ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 februari, 2014  (läst 2706 gånger)

2012-09-30, 13:46
läst 2706 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Birgitta, din uppgift att jag skrivit att Jacob Svenssons födelseår var 1678 kan jag inte nu hitta i mina släktnoteringar. Däremot har jag ett arbetsmaterial med ett frågetecken och notering att Jacob skulle kunna vara densamme som Swen Jönsons B: i Ååsen vilket döptes 4 post Trinitatis 1677. Sidorna 12-13 i Ljuder C:1 är inte korrekta - det fattas uppenbarligen halva 1677 och halva 1678.  Jag har vidare att Jacob Svensson avled 1702, bgr 30/3 - 28 år och således född ca 1674. I Ljuder AI:1 (hfl 1699-1701?) s 26 uppges han vara 19 år och således född ca 1680.
 
Vad gäller domboken 1719 så visst var Per Svensson i Ålebäcksås närvarande, det har jag inte motsagt även om det kanske felaktigt går att tolka så i det jag skrev ovan. Det jag menade var generellt att fel kan uppstå på olika vis, varav ett är att personer inte själva för sin talan vid tinget. Det vi inte vet är hur eller om Per Svensson framförde sin talan - och hur skrivaren uppfattade släktskapen. Många människor som talar i mun och med stridslystnad mot varandra kan ju ha förvirrat skrivaren till den milda grad att han missförstått vem Sven Jönsson med pretention på Hvide västregårds brukningsrätt egentligen var. I målet 1733 vidhåller jag att det troligen innehåller en felskrivning ifrån häradsskrivarens sida - där det står Sven Jönsson på andra sidan skulle det troligen stått Jöns i Hvide.  
 
Vidare undrar jag varför Sven Jönsson skulle vara brukande på skattegården i Ålebäcksås om denna tillhörde en hans svärdotter (Elin Nilsdotter gift med en hypotetisk Sven Svensson, som då inte omnämns någonstans - trots att han var mantalsskyldig). Arvsrätten och brukningsrätten till skattegårdarna förbehölls släkten, så detta är i så fall ytterst märkligt. Vidare frågar jag mig: om Elin Nilsdotters svärfar står som ansvarig brukare i Ålebäcksås, en gård han inte har någon rätt till, år 1686 - var finns då Elin Nilsdotter med maken Sven detta år ?  
 
När det gäller Hvide by så var detta en stor by som bestod av fem jordeboksgårdar (Södregården, Baggagården, Norregården, Västregården och Lillegården). Vilka var de olika Sven i Hvide som omnämns i mantalslängden och på vilka gårdar brukade de? Det enda är att följa enheterna i mantalslängden och jämföra med bl a Generalmönsterrullan 1686 där alla med brukningsrätt på gårdarna togs upp - och de flesta även med patronymikon.

2012-09-30, 13:51
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ett spår att undersöka:
Om Sven Jönsson är mormors far till Håkan Widgren samt Elin Nilsdotters svärfar så borde denne SJ kronologiskt återfinnas i mantalslängderna på 1640-talet för Ljuder socken. Detta är ju besuttna bönder som inte försvinner i samhällets marginaler.

2012-09-30, 18:12
Svar #2

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Mantalslängder för Ljuder socken
 
1642 s. 217
Tjugosjö
Swen och Ingeborg
Carl och Märit i samma gård
 
Hwide
Carl Nilsson och Märit
Jöns Abbesson och Kerstin i samma gård
Eskil och Ingrid ibidem
Jon Bagge och Märit i samma gård
Håkan Persson och Ingeborg ibidem
Swen Persson och Brita i samma gård
Gumme Persson och Gertrud ibidem
Olof Swensson och Märie ibidem
 
Ålebäcksås s. 218
Jacob och Elin
Håkan i samma gård
 
1643 s. 196
Tjugosjö
Carl och Elin, sonen Jöns, dottern Ingeborg och mågen Swen
 
Hwide
Carl och Märit
Jöns och Kerstin i samma gård
Eskil och Ingrid, dottern Märit och mågen Jon ibidem
Håkan och Ingeborg, dottern Brita och mågen Swen, inhyses Ingeborg ibidem
Gumme och Gertrud ibidem
Olof och Märit
 
Ålebäcksås s. 197
Jacob och Elin
Håkan i samma gård
 
1644 s. 134
Tjugosjö
Carl, sonen Jöns, dottern Ingeborg och mågen Swen
 
Hwide
Carl och Märit
Jöns och Kerstin i samma gård
Eskil och Ingrid, dottern Märit och mågen Jon ibidem
Håkan och Ingeborg, dottern Brita och mågen Swen, inhyses Ingeborg ibidem
Gumme och Gertrud ibidem
Märit ibidem
 
Ålebäcksås s. 135
Jacob och Elin
 
1645 s. 116
Tjugosjö
Swen
h. Ingeborg
drängen Jöns
 
Hwide
Carl  
h. Märit
Jöns  
h. Kerstin i samma gård
Eskil  
h. Ingrid
mågen Jon ibidem
 
Ålebäcksås s. 117
Jacob  
h. Elin
Per  
h. Elin i samma gård
 
1646 s. 120
Tjugosjö
Swen  
h. Ingeborg
drängen Jöns
 
Hwide s. 121
Carl Nilsson
h.  Märit
s. ? Jöns  
h. Kerstin
Eskil
h. Ingeborg
mågen Jon ibidem
Håkan Persson  
h. Brita
s. ? Swen ibidem
Gudmund  
h. Gertrud
 
Ålebäcksås s. 121
Jacob
h. Elin
s. ? Per
h. Elin
 
1647 s. 161
Tjugosjö
Mattis
h. Elin
Jöns  
h. Gunill i samma gård
Hwide
 
Carl
h. Märit
Jöns
H. Kerstin i samma gård
Eskil
h. Ingrid
mågen Jon ibidem
Håkan
h. Brita
Mågen Swen ibidem
Gumme ibidem
 
Ålebäcksås s. 162
Nils  
h. Elin
 
1648 s. 132
Tjugosjö
Mattis  
h. Elin
Jöns  
h. Gunill i samma gård
 
Hwide
Carl
h. Märit
Jöns
h. Kerstin i samma gård
Eskil
h. Ingrid
mågen Jon ibidem
Håkan
Hustru Brita
Mågen Swen ibidem
Gertrud ibidem
 
Ålebäckås s.  
Sidan är så svart att det inte går hitta Ålebäcksås
 
1649 s. 110
Tjugosjö
Mattis  
h. Elin
Jöns  
h. Gunill i samma gård
Hwide
Jöns
h. Kerstin i samma gård
Jon
h. Märit ibidem
Hustru Brita
Swen i samma gård
hustrun
Ålebäcksås, även detta år är sidorna för svarta för att det skall gå att hitta Ålebäcksås
 
1650 s. 121
Tjugosjö
Mattis
h. Elin
Jöns
h. Gunill i samma gård
 
Hwide
Carl  
h. Märit
Jöns
h. Kerstin i samma gård
Jon
h. Märit ibidem
h. Brita
Swen i samma gård
Håkan ibidem
 
Ålebäcksås s. 122
Nils
h. Elin
 
1651 s. 82
Tjugosjö
Jöns
h. Gunna
Matz
h. Elin i samma gård
 
Hwide s. 83
Carl
h. Märit
Jöns i samma gård
Jon
h. Märit ibidem
Swen
h. Brita ibidem
Håkan
 
Ålebäcksås s. 83
Kan inte tyda vad det står som första namn?
h. Elin
Nils i samma gård
 
1652 s. 60
Tjugosjö
Jöns
hustrun
Mattis
hustrun i samma gård
 
Hwide
Carl
hustrun
Jöns
hustrun i samma gård
Jon
hustrun, står något noterat som jag inte kan tyda
Swen
hustrun
Håkan
hustrun
 
Ålebäcksås
Per
hustrun
Nils
hustrun
 
1653 s. 119
Tjugosjö
Jöns
h. Gunilla
Mattis
h. Karin
 
Hwide s. 120
Carl
h. Märit
Jöns
h. Kerstin i samma gård
Jon
h. Märit
Abraham? i samma gård
Swen
h. Brita ibidem
Håkan
h. Elin
 
Ålebäcksås s. 120
Per
h. Elin
Nils
h. Elin
 
1654 s. 28
Tjugosjö
Jöns
h. Gunill
Margit i samma gård
h. Elin
 
Hwide
Carl
h. Märit
Jöns
h. Kerstin
Jon
Abraham
hustru ibidem
Brita ibidem
Håkan
h. Elin ibidem
 
Ålebäcksås  
Per
hustru
Nils
h. Elin
 
1655 s. 131
Tjugosjö
Jöns och h. Gunill
Mattis och h. Elin
 
Hwide
Carl och h. Märit
Jöns och h. Elin
Jon och h. Märit ibidem
Håkan i samma gård
h. Brita
Håkan i samma gård
Håkan och h. Elin
 
Ålebäcksås s. 132
Per
Nils i samma gård
h. Elin
 
1656 s. 17
Tjugosjö
Jöns och h. Gunill
Mattis och h. Elin
 
Hwide s. 18
Carl och h. Märit
Jöns och h. Kerstin ibidem
Jöns och h. Märit
drängen Håkan
soldaten, hustrun Kerstin i samma gård
ibidem
B. Håkan och h. Brita
Nästa person kan jag inte läsa vad det står om, läser något om båda benen och förskonas?
soldat Håkan ibidem
h. Elin, h. Gertrud
Gumme i samma gård utgammal och bristfällig, förskonas
 
Ålebäcksås s. 19
B. Nils och h. Elin
B. Per och pigan?
 
1657 s. 41
Tjugosjö
Jöns och h. Gunill
Mattis och h. Elin
 
Hwide
Carl och Märit
Jöns och Kerstin
Jon och Märit
d. Håkan i samma gård. soldaten
Brita, hennes man är en siuklig carll ibidem
Gumme, bristfällig, h. Gertrud ibidem
Elin ibidem
 
Ålebäcksås s. 42
Nils h. Elin
Per, pigan som är överstruket, h. Bengta
 
1659 s. 45, 1658 saknas
Tjugosjö
Jöns, h. Gunill, Mattis, h. Elin
 
Hwide
Carl, hustru Märit, uthfattiga
Jöns och h. Karin i samma gård
Jon och h. Malin i samma gård
Brita, Håkan ibidem
Håkan, h. Gertrud, h. Elin
Ålebäcksås
Nils, h. Kerstin, Per, hustru Bengta
 
1660 s. 92
Tjugosjö
Carl och h. Gunill, Mattis och h. Elin
 
Hwide
B. Carl och h. Märit
Jöns i samma gård
Överst på sidan 93 där man fortsätter redovisa Hwidegårdarna är det så svart att det inte går se vilka fler som bodde där.
 
Ålebäcksås s. 93
Nils och h. Elin
Per, och h. Bengta
 
1662 s. 61
Hwide
Nämns en dräng Sven som boendes hos änkan Gertrud  
 
1663 s. 43
Hwide
Nu nämns en Swen som boendes hos h. Brita och en Swen boendes hos änkan  
Gertrud
 
1665 s. 42
Nämns en dräng Swen i Tjugosjö.
 
Hwide finns fortfarande Swen hos Britta och Swen hos Gertrud
 
Samma år nämns också för första gången en dräng Swen i Ålebäcksås
 
 
1667 s. 32
 
Nämns i turordning:
 
Swen med hustru i Tjugosjö
Swen med Brita i Hwide
Swen Med Gertrud i Hwide
Swen med hustru i Ålebäcksås

2012-09-30, 19:45
Svar #3

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Niclas som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag att det barn som döptes 4 post
Trinitatis 1677, Ljuder C:1 s. 12 är den lilla flickan Ingrid på 2 år som nämns i notisen på s. 13 i samma bok. Vad är det som säger att inte Sven Svensson kan ha dött och stått noterad på de sidor som saknas? Generalmönsterrullan och mantalslängden du lagt in är ju båda relativt sena. Jag måste säga att du har en fantastisk förmåga att bortförklara noteringen om att Sven Jönsson var farfar till Per Svensson. Som du resonerar kan man då aldrig använda domböcker som källa eftersom man aldrig vet om skrivaren hörde rätt. Vad är det förresten som säger att det just vid denna rättegång gick så hett och högljutt till att inte skrivaren hörde vad som sades? Det kunde troligtvis även vara precis tvärtom att det gick lugnt och städat till. Vi vet med andra ord inget om hur det gick till i rättssalen. Låt oss invänta besked från landsarkivet i Vadstena innan vi dömer åt det ena eller andra hållet. I de mantalslängder som SVAR fotat av är det mer regel än undantag att patronymikon saknas både för männen och definitivt för kvinnorna. Det enda år jag idag sett där patronymikon använts är 1642-års mantalslängd.  
 
Jag känner till att Hvide by bestod av flera gårdar. Per nämns ju i samband med både södergården och västergården. Såg en intressant notering i mantalslängden för 1681 s. 73. I Hwide nämns en Swen som änkling. Året innan alltså 1680 på s. 35 står Swen nämnd med sin hustru. Jag har nu tittat i kyrkboken efter någon dödsnotis för Swens hustru i Hwide men hittar ingen trots att jag började leta från sidan 12 och fram till 1683 på s. 20? Jag har ingen förklaring till varför Elin Nilsdotter stod som ägare till Ålebäcksås. En tanke jag har är att den Nils som nämns i Ålebäcksås från 1647 och fram till åtminstone 1660 var Elins far? En förklaring till att Sven Jönsson står som brukare är notisen jag hittade från 1684, se mitt inlägg från den 24 september 15:10.

2012-09-30, 20:31
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Birgitta, jag refererade bara vad jag gjort för arbetsanteckningar när du frågade om Jacob Svensson och födelseåret 1678. Detta födelseår är inget jag slagit fast eller ens har någon teori om, mer än att jag gjort notering att 1677-års barn möjligen kunde varit Jacob. Du har säkert rätt vad gäller att det kan vara Ingrid.  
 
Vidare om du vänder på steken och frågar dig om du anser att det som framkommer i domboken 1719 och 1733 är solklart ? Har du verkligen bevisat i andra källor att det existerat en Sven Jönsson, som ägt jord i Hvide, med son Sven Svensson vilken sistnämnde är gift med Elin Nilsdotter i Ålebäcksås. Likaså är allt klart att samme Sven Jönsson har en dotter som är mor till Anna Nilsdotter i Kallanäs som i sin tur är mor till soldaten Håkan Widgren (f 1687) i Vide?  
 
Andra frågor att fundera kring:
*När anser du att Sven Svensson är född i förhållande till de data vi vet om Elin Nilsdotter och hennes bevisliga barns biografier ?
 
*När anser du Sven Svensson senast var i livet ?
 
*När är Sven Svensson säkert belagd som brukare i Ålebäcksås, där hans barn föds och står som boende då de vigs ?
 
*Vem är den Sven med hustru som nämns i mantalslängden 1695 ? Åldern för mantalsskatt bör också beaktas då frågan besvaras.
 
*Vilka år i dödlängden anser du saknas ? Följdfråga till denna: är det rimligt att Sven Svensson dött under de saknade åren ?
 
 
*******************
Då jag utgått ifrån kända kronologiska förhållanden och prövat din tes ovan om Sven Jönsson så har jag sökt efter denne under 1640-talet, tiden då jag anser hans barn senast måste vara födda. Jag har letat efter en Sven Jönsson men inte kunnat hitta någon som existerat - kan du finna honom så vederlägger det ju vad jag skriver och jag är då dig mycket tacksam.  Förutom mantalslängderna så finns det rot- och utskrivningslängder (finns hos SVAR) som ger patronymikon på bönderna. Likaså är fyra av gårdarna i Hvide skattegårdar och en redovisas som kronogård under 1600-talet. Alltså bör det finnas mer om försäljningar och arv i domböckerna som kan ge oss uppgifter om vilka som bott där. Jag ska vid tillfälle titta mer på domböckerna men hinner inte nu. Hoppas du inte tycker jag är rabiat eftersom jag ifrågasätter filiationen Sven Jönsson - Sven Svensson. För mig är det viktigt att kunna belägga fakta.

2012-10-01, 08:36
Svar #5

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Vill bara göra ett litet inlägg angående domböckerna. Skrivfel kan förekomma i både originalen och renovationerna. Det finns exempel där namn har blivit felskrivna i originalboken men rätt i renovationen. Kanske var det lite lungnare när den skulle skrivas av och man då kom på att det var fel. (tror jag har skrivit något liknande på annan plats i AF)
 
Intressant tråd att läsa.

2012-10-01, 19:49
Svar #6

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Att jag tog upp dopnotisen var för att höra din åsikt om min teori, inte att gotta mig på något vis.  5 juni 1677 - 12 oktober 1678 saknas i Ljuder C:1 enligt registret, såg jag nu. Jag har så klart inte svar på alla frågor som du ställer men min teori som växt fram under tiden jag skrivit alla inlägg och tittat i olika källor som exempelvis mantalslängden igår osv är som följer: Jag tror att den Sven som första gången nämns som dräng i Ålebäcksås 1665 är den som senare gifter sig med Elin. Nilsdotter. Elin Nilsdotter tror jag var dotter till den Nils och hans hustru Elin som nämns första gången 1646 i Ålebäcksås. 1667 står en Sven med hustru noterad i Åsen. Kanske är ett bevis för att detta stämmer noteringen i mantalslängden för 1668 s. 11 där först Per med hustru nämns, i raden under nämns Nils och hustru, Sven och hustru i samma gård. I mantalslängden 1693 s. 84 hittade jag en intressant notering. Där nämns Sven med hustru, efter hustru står ”utgl” vilket jag förstått betyder att hon uppnått en ålder där man inte längre behövde betala mantalspenning, 63 år tror jag det var. Om det är som jag tror att det är Sven Svensson som kommer som dräng till Nils och Elins gård i Ålebäcksås torde han enligt noteringen i mantalslängden varit yngre än sin hustru. I samma notering nämns också sonen Per för första gången, vilket väl var lite sent eftersom han då var 21 år gammal? Sven Jönsson köpte ½ Ålebäcksås 1684, som jag tidigare skrev i mantalslängden 1683 s. 64 står att Hwide brukar Sven i Åsen. Vad säger det med tanke på att mantalslängderna upprättades året innan de gällde? Mantalslängden för 1683 skrevs alltså 1682 men Sven Jönsson köpte inte Åsen förrän 2 år senare? Det är inte så lätt att bevisa någonting när kyrkböckerna börjar så sent som 1672, kyrkoräkenskaperna 1702. I mantalslängderna som jag tidigare skrivit står nästan uteslutande förnamnen på personerna i gårdarna. Man får många gånger vara glad om det står ett förnamn på männens makor, oftast står det ju endast hustru. Av den anledningen lär det inte bli lätt att hitta några barn till Sven Jönsson som kan leda vidare till Håkan Widegren. Du frågar när Sven Svensson är belagd som brukar i Ålebäcksås. Om man kommer som dräng till en gård och gifter sig med en dotter i gården står man då som brukare av gården? Jag menar att om svärfadern fortfarande brukade gården står väl han som brukare inte svärsonen eller? Jag vet inte om det är rimligt att Sven Svensson dog någon gång under de saknade månaderna. Det finns så vitt jag kan se 4 olika förklaringar:
 
1.   Sven Svensson dör någon gång under de saknade månaderna  
2.   Sven Svensson dör något år men hans dödsnotis saknas av någon anledning i dödboken, hittade som jag skrev igår en uppgift i mantalslängden om en änkling men ingen     notis i dödboken.
3.   Det är Sven Svensson som dör 1695, det står endast Swen i Ååsen i notisen så vilken Sven det var vet vi inte med säkerhet.
4.   Sven Svensson har aldrig funnits utan det står fel i domboken.
 
 Hoppas jag får besked från Landsarkivet i Vadstena snarast. Nej jag tycker inte alls att du är rabiat i så fall är jag lika rabiat för jag vill också att det blir rätt. Kanske ingen bra kombination, en envis smålänning och en lika envis småländska?

2012-10-01, 19:51
Svar #7

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Stig-Ove
 
Tack för informationen. Det skall bli spännande att se vad som står i originalböckerna för de båda målen.

2012-10-02, 18:34
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Roterings- och utskrivningslängd 1674:

Källa: Roterings- och utskrivningslängder, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0025/0/134 (1673-1674), bildid: A0054982_00241
 
Här nämns Sven Jönsson och Jacob Persson i Ålebäcksås.

2012-10-02, 19:19
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Roterings- och utskrivningslängd 1679:

Källa: Roterings- och utskrivningslängder, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0025/0/137 (1679), bildid: A0054985_00054

2012-10-02, 19:48
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Roterings- och utskrivningslängd 1669:

Källa: Roterings- och utskrivningslängder, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0025/0/22 (1669), bildid: A0054870_00382
 
Per Håkansson i Ålebäcksås står som brukaransvarig för Ålebäcksås i Rou 1667. Denne kan mycket väl vara bror till den tidigare skattebonden Jacob Håkansson i Ålebäcksås och far till Jacob Persson i Ålebäcksås (se ovan), som överflyttar till Bredanäs i Linneryd sn.
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-10-03 12:22)
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-10-03 12:23)

2012-10-02, 21:50
Svar #11

Utloggad Lennart Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 13:58
    • Visa profil
Per Håkansson född 1610 död i Åsen 1675 64 år.
sonen Jacob Persson f 1643 andra giftet  med Elin Månsdotter
barn i Åsen Håkan 1672 och Per 1678 Flyttat därefter till Breanäs  
sonen Gumme Persson
Rätta mig om jag har fel!
 
LK

2012-10-05, 14:48
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En genomgång av alla Sven som omnämns i Ljuder socken 1640-1651:
 
*Sven Nilsson i Slätthult ,  känd 1640, 1642-50  
sexman 1645
gift med Erengunna Månsdotter  känd 1640, 1642-49
dotter Malin (k 1643-44 ss dtr) gift med Gumme, bodde 1644 i Slätthult
 
*Sven Nilsson i Tjugosjö  , känd 1640,1642-46 , sedan flyttat till Kråkesjö (se nedan)
klockare (1642)
gift med Ingeborg Carlsdotter, (k. 1640-46) dtr t Carl Jönsson i Tjugosjö ohh Märit Persdotter  
de köper o får fasta på 1/2 gård i Kråkesjö 1645 (se Konga dombok (VaLA) 1645 29/10, f 134v)
=>
*Sven Nilson i Kråkesjö känd 1647-51  , sexman 1650
gift med Ingeborg Carlsdotter k. 1647 (hustru NN 1648)
gift 2) 1649/50 med Elin Månsdotter (änka efter Jacob Håkansson i Ålebäcksås , död 1647)
Elin  k. 1650-51 i Kråkesjö
 
*Sven Jönsson i Läshult  känd 1642-46
gift med Karin Jönsdotter känd 1642-45 (Karin ej nämnd 1646) , dtr t Jöns ohh Britta i Läshult
 => troligen densamme som
Sven i Slätthult känd 1647-50
g.m. Karin känd 1647-49
 
*Sven Persson i Hvide  känd 1640, 1642-51    
gift med Britta Håkansdotter , känd 1640, 1642-51 ;dtr t Håkan Persson ohh Ingeborg Nilsdotter (IN känd 1640-44) i Hvide (Brita troligen densamma som upptas före Sven i vissa mtl - Håkan nämns först på denna enhet i Hvide - således lätt att luras tro Britta är Håkans hustru!)
 
*Sven Persson i Eriksmåla  , känd 1640, 1642-43, => nämns 1644-46 i Kråkesjö
gift med Sigrid Månsdotter känd 1642-1643 i Eriksmåla (kallas felaktigt 1645  för Gertrud i mtl!), 1645-46
[de köper gård Norregården i Slätthult som de får fasta på 1645 (Konga dombok (VaLA) 1645 29/10, f 134v)
 
*Sven Jönsson i Sävsjö känd 1640-46, var 1640 + 1642 inhyse på sk/kr   [=Sven Jönsson i Säfsjö är edeman 1641 11-13/10 åt Nils Håkansson i Gransås - se Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:14 (1641-1647) Bild 53 / sid 18 (AID: v49322.b53.s18, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503)! han ägde troligen inte gårdsbruk i Sävsjö utan var enbart husman på gården]
som hustru upptas i mtl Susanna (känd 1644-46) [sic! mtl 1640 upptar Susanna Månsdotter som hustru t Jon Svensson i Sävsjö, då upptas Sven i Sävsjö i inhysekolumnen, ihop med en Elin Jönsdotter  
- 1650 nämns  h Elin efter honom - hans hustru?
 
*Sven i Hästbäck nämnd 1646 (ingen hustru, troligen en ogift person!)
*Sven Carlsson i Kärragärde (frälse) , soldat 1640
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-10-05 14:51)
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-10-06 10:52)
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2012-10-06 10:53)

2013-01-22, 11:30
Svar #13

Utloggad Lars Jerrhag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 12:21
    • Visa profil
Hej!
Jag söker föräldrar till Maria Månsdotter f. 10-02-1759 Nickalycke,Ljuder G d. 08-12-1834 Svartabäck, Linneryd G. Har en uppgift att fadern kan vara Måns Persson d 1708 och moder Stina Jonsdotter. Är det någon som har mer uppgifter om dessa?
 
Med vänlig hälsning
Lars

2013-01-22, 15:04
Svar #14

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej Lars!
Kan det vara denna Maria Månsdotter du söker?
Maria Månsd. född 1759-10-02 i Nickalycke, gift 1784-03-17 i Ljuder med Magnus Johansson från Lindåsen i Linneryd sn.
Fader Måns Persson, född 1716-09-17 i Nickalycke och död 1781-04-06 i Nickalycke.
Moder Elin Nilsdotter, född 1722-04-24 i Kråkesjö Vg. Ljuder sn
Död 1797-08-07 i Nickalycke.
Vigda 1739-10-28 i Ljuder.
Med vänlig hälsning
Christine

2013-01-22, 17:05
Svar #15

Utloggad Lars Jerrhag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 12:21
    • Visa profil
Hej Cristine!
Tack för snabbt svar. Det låter relevant med denna Maria eftersom f-datum stämmer.Får hon och Magnus dessutom en son (min ana mm mf f) som föds
1784.11.25 i Lindås Linneryd och heter Karl senare Magnusson Drill som blir sockenskräddare och klarinettblåsare så
är det bekräftat.
 
Med vänlig hälsning
Lars

2013-01-31, 22:23
Svar #16

Utloggad Marianne Wallert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 00:07
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker familjen Johan Gren. Vart tar de vägen. Senaste spåret lämnar jag nedan men jag hittar dem inte där!
 
Ljuder AI:7 (1813-1830) Bild 238 / sid 228
 
Hälsningar
Marianne

2013-01-31, 23:07
Svar #17

Utloggad Anita Elg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1459
  • Senast inloggad: 2021-06-12, 18:36
    • Visa profil
Hej!
 
Soldaten Gren och 2 barn finns på - Ljuder AI:8 (1831-1836) Bild 158 / sid 146
 
/anita

2013-02-01, 00:28
Svar #18

Utloggad Marianne Wallert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 00:07
    • Visa profil
Tack Anita,
 
då kommer nästa fråga: Var hittar jag Lessebo Pappersbruk?
 
Hälsningar
Marianne

2013-02-02, 16:42
Svar #19

Utloggad Annika Persson Szalai

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 17:03
    • Visa profil
Hej Marianne, Lessebo Pappersbruk tillhör Hovmantorps församling.

2013-04-17, 11:50
Svar #20

Utloggad Marianne Wallert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 00:07
    • Visa profil
Hej igen,
 
jag försöker nu se om soldaten i Ljuder Grisnäs Storgård åtminstone till 1798 Carl Grill är den Carl som föds i Ljuder 1758-09-24 men jag lyckas tyvärr inte se var han föds. Har läst ortlängden men hittar inget som liknar det som står i födelseboken. Är det någon som kan hjälpa mig se om det är samme man eller är jag på helt fel spår? Min Carl gifter sig med Catharina Larsdotter, f 1756 och de flyttar från Grisnäs Storgård till Ljuder, Kyhle.
 
Ljuder C:4 (1756-1830) Bild 47 / sid 77 = högst upp på höger sida
 
Hälsningar
Marianne

2013-04-17, 22:58
Svar #21

Utloggad Berne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2023-10-11, 09:40
    • Visa profil
Hej Marianne !
Du hittar föräldrarna i Ljuder AI:2 Bild 164 och AI:3 Bild 32, där finns också Carl med syskon. Byn heter
Tjugosjö.
Hälsningar
Berne

2013-04-17, 23:20
Svar #22

Utloggad Marianne Wallert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 00:07
    • Visa profil
Tack snälla för hjälpen! Jag var inte i närheten av Tjugosjö, jag tyckte mer att det såg ut som Ringsjö.
 
Hälsningar
Marianne

2014-01-28, 20:56
Svar #23

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2021-08-13, 08:57
    • Visa profil
Hejsan,
 
Söker information om Nils Eliasson född 1766-04-03 (möjligen 1766-04-05). Hittar honom som tidigaste i Ljuder AI:3 sidan 304. Här finns han med föräldrar och syskon. Men var föddes han? Varifrån kom fadern Elias Jonsson född 1720?
 
Senast jag kunnat hitta honom är i Algutsboda AI:8 sidan 586 och sidan 591. Vart tog han vägen sedan?
 
Hälsningar
Göran

2014-01-28, 21:52
Svar #24

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Hej Göran.
 
Enligt KGFs databas föddes en Nils Eliasson i Ingemundaboda i Långasjö 17660405
och det föddes en Elias Jonsson  på samma ställe 17200127.
 
MVH
Eva Dalin

2014-01-28, 23:53
Svar #25

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2021-08-13, 08:57
    • Visa profil
Tack Eva,  
 
Vilken version av KGFs databas har du? Jag har 2010 och kan inte finna dem. Vilka sökbegrepp använde du?
 
Hälsningar
Göran

2014-01-28, 23:57
Svar #26

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2021-08-13, 08:57
    • Visa profil
Hej igen Eva,
 
Hittat fadern Elias. I databasen står det Jönsson och inte Jonsson.
 
/Göran

2014-02-02, 23:46
Svar #27

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2021-08-13, 08:57
    • Visa profil
Hej igen,
 
Har åter kommit till Nils Eliasson f. 1766-04-05 (det riktiga datumet). Vid sin död bor han hos sonen Samuel se Algutsboda AI:9 sidan 261. Kan någon hjälpa mig med att ta fram när han dog? I KGF:s databas står att han dog 1838-11-02 och begravdes 1838-11-11. Men jag kan inte finna honom i Algutsboda C:1.  (Kuriosa se vad som händer mellan sidorna 496 och 497 samt 514 och 515.)
 
Hälsningar
Göran

2014-02-03, 02:16
Svar #28

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:05
    • Visa profil
Döden finns ju i Algutsboda C:5 (1837-1862) Bild 350 / sid 688 (AID: v29643.b350.s689, NAD: SE/VALA/00004) så det är nog därför du inte finner honom i C:1.

2014-02-03, 18:02
Svar #29

Utloggad Göran Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2021-08-13, 08:57
    • Visa profil
Hej Leif,
 
 Visserligen var det sent när jag kolla detta, men ett helt århundrade fel är ju helt .......
 
Tack skall du ha
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna