ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2012  (läst 3981 gånger)

2011-06-06, 03:51
läst 3981 gånger

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Ärade genealoger!
 
Finns det månne någon här som vet ngt om var, när samt ev. till vilka föräldrar trädgårdsmästaren och sköldaren Jonas (Larsson?) Holmqvist föddes? Enligt DB avled han  18290919 på Söderäng, Ryssby, 85 år gammal. Samtliga HFL uppger emellertid 1747 som hans födelseår! Hans namn dyker upp för första gången då han gifter sig 17740101 i Aringsås socken - bosatt på Engaholms gård - med Maja Johansdotter från Stora Hult, Aringsås. Paret flyttar sedan tämligen omgående till Fylleskog, Ryssby, där deras första barn, Anders föds 17750428. Därefter återvänder de till Engaholm, Aringsås, där andra barnet, Maria Christina föds 17790120, varpå de ånyo flyttar till Ryssby, denna gång till Hasjöbro, där sonen Johannes föds 17811129. Ytterligare en son, Nils, föds 17850225 på Jeppegårds torp, Ryssby, varefter familjen beger sig till Söderäng, där sista barnet, Anna Stina föds 18020202, död 18030113. Ev. hette Jonas far Lars, då den förres namn stavas just Jonas Larsson Holmqvist enligt sonen Nils födelseattest. Detta är dock enda gången namnet skrivs ut i sin helhet, varför jag inte helt vågar lita till dess riktighet. Nämnas i sammanhanget kan att makan Maja felaktigt står som Catharina Johansdotter från Stora Hult i Aringsås vigsellängd. Följaktligen har jag jag efter bästa förmåga lusläst FB för både Ryssby och Aringsås för tiden 1742-1749, utan att finna vare sig någon Jon/Jöns/Jonas Larsson eller, för den delen, någon annan misstänkt Jonas där född. Vad faddrar till barnen beträffar, förekommer en enda person mer än en gång: den i Ryssby bosatte trumslagaren Lars Håkansson Holmqvist, f. 1753 på okänd ort. Kan detta tyda på släktskap och i så fall hur? Det gemensamma efternamnet i sig behöver ju inte nödvändigtvis tyda på detsamma. Bara i Ryssby har jag funnit tre andra personer med detta namn utan inbördes släktskap.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2011-06-06, 17:48
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Fylleskog har du även i Rydaholms socken.
Rydaholm AI:1   sidor 104-106
         AI:3    sidan 156
         AI:4    sidor 280-282
         AI:5    sidor 156-157
         AI:9    sidan 216
 
Kanske kan det ge dig några hjälp.
 
Mvh/Rune

2011-06-07, 22:23
Svar #2

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Rune! Bra tips, även om ingen ytterligare info dessvärre gavs där.
 
Vänligen,
Kristian

2011-07-11, 22:49
Svar #3

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 13:20
    • Visa profil
Hej!
 
Ingeborg Persdotter född 1729 i Selleberg gifte sig med rusthållaren Beng Jönsson i Västergård (Ryssby skattegård). Efter dennes död 1765 gifter I om sig med en Anders Jönsson och de flyttar då in i Östraby Jeppegård, vilken inköpts av den förste maken omkring 1760. Anders dör 1790 och både han och I stryks i husförhörslängden (de verkar då sitta på undantag).  
Är det någon som vet vart Ingeborg tar vägen?
 
Hon saknas i dödsboken före 1801 - året då husförslängden AI:4 avslutas. Jag har även tittat på vigslar före 1801 utan resultat. Ej heller tycks det finnas någon bouppteckning.
 
MVH
 
Lars Norrby

2011-07-27, 20:21
Svar #4

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som känner till Karl Sten född 17 september 1869 i Ryssby (Kan vara fel Ryssby jag hamnat i). Han emigrerade till Amerika 1889. Hans syster Augusta Sten kom till Amerika hon också, var gift med en Loftstrand (Löfstrand?).
 
Det är allt jag vet.
 
Vore tacksam för alla idéer och uppslag.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte
 
Jag har flyttat detta inlägg från Småland > Socknar > Ryssby (H)  
 
Moderator Småland  
Jan Jutefors

2011-07-27, 21:13
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Förmodligen är det Carl Johan Sten du letar efter.
 

 
Jag har flyttat detta inlägg från Småland > Socknar > Ryssby (H)  
 
Moderator Småland  
Jan Jutefors

2011-07-28, 16:33
Svar #6

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för uppgiften om Carl Johan. Jag kom fram till samma person när jag var förbi på bilblioteket.
 
Hittade detta:
 
Soldattorp nr:60,  Långhult Mellangård , Ryssby, Kronoberg, Småland
 
Soldaten Anders Johan Sten   f. 13/6 1833 i Ryssby            d. 23/12 1914 i Ryssby
Hustru Anna Sara Jonasdotter   f. 21/1 1839 i Hjortberga    d. 28/11 1922 i Ryssby
 
d. Christina         f. 2/7  1865 i Hjortberga
d. Augusta Sofia      f. 30/7 1868 i Ryssby           d. 15/8 1868 i Ryssby
s. Carl Johan         f. 16/9 1869 i Ryssby
d. Ingrid Maria                     f. 17/9 1872 i Ryssby
d. Augusta Mathilda      f. 29/9 1875 i Ryssby
 
Om det är någon som vet något om den här familjen vore det roligt att få mer information.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2011-08-02, 23:24
Svar #7

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1632
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:51
    • Visa profil
    • anygren.se
Anna Britta Svensdotter verkar vara en riktig ragata eller vad hände egentligen, någon som vet mer om henne?    
 
1850 var hon gravid och trolovad med Jonas Simonsson.  Några dagar före vigseln valde han att begå självmord genom att inta arsenik.  
GID 236.13.98600  HFL 1851-1855 s150  Hjortsberga, (G)  
 
 
1855 noteras hon som gift med Carl Johan Jönsson och det blir skilsmässa.  
GID 840.22.48000  HFL AI:13 1850-1855  s281  Ryssby, (G)  

 
Jag kan dock inte hitta vigselnotisen?  
 
En skilsmässa 1855 var mycket ovanligt. Vad krävdes för skilsmässa?  
Hur kan man veta vad som gjorde att dessa skildes?  
 
Mvh
ANNIKA

2011-08-03, 17:34
Svar #8

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Annika, hej! Lite svar på Dina avslutande frågor. Skilsmässor har alltid förekommit genom åren; oftast har nog ett brott funnits med i bilden. Äktenskapsbrott t.ex. Men i min forskning har jag stött på två andra exempel: en man stack till Amerika och kom inte igen. Efter många år gav hustrun upp för att han aldrig återvände, och hon ansökte om äktenskapsskillnad, Nu blev hon själv straffad eftersom hon under väntetiden fick två oäkta barn. Det andra exemplet var en kvinna som var gift med en riktig slarver som satt på fästning eller befanns i straffarbete större delen av deras äktenskap. Vanligast var att ansökan utreddes och prövades i häradsrätten/rådhusrätten. Därefter i domkapitlet, som var kyrkans instans. Man hade ju lovat inför prästen att leva samman tills döden skiljde. Om inte det var möjligt skulle kyrkan pröva frågan. Så domkapitlens arkiv är en källa där det kan finnas uppgifter. Jag har ännu inte kommit till att leta i dem för egen del, men jag ska.
 
Hälsningar Monika W

2011-08-21, 17:23
Svar #9

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2023-10-15, 09:21
    • Visa profil
Hejsan
 
Jag har tidigare ställt en fråga om Per Håkansson som uppgavs i Rydaholms vigselbok år 1729 komma från Ryssby. Nu tror jag att han är son till Håkan Jonsson på Klövaryd Storegård? Någon som har kommentarer kring detta?
 
Håkan Jonsson var bosatt i Klövaryd Storegård från ca 1708 framt till sin död 1743. Tidigare hade han varit bosatt på Smedjemåla i ca 10 år. I sin dödsnotis uppges han vara 72 år och son till Jon Jönsson i Övraåkra (har jag tolkat det rätt?) och Elin Persdotter.
 
Håkan var gift strax före år 1700 med Karin Jonsdotter och tillsammans hade de 6 barn, varav två överlevde fader, Per född 1702 och Jon 1711 (tror jag). Någon som stött på Karins dödsnotis, eller är det hon som dör på Uplid Hagagård 1747 (hos sonen Per ?) 86 år gammal (troligen något överdrivet)?
 
Någon som kan ge tips om Håkan och Elins föräldrar och deras familjer?
 
Tacksam för ledtrådar.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2011-08-24, 21:39
Svar #10

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Hej  
Har kört fast på en Anna Jonasdotter som uppges vara född 1779-06-10 i Ryssby. Misstänker starkt att det är i Kronobergs län då hon sägs komma från Bästena soldattorp i Slätthög när hon gifter sig i samma församling 1805-01-25, hon gifter sig med Johan Nilsson Patron från Ölsåkra Moheda.
Tack på förhand
 
Suzanne

2011-11-25, 23:26
Svar #11

Kjell Carlsson

Hej!
Söker föräldrarna till Sven Samuelsson född.omk. 1795 död: 1866-12-05 i  
Hagen F 333, Ryssby (G). Enligt KGF-skivan. Söker även hans hustru Stina Zachrisdotters föräldrar född.omk.1811 död: 1882-03-04 i Hagen, Ryssby (G) Enligt KGF-skivan. Samt övriga i deras familjer.
Är tacksam för all hjälp jag kan få att hitta deras anor.
 
Mvh
Kjell Carlsson

2011-11-26, 09:37
Svar #12

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Kjell.
 
Sven är född 17950915, i Sävrarp ng, Rydaholm (F). Fader Samuel Persson, m. Gunnil Svensdotter.
(Rydaholm C:5 (1781-1803) Bild 121 / sid 231).
Stina 18110413 på torpet Krokshult u. Horda Börjesg, Rydaholm (F). Fader Zachris Joensson född 17830707, m. Maja Andersdotter född 17710111.
(Rydaholm AI:4 (1802-1812) Bild 249 / sid 461,Rydaholm C:6 (1803-1825) Bild 68 / sid 129).
 
mvh Åke

2011-11-26, 12:22
Svar #13

Kjell Carlsson

Hej Åke!
Och tack så mycket för det du skickade. Nu har jag något att fortsätta att söka på.Nu förstår jag varför jag inte hittade något i (G) län.
 
Mvh
Kjell C.

2011-12-10, 13:44
Svar #14

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Tilfældighedsfund (også indberettet til Tillfällighetsfynd-databasen):
Augusta Karoline Isaksdotter, født 1. august 1867 i Ryseby, Kronaborgs Lehn, datter af Isak Andersson og Britta Månsdotter, blev 1. august 1897 viet i Halsted kirke, Lolland til Hans Frederik Larsen.
(Kirkebog, Halsted/Lollands Nørre/Maribo, 574/8/178/4)

2011-12-18, 08:46
Svar #15

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej på er!  
 
Här följer två Ryssby-knutar av gordisk typ.  
 
1) Den ena gäller paret Jonas Jönsson & Annika Nilsdotter, bosatta i Kvarnagårds torp från ca. 1783-1794, Tillfället, Ljunga mellangård 1794-98, Hylteboda 1798-99, Abrahamstorp 1799-1816, därefter på torpet Ängane und. Östarby arvidsgård (gäller endast JJ, då änkling). JJ är f. 1755 (enligt hfl) och d. 18240210, Annika f. 1758 (enligt hfl) och d. 18161016.  
 
Paret får en dotter Stina född på okänd ort 1782 och därefter ytterligare fyra i Ryssby födda: Anders 1784, Nils 1788, Elin 1789 och Petter 1792. Har förgäves sökt i KGF:s databas efter parets vigselort och dottern Stinas födelsort. Vidare är ingen av barnens faddrar utsocknes, förutom en hustru Lisbet Persdotter i Qvänarp, Berga sn.  
 
Någon Annika Nilsdotter finns ej i fb för Ryssby vare sig 1758 eller åren däromkring. Ponerat att maken däremot är född på orten förefaller Jonas Jonasson f. 17540908 på Klövaryd Nybygget vara den mest trolige kandidaten. Föräldrar är Jonas Jonsson & Karin Persdotter, vars namn s.a.s. tillåter JJ den yngres barns diton, förutsatt att den ponerade farfadern ännu är vid liv då den yngste sonen Petter föds. Dock flyttar hela familjen från Nybygget ngn gång 1772-1788 till okänd ort.  
 
2) Den andra knuten gäller en nygammal undran, nämligen trädgårdsmästare Jonas Holmquist, f. på okänd ort 1747 (enligt hfl), d. på Söderäng 18290919. Som nämnts i tidigare inlägg uppges vid ett tillfälle hans patronymikon vara Larsson vid sonen Nils födelse, vilket dock verkar felaktigt då ingen av Jonas söner eller barns söner kom att heta Lars. Felskrivningen beror isf rimligen på att trumslagare Lars Holmquist står som fadder vid detta dop. Denne Lars var i själva verket f. 1753 och alltså yngre än Jonas. Jonas egentliga patronymikon bör således ha varit antingen Andersson (äldste sonen hette Anders) eller Jonasson/Jönsson. Ingenting tyder dock på att han var född vare sig i Ryssby eller i Aringsås, där han bor på Engaholm en kort tid till 1774/75. Han gifter sig också här 17740101.  
 
Varifrån kom alltså paret Jonas Jönsson & Annika Nilsdotter och var/när föddes Jonas Holmquist? Vore oändligt tacksam för information som kan bringa klarhet i dessa mysterier. Utlovar också en hittelön till eho som kan bidra därtill.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-01-12, 09:46
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11051
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 11:11
    • Visa profil
    • www.orserum.info
1656 8-9/10 på Tveta härads tinget, förekommer en person från Ryssby, som kanske kan intressera forskare:

Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAAAC:38 (1650-1664) Bild 1240
 
Jag blir inte riktigt klok på vad denne Jöns i Högsby, Ryssby socken i Sunnerbo härad har för patronymikon.
Löjtnanten Lars Svensson bodde i Poarp, Lekeryds socken.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-01-12 09:48)
Vänligen,
Olle Elm

2012-01-12, 21:38
Svar #17

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej Olle,
 
Tacka för tipset! Står det inte Jöns Truls(s)on?
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-01-13, 17:14
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11051
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 11:11
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Gick igenom mtl för Ryssby men kan inte finna något annat gårdsnamn på by förutom Ryssby - Jmfr ex vis 1658_års lättlästa längd:
Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820  Kronobergs län, SE/RA/55203/55203.06/15 (1658), bildid: A0001490_00118
 
Tänkte man kunde säkra namnet där. Är det något vajsing med angivelsen?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-01-14, 17:26
Svar #19

Kjell Carlsson

Hej!
Söker föräldrar och syskon till Nils Peter Niklasson. Död 1908-11-29 Mårarp Ryssby (Sv. dödbok 1901-2009 och KGFs databas)I KGFs databas för döda står det att han skall vara född 1828-11-28 men jag kan inte hitta honom.
Söker även var och när hans hustru Märta Lisa Svensdotter dog.
Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Vänligen
Kjell Carlsson

2012-01-14, 18:09
Svar #20

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej Kjell! Nils Peter är född i Rydaholm 28/11 1828 - se dopbok Rydaholm C:7 (18826-1854) sid 23. Du har familjen i Rydaholms hfl AI:7 (1822-32) sid 287. Hustrun dör 6/7 1918 enl dödboken i Ryssby. Du har Nils Peters dödsnotis i Ryssby EI:2 (1908-1929) sid 5 och hustruns på sid 48.
 
Monika W
 
(Meddelandet ändrat av wilander 2012-01-14 18:11)

2012-01-15, 11:34
Svar #21

Utloggad Sten Landerberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 709
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 12:46
    • Visa profil
Hej!
 
Någon som vet när och vart Nils Peter Niklarsson född 1828 och
Marta Lisa Svensdotter född 1838-03-17 i Ryssby, död 1884-08-22 i Ryssby,
Gifter sig.
Det första barnet föddes troligen döfött 1837-02-24.  
Källa: KGF-skivan.
 
MVH Sten

2012-01-15, 12:24
Svar #22

Utloggad Sten Landerberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 709
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 12:46
    • Visa profil
Det blev visst fel barn som jag skrev.
det första barnet är fött 1859-07-25
och är inte döfött.
Ber om Ursäkt!
 
Sten

2012-01-15, 15:57
Svar #23

Kjell Carlsson

Hej Monika!
Tack för hjälpen. Har klarnat en del nu. Blev lite förvillad när det stod i Sv.dödbok att Nils Peter var gift när han dog 1908. Men det var hans 2:a giftemål. Hans 1:a hustru Märta Lisa dog redan 1884-04-22 (KGFs databas) i Lunden Ryssby. Får leta efter Nils Peters anor när jag får tillgång till Rydaholms kyrkböcker.
 
Mvh
Kjell Carlsson

2012-01-15, 22:15
Svar #24

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Nils Peter Niklasson gifter sig som änkling 18860611 med änkan Anna Maria Johannesdotter född 18380906. Själv är han född 18280628. Vigseln sker i Ryssby, han bor Lunden under Roen 301 hon samma men 314 allt enl KGF skivan.
 
Söker vidare efter första vigseln.
 
Birgitta

2012-01-15, 23:08
Svar #25

Kjell Carlsson

Hej Birgitta!
Tack för uppgifterna. Nu har jag två födelsetider. När Nils Peter Niclasson gifte sig 2:a gången stod det att han föddes 1828-06-28. Och när han dog 1908-11-29 står det att han är född 1828-11-28. Båda uppgifterna från (KGF-skivan).
 
Mvh
Kjell Carlsson

2012-01-16, 21:14
Svar #26

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej Kjell! Det är dopboken som gäller. Det är första dokumentet. Diffar datumet på någon dag, så kan det i husf.längderna vara dopdagen som prästen antecknat. Men även det går att kolla i dopboken. När jag i mitt förra inlägg uppgav Nils Peters födelse till 28/11 1828 så är källan Rydaholms dopbok C:7 uppslag 22-23.
 
Monika W

2012-01-16, 22:57
Svar #27

Kjell Carlsson

Hej Monika!
Har varit och kollat i Rydaholms dopboken. Och allt stämmer som du skrivit.
Är mycket tacksam för uppgifterna jag fått.
 
Mvh
Kjell
Carlsson

2012-02-07, 08:15
Svar #28

Utloggad Gunilla Thomasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 15:18
    • Visa profil
Hej! Jag söker information om Peter Lorentz Fagerlin född 1843 i Ryssby Kronobergslän. Han gifte sig 1881 medAugusta Sofia f 1856 i Tutaryd. Jag har sökt efter hans föräldrar och kommit fram till att ingen hette Fagerlin. Skulle vilja veta varför hans efternamn är Fagerlin. Peter dog i Kristianstad 1912. Jag har även sökt i Soldatregistret.  
 
Med vänlig hälsning Gunilla

2012-02-07, 10:57
Svar #29

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Gunilla !
 
Han var ju till yrket läroverksadjunkt, vanligt att lärare bytte namn har själv detta i släkten från Magnusson till Lindblom.Han kan ju dock fått namnet som soldat tidigare.
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna