ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21.10.2002  (läst 2745 gånger)

2002-07-08, 22:52
läst 2745 gånger

Gun Hansson

Hej!
Ett stort tack till både Roland och Niclas för informationen om Ugglebo. Vet ni möjligtvis om Karin Kåse d. 1695, dotter till Arvid Kåse och antingen Merete Mattsdotter eller Anna Melskersdotter fick en son ,som föddes 1664 och hette Arvid Svensson. Fadern Hette Sven Jönsson och var arrendator på Toftaholm.
Mvh
Gun

2002-07-09, 08:34
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Gun!
 
Varför ditt intresse för ägarna till Uggleboda/Stensnäs? Jag blir nyfiken. Har du hittat något intressant i Sunnerbo dombok om Kåsarna (som du tydligen är insatt i) och denna gård?
 
mvh Niclas

2002-07-09, 19:00
Svar #2

Gun Hansson

Hej Niclas!
Jo, så här är det. Vad som har kommit till min kännedom är att Karin Kåse skulle vara min mm mm ff mf fm, genom hennes son Arvid Svensson och jag försöker ta reda på så mycket jag kan.
Så jag måste göra dig besviken,jag har inte hittat något intressant, utöver det här och det tycker jag är ganska intressnt.
Men om du vet mer om Kåse, om det jag frågade eller om deras säteri Oshult(Öjhult, så skulle jag bli glad.
Mvh
Gun

2002-08-17, 20:10
Svar #3

Daniel Larsson

Hej Ryssbyforskare!
 
För nästan tre år sedan hade jag en fråga här på forumet gällande en Johannes Larsson, född 1804-01-04 (döpt 1804-01-05) i Hovgårdstorp. Nu har ytterligare uppgifter dessbättre tillkommit, men jag behöver ånyo er hjälp!
 
Johannes föräldrar var Lars Gunnarsson (inte Gummesson, som tidigare antagits) o h h Elin Månsdotter. Lars var född 1755-07-05 (döpt 1755-07-06) i Strättö torp och Elin var född 1761-10-14 i Ugglansryd (torpet Ugglanstorp). Sedan tidigare har jag - med hjälp av Roland Nilsson - funnit hennes föräldrar, men strandat där.  
 
Min första fråga är om det är någon som är bekant med tidigare anor till denna Elin Månsdotter? Hennes far var Måns Månsson (enl hf född 1731) och hennes mor var Marta Johansdotter (enl hf född 1730).
 
Min andra fråga härrör sig till hennes make, Lars Gunnarsson. Är det någon som känner till hans ursprung? Jag känner till föräldrarna såsom Gunnar Larsson o h h Marta Simonsdotter. De vigdes i Ryssby 1752-03-29. Gunnar var då bördig från Fylleskog. Varifrån makan kom har jag dessvärre inte kunnat tyda. Dessa båda bor först i Olofstorp, sedan Strättö och därefter i Sunnerå.
 
Enligt hf skulle Gunnar vara född 1726. Om så är fallet är det fullt möjligt att han är son till Lars Gunnarsson o h h Kersti!?
 
Tacksam för all hjälp jag kan få! Alla tankar och uppgifter kring mina Ryssbyanor (som sedermera kom att hamna långt ner i sydöstra hörnet av Blekinge) är välkomna!
 
MVH Daniel

2002-08-24, 23:57
Svar #4

Roland Nilsson

Hej Daniel!
 
Ett tips som möjligen kan hjälpa dig något. Marta Simonsdotter ser ut att vara från Förarp (i Tutaryd socken). Det är i alla fall min tolkning av det som står i vigselboken. Att paret först bor i Olofstorp (ligger i Tutaryd om jag inte tar alldeles fel) kan ju också vara ett tecken på att hon var från Tutaryd.
 
Hoppas det kan hjälpa dig något.
 
mvh
Roland Nilsson

2002-08-25, 09:06
Svar #5

Daniel Larsson

Hej Roland!
 
Tusen tack för din hjälp. Ibland är det svårt att tolka vad som står i de äldre böckerna, när man inte själv är särskilt påläst om de olika byarnas namn. Ska söka efter hennes ursprung i Tutaryd sn så snart jag har möjlighet. Tack!
 
MVH
Daniel

2002-09-04, 10:14
Svar #6

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Jag försöker hjälpa en amerikansk släkting att hitta en del rötter i Sverige.  
 
Efterlysning:  
Johan August Gustafsson, född 1843-09-05 i Rysby, Kronoborgs län. Uppgifterna finns skrivna på baksidan av ett fotografi. Johan August emigrerade med sin familj till Nordamerika och dog i Algona, Iowa USA 1878.  
 
Han var gift med Christine Peterson, född 1849-09-27 i Wesstorpet, Amnehorad i Skaraborgs län.  
 
På baksidan av vigselfoto står det att han var från Malmbeck och hon från Hove.  
 
Christine Petersons föräldrar var Perr Gustaf Peterson och Cajsa.  
 
Johan August Gustafsson lär ha varit son till C. E. Gustafsson och Christina.  
 
Tacksam för all hjälp och eventuella upplysningar.  
 
Christer Öberg, Luleå, Norrbotten.

2002-09-04, 14:17
Svar #7

Ann Sjöberg (Minsann)

Hej Christer!
 
På KGF-skivan för Ryssby fg. hittade jag följande två poster.
 
Johan August.  
Född 1843-09-05.  
Döpt 1843-09-10.  
Bostad Tesås Norreg.  
Barn till Carl M Gustafsson och Christina Catrina Andersd.  
Faddrar: NEMD. GUST. ANDERSSON. A.P. RYDELL - H. ANNA JACOBSD. I TESÅS NOREG. H. BRITA NILSD. IBM.
 
Vigsel 1843-01-06 mellan dr. Carl Magnus Gustafsson, Smorningslanda Aringsås sn. och pigan Stina Catrina Andersd, Kopparmåla.
 
Hälsningar
Ann

2002-09-06, 12:37
Svar #8

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Hej Ann!
 
Tack så jättemycket för dina uppgifter. Jag försöker hjälpa en amerikansk släkting att hitta mer rötter i Sverige, gissa om hon blir glad över detta!  
 
Om du kan hitta mer uppgifter om föräldrarna och eventuella syskon är det förstår också mycket intressant!
 
Än en gång tack,

2002-09-24, 19:09
Svar #9

Anne Karlberg

Hej!
Jag söker min farfars släkt. Han heter  
Karl Otto Arthur Nilsson f 1897-04-09 d?.
Han föddes i Ryssbyhalm.
Gifte sig med Ingrid Valborg Elisabeth (Janzon  
som ogift) f1898-08-05 i Jackobs förs. i STHLM d?.
Är tacksam för all information om min farfar och farmor.  
Tack på för hand. Mvh Anne Karlberg

2002-09-25, 15:50
Svar #10

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Anne! Svårt det här. Kanske din farfar också avled i Ryssby nära Kalmar? I så fall skulle han troligen vara identisk med en änkeman, som dog där i september 1952.  
 
Stämmer detta så är dödboken för Ryssby församling (i Norra Möre) och år 1952 av intresse.  
 
Bengt

2002-09-25, 19:46
Svar #11

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Anne! Frans Anton Leijon, född 1870 20/4 (utom äktenskapet) i Katarina i Stockholm. Han utbildade sig till bokbindare och ändrade släktnamnet till Janzon. Gjorde militärtjänst 1892. Gifte sig med Svea Ulrika Elisabet Lindqvist, född i Skeppsholms församling 1874 12/4. Deras dotter Ingrid Valborg Elisabeth föddes - som du själv helt rätt har noterat - i Jakob 1898 5/8. Ytterligare en flicka (Grete Louise) föddes året därpå. Under några månader 1900 bodde familjen i Gamla stan, 15 dec. samma år flyttade bokbindaren med hustrun och de båda döttrarna till Göteborg.
 
År 1908 återvände Frans Anton till Stockholm såsom änkeman. Bodde på Söder. Under några månader 1909 vistades han i Norrtälje. År 1912 bar det av till Ystad.
 
Det här har jag plockat från CD-skivorna Söder och Gamla stan.
 
Bengt

2002-10-01, 21:35
Svar #12

Anne Karlberg

Hej Bengt Rur (Bengtrur)!
Först vill jag tacka dig så mycket,
om den utförliga informationen om
min farmor.
Den man som du talar om är troligtvis  
inte min farfar.Jag tror att han dog
någon gång före 1950.
Föresten hans mor hette Hilda Nilsson.
Hans far hette Carl Nilsson och var skeppare.
Jag tackar på förhand.
Mvh Anne Karlberg

2002-10-01, 21:47
Svar #13

Anne Karlberg

Hej Bengt Rur (bengtrur)!
Ett litet tillägg. Min farfars föräldrar
och även min farfar kom från ett ställe  
som hette Karlsro i Rockneby.
 
Mvh Anne Karlberg

2002-10-02, 00:47
Svar #14

Ingärd Johansson

Hej Anne!
Om din farfar och hans föräldrar kom från Rocknby, så är det i Ryssby församling i Kalmar län du ska söka. Det är förvirrande att flera församlingar i Kronobergs och Kalmar län har sasmma namn.
Mvh
Ingegärd

2002-10-02, 20:27
Svar #15

Anne Karlberg

Hej!
Tack Ingegärd för den upplysningen.
Det är verkligen förvirrande.
 
Mvh Anne Karlberg

2002-10-13, 01:37
Svar #16

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej. Jag undrar om någon har AI:2 hemma som kan finna en hustru Lisken (ev. Elisabeth) Bengtsdotter i Målaskog (trol. Ryssby fs). Hon dyker upp som dopvittne på en av mina anors barns födelse. Det är 1750-60 talen jag är intresserad av.
Vem var hennes man?
Vilka barn fick hon?
Jag har inte hittat några barn i Fb (än i alla fall). Jag är även intresserad av dopvittnen och framför allt ev. födelseår. Jag har en misstanke om när och var hon är född i så fall. Har tyvärr inte husförhörslängderna hemma.
MVH Per

2002-10-13, 16:25
Svar #17

Roland Nilsson

Hej Per!
 
Jag har kollat i A2 för Ryssby. Där finns ingen Lisken Bengtsdotter noterad i perioden, varken i första eller andra delen (A2 innehåller två husförhör, ett 1749-58 och ett 1759-67).
 
Däremot bor en Jöns Bengtsson i Målaskog. Eftersom han är en av mina anor, så har jag några uppgifter på honom. Det kan ju möjligen röra sig om en syster/halvsyster även om jag inte funnit några belägg för detta.
Hursomhelst så är Jöns Bengtsson född i Rydaholm, Södra Carlsgärde 1703-09-29. Föräldrar: Bengt Jönsson och Ingrid Andersdotter.
Jag har 2 syskon noterade, Maria född 1706-10-19 och Kristoffer född ca 1716 och död i Målaskog 1731-01-20, men paret skall ha fått 4 söner och en dotter. Det betyder alltså att de inte fått någon dotter som hette Elisabet/Lisken. Men Ingrid dog 1828 och Bengt gifte om sig efter det. Jag har en son noterad (född 1732 och död samma år), men där kan möjligen ha funnits flera barn.
Bengt och hans nya hustru (Kerstin Simonsdotter) bodde 1732 i Tranhult (Ryssby),
 
Jöns Bengtsson dog 1758-12-14 och då övertog äldste sonen Anders Målaskog. Jöns var gift 2 gånger och fick minst 3+7 barn.
 
Om det finner (eller tror), att det kan finnas en koppling mellan Jöns och Lisken kan jag gärna komplettera med ytterligare information.
 
mvh  
Roland Nilsson

2002-10-13, 17:14
Svar #18

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för svaret Roland. Tyvärr verkar det inte vara mina anor. Men jag var lite tvungen att fråga. Men jag kan nämna att jag har en Jonas Bengtsson (F. omkr. 1728) jag tror att jag hittat lösningen på (om än lite osäkert ännu). Därav är man ju mycket intresserad av dopvittnerna/faddrarna när han fick sina båda barn. Men den ena som dök upp och jag ännu inte hittat någon vidare information på var hon jag nämnde däruppe höll till. Skall kolla Kgf:s databas och se om jag kan hitta någon lämplig kandidat som passar någonstans i Kronobergs län (som man kan kolla upp). Dem flesta andra dopvittnerna har jag redan rätat ut hur dem kommer in i bilden.  
MVH Per

2002-10-16, 22:42
Svar #19

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
1742-04-04 begravs rusthållaren Per Gudmundsson (Gummesson?) i Ryssby socken. Prästen har skrivit en kort historik om Per. Jag kan dock inte tyda särskilt mycket av vad som står där. Hette t ex fadern Gudmund Persson och var bodde han? Nämns modern? Gifte han sig med en änka, Anna Thorsson (?). Etc
 
Jag har Genline, men den här avfilmningen är alldeles för oskarp, åtminstone för mig. Finns det någon som har läst de här mer utförliga dödboksanteckningarna i orginaldödboken och som kan lämna besked? Eller finns det rent av någon som kan tyda texten utifrån mikrofiche eller Genline?

2002-10-18, 19:02
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Staffan!
Så här står det i Ryssby CI:4, s 158, år 1742:
15) d 4 April begrofz Rusthållaren frå Borsna
Söreg Per gummes:n Fader gumme Persson
i Rönäs aggunnary S: moder h: (Karin?)
jbid. effter naturl[ig] födelse å nyo för i det
hel. dopet. J sin ungdom war betient hoos
Sal. välb[orne] Ryttmäst:r Påhlman till uglans-
Ry, blef så gifft med nu änkia h. Anna
Tohrsdr frå otarp, som waret samman
öf[ver] 52 åhr hafft samman 10 barn, 3 söner
lefwa och 5 döttrar. varet svag af åld(er)
nogre åhr, den förledne Påskaafton b(lef)
sengliggiande: afled annandag Påsk: för(menas? -kant vikt)
waret jnwed 90 åhr gammal
 
Vidare notiser som rör din släkt:
 
CI:4, s 163, år 1743:
”43)  d 30 oct. begrofz Tohr Pers. frå Borsna
Sörg. fader Per gummes: Modern
h anna Torsdr  föd d 16 Dec. 1717 wid sin
25 åhrs ålder gifft mz nu änka h. Jngebor
Svensdr , såledz ej fult åhr gifft  war (..?)
(vi?a?) (siuke?) Soldater (..?)  up(le?)da m(.?)  
(af??)  LandsCrona och strax effter hem-
komsten blef swag af swår hufwud-
siuka som (..?) 1(2) dygn så beswäradt
at han d 17 sistl oct. afled jnmot 26 åhr gl.
 
CI:4, s 181, år 1750:
6 Borsna Söreg Enkan Anna Thors-
dotter död af ålderdom och swaghet
d: 27 Januarii, begrafwen d: 11 Februa:
80 År gammal  
 
 
mvh Niclas R.

2002-10-18, 20:38
Svar #21

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej!
 
Jag har hittat en av mina anfäder (Anders Gustaf Jönsson) i födelseboken, men när jag letar under Uglansryd i husförhörsboken kan jag inte hitta familjen.
 
Anders Gustaf Jönsson f. 1824-06-16 Uglansryd, Ryssby
Far: Jöns Isaksson
Mor: Anna Stina Jacobsdotter
 
Kan någon hjälpa mig?
 
Tack på Förhand
Linus Blomlöf

2002-10-18, 21:43
Svar #22

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Stort tack Niclas!
 
Fick du fram det via fiche/Genline eller har du läst orginalhandlingarna? Det verkar finnas en hel del av intresse i dödboksanteckningarna från Ryssby.  
Jag har själv forskat en hel del om Umeå och även där skriver prästerna intressanta personkrönikor under några decennier under 1700-talet. Dessvärre är mormonernas avfilmning emellanåt av så dålig kvalitet, att de är näst intill (och ibland helt) oläsliga. Orginalhandlingarna är däremot fullt läsbara. Är det på samma sätt med Ryssbys kyrkböcker? Ställer frågan eftersom jag har fler problem än det du hjälpte mig med.  
 
Tack än en gång

2002-10-18, 22:49
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Niclas,
Ser att Du arbetar intensivt med Ryssby. Vore tacksam om Du håller utkik efter personer med namnet Wass och meddelar mig om Du finner någon.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-19, 23:55
Svar #24

Roland Nilsson

Till Linus Blomlöf.
 
Jöns Isaksson och Anna Stina Jakobsdotter gifte sig 1824-06-07 i Ryssby (KGF-cd'n). Jöns var då från Metaretorp (torp under Ugglansryd) och Anna Stina från Selleberg. Giftermålet ägde alltså rum bara nio dagar före födseln. Jöns sägs då vara 26 år och Anna Stina 24.
I HFL under Metaretorp finner vi en dräng vid namn Jöns Isaksson född 1798. Han nämns vara inflyttad från Ryssby 1823 och utflyttad till Agunnaryd 1824(grannsocken till Ryssby, min anmärkning) . Det finns också en notering där det står u.a. no 44; 1824. Det kan möjligen vara en referens till en notering om utflyttning.
Under Selleberg i samma HFL finner vi en Anna Stina Jakobsdotter f 1800, inflyttad 1823 från Ryssby och 1824 utflyttad till Nyäng. Det finns åtminstone ett torp i Ryssby som heter Nyäng. Möjligen har det funnits flera. I SVAR's mikrokortskatalog för Ryssby finns Nyäng noterat under 4 olika gårdar, men i stort sett under olika perioder. Men ingen av dessa noteringar är så tidig som kring 1800. I den torpsinventering över Ryssby som presenteras i En bok om Ryssby finns Nyäng presenterat inte långt från Sälleberg. Du kan möjligen pröva att leta vidare i Ryssby i denna period för att finna var Anna Stina hamnade efter Selleberg, men detta är då uppenbarligen bara en väldigt tillfällig bostad.
Eftersom jag nu har tillgång till KGF-cd'n kollade jag i Agunnaryd och fann mycket riktigt en Jöns Isacsson och Anna Stina Jacobsdotter (i Snufveboda). Där finns 7 födslar registrerade mellan 1826 och 1838.
 
Om du har information om eller finner ut att denna Anna Stina Jakobsdotter är född i Ryssby 1800-01-18 (Klövaryd), så kan jag förse dig med lite ytterligare information om hennes anor eftersom vi då kommer in på gemensamma anor.
 
mvh
Roland Nilsson

2002-10-20, 11:19
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Staffan mfl!
 
Ryssby äldsta kyrkböcker är emellanåt oerhört svårlästa. SVAR:s konverterade mikrofich? ifrån mikrofilmen på dessa anser jag vara i stort oläsliga. Genline har inte heller lyckats med digitalisering av mikrofilmen, och helst skulle jag föredra om en nydigitalisering av kyrkboken kunde ske av originalet i Vadstena för att få bästa resultat. Kyrkoherde Carl Wessmans i Ryssby  (verksam 1694 till 1747) piktur är dessutom speciell och det tar ett tag innan man förstått hans olika förkortningsmönster av ord.
Jobbar själv med mikrofilmen som jag tyder relativt bra - fast originalet vore bättre att arbeta utifrån. Håller på att skriva av de äldsta kyrkböckerna och de partier som jag bedömer som svårlästa. Det är ett hästjobb som inte lär bli färdigt på länge, men allting går fast det tar sin tid.
 
mvh Niclas R.

2002-10-20, 15:06
Svar #26

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Roland!
 
Tack så mycket för informationen.
Jag följde familjen i Agunnaryd, Målensås, Snufveboda tills Föräldrana gick bort.
Det kom aldrig upp något födelsedatum.
Anna Stina Jacobsdotter dog 1870-02-28 och i Dödboken står det att hon blev 69 år och 10 dagar, vilket skulle bli födelsedatumet: 1801-02-18. Detta kan ju inte stämma, eftersom jag vet att hon är född 1800.
I födelseboken för Ryssby 1800 kunde jag hitta 2st Anna Stina med fadern Jacob. Ena 1800-01-18 och andra 1800-04-05. Jag misstänker med tanke på dödboken att Anna Stina f. 1800-01-18 är den rätta, eftersom det stog att hon sulle vara född dag 18.
Skulle du kunna följa din Anna Stina och se vart hon tar vägen?
 
MVH
Linus Blomlöf

2002-10-20, 18:40
Svar #27

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Roland!
 
Jag har nu följt Anna Stina f. 1800-01-18 och insett att vi tyvärr inte är släkt med varandra.
Hon bodde kvar hos föräldrarna 1829, då min Anna Stina redan hade 3 barn.
 
MVH
Linus Blomlöf

2002-10-20, 22:54
Svar #28

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Niclas
 
Har du läst födda 1698? Den 13/12 föds en dotter Gunnel i Klövaryd. Faderns förnamn tror jag är Eskil och hans patronymikon skulle möjligen kunna vara Ericsson (?), men det är svårt att läsa.
 
Skälet till min fråga är att jag har en ana Gunnel Eskildotter f 1699 enligt hfl och från Klövaryd Nybygget enligt vigsellängden när hon gifter sig 1724 6/1 med Per Bengtsson från Berga socken (står som sista post under 1723). Alldeles ovanför i samma vigsellängd återfinner vi änklingen Eskil Håkansson som gifter sig med änkan Kerstin Svensdotter (?) och som hemvist (för båda?) anges Klövaryd Nybygget .
 
Eskil förefaller vara ett ganska ovanligt namn i Ryssby, så en teori skulle kunna vara att Eskil Håkansson är samme Eskil som får dottern Gunnel i Klövaryd 1698. Men det ser ju inte ut att stå Håkansson i födelseboken 1698.  
 
Har du stött på någon Eskil i Klövaryd i andra sammanhang än ovannämnda. T ex i vigselbok (EH var ju änkling 1724) eller som fader i födelsebok? Vad tyder du patronymikon i födelseboken 1698 till?
 
M v h
 
Staffan Bengtsson

2002-10-21, 21:32
Svar #29

Utloggad Mats Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 19:51
    • Visa profil
Undrar om någon har mera om Pehr Håkansson och hans andra hustru Maria Andersdotter.Båda födda 1713 enligt hfl.Gifta 1752 och boende i Mårarp Gisslagård.Pehr är torpare.
 
Med vänliga hälsningar Mats.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna