ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-17  (läst 4325 gånger)

2004-10-10, 18:49
läst 4325 gånger

Lena Idebrant

Hej! Är det någon som har tilgång till SCB uppgifter för 1903 Locknevi, skulle vilja veta vad föräldrarna till Henrik Anton Johansson heter och när dom är födda och var? Fadern heter Elof.
MVH Lena

2004-10-10, 22:20
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Lena!
 
I  PLFs databas hittar jag en Johan Elof Johansson, f. 18720723, som den 22 juni 1902 gifter sig i Locknevi med en Anna Beda Elisabet Danielsdotter, f. 18850228.
Någon son hittar jag inte där.
Kan det vara denne Elof Johansson Du söker?
 
 
MVH
 
Sam

2004-10-11, 10:03
Svar #2

Lena Idebrant

Sam, jag är tveksam om det är rätt, pratade med min svärmor igår, och uppgeft jag fick av henne skulle Elof heta Jansson, och frun Clara, men hon va lite osäker, det jag vet säkert är att sonen Henrik Anton föddes 1903-10-03.
MVH:Lena

2004-10-11, 19:21
Svar #3

Utloggad Torbjörn Johnsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 21:33
    • Visa profil
Hej Lena!
 
I Locknevi föds Anton Henrik 19031006 i Lilla Ekhult.Föräldrar är Johan Elof Ottosson f.18760327 i Frödinge socken och modern Clara Viktoria Lindholm f.18800412 i Hallingebergs socken. Hoppas att du nu kommer vidare.
 
mvh Torbjörn Johnsson

2004-10-19, 21:18
Svar #4

Mats Karlsson

Hej! Jag söker fakta kring paret Olof Henriksson och Anna Persdotter i Gårdspånga, här är vad jag redan har:
 
Olof Henriksson. Bonde i Gårdspånga, Locknevi. Död 25 augusti 1735 i Gårdspånga, Locknevi (H) (dl).  
Levnadsbeskrivning  
Tjust härads dombok den 15/6 1704 ?40: Sedan Mikelsmässotiden samma år, då han (Esbjörn Embring) varit vid Tjust ting, att agera en sak för Per Jönsson i Hultserum, och Johan Persson ibm, fick han förspörja av Olof Hindersson i Giälspånga, att torpet Sund blivit i de dagar uppbränt, då han straxt rest hem till torpet, finnandes icke allenast det, utan och all dess lilla egendom så olycklig vara omkommen.
 Ur dödboken: 1735 d. 25 augusti blef Olof Hindrickson i Gårdspånga död som 8 åhr före sin död fallit på sin loge, och låg sedan dar av till säng ständigt till sin död, begrofs d. 7 september 90 åhr gamal. Trolig fader till Olof är Henrik Månsson som dör i Gårdspånga 1707 och begravs 20 oktober - 93? år gammal. Trolig bror är Anders Henriksson i Gårdspånga som dör 1703 23 juni (ingen åldersuppgift i notisen)  
Gift med  
Anna Persdotter. Bosatt i Gårdspånga, Locknevi.
 
Barn   Samuel Olsson. Bonde i Ytterbo, Locknevi. Född omkring 1695 i Gårdspånga, Locknevi (H) (åu). Död 11 januari 1735 i Ytterbo, Locknevi (H) (dl).
 
 Kerstin Olofsdotter. Född 1697 i Gårdspånga, Locknevi (H) (fl). Döpt 5 september 1697. Faddrar: Björn Danielsson i Råshult, Locknevi (H). hustru Karin Persdotter i Höslätt, Locknevi (H). hustru Anna i Gårdspånga, Locknevi (H). Nanne i Äskebäcken. Esbjörn i Målen. Lucia i Råshult, Locknevi (H). Maria i Olofstorp.
 
 Jöns Olsson. Bonde i Ytterbo, Locknevi. Född 1700 i Gårdspånga, Locknevi (H) (fl). Döpt 21 januari 1700. Faddrar: Jacob i Svartängen, Locknevi (H). drängen Jöns i Kulhult, Locknevi (H). Henrik i Näs, Locknevi (H). hustru Brita i Råshult, Locknevi (H). hustru Kerstin i Råshult, Locknevi (H). Dordi i Kråkängen. Kerstin i Toverum, Locknevi (H). Död 6 mars 1749 i Ytterbo, Locknevi (H) (dl). Gift med Kerstin Persdotter. Bosatt i Ytterbo, Locknevi. Född 20 december 1710 i Ytterbo, Locknevi (H) (fl). Död 40 år, 6 månader gammal 8 augusti 1748 i Ytterbo, Locknevi (H) (dl).
 
 Johan Olsson. Bonde i Gibbetorp, Blackstad. Född 1702 i Gårdspånga, Locknevi (H) (fl). Döpt 1 november 1702. Faddrar: Erik i Östantorp, Locknevi (H). Nils i Kulhult, Locknevi (H). Sven Karlsson i Svartängen, Locknevi (H). hustru Maria i Målen. hustru Sigrid i Svartängen, Locknevi (H). pigan Maja Persdotter i Råshult, Locknevi (H). Död 56 år gammal 17 augusti 1758 i Gibbetorp, Blackstad (H) (dl). Gift 18 juni 1732 i Blackstad (H) (vl) med Karin Persdotter. Bosatt i Gibbetorp, Blackstad. Född 3 januari 1715 i Grönhult, Blackstad (H) (fl).
 
 Philip Olsson. Bonde i Gunnebo, Locknevi. Född ?? september 1704 i Gårdspånga, Locknevi (H) (fl). Döpt 2 oktober 1704. Gift med Maria Månsdotter. Bosatt i Gunnebo, Locknevi.
 
 Per Olsson. Född 19 mars 1708 i Gårdspånga, Locknevi (H) (fl).  
 
 
Någon som känner till dessa personer? Vilka var Olof och Annas föräldrar?
Min teori är att Anna Persdotter är syster till Karin Persdotter i Höslätt (gift med Carl Larsson) och Kerstin Persotter i Råshult (gift med Björn Danielsson).
De tre kvinnorna är dopvittnen hos varandra när deras barn föds.
 
Hälsningar Mats

2004-10-19, 22:54
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Det finns ett namn i ditt inlägg som sticker ut en aning, och som gör att jag misstänker vilken släktkrets de ovannämnda personerna kan höra. Namnet Philip (som ju en av sönerna heter) är liksom Holsten och Olof (ev. också namnet Bonde) typiska namn inom två släktkretsar, sannolikt befryndade, varav den ena sedan åtminstone ca 1640 har bebott Gårdspånga och Östantorp, medan den andra åtminstone sedan 1660-talet bebott Ytterbo, och haft medlemmar som efter sagda gård kallat sig Utterbom.  
 
Både Henrik Mos?n och Göran Svensson har vid olika tillfännen skrivit om den första släktkretsen, som vid början av 1700-talet blivit relativt utgrenad (Göran Svensson skrev under Locknevi Söndag 28 juli 2002).
 
Till släkten hör bl.a. Olof Månsson, död 1683 i Gårdspånga, Locknevi, bördig från Holstad i Östra Ryd socken, sedermera bonde i Gårdspånga, Locknevi. I och med giftermålet och genom lösen ägare till 1/2 mantal av Gårdspånga, gift med Ingeborg Jakobsdotter, död 1701 24/3 i Gårdspånga. De har sonen Holsten och döttrarna Anna och Cecila
 
Olof är son till Måns i Holstad, Östra Ryd socken, levde i slutet av 1500- och början av 1600-talet. Han har åtminstone två söner, Olof och Holsten.
 
Jag är inte säker på exakt hur de ovannämnda personerna kommer in. Jag ska försöka att titta på detta, men är naturligtvis tacksam för alla upplysningar, tips eller hypoteser.  
 
Just de ovannämnda namnen, som ju åtminstone i kombination är relativt ovanliga, har gjort att även jag har vissa hypoteser angående ursprunget, men har ännu inte kommit tillräckligt långt med studiet av allt källmaterial, för att våga lägga fram dessa. Men visar de sig kunna hålla streck, kommer jag så småningom att presentera mina rön.

2004-10-20, 20:30
Svar #6

Karl-Axel Myrén (Myrn)

Hej Mats och Carl-Fredrik!
 
I Tjust härads dombok 1701 ST ?131 uppbjudes andra gången halva skattehemmanet Gårdspånga i Locknevi socken som Hindrik Månsson i Elsebjörka försålt till dess söner Olof och Anders Hindrikssöner i Gårdspånga för 120 daler kopparmynt efter köpebrev av den 2 februari 1698.
 
Det är väl också troligt att han är identisk med den Hindrik Månsson som dör i Gårdspånga 1707.

2004-10-20, 21:46
Svar #7

Mats Karlsson

Hallå Carl-Fredrik och Karl-Axel!
Tack för era svar. Frugan härstammar från precis de personerna i Gårdspånga som nämns av Göran Svensson 28 juli 2002, så dem känner jag till.  
Dessutom är hon två gånger släkt med Olof Henriksson, genom sönerna Jöns och Johan.
 
Har en hypotes om att Olof Månsson i Gårdspånga är bror till Hindrik Månsson i Elsebjörka, eftersom de är ganska jämngamla och bägge har med Gårdspånga att göra.

2004-11-07, 20:26
Svar #8

Utloggad Arne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Hej.
jag söker syskon och anor till Kristina Vilhelmina Ottosdotter *1876-09-10 i Locknevi.
Gift med Anton Ulrik Carlson *1877-12-20 +1927-11-03.
Hon var min mf m.
m.v.h Arne

2004-11-07, 21:14
Svar #9

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Arne!
 
I PLFs databas hittade jag att föräldrarna var kronobåtsmannen Otto Alfred Witlock o h h Ingeborg Elisabet Andersdotter.
 
De fick också barnen Anna Ottilia, f. 18670509, Emma Lovisa, f. 18700212 och Gustaf Victor f. 18730331. Alla barnen födda i Vimanstorp, Odensvi.
 
MVH
 
Sam

2004-11-08, 20:37
Svar #10

Utloggad Arne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Hej Sam.
Tack för hjälpen.
Frågar vidare om Witlock under släckten.
m.v.h Arne

2004-11-27, 13:05
Svar #11

Jan Edell

Jag söker Sam Olof Persson född 1839-07-10
Hulda Margareta Lagerdal Född 1845
sonen Olof Robert Severin född 1863-06-04
Flyttade 1869-08-15 från Rumskulla till
Locknevi
          MVH Janne

2004-11-27, 17:23
Svar #12

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
18390710 föddes Samuel Olof i Tyrismåla, Rumskulla
Far: Torparen Per Isak Petersson  
Mor: Anna Cath. Nilsdotter 33 år vid barnabörden
 
Eller hade Du detta redan?
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2004-11-27, 17:57
Svar #13

Utloggad Krister Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 16:49
    • Visa profil
Hej Janne
Locknevi HFL AI:15 sid 248  GID98.31.31400
återfinns i NATERUM
Snickaren Samuel Olof Persson f 10/7-39 Rumskulla
Hustru Hulda Margaretha Lagerdahl f 4/4-45 Ringarum
S Olof Robert Severin f 4/6-63 Rumskulla
S Melker August f 5/7-69 Locknevi
 
De fick således tillökning i Locknevi med en liten son innan de drog vidare mot Oppeby som de flyttade till 1872 (no63)
 
Hälsn
Krister T

2004-11-27, 19:46
Svar #14

Jan Edell

Tack ska ni ha för uppgifterna Arne o Krister
       MVH Janne

2005-01-03, 10:46
Svar #15

Mats Danielsson

Gott nytt år alla Lockneviforskare.
 
Jonas Peter Svensson 18111211 - 18391205  
 
 
Söker uppgifter om ovanstående person som uppges vara född i Locknevi 18111211. Han gifte sig 18350411 i Blackstad med Elisabeth Wennerberg, f. 18030701 i Granebo, Blackstad. Jonas Peter omkom 18391205 i Strängnäset, Blackstad av ett vådaskott då han skulle ladda sitt gevär. Har sökt honom i Locknevis och Blackstads födelseböcker utan resultat och undrar nu om någon har något tips om denne person?  
 
 
Mvh // Mats

2005-02-05, 18:10
Svar #16

Utloggad Monica Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2016-11-25, 12:38
    • Visa profil
Mats Karlsson, angående ditt inlägg den 19 oktober.
 
Här kommer lite mer fakta om Olof Henriksson i Gårdspånga baserat på ett mål i Tjust Häradsrätt 1736 den 14 februari. Målet börjar som följer:
 
?79
“Carl Olufsson i Eskebäcken och Lars Olufsson i Giöltorpet, å egne och the öfrige Olouf Hinrikssons i Hiertsponga, Locknewij Sn, barns wägnar af första kullen, emot theras halvsyskon af bägge kullarne, Jöns Olufsson i Ytterbo och Philip Olufsson i Gunnebo och the flere, uti then förr incaminerade saken, att af första kullen taga lösen för then lilla del them kan tillkomma, i en half fierding uti Hiertspånga emädan then andra halfwa fierdingen påstås första kullen tillkomma. Till witne Jöns Swensson i Ytterbo, Philip Holstensson i Östentorp, Locknewi Sn., samt Anders Sunesson i (K)iällberg, Blackstad sn.”
 
Släktskap som räknas upp i målet kan sammanfattas enligt följande:
 
Olof Henrikssons barn i första kullen med hustru Anna Karlsdotter (som hade arvedel i Östantorp efter sin fader):
Karl Olofsson i Eskebäcken
Lars Olofsson i Göltorpet
Anna Olofsdotter gift med Jon Hansson
Brita Olofsdotter gift med Elias Persson (boende i Skrikefall vid den här tiden)
Jacob Olofsson avliden , hade varit gift med Kerstin Andersdotter  (hade barn)
Maria Olofsdotter avliden , hade varit gift med Pehr i Baggetorpet och hade omyndig son Nils
Cicilia Olofsdotter gift med Swen Månsson , representerades av sonen Måns Svensson
 
Olof Henrikssons andra hustru ska ha varit Ingiärd Hemmingsdotter som avlidit före 1696. Inga barn redovisas från det äktanskapet här.
 
Olof Henrikssons barn i giftet med Anna Persdotter (andra kullen)
Jöns Olofsson i Ytterbo
Philip Olofsson i Gunnebo
Johan Olofsson  
Peter Gilander
Elin
 
Olof Henrikssons barn i giftet med Helena Gunnarsdotter (tredje kullen)
Pigorna Sara och Annika Olofsdöttrar
 
Ytterligare släktskap:
”Emot första Kullens witnen andrages the jäf, att Jöns i Ytterbo förr ägt till hustru, Elias i Skrikefall syster, och Philip Holstenssons hustru är syskonbarn till them af första Kullen och sielf sysling med them, samt åbor theras mödernes jord, men Anders Sunesson, som är Syskonbarn med Parterne å både sidor jäfwas icke. Ibland andra Kullens instämde witnen är Nanne Jonsson en, men nu frånwarande af siukdom. Thet andra witnet upbördsmannen Kindmarck jäfwas, emädan han skall warit såsom Commisionair å then sidan, och jämväl skrifwit i saken en och annan skrift, men emot thet tredje, hustru Maria Hinriksdotter, som är Parternes å bägge sidor , faster, androgs intet jäf , utan äro the med hennes witnesmål nögde.”
 
Jag vill påpeka att jag här bara sammanfattar släktskap ur målet, fler personer nämns men inte hur de står i släktskap med Olof Henriksson.
 
Själv är jag nyfiken på Philip Holstenssons släktskap med Olof Henrikssons barn. Ovan nämns att han själv är syssling med dem (vad jag förstår syftar them på första kullen). Vad står egentligen syssling för det här fallet? Släkt via mödernet? Ja, här finns mycket att fundera på. Kanske någon annan kommit längre eller har någt att tillägga!
 
Monica

2005-02-06, 21:43
Svar #17

Mats Karlsson

Hejsan Monica!
Tackar för nya uppgifter, det var roligt att du hittat detta i domboken. Min son härstammar även från Philip Holstensson, vilket gör det hela ännu mer intressant.
 
Olof Henrikssons första hustru Anna Karlsdotter måste vara en syster till Philip Holstenssons svärfar Erik Karlsson (1649-1719). Finns det någon Karl belagd i Östantorp runt 1650?
 
Philip kan mycket väl bara vara syssling med barnen i första kullen, men är han släkt med Olof Henriksson är han syssling med bägge kullarna.
 
Var Jöns Olofsson i Ytterbo gift 2 gånger? 1729-08-02 föds hans och Kerstin Persdotters dotter Annika i Ytterbo. Jag har inte funnit deras vigselnotis, den kanske finns i Blackstad, där hennes föräldrar kommer ifrån.
 
Här finns mycket att fundera på, precis som Monica skriver. Även jag hoppas att fler har tankar och synpunkter om detta.
 
Hälsningar Mats

2005-02-07, 21:12
Svar #18

Utloggad Monica Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2016-11-25, 12:38
    • Visa profil
Hej igen!
Sitter här och ritar släktträd och försöker förstå hur släkterna i Gårdspånga hänger ihop. Vad gäller Philip Holstensson och hans släktskap med Olof Henrikssons barn blir jag lite fundersam. Om jag tolkar det rätt, att han är syssling med enbart första kullen av Olof Henrikssons barn, så är det ju isåfall deras mor Anna Karlsdotter som generar släktskapet? Hur går det då med teorin att Olof Henrikssons far, Henrik Månsson, och Philip Holstenssons farfar, Olof Månsson, skulle kunna vara bröder (se tidigare inlägg från 19 och 20 oktober)? Borde inte Philip Holstenssons angetts vara syssling med båda parter? Knepig tolkningsfråga. Det vore av största intresse att få ett patronymikon på Olof Henrikssons första svärfar, Carl i Östantorp och ett namn på hans hustru. Mer studier av tidigare domböcker kanske kan ge mer.
 
I målet nämns ju även att Anders Sunesson är syskonbarn med parterna å båda sidor och det borde ju betyda att hans mor/far är syster/bror med Olof Henriksson. Det avlider en Sune Hindriksson 1693 i Mossebo i Locknevi - en möjlig kandidat som far till Anders och bror till Olof? Det skulle betyda att Henrik Månsson hade fyra kända barn: Olof, Anders, Maria och ev Sune.  
 
För att röra till det än mer kan nämnas en notis från Tjust häradsrätt 1701 11/6 ?16 då drängen Elias Persson i Råshult ska gifta sig med Olof Henrikssons dotter Brita Olofsdotter i Gårdspånga:
 
Pijgans Fader Olof Hindersson äger nu till ächta denne drengsens Elias Pehrssons Syster, och söker han nu att få till hustru denne sin Swågers Olof Hinderssons dotter, Brita Olofssdotter, hwilken är aflat med Olofz förra hustru.
 
Elias syster måste alltså vara Anna Persdotter i Olofs tredje äktenskap och mor till andra kullen. Vilket virrvarr! Men giftermål blev det ialla fall för Brita och Elias!
 
Monica

2005-02-08, 12:04
Svar #19

Birgitta Balck

Hej!
Jag brevväxlar med en amerikan vars förfäder emigrerat till Amerika. En gren kommer från Naterum i Locknevi Någon hette Anders Magnus Ossian. Han heter själv David D. Almquist i efternamn Han har även nämnt efternamnen Carlsson och Petersson Hans släkt emigrerade i mitten av 1800-talet.
Har någon stött på Anders Magnus Ossian?

2005-02-08, 18:00
Svar #20

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Karlsson & Karlsson!
 
Intressant diskussion! Som framgått av inlägg ovan, har ju Philip Holstenssons släkt sedan länge intresserat mig, inte minst p.g.a. sitt något ovanliga namnskick. Såväl namnen Philip som Holsten (och det likaledes ovanliga namnet Bonde) förekommer intressant nog även inom den prästfamilj som verkade i Locknevi från 1630 till och med mitten av 1700-talet. Jag syftar då på kyrkoherden och prosten Philippus Bononius (1593-1669) [herr Philip ofta kallad] och hans ättlingar på spinnsidan genom dottern Margareta Philipsdotter, gift med efterträdaren Petrus Laurentii Arenander (1628-1709). En annan dotter, Sigrid Philipsdotter, var gift med fogden Olof Månsson på Ytterbo, och bland deras ättlingar finns ett likartat namnskick.  
 
Familjerna i Östantorp, Gårdspånga, Ytterbo och prästgården synes ha haft täta kontakter med varandra, och ofta varit dopvittnen hos varandra.  Dock får man väl taga detta med en nypa salt, eftersom prästfamiljer vid denna tid var flitigt anlitade som dopvittnen för hela församlingen.  
 
Philip Holstenssons släkt (som ju både t.ex. Henrik Mos?n och Göran Svensson har varit inne på) härstammar ju på rakt fäderne från Holstad i Östra Ryds socken, och där har vi en möjlig koppling, åtminstone hypotetiskt. Prosten Philippus Bononius (eller Filip Bondesson) var nämligen född i Furingstad på Vikbolandet, och son till kyrkoherde Bononius Halstani (155(4)-1605) (eller Bonde Halstensson/Holstensson, som han kallades, när namnet inte latiniserades). Furingstads socken ligger ju ganska nära Östra Ryd, och där kommer vi in på min hypotes, som ju endast är en hypotes eller en id? om hur det skulle kunna hänga ihop. Det finns ju överhuvudtaget inga kända bevis eller belägg för släktskap. Men några indicier eller intressanta omständigheter som skulle kunna tala för ett samband kan man ju lägga fram:
 
Måns (patronymikon okänt) bor i Holstad, Östra Ryd socken, i slutet av 1500- och början av 1600-talet. Han har åtminstone två söner, Olof och Holsten.
 
Sonen Olof Månsson flyttar till Locknevi socken, och bor åtminstone sedan 1640 i Gårdsspånga. Han har sonen Holsten Olofsson, i sin tur far till Philip Holstensson. Det förfaller som om Olof Månsson flyttat till Locknevi strax efter att Philippus Bononius/Filip Bondesson blivit kyrkoherde i Locknevi, vilket han blev 1630. Man kan ställa sig frågan varför Olof Månsson flyttar den långa vägen från Östra Ryd till Locknevi, och varför just till Locknevi? Han gifter sig ju ganska snart där, och blir bofast och blir bonde, men hur kan den ursprungliga kontakten ha etablerats? Jag kan inte värja mig mot misstanken att det är just Philippus Bononius som är den förmedlande länken, och att han och Olof på någt sätt är släkt med varandra. De förefaller vara ungefärligen jämnåriga, men att kanske Philip är något tiotal år äldre, och därför har ett visst ansvar för sin yngre släkting, som kan ha kommit på besök till Locknevi prästgård, alternativt t.o.m. bott där hos Philip, varvid Olof träffat sin blivande hustru.
 
Man skulle ju hyptetiskt kunna tänka sig möjligheten att Måns i Holstad, som ju har en son vid namn Holsten skulle kunna ha hetat Holstensson/Halstensson, alternativt varit gift med en Holstensdotter/Halstensdotter, och  således kunnat vara bror eller svåger till Bonde Holstensson/Halstensson (alias Bononius Halstani) som enligt gravstenens ålderangivelse borde ha varit född ca 1554. Olof och Philip skulle enligt denna hypotes ha kunnat vara kusiner. Man kan naturligvis tänka sig något liknande, men med en generationsförskjutning åt ena eller andra hållet. Att namnet Halsten/Holsten förekommer i Östra Ryd, vet vi, eftersom SMP tar upp Halsten i Skireboda, Östra Ryds socken, som nämns 1514. Han skulle hypotetiskt kunna tänkas vara farfar/morfar till Bononius Halstani far. Men som jag tidigare har sagt; detta är bara hypoteser, misstankar och lösa antaganden. Det finns inte några belägg för saken. Men man skulle kanske kunna börja med att försöka ta reda på när exakt Olof Månsson kommer till Locknevi.

2005-02-08, 19:41
Svar #21

Göran Svensson

Hej.
Har nu läst den intressanta debatten om Olof Hindrikssons barn och diverse släktförgreningar.
Även intressant med Carl-Fredriks hypoteser om denna släktkrets, inte alls omöjligt, men mycket spännande att gå vidare med.
Hur som helst, så har jag en del klargöranden angående Philip Holstensson och hans nämnda sysslingaskap med Olofs barn. Jag har dock inte tid just nu att förmedla dem, men jag ska återkomma så snart jag kan. Det är dock så att Philip Holstensson är syssling med alla Olof Hindrikssons barn, men mer om det framöver.
På återhörande, Göran Svensson.

2005-02-09, 23:43
Svar #22

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Uppgifter om Lockneviprosten och hovpredikanten Philippus Bononius och hans släktkrets finns också under: [color=0000ff]Släkter: Bononius[/color]

2005-02-10, 21:26
Svar #23

Mats Karlsson

Hejsan!
Har läst lite i Locknevi C:1 och hittat några uppgifter. 1692 (årets sista notis) vigs Nanne i Eskebäcken och Maria Henriksdotter.
 
1684 i augusti christnades Bryta Olofsdotter i Gjärdspånga. (sid 14).
1687 i september christnades Cicilia Olofzdotter uthi Gjärdspånga.
1693-08-06 döps Malin? Olofsdotter i Gårdspånga.
1707-05-26 vigs Elias Persson i Råshult och Brita Olofsdotter i Gårdspånga. Jag kan dock inte hitta några barn till dem.
 
Dessutom finns någon slags längd på sid.49 (det framgår inte i registret vad det är för längd), där nämns: för åhr 1646 och 1647 Karl i Östantorp. Vilken är far till Erik och Anna.
 
På återhörande / Mats

2005-02-11, 18:11
Svar #24

Utloggad Monica Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2016-11-25, 12:38
    • Visa profil
Hej alla Gårdspångaforskare!
 
Göran! Ser med stort intresse fram emot att få ta del av dina uppgifter angående Olof Henriksson i Gårdspånga. Du kan säkert sprida lite mer ljus över dessa invecklade släktskap.  
 
Carl Fredrik, dina hypoteser är synnerligen intressanta och verkar ju inte helt otänkbara. Man kan ju verkligen fråga sig varför Olof Månsson kommer till just Locknevi  från Östra Ryd om det inte redan fanns någon kontakt etablerad där.  Det ligger nära till hands att tro att den kontakten är just kyrkoherden och prosten Philip Bononius med tanke på att namnet Holsten återfinns i båda dessa släkter. Men det är ju som du säger fortfarande bara indicier och det gäller att komma ihåg det! Hursomhelst är det en mycket intressant infallsvinkel och förhoppningsvis kan den sista länken gå att hitta.  
 
Eftersom det tycks klarlagt att Olof Månsson (enligt Göran Svensson, se ovan 28 juli 2002) har sitt ursprung i Holstad, Östra Ryd i Östergötland blir jag lite nyfiken på hypotesen att Hernik Månsson (se Mats Karlssons inlägg 20 okt 2004) är bror till Olof Månsson då de båda tycks knutna till Gårdspånga. Om detta är så borde även han ha sitt ursprung i Östra Ryd socken?  Men det kan kanske Göran S klargöra?
 
När det gäller Olof Henrikssons barnaskara kan man kanske även tillfoga en son; Måns. 1675 i augusti föds/döps Måns son till Olof i Gårdspånga. I mantalslängd 1722 och 1723 står Olof H skriven för 1/4 Gårdspånga med en son Måns 43/44 år gammal. 1724 finns samma? Måns Olofsson skriven på samma fjärdedel och Olof H finns ej längre noterad i Gårdspånga. År 1735 12/4 avlider en Måns Olofsson i Gårdspånga och åldersuppgiften tyder på att han är född kring 1675. Troligen hade han inga arvingar då varken han eller några barn nämns i målet 1736 (se ovan 5 feb).
 
Mats! Elias Persson och Brita Olofsdotter får en son Jöns i juni 1706 född i Råshult. Jöns lever än 1731 som son till Elias i Skrikefall (mantalslängd), men vad som sedan hände med honom vet jag inte. Troligen har även Elias och Brita en dotter Brita som gifter sig 28/12 1732 med Per Månsson (se även Göran S inlägg 28/7 2002 ovan) då hon är piga i Skrikefall. Vid samma tid finns även Elias Persson i Skrikefall men jag har inte hittat någon födelsenotis för Brita med far Elias Persson. Enligt åldersuppgift i db borde Brita vara född kring 1711.
 
Hälsning Monica

2005-02-14, 12:56
Svar #25

Göran Svensson

Hejsan, alla Gårdspånga forskare.
 
Jag ska nu försöka att reda ut hur släktförbindelserna förhåller sig mellan Philip Holstensson och Olof Henrikssons barn.
 
Först vill jag bara klargöra att Mats har rätt ang. Olof Henrikssons hustru Anna Karlsdotter, hon var syster till Erik Karlsson i Östantorp, Locknevi, vilken sistnämnde blev svärfader till Philip Holstensson genom sin dotter Karin Eriksdotter. (Se inlägg 6/2-2005).
 
För att få svar på släktrelationerna måste vi gå bakåt i tiden till år 1670. I Tjust härads dombok omtalas på vintertinget den 9/2-1670 att:
Hindrich (Henrik Månsson) i Elsebercke, låter upbiuda en fierdepart i Gälspånga, han utaf sin Swåger hr. Knuth Spintzelius för 24 Rdr. köpt hafwer, första gången.
 
Detta visar att Henrik Månsson i Elsebjörka var gift med en dotter till Jakob Andersson i Gårdspånga, ty Knut Spintzelius var en son till nämnda Jakob Andersson.
 
Jakob Andersson ägde hela Gårdspånga 1 mantal år 1636 och han hade åtminstone barnen:
1.Anders, utskriven till krigstjänst 1651 och stupad i krig.
2.Mathias, utskriven till krigstjänst 1655 och stupade likaledes. Ägde 1/4 mtl i Gårdspånga.
3.Knut (Knut Spintzelius), blev hospitalspredikant i Vadstena.
4.Ingeborg, blev gift med Olof Månsson från Holstad. Ägde sedermera 1/2 mtl i Gårdspånga.
5.Ingred, blev gift 17/1-1636 med Joen Persson i Ytterbo, Locknevi.
6-7.Två döttrar vars namn är okända. En av dem synes blivit gift med Jöns i Hamprössla, Törnsfall socken, och den andra med en Peder Olofsson.
8.Anna, född i maj månad år 1636 i Gårdspånga.
 
Henrik Månssons hustrus namn är okänt, skulle kunna vara dottern Anna, men då måste Olof Henriksson hava varit född ca 1655, inte 1645 som åldersuppgiften 90 år antyder när han dog 1735.
Det är dock troligt att Henrik Månssons hustru istället är ytterligare en dotter till Jakob Andersson i Gårdspånga, och i sådanna fall hade han 9 kända barn.
 
Jakob Andersson var förutom bonde, även kyrkvärd och nämndeman. Hans hustru är okänd.
Jakob Andersson avled på 1650/1660-talet och i arvsuppgörelsen efter honom kom sedermera Ingeborg Jakobsdotter och hennes man Olof Månsson att äga 1/2 mtl av Gårdspånga (Storstuvu- och Nystuvufjärdingarna kallade).
Henrik Månsson och hans hustru kom att äga den andra 1/2 mtl av Gårdspånga (Lillstuvu- och Oppstuvufjärdingarna kallade).
Henrik Månsson sålde dessa gårdsbitar vidare till sina söner Anders och Olof Henriksson år 1700.
 
Sålunda får vi följande släktföljd:
          Jakob Anderson
 
Ingeborg Jakobsdotter **** NN Jakobsdotter
gm Olof Månsson       ******* gm Henrik Månsson
 
son Holsten Olofsson  **** son Olof Henriksson
 
son Philip Holstensson *** barn till Olof ovan.
               
Som synes var Holsten Olofsson och Olof Henriksson kusiner och därmed Philip Holstensson och alla Olof Henrikssons barn sysslingar.
 
Ang. hypotesen om att Olof Månsson och Henrik Månsson skulle ha varit bröder, så kan jag varken bekräfta eller dementera detta. Det är ännu så länge bara en bror känd till Olof Månsson, och det är en Holsten Månsson.
Det är vad jag har att komma med, hoppas det ger lite ljus över släktförbindelserna i Gårdspånga/Elsebjörka.
Mvh Göran Svensson.

2005-02-15, 21:01
Svar #26

Mats Karlsson

Hejsan alla Gårdspångaforskare!
I vår diskussion här framgår det flera gånger vilken viktig källa domboken är. Utan den hade vi förmodligen stått kvar vid spekulationer och gissningar om släktförhållanden. Tack Göran för den senaste pusselbiten. Den gav mig ännu en anförlust i Tjust-bygden, hur många de är har jag aldrig räknat, men de är åtskilliga.
 
En sak som förbryllar mig är att Olof Henrikssons son Jöns Olofsson (ibland kallad Olsson) som är gift 2 gånger inte verkar vara vigd i Locknevi någon av gångerna. Jöns föddes i Gårdspånga 1700, döpt 21/1 och dog i Ytterbo där han var bonde 1749 6/3.
Hans första gifte belyser Monica  den 5/2: att Jöns i Ytterbo förr ägt till hustru, Elias i Skrikefall syster. Det skulle även vara en syster till hans (Jöns') egen mor Anna Persdotter ?! om jag har förstått rätt?! Var sådant tillåtet och var är vigselnotisen, jag måste ha missat den.
Jöns Olssons andra hustru Kerstin Persdotter var född 1710 20/12 i Ytterbo, hon dog även där 1748 8/8. Hennes föräldrar var Per Nilsson och Maria Nilsdotter, inte heller när Jöns och Kerstin vigs hittar jag.
Eftersom Kerstin föds 1710 och får barn 1729 är det inte många år att leta på före 1729.
 
Nu undrar jag om någon har någon teori eller id? om detta.
På återhörande
Hälsningar Mats

2005-02-16, 18:31
Svar #27

Utloggad Monica Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2016-11-25, 12:38
    • Visa profil
Hej igen!
 
Tack Göran för ditt svar angående släkterna i Gårdspånga, nu ramlade folk på plats! Det var alltså via Jakob Anderssons döttara de knöts samman, alla dessa Olofspersonen! Mycket intresseant. Detta ledde, precis som för Mats, till ytterligare en anförlust eftersom både Philip Holstensson och Olof Henriksson är anor till mig. Har du några fler barn till Henrik Månsson noterade, Göran? Vore intressant att veta vem ovan nämnda Anders Sunesson är, som ju var syskonbarn (=kusin) till Olofs barn.  
 
Mats, jag satte hjärtat i halsgropen när jag läste din fråga om Jöns Olofsson i Ytterbo och om han var gift med sin mors syster! Nog för att de är insyltade i varandra dessa släkter, men det hade väl varit lite väl magstarkt! Och den där Elias, hur många systrar har han egentligen! Vad jag tror är att den Jöns som tidigare varit gift med Elias syster inte är Jöns Olofsson utan den Jöns Swensson i Ytterbo som är kallade som vittne! Det var ju därför han inte fick vittna! Så måste det ju vara, eller hur? Annars vet jag inte vad jag ska tro. Kan tyvärr inte hjälpa dig med Jöns vigsel med Kerstin. Möjligen är den bortglömd i vigselboken?  
 
Hälsningar Monica

2005-02-16, 20:44
Svar #28

Mats Karlsson

Hallå igen!
 
Jaså det finns en Jöns Svensson i Ytterbo. Honom hade jag totalt missat, för som du säger Monica, Jöns Olofsson bör inte ha varit gift med sin mors syster. Tack för att du uppmärksammade mig på detta.
 
Hälsningar Mats

2005-02-17, 14:02
Svar #29

Göran Svensson

Hej igen.
 
Jag tror mig ha funnit ut vem som var hustru till Hindrik Månsson i Elsebjörka.Vi vet ju sedan tidigare att hon var dotter till Jakob Andersson i Gårdspånga, se inlägg från 14/2-05, och nu är det så att det avlider en Kerstin Jakobsdotter i Elsebjörka den 25/3-1709, 97 år gammal. Hon skulle då vara född ca 1612, vilket passar bra in tidsmässigt.Det som ytterligare talar för att just hon är Hindriks hustru är det faktum att de måste ha haft en dotter vid namn Kerstin, vilken sistnämnda dog i Elsebjörka den 1/12-1735, 78 år gammal (gamla pigan), därmed född ca 1657.
Även Olof Hindriksson hade en dotter vid namn Kerstin som föddes den 5/9-1697 i Gårdspånga.
 
Hindrik Månsson hade åtminstone barnen
Olof fc 1645
Anders
Kerstin fc 1657
Maria fc 1664
Sune?
 
Det kan tilläggas att även Olof Månsson (gm Ingeborg Jakobsdotter) hade en dotter Kerstin som föddes ca 1658.
 
En parantes ang. Jöns Olofssons släktmässigt nära giftermål.I detta fallet är det nog lite magstarkt, men i de fall det förelåg nära släktskap parterna emellan, kan man finna värdefulla upplysningar i Linköpings domkapitels arkiv, ty dylika frågor var sockenprästen tvungen? att rådgöra med domkapitlet om huruvida giftermål tilläts eller ej.Linköpings domkapitels handlingar finns i Vadstena landsarkiv, där man kan följa skriftväxlingen mellan sockenpräst och domkapitel.Värdefulla släktupplysningar ges många gånger i och med detta.
Mvh Göran Svensson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna