ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 4.1.2000  (läst 2789 gånger)

1998-12-23, 16:37
läst 2789 gånger

Peter Rydén

 Vid sidan om mitt kartläggningsarbete med Månsarps socken, samlar jag också information om Sandseryds innevånare. Jag har i min databas omkring 400 personer från Sandseryd, samt ett ortsregister till hembygdsböckerna. Jag är intresserad av att ta del av andra forskares forskningsresultat, för att få ett mer fullständigt material, och delar samtidigt gärna med mig av det som jag har.

1998-12-24, 12:40
Svar #1

Gunnar Sjöquist

 Hej Peter!
 
Jag har några personer med anknytning till Sandseryd.  Du kan kanske komma med kompletterande info.  
 
Om Du är intresserad av någon eller några personer som jag listar här så säg till.  Mina persondata ligger registrerade i en DISGEN fil.
 
Födda i Sandseryd
.Regina Bolhemia 1676
.Johan Jonsson Norck 1704
.Dorotea Catharina Falck 1736 - död 1807 men var?
 
Döda i Sandseryd
.Elisabet Johansdotter Komstadia 1722 - födelsedata?
.Sara Johansdotter Martinia 1749 - födelsedata?
.Jonas Olai Norck 1729
.Anders Johansson Drysenius 1738
.Margareta Andersdotter Ruda 1749
.Agneta Mobeck 1741 - men var är hon född?
.Daniel Pihlgren 1743
.Gustaf Abrahamsson Falck 1804
.Abraham Abrahamsson Falck 1776
.Jakob Siölin 1812
.Laura Fredrica Maria Wickelgren 1878
 God Jul!

1998-12-25, 21:55
Svar #2

Mats Månsson

Hej Gunnar!
 
I början på veckan råkade jag snubbla in på Gunnar Tonnquists hemsida. Eftersom hans forskning på några punkter berör min egen har jag gått igenom den ganska noga vid det här laget. Därför känner jag också igen namnet Norck som du har med i ditt inlägg. Kanske kan det finnas material för dig, och även om Sandseryd där.
[www.abc.se/~m10660/]
 
God fortsättning på helgen

1999-01-02, 20:58
Svar #3

Peter Rydén

Gunnar!
Flera av de som du nämner finns, som du säkert redan vet, med i Växjö stifts herdaminne. Jag har ingen mer information om dem än det som finns där.  
Jag känner igen namnet Regina Bolhemia men jag är inte säker på vem det kan vara. Är det möjligen (Brita) Regina, dotter till kyrkoherden i Sandseryd Andreas Caroli Bollhemius? Tyvärr finns ingen födelsebok för 1600-talet (de första ministerialböckerna kommer på 1730-talet), så jag kan inte verifiera födelsen.  
Personerna med namnen Falck (Falk) och Mobeck har jag en hel del ytterligare info om. Det finns bla en utmärkt artikel av Paul Wilstadius i boken Tabergs bergslag IV, s 69-71, som utgör en biografi över bergsfogdarna i Taberg, däribland Gustaf Mobeck, Abraham Falk, Gustaf Abraham Falk och Carl Magnus Sjögren, vilka alla tillhör denna släkt. Jag kan ge dig mer detaljerad information som jag har via e-post, och skulle gärna ta del av dina ytterligare släktredogörelser. Min adress hittar du på Rötters e-postlista.  
 
Gustaf Mobeck var bergsfogde i Taberg åren 1704-1732. Därefter tog hans måg (tillika Agneta Mobecks make) över posten. Denne innehade ämbetet t o m 1753, varefter sonen Gustaf Abraham Falk. Gustafs måg Carl Magnus Sjögren blev bergsfogde efter honom och tjänstgjorde 1794-1822 i Taberg. Ytterligare en gång fick sedan en måg överta bergsfogdeposten, Johan Fredrik Bratt. Bratt var kvar i Taberg även ett år efter det att tjänsten drogs in 1855.  
 
Varma hälsningar från Peter

1999-01-07, 23:18
Svar #4

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Vet ej om Du har användning av min upplysning, men jag har en notering om att bergsfogden Gustaf Mobeck var son till sjökaptenen Magnus Mobeck och Catharina Bolhelmia, kyrkoherdedotter från Västergötland.
 
Jag återkommer en annan dag om en Carl Mobeck, som jag har problem med. Om det går bra?
 
Hälsning
Christine

1999-01-07, 23:21
Svar #5

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Vet ej om Du har användning av min upplysning, men jag har en notering om att bergsfogden Gustaf Mobeck var son till sjökaptenen Magnus Mobeck och Catharina Bolhelmia, kyrkoherdedotter från Västergötland.
 
Jag återkommer en annan dag om en Carl Mobeck, som jag har problem med. Om det går bra?
 
Hälsning
Christine

1999-01-08, 09:48
Svar #6

Peter Rydén

Jag visste om att Gustaf Mobeck är son till de som du nämner. Att modern var kyrkoherdedotter var kanske väntat med ett sådant efternamn, men det var inget som jag visste.  
Återkom gärna med frågor om Carl Mobeck eller andra. Kanske kan jag hjälpa till. Är du släkt till dessa Mobeckare?  
/ Peter

1999-01-08, 20:55
Svar #7

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Min mf mm mm f och min mm fm mf mf hette Carl Mobeck och var länsman i Urshult (G).
 Han var troligen född c:a 1670-80.
 Den 31 okt. 1714 hittar jag honom för första gången i Urshult kyrkoräkenskaper, då han skänkte en brudgåva till kyrkan. Han gifte sig med änkan Catharina Cavallius, dotter till länsman Magnus Cavallius på Sunnanvik, Skatelövs sn. Hon hade tidigare varit gift med länsman Samsing Henriksson. Död 1712.
De var bosatta på Buskahult Rulsagård i Urshult sn.
De fick 6 barn:  Magnus f. 1715-12-24, Johan f. 1718-11-14, Elisabeth f. 1721-09-03, Olaus 1724-04-14 död efter 2 dagar, Catharina Charlotta f. 1725-03-23 (min ana) och Maria f. 1728-04-05.  
Modern dog 2 timmar efter sista barnets födelse.
År 1732 gifte Carl Mobeck om sig med änkan Karin Persdotter och bosatte sig i Ö. Älmhult , Urshult (G).  Där han dog år 1749. Inga barn .
Ingenstans framgår var någonstans barnen växte upp.
Jag har inte återfunnit Magnus och Johan som vuxna, däremot vet jag mycket om de 3 flickorna.
Inget av barnens dopvittne heter Mobeck. Ingen bouppteckning finns. Ej heller har jag funnit något i domböckerne om arvsskifte för år 1749-50.
Men någonstans ifrån kommer ju Mobeck! Jag har inte gett upp hoppet, bara letat på fel ställen!
Har just sökt i Säby sn. hos Hans men vi lyckades tillsvidare inte så bra.
Hoppas att Du har något uppslag!
 
MVH
Christine

1999-01-09, 19:50
Svar #8

Peter Rydén

Om Carl Mobeck på något sätt skulle vara relaterad till Sandseryds Mobeck-släkt, bör i sådana fall Carl och Gustaf vara bröder. Detta är inget som jag kan påvisa eller bevisa med något material som jag har i min ägo. Om någon som ser detta har tillgång till något Herdaminne för Skara stift. Däri borde man hitta Gustafs mor Bolhemia, som ju var kyrkoherdedotter ifrån Västergötland. Förmodligen dotter till någon Bolhemius.  
/ Peter

1999-01-09, 22:16
Svar #9

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Tack, Peter
för att  Du tittade efter i Din samling Mobeckar!
Endast som en upplysning, har jag ytterligare en Mobeck. En befallningsman Gustaf Mobeck vid Vadstena  Krigsmanshus. Vars namn jag har sett några gånger i Konga Härads domböcker vid ting i S. Sandsjö (G) och Älmeboda (G) i början på 1700-talet.
 
MVH
Christine

1999-01-11, 16:50
Svar #10

Mats Karlsson

Hej Christine,
 
Jag antar att du har anorna för Catharina Cavallius. Om så inte är fallet så tror jag att jag kan bidra med dessa för en ganska lång tid tillbaka.
 
MVH
 
Mats

1999-01-11, 20:46
Svar #11

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Tack Mats!
Det var ytterst vänligt av Dig!
Jag har Catharina Cavallias anor tillbaks till den Dacke vänlige bonden Sven i Håldala i Västra Torsås (G). Enl.en saköreslängd från år 1545 Konungx Sacöör. Suend i Huledall ffor hand war medt Dacken, penni 10 mark Oxar 2 stuk. Jag förmodar att Du har detta..  
Det vore roligt att veta var Dina rötter finns i denna stora gamla småländska släkt?
Jag skickar gärna en fil till Dig så vi kan jämföra våra resultat. Det är bara det att just nu har jag inte tillgång till min databas. Det otroliga hände att jag av misstag raderade hela programmet. Sådant som händer andra men inte mig!! Men jag ska nog plocka fram den igen.
MVH
Christine

1999-01-12, 14:49
Svar #12

Mats Karlsson

Hej Christine,
 
Det stämmer, samma information som jag har... Jag har även en del sido-anor som kanske är intressanta. Skickar gärna en fil till dig också, med det som jag har. Jag förmodar att du känner till Johan Nilssons böcker Västan om sjön Åsnen Del 1-6.
Jag beklagar din förlust av databasen och hoppas att du snart kan komma igång igen.  
MVH
 
Mats

1999-01-12, 20:01
Svar #13

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej Mats!
Jag känner inte till böckerna Västan om sjön Åsnen!
Är det böcker som man kan låna på Växjö Stadsbibliotek? Mina uppgifter kommer från förutom de vanliga källorna mikrokorten, dels ifrån en gammal bok som heter Släkten Cavallin från Håldala skriven av B. Cavallin, (tror den var utgiven år 1919 och är väl på  200 sidor),  och dels har jag varit i Vadstena och plockat fram uppgifter.
Jag vet inte var Du bor men om Du kan besöka Växjö bibliotet så plockar de nog fram boken till Dig. Den fanns på något gammalt lager och den har tillhört S.G.(?) Vejde´s samlingar. De har även en del antavlor på stora rullar över släkten. Fast de tyckte jag inte var så tillförlitliga.  
Då säger vi att vi kör ett  filbyte lite längre fram!
MVH
Christine

1999-01-13, 14:28
Svar #14

Mats Karlsson

Hej Christine,
 
Böckerna är verkligen jättebra och ger en hel del sidouppgifter. Om Växjö bibliotek har dessa framme vet jag ej. Jag fann uppgiften under följande sida:
http://www.kommun.vaxjo.se/bibliotek/lands/alvesta.htm  
Där finns dessutom en massa andra böcker som är intressanta för släktforskare i trakten.
Tyvärr så bor jag i Stockholm vilket innebär att jag får vänta ett tag tills det att jag har möjlighet att komma förbi Växjö och titta på Vejde-samlingen. *Inser att det snart är dags för en minisemester.*
När du får ihop databasen så skriv en rad för filbyte, vilket jag verkligen ser fram emot!!!
 
MVH
 
Mats

1999-01-13, 16:02
Svar #15

Peter Rydén

Hej alla forskare!
Det är jätteroligt att ni för en diskussion på denna sida. Jag känner dock att den nyss förda diskussionen skulle kunna föras inom ett annat diskussionsforum. Här, skulle jag önska, kunde en diskussion föras om Sandseryd och dess invånare.
Jag föreslår Christine att söka den Mobeck som jag och Hans inte kunde hitta i ett forum exempelvis benämnt just Mobeck. Jag är ledsen att jag själv inte kunde hjälpa till, men vi släktforskare får väl kämpa vidare med våra trådar till historien.  
Med all välmening,
Peter Rydén

1999-01-13, 16:07
Svar #16

Peter Rydén

Gunnar Sjöquist!
Jag har varit i kontakt med Gunnar Tonnquist, som nämns i en av insändarna ovan, och han låter hälsa att han gärna vill ha kontakt med dig. Han har mer utforskat än vad som finns med på hans hemsida, och han har dessutom kontakt med någon forskare på Hönö, som är ättling till Norck i Sandseryd.  
Jag skulle gärna vilja ha kontakt med dig via e-post, för att utröna om du har annan information om Sandserydarna, än vad jag redan har. Min adress är ryden@bigfoot.com.  
/ Peter Rydén

1999-02-08, 14:48
Svar #17

G. Johansson

Hej Christina,
 
Har följt din och Mats Karlssons diskussion om släkten Cavallius. Har själv intresse av upplysningar om just den släkten.  
 
Min fråga är om du möjligen har något tips om var man kan finna ytterligare uppgifter om hustrun Anna Christina Cavallius, född ca 1732, död i Karlskrona 12.12.1798, 66 år. Gift 13.4.1766 i Karlskrona am.förs. med amiralitetsskepparen och traktören Magnus Rundblad, född ca 1723, död 1.8.1788.  
 
Måns Erngislasons son Johan Cavallius, död 1754 på Kölaboda kaptensboställe i Göteryds sn, hade visserligen en dotter Anna Christina vars ålder stämmer väl överens. Problemet är bara att denna dotter, som skulle ha varit född på Sunnanvik 23.11 1731, tycks ha avlidit i späd ålder.
 
Med hänsyn till släktnamnets historia - taget av en latinisering av stamgården Håldala - lär det ju knappast vara någon tvekan om att det handlar om samma släkt.
 
Med vänliga hälsningar,
Göran Johansson

1999-02-09, 22:08
Svar #18

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej Göran!
Jag har läst Din efterlysning och kommer att svara
på Dina frågor under den rubriken.
MVH
Christine

1999-02-22, 23:30
Svar #19

Aron Axelsson

Cavallius-släkten intresserar mig - men är den gamla boken helt tillförlitlig? Jag har i min tavla Erengisles bröder Jöns Olofsson i Torpaskog och Per Olofsson i Gottåsa samt kanske Nils Olofsson i Gottåsa.Tar gärna emot och skickar info.
Från SANDSERYD har jag ganska mycket namn kring bergsmanssläkten Fogelberg och flera släkter ingifta i den. Vill du ha den, så ska jag skicka.

1999-02-23, 09:10
Svar #20

Peter Rydén

Hej Aron!
Jag har ytterst lite om släkten Fogelberg, så jag skulle självklart välkomna att få lite kött på benen om denna släkt och ingifta släkter. Skicka det gärna till mig eller till detta forum - vilket som är bäst. Om jag kan komplettera med något står jag jag gärna till tjänst.

1999-03-02, 22:49
Svar #21

Utloggad Madelene Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2019-05-14, 11:33
    • Visa profil
Hej Peter.
Jag har forskat lite i Sandseryd. Jag är lite osäker på om det är någon speciell släkt du letar efter. Jag delar annars gärna med mig av det jag hittat om släkten Domnerus om det är av intresse.
Madelene

1999-03-03, 05:54
Svar #22

Peter Rydén

Madelene,  
Som du ser av mitt första brev kartlägger jag Sandseryds innevånare, även om mitt största engagemang ligger i Månsarps socken. Jag har en del lösa notiser om Domnerus-släkten (Jonas, Kristoffer, Hans/Johannes), och tar gärna del av vad du har. Förhoppningsvis kan jag komplettera med något.  
Peter Rydén

1999-05-25, 13:45
Svar #23

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Apropå Peters inläggg 990102 kan jag meddela följande utdrag från dödboken i Hinneryds socken (Kronobergs län):(Död 1757-06-23 och begr.1757-07-03)Regina Andersd-r Bolhemia, salig Com. J. Aulanders Enka, föd i Sanseryds Prästg: af hederlige Prästeföräldrar år 1676 Sept månad, warit i äktenskap med b-te man i 24 år, i Enkiostånd 19 år, lämnat efter sig 2-ne söner af --- --- äldre är sin Sl: Faders afträdare i Embetet och den yngre Kyrkioherde i Myresiö hafver sin wandel så i werlden anstält, at hon hos alla rättsinnade blifwer i en god åminnelse; död saligen d 23 junü år 1757 af ålderdomsswaghet 81 3/4 år gl:
Dödsrunan tecknades av hennes son Andreas Aulander son var komminister i Hinneryd - så uppgifterna kommer sannolikt från säker källa!
Regina Bolhemia är min ana i rakt uppstigande led, likaså hennes make Johannes Martini Aulander som var komminister i Hinneryd. Har du uppgifter utöver vad som står i herdaminnet om hennes far - kh. i Sandseryd Andreas Caroli Bolhemius och hans (icke namngivna?) hustru, samt hennes morfar (också kh. i Sandesryd) Magnus Petri Avelinus och hans (icke namngivna?) hustru? Sådana uppgifter skulle mottagas med tacksamhet av undertecknad!

1999-05-29, 10:28
Svar #24

Peter Rydén

Svar till Mats: I dagsläget har jag inga fler uppgifter än dem som finns i herdaminnena. Jag håller nu på att gå igenom bruksarkiven i Tabergs bergslag tillsammans med andra forskare (ett arbete som har pågått i snart 70 år - det verkar visst aldrig ta slut), men tyvärr är uppgifterna från den tidigare delen, på 1600-talet, ytterst informationsfattig. Mycket har försvunnit genom årens lopp. I bruksarkiven kan man annars hitta värdefulla noteringar om bergsmännen och prästerna och deras relation.

1999-06-17, 14:08
Svar #25

Torleif Ericson

Jag har en ana Per (Peter) Jansson Mobeck f. 24/1 1760 i Östra Mo, Hjälmseryd sn och kronokusk i Ekhult samma socken.  Jag vet inte varför han kallas Mobeck, för hans far var sockenamnnen Jan Svensson f 4-6 1724 i Östra Mo. Vet någon något om Per Mobeck, varför han kallas så och hans anor_

1999-08-24, 00:13
Svar #26

Utloggad Erik Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2011-02-27, 19:22
    • Visa profil
Min fmmmm hette Johanna Sandbäck och är enligt husförhörslängden för Norrtälje född i Sandseryd 1790-05-16, död i Norrtälje 1857-03-23. Hon finns tyvärr inte med i födelseboken för Sandseryd. I husförhörslängden AI:3-4 1788-1822 under Åsen finns en familj med namnet Sandbäck med.
Fadern född 1748
Modern Gunilla född 1748
son Anders född 1783
dotter Britta född 1783
son Magnus född 1785
dotter Johanna föd 1790
Inga data om födelseplats, inflyttning utflyttning finns med.
Är det någon som vet något mer om denna familj eller namnet Sandbäck som kanske är ett smed eller soldatnamn?
Johanna gifte sig 1811-06-23 i Norrtälje med rustmästaren på gevärsfaktoriet i Norrtälje, Adolf Hjertqvist född 1782-06-23 på Säteriet i Järstorp, död 1847-11-22 i Norrtälje.

1999-11-12, 15:28
Svar #27

Åsa Andersson

Hej alla som forskar i Sandseryd.
 
Jag har precis hittat en koppling dit (faktiskt idag på Vadstena Landsarkiv)
 
Hon heter  
Anna Maja Larsdotter
* 1824-0-27
gm  
Magnus Wallenberg
* 1818-01-01 i St Åby
 
Anna Majas föräldrar hette
Lars Petersson  
* 1783-07-13 i Järstorp
 
Eva Petersdotter
* 1786-07-29 i Barnarp
+ 1843-11-07 i Sandseryd
 
Kan det vara till någon hjälp så är jag glad
 
MVH Åsa

1999-11-25, 08:01
Svar #28

Peter Rydén

Erik:  
Jag har lite lösa noteringar om familjemedlemmarna, men det har varit en ytterst svårlöst knut att lösa, rörande var de kommer ifrån. Kanske kan något av mina noteringar vara till hjälp?  
- Sandbäck, Anders, Det finns en utomäktenskapligt född pojk född 20/9 1783, son till Annika Jonasdotter i Åsen, Sandseryd sn.
- Sandbäck, Brita Det finns en Brita Lisa, dotter till Lars Sandström och Kajsa Jönsdotter, född 21/12 1783 i Eskilstorp, Järstorp sn.
- Hjertqvist Isaksson, Adolf, Född 1782-06-22 i Järstorp säteri, Järstorp (F) (fb).  
 
I övrigt har jag bara funnit en familj med namnet Sandbäck och deras ursprung är också svårt att hitta.  
 
Sandbäck, Mattis. Faktorismed. Gift 1766-01-20 i Sandseryd (F) (vb) med Jönsdotter, Lisa. (Vid vigseln piga från Sandseryd Norrgård.)
Barn:
Lena. Född 1766-11-07 i Norrgården, Sandseryd, Sandseryd (F) (fb).
Arvid. Född 1773-02-16 i Norrgården, Sandseryd, Sandseryd (F) (fb).
Anders. Född 1782-05-27 i Sandseryd, Sandseryd (F) (fb).
Greta. Född 1788-05-12 i Norrgården, Sandseryd, Sandseryd (F) (fb).

2000-01-04, 00:26
Svar #29

Utloggad Erik Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2011-02-27, 19:22
    • Visa profil
Hej Peter!
Tack ska du ha för uppgifterna. Jag ska låna korten över Sandseryd och se om jag hittar något mera matnyttigt. Jag har varit även inne på er förträffliga hemsida och sökt efter uppgifter för de socknar som finns inlagda men inte fått något napp. Kvar av intresse att söka i är Bankeryd för att över den grannsocknen finns inte 1700-talet inlagd ännu i registret.
 
Arvid Hjertqvists föräldrar var
Torparen Isak Arvidsson född 1741-11-11 enl db Järstorp ej hittad i fb Järstorp, död i Rånghus i Järstorp 1801-04-25, son till Arvid Larsson f 1709, d 1784-08-12 på Järstorps säteri och Märta Isaksdotter f 1710, levde 1784.
 
gm (ej hittat heller i register)
 
Torparhustrun Stina Andersdotter född 1740-11-18 i Järstorp?, död 1822-01-21 i Fattigstugan i Järstorp. Angående födelseuppgiften, dock tveksam iom att samma Stina Andersdotter, dotter till Anders Bengtsson och Dordi Eliasdotter dör 8 år gammal. Stina skrev under makens bouppteckning med Christina Andersdotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna