Forum > Locknevi

Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2013

<< < (6/6)

Leif Tordbäck:
Tack igen Arne!
Det förklarar varför Josef H E Hult inte dök upp i Vimmerby i april 1912. Han planerade att resa till Amerika inom kort.
MVH Leif

Hannelotte Kindlund:
Nils Arvidssons i Dramstorp och framförallt  Per Arvidssons i Fängebo härstamning har varit i huvudsak oklar. Att Arvid Jönsson i Dramstorp var far och Karin Jonsdotter var mor till Nils Arvidsson, var känt. Huruvida Per var bror till Nils eller inte, var däremot en fråga som inte kunde besvaras.  
 Namnet Arvid Jönsson förekom sedan ca mitten av 1600-talet i Dramstorp. Detta har uppenbarligen varit en information till hinder att komma vidare. Utgår man däremot från att det inte rör sig om samma person - kanske inte släkt alls, möjligtvis farfar/morfar och barbarn - så kan man lösa upp knuten.  
 
Jag har samlat ihop samtliga Arvidsöner/döttrar som med hjälp av faddrer etc kan förmodas vara släkt. Varje gång jag hittade en Arvid Jönsson i Tjusts domböcker, slog jag i kyrkoböckerna för att se om några av de listade barnen fanns där.  Följande notis gav till slut utdelning:
Vid Hösttinget  1708 i Tjust har befallningsmannen Petter Hultsberg instämt Arvid Jönsson i  
Greby, som förr åbott Stenserums norra gård angående husröta. (Göta Hovrätt -  
Advokatfiskalen Kalmar län EVIIAABA:247 (1708-1708) Bild 1630).
 
Arvid Jönssons och Karin Jonsdotters barn är följande:
 
1.   Bertold Arvidsson . Född 1699-10-15 i Stenserum, Hallingeberg. Gift med Margareta Eriksdotter.
2.   Per Arvidsson. Född 1701-08-11 i Stenserum, Hallingeberg (H), Död 1779-09-09 i Fängebo, Locknevi (H)
3.   Jöns Arvidsson. Född 1705-07-02 i Stenserum, Hallingeberg. Levde 1733 i Kulhult, Locknevi (H).  
4.   Nils Arvidsson. Född 1708-03-01 i Greby, Hallingeberg (H)  
5.   Anna Arvidsdotter. Född 1711-02-03 i Dramstorp, Locknevi (H).  
6.   Gabriel Arvidsson. Född 1713-02-15 i Dramstorp, Locknevi (H)  
7.   Elias Arvidsson. Född 1715-07-24 i Dramstorp, Locknevi (H)  
 
Det är möjligt att följande vigselnotis 1696-04-19 avser föräldrarna: Skomakaren från Hallingeberg socken Arvid Jönsson och änkan i Boda Karin Jönsdotter.  
En knapp månad senare, den 12 maj, kom Arvid till prästen (Wallin) och lovade 20 lod silver i morgongåva.
 
Hon var troligtvis änka efter Jöns Ersson, nämndemansson från Smitterstad (Hallingeberg), som dog  
31 år gammal den 5 maj 1695 i Boda, Odensvi.
 
Jag vet att fler än jag har letat efter dessa uppgifter och hoppas att ni blir lika glada, som jag att ha löst problemet.
 
Mvh/
Hannelotte

Linda Strandgren:
Hej!
Jag söker efter Stina Jonsdotter f. 20/9-1786 i Lönneberga. Hon gifte sig med Anders Olofsson och de bor i Stenbäcken, Locknevi. Anders dör och 1840 verkar det som att det torpet rivs. Familjen är då utfattiga och Stina benämns som svagsint. Jag kan inte hitta igen dem någonting därefter, varken i Stenbäcken eller i fattigstugan. Vet någon vart de tog vägen? Stina var Anders 2:a fru.
 
/Med vänlig hälsning Linda Strandgren

Leif Tordbäck:
Hej Linda.
Änkan Stina Jonsdotter dör i Stenbäcken 1840-03-07(se C:6 bild 300 sid 321 AD).
MVH
Leif

Linda Strandgren:
Tack Leif!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion