ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-04  (läst 972 gånger)

2003-10-21, 21:33
läst 972 gånger

Utloggad dis19138

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 782
  • Senast inloggad: 2019-04-11, 20:42
    • Visa profil
Hej Jan
 
Tack för informationen om databasen. Vad jag förstår av ditt svar är att den inte finns tillgänglig att köpa.
 
Jag var inne på bibliotekets hemsida, men där fanns inga uppgifter om denna databas.
 
Skulle det vara möjligt att övertala någon att skapa ett GEDCOM extract från databasen?
 
Kan du? Är det rimligt att tro att Nybro bibliotek skulle kunna? Någon forskarförening?
 
Det måste vara fler än jag som skulle uppskatta om datat blev tillgängligt.
 
m v h
Kalle

2003-10-21, 21:44
Svar #1

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sven
 
Jag lade inte märke till det, för då hade jag påtalat det. Tyvärr blir det nog så att du får kolla husförhörslängd och dödbok. Jag har bara dödboken efter 1860 för Madesjö, så jag kan inte kolla själv.

2003-10-21, 21:48
Svar #2

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Kalle,  
 
som jag påpekade så innehåller den en hel del fel, så jag finnerb i nuläget ingen anledning att sprida den vidare. Jag svarar gärna på direkta frågor.

2003-10-21, 21:54
Svar #3

Utloggad dis19138

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 782
  • Senast inloggad: 2019-04-11, 20:42
    • Visa profil
Hej Jan
 
Tack för erbjudandet men då skulle jag nog dränka dig med jobb.
 
Jag får försöka ta mig tid till en Nybro resa lite längre fram.
 
/Kalle

2003-10-22, 13:30
Svar #4

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Kalle,
 
Jag gjorde en databaskontroll idag på David Bagares databas.  
Jag fick fram ca 3.500 fel i rimlighetskontrollen. Detta skulle innebära att knappt 6 % av materialet är felaktigt på något sätt.

2003-10-22, 20:55
Svar #5

Utloggad dis19138

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 782
  • Senast inloggad: 2019-04-11, 20:42
    • Visa profil
Hej Jan
 
Det finns felkällor i allt data. Det är allt som ofta man hittar felaktigheter även i husförhörslängder.
 
Man har lärt sig att kolla uppgifter och att leva med motsägelsefulla uppgifter tills man lyckat verifiera dom.
 
Jag förstår också din tvekan på att lämna ut uppgifter som du inte tycker håller den kvalitet du själv vill ha.
 
m v h
Kalle

2003-10-26, 14:18
Svar #6

Utloggad bema

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2018-11-24, 18:29
    • Visa profil
Hej!
 
Sofia Fredrika Fredriksdotter f. 1842-02-12 i Norra Björnahult, Madesjö föddes utom äktenskap.
Modern hette Cajsa Lena Jonsdotter f. 1811-10-27 i Norra Björnahult. Tyder på att fadern hette Fredrik?
 
Finns det någon som vet vem som var fadern?
Jag kan inte hitta något i kyrkböckerna.
 
Mvh/Bertil
Bertil Martinsson

2003-10-30, 11:18
Svar #7

Utloggad sea

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Jag söker  föräldrarna till Emma Carlsdotter född 1846 i Madesjö gift Rydstedt.  
Kom från Helleberga 1872 innan hon gifte sig. Jag har inte funnit Emma Carlsdotter  född varken i Madesjö eller Helleberga.
Någon som vet mera är jag tacksam för info
 
MVH/Sweneric

2003-10-30, 15:13
Svar #8

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sweneric,
 
Emma var f. 1846-09-18 och var o.ä. dotter till Christina Carlsdotter Spak från Spaksmåla.

2003-10-30, 18:37
Svar #9

Utloggad sea

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej  
Janne
 
Tack för uppgiften
 
Jag misstänkte nästa detta.  Sånt är livet.
 
Trevlig helg
Sweneric

2003-11-01, 15:07
Svar #10

Utloggad johansson130

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-08-21, 21:50
    • Visa profil
Axel Medin föddes på Riddaretorp i Madesjö 1854-05-02 som son till lanthandl. B.J. Medin (trol- Bengt Johan) Medin och Carolina Carlsdotter.
 
B.J. Medin anges vara född 1820-06-15, men återfinns inte i Madesjös födelsebok på nämnda datum. Kanske född i annan församling.
 
Carolina Carlsdotter anges vara född i Algutsboda 1832-09-29. Föräldrar handl. Carl Johansson? och Ingeborg Mathisdotter. Bostadsort svårläst, Björkehall?
 
Känner någon till B.J. Medins och Carolina Carlsdotters anor?
 
Mvh
Folke

2003-11-01, 16:46
Svar #11

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5117
  • Senast inloggad: 2019-05-24, 22:08
    • Visa profil
Hej Folke!
Om Axels far vet jag att han är född 15/6 1820 i Sexdrega, Älvsborgs län.
Carolina Carlsdotter är mycket riktigt född i Björkehall under Prostgården, Algutsboda, dotter till Carl Johansson och Ingeborg Mathisdotter. Du hittar familjen i AI:9 s. 14 (GID 2.36.36800)
Hälsningar
Birgitta B
Birgitta B

2003-11-03, 23:29
Svar #12

Mona Brink

Hej!
Som nybörjare frågar jag nu om någon kan hjälpa mig med uppgifter om fff Johan August Jonsson eller Jönsson f.1858-05-15. Har mor hette troligen Karolina. Han själv flyttade någon gång till Bräcke i Jämtland.
Tackar på förhand.

2003-11-04, 10:32
Svar #13

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5117
  • Senast inloggad: 2019-05-24, 22:08
    • Visa profil
Hej Mona!
Så här såg familjen ut 1871. Det kan ju ha blivit fler syskon senare. De bodde i Marcustorp, Madesjö då.
 
Far: Bonden Jonas Peter Jonsson, f. 16/8 1820, son till Jonas Aronsson och Brita Olofsdotter i Torestorp.
Mor: Carolina Jonsdotter f. 15/5 1836. Dotter till Jonas Olofsson och Brita Stina Jonsdotter i Buttetorp
Barn: Johan August 15/5 1858, Aron Gustaf 11/3 1860, Carl Emric 1862, Amandus Wilhelm 2/10 1866, Hilda Augusta 9/2 1870.
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2003-11-10, 13:04
Svar #14

Helena Franzén

Hej!
 
Jag söker make till Lisken Ericsdotter f.1749. Hon var gift med en lantbrukare Sjöberg, men jag har inte hans förnamn. De hade en dotter, Johanna Sjöberg. Jag söker även Liskens föräldrar. Någon spm har uppgifter om dem?
 
Mvh
Helena

2003-11-10, 23:27
Svar #15

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5117
  • Senast inloggad: 2019-05-24, 22:08
    • Visa profil
Hej Helena!
Egentligen är det för få uppgifter för att det ska lyckas.
Jag har hittat en Lisken Eriksdotter född 26/11 1774 i Östra Madesjö. Fadern heter Erik Larsson. Moderns namn är ev. Sissla.
Lisken gifte sig med Olof Olofsson i Ö. Madesjö  
26/6 1774. De fick bl.a. dottern Johanna f. 1790.
Namnet Sjöberg syns inte till någonstans, men det kan ju ha tillkommit senare.  
Hälsningar
Birgitta B
Birgitta B

2003-11-11, 09:12
Svar #16

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Helena,
 
jag har en Lisken Ericsdotter f. 1749-11-26 i Ö. Madesjö.
f. Bonden i Östra Madesjö, Eric Larsson f. 1722-01-04
m. Sissa Staffansdotter f. 1726
 
g. m. Olof Olofsson f. 1742
 
Barn:
Stina f. 1775
Elin f. 1779
Johanna f. 1790
Johannes f. 1792
 
Mvh
Jan

2003-11-11, 12:28
Svar #17

Helena Franzén

Tack Jan och Birgitta. Jag antar att det är samma person ni har hittat, men årtalen är olika, vilket är rätt?
 
Mvh
Helena

2003-11-11, 13:16
Svar #18

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5117
  • Senast inloggad: 2019-05-24, 22:08
    • Visa profil
Janne har delvis rätt!
Hon är född 26/11 1749 men gifte sig 26/6 1774. Hon kan ju inte ha gift sig innan hon föddes!
Hälsningar
Birgitta
Birgitta B

2003-11-11, 15:47
Svar #19

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Birgitta,
 
Vad menas egentligen med delvis rätt??

2003-11-11, 15:48
Svar #20

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Birgitta,
 
Vad menas egentligen med delvis rätt??

2003-11-17, 07:26
Svar #21

Utloggad plutt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-08-06, 14:55
    • Visa profil
Hej!
 
Har hittat följande födelsenotis i Madesjö församling 1760 (C:3 s.58) Född 9 december, döpt 26 december Peter Anna Apelquists under ägtenskapslöfte med Drängen Matts Dalström i Carlscrona sammanaflade barn.
 
Stämmer det att denna Peter Mattsson är identisk med den Peter Mattsson Svala som bor i Skräddaregärde? Någon som vet något om familjens öden efter det att den är struken i HFL AI:5 s. 119?
 
Är det någon som vet något mer om Anna Apelquist och Matts Dalström. Jag har tittat i Madesjö vigselbok för 1760 och framåt men inte sett Anna Apelquist gift där.
 
Med vänlig hälsning
Lena Lindqvist

2003-11-25, 09:01
Svar #22

Utloggad plutt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-08-06, 14:55
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som forskar på Madesjö som kan ge svar på min fråga. Jag har sett i tidigare inlägg att det finns de som håller på med byn Kopparfly och familjen Jon Nilsson/Maria Börjesdotter. Har den senare tiden försökt att fingranska Madesjö C:2 och kommit fram till följande.
Jon Nilsson.  
Född: ca 1696 (beräknat).  
Död: 1762-04-08 i Kopparfly, Madesjö.
Gift: 1:a gången 1723-12-29 i Madesjö (Drängen Jon Nilsson i Kopparfly med pigan Marta Pärsdotter i ?måla) med
Marta Pärsdotter.  
Född: ?  
Död: 1733-05-08 ( Jon Nilssons hustru Marta Pärsdotter i Kopparfly).
Barn:
Ingeborg Jonsdotter.
Född: 1724-10-26 ( Jons dotter Ingeborg i Kopparfly).
Elin Jonsdotter.
Född: 1726-04-07 (Jons dotter Elin i Kopparfly).
Död: 1726-05-10 ( Jon Nilssons dotter Elin i Kopparfly).
Pär Jonsson.
Född: 1727-06-09 (Jons son Pär i Kopparfly).
Nils Jonsson.
Född: 1730-01-26 (Jon Nilssons son Nils i Kopparfly).
Död: Nils borde vara död före 1746 då en ny son Nils föds men jag har inte hittat honom i dödboken.
Elin Jonsdotter.
Född: 1732-01-17 ( Jon Nilssons dotter Elin i Kopparfly).
Död: 1741-10-03 ( Pig. Elin Jonsdotter i Kopparfly 8år 8 mån)
Håkan Jonsson.
Född: 1733-05-08 (Jon Nilssons son Håkan i Kopparfly).
Död: 1733-05-18 (Jon Nilssons son Håkan i Kopparfly).
Efter hustruns död föddes följande barn till Jon Nilsson.
Marta Jonsdotter.
Född: 1735-12-13 (Jon Nilssons dotter Marta i Kopparfly).
Kirstin Jonsdotter.
Född: 1738-10-05 ( Jons dotter Kirstin i Kopparfly).
Elin Jonsdotter.
Född: 1741-11-18 (Elin, Jon Nilssons dotter i Kopparfly).
Jon Jonsson.
Född: 1744-11-22 (Jon, Jon Nilssons son i Kopparfly).
Död: 1745-05-05 (Jon Jonsson i Kopparfly, 5 mån).
Nils Jonsson.
Född: 1746-09-11 (Nils, Jon Nilssons son i Kopparfly).
Carin Jonsdotter.
Född: 1749-12-10 (Carin, Jon Nilssons dotter i Kopparfly).
Borie Jonsson.
Född: 1753-03-08 (Borie, Jon Nilssons son i Kopparfly).
Enligt HFL Madesjö AI:3 så heter Jon Nilssons hustru Maria Börjesdotter.
 
Nu till min fråga har någon deras vigseldatum? Jag kan inte hitta det trots flera genomletningar. De borde ha gift sig inom spannet maj 1734 - maj 1735, då Marta Pärsdotter dog i maj 1733 och dottern Marta föddes i november 1735.
De borde ha gift sig i Madesjö eftersom Maria Börjesdotter enligt Göran Johansson skulle vara född 1716 i Däsemåla, Madesjö.
 
Med vänlig hälsning
Lena Lindqvist

2003-11-25, 19:53
Svar #23

Utloggad casimir

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 738
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 06:28
    • Visa profil
Lena
Ja, det är nog Maria Börjesdotter som skymtar född 1716-12-13 i Däsemåla (GID107.28.42600 eller Madesjö C:2 p 25). Om Marias föräldrar fortfarande levde då hon gifte sig med Jon ~1734-35 och om då hon inte tjänade i någon grannsocken så bör hon rimligen finnas noterad i Madesjös vigsellängd.

2003-11-27, 20:36
Svar #24

Utloggad casimir

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 738
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 06:28
    • Visa profil
Lena
Nej, inte heller jag hittar Maria Börjesdotters vigsel.  
Däremot är det möjligen hon som dör 1774-04-09, 57? år gammal, i Däsemåla (Madesjö C:3 p 210). Det skulle i så fall innebära att hon som änka flyttade tillbaka till föräldragården, som då förmodligen ägdes av hennes bror.

2003-12-03, 09:26
Svar #25

Per Karlsson

Carl Ludvig Rosenqvist 1820(8)-09-14 i Madesjö ?
 
är det någon som kan bekräfta att denne Rosenqvist är född i Madesjö och i så fall kanske tillföra vilka hans föräldrar var?
 
Per

2003-12-03, 12:54
Svar #26

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5117
  • Senast inloggad: 2019-05-24, 22:08
    • Visa profil
Hej Per!
Carl Ludvig f. 14/9 1828 i Riddartorp, Madesjö
Föräldrar: Olof Rosenqvist f. 20/3 1805 och Gustava Åström f. 13/10 1802 (okänt var)
Bror: Johan August f. 23/4 1826
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2003-12-04, 00:28
Svar #27

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Per,
 
Jag har Carl Ludvigs fader som Olaus Andersson Rosenqwist född 1805-08-08 i Ingemundsmåla, Madesjö. Han var soldat och skomakare i Tickaskruv, Hälleberga (H). Gustafva ska vara född på Ryssby krog i Ryssby (H).
De hade föutom Johan August och Carl Ludvig ytterligare minst sex barn.

2003-12-04, 00:31
Svar #28

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag måste säga att jag inte garanterar riktigheten i uppgiften.  
Jag har hämtat detta från en  databas som jag inte själv har sammanställt.

2003-12-04, 16:41
Svar #29

Per Karlsson

Tack Birgitta och Jan,
 
jag har i dag gjort ett kort besök på biblan i Nybro. Jag har hittat Carl Ludwigs fader och moder. Gustava finns noterad i Madesjö, datum enligt mitt första inlägg,  födelsebok med fadern krögaren Nils Åstrand. Orten kunde jag inte tyda. Inte heller kunde jag hitta Olaus (Andersson) Rosenqwists födelse 1805-08-08, men skam den som ger sig ;-)
 
Än en gång tack.
 
Per

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna