ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 april, 2011  (läst 4383 gånger)

2010-02-11, 06:23
läst 4383 gånger

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Tack så mycket,Bengt Olov! Det stämmer bra med det, jag har kommit fram till. Skönt att kunna gå vidare!
 
Mvh/
Hannelotte

2010-02-14, 12:26
Svar #1

Utloggad Gunilla Elvör

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2013-09-08, 16:44
    • Visa profil
Tack Rigmor för upplysningen om Kristina Ingeström,
 
mvh Gunilla

2010-03-12, 15:27
Svar #2

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Hej, jag försöka få rättsida på anorna till
 
Jon Persson, bonde i Fallvik, Odensvi, kanske född 1712-10-07 i Kvisterum, död  1786-05-02 i Fallvik, Odensvi, 71 år gammal, gift 1741-03-20  med Annika Ersdotter i Fallvik (Olof Olssons änka)
 
I och med att Ingel Persdotter står som mor i husförhöret från 1740-talet, antar jag, att hans föräldrar är
 
Far    Per Jonsson Gran, båtsman i Kvisterum, Odensvi sn, gift med Inghild Persdotter 1712-03-02  
 
Mor   Ingel Persdotter, kanske född 1688-05-27 i Gällerstorp, Odensvi sn, död 1752-12-10 i Fallvik, Odensvi sn
 
De får två barn, Jon 1712 och Per 1714. Därefter har jag inte hittat någonting alls längre om Per Jonsson Gran. Det skulle vara intressant att få veta när och var han dog.  Dessutom vore jag förstås mycket tacksam, om det fanns uppgifter om hans föräldrar.
 
När det gäller Ingel Persdotter håller jag det för möjligt att hennes far var den Per Torstensson, som dog 1707, 90 år gammal. Han hade boskapat både i Mulestad och Gällerstorp, samt varit gift fyra gånger. Utöver ett gifte med Marit Månsdotter i Mulestad har jag dock inte hittat namnen på hans hustrur. Ingels mor bör i och för sig finnas i kyrkoböckerna, eftersom Ingel och hennes syster Elisabeth föddes 1688 resp 1693, men jag har inte hittat henne.
 
Kan någon bekräfta att Per Torstensson är Ingels far och kanske även ge upplysningar om hennes mor?
 
Mvh/
Hannelotte

2010-03-14, 10:51
Svar #3

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Jag håller på att gå igenom 1600-talets domböcker i Odensvi och undrar över en del saker, som jag kanske kan få hjälp med.
 
1.   Lars, bror till Göran i Sanda,  dräptes av sonen till Jöns i Fallvik (Tjust St 1637). Lars bodde i Saggetorp. Dråpet skedde på marknaden i Västervik. Vet någon var detta Saggetorp fanns?
 
2.    Ryttaren Jakob Månsson klagade 1665 avseende arvet efter Lars Torsson i Mulestad å sina omyndiga halvbröders vägnar. Han nämner att Lars Torssons första hustru hette Elin. Är det rätt antaget att den Elin N. (Nilsdotter), som dog 1646-09-20 i Mulestad var Tors hustru?
 
3.   Enligt ett mål 1665 i Tjust Härad då hustru Karin i Brånsfall klagade till Mattes i Sanda, och Måns sampt Erik Larssöner i Lincöping å den ena, och å den andra sidan till Sune i Mulestad öfver thet the skulle ingått med hwarandra köp om Muhlestad skattegård i Odenwy socken, nämns ett brev från den 4 mars 1620 under Tor Erikssons bomärke, där det står angivet att Brånefall, ett torp under Mulestad, har upplåtits åt Tors syster Brita Eriksdotter med sina (Tors) söners Inge, Eriks och Lars samtycke till ”ewärdeliga ägor, att nyttia och bruka.”  Brita Eriksdotter var Karins mor.  Vet någon, vem som var Britas man och Karins far?
 
4.   På vintertinget 1666 ville Bengt Månsson i Harg, Per Gislesson i Hallingeberg och Anders Ersson i Jorstad (?)  veta hur Östen Christoffersson hade kommit över skattegården Boda i Odensvi. Enligt de tre männen - varav Anders Ersson var Sune Johanssons svåger - hade deras faster Kerstin Andersdotter ärvt hela skattegården efter sin dotter Botilla Nilsdotter, som var ensam arvinge efter sin far Nils. Gården transporterades sedan till Kerstins bror, salig Erik Andersson i Harg.  -------- I ett mål från 1672 nämndes att Sune Johansson i Mulestad hade förlikat sig med sin svåger Anders Erikssons i Jorstad. Min slutsats är att Karin Eriksdotter, Sunes hustru, är dotter till Erik Andersson i Harg. Har jag resonerat korrekt?
 
Till slut undrar jag, om någon har kunnat tyda hela målet avseende översvämningen (troligtvis efter Olsmässofloden 1649) i Odensvi. På VT 1650 anklagar Anders i Klint å Falkenbergs vägnar Matthis i Sanda, Sven i Kulla och Lars i Mulestad avseende skador på det som jag tyder som Falkenbergs kvarn. Jag tycker, att det är ett mycket intressant mål, men tyvärr mycket svårläst.  
 
Mvh/
Hannelotte

2010-03-16, 23:56
Svar #4

Utloggad Bengt Olov Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2014-08-26, 19:29
    • Visa profil
Hej Hannelotte,
Ang. punkt 4 i frågan ovan. Käranden i målet vid Tjust häradsrätt som du ref. till var Erik Anderssons barn,  Anders, Kerstin och Gunnil. De senare representerade genom sina makar. Om Karin Eriksdotter tillhört nämnda syskonskara  och haft intresse i saken så hade säkerligen även hon, genom sin make Sune Johansson, varit omnämnd bland de kärande. Så är dock inte fallet. Detta faktum är dock ett bra belägg för att ”svågerskapet”,  bestod i att Anders Eriksson var gift med en syster till Sune Johansson.
Anders Eriksson var vid vigseln bosatt i Havet, Odensvi. Flyttade därefter med hustru till Lilla Jordstad, Hallingeberg. Senare nämnd som boende i Gåsekullen, Hallingeberg.
Gift 1649-06-17 i Odensvi med Sara Johansdotter ,född omkr. 1625 i St. Skälhem ,Odensvi . Död (begr) 1666-03-11 i Lilla Jordstad, Hallingeberg
Mvh/ Bengt Olov

2010-03-17, 16:59
Svar #5

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Vad bra att du har kunnat rätta till mitt tankefel, Bengt Olov! Tack!
 
Får jag tar detta tillfälle för att fråga dig det, jag länge varit nyfiken på, nämligen hur omfattande din kartläggning av Odensvi egentligen är?  
 
Eftersom min man har flera olika anknytningar till Odensvi, kan nog sägas att ca 3/8 av honom består av Odensvi-gener, något han inte hade någon aning om, innan jag för ca 18 månader sedan började forska i hans släkt.Han visste inte ens var Odensvi låg någonstans.  Det är därför kanske inte så märkligt, att jag inte bara är intresserad av hans anor utan även av bygdens historia. Jag har börjat samla på mera övergripande fakta från dom- och kyrkoböckerna, tycker att det finns mängder av spännande redovisningar. Jag har övervägt att erbjuda mina utskrifter till Odensvis hembygdsförening, men vet ju inte om allt detta kanske redan finns samlat.
 
Har du intresserat dig för Odensvis äldre historia?
 
Mvh/
Hannelotte

2010-03-21, 08:16
Svar #6

Utloggad Thomas Magnusson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-05-18, 14:01
    • Visa profil
Hej !
 
Jag söker kontakt med ngn som forskat ngt dels om
Måns Danielsson ohh Caisa Svensdotter som bodde i Svarttorp  
när deras son Daniel föddes 1783-09-17
samt om
Båtsmannen Samuel Enström ohh Cherstin Johansdotter som bodde i Enströmstorpet
när deras dotter, sedemera ovanstående Daniels hustru Stina-Lisa föddes 1784-10-13
 
Hälsningar
 
Thomas Magnusson

2010-03-21, 13:12
Svar #7

Utloggad Bengt Olov Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2014-08-26, 19:29
    • Visa profil
Hej Hannelotte, de uppgifter jag har rörande personer och boställen i Odensvi  är egentligen bara resultatet av mitt eget ”släktletande” i socknen. Eftersom det finns ganska bra källmaterial för denna socken, så har det med tiden även blivit en hel del uppgifter rörande syskon, kusiner m.fl. till mina egna anor. Så småningom har de inmatade uppgifterna blivit en liten databas i vilken man lätt kan hitta personer och deras hemvist. Det primära målet har dock aldrig varit göra en omfattande ”kartläggning” av socknen. Däremot försöker jag hitta samtida notiser och sådant, som i någon mån kan berätta något utöver anornas f., g. och d. data.
 En hel del sådant material finns ju som du själv skriver i bl.a. domboken. Rätt tolkat och i renskriven form borde det rimligtvis vara av intresse inte bara för Odensvi hembygdsförening, utan för alla som har rötter i trakten. Geografiskt sett borde Tjust Slf vara intresserade, men med tanke på att många anlinjer grenar ut sig åt Östgöta-hållet, så kanske intresset är än större hos ÖGF?.
MVh/ Bengt Olov

2010-03-23, 14:38
Svar #8

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Anders Swensson
Född 1758-02-13 Gölinge, Odensvi
Död 1835-01-06 Björkhult, Hjorted
Gift 1781-09-30 Odensvi . (han från Havets Kvarn, hon från Havet) med
Catharina Andersdotter
Född 1755-09-15 Karrum
Död 1833 Björkhult, Hjorted
 
Anders Andersson
Född
Död 1755-10-29 Karrum, Odensvi
Gift 1754-10-08 Odensvi med
Annika Olsdotter.
Barn:
Catharina Andersdotter (1755-1833)
 
Husförhör  Karrum 1754-1756
                                   år 1754
Bef. Anders Olsson. (ålder) 46
h. Carin Andersd                 50
Barnen
Annika                                 20 (struken)
Olof                                     16
Johan                                   10
Petter                                     8
... Lars .                         14    
 
       ....
. + Anders Andersson       25 (struken)
h. Annika                             20
d. Catharina d. 15 sept 55
 
Anders Olofssons dotter 20 år är struken 1754, samma år som Anders Andersson och Annika gifte sig.
Det är inte läsligt vad som står över och framför Anders Andersson  25 år. (Om det kanske står Mågen)
Hustru Annika 20 år är då dotter till Anders Olsson, hon som i hans familj blev struken (då hon gifte sig).
Annika 20 år står då istället som hustru till Anders Andersson
I Vigselboken har Annika då fått fel namn, Olofsdotter. Hon står då med sin fars namn Olofsson.  
Dotter Catharinas födelsedatum står också  i husförhöret.
Anders Andersson är död  1755-10-29 i Karrum, av lungsot, 26 år gammal.
Änka Anna Andersdotter i Karrum vigs  1756-10-27 i Odensvi med Joseph Axelsson, Dräng i Havet.
Joseph Axelsson är död  1762-04-27 i Havet.
Änka Annika Andersdotter i Havet vigs 1763-04-06 med Nils Johansson, Dräng i Löta.
 
Husförhör i Havet            1766, 1767, 1768
Ibid.
Nils Johansson       (ålder) 30        
h. Annika Andersdotter     30
barn
Cajsa Andersdotter            11
Mårten Josephsson             8
Johan Nilsson                     3
Cherstin d. 26 apr.66          1
 
Dotter Cajsa gifter sig 1781 med Anders Swensson , då Dräng i Havets Kvarn och de flyttar till Lilla Skälhem.
 
 
 
Anders Olofssons dotter Annika Andersdotter som gifte sig med Anders Andersson och då bodde med honom  en kort tid på hennes föräldragård, där  som dotter Catharina föddes innan  Annika blev änka och gifte sig igen och flyttade med dottern till Havet.
Det var  som det ser ut  samma Annika som var gift med Anders Andersson som efter hon blev änka gifte sig igen och flyttade till Havet.
 
Hon hette då Andersdotter  och inte Olofsdotter som det står i Vigselboken 1754.  
Hennes far hette Anders Olofsson.
 
I Karrum föddes  1735-03-18  ett barn som fick namnet  Anna
Far Anders Olofsson, Mor Karin Andersdotter
 
Eller fanns det i Karrum någon Änka Anna Andersdotter samma ålder som Anders Anderssons änka och som gifte sig 1756, en som inte var änka efter Anders Andersson om Annikas namn i vigselbok 1754 kunde varit rätt och Anders Anderssons hustru hette Annika Olofsdotter?
Kan det varit en Annika som flyttade ut och en annnan som flyttade in i Karrum 1754. Samma ålder?
 
Tillägger här att 1759-10-15 uppgift i vigselboken (PLF CD:1) står
Nilsson, Olof. Dr.
Andersdotter, Anna. Piga. Karrum
Var det hon som var dotter till Anders Olofsson och står struken i hfl 1754? Hon var inte änka 1756
 
Men dotter Cajsa 11 år bor i Havet hos  Nils Johansson och hustru  Annika Andersdotter 1766.
 
Det föddes  ett barn  i Mulestad 1735-03-02 som fick namnet Anna
Far Olof Månsson, Mor Karin Månsdotter.
De båda Anna Olofsdotter i Mulestad och Annika Andersdotter i Karrum var båda födda 1735.
I Oppeby föddes också en dotter Anna Olofsdotter 1735, far Olof Larsson
Namnen Anna och Annika används i böckerna som samma namn, än det ena och än det andra.
 
Vart Nils Johansson och hustru Annika Andersdotter  i Havet senare tog vägen  är  för mig okänt.
 
Då Catharina Andersdotter döps 1755 är en av faddrarna Olof Andersson i Karrum.
Anders Olsson och Karin Andersdotter i Karrum som fick en dotter Anna 1735 fick en son Olof 1737. Det var kanske han som var fadder, en morbror till lilla Catharina.
Anders Olofsson var Befallningsman.
 
Hälsningar Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2010-03-23 14:42)
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2010-03-23 14:55)
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2010-03-23 15:44)
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2010-03-24 03:52)

2010-03-25, 04:00
Svar #9

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Anna “Annika” Andersdotter (1735 Karrum-     )
            Anna. Född 18/3 1735 i Karrum.
            Föräldrarna: Anderses Olofsson och hustru Karin Andersdotter.
 
            Vigsel 1754 Odensvi med Anders Andersson  (      -1755 Karrum)
             (Anna Andersdotter står här i vigselboken med sin far Anders  
             Olofssons patronymikon-namn)
            “ Anders Andersson i Karrum och pigan Annika Olsdotter ibidem”
 
           Barn med Anders Andersson:  
           Catharina (1755 Karrum-1833 Björkhult, Hjorted sn) Gift med Anders
           Svensson
 
            Änka 1755 i Karrum
            Hennes 2:a Vigsel 1756 Odensvi med Joseph Axelsson (1734-1762)
            “Joseph Axelsson, Dräng i Hafwet och Anna Andersdotter, Änka i
            Karrum”
 
            Barn med Joseph Axelsson:
            Mårten (1758 Havet-    ) Tvilling
            Anders (1758 Havet-1759 Havet) Tvilling
            Anders (1760 Havet-1761 Havet)
            Johan /1762 Havet-1762 Havet)
 
            Änka 1762 i Havet
            Hennes 3:e Vigsel 1763 Odensvi med Nils Johansson (1736-     )
            “Nils Johansson, Dräng i Löta och Annika Andersdotter, Änka i
            Hafvet”
 
            Barn med Nils Johansson:
            Johan (1763 Havet-    )
            Cherstin (1766 Havet-     )
            Lisgen (1769 Havet-1769 Havet)
            Lisgen (1770 Havet-    )
            Johan (1773 Havet-    )
            Brita Maria (1775 Havet-     )
            Helena (1778 Havet-     )
 
 
 
Dottern Catharina:
 
Catharina “Cajsa” Andersdotter (1755 Karrum-1833 Björkhult, Hjorted sn)
               “1755. Sept d 15. Anders Anderssons Dotter i Karrum. Döptes d
               21 wid namn Catharina
               Wittnen Per Olsson och Anders Johansson och Olof Andersson i
               Karrum. Fru Thorseen i Ringsfall, H Ingrid Andersd i Sanda”
 
               Vigsel1781 Odensvi med Anders Svensson (1758 Gölinge-1835
               Björkhult,Hjorted sn)
               “Dräng Anders Swensson i Hafwets Qwarn och Pigan Catharina
               Andersdotter  i Hafwet”
 
               Död 1833-12-03 Björkhult, Hjorted sn
              Ur dödboken:  
             “1833. December 3. Hustru från Björkhult. Född år 1755 15/9 uti
              Odensvi församling.Föräldrarna Brukaren Anders Andersson och
              dess hustru Annika Andersdotter. Gift 1780 med Drängen Anders
              Swensson ifrån Odensvi Soken. Hitkom ifrån Gamleby Soken År
              1794. Haft 7 Barn som varit 4 Söner och 3 Döttrar af hvilka 2ne
              Söner henne öfverlefva. Fört en oklanderlig Vandel. Begrafven
              den 8 december. Ålderdom. 78 ½. Gift.”  
 
              Barn
              Anders Johan (1782 Lilla Skälhem-       )
              Christina (1784 Lilla Skälhem-       )
              Swen (1787 Lilla Skälhem- 1829 Smedstorp, Tuna sn)  
                       gift 1815 Hjorted med Sara Persdotter (1792 Koltorpet, Hallingeberg sn-1818 Björkhult, Hjorted sn)  
och gift 1819 Hjorted med Christina Nilsdotter.
              Anna Catharina (1789 Himmelsrum, Gamleby sn-1803 Björkhult,
                                                          Hjorted sn)
              Petrus (1791 Himmelsrum, Gamleby sn-1810 Björkhult, Hjorted sn)
              Niclas (1798 Björkhult, Hjorted sn-1880 Källsåker, Hjorted sn)  
              Maja Stina (1802 Björkhult, Hjorted sn- 1802 Björkhult, Hjorted  
                                                                       sn)  
 
 
Källorna är Kyrkböckerna för Odensvi, Hjorted, Gamleby, Tuna och Hallingeberg socknar, samt PLF CD:1
   
Hälsningar
 Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2010-03-25 04:05)
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2010-03-25 04:24)

2010-04-04, 15:58
Svar #10

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Erengisle, nämndeman i Havet på 1610-talet, far till bland andra Daniel - som döptes över en källa vid Havet - Nils och Per. Vem var det? Är någonting känd om hans anor? Jag förutsätter att han inte är släkt med Bååt-släkten. Fast lite förvirrande är det, när det på samma gård finns en Malin Severinsdotter, som skulle kunna vara ättling till Severin Kil.
Har någon forskat på släkterna i Havet?
 
Min mans Mm mf fmm  Elisabeth Nilsdotter  gift med Jon Svensson i Ingebo ger oss anknytning till Havet. Här är vad jag fått fram om hennes far, Nils Andersson i Havet. Jag är mycket tacksam för alla korrigeringar och kompletteringar.
 
 
 
1 Probant   Elisabeth Nilsdotter             
                Född 1703-10-25  i Havet, Odensvi aflat under otidigt sänglag”  -                Föräldrarna gifte sig 20 dagar före Elisabeths födelse.             Död 1785-10-04  i Odensvi
-----
2 Far           Nils Andersson               
                Född 1679, död 1741 i Havet, Odensvi  
                ’Hade till förmånen att han fick alla sina döttrar gifta medan han levde'      Gift 1703-10-05 med Kerstin Larsdotter i Källarhultet
 
3 Mor           Kerstin Larsdotter                  
                Född 1679 i Källarhult Odensvi, död 1755 i Odensvi
           Barn:  
           Elisabeth  1703
            Kirstin 1705
           Karin 1707  
            Anna 1713
 
____
4   Farfar   Anders Persson               
                Född 1630 i Heda, Gamleby sn, död 1724-07-24         
                Gift 1666 med Karin Nilsdotter i Havet, Odensvi sn
 
Ur dödsboken: ’Anders Pärson i Hafet född 1630 i Heda i Gamblebyens socken. Hans fader warit en officerare. Tiänt i sin ungdom i Wästerwyk i Gambleby socken, sädan hoos sin faderbroder Bängt (Bengt Månsson) i Harg  i des wästra gård, som då war hans skattegård i 8 åhr …… Omsider blifit ryttare åth en Hofslagare på Mem, som nu heter Casimirborg, i hwilken han i tiänst war i 12 åhr. Omsider när han slap den farliga tiänsten, kom han tillbaka hyt i socken och gaf sigh i dät heliga äcktenskapståndet med sin sal. Hustru Karin Nilsesdotter i Hafet då han war 36 åhr gammal. Boskapade först i Öya et åhr och efter swärfaderns död, som han gifte sig 1666, så kom han till Hafet 1668 och der har han lefat 47 åhr, har aflat med sin sal. Hustru 6 barn af hwilka 2 äro döda och 4 efterlefande, 1 dotter och 3 söner, som stå sig wäll. Warit en stilla from man, nät och snäl huusfader.
Den 6 söndagen efter helga trefaldighetssöndag begick han här till …heliga nattward. Lögerdagen blef han siuck och måndagen blef han död. Hela sin änkling tyd har sonen Nils Andersson här försorgd wäll skiöt och låtit … Hans hela lyfs tyd warit 94 åhr.’
 
Enligt detta skall Bengt Månsson i Öja vara Anders farbror. Detta tycks dock inte stämma.
 
5 Farmor   Karin Nilsdotter               
                Född 1648 i Havet, Odensvi sn, död 1712-09-21 i Havet
_______
8  Fff           Per Matsson                    
               Officerare och bonde på Heda frälsegård i Gamleby sn      
               Död 1647 i Heda, Gamleby sn, gift med NN   
         
Mtl 1644 finns han nämnd tilsammans med en Bengt på Heda, ett mantals frälsegods i Gamleby. 1646 eller 1647 dog Per. I mantalslängd 1648 nämns Per Matssons änka i Heda.  Den Bengt som nämns i mantalslängderna är inte identisk med Bengt Månsson i Öja. Bengt Månsson i Öja var uppenbarligen inte Anders Perssons farbror, utan hans gammalfarbror, dvs bror till hans farfar Mats Månsson i Klint, Odensvi. Möjligtvis hette Bengt i Heda Bengt Matsson och var Pers bror.
 
10  Fmf          Nils Erengislesson               
               Bonde i Havet, Odensvi sn               
               Född ca 1612  i Havet, Odensvi sn, död ca 1667 i Havet, Odensvi sn             Gift 1636 i Havet med Kerstin Olofsdotter  
 
11  Fmm          Kerstin Olofsdotter var kanske dotter till Olof Esbjörnsson d ä i Havet   
      Barn:
          Olof 1642
          Anna 16644, dog 1709 i Hästerumstorpet
          Karin 1648-1712
 
Antagligen bodde paret de första åren efter vigseln inte i Odensvi. Det verkar osannolikt att de inte skulle ha fått några barn under de första sex åren av sitt äktenskap.
_______
 
16  Ff ff          Mats Månsson               
               Bonde i Klint, Odensvi sn
      
Hösttinget 1604 i Tjust härad (AIA:1:1) Mats Månsson i Klint och Oluff i Mölletorp (kanske Havets Kvarn?) ÿ Onswy socken klandrade 5 åker jord y Skutterstada. Blef sagt dem ….att dhe hafa för legatt sin Rätt till same jordh i af … dhen hafwa waratt oklandratt ÿ 3 mands ålder. Uppenbarligen hade släkten även rötter i Skutterstad, fastän detta låg ca 100 år tillbaka i tiden, dvs omkring år 1500.
 
20 Fm ff    Erengisle NN               
                Bonde, Nämdeman i  Havet, Odensvi sn            
                Död efter 1613               
                Var nämndeman bl a 1613 i Tjust härad
      Barn:
           Daniel 1611-1698  
           Nils död 1667
                Per  
 
22  Fm mf   eventuellt  Olof Esbjörnsson d ä            
                Skattebonde i Havet, Odensvi sn            
                Gift med Malin Severynsdotter
 
1604 testamenterade Olof Esbjörnsson till sin hustru Malin Severynsdotter hälften av sin gård i Havet att bruka under hennes livstid (Tjust härad, höstting 1604)  
 
23  Fm mm   eventuellt Malin Severynsdotter         
_____
32 Ff ff   Måns i Klint                  
                Bonde i skattegården Klint, Odensvi sn            
                Nämnd i Älvsborgs lösen.  
 
 
Bengt Olov, ett senkommet tack för ditt svar. När jag har kommit längre i mitt arbete, skall jag sprida uppgifterna till alla som vill ha dem.
 
Med vänliga påskhälsningar,
Hannelotte

2010-08-05, 08:57
Svar #11

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Jag söker information om Lars Hansson och Katarina Uddesdotter liv. Jag vet att Lars Hansson föds i Hallingeberg 17391028 och han före giftermålet 1766 bor med sin far och hans nya fru (hans mor är död) i Mjölnäs, Hallingeberg. Katarina är född 17440311 i Odensvi.Efter giftermålet bor de i Ringsfall Odensvi tills 1771 och har fått tre barn varav ett dött. Sonen Anders Ram Larsson återfinns 1787 i Lilla Rumma Odensvi. Var hans föräldrar finns vet jag inte. Katarina dör 18030416 i Gamleby och har 5 myndiga barn och är gift med smeden Lars Hallberg sedan 42 år enligt dödsnotisen. Jag kan dock ej hitta Lars Hallberg Hansson. Tacksam för hjälp

2010-08-05, 10:17
Svar #12

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Lars Hansson Hallberg dog 1808 21/1 i Gamleby köping, Gamleby sn. Gift 1766 22/1 i Odensvi sn med Karin Uddesdotter, vars anor jag till en viss del känner till; se nedan. Du hittar en del uppgifter om hennes förfäder på andra håll i forumet.
 
1 Karin Uddesdotter, född 1744 11/3 i Ringsfall, Odensvi sn, död 1803 16/4 i Gamleby köping, Gamleby sn. (f).
 
*** I ***

2 Udde Larsson, född 1708 14/10 i Ringsfall, Odensvi sn, död 1789 25/4 i Ringsfall, Odensvi sn. Bonde i Ringsfall. (f,v1,v2,d). Gift 1730 4/10 i Odensvi sn med  
3 Annika Jonsdotter, född 1712 ca, död 1768 1/4 i Ringsfall, Odensvi sn. (åu,v,d). Möjl. född 25 januari 1712 i Oppeby, Odensvi sn, dotter till Jonas Persson.  
 
*** II ***

4 Lars Johansson, född 1677 ca i Ringsfall, Odensvi sn, död 1722 11/3 i Ringsfall. Rusthållare i Ringsfall. (v,d). I Stenserum vid vigseln. ”War en tid soldat”; ”Aflat med sin H. 4 Barn” (db). Gift 1703 18/10 i Törnsfalls sn med  
5 Maria Eriksdotter, född 1676 ca, död 1729 15/6 i Ringsfall, Odensvi sn. (v1-2). I Bondetorp vid vigseln 1703.
 
*** III ***

8 Johan Larsson, född (döpt 1638 7/7) i Puttorp, Odensvi sn, död (begravd 1710 17/7) i Ringsfall, Odensvi sn. Rusthållare i Ringsfall, Odensvi sn. (dp,v2,bg). Puttorp var ett vederlagshemman om 1 mtl, som 1679 blev landbogods under Ogestad, Odensvi sn, och strax därefter avhystes och inlades i säteriet, som därmed bestod av 2 mtl. (J.A. Almquist, Frälsegodsen..., IV:3 s. 1440). Gift 1667 18/8 i Hallingebergs sn med  
9 Elisabet Uddesdotter Grijs, född 1649 ca, död (begravd 1699 25/6) i Ringsfall, Odensvi sn. Fött 9 barn enl. db.
 
10 Erik Eriksson (Hultman), född 1632 ca, död (begravd 1700 21/5) i Bondetorp, Törnsfalls sn. Befallningsman i på Blekhem, Törnsfalls sn. Gift med  
11 Ingeborg Månsdotter, född 1642 ca, död 1718 9/10 i Sylltorp, Törnsfalls sn.
 
*** IV ***

16 Lars Persson. Bonde i Puttorp, Odensvi sn. I Frö vid vigseln. Gift 1636 20/11 i Odensvi sn med  
17 Ingrid Månsdotter.
 
18 Udde Larsson Grijs, död 1657 22/9 i Greiffenhagen, Pommern. Bosatt i Stenserum, Hallingebergs sn. Stupad. 1642 bosatt i Källsberg, Blackstads sn, då han var rustmästare vid Jacob Drummonds kompani; sergeant vid samma kompani 1644, med anteckning i rullorna att han blev ”efter i Christianspris” (fästning, nu Friedrichsort, nära Kiel), s.å. fången på Jylland. Bosatt 1647 i Borghult, Hallingebergs sn, senast från 1651 i Stenserum, Hallingebergs sn. Fänrik 1655 8/7 vid Anders Sölfverloods kompani 1655 8/7. (Folke Rudelius, Kalmar regementes personhistoria 1623-1927, I, s. 91.) Gift med  
19 Maria Tetzlas / Tetzlow / Tesslow, född 1612 ca, död (begravd 1674 13/12) i Stenserum, Hallingebergs sn.

2010-10-07, 08:46
Svar #13

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Olof Esbjörnsson (den äldre) i Havet, död ca 1616, nämns i flera fastebrev 1588-1602 som domhavande, men även 1583 som fogde över Tjust och Tuna län och ändå tidigare som fogde över Kind och Ydre.
 
Huruvida denne Olof Esbjörnssson är ana till min man är högst osäker, men jag är ändå mycket nyfiken på, vem han var. Finns det några ytterligare uppgifter om honom?
 
Det kan också påpekas att Olof Esbjörnsson (den yngre) i Havet är bror till Anders Esbjörnsson i Embricke, Hycklinge. De två bröderna syns i tinget i en tvist om Rånestad, där deras syster Agneta är gift. Hur dessa syskon är släkta med Olof Esbjörnsson d ä är osäker, men att de är släkta är nästan säkert. Troligtvis är de barn till Esbjörn Göransson, som dog 1651 i Havet.
 
Mvh/ Hannelotte Kindlund

2010-10-10, 11:48
Svar #14

Utloggad Bengt Olov Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2014-08-26, 19:29
    • Visa profil
I skattelängden för år 1582 skrivs Olof Esbjörnsson till södra gården i Havet, Odensvi sn. Detta syns vara första gången han omnämns som boende vid detta hemman. Åren innan skrivs en person benämnd ”Erik lendsman” till samma gård. Södra gården i Havet upptas vid den här tiden som ”skatte”, men hur och när den kom i Olof Esbjörnssons ägo är oklart. Olof E. nämns 1582-84 som fogde över Tjust o Tuna läns härader och 1585-1603 som lagläsare och tingsförrättare i Tjust härad.  
År 1604 testamenterade Olof Esbjörnsson hälften av sin skattegård till hustrun Malin Söffringsdotter. Detta testamente som han inlade i rätten vid hösttinget 1604 i Tjust härad, ger indikation om att Olof och Malin inte hade några bröstarvingar. Utan denna inlaga skulle hela gården sannolikt kommit att inärvas i händelse av Olofs död.  
I 1609 års skattelängd skrivs Olof E. ännu som boende i Havet, Odensvi. Det är dock sista gången han förekommer i längderna. År 1611 skrivs hans hustru som änka, vilket tyder på att Olof E. dog omkring år 1610. Några uppgifter rörande arvskiftet efter Olof E.s död har inte gått att finna, men ett fastebrev daterat 26/9 1611 ger dock lite besked om hur arvet fördelades. Olofs hustru, änkan Malin Söffringsdotter erhöll  ½ gård, brorsonen Esbjörn Jöransson och brorsdottern Märeta Jöransdotter erhöll ½ gård. Hur fördelningen mellan de senare såg ut framgår ej. I övrigt framgår ju här helt klart att Olof E. måste haft en bror, vid namn Jöran Esbjörnsson, som även han var avliden innan år 1611.  
Utifrån ovanstående, och övriga kända uppgifter kan man konstatera följande:
Olof Esbjörnsson d.ä  död ca 1610 i Havet, Odensvi, var gift med Malin Söffringsdotter men hade inga bröstarvingar.
Olof Esbjörnsson d.y  född 1613 i Havet , Odensvi, död 1707 i Havet, Odensvi, var son till Esbjörn Jöransson d. 1651 i Havet, Odensvi.
Esbjörn Jöransson d. 1651 i Havet, Odensvi. Syns ha flyttat till Odensvi sn vid tiden kring farbroderns död. Skrivs som knekt vid Havet, Odensvi sn år 1613 (ÄL) Enl. fastebrev 26/9 1611 förvärvade han genom köp och inlösen, farbroderns änka Malin Söffringsdotter och sin syster Märetas delar i södra gården, Havet, Odensvi. Den 22/9 1615 säljer han ½ gård i Havet, ¾ i en sågkvarn och 2/3 i stenarna i en mjölkvarn till förre häradsskrivaren Simon Andersson. År 1651 gav ”Esbiörns arfvingar i Hafvet, rogs_2 skp” till kyrkan.  Esbjörn Jöransson var son till Jöran Esbjörnsson d. innan 1611.
Jöran Esbjörnsson d. innan 1611. Hans enda koppling till Odensvi med omnejd, tycks varit släktskapet med brodern Olof Esbjörnsson d.ä.
Man kan också konstatera att Olof E. d.ä och Jöran E. död innan 1611 gemensamma moder, var syster till Jliana Håkansdotter i Hovmantorp. Längre än så ska man nog inte gå på den här ”heta anlinjen”, om man inte har riktigt mycket ”på fötterna”.
Källor: Smålands handl. 1582:20 pag 51, 1609:7 pag 17. Genomgång av tiondelängder, mantalsreg. m.m rörande Odensvi  sn 1570-1620. Pergamentsbrev vid Skara stift och landsbibliotek. Sammanställda av E. Nygren.  Litteratur: Hofren M. På rättan tingstad
Mvh Bengt Olov

2010-10-10, 13:31
Svar #15

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Ojdå! Det var mycket information, Bent Olov!
Tack så mycket!
 
Mvh Hannelotte

2010-10-11, 13:34
Svar #16

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Olof Esbjörnsson var enligt Äldre svenska frälsesläkter (ÄSF), del 1:3 s 219 f, dotterson till frälsemannen Håkan Matsson (Båt av Billa) i Billa, Hemmesjö sn. I den personhistoriska litteraturen kan man följa hans förfäder ned till andra halvan av 1300-talet.
Roger Axelsson

2010-11-12, 20:18
Svar #17

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil

2010-11-12, 20:25
Svar #18

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Nils Nilsson i Hästerum gift 1703 med Elin Larsdotter i Hästerum dör 1739 i Hästerum. Enl dödsboken bör han vara född 1672. Förutsatt att han föddes i Odensvi, bör han vara son till Nils Larsson och Brita Nilsdotter i Brånefall. Hoppas att det stämmer.
 
Brita Nilsdotter i Brånefall, död  22/1 1722 bör vara den Brita som 1647 föddes som Nils oäkta dotter i Brånefall.  Åldern i dödsboken stämmer i alla fall väl.
 
Jag har försökt hitta målet rörande Britas föräldrar i domböckerna, men har hittills inte lyckats.  I ett fall av mökränkning har jag inte kunnat läsa mannens namn. Flickan var Cecilia Håkansdotter i Gällerstorp.  (Tinget 9 och 10 mars 1647) Vid samma ting tror jag att Nils i Brånefall bötfälldes för frånvaro (mycket svårläst).  
 
Kan någon bekräfta - eller förkasta - Cecilia Håkansdotter som Britas mor?
I fall Cecilia är modern, återstår dock fortfarande problemet när det gäller Nils identitet. Någon Nils i Brånefall har jag inte kunnat hitta alls.
__
 
Brita Nilsdotter var gift två gånger. Första gången gifte hon sig 1667 med Nils Larsson.  Finns några uppgifter om, var denna Nils kom ifrån? Kan det röra sig om den Nils som föddes 1633 i Tyrsbo?
 
En mängd knepiga frågor, men kanske ni kan hjälpa mig att åtminstone få en del av bilden på plats.
 
Mvh,
Hannelotte

2011-02-06, 19:33
Svar #19

Utloggad Jenny Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2013-01-04, 09:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker föräldrarna till Johan (Jon, Jaen) Hjort som var båtsman i Staborg, Odensvi f. ca 1738. Han var första gången gift med Anna Svensdotter som dog 1776. Han blev båtsman 1766 och bodde först i Solliden med efternamnet Qwist. Johan och Anna fick sitt första barn Catharina omkring 1764. Jag har inte lyckats hitta deras två första barn (Catharina och Sven) i Odensvi födelsebok så kanske är de födda i någon annan socken. Jag har inte heller lyckats hitta när Johan och Anna gifte sig.
 
Han gifter sig i Odensvi i dec 1776 med Kerstin Svensdotter f. ca 1748. Jag är även intresserad av vilka hennes föräldrar var.  
 
Mvh
 
Jenny

2011-03-11, 08:36
Svar #20

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej!
 
Min ana Per Erlandsson, f 1751 i Oppeby sn (enligt hfl), d 1813-02-02 i Björksveden u Bersebo, Tjärstad sn. Familjen finns 1781-1788 i Trämossentorp Hägerstad sn. Torpare (på äldre dagar) i Björksveden u Bersebo, Tjärstad sn. Gift 1779-03-21 i Kättilstad sn med Karin Esbjörnsdotter, f 1745-08-31 i Fullmestad Hägerstad sn. ursprung har gäckat mig länge! Enligt uppgift finns det en gård i Odensvi sn som heter just Oppeby. Finns det någon som vet om det föds någon möjlig Per Erlandsson där omkring 1751?  
 
Tacksam för alla hjälp jag kan få!  
 
MVH /Magnus

2011-03-23, 11:47
Svar #21

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10488
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:35
    • Visa profil
    • Gensvaret
Ett litet fynd från dödboken i Vårdsberg (E), som kanske kan intressera någon: drängen Måns Gertonsson från Odensvi socken dog under predikan i kyrkan den 24 februari 1717 och begravdes den 3 mars på de fattigas gravställe vid klockstapeln. (Vårdsberg C:2, s 491).

2011-03-27, 09:59
Svar #22

Utloggad Anna Haak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 22:17
    • Visa profil
Hej! Anna Lisa Nilsdotter är född i Odensvi och lever som gift och änka i Hjorted.
I Hjorted C:5 födda och döda 1845 - 1861 sid 426 finns dödsnotisen: 1845 24 maj Anna Lisa Nilsdotter från Sundsnäs. Född i Odensvi sn 1769 12/2. Föräldrarna voro gästgivaren Nils Jansson och dess h Annika Nilsdotter. Varit gift med sjömannen Petter Andersson med vilken hon haft 8 barn vilka omsorgsfullt vårdats och förljuvat hennes ålderdom. Begr.30 maj. 76 3/12 år [ borde vara 75 3/12] Ålderdoms bräcklighet.
Lätt som en plätt  - men nej.  
Odensvi C1:3 1722 - 1800 sid 302 1769 12/2 Lisgen  Nils Johanssons dr i Hafvet döpt d 19. Vittnen Anders Erss och Måns Nilss i Hafvet H Magdalena Fagerström H Catharina i Löte
 
(Om man tänjer på gränserna kan ju Johansson bli Jansson och Lisgen /Lisken tycker jag mig ha sett som smeknamn till både Elisabet och Lisa kanske t.o.m. Anna Lisa. I dödsnotisen moderns namn Annika Nilsdotter men i hfl i Odensvi heter hon Annika Andersdotter. Och inte har hon fått vara med i födelsenotisen till något av sina barn!)
 
Prästerna brukar ju vara noga med titlar och jag kan inte hitta någon gästgivare i Odensvi och inte att Hafvet skulle vara gästgivargård.  
Nils Johanssons hustru heter Annika Andersdotter  och de finns med sina barn i Odensvi Östra roten i husförhörslängden Odensvi A1:6 på sidorna 29 - 137 och 252 under åren 1772 - 1780 med barn - men ingen Anna Lisa. Och ingenstans står om något gästgiveri.
 
Är det någon som känner Anna Lisa Nilsdotters föräldrar i Odensvi så som de beskrivs i hennes dödsnotis i Hjorted sn.?  
Mvh  Anna

2011-03-27, 13:25
Svar #23

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil
Hej Anna
 
I Odensvi AI:5 (1763-1771) Bild 157 / sid 301 finns Nils Johansson med hustru Annika Ad. med barnen Mårten 10, Johan 5, Cathrina Stina 3, Elisabeth 12 feb 1769 och Anna Lisgen 18 maj 1770 ???

2011-03-28, 09:51
Svar #24

Utloggad Anna Haak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 22:17
    • Visa profil
Hej Christina
Elisabeth f 1769 12/2 kallas i sin dopnotis Lisgen och dör 1769 7/6 4 månader gammal i okänd sjukdom (Cl:3 döda 1722-1800 sid 460).
Anna Lisgen f 1770 18/5 kallas i A1:6 Elisabet. A1:6 innehåller ju tre husförhör för Östra roten sid 29, 137 och 252. Nästa A-bok är från 1791 - 1800 och där har jag inte funnit familjen i Östra roten men jag får leta vidare.
Känner du till Odensvi och det där med Gästgiveri? Kanske flyttade familjen till en annan socken och blev gästgivare?
Jag hade snöat in på 1769 ! Tack att du hjälpte mig att lösa problemet!
Mvh Anna

2011-03-28, 19:57
Svar #25

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil
Hej Anna
 
Jag antar att du vet att Anna Lisa Nilsdotter och Peter Andersson gifte sig i Törnsfall(H) 1792-11-22.
De var då båda från Skvagerfall.
 
1790-06-14 dog bonden Nils Johansson 54 år i Skvagerfall, Törnsfall.
Det skulle kunna vara Anna Lisas far......åldern stämmer om man räknar med det som står i Odensvi AI:5 där hans ålder är 33år 1769.
 
Uppgifter från PLF cd1
Vet inte om det finns någon bouppteckning.
Jag känner inte till Odensvi särskilt väl men jag har någon liknade uppgift om en krögare i Locknevi i början av 1800-talet, som i hfl står som torpare.

2011-03-29, 09:25
Svar #26

Utloggad Anna Haak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 22:17
    • Visa profil
Hej Christina !
Nej det visste jag inte. Men vad jag har letat. Tack!
Nu blev det en hel del att bena upp tack vare dig. Jag återkommer när jag fått ihop det.
Hälsningar Anna

2011-04-04, 12:41
Svar #27

Utloggad Anna Haak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 22:17
    • Visa profil
Hej!  
Nils Johansson är född 1736 7/10 på gården Löte i Odensvi.  
Han gifter sig Odensvi C1:3 1722-1800 sid 48 med änkan Anna Andersdotter på gården Hafvet.
 
Det här är hennes tredje äktenskap. Hon har tidigare varit gift 1754 8/10 med Anders Andersson i Karrum. Han dör efter ett års äktenskap och hon gifter om sig 1756 27/10 med Josef Axelsson från gården Hafvet. Han dör 1762 i lungsot 29 år gammal.  
1763 6/4 gifter hon om sig med Nils Johansson från Löte.
Sammanlagt får Annika Andersdotter 12 barn: 1 + 4 + 7 varav fyra dör som späda.  
No 9 i barnaskaran är min eftersökta ana Lisgen/Anna Lisa Nilsdotter f. 1770 18/5 Odensvi sn Hafvet.
 
I giftasnotisen 1754 står Annika Andersdotter som Olsdotter, sannolikt/säkert felskrivning då hennes far i Karrum heter Anders Olsson.  Men alla övriga uppgifter stämmer.
 
Christinas uppgift om bonden Nils Johansson som dör 54 år gammal i Törnsfall 1790 14/6  stämmer med hans födelsedatum i Odensvi 1736 7/10.
 
Jag har flera källhänvisningar om någon är intresserad.  
Jag är intresserad av familjen Nils Johanssons vistelse mellan 1780 och 1790 i Odensvi och Törnsfall och vart Annika Andersdotter tar vägen efter makens död. Hon är då 55 år och utom de två döttrarna födda 1775 och 1778 har väl de övriga lämnat hemmet.
Kanske har hon dött före maken?
 
Någon som känner familjen? Jag kommer nog att lägga ut en fråga i Törnsfall också.
 
Min ursprungsfråga 27/3 står också kvar. Varför kallas min anas (Anna Lisa Nilsdotter 1770-1845) far (Nils Johansson 1736-1790) gästgivare i dödsnotisen för henne 1845, Hjorted C:5 födda-döda 1845-1861 sid 426.
Mvh  Anna

2011-04-25, 14:35
Svar #28

Utloggad Lena Lassen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 467
  • Senast inloggad: 2016-03-13, 12:58
    • Visa profil
Hej alla forskare!
Är tillbaka på Odensvi för att försöka ta reda på föräldrarna till Jon Månsson f. ca 1700, gift 21 okt. 1727 med Annika Arvidsdotter f. 25-7-1706 i Fallvik. Jon avled 9 mars 1777 i Fallvik, enkl. 78 år gammal. Har lyckats finna 8 barn i familjen, men inte Jon Månssons anor eller födelseort. Finns det någon som känner till denne man??
MVH Lena

2011-04-25, 19:24
Svar #29

Utloggad Leif Tordbäck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1101
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:19
    • Visa profil
Hej Lena!
Det finns en Månses son Jon född 1699-02-12 i Tretorp, Odensvi (C:2 sid 69).
Han skulle kunna passa, men jag har inga andra belägg för att det är den person som du söker.
MVH Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna