ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 6.4.2000  (läst 3237 gånger)

1999-10-12, 21:44
läst 3237 gånger

Utloggad Andreas Tunér

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-05-04, 21:32
    • Visa profil
Tack för att du tog dig tid att kolla uppgifterna, det du har skrivit visste jag sedan tidigare. Angående Olofsson får jag väl söka utanför Ryssby området.

1999-11-25, 19:58
Svar #1

Daniel Larsson

Hej!
Hörda, strax norr om Klövaryd. Vet ni om det ligger i Ryssby, Berga eller någon annan socken ?

1999-11-25, 20:08
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Daniel!
 
Hörda finns i Berga sn (G). Jag har själv anor där.
 
Mvh
Fredrik

1999-12-06, 21:46
Svar #3

Utloggad Roger Agartsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2013-09-15, 18:44
    • Visa profil
Hej alla ni som forskar i Ryssby församling,
har ni stött på följande familj:
 
Anders Gustav Petersson
f:1826-01-04 i Hjortberga.
 
Hustun:
Maria Månsdotter.
f:1828-12-30 i Rydaholm.
 
Barn:
Carl Johan.f:1856-06-04.
Peter Magnus.f:1859-02-01.
Johannes.f:1861-08-03.
Salomon Alfrid.f:1864-04-07.
Christina.f:1867-11-02.
Inga Lisa.f:1870-12-28.
 
Alla barnen var födda i Ryssby församling
och bodde i Norratorp under Stensnäs säteri.
Söker ättlingar efter något av barnen.Enl.  
uppg.emigrerade Christina och Inga Lisa +
några av sönerna till Amerika.Troligtvis
också modern.
År 1892 bodde sonen Johannes och hustrun Emma
i Ryssby förs.
 
Tacksam för alla svar.
 
Roger Agartsson

2000-01-02, 16:53
Svar #4

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Söker anor till Gustav Eld född 1786 i Ryssby flyttade senare till Rydaholm och fick sonen Anders Gustavsson f 1821 med Lisbet Persdotter.

2000-01-03, 20:41
Svar #5

Roland Nilsson

Hej Jonas!
 
Det finns en Gustaf född i Ryssby 1786, född den 28 april 1786 i Gastatorp. Två av vittnena var från Rydaholm (Hyltatorp resp Hjortsjö) och de andra två från norra delen av Ryssby. Gastatorpet ligger (eller låg) under Fylleskogs säteri som har pendlat mellan att tillhöra Ryssby och Rydaholm.
Föräldrarna till Gustaf hette Jaen Andersson och Sara Gustafsdotter. I HFL för perioden 1788-1801 står de inte skrivna i Gastatorpet utan i Mårarp Hansagård. Jaen f 1747-08-29 och Sara f 1754. Minst 5 barn har fötts i familjen mellan 1776 och 1791.
1747-08-29 föddes i Ryssby en Johan Andersson i Överåkra (ligger i norra Ryssby, ett av vittnena vid Gustafs dop var från Överåkra). Föräldrarna hette Anders Pehrsson och Elisabeth Persdotter. Någon Sara född 1754 kan jag vid en snabbkoll inte finna.
I HFL 1749-67 finns Anders Persson och Lisbet Perdotter i Överåkra tillsammans med 6 barn. Anders uppges vara född 1701(-03-11) och Lisbet 1708-08. Vid en snabb koll kan jag inte finna någon av dessa födda i Ryssby vid dessa tidpunkter.
 
Hoppas detta kan vara till hjälp.
 
Hälsningar Roland Nilsson

2000-01-05, 19:50
Svar #6

Utloggad Lena Rehn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om Sven Persson Holm f 1796 i Ryssby och hans hustru Brita Stina Jonasdotter, f 1796 (?)  i Ryssby.
Tacksam för svar!

2000-01-29, 20:29
Svar #7

Daniel Robertsson

Hej
Tänkte bara höra om någon av Ryssbyforskarna här möjligtvis kan tala om var i socknen Mårarp, eller närmare bestämt Mårarps Bengtsboda ligger. Antar dock att bengtsboda är ett torp eller en gård.

2000-02-04, 09:33
Svar #8

Roland Nilsson

Hej Daniel!
 
Mårarp ligger några kilometer rakt norr om Ryssby samhälle. Mårarp Bengtsboda kan jag inte påminna mig att jag hört talas om, så jag tror att det snararare rör sig om ett torp än en gård.
 
Hälsningar Roland N

2000-02-11, 12:06
Svar #9

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Hej
Jag söker uppgifter om släkten Nyman som antog det namnet i samband med att de flyttade från gården Nygård i Ryssby sn. Anders Peter Nyman f 8/12 1812 utflyttade 1825 från Ryssby till Halmstad. Hans föräldrar var Peter Jönsson i Nygård f 1768 och Anna Stina Håkansdotter f 1775.
Finns det någon som har uppgifter om denna släkt eller gården de bodde på
mvh
Monica

2000-02-14, 10:57
Svar #10

Roland Nilsson

Hej Monica!
 
Om jag inte tar helt fel så är detta personer som tillhör en gästgivarsläkt från Nygård. Det fanns under en lång period ett gästgiveri på Nygård och det var under lång tid en och samma släkt som var gästgivare där. Jag har själv dubbla anor i denna släkt då två döttrar till gästgivaren Anders Nilsson (död ca 1680) var mina anmödrar.
Jag känner också igen just namnet Nyman som jag hört i samband med denna släkt.
Jag skall kolla upp detta lite närmare, så återkommer jag.
 
Hälsningar Roland N

2000-02-14, 17:08
Svar #11

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Hej Roland
Denna släkt skall härstamma från Anders Nilsson född 1617, död 1684, gift med Ingeborg Jonsdotter f 1630 d 1705. Hon var dotter till länsmannen Jon Persson i Aspet. Anders Nilsson var ägare till Nygård. Från Anders Nilsson härstammade i femte led Peter Jönsson i Nygård.  
Jag har inga uppgifter alls på generationerna mellan Peter J. och Anders Nilsson.
Dock vet jag att Peter Jönsson och h.h Anna Stina Håkansdotter hade  följande barn:
Sven John Nyman f 1800, fänrik
Gustafva Petersdotter. g.m Carl Ekström död i Nygård 1856 (enligt Gamla Halmstadssläkter; skall hennes arvingar fortfarande innehava Nygård.
Carl Gustaf Nyman f 1807
Israel Petersson  
Anders Peter Nyman f 1812
Salomon Nyman f 1817
Dessa uppgifter har jag hämtat ur Gamla Halmstadssläkter.
Jag är alltså intresserad av alla uppgifter jag kan få, om generationerna mellan Anders Peter Nyman och Anders Nilsson f 1617.
 
mvh
Monica H.

2000-02-14, 23:06
Svar #12

Roland Nilsson

Anders Nilsson och Ingeborg Jonsdotter är helt klart identiska med mina anor. Det jag känner till om Anders Nilsson är att han var gästgivare på Nygård och dog 1684. Jag har också en uppskattad födelsetid som är omkring 1620 och det stämmer ju väl med dina 1617. I tillägg till detta vet jag att Anders och Ingeborgs gravsten(gravhäll) fortfarande finns på Ryssby kyrkogård. Att Ingeborg är född 1630 och död 1705 har jag också uppgift på. Hennes föräldrar var Jon Persson och Anna Jönsdotter.
Anders och Ingeborg fick 4 söner och 8 döttrar. Av dessa var 2 av döttrarna mina anmödrar; den ena var dottern Botil som gifte sig med nämndemannen Oluf Andersson i Gnustorp, Tutaryd socken (annexförsamling till Ryssby) och den andra var dottern Elin. Dottern Elin var också mormors mormor till den nämnde Petter Jönsson.
Elin Andersdotter gifte sig med Håkan Månsson från Tranebro. De bosatte sig först i Tranebro, men flyttade senare till Nygård och blev gästgivare.
Håkan M dog 1713 och Elin 1734. När Elin dog 1734 levde 4 av 8 (ev 9) barn. Dottern Karin Håkansdotter gifte sig med Anders Persson som kommit till Ryssby från Berga socken(G). Han hade efter faderns död flyttat med sin mor som gift om sig med en Jon Andersson från Nygård. Denne Jon verkar INTE ha varit son till Anders och Ingeborg. Anders Persson och Karin Håkansdotter bosatte sig i Östraby Thorsagård inte långt från Nygård (Nygård benämns ibland som Östraby Nygård). De fick minst 7 barn.  
Dottern Elin gifte sig med Per Karlsson från Ranaboda(ca en halvmil nordost om Nygård). De bosatte sig också i Ranaboda. Av deras minst 8 barn så var sonen Vilhelm min anfader. Dottern (till Per och Elin) Ingeborg gifte sig med Jöns Månsson i Östraby. Av deras minst 5 barn var en alltså sonen Petter som senare gifte sig med Anna Stina Håkansdotter.  
 
På Nygård finns idag två skolor, en lanthushållsskola och ett naturbruksgymnasium. På sommaren utnyttjas Nygård som vandrarhem. Enligt en uppgift jag har som är hämtad ur «En bok om Ryssby», skriven av tidigare prästen Bertil Bexell, så var «Anders Johan i Nygård» (Svensson) som dog 1888 den siste i släkten som innehade gården. I denna bok nämns också A.P. Nyman som «skrivit in sig i Ryssby sockens hävder med sina donationer».
 
 
Hälsningar Roland N

2000-02-15, 18:29
Svar #13

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Hej Roland
Tack för uppgifterna, mycket intressant att läsa.
Anders Peter Nyman var min makes mmmf. Släkten är för oss helt outforskad, så därför känns det väldigt spännande nu när det börjar lossna.
 
hälsningar
Monica Hammarström

2000-02-15, 19:57
Svar #14

Madelene Roos Jacobsson

Daniel,
det finns en gård som kallas för Bengstgård i Mårarp. Hur länge den kallats så vet inte jag men åtminstone sedan sekelskiftet.
 
Madelene

2000-02-15, 19:58
Svar #15

Madelene Roos Jacobsson

Daniel,
det finns en gård som kallas för Bengtsgård i Mårarp. Hur länge den kallats så vet inte jag men åtminstone sedan sekelskiftet.
 
Madelene

2000-02-26, 11:39
Svar #16

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Peter Månsson, f 1814 i Ryssby flyttade till Västra Torsås och gifte sig med Stina Jönsdotter f 1810-09-18 i soldattorpet nr 21 i Västra Torsås. Är det någon som har stött honom eller vet något om hans anor? Är det långt mellan Ryssby och Västra Torsås? Tacksam för all hjälp

2000-02-27, 23:05
Svar #17

Roland Nilsson

Hej Karin!
 
Möjligen är denna Peter Månsson identisk med den Peter Månsson som föddes i Östraby Baggagård i Ryssby 1814-12-12. I så fall kan det möjligen finnas ett litet mysterium kring hans ursprung (jag upptäckte det först nu när jag skulle kontrollera uppgifterna).  
För det första fann jag i mina egna register denne Peter Månsson. Han skulle i så fall vara sondotterson till en av mina anor. Jag hade honom noterad som äldste registrerade sonen till Måns Persson och Maja Lisa Simonsdotter. Fyra yngre syskon hade jag registrerade. Eftersom jag inte kunde vara säker på att den Peter du efterfrågade var identisk med «min» Peter, så kollade jag födelseboken för 1814. Det jag då till min förvåning upptäckte var följande:
Den 18 januari föddes i Östraby Baggagård flickan Anna Stina. Föräldrarna var Måns Persson och Maja Lisa Simonsdotter.
Den 12 december föddes i Östraby Baggagård pojken Peter. Föräldrarna var Måns Persson och Catarina Simonsdotter.
Vad är då detta? För det första så har jag vid mina registreringar troligen utgått från att namnet som skrivits in som moder varit en felskrivning. En två år yngre syster till Maja Lisa som också bodde i Baggagård (föräldrarnas gård) hette nämligen Catarina. Dessutom så står i HFL för denna period Peter uppförd under Måns Persson och Maja Lisa Simonsdr som «S», dvs son. Eftersom vigselbok saknas för perioden 1813-1814 så har jag inte kunnat kontrollera giftermålen. Det kan naturligtvis fortfarande tänkas att det är en felskrivning, men det är då alltså mindre än 11 månader mellan de båda födslarna. En annan teori är ju förstås att Måns Persson också gjort systern Catarina med barn och att Måns och Maja Lisa tagit hand om denne son. Man kan ju också spekulera i andra teorier (att det t ex skulle vara två olika Måns Persson)  
Vi kan antagligen utgå från att Anna Stina dog tidigt; dels beroende på att hon aldrig finns noterad i HFL och dels för att Måns och Maja Lisa 1826 födde en dotter som också döptes till Anna Stina.  
Det jag i övrigt känner till i denna historia är att Måns Persson hade kommit år 1813 till Östraby Baggagård från Vislanda socken (grannsocken till Ryssby och knappt halvvägs på vägen mot Västra Torsås). Måns är född 1780 (12/8?). Maja Lisa och Katarina är födda 1794 respektive 1796.
Katarina Simonsdotter flyttade 1817 från Östraby Baggagård till Långhult ocg gifte sig med Måns Svensson. De fick två döttrar innan de 1822 flyttade från Långhult till Ljungby socken (ca 15 km väster om Ryssby).
 
Om du finner ut att den nämnde Peter stämmer in på «din» Peter och du vill ha mer uppgifter om anorna på morssidan (om den biologiska modern nu verkligen är någon av de nämnda systrarna).  
 
Hälsningar Roland Nilsson
 
PS Västra Torsås ligger uppskattningsvis 6-7 mil från Ryssby.

2000-02-28, 07:55
Svar #18

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Roland!! Tack för Din information om mysteriet Peter Månsson Jag gick igenom den knapphändiga information jag hade, och fann att min Peter Månsson kom till (Horjenäs??) Västra Torsås 1833 ifrån VIRESTAD. Har Du några uppgifter om att Din Peter Månsson är utflyttad dit?? Antagligen träffade han sin hustru där, då hon var utflyttad till Virestad vid samma tidpunkt. (Peter var min ff mf mf) Jag kan inte direkt påstå att jag forskat på Ryssby, Peter är min första ana därifrån, övriga smålänningar kommer från Västra Torsås, Loftahammar och Vissefjärda.
Med vänlig hälsning
Karin Jegelius

2000-02-29, 09:07
Svar #19

Roland Nilsson

Nej, de sista uppgifter jag har säger att Peter Månssons familj flyttade till Ljungby(G) socken 1828. Om Peter flyttade med dit(han var då 14 år) har jag inga uppgifter om.  
 
Hälsningar Roland N

2000-03-01, 07:14
Svar #20

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
OK, Roland, Då blir det att ta en dust med in- och utflyttningsböckerna misstänker jag! Jag återkommer om det visar sig vara samma Peter (vilket jag tror att det är, men det är bäst att dubbelkolla)
Hälsningar Karin

2000-03-01, 07:19
Svar #21

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
OK, Roland, Då blir det att ta en dust med in- och utflyttningsböckerna misstänker jag! Jag återkommer om det visar sig vara samma Peter (vilket jag tror att det är, men det är bäst att dubbelkolla)
Hälsningar Karin

2000-03-09, 00:00
Svar #22

Lennart Petersson

Hej Monica!
 
Även min fru - Ingegärd Petersson - härstammar från Nymansläkten i Ryssby via Anders Nilssons dotter Kerstin Andersdotter, som var gift med Skogvaktaren Israel Bengtsson och bosatt i Tykatorpet i Berga sn (G).
 
Ingeborg Joensdotter (Anders Nilssons fru) hade följande syskon:
- Kerstin Joensdotter gift med Måns Olufsson
- Dannemannen Anders Joensson
- Gunnur Joensdotter gift med l:o Per Bengtsson, 2:o Daniel Johansson.
 
När det gäller Dina egna anor ner till Anders Nyman är följande uppställning en trolig väg, men jag har inte kontrollerat att uppgifterna är rätt.
 
1.   Anders Peter Nyman f. 1812-12-08
2.   Peter Jönsson
3.   Anna Stina Håkansdotter f. 1775-09-26
6.   Håkan Svensson f. 1740-08-29
7.   Anna Greta Nyman f. 1752-02-11
14.  Gustav Andersson-Nyman f. 1719-06-29
15.  Stina Wallén f. 1716
28.  Anders Jonsson
56.  Jon Andersson-Nyman
57.  Katarina Svahn
112. Anders Nilsson f. 1617
113. Ingeborg Joensdotter f. 1630
226. Joen Persson d. 1657 c:a
227. Anna Jönsdotter
452. Per Jonsson d. 1635 c:a, Selleberg, Ryssby
454. Jöns Påhlsson, Hyalt, Ryssby
455. Gunnur Jönsdotter (Jöns Påhlssons l:a hustru)
 
Jag har tillgång till en del gamla intressanta domstolsprotokoll som handlar om Länsmannen Joen Persson, Gästgiveriet m.m. Hör gärna av dig om du är intresserad av detta.

2000-03-09, 10:49
Svar #23

Roland Nilsson

Hej Lennart!
 
Kul att se även andra Nygård-släktingar. Du har ju också hittat en annan väg mellan Anders Nyman och Anders Nilsson än den jag presenterade ovan. Min väg gicka alltså via farssidan(Peter Jönsson) och din via morssidan. Jag hade också varit inne på tanken att även Anna Stina skulle kunna vara släkt till Anders Nilsson men aldrig forskat vidare på det.
 
I övrigt så har du ett par namn längre ner som jag tidigare inte hade nått fram till, nämligen föräldrarna till Joen Persson och Anna Jönsdotter.
 
Jag skulle också gärna vilja ta del av de uppgifter som du nämner om Joen Persson och gästgiveriet, men jag hör av mig via mail om detta senare. Det är ju möjligt att jag kan ha några uppgifter som kan vara av intresse för dig.
 
Hälsningar  
Roland Nilsson

2000-03-29, 23:48
Svar #24

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Roland! Med hänvisning till vår tidigare diskussion om Peter Månsson född 1814 i Ryssby, har jag eventuellt en ny ledtråd. När jag tittar igenom gamla HFL för Västra Torsås så hittar jag på samma blad en pigan Britta Stina Månsdotter född 1813-05-04 i Ryssby Det intressanta är att även hon har varit i Virestad tidigare! Hon har flyttat från Virestad 1832, och Peter flyttade från Virestad 1833. Kan hon eventuellt vara en äldre syster till Peter, vad tror Du?
Hälsningar
Karin

2000-03-30, 19:39
Svar #25

Roland Nilsson

Hej Karin!
 
Det uppslaget kan eventuellt lösa problemet.
 
Britta Stina Månsdotter föddes i Tuna Bengtsgårds torp 1813-05-04
Föräldrar:
Måns Palm
Bengta Gudmundsdr
 
De flyttade 1816 till Mårarp Gislagårds backstuga.
 
Sonen Petter Magnus föddes den 22 december 1816.  
Då bodde familjen i torpet Uddebo under Långhult.
I HFL 1817-1821 finns de dock registrerade i Mårarp, men där står också en notering som kan tyda på att de flyttat därifrån och var utan hemvist.
 
Eftersom Britta Stina är funnen så är det mer troligt att hennes bror Petter Magnus Månsson är den du letat efter. Två år fel på födelseåret är ju inte så ovanligt.
 
Hälsningar Roland

2000-03-31, 13:18
Svar #26

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Roland, tack för Ditt snabba svar!
Jag funderade lite på det där med Peter Månssons ålder. Om Britta Stina och han är syskon och har varit ute och tjänat som dräng/piga kanske det finns en möjlighet att han har ljugit om sin ålder för att verka 2 år äldre?? Jag vet inte riktigt om man var tvungen att ha någon viss ålder inne för att bli städslad, men föräldrarna kanske inte ville släppa iväg dottern allena. Det är bara en gissning, jag får nog skicka efter lite in- och utflyttningslängder från Svar och se om de 2 följs åt från Ryssby via Virestad till Västra Torsås.
Trevlig helg önskar Karin

2000-04-01, 21:30
Svar #27

Björn Spångberg

Hej Roland Nilsson och andra Ryssby-forskare!
 
I oktober 1999 efterlyste jag på denna sida min morfars mormor Brita Stina.
I husförhörslängden för Berga 1852-61 där jag hämtade uppgifterna om henne kallades hon Brita Stina Nilsdotter, f 1817 i Ryssby, månad och dag ej angivet. Hon var gift med korpralen Peter Magnus Kroon f 1816-12-27 i Värnamo. De levde i Guddarps Kronogårds dragontorp i Berga socken i Kronobergs län.
Roland hjälpte mig med eftersökningar i födelseboken för Ryssby för perioden 1815-19 utan att få något napp. Tack än en gång för hjälpen Roland!
När jag nu åter går igenom mina anteckningar finner jag att Brita Stina som alltså kallades Nilsdotter i husförhörslängden kallas Jonasdotter i födelseboken i samband med att hennes dotter Johanna Maria (min morfars mor) föds 1848-09-12 i Guddarp, Berga socken.
Min fråga är alltså nu om du Roland eller någon annan kan se om någon Brita Stina, dotter till Jonas, föds i Ryssby 1817.
Tack på förhand.
Björn Spångberg

2000-04-05, 13:19
Svar #28

Utloggad Kjell Hjelm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 23:48
    • Visa profil
Hej,  
 
jag söker släktingar till Anders Holgersson född 1626 i ?, död 1705 i Slätthög (G).
Hans hästehemman fanns i Buxebygd i Ryssby socken 1688. Var härstammar han ifrån?

2000-04-06, 00:21
Svar #29

Peter Larsson

Förnamnet Holger fanns i Kvenneberga socken på 1610- 1640-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna