ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-07  (läst 2906 gånger)

2004-03-03, 12:18
läst 2906 gånger

Anette Ericsson

Hej alla Rogbergaforskare!
 
Jag har en Hedvig Svensdotter f 1840-05-07 i Rogberga med föräldrar Sven Andersson och Ulrika Larsdotter. Hedvig hade en bror f 1849 Anders Vilhelm. Båda två är födda i Mellanbron. Jag vill veta allt om familjen och anorna på föräldrarna.
 
Soliga västgötahälsningar
Anette

2004-03-20, 00:29
Svar #1

Lars-Erik Hedlund

Hej! Jag undrar om nån känner till häradshövding
Wessman förnamn, födelseort och föräldrar?
Han bodde 1692 i Stora Västansjö i Rogberga.
Hans hustru hette Kerstin Dober, hemma var dottern Elisabeth och sonen Alexander Wessman.
Mvh Lars-Erik

2004-03-21, 17:54
Svar #2

Nils Kley-Lundborg

hej
jag söker uppgifter om abraham johansson född ca 1765 eller 1766 i tenhult rogberga sn. han vigdes 1795 med annika jakobsdotter i malmbäck.
släktforskarhälsningar
nils

2004-03-22, 17:05
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Lars-Erik!
Angående Kerstin Dober och hennes make häradshövding Daniel Jöransson Wessman så kan följande dödbiografi ur Ryssby (Kronob.l.) CI:3,år 1702, s 10, kanske ge litet svar på din fråga:
 
d 4 Maij begrofz min Sal k. Moder dygdesame
Matronan Christina Persdr Dober af för-
nehme Christl. föräldrar född Ao 1632 d 11 Maij
Fadr Sal Adsess
  • r Petrus Dober Modr Fru Ad-sessorsk Christina Klerk renata pic educa-

ta ad á aetatis 19. kom så i Echtenskap
med Sal häradzhöfdingen öfuer wästra
Tweta och Mo härader i Jönköpingz
lehn Daniel Jöranßon wäßman lefde med honom i  
Christl kerleek 42 åhr aflade tillsammans 11 barn
7 söner 4 döttrar. 4 Söner effter gudz
behag superstites och 2 döttrar relaq
definitim Dom 20 gud älskande from
och fredsam. Blef siuk d  (står ej) Martii besökt
af h Embete tolel sachtmodel mz andacht
afbijdade sitt lifz slut blind nyc…?
andachtighet påminte sig och flera af gudl
…? Sin…?, läs och gack på h läger
afsompnade d (står ej) Martii wid  ung och natus
skillnad h …? och oß beteckna 70 åhr gl.  
 
En son till makarna var lagmannen Anders Daniel Wessman (1658-1733) som adlades 1692 med namnet Stiernklo [om ätten se Svenska adelns ättartavlor av Gustaf Elgenstierna del VII, s 661-662]. Sonen Alexander Wessman som nämns ovan blev kronobefallningsman och bodde 1715 på Strätte i Ryssby socken. En annan son var kyrkoherden Carl Wessman verksam 1697-1747 i Ryssby (Kronob.l.) [se vidare G. Virdestam Växjö stifts herdaminne].
 
mvh Niclas R.

2004-08-14, 11:56
Svar #4

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, vänder mig till alla Rogbergakännare, eftersom det här problemet är krångligt. År 1872 den 26/4 föddes Klas Johan Petersson i Rogberga som son till Johanna Christina Henriksdotter, född 1831 i Järsnäs. Hon var gift med Niclas Hagelin från Bogla Hulugård i Rogberga, vilken rymde till Amerika 1868. Det har har i alla år varit ett hett ämne att avgöra vem fadern var. Det som alltid har varit den riktige fadern förr i tiden och som står som fader i en släktutredening gjord av Eva Hagelin på 60-talet är Niklas Hagelins farbror, Johan Peter Hagelin född 1817 och som bodde i samma by. Han hade själv en stor kull barn. En annan linje har varit Peder Arvid Ribbing på Riddersberg, han köpte sig evig frid på Rogberga kyrkogård vid ungefär samma tid. Klas Johan skickades på utbildning inom mur och stuckatur, han hamnade sedan i Tanum och Grebbestad i mitten på 1800-talet i samband med renovering av kyrkan. Han stannade och gifte sig där. Han ärvde/fick efter sin fader sådana saker som toddyskedar i silver, silverkrycka, salt och sockerströare i silver etc. Tyvärr finns dessa inte kvar i släkten, silverkryckan hade faderns initsialer och hade säkert löst en del av problemet. Saken är väl mer den att det knappast kunde varit Johan Peter Hagelin som lämnat sådana saker till Klas, inte heller haft råd att skicka iväg honom.En konstig sak är väl att Klas är infödd i äktaboken och inte för längden oäkta. Är det någon som känner till mycket om Rogberga och folket där, möjligheten är ytterligare en för mig ockänd Peter. Johanna Christina avled i början på 1900-talet i Bogla Hulugård, Hagalund.  
 
 
Alla tips är av glädje
 
B-A Stenqvist
Är tacksam för alla

2004-08-14, 13:19
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hej B-A!
 
Vilka är källorna till att Klas Johan skulle skickats på utbildning inom mur och stuckatur?
Enligt hfl i Rogberga flyttar han 1888 16/10 till Hakarp, kommer tillbaka till Rogberga, Ingaryd 1889 27/4, till Bogla Hulugård 1890 18/11 och därifrån till Tanum i Bohuslän 1891 18/10. Han står hela tiden som dr(=dräng) i hfl. Så länge han bor hemma hos sin mor står han som hustr. o ä son i hfl och även i SCB:s utdrag ur födelseboken står han som o ä. Enligt Arkion bor han 1900 i Grebbestad, Tanum och är då gift och har fyra barn, och yrket är stenhuggare.
Han flyttade alltså inte till Tanum i mitten på 1800-talet (han är ju född 1872!).
 
Prästen har i hfl AI:13 sid 100 skrivit in patronymikon på Johannas barn i efterhand, och då även skrivit Petersson för Klas Johan. Det bör alltså finnas något belägg någonstans för vem som var hans far. Att det skulle vara Peder Arvid Ribbing tror jag knappast. Jag tror inte heller att prästen i så fall skulle skrivit Petersson eftersom Ribbing hela tiden skrivs som Per Arvid i hfl, och då hade det ju blivit Persson istället.
 
Att farbrodern skulle vara far tror jag inte heller. Så det gäller att leta i alla upptänkliga källor. Att saker som var fina och ärvts av en påstådd far och där sakerna sedan inte längre finns kvar, ja, det är en ganska vanlig historia, men tyvärr värdelös så länge det inte finns några belägg överhuvudtaget. Om han ärvt Peder Ribbing så borde han ju finnas med i hans bouppteckning. Har den kontrollerats? Varifrån har du uppgiften att Ribbing köpte sig evig frid på Rogberga kyrkogård vid ungefär samma tid? Han dog på Bo i Värmdö socken 1908-04-10 och begrovs i Rogberga 1908-04-16 (Källa: Riddarhusets genealogier).
 
Det gäller alltså att hitta skriftliga belägg på vem som är far, inte att leta efter en lämplig Peter lite hur som helst. Peter är ett vanligt namn i och runt Rogberga vid den tiden.
 
Mvh//
Lotta

2004-08-14, 20:34
Svar #6

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Lena,
 
 
I den socken jag växt upp i  tillsammans med intilliggande socknar, finns många människor som ”vet” mycket om socknen. Min far kände till exempel till mycket om gårdarna i byn, han kunde sålunda också berätta historier om vad som hade hänt på olika gårdar om personer och levnadsöden. Detta är ju inget unikt eller konstigt.  Det är heller inget konstigt att ungefär 70% av gamla berättelser stämmer. Men att helt bortse från dessa vore det.
Det var väl något sådant jag hoppades på för att få fler trådar att följa. Inte för att säga att det är så utan följa upp och se vad det kan ge.
 
Jag skriver inte heller att Johan Peter Hagelin eller Peder Arvid Ribbing är Klas Johans fader, utan bara antyder att det har sagts så,  det finns säkert fler personer nämnda, men inga jag har kännedom om. Vad vet man om Niclas Hagelin, var han verkligen i Amerika? Frågorna kan bli hur många som helst. Att folk är ifrån sin hemort utan att officiellt ha flyttat är heller ingen nyhet.  Jag har i mina anor t.ex. en rättare vars son blev länsman och fick sin utbildning hos en skrivare och länsman sex mil därifrån, jag har dock aldrig sett att han utflyttade dit.  Jag kastar heller inte ur mig vad som helst.  
 
För att återgå till problemet föddes riktigt Klas Johan Petersson 18720426 i Rogberga Bogla Hulugård Hagalund, i  släktanteckningarna står följande: Efter att ha bott hos sin moder i Hagalund flyttar Klas till Hakarps socken 1888 16/10. Han kommer sedan tillbaka till Rogberga men bor då i en annan familj under Bogla Hulugård, hos Per Johan Svensson och hh Tilda Sofia Magnusdotter. Klas åkte som tonåring till Västerås för att lära sig stuckatur och stenläggaryrket. Det finns en gata i Västerås som Klas lagt sten för sten, det var också på detta sätt han så småningom kom till Bohuslän. Kyrkan i Tanum skulle renoveras både invändigt och utvändigt och så hamnade Klas här i oktorber 1891. Här träffar han sin blivande fru, Anna Konstansia Albrektsdotter, född 18690629 i Tanum, Heden, och de vigdes i Tanums kyrka 18940218. Familje flyttade sedan till Grebbestad”.
 
Tittade sedan på ”oäkta” uppgiften. Vid ett besök på Utvandrarnas Hus i Växjö, juni 1991 finns antecknat att det fanns rullar för äkta födsel och oäkta födsel, Klas återfanns i den förra rullan,  vad jag kan läsa av anteckningarna står bara moderns namn och faddrarna, inte oäkta och ingen fader. Det kan ha blivit fel, jag skall kolla med Genline.  
 
 
Nej Lena, jag har faktiskt aldrig hittat någonting om fadern. Efter modern lämnas ingen bouppteckning, vidare är han född under den tid då det inte längre var ”straffbart” och sällan togs upp i domboken. Hade man tur kunde det finnas uppgifter om underhåll. Detta hade redan forskats på 1950-talet utan framgång, ej heller konfirmationslängden gav klarhet. Ifrån Vadstena Landsarkiv fick jag veta att det ej fanns några förslutna konvelut i Rogberga församling att tillgå.  Klas berättade aldrig något om sin fader. Han var väldigt bestämd på det.  Han hade kontakt med sin mor och sina halvsyskon. I den släktutredning Rut Hagelin gjorde 1967 skriver hon om ”Hagelins släktingar i Grebbestad”.  
 
Att vissa föremål efter Klas indentifierades och att man tog reda på ursprung hör till den röra som en bouppteckning kan leda till. Klas och Annas son Vilhelm Severin Petersson,  född 19000611 i Grebbestad och som ogift utan barn tog över mycket av bohaget efter föräldrarna. När han avled lämnade han sitt hus och inventarier till sina hushållerskor, två systrar som alltid hjälpt honom. De auktionerade ut allt bohag. Släkten i Tanum försökte köpa tillbaka de silversaker Anna ärvt av sina föräldrar. Därför återgick man till Klas bouppteckning och kryssade för de ärvda ”Tanumssakerna” vidare redogjordes för resterande saker. Där fick jag uppgiften om de saker jag nämnde i inlägget ovan. Det skulle givetvis också kunna vara osant, men i så fall av vilken anledning. Det var ju Tanumssidan som letade.
 
Vidare undrade du var uppgiften om att Peder Arvid Ribbing köpt ”evig frid”  i Rogberga kyrka. Uppgiften har jag fått av Olof Ribbing, Malmö som är ledamot av släktföreningen, vilken jag var i kontakt med 1992, och fortfarande har kontakt med.
 
Slutligen, jag letar inte hur som helst, eller efter en lämplig Peter, jag försöker samla enkel information om ett gammalt fall. Om jag nu varit en ny forskare och fått ditt svar hade jag då nånsin skrivit i Rötter igen?
 
Hälsningar  
B-A Stenqvist

2004-08-15, 09:18
Svar #7

Utloggad Gun Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 08:45
    • Visa profil
Hej Lotta och B-A,
Vill bara inflika att min mmf hette Petersson i bouppteckningen och kallades för Persson av barnbarnen och på gravstenen samt att hans far kallades för Petter av barnbarnen. Har som nybörjare (började på allvar leta släkt år 2000)fått lära mig av en van släktforskare att Peter, Petter och Per är olika sätt att skriva samma namn. Kan inte se mina övriga anteckningar om  mitt exempel just nu.
Sedan har jag sedan tidigare i sommar lagt in en efterlysning under Jämtland ang en Amanda Lovisa Samuelsdotter f 18670316 i Ingaryd (enl Anno 1890), men kan inte finna henne i födelsebok el hfl där. Har eftlyst henne i Jämtland också  med anledning av att hon gick dit upp och gifte sig där och levde i Näskott(hoppas det är ok med en till efterlysning i detta fall).
M v h
Gun i Nora (T)

2004-08-15, 12:48
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Hej B-A!
 
Du missuppfattade tydligen  mitt inlägg helt. Jag menar bara att det är viktigt att uppge källor till sina uppgifter även när man ställer frågor i Anbytarforum, inte endast när man svarar. Det underlättar för den som vill hjälpa till och man undviker dubbelarbete. Man bör också lämna så mycket uppgifter som man kan redan vid förfrågan, och dessa uppgifter bör då naturligtvis vara korrekta. Har man teorier så måste det klart framgå att det är just det, och inte fakta.
 
Jag betvivlar inte alls att Klas Johan kan ha lärt stenhuggaryrket i Västerås, eller att han kan ha ärvt föremål från sin far. Men finns inga belägg i källorna så är det bara teorier, inte fakta. Jag har själv ett golvur som är märkt P MS 1776 och som jag alltid hört av släkten att det skulle varit min mm mm mf Petter Månsson som tillverkade till sin fru det år dom gifte sig. När jag började släktforska och tittade i bouppteckningar efter paret och deras ättlingar fanns aldrig något golvur nämnt. Till slut lyckades jag hitta ett papper från min mormors syster och det visade sig att hon köpt uret i ett helt annat landskap än det släkten kom ifrån. Där sprack en trevlig hörsägen genom ett skriftligt bevis från 1907! Men jag slipper ju föra en falsk historia vidare till mina efterkommande.
 
Om jag var du så skulle jag börja med att leta i kyrkoräkenskaper och kommunala handlingar för Rogberga socken. Även om det gjorts förut så kan man vid ett nytt letande hitta något som missades förra gången.
 
Mvh//
Lotta (inte Lena )

2004-08-15, 13:42
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Gun!
 
Jo, jag vet att Peter, Petter och Per kan användas omväxlande om samma person. Men i det här fallet menade jag att prästen som skrivit namnen är konsekvent när han för in dom i hfl, och alltså borde namnet (om det varit Ribbing) blivit Persson. Men, man vet ju aldrig....  
 
När det gäller Amanda Lovisa Samuelsdotter så är hon funnen. Jag lägger in svaret under Jämtland/Näskott.
 
Mvh//
Lotta

2004-08-20, 10:30
Svar #10

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej LOTTA,
 
Ledig igen. Förlåt att jag kallade dig Lena. Jag satt och skrev svar till en Lena precis innan jag skrev ovanstående inlägg, och det satt väl kvar.
 
Jag förstår precis vad du menar och samtycker till stor del. Jag har en dossier om mannen ifråga med ett 50-tal blad med, skrönor, fakta, gamla släktutredningar, bouppteckningar, foton etc. Många personer har verkligen lagt ned mycket tid på att söka hans ursprung efter hans bortgång. Dock har ingen lyckats. Att skriva allt detta på Rötter skulle förmodligen inte leda någonstans alls, utan till samma ställe där vi står idag. Jag sökte ett så kallat spontansvar även om det var långsökt, så kunde man haft turen att någon känt till, något som kunde ge en helt ny infallsvinkel på honom som man kunde följa upp.
Nu är det gjort och det gav som sagt inget.
 
Jag hade redan startat med att kontrollera de kommunala protokollen men än har de inte givit något. Jag har däremot kyrkoräkenskaperna kvar.
 
Har nu fått ett mail från Grebbestad på en tavla som är Klas hem Det är ett rött hus med vindsfönster och jag vet inte om det skall föreställa Hagalund eller det hus som Johanna Christina bodde i de sista åren. Eller är det från Rogberga alls. Det som lockar med den är att den är signerad O C A 1927. I bland papperen fanns nämligen en biografi av målaren Oscar A. Carlsson (1866-1944) Uggleboet i Jönköping. Hans mor var Helena Stina Hagelin född Rogberga. När hans fader gick bort flyttade modern och sonen till Bogla där han sedan växte upp. Jag får väl skicka en bild till hembygdsföreningen för att se om huset känns igen.
 
Tråkigt med klockan! Min mor har ett ur som sägs alltid ha varit i släkten. Jag forskade på detta och kunde följa den till skiftet 1700/1800-tal. Den är dock märkt 1729 och namnet Forman på baksidan. Det intressanta är att en ana till mor är Christina Gyllenberg, född 17030121 i Sällstorp socken, dotter till Löjt.Gustaf Gyllenberg och hh Beata Svensdotter Seglorin. Som gudmor finns Regina Forman. Det hade varit roligt om Christina hade varit den första ägaren till uret. Men det kan jag nog aldrig bevisa. Jag hittar den inte i barnens bouppteckningar.
 
Jag fortsätter nu med att plöja i Klas moder Johanna Christina Henriksdotters anor i Järsnäs med kringliggande socknar, vi kanske hörs där,
 
Vänliga Hälsningar
 
B-A Stenqvist

2004-08-20, 10:50
Svar #11

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen,
såg mitt fel. Konstnären heter inte O.C.A, utan O.A.C//
 
B-A

2004-11-07, 20:04
Svar #12

Morgan Wirefjäll

Hej alla Rogberga foskare  
jag undrar om någon vet något
om Hammarsmeden, Jackob Persson Shultz  
från Götarp. I Byarum.
 
Vigdes 1688 i Rogberga med pigan Kerstin Johansdotter från Bogla? i Rogberga, finns det någon som känner till något omkring denna piga. ?

2004-11-11, 13:42
Svar #13

Peter Engholm

Hjälp sökes...!
1793-04-01 gifter sig Peter Petersson med Maja Stina Petersdotter i Barnarp. Peter kallar sig sedemera Tropp (blir trol. soldat), boendes och död i Öggestorp 1840-05-15. HF längder från Öggestorp menar att han var född 1766-06-16.
 
Enl. vigselboken GID 1068.15.67500 står Peter som kommandes från Västansjö Rogberga. När jag tittat igenom HF-längder på Genline hittar jag följande familj, tex. i GID 1125.8.12400 och 1125.8.1200:
 
Pehr Mårtensson f.1739
Maria Bengtsd:r 1735
Pehr 1768
Nils 1771
Karin 1775
Maria 1762/3
 
Kan detta vara min Peter och hans familj? De verkar ha flyttat in i Västansjö mellan 1775-83 (och ut ca 1795) då inga barn finns med i föd.böckerna. Om detta är Peter/Pehrs familj, kanske någon vet var de kom i från så jag kan kolla föd.böcker/HF för att kanske kunna bekräfta Peters föd.datum och hans härkomst.
 
Kan någon hjälpa mig med denna uppgift vore jag mycket tacksam! Har helt stopp på Peter Tropp...

2004-11-11, 14:24
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Ja, Peter, det är rätt familj. Om du följer Peter Tropp i husförhörslängderna för Öggestorp så hittar du så småningom var han är född också.
 
Mvh//
Lotta

2004-11-12, 13:44
Svar #15

Peter Engholm

Tack Lotta, hade missat de senare HF-längderna! Hittade dem nu i Djuvarp, Svarttorp, men nu är jag ännu mer konfunderad då fadern Pehr Mårtensson genom de olika HF-längderna och föd.böckerna från 1755 verkar ändra efternamn hela tiden, och vara son (enl. vad jag kunde se) till en Johan Svensson... och född allt från 1719 till 1725 till 1739  suck får nog ta tag i detta senare. Det är ingen familj som du har uppgifter själv på?

2004-11-12, 14:00
Svar #16

Peter Engholm

HF längder Svarttorp:
Djuvarp -1784, s.114 GID 1137.4.12800, därefter avflyttade
Djuvarp 1771-75 s.12, GID 1137.4.7700
Djuvarp 1767-69 s.350, GID 1137.3.5800
Djuvarp 1760-64, s.260 GID 1137.3.1100, verkar det som om Pehr är son till Johan Månsson
Djuvarp 1755-59, s.166 GID 1137.2.98200, son till Johan Månsson?
 
Och i föd.bok finns bl.a. 1739-07-31, Pehr son till Mårten Svensson / Gunilla Hansdotter i Djuvarp.

2004-11-22, 15:25
Svar #17

Peter Engholm

Lotta (eller någon annan...) Du har inte möjligtvis någon aning om var Peters föräldrar Pehr och Maria tar vägen från den sista uppgift jag har av dem i Rogberga HF, GID 1125.8.12000. De verkar avflyttade, och hittar dem inte döda i närliggande fs via JBGF, och det finns ju ingen dödbok för Rogberga...?

2004-12-06, 23:16
Svar #18

Siri Barnå

Hej
Söker anfäder/ättlingar till Maja Stina Printz
född 1829 i Rogberga. Fadern Gustaf Andersson Printz född 1807 i Hakarp. Hur kom det sej att han 'fick' heta Printz som väl var ett adligt namn?
Hälsningar från en som oftast forskar i Norrbotten.//Siri

2004-12-07, 07:09
Svar #19

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Siri
Printz var också ett tämligen vanligt soldatnamn. (Jag har i mina anor en husar Prins. Namnet stavades ursprungligen Prins i de militära rullorna, men stavningen förtyskades senare av socknens kyrkoherde till Printz.)
/Lars

2004-12-07, 21:49
Svar #20

Ingrid Andersson

Hej Siri!
Om Du tittar på Jönköpingsbygdens Genealogiska förenings hemsida /ministralböcker/ finner Du att 1829-06-15 födds en Maja Stina fader soldat Gustav Prins och moder Kastarina Johansdotter, Hylta Sodlattort
 
MVH Ingrid A

2004-12-07, 21:54
Svar #21

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Hej Siri.
Jag har hittat följande:
18290615 Maja Stina
18310407 Karl
18330707 Sara Lisa
18350924 Anders Johan
18380724 Johannes Magnus
18421121 Per August
föräldrar är soldat Gustav Prins( Prints)o Katarina (Katrina) Johansdotter.
Maja Stina är född i Hyltan ST. De övriga Grenåsa ST, Rogberga sn.
Gustav är född 18070425 i Hakarp fader pistolsmed Anders Ekeroth moder Brita Eriksdotter. De vigdes 18040629 i Hakarp sn.
Han har 2 syskon Anders Johan född 18041119 och
Johanna född 18100118.
Dessa uppgifter har jag hämtat ur Jönköpingsbygdens Gen. förenings avskrivna böcker så det kan ju finnas ev. fel.
Gerd

2004-12-10, 18:47
Svar #22

Siri Barnå

Hej
o tack för all info och tips om Jkp Gen..
//Siri

2005-01-01, 22:45
Svar #23

Siri Barnå

Hej Gerd Forsblad K
Tack för infon men jag har via JGF fått fram att Gustaf som i Hfl har efternamnet Arvidsson är född 18970310 i Bråneryd son till stattorpare Arvid Jonsson född? och Kajsa Torsdotter född? Inte lika spännande som pistolsmeds-son men så är ju verkligheten.
God fortsatt släktforskarår //Siri

2005-02-15, 11:06
Svar #24

Utloggad Thomas Wejdell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 22:41
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/wedde
Hej!
Jag söker släktingar till Karl Ernst Petterson f 6/5 1883 och är från Rogberga (Hylta). Han var gift med Axia Fält 6/3 1910, Ödestugu.

2005-03-01, 21:48
Svar #25

Arne Mattsson

Jag söker Sven Andersson och hustrun Gunnel Eriksdotter vars barn bl.a tvillingarna Anders och Jonas Svensson är födda i Kroneken, Rogberga samt dottern Maria Svensdotter f. 1772 också i Kroneken, Rogberga. Hittar inte Kroneken i hfl 1752-82 AI:1 men AI:2 åren 1783-1811 men inte familjen där. Kan någon ge en lösning?
Hälsn.Arne Mattsson

2005-04-29, 22:18
Svar #26

Utloggad Caroline Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 14:43
    • Visa profil
Hej alla släktforskare! Jag undrar om det finns någon som vet något om Johanna Maria Abrahamsdotter f 1848 och Johan Johannesson  i Hundshult. De gifte sig 1872. Jag vet vad deras barn heter men det kunde ju vara roligt att veta mera om dem, ifall någon annan skulle vara släkt med dem.  
Tack på förhand/Caroline

2005-09-01, 21:16
Svar #27

Utloggad Caroline Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 14:43
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag söker information om en herre vid namn Anders Johan Jansson f. 1825 i Rickarp, Bankeryd. Enligt någon som kikat på hfl flyttade han till Rogberga 1844. Kan någon säga mig var han hamnade och ev hur det gick för honom senare i livet?
 
Tack på förhand, Caroline

2005-09-07, 09:45
Svar #28

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 20:38
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Hej
 
Peter Jonsson Västraby och Ingeborg Andersdotter Södra Fagerslätt gifte sig 8/4 1804.
Jag söker deras födelsedatum och uppgifter om deras föräldrar.
 
mvh Allan

2005-09-07, 16:58
Svar #29

Utloggad Vivi Bryntesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2010-11-14, 21:45
    • Visa profil
Hej Allan.
 
Jag har hittat Peter Jonsson, f. 1767-01-05 Västraby, Rogberga Föddeboken men i Husförhör står 1766
Far: Jon Westberg står som död i Husförhör
Mod: Maria Pärsdotter f. 1722
A1:1 sid 450.
Ingeborg Andersdotter, f. 1783-08-18 Hyltan, Rogberga
Fad: Anders Ericsson, f. 1752-12-15
Mod: Sara Svensdotter F. 1762
A1:2 sid 72
 
Mvh
Vivi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna