ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-08  (läst 3251 gånger)

2003-03-30, 20:59
läst 3251 gånger

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Patrick
 
Gå in på Släktdatas hemsida och hämta hem filerna om Foss så ser Du alla gårdar i socknen.
 
Kvistrum kallas det idag men de andra skrivningarna är nog rätt för sin tid.
Platsen är södra infarten till Munkedal och har i många hundra år varit tingsplats, gästgiveri och handelsplats.
 
Foss socken är i Munkedals kommun så sök på kartor över Munkedal så ser Du var gårdarna ligger. tyvärr blir de kartor jag har för stora för att lägga ut här.

2003-03-30, 23:22
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kviström är den språkligt korrekta stavningen, och också dagens officiella.
 
Ortnamn med rum förekommer normalt inte i Båhuslän. Namnet är alltså Kvi-ström, inte Kvist-rum.
 
En förteckning över alla gårdsnamn i Foss socken kommer inom den närmaste tiden att läggas ut i Båhusarkivet (www.skagerrak.net/ba/gardar/foss-gardar.html).
 
Litteraturtips: Fem socknar i Munkedal (2 delar). Läs mer om dessa böcker i LIBRIS: websok.libris.kb.se/websearch/search?SEARCH_NUMM=296589.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-31, 19:15
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Jörgen
Du har rätt att den officiella stavningen är Kviström men min uppfattning är att vi här i Munkedal säger Kvistrum.
I telefonkatalogen står det Kvistrumsvägen medan det på kartor står -ström.
Det naturliga namnet är givetvis Kvi-ström efter älven och forsen som är lite kraftigare just på denna platsen.
Kvistrum är säkerligen bara en dialektal förvanskning av namnet.
Finns det någon som vet vad Kvi- kan komma från?

2003-03-31, 19:27
Svar #3

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Patrick
Titta på kartan som Lennart Snabb lagt in här ovan den 3 febr 2002.
Lite under mitten och till höger om mitten kan Du se Qwiström.
Under s Qwiström syns en stjärna som jag tror är Kviströms skans som det står på nya kartor.
Detta var nog ett naturligt försvarsställe med smal passage och höga berg på sidorna.
 
Kartan omfattar i princip Foss och Håby socknar, det fattas lite i övre högra hörnet på Foss.
Håller jag markören på kartan så heter den karta-1806  -  kanske är den från 1806.

2003-03-31, 20:43
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Några dialektala förvanskningar av bygdens egna ortnamn finns inte, bara centrala sådana! D.v.s. dialekterna är ursprungligare än "riksspråket" (i den mån det alls finns något sådant); särskilt gäller detta det norska Båhuslän, som inte har försvenskats förrän de sista årtiondena med hjälp av Stockholms-TV och radio. (Tro inte på myterna som sprids i historieböckerna om att Båhuslän försvenskades så lätt direkt efter ockupationen! Att kunna traggla sig igenom den svenska katekesen under prästens övervakning är inte detsamma som att vara "försvenskad"...)

För att återgå till Kviström/Kvistrum... "Ström" låter ofta som "strum" i båhuslänskt uttal, t.ex. "Strumstad". Det lokala uttalet kan alltså mycket väl vara "Kvistrum" - men då det aktuella substantivet skrivs "ström" både på svenska och norska (nåja... "strøm"), så blir den korrekta stavningen av namnet Kviström.

Så här står det om Kviström i Ortnamnsarkivets Ortnamnen i Tunge härad: "Namnet utgår sannolikt från ett *Kvíslastrømr el. *Kvíslustrømr, där f.l. innehåller fvn. kvísl, f. 'gren, förgrening (som bildas av två sammanlöpande vattendrag), en av de armar som en å el. älv bildar i sitt lopp', i gammal gen. (sg. el. pl.) syftande på (någon av) Örekilsälvens strömfåror. Vid gården delar sig älven i flera strömfåror omkring tre långsträckta holmar. Munkedalsälven och Örekilsälven möts där."

* betecknar ett tänkt namn som inte återfinns i äldre skrift. Några belägg för denna sannolika betydelse finns alltså inte i källorna.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-31, 21:15
Svar #5

Patrick Ståhlgren

Tack för all er hjälp! Jag har kommit ännu en bit på väg. Det blir bara mer och mer spännande, och jag inser att mina anor har levt länge och väl i Foss. I sommar måste vi åka upp till Foss och Kviström/Kvistrum. Är det korrekt att skriva Qvistrum i släkttavlorna eller skall man skriva Kviström? Vad anser ni mer erfarna forskare?
MVH Patrick

2003-03-31, 21:40
Svar #6

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Patrick
Det kan finnas många idéer hur man skriver.
Ett sätt är att skriva bokstavstroget för att senare kunna se hur prästen stavade och skrev vid de olika tidepokerna.
Detta kan falla på att prästen skriver ibland inte lika från gång till annan.
Skall orden vara sökbara och orterna vara samlande som det är i flera datorprogram så är det bäst att normalisera namnet till modern stavning.
 
Jag gick in på Släktdatas filer om Foss för att se vilken na-adress som angivits där.
Det står Kvistrum.!! men å andra sidan så har man konsekvent skrivit av kyrkoböckerna Kvistrum eller Qvistrum, ö hittade jag inte.

2003-04-01, 21:11
Svar #7

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Jan E.
Det är helt rätt att kartan är från 1806, jag har scannat av den från Hans Karlssons bok om Familjer i Foss.
LSn

2003-04-01, 22:09
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När det gäller stavning av ortnamn så gör jag själv så här:
 
* Vid avskrifter skriver jag exakt som det står i källan - vilket betyder att en och samma orts namn t.o.m. kan stavas på olika sätt i samma dokument.
 
* Vid registreringen av uppgifterna normerar jag namnet så att en och samma orts namn alltid stavas på samma sätt oavsett vilken tid det rör sig om. Gårdar och andra orter är ju desamma genom tiderna, och en enhetlig stavning underlättar när man ska följa personerna som har levt där. Det gäller då att hitta den språkligt korrekta formen, vilket enligt min definition är det ursprungliga namnet anpassat till den genuina dialektens naturliga utveckling/förändring genom tiderna. De enskilda delarna av namnet får naturligtvis modern stavning, t.ex. vik och inte wijk.
 
Det viktiga är alltså inte vilken som är dagens officiella stavning, vilket i Båhuslän tvärtom ofta är en förvanskning/försvenskning som inte har något att göra med vare sig den ursprungliga stavningen eller det lokala uttalet. Just när det gäller Kviström så sammanfaller dock den språkligt korrekta stavningen med den officiella. Kviström är alltså den stavning jag själv skulle använda.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-04-02, 00:55
Svar #9

Patrick Ståhlgren

Jag tackar så mycket för er hjälp än en gång. Mina anor har visst levt i Foss under lång tid och jag vet knappt i vilken ände jag ska börja  
Den bok Lennart talar om Familjer i Foss var får jag bäst tag på den? Går den att köpa? Har ni Fossforskare stött på namnet Gafvelholm? Känner någon till något om den släkten? En fråga som kanske hellre hör hemma under efterlysningar men jag hoppas att det går bra att jag frågar även så här.Än en gång tack! Patrick

2003-04-02, 18:16
Svar #10

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Patrik
Boken är utgången sedan flera år tillbaka, men många bibliotek från Uddevalla i söder till Strömstad i Norr har den i sina hyllor. I nämnda bok på sidan 116 står det om Gästgivare Johan Gafvelholm f.~1670 att han är omgift 24/6 1718 med änkan från Kvistrum Catharina Falck f. 1683 dotter till gästgivare Eskil Persson Falck 1628-1719 i Kvistrum. De får 3 barn Magnus 21/6 1719, anders 13/3 1722, Anna Maria 13/6 1725.
 
Om Johan står även att läsa i Nils Lindbergs bok om Stångenäs-släkter del II Brastad på sidan 132, att han är född i Gävle, gift första gång med Alletta Jönsdotter Möller o.s.v.
 
Mvh LSn

2003-04-02, 18:29
Svar #11

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Patrik, hej igen !
I Hans Karlssons bok finns under gården Säleby nämnd klockaren Nils Knutsson gift med Anna Stina Burman och 8 barn varav fyra dog i späd ålder. Där finns även en bonde Jakob Hansson 1733-1810 gift 2 ggr och med fyra barn.
Mvh LSn

2003-04-03, 21:10
Svar #12

Patrick Ståhlgren

Hej Lennart och tack för dina uppgifter vilka endel var nya för mig.  Enligt uppgifter jag har funnit så var Anna Stina Burman syster med min ana Alken Burman, vilken var dotter till Magdalena Christina Gafvelholm (dotter till Johan Gafvelholm i hans första äktenskap med Alken/Aletta)och Simon Burman.Jag skall försöka få tag på böckerna du nämner.Jättespännande! Tack från Patrick

2003-04-23, 14:19
Svar #13

Atle Staal

Hei på Dere.
oen i min slekt kommer fra ett sted som het Klimpröd , men jeg har også kommet over et sted som het Klingröd , er dette samme stedet?
Vedkommende person det gjelder hette Anna Stina Eriksd. og hun var gift med Hans Andreasson el. Andersson. Anna stina var födt 27. Mai 1795 og Hans var födt6 Juli 1799 i Dalsland.
Jeg söker også etter Froelderene til Anna Stina ?
 
Takk for alle som kan hjelpe meg.
Atle Staal , Halden.

2003-05-16, 13:09
Svar #14

Utloggad Håkan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 17:24
  • Håkan Karlsson
    • Visa profil
Läste här att någon undrade över vad  ordet kvi i Kvistrum kan betyda... jag läste detta härom veckan uppe hos farsan i en bok som heter fem socknar i munkedal eller något i den stilen... jag kan kolla upp detta om någon vill veta och då med alla rätta uppgifter.
Maila mig om nu någon vill ha uppgifterna.
 
Jag är själv intresserad av slagen vid just Kvistrum...Är det någon som har någon information om just detta? Är i så fall mycket intresserad av dessa uppgifter.

2003-08-20, 00:54
Svar #15

Torunn C Ludvigsen

Hei!
 
Jeg søker etter foreldrene til Olaus Svensson Lätt.  F: 16.08.1785, Foss Sn.
 
Jeg har fått opplysninger om at de skal være nevnt i boken Familjer i Foss, og denne har jeg bestilt, men ikke fått enda, så da... Foreldrene skal hete Sven Larsson og Gustava Johnsdotter. 
 
Dette har jeg funnet på internett, og dette kan muligens være de:
Husband 
 SVEN LARSSON Pedigree 
 
 
  Birth:     
Christening:     
Marriage:  14 OCT 1779  Svarteborg, Goteborg Och Bohus, Sweden 
Death:     
Burial:     
   
 
   
   
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
Wife 
 GUSTAFVA ELISABAT SMIT Pedigree 
 
 
  Birth:     
Christening:     
Marriage:  14 OCT 1779  Svarteborg, Goteborg Och Bohus, Sweden 
Death:     
Burial:     
 
 
 
Er det noen som kan se hva som står ved fødselen til Olaus, eller som vet noe om familien til foreldrene?
 
Torunn C

2003-08-22, 14:22
Svar #16

Torunn C Ludvigsen

Jeg har søkt på Släktdatas sider (register) men der fant jeg ingen Olaus søn av Sven Larsson og Gustava Johnsdotter. Derimot Sven Larsson og Hanna Hansdotter. 
 
Nå var det fryktelig vanskelig for meg å få fram dette, ( tok enormt lang tid å se i registret) så jeg lurer på om jeg har sett korrekt?
 
fødsel/dåpsdato var 23. august 1785 i Foss i allefall.
 
Noen som kan hjelpe?
Opplysningene om at Gustava skal være mor til Olaus kommer fra en bruker av Anbytarforum, som har sett i Familjer i Foss av Hans Karlsson.
 
Torunn C

2003-08-23, 11:00
Svar #17

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Torunn
Jag sitter i sommarstugan och har inte tillgång till min större dator där jag har släktdatas avskrift av Foss som en excelfil
Men jag såg häromdagen också att Olaus mor angavs till Hanna Hansdotter och att han föddes 16/8 och döptes 23/8 i Gruvan.
Paret Sven Larsson och Hanna Hansdotter är inte nämda någon annan plats, varken vigda, födda eller döda.
Det finns ett par Sven Larsson och Gustava Johansdotter som också finns med i födda att de fått några barn under 1780-talet.
Det kan vara fel avskrivet med Hanna Hansdotter och detta bör kontrolleras i orginalhandlingarna.

2003-08-23, 16:48
Svar #18

Torunn C Ludvigsen

Jeg har funnet et barn av Sven og Gustava, så kanskje det er bare en feil.. Men det er litt !pes for meg å bestille for bare å sjekke, så hvis noen hadde hatt mulighet for å sjekke dette i Foss Kirkebøker, så hadde jeg blitt veldig glad!
 
Jeg har ikke fått den bestilte boken Familjer i Foss enda, så står det noe om Sven og Gustava kommer fra Foss, eller er det ingenting om dem?
 
Torunn C

2003-08-23, 18:08
Svar #19

Ingrid Bergström

Hej, Torunn! Det står Gustava Johansdotter i födelseboken. Och det står nog inte Gruvan utan Grinna (med hjälp av Hans Karlsson) under Lilla Foss. Det står i Hans Karlssons bok att Sven Larsson var bonde och torpare, han verkar inte veta något om deras ålder och ursprung, men de får fyra barn i Foss 1780-1785, och det står att de flyttade från Foss sn. Bodde Olaus Lätt i Foss, jag har inte hittat din första fråga?

2003-08-23, 19:00
Svar #20

Torunn C Ludvigsen

Hei Ingrid!
Det står i Hans Karlsson sin bok fra Svarteborg at Olaus Lätt er født i Foss sn ( som jeg antar er Socken).
Dette skal være ifølge HL, husforhörslängden, antar jeg?
Det står at han giftet seg 4-8-12 med Catrina Svensdotter. Jeg antar at denne vigselen var i Svarteborg, men dette har jeg ikke funnet ut av.
 
Det står ingenting om forældrene til Olaus.
 
Torunn C

2003-08-24, 18:55
Svar #21

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Torunn  
Så här ser det ut i Släktdatas avskrift av födda i Foss socken
 
Född Döpt Kön Namn Adress Far Mor
1780-06-04 1780-06-08 M Lars Hendrick, Lilla Foss, Peter Larsson Gustafva Johansd.
1782-02-26 1782-02-03 K Margareta, Lilla Foss,  Sven Larsson   Gustafva Jonasd.
1783-09-01 1783-09-07 M Johannes, Lilla Foss   Swen Larsson   Gustafva Johansd.  
1785-08-16 1785-08-23 M Olaus Gruva, Klefva Kleva, Gruvan   Sven Larsson   Hanna Hansd.
 
1826-07-11 1826-07-14 M Olof, Kasa, Närstad Närstad, Kasen Soldat Olaus Lätt Catarina Moderns efternamn svårtolkat (överstruket?).
 
Margareta född 1782 finns under döda 3 mån gammal
Det står Peter i stället för Sven på det första barnet men det verkar som att det är rätt i alla fall.
 
Det är kanske fel avskrivet där också, det finns många fel i dessa avskrifter.

2003-08-24, 21:22
Svar #22

Torunn C Ludvigsen

Takk skal du ha Jan Erik!
Jeg har nå fått klarhet i at foreldrene til Olaus heter Sven Larsson og Gustava elisabet Johansdotter Smith.
 
Faren til Gustava kommer fra Ôssby Foss sn. ( Han er født der i 09.07.1734)
Han heter John Smit, og gifter seg med Agnes Christina Demoen(deMoine)
 
Gustava er født i Uddevalla.
 
Så det er nok kanskje noen feil-avskrifter på Släktdata. Evt. feil i primerkilden. Sven Larsson skulle komme fra Lille Foss, og det må vel være i Foss Sn?
 
Uansett  
Takk!!
mvh
Torunn C

2003-09-13, 17:49
Svar #23

Ingela Holmn Ljungberg

Hej
Jag har fastnat och söker hjälp.
 
Min mm mf Andreas född på Obbön 1833-03-12. Föräldrar Johannes Nilsson och Olena Pettersdotter född 1797 i Qville.
 
Min mm mm ff Carl Svensson född 1766-11-09 på Skiälleröd under Stora Foss. Hans föräldrar är Sven Nilsson född ca.1727 död 1800-07-02, Anna Pehrsdotter född ca.1736 död 1804-03-11.  
 
Är det någon som känner till dem????
 
MVH Ingela

2003-09-29, 20:51
Svar #24

Ingrid Bergström

Hej, Ingela! Enligt Hans Karlssons bok om Foss var Johannes Nilsson född i Svarteborg och de tre äldsta barnen ska enligt hfl vara födda i Håby sn.

2004-01-20, 12:09
Svar #25

Bente Heuch

Hei, jeg er på jakt efter Julia Augusta Kristiansdotters bakgrunn. Hun ble født 9/12 1846 i Foss sogn, og giftet seg 10/51872 med Edvard Kristoffersson fra Håby. De utvandret til Fredrikstad i Norge og har stor efterslekt der. Hun er min tippoldemor.
 
På forhånd takk.
 
Mvh Bente Heuch

2004-03-06, 20:49
Svar #26

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Söker föräldrar till Maria Olsdotter, död 1828-05-28 på Hallbacken under Amunderöd. Hon gifte sig 1792-02-17 som änka från Gökedalen med änklingen från Gökedalen Nils Eriksson (1758-1826)
Enligt åldersuppgift i dödboken, 72 år 2 mån, kan hon ha varit född i början av år 1756. Det föds en Maria i Smedbergs hed i Foss 1756-11-08, fader Olof (inget patronymikon), moder Maria Jonsdotter.
Kan det vara hon?
 
Vänliga hälsningar
Bengt Gran

2004-03-07, 18:19
Svar #27

Ingrid Bergström

Hej Bengt! Med hjälp av Hans Karlssons bok Familjer i Foss kan man se att Maria i Smedbergs fader heter Kam, båtsman nr 287 Olof Olsson Kam(b), född 1723. Men man får inte veta om det är samma Maria som den i Gökedalen, det står bara att hon är född 1757 enl hfl.

2004-03-07, 18:23
Svar #28

Ingrid Bergström

PS Maria i Gökedalen var född 1757 enl hfl, alltså. Och *inga barn vid vigseln.

2004-03-08, 18:50
Svar #29

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Hej Ingrid och tack för hjälpen!
 
Hälsningar Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna