runt 1681. Känner någon till deras föräldrar och födelsedata???

2001-11-03, 00:10
Svar #4

Kerstin Olsson

Hej Peter!
 
Fann för en tid sedan ditt inlägg i Anbytarforum om föräldrar till Johan Svensson född i Skärstads församling.
 
Tillsammans med ett par andra forskare har jag ägnat en hel del tid åt Catharina Larsdotters släkt på mödernet, framförallt beträffande officeren Berndt Thiemern född 1686-01-15 i Kristine församling i Jönköping och död i Skärstads församling 1746-05-16. Han deltog bl a i slaget vid Poltava och kom sedan i rysk fångenskap till1722.
 
Beträffande de uppgifter som du anger i Anbytarforum så kan jag komplettera dem med följande:
Britta, min anmoder, kallade sig först Catharinasdotter men senare ändrar hon det till Håkansdotter. Hon gifter sig 1839-12-31 med grenadjären Magnus Gylfe i Forserums församling. Hon avlider i samma församling 1875-01-25.
Tvillingarna Lars och Anna avlider tidigt 1816-07-07 resp 1816-05-31. En viss Rundqvist från Västra Hura  anges som barnens fader.
Lars dödsdag har jag ej hittat och Johan har din släktforskarkollega Janice Beeson i USA tydligen helt klarlagt.
 
Är Janice intresserad av att ta del av Catharinas släkt bakåt i tiden så kan hon höra av sig till mig. Förresten är en av ”Thiemern-gänget” också från USA.
 
Hälsningar
 
Bengt Olsson

2002-01-28, 21:24
Svar #5

Peter Rydén (Peter)

Bengt:
Jag har e-postat Janice. Hon hör nog av sig snart till dig.

2002-02-13, 18:47
Svar #6

Nils Kley-Lundborg

Jag söker uppgifter om Kerstin Mattiasdotter troligen född ca 1726. Finns det någon som kan tipsa mig?
Nils-Eric

2002-03-04, 12:47
Svar #7

Lars K Dahlqvist

Hej Skärstadsforskare! Först nu har jag upptäckt denna website, varför mina tips om litteratur om Skärstad till Magnus, kanske kommer lite sent. Följande böcker har jag dock haft stor nytta av:
 
- Beskrifning öfver Wista Härad uti Jönköpingslän av Jonas Allvin. Skriven 1859 nyutgiven 1993 av Stiftelsen GrännaMuseerna.
- Adelsfolk, Statare och Kritter-En bok om Lyckås av Olof Thulin (1970).
- Vistabygden-Blad ur Vista härads historia av E.Sandgren & C.Wikmar (1940).
- Vista härad i gången tid av Paul Wilstadius (1947).
- Sockenkyrkan i Skärstad av Lage Pernveden & Göran Åberg (1999) beskriver historien om Skärstads nya kyrka.
- Om kyrkor som försvunnit och klockor som ha sjungit i Tveta,Vista,Mo av Ragnar Lindstam (1932) beskriver Skärstads gamla kyrka.
 
Allvin?s bok innehåller bla. en förtecknig över samtliga gårdar i Skärstad med uppgifter om mantal och ägandeform. Dessutom medföljer en karta upprättad 1858 av Lantmätare Allvin över Skärstad socken.  
 
Betr. kartor över Skärstad kan jag tipsa om att man åtminstone för några år sedan ännu kunde köpa Generalstabens karta över södra Vätterbygden från 1880-talet hos Lantmäteriverket i Gävle.  
Ett annant viktigt hjälpmedel kan vara den nya GULA(ekonomiska)kartan över Skärstad. Där anges nämligen även läget på nu rivna torp som t.ex. Krusebo, Hulfvestorp etc.
/Lars K

2002-03-05, 12:55
Svar #8

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Nej då, inte alls försent Lars K. Tackar för upplysningarna. Jag skall genast börja jaga.
 
Mvh Magnus

2002-03-05, 18:49
Svar #9

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Jag igen.
Nu undrar jag över om det finns någon/några av er som har gamla årgångar av Skärstadboken? Jag saknar åren 1962, 1964, 1966, 1968, 1970, 1974, 1978, 1984 och skulle vilja köpa dessa. Hembygdsföreningen har inte dessa kvar för försäljning tyvärr.

2002-03-06, 10:58
Svar #10

Lars K Dahlqvist

Hej Magnus
 
Även jag efterlyste gamla årgångar av Skärstadboken hos hembygdsföreningen och de skulle då gå ut med ett upprop och se om det fanns några medlemmar som hade dubbla ex, men jag fick inget napp. (Sedan hade jag turen att finna dessa hos en äldre släkting). Hör med hembyggdsföreningen om de kan kopiera upp dessa till dig. I annat fall får du höra med Kungliga Biblioteket, som jag vet ställer upp med reproducering mot ersättning. Jag tycker du ska försöka, för årgångarna från 60-talet håller en mycket hög klass och innehåller mycket nyttig information.
/Lars K

2002-05-31, 18:24
Svar #11

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Vet någon om det finns en gård eller torp i Skärstad som kallas Stockholm?
Mvh
Gun Pålsson

2002-06-01, 08:21
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gun Pålsson,
Namnet finns ej med på Svenska ortnamn 1999 (CD) och ej heller - vad jag kan se - under Skärstad eller Skärstads gårdar i bokverket Sveriges bebyggelse (1950-tal). Stockholm kan dock mycket väl ha varit ett torp, fast det är borta sedan länge. Har Du kollat någon husförhörslängd med register, eller gått igenom någon husförhörslängd för tiden Du söker?
(Se också Lars K:s tips ovan!)
Vänligen,
Olle Elm

2002-06-01, 11:13
Svar #13

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Hej Olle!
Tack för snabbt svar!
Frågan jag ställde var ett hugskott!
Har länge funderat över min farfars halvsyster som 1866 flyttar ut från Wärshuset, Lyckås gård, där pappa Johannes Danielsson var schäfer.
Ida Charlotta var född 31 januari 1860 och var alltså bara 6 år gammal när hon enligt hfl skulle ha flyttat till Stockholm. Min tanke var att kanske det inte var huvudstaden hon flyttat till utan ett torp med samma namn. Jag får ta hem hfl igen och leta.
Ang. Skärstadsboken så har jag några exemplar från 1980-talet och samtliga sedan 1992 men har inte hittat något där.
Mvh
Gun

2002-06-01, 11:50
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen Gun,
Det här låter speciellt. Hur såg omständigheterna ut runt flytten? Är hon antecknad tillsammans med fadern och modern vid flytten eller har det antecknats att bara hon - en 6 åring - flyttade/skrevs på annan adress?
Och, skojar Du när Du skriver schäfer, eller menar Du fåraherde-förmans-sysslan på Lyckås?  
Om Du inte sett stället kommer en bild och beskrivning från Sveriges bebyggelse.  
Vänligen,
Olle Elm

2002-06-01, 12:17
Svar #15

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Olle!
Tack för den fina bilden! Har inte sett den tidigare. Har varit på Lyckås, men träffade aldrig någon som jag kunde fråga något om husen.
Jo, jag vet att schäfer betyder fåraherde, brukar kalla farfarsfar för schäfern, eftersom det låter så härligt.
Det är bara Ida Charlotta som flyttar.
Pappa Johannes blev änkling i november 1865. Dessutom finns tre söner födda 1852, 54 och 58. Samtliga utvandrar senare till Amerika.
I oktober 1866 flyttar en systerdotter till den den första hustrun in som piga. I november 1867 gifter hon sig med Johannes och blir mor till 7 barn, däribland min farfar Otto Danielsson som var bla lokförare på Gripenbergsbanan och vars lok finns i Kaxholmen.
Hvh
Gun

2002-06-01, 13:28
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gun,
Omständigheterna runt Ida Charlottas flyttning är väl sådana att hon möjligen skulle kunna ha tagits hand om av en släkting, eller t o m bortadopterats. Tror Du måste jämföra sättet prästen skriver utflyttningar på i hfl; Ibland kan de vara konsekvent gjorda och då framgår det om staden Stockholm avses eller om flyttningen sker till ett torp i socknen.
(F ö måste jag väl avslöja att jag framför mig på skrivbordet har en 20 cm bit räls som Din farfar kört på - en förnicklad sådan med bokstäverna J.G.J. instansade - det är en brevpress jag fått av min salig far, men det är ju en annan historia ...)
Vänligen,
Olle Elm

2002-06-01, 15:10
Svar #17

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Olle,
Den tanken har jag också haft att Ida Charlotta kanske har blivit bortadopterad.
En annan tanke har jag också haft att någon behövt en lillpiga hos någon anhörig till herrgårdsfolket.
I vilket fall som helst verkar det besvärligt att få fram något om hennes öde.
Skall dock på måndag ta mig till biblioteket och beställa hem både hfl och utfl för att se om det hela klarnar. Tyvärr gör ju Svars väntetider (senast drygt 3 veckor) att släktforskning får ske med stort tålamod.
När och om jag hittar något nytt hör jag av mig, om Du är intresserad.
Synd att så få använder Rötter när det gäller Skärstad. Jag har fler rötter på mormors sida där.
Inpasset från Dig om järnvägsskenan ger ju extra krydda till släktforskningen!
Tack för Ditt engagemang!
Mvh
Gun

2002-06-11, 14:41
Svar #18

Lars K Dahlqvist

Gun & Olle,
 
Betr. Stockholm. Bara för att ytterligare stärka er uppfattning kan jag nämna att Hfl från 1865 ej anger någon gård eller torp med namnet Stockholm. I Skärstadboken 1968 finns en förteckning över samtliga gårdar, torp och backstugor från 1865 och Stockholm nämns ej. (Däremot finns det ett torp som heter Berlin och ett som heter Petersborg under Målen.)
 
/Lars Kenneth

2002-06-12, 12:52
Svar #19

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Hej Gun och andra Skärstadforskare.
Jag håller med Gun om att det är synd att vi inte är fler Skärstadsforskare som använder oss av Rötter. För att slänga ut några krokar till er som faktiskt gör det kan jag meddela att jag lagt ut en hemsida på prov där ni kan se större delen av min forskning.  hem.passagen.se/sampa13  Kanske kan ni där hitta något som knyter oss samman. Det är ganska många Skärstadsmänniskor
 
Mvh Magnus

2002-06-13, 08:45
Svar #20

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Lars och Magnus,
Först Lars; då har vi uteslutit att det var inom Skärstad sn som Ida Charlotta flyttade. Har lagt in en förfrågan under Stockholm och efterlysningar.  
Magnus; har tittat på Din hemsida men i första anblicken hittade jag inte någon som knöt ihop oss.
Tack bägge för Era inlägg
Mvh
Gun

2002-10-31, 21:52
Svar #21

Margareta Fridén

Gun Pålsson, Lars K Dahlqvist
Fick veta av Lars K att denna sida finns för cirka en kvart sedan, tack.
Angående Guns fråga om Stockholm i Skärstad kan jag berätta följande: Sommaren år 2002 gjordes en torpvandring till torp och backstugor norr om Rävlinge. I närheten av Östra Rävlinge finns två backstugor, Klåben och Stockholmans. Möjligtvis har jag mera information inspelad från tillfället vi var där, jag ska kolla upp det och återkommr.
 
Mvh
Margareta Fridén

2002-11-04, 21:25
Svar #22

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Margareta,
Backstugan Stockholmans låter intressant!
Eftersom jag inte har fått något napp under efterlysningar i Stockholm kunde detta kanske vara ett halmstrå.
Skall bli spännande att höra om Du har fler uppgifter. I annat fall blir det att ta hem hfl för Skärstad igen.
Mvh
Gun Pålsson

2002-11-05, 21:19
Svar #23

Margareta Fridén

Gun
Nu har jag lyssnat på bandet.Det ger inte så mycket. Det finns en kvinna som har bott på grannstället några hundra meter bort. Hon kom dit med sina föräldrar 1928 och var då 3 månader gammal. Hennes far köpte backstugan av någon som kallades Stockholman. Hon kommer inte ihåg att det fanns några hus. Vid torpvandringen kallades det Stockholmans och inget annat namn framkom.
Det finns enbuskar och körsbärsträd och en sten som man kan tolka var en förstutrappa.
Jag tror att den omnämnda kvinnan lever och ska försöka ta reda på var hon finns. Det var också några andra personer med vid torpvandringen så jag ska prata med dem.
 
Mvh
Margareta Fridén

2002-11-06, 14:55
Svar #24

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Margareta,
När jag nästa gång beställer hem mikrokort, skall jag ta med Skärstad igen. Jag har tidigare letat efter Ida Charlotta, men det blir att lusläsa en gång till.
Tack för Ditt tips
Mvh
Gun Pålsson

2003-01-21, 20:33
Svar #25

Cheryl Stromdahl

I am searching for information about the parents of Bengt Peter Jönsson Sandkvist and his wife, Anna Stina Johansdotter from Skärstad.  They were married 1838-12-26 and lived in Sandvik.  Bengt died 1880-11-09 and Anna Stina died 1898-06-16 but I have not been able to find their birth dates.  Their son, August was my husband's fmf and went to Hammar, Närke, Örebro.  
Any help is greatly appreciated.
Thank you.
Cheryl Stromdahl

2003-02-09, 10:20
Svar #26

Margareta Fridén

Hej Gun!
 
Angående Stockholmarns. Detta är uppgifter som jag fått fram och som är hämtade från bl a Lantmäteriet. Jag är ingen van släktforskare, men kan förmedla kontakten till den som gett uppgifterna till mig.
Stockholmarns har fastighetsbeteckningen Klåben 1:13. Det finns också uppgifter om Klåben 1:14 och 1:4. Ställena finns på karta från 1788. Ursprungligen ägdes de av Lyckås men såldes troligen ifrån av Lyckås AB någon gång mellan 1917 och 1932. Klåben 1:13 omfattade 1.4 ha.  
Så till folket: Viktor Vesterberg ägde fram till 1928 Stockholmarns då han sålde det till Handlaren Oskar Björk. Denne kom från Stockholm. Köpeskillingen var 500 kr. Skiftet gjordes 1927-12-28 och köpehandlingarna är daterade 1928-02-18.  
Det framkommer också att skylten som vi satte upp för ett par år sedan förmodligen är placerad vid 1:14, alltså fel.
 
Gun, jag förstår inte riktigt hur man kunde beteckna stället som Stockholmarns ett antal år innan Handlaren Oskar Björk flyttade dit?? Förstår du det, eller är det något som är helt tokigt?
 
Angående kontakt med min källa så får det förmedlas på annat sätt.
 
Hälsningar
Margareta Fridén

2003-03-22, 15:10
Svar #27

Anna Malm

Hej!
Jag har lite problem med att reda ut vilka torp och gårdar som är sammankopplade i Skärstad.
 
T.ex. undrar jag om Drettinge Målen, är samma sak som Målen.
 
Mvh,
Anna Malm

2003-03-22, 16:03
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anna Malm,
Det enklaste sättet att reda ut detta, är att gå in i en hfl och skriva av. Där ligger torpen sannolikt under rätt gård. Om Du gör detta kan Du använda det dokument Du finner här, under mitt inlägg 3 febr 2000,  som bas. Kanske Du efter detta själv presenterar resultatet här. Många skulle ha nytta av detta, och jag har ju gjort en del av jobbet redan.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-03-22, 19:51
Svar #29

Anna Malm

Tack Olle!
 
Jag ska se vad jag kan göra åt saken!
 
mvh
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna