ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juli, 2012  (läst 4467 gånger)

2012-07-07, 21:22
läst 4467 gånger

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har tittat igenom AIa:1 och hittat två notiser om Svinaberga. Dessa är lite svårlästa men ungefär så har står det:
 
1610 sid 3  
Kom för rätta Peder Håkansson i Högshullt ÿ Pietterÿds socken oh Bekiende att han hade leÿatt en piga, nemligen Ingeborg Jönsdotter i Swinaberga for:de sogen oh efter han ingalunde wille wÿas vid henne, wtt fästte han ÿ Bötter o.s.v.
 
1610 sid 7  
Sammaledes kom för rätta thesse Efftterskreffne, girmund andersson Jehan andersson, samptt oh Niels andersson ÿ Swinaberga i piettrÿtt socken oh gåffvo till känna att theras fader anders girmundsson hade sålltt theras mödernis iord som war 1/3 ÿ halffue Swinaberga gård oh skedde ÿ theras ormaka? tid Emott theras moders Ellse Jehansdåtters ia och samtycke oh Bewisttis för rätta att for:de iord war alldrigs lagbuden eller lagstånden oh Inte häller war någitt lagafongs Breff ther på uttgifwidtt ther förre Bleff affsagdtt Efter thett 23 så oh thett 17 Capitell i Jorda Balleken att faderen anders girmundsson som Jorden sålltt hade olagliga skulle lösa theras mödernis iord Igen sin Barn till gode, men effter han sigs Beklagade att han war oförmögen ther förre laffuade for:de andersas Barn att the wille till sig lösa sina möderins iord Igen för så många penning som han/hon? watt uttsatt förre thett them Bleff Efter lättit.
 
Mvh Lisbeth

2012-07-07, 22:31
Svar #1

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil
Hej Linda och hej Lisbeth,
Till dig Linda kan jag meddela att vi har såväl paret Harald Svensson/Berta Sunesdotter som Harald Haraldsson/Bengta Nilsdotter som gemensamma anor. Jag härstammar från Esbjörn Haraldsson född 1686 i Osnaköp samt Gunnil Haraldsdotter född 1696 i Fothult. De var gifta med varandra och syskon till dina anor Jöns Haraldsson och Märta Haraldsdotter. Alltså två syskonpar som var ingifta i samma släkter. Ganska vanligt.
Bengta Nilsdotter (som var gift med Harald Haraldsson i Fothult) var född i Svinaberga ca 1668. Det är den Bengta vi misstänker var dotter till Nils Månsson och Elin Jönsdotter i Svinaberga. Läs vidare i ovanstående inlägg om Svinaberga!
Till dig Lisbeth kan jag bara än en gång konstatera att du hittat intressanta uppgifter. Kan Måns Andersson ha varitytterligare en av Anders Giermundssons söner? Vi vet väl inte så mycket mer om Måns Andersson än att han dog runt 1669 och kan ha varit far till Nils Månsson i Svinaberga. Kan det vara så att Måns var för ung år 1610 för att aktivt delta det rättsliga spelet kring moderns arvejord?  
Det är många trådar som löper samman. Och du Linda lär snart hitta många kopplingar in i ett antal spännande familjer i Pjätteryd - om du forskar vidare.
Mvh/Paul

2012-07-08, 10:51
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Paul, Lisbeth
 
Även Nils Jonssons hustru Karin Andersdotter i Svinaberga född ca 1618 bör väl vara en kandidat att vara dotter till Anders Germundsson... vore ju trevligt om man kunde hitta något konkret. Varken Karin eller Måns nämns i domboksmålet från 1610. Anders Germundsson finns dock inte med i Älvsborgs andra lösen från 1613.
 
Se här: Älvsborgs lösen 1613, Kommissariernas m.fl. räkenskaper för den lokala uppbörden av Älvsborgs lösen, SE/RA/5117/IV/27 (1613-1615), bildid: A0066031_00054
 
Det finns en del märkligheter kring Svinaberga, två av Nils Jonssons förmodade barn ska vara födda innan han gifte sig (Karin och Elin), någonting stämmer inte med Svinaberga-forskningen...
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-07-08 10:58)

2012-07-08, 22:15
Svar #3

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej alla,
 
Har med spänning följt senaste tidens inlägg här i Pjätteryd.
 
Vad gäller Svinaberga har jag inte så mycket att tillägga just nu.
 
Men på Bock (Bork) har jag en anfader som heter Åke Jönsson och som bland annat år 1692 och 1700 omnäms som Åke Jönsson Bork/Bock då två av hans barn föds.
Åke Jönsson gifter sig 1o 1689 med Malin Jönsdotter från Lindhult och uppges komma ifrån Håresköp.
Denna Åke som lever sitt liv i Spånsrås skulle ju kunna vara en bror till Jöns Jönsson Bock omnämd ovan.

2012-07-09, 09:09
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående det konstruerade namnet Bork som förekommer ovan. Det står Bock, men c:et skrivs annorlunda då det binds med k:et. Det är inget r, mer liknande ett e om man ska vara petig - men ska uttydas som en variant av c.
 
Notisen som Lisbeth nämner då Jöns Jönsson gifter sig med Karin Sunesdotter är ifrån 1678 (inte 1679 som är skrivet i kanten, vilket är klart markerad tillhörande nästkommande notis - korrigera era uppgifter om ni angett 1679 som vigselåret!).
 

 
***************************  
Det finns många märkliga felaktigheter som Martin nämner. Dödsåldrarna måste antingen ha angetts fel för vissa Nilsbarn eller så har häradsskrivaren angett felaktigheter i mantalslängderna angående vilka som skattade i Svinaberga, eftersom Nils (dvs Nils Månsson) nämns som dräng (d.) utan hustru i dessa då han borde varit gift. Jag lutar faktiskt åt att det är fel i mantalslängderna eftersom kyrkoräkenskaperna påvisar att Nils Månsson faktiskt bor i Svinaberga och ger summor till kyrkan (vanligen av någon anledning såsom dop och hustrus kyrkogång, en ogift (dräng) skänkte inte vanligtvis pengar så ofta). Att Nils Månsson har fler barn än domboksnotisen ifrån Sunnerbo häradsrätt 1711-01-30 borde stå helt klart. I Sunnerbo härad ärvde dotter hälften gentemot broder, vilket öppnar för att matematiskt bedömma syskonkullens sannolika fördelning. Det finns fler domboksnotiser om jordens fördelning i Nilsfamiljerna. Ska se över mina excerpter ur domböckerna och återkommer med Svinabergafamiljerna (där jag har många anförluster, vilket gör dem till lite speciella även för mig).

2012-07-09, 09:25
Svar #5

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Intressant Linus!
Jag tittade på Åkes barns födslar och hittade två st, som jag kan svära på att det står Åke Jönsson Bock. Nämligen Håkon 1694 och Anders 1697. Däremot är det mer åt Bork-hållet på Jönsarna 1692 och 1700. Men det kan ju vara ett slarvigt skrivet c också.
Om det är som Martin anar, att det kanske är Jöns Jonsson och Cecila/Sissa Åkesdotter som är föräldrar(om nu Åke och Jöns är bröder),så är Åke döpt efter sin morfar. Det går inte att jämföra namnen på barnen mellan Jöns och Åke, eftersom Åke bara fick pojkar och Jöns nästan bara får flickor (2 st pojkar).
Får se om vi kan koppla ihop det här så småningom.

2012-07-09, 09:38
Svar #6

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Linus!
 
Att han heter Åke Jönsson och kommer från Håresköp vid vigseln pekar ju skarpt på att han är son till Jöns Jonsson ohh Sissa Åkesdotter som bodde därstädes.
 
Mycket intressant uppgift  
 
Ang. Jöns Jönsson Bocks vigsel 1678 så kan nämnas att hans förmodade moder Sissa Åkesdotter dog i februari samma år, alltså några månader innan vigseln.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-07-09 09:50)

2012-07-09, 10:02
Svar #7

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Tack Niclas för att du bekräftade vad jag har trott! Jag har inte läst domböcker och gammal text så länge, så ibland kan det vara svårt att tyda när bokstäverna se annorlunda ut. Då kan vi ev. ha en släkt Bock i Pjätteryd. Spännande!
mvh Lisbeth

2012-07-09, 10:27
Svar #8

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Två notiser jag hittade igår:
 
EVIIAAAD:11 1625 sid 46 Jöns Larsson i Fothult i Pjätteryds socken skyller på välborne Truls Persson att han är av honom förbjuden att lämna tionde av Hallåkrarna o.s.v.
 
1625 sid 47 Bengta Frodha i Svinaberga i Pjätteryds socken klagar över Måns i Svinaberga att hon hade köpt av honom ett par oxar o.s.v.
mvh Lisbeth

2012-07-09, 11:22
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Svinaberga bor under åren 1613- 1618 följande personer enligt Älvsborgs lösen:
 
*Jon Haraldsson med hustru (hjonelag) 1613-18, har 1614 även en dräng i hushållet som han skattar för
*Jon Clemetsson med hustru (hjonelag) 1613 - anges sedan bortflytt (1613/1614!)
*Nils nämnd 1616-17 , anges som husarm och drunknad (1617/1618!)
*Matts nämnd 1617-18, nämnd som knekt
*änkan (NN) nämnd 1618 , var då husfattig [troligen Nils änka !]
 
- dessa är alla hushåll och skattepliktande som nämns på Svinaberga 1613-18. På gården kan givetvis funnits barn och äldre personer, även tillfälligt tjänstefolk, men det är i dessa nämnda hushåll som senare brukningsenheter har sitt ursprung.

2012-07-09, 11:35
Svar #10

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil
Niclas,
Kan änkan som nämns i Svinaberga 1618 varit Elsa Johansdotter? Hon som var gift med Anders Germundsson och nämns i Lisbeths utdrag 1610 ovan? Anders hade ju sålt hennes jord i Svinaberga utan hennes medgivande och barnen fick rätt att återköpa den... Står ju inte i Lisbeths utdrag att Elsa var död.
Mvh/Paul

2012-07-09, 14:50
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Paul, jag vet inte. Jag lutar mer åt att det är den husarme Nils änka, som också anges husfattig. Uppgiften ifrån Sunnerbo dombok 1610 lyder så här:
 
Sunnerbo dombok 1610 , laga ting i Pjätteryd den 27 september:
[f 11r:]
Sammaledis Kom för rätta theße Effterskreffne, girmundh an
derßon Jehan anderßon, samptt och Niels anderßon ÿ Suinaberga
ÿ piettrytt sochen och gåffuo till Kienna att theras fader anders
girmundhßon hade sålltt theras Mödernis iordh som war 1/3 y halffue
Suinaberga gårdh och skedde y theras ovmacka tidh Emott theras
Moders Ellße Jehans dåtters ia och samtycke, och Beuisttis för rätta
 
att for:de iordh lagafongz Breff ther på wttgiffuitt ther förre Bleff aff
sagdtt effter thett 23 så och thett 27 Capitell y Jorda Ballcken att fa
deren anders girmundhßon som Jorden sålltt hade olagliga skulle
 
[f 11v:]
lößa theras Mödernis iordh Igen sin Barn till gode, men Effter
han sigh Beklagade att han war oförmögen ther förre laffuade
forde: anderßas Barn att the wille till sigh lößa sina Mödernis iordh
Igen för Så Många peningar som hun war wttsatt förre thett them
Bleff effter lättitt
[källa: Sunnerbo häradsrätt AIa:1 (1608-1624) Bild 73 / sid 7 (AID: v46054.b73.s7, NAD: SE/VALA/01582) ; observera att notisen finns på folio 11 i domboken, men sidan 7 i filmningens sidräkning]  
 
 
 
Om jag tolkar det rätt så är fadern Anders Germundsson (som ej nämns bo i Svinaberga!)  ännu i livet 1610 eftersom han döms lösa den olagligt bortsålda jorden igen, men då han var oförmögen lovade hans barn att göra det istället.  Däremot torde modern Elsa Johansdotter möjligen vara avliden eftersom barnen pretenderar hennes jordrätt, som är 1/3 av halva gården i Svinaberga.

2012-07-09, 16:36
Svar #12

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil
Lisbeth,
Du anger här ovan en Bengta Frodha som i domboken 1625 sid 47 klagar över Måns i Svinaberga.
I samma bok sid 45 finner man en Karin Frodha i Lönshult i ett annat tvistemål. Är detta två kvinnor från samma familjekrets? Anger det ett ursprung från Froagården eller ska det ses som ett släktnamn?
Tänkte bara uppmärksamma er alla på två likartade namn och eventuella kopplingar mellan gårdarna.
Och Niclas.... Du har säkert helt rätt i din tolkning kring Anders Germundsson och hans hustru. Är ju inget som tyder på att de faktiskt bodde i Svinaberga som familj. Men frågan är om något/några av barnen utnyttjade möjligheten att köpa tillbaka jorden?  
Mvh/Paul

2012-07-09, 21:45
Svar #13

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Det står faktiskt att Niels Andersson fanns i Svinaberga. Det är kanske han som drunknade.
 
Vad gäller Frodha vet jag inte. Jag la också märkte till att det var samma namn. Det kan vara så att de heter Frodha i efternamn eller Frodesdotter eller så har de en man som heter Frode eller så har det något med Froagården att göra.
 
Mvh Lisbeth
 
(Meddelandet ändrat av lisbethmarkoff 2012-07-09 21:52)

2012-07-10, 14:13
Svar #14

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Åke Jönsson Bock från Håresköp får ju faktiskt två döttrar i sitt andra äktenskap, vilka döps till Elin och Cissa.
 
Enligt älvsborgs lösen bor det 1613 en Jon med hustru i Håresköp.. får se om han kan nämnas Bock nånstans i någon gammal längd...
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-07-10 14:17)

2012-07-11, 10:56
Svar #15

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Det finns en Jöns i Håresköp i EVIIAAAD:5 1613 sid 3 edman.  
 
Jon 1616 sid 5:
Samma dag kommo för rätta Jon i hårenskiöp, Törkell i hökaldt, Per i kråkarÿd med dheras nemste wener och slecktt, å fäderne och Möderne och tiltalade en ung dreng Edla och Welb. Truls Kååses  till Öÿhultt tienar Jahan Andersson hwilken för 4 1/2 åhr sedan hade ihielstungitt med en knÿf, theras broder, nämlig Jon i Waraböke o.s.v.
Jon 1616 sid 12 nämndeman
 
 Jag har också hittat andra Bockar EVIIAAAD:11 1628 sid 30 Boo Båck i Elinge och 1631 sid 23 Per Båk/Båck i Gällerböke.
Jag missade Åkes andra äktenskap. Jag tror alldeles säkert att de är syskon, men vi får se om vi kan bevisa det.
 
mvh Lisbeth

2012-07-11, 11:13
Svar #16

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Lisbeth,
 
Intressant fynd. Enligt detta domboksmål hade alltså Torkel Håkansson i Hökhult (jfr mtl 1643) en bror Jon Håkansson i Waraböke. Deras fader nämns uttryckligen som Håkan i Hökhult i domboksmålet och han finns där 1613 (älvsborgs lösen). Jon i Håresköp kallas tillsammans med Torkel för broder till den döde. Så kanske hette Jon i Håresköp Håkansson om han inte i målet representerade sin hustru eller något sådant.
 
Åke Jönsson Bock döper en son till Håkan.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-07-11 11:34)

2012-07-11, 13:54
Svar #17

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil
Hej alla flitiga,
Här får man hoppa hit och dit på sin antavla. De senaste inläggen berör Hökhult. Det fick mig att än en gång läsa mantalslängderna kring Hökhult. Min ana där är Djur Jönsson f ca 1673 som son till Jöns Jönsson och Ingrid Djursdotter.
Har någon annan lyckats få rätsida på Jöns Jönssons (Ingrid Djursdotters make) i Hökhults ursprung. Har här i spalterna funderats på möjligheten att familjen hamnade i Hökhult sedan Ingrids far Djur Esbjörnsson gift om sig med Torkel Håkanssons dotter Sigrid.
Men när jag läser mantalslängderna tycker jag det ser ut som om det rör sig om två olika familjer med olika gårdar i Hökhult.
1645 anges Torkel Håkansson och hustrun Kirstin Jönsdotter ha ena gården. Medan en Jöns Jonsson med hustru Magnil Jönsdotter står för den andra. 1650 har Lars Torkelsson övertagit ena gården medan Jöns Jonsson och Magnil är kvar i (södergården?)
1659 är Magnil änka. 1665 är det Lars med hustru Britta och Joen(? Niclas vet väl hur det ska stavas) samt hustru Ingrid och piga Sissa på gårdarna. Lars Torkelsson är död före 1676 men Jöns m hustru är kvar...
Tycker detta indikerar att Ingrid Djursdotters make Jöns Jönsson hade sitt ursprung på ena gården i Hökhult. Hans eventuella moder Magnil Jönsdotter avlider i Hökhult 1677 78 år gammal. Det innebär att hon var född ca 1599 och kan ha fött Jöns vid hans ungefärliga födelseår 1638.
Jag har sökt efter dessa uppgifter i detta forum, utan att hitta något. Men kan ju ha missat något. Är jag fel ute?
Hälsningar/Paul

2012-07-11, 14:34
Svar #18

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hökhult:
 
Jöns Larsson (1667-1724) som gifter sig med barnbarnet till Påfvel Jonsson i Runnarsköp, Börta Gummesdotter (1672-1727), kan han vara son till Lars Torkelsson i Hökhult och därmed barnbarn till ovan diskuterade Torkel Håkansson?
 
Namnet Torkel förekommer dock ej hos Jöns Larssons barn och barnbarn, vilket skulle tala emot detta antagande.

2012-07-11, 17:28
Svar #19

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Fram till och med 1620 i domböckerna har jag följande personer i Hökhult:
 
Måns 1603 bild 20 (i AD) Nämdeman
Torkil och Håkan se ovan
Bengt 1617 sid 74 Edman
Jöns 1619 sid 16
 
Jag hade Torkil på ett ställe till, men sidhänvisningen stämde inte.
mvh Lisbeth

2012-07-11, 19:30
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
När det gäller namnet Frode (~Froe) i Pjätteryd sn så återfinns följande med detta namn i Älvsborgs lösen 1613-18:
*Froe med hustru i Lönshult (gård I) upptas 1613-17, han är troligen död 1617/18, eftersom en änka står på hans gård 1618
och det finns 1613-18 även en husman Jöns Frodhasson(=trolig son till Froe) på samma enhet
*Froe i Lönshult (gård II, samma som Jöns Åkesson brukar) nämns 1613, men anges bortflytt - jfr Barset
*Frodhe i Barset nämns 1614-18 ss husarm och knekt (han är ej nämnd där 1613 varför han kan vara identisk med Froe som 1613 bodde i Lönshult (II)!) -  
 
I övrigt har jag noterat att Froe/Frode var skattebonde i Lönshult och hade åtminstone barnen (troligen fler):
Jöns Froesson i Lönshult  
Esbjörn Froesson , nämnd i Rou 1635:345
Gudmund Frodesson - utskriven till knekt 1635 (Rou 1635:345)
 
- Lisbeth nämner en Karin Frodha i Lönshult ssom nämns  i Sunnerbo dombok 1625 sidan 45. Denne bör vara Frodes änka.Funderar ifall det är felskrivning i Sunnerbo dombok eftersom även en Bengta Frodha nämns i domboken 1625 sid 47 och som klagar över Måns i Svinaberga. Det står väl ej var denna Bengta Frodha bor ? Endera namnet kan ju ha blivit felskrivet.  
 
 
Namnet Frode/Froe/Froda/Froa förekommer även i Göteryds socken i början av 1600-talet. Byanamnet Froafälle (fd i Stenbrohult sn) söder om tätorten Älmhult kommer ifrån detta fornnordiska mansnamn.
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-07-12 11:51)

2012-07-11, 20:31
Svar #21

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Hej! Har nu läst (skummat) hela volym 11 av domboken och har inte hittat mycket på Svinaberga och Fothult som jag inte redan har nämnt.  
 
Jag har hittat en fortsättning på målet som Paul skrev om, bild 35 sid 28 från 24 november 1624:  
Samma dag kom för rätta en kåna benämnd Elsa Jönsdotter i Swinabergga i Pietteryd socken. Vilken hafver låtit sig belägras af en dansk gift karl benämnd Mäster Michel Mååler, vilken karl är för sin missgierning rymdt åt Danmark...  
Fortsättningen finns 1626 på sid 6 och det finns 4 stycken notiser.
 
1628 sid 3 är Jon i Svinaberga edman.
 
1626 sid 20 En dräng Erland Eskilsson anges ha som farbröder Jonn Bengtsson i Runkarp, Lars i fotthuullt och Erlan i Hyllte. Dessa var hans målsmän.
 
Linus, det är inte alltid som man döper barn efter farfarsfar, så möjligheten finns att Jöns Larsson kan vara barnbarn till Torkel.
 
Niclas, Bengta Frodha anges komma från Svinaberga. Det kan ju också betyda Frodes dotter. Första Froe som du anger här ovan kommer han också från Lönshult eller är det en annan ort?
 
En sak som jag undrar är, finns det fler domböcker än EVIIAAAD-serien och volym AIa:1 som berör Göteryd och Pjätteryd?
 
Mvh Lisbeth

2012-07-12, 01:04
Svar #22

Utloggad Ola Andréasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 20:09
    • Visa profil
Hökhult:
 
Paul undrade över härstamningen för nämndemannen Djur Jönsson (ca.1673-1735) i Hökhult, och främst dennes far Jöns Jönsson (ca.1638-1706) i Hökhult. Att Jöns Jönssons mor var Magnill Jönsdotter framgår av en tingsskötning vid Sunnerbo häradsrätt vintertinget 4-6 mars 1685:
 
Samma dag wpwÿstes ett richtigt kiöp och wittnes breef utgifwet den 5 Nov: 684 af H:r kÿrkoherden i Pietterÿdh ährewÿrdige H:r Sven Tilliandro, utÿ hwilcket intÿgas, lÿkmätigt the dher utÿ citerade allegatis, att Jönß Jönßon i Hökalt hafwer tilhandlat sigh des bröders och systrars fädernes och mödernes rättighet utÿ berörde Hökalte gårdh, på effterfölliande sätt, nembl: Bröderna Såhne Jönßon, Jönß Jönßon, Månß Jönßon och Joen Jönßon för dheras fäderne hwar dhera åtniutet 24 D:r Sm:t, Item systrarne Kirstin Jönßdotter och Gunnell Jönßdotter för theras fäderne bekommet wederlagh J Gåarydz skattegård, noch ofwanben:te bröder och theras barn för theras möderne i Hökalt hwardera 6 D:r Sm:t, sampt systrarne Kierstin och Gunnell J lÿka motto för theras möderne begge tilhopa 6 D:r Sm:t så att ben:te Jönß Jönßon J Hökalt, medh sin egen arfs rättigheet, bestående J fäderne och möderne lÿka emoot the andre bröderna, jempte den jordh som han och af sin moder Magnel Jönßdotter för 45 D:r Sm:t kiöpt, sampt ett skieppe landh till förähring bekommet hafwer, således nu ähr ägande till een treding i Hökalta gård, bekiennandes sigh alla tillsamman, således som ofwanberördt ähr, redeligen wara betahlte, och dher före all rätt och rättigheet wppå förben:te Jönß Jönßon, hans hustru Ingredh Giursdotter och theras arfwingar totaliter och in perpeteum transportera och tillägna. Anmodandes ther före kiöparen Jönß Jönßon dher utöfwer till större stÿrcka och säkerheet rättens confirmation och faste breef, hwilcken begiäran rätten pröfwade så mÿcket mehr wara lagh och praxi conform, såsom berörde treding ähr å 3 ordinarie ting wpbuden och seder mehra lagstånden effter dhet 2 Cap: Jorda B: L: L: och man des emillan utaf intet klander har hördt eller förnimmat, dÿ dömbdes samma kiöp, bÿte och arff och gåfwa krafftig och gild, att ewärdeligen stånda, och aldrig återgånga, och blef således skiöte här uppå meddhelat.
 
Jöns Jonsson och hustru Magnill Jönsdotter i Hökhult i mantalslängder från 1642, senare enbart Jöns och Magnill, fram till 1656. Från 1657 en änka som antagligen är Magnill. (När längden anger till exempel Jöns Joenßon i S.g. står det i detta fallet för samma gård, inte Södregård. Hökhult i Pjätteryd socken bestod endast av en jordeboksenhet, som i sin tur var delad i flera hushåll.)
 
Vid Sunnerbo häradsrätts ting 6-7 juli 1658 hade Jöns Jonsson låtit tingssköta sin andel i Hökhult:
 
Sammadagh fram kom för Rätten Nämbdemannen Birge Kråk i Långaskogh fullmÿndigh på effter sreffnes wägnar Påffwell Jonßon i Rÿnnarßköp, Arrffuedh Jonßon i Klögzhult, Jon Jonßon i Haßlerååsen, Arffuedh Jonßon i Horsanßköp, Swenborgh Jonßdotter i Goarÿdh, Kirstin Jonßdotter i Åßnaköp, Gunel Jonßdotter i Swÿnabärga, Ingeborgh Jonßdotter i Kåhlbarßet, Brÿta Jonßdotter i Horeßköp, alla thß söskon bekänna sigh haffua såldt thraß brodher Jönß Jonßon och hanß hustru Magnell Jönßdotter alla theras arffweiordh låtter i tredingen aff Håkalta gårdhen och ther före upburet 300 Dr Sölff.mt. Bådhe för jordhars köp, så haffuer och Jönß Jonßon sin egen arffwapart ther samar standhse at han bådhe medh arff och köp äger 1/3 aff Håkalt gårdh i Piätterÿ sochn.
 
Jöns Jonsson och hans syskon hade alltså ärvt jord i Hökhult. Tyvärr framkommer det inte säkert att deras far Jon och hans hustru eller hustrur också varit bosatta där, så jag har inte kunnat identifiera dem närmare. Det framkommer inte heller när köpet skett - det kan ju ha varit många år tidigare.
 
En bonde Jöns Jonsson i Hökhult är omtalad i Sunnerbo dombok vid en knektutskrivning som ägt rum 20-21 januari 1623.
 
(Avskrifterna ur domböckerna är mina egna - alltså med reservation för att jag kan ha feltolkat en och annan bokstav, eller ett och annat ord.)
 
O.A.

2012-07-12, 01:24
Svar #23

Utloggad Ola Andréasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 20:09
    • Visa profil
Hökhult:
 
Linus undrade över Jöns Larsson (ca.1667-1724) i Hökhult. Jag har också varit inne på om han var son till Lars Torkelsson, men har inte kunnat bekräfta det. Namnen på tre syskon till honom framgår av några ärenden vid tinget:
 
Sunnerbo häradsrätt sommartinget 23 och 25-28 juni 1712, ärende 34:
Elin Larsdotter på egna samt systern Kirstins vägnar stämt brodern Jöns Larsson för obetald köpeskilling av 1/9 i Hökhult gård 42 daler smt, som på den efter brevets lydelse den 1 oktober 1709 utfästa 60 daler smt restera. Svaranden kan inte neka till detta. Resolution: Svaranden förpliktas att inom 4 års tid betala 42 daler smt, på sätt att vid Thomas mässa avleverera 10 daler smt. [Moderniserad stavning.]
 
Sunnerbo häradsrätt 8-13 februari 1714, ärende 3:
S: D: förekom et med behörige wittnens underskrift verificerat kiöpebref dat: d 1 oct: 1709 hwarmedelst Elin ock Kierstin Larsdöttrar tillstå sig hafwa uppdragit och försålt 1/9 dehl skattejord af hela Hökhulta gård till Jöns Larsson för undfångne Contante penningar 60 D:r S:mt, lijkaledes har ben:te Jöns efter ingången samt uppwijst förening af d 7 octob: 1699 utbetalt till des broder Håkan Larßon för all des pratention uti Hökhulta gård 100 D:r S:mt, blifwandes således tillsammans 1/3 skattejord i Hökhulta g:, och emedan kiöpet således frijwill: skiedt, betahlningen ricktigt påfölgt, jorden å tinget 3ne g: uppbuden och sedermehr oklandrad lagstånden, Tÿ bewiljades derå skiöte.
 
Brodern Håkan Larsson skulle då förstås kunna vara döpt efter sin eventuelle farfarsfar, den 1616 omtalade gamle Håkan i Hökhult, och Kerstin Larsdotter efter sin farmor. Någon eventuellt namngivande Elin känner jag inte till i nuläget.
 
O.A.

2012-07-12, 06:43
Svar #24

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil
Hej Ola,
Stort tack för uttömmande svar om släkten i Hökhult. Jag härstammar från åtminstone tre av syskonen som förekommer vid tinget 1658; Jöns Jonsson, Påffwell Jonsson och Arffuedh Jonsson.
Vore ju trevligt att hitta uppgifter som visar om gården kan kopplas till syskonens far eller mor. Verkar vara en för sin tid synnerligen livskraftig familjekrets där många uppnått vuxen ålder.
Mvh/Paul

2012-07-12, 06:48
Svar #25

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil
Tack också till Lisbeth och Niclas för era svar och bidrag!Här finns mycket att nysta i.
/Paul

2012-07-12, 09:44
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ola!
 
Det intressanta målet du referar till är inte ifrån Sunnerbo häradsrätt vintertinget 4-6 mars 1685 utan ifrån tinget 1685 den 16-18 juni (se Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:37 (1681-1686) Bild 3800 / sid 165 (AID: v206181.b3800.s165, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503) ). Såhne Jönßon är en felläsning - det står Håken Jönßon. Namnet Håkan finns ju i Håre(n)sköpfamiljen tidigare (jfr Sunnerbo dombok 1616 s 5 där Håkan i Hökhult anges som far till Jon i Varaböke samt dennes bröder Torkel i Hökhult och Jon i Håresköp). Då jag inte noterat någon Jon i Hökhult så passar det ju bra att Jöns Jonssons far är en Jon Håkansson i Håresköp och att denne är son till Håkan i Hökhult samt även bror till den belagde Torkel Håkansson i Hökhult (vars dotter är gift med Djur/Gjur(d) Esbjörnsson i Bökhult i dennes andra gifte!).  
 
Familjen i Hökhult är intressant, själv härstammar jag ifrån Jöns Jönsson ohh Ingrid Djursdotters son Esbjörn Jönsson som blev skattebonde i Klöxhult södregård (min mm mm ff ff) samt även ifrån Kirstin Jonsdotter i Osnaköp, Påfvel Jonsson i Runnarsköp och Arvid Jonsson i Klöxhult norregård. Anförluster i massor med andra ord!
Nämnas kan att Magnil Jönsdotter är syster till Jon Jönsson i Gåaryd (gift med Svenborg Jonsdotter, systern till Magnils make Jöns Jonsson i Hökhult) som är far till salpetersjuderiinspektoren Jöns (Jonsson) Gårdman. Deras far är Jöns Jonsson i Gåaryd.
 
En intressant notis ifrån 1685-års dombok (samma ting, 16-18 juni,då Jöns Jönsson fick fasta på gården, målet strax innan detta) som berör Håresköp:
 
s 164:
Samma dagh för lijktes Swän Månßon i Hårenskiöp, och Jönß
Jönßon i s:gård, medh Jönß Jönßon i Glädelijda om några
[s 165:]
Penningar som Jönß i Glädelijda prætendear, för dhet
han till dhem afstodh besittningz rätten af halfwa hårens-
kiöpa gårdh, således dhet Swän Månßon å Jönßes wägnar J
Glädelijda ehrlägger till Nillß Månßon i Swijneberga 3 D:r
24 öre Sm:t och Jönß Jönßon i hårenskiöp 4 Dr: 8 öre Smt:,
Sedan skohla dhe i hårenskiöp för wijdare tiltahl i dhetta måhl
aldeles wara befrijade, Gåfwo dher på händer sammans och
togo affträde.
 
************
Vilken koppling har nu Nils Månsson i Svinaberga till Håresköpfamiljen?
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-07-12 09:52)
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-07-12 10:12)

2012-07-12, 11:35
Svar #27

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil
Hej Niclas,
Där fick jag några pusselbitar till. Tack för det! Många gemensamma anor.
Funderar kring din fråga om Nils Månssons i Svinabergas koppling till Håresköp. Kan det vara via Nils Månssons hustru Elin Jönsdotter (ca 1639-1700)? Hennes ursprung är väl inte fastställt?  
Å andra sidan står det ju inget om i domboken 1685 om att det är Elins rättigheter som bevakas.
Nästa möjliga koppling är Nils Månssons moder Elin Sonesdotter.
/Paul

2012-07-12, 11:49
Svar #28

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nils Månssons hustru Elin Jönsdotter kan vara dotter rent kronologiskt till Jöns Jonsson ohh Sissa Åkesdotter i Håresköp, men vi har inga bevis för detta så jag hoppas ingen tar och skriver in det i sina släktforskarprogram.
 
 I Håresköp brukar även Måns Åkesson gift med Britta Jonsdotter. Jämför domboksmålet ifrån 1658 den 6-7 juli där det står om en Arffuedh Jonßon i Horsanßköp, vilket förmodligen är ett rent skrivfel för Jöns Jonsson. Det har troligen funnits två bröder med namnet Jöns i syskonskaran, dels Jöns Jonsson i Hökhult och dels Jöns Jonsson i Håresköp. Denne sistnämndes hustru Sissa Åkesdotter är troligen syster till Måns Åkesson i Håresköp som var gift med Britta Jonsdotter, en dotter till Jon i Håresköp. Arvid Jonsson i Klöxhult norregård hustru heter Svenborg Åkesdotter och dessa åkesbarn tillika med Sven Haraldssons hustru Karin Åkesdotter (i Kalv och senare i Osnaköp) är troligen barn till Åke Svensson i Kalvsnäs, som levde ännu på 1640-talets början. Så kallat syskonbyte var vanligt i just Sunnerbo - det var dels ett sätt att reglera arvejordens fördelning, där gårdar ifrån två familjer kunde behållas intakt genom att arvsdelar växlades mellan de ingifta syskonfamiljerna, och även att man svetsade samman vissa familjer extra mycket.

2012-07-12, 13:08
Svar #29

Utloggad Ola Andréasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 20:09
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Dateringen av tingsskötningen 1685: Även jag har gjort min avskrift efter Göta hovrätts renoverade version av domboken, och har väl retligt nog antagligen missat att anteckna bytet från ett ting till nästa.
 
Ännu mera retligt är att jag tydligen även lyckats läsa fel på Såhne och Håken. Jag läste de domböckerna på mikrokort för några år sedan, och har inte tillgång till Arkiv Digitals avfotograferingar just nu för att se hur texten ser ut, men jag tar för givet att du har rätt.
 
Jag funderade på att ändra och rätta mitt inlägg ovan i efterhand, men å andra sidan bör ju framtida läsare uppmärksamma även dessa kommentarer. (Jag tycker inte det känns riktigt rätt att börja ändra i efterhand på sådant som redan kommenterats.)
 
Hur som helst, namnet Håkan i den familjen ger som du skriver intressanta möjligheter att koppla ihop dem med gamle Håkan i Hökhult nämnd 1616. För övrigt har jag inte så bra koll på folket i Håresköp och Svinaberga att jag vill ge mig på att kommentera de delarna, men det är alltid intressant att få ta del av ditt kunnande!
 
En annan tanke som uppstod när jag läste mina tidigare inlägg: Jag skriver att Jöns Jonsson och hustru Magnill Jönsdotter i Hökhult förekommer i mantalslängder från 1642. Med det menar jag enbart att jag inte har några äldre längder att jämföra med - paret kan mycket väl ha bott där före 1642.
 
O.A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna