ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2011  (läst 4185 gånger)

2011-09-01, 09:30
läst 4185 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Marianne, jag har uppgifter om rättegången 1818, som jag fick av Sven Bankeström en gång i tiden. Men det är svårt att få ordning på folket i Kristdala under 1700-talet, beroende på bitvis usla kyrkböcker, vilket är synd, tycker en Meurling-ättling!

2011-09-01, 10:27
Svar #1

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Jag har sett många gånger att det kan skilja på fyra år i födelsedata mellan 17- och 18-hundratal. Har diskuterat det med Veine Sjö men vi har ingen förklaring till det. Har Du sett det på annat håll?

2011-09-02, 14:28
Svar #2

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Släktförhållandena för Jean och Ingeborg diskuterades senast här på Anbytarforum i september 2000 (Småland-Efterlysningar-Sven Nilsson & Greta Olovsdotter).
Trots en del förvirrande födelseuppgifter i kyrkobokföringen så konstaterade Bo Persson då att Jean ”med all sannolikhet” var son till Sven Nilsson och Greta Olofsdotter Jean och Ingeborg gifte sig 1797 9/7 i Kristdala sn; han från Stora Bråbo, hon piga i Boarum vid giftermålet. Så vitt jag förstår så har Svens ursprung inte gått att fastställa.
 
Vad det gäller Ingeborg kan man konstatera att hon var född i torpet Lillsjömåla under Bankhult dotter till Per Jönsson och Brita Persdotter. Per var född i Hällerum under Malghult, Kristdala och Brita i Grimgölen ,Misterhult. Ett par år före 1780 bosatte sig Per och Brita i Lillsjömåla. På sommaren 1779 svedjade Per mark på Sulegång, Misterhult varvid han av misstag råkade ”förbränna 22 ekar”. Detta var en svår försyndelse på den tiden och Per blev dömd till skyhöga böter som han inte kunde betala. Straffet omvandlades till 28 dagar på vatten och bröd, ett straff som inte alla överlevde. I samband med Pers fängelsevistelse flyttade hans hustru med barnen till sin syster i Boarum. Per överlevde tiden i fängelse och blev sedermera bosatt i Boarum med familjen.
 
Jag är på resande fot just nu och har inte tillgång till min kristdalalitteratur, men om jag inte missminner mig så har Sjöö behandlat dråpet i Humleryd i sin senaste bok, den om Bråbygden.
 
Birger

2011-09-03, 16:22
Svar #3

Utloggad Barbro Nordlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2023-04-26, 16:36
    • Visa profil
Hej, har följt denna diskussin med intresse. Tack Elisabet för handlingarna om mordet! Tack för alla andra uppgifter.
Av Johans dödnotis framgår att han skulle vara född  18/9 1777 av Sven Nilsson och Greta Olofsdotter i Saxtorp.  Sven o Greta bor ju senare i Saxtorp och dör där. Det är inte alltid som dödbokens uppgifter stämmer!
 
Nu finns det en Johan Svensson /Ingeborg Persdotter till tyvärr. Denna Johan är tydligen  (enligt hfl) född 1774.21/11. Kan prästen ha blandat ihop de båda Johan??
 
Elisabet, jag håller med Birger att Ingeborgs föräldrar heter Per Jönsson och Britta Persdotter. i Boarum. Den Ingeborg du skriver om är antagligen den andra Ingeborg som bor i Källtorp. Även min Ingeborg/Johan Svensson bo i Källtorp ett tag. Med dottern Brita Lisa (AI 1 sid 641) Verkar gälla 1806 och då står Johan som 32 år = 1774. och Brita Lisa som 8 år (= 1798)  Ingeborg II dör 1819 och har enligt bou efterlevande Petter, Sven, Carl, Cajsa Lisa. /Barbro
 
Man blir alldeles virrig av att folk heter likadant.
 
Birger, hur får man tag i Sjöös bok? Verkar inte finnas på ngt bibliotek till utlåning?

2011-09-03, 18:51
Svar #4

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Hej Barbro,
Boken borde finnas på bibliotek eller kunna lånas mellan bibliotek.
När jag kommer tillbaka till civilisationen ska du få bokens fullständiga titel och övriga data som biblioteken brukar fråga efter.
 
Som av en händelse är en av Jeans och Ingeborgs amerikanska ättlingar på väg till Kristdala.
 
Det är en ättling till Carl Jeansson född  1801 i Mörtsjömåla  Mörlunda socken.
Gary Carlson kommer till Oskarshamn på fredag 9/9. Jag ska visa honom runt i Kristdala så om någon i släkten vill träffa honom så kan ni höra av er på birger(punkt)bring(at)telia(punkt)com.
 
 
Birger

2011-09-03, 23:03
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är Gary som är orsaken till mina frågor och funderingar om Jaen Svensson. Jag forskade åt hans faster Violet Moen på 1980-talet, och sedan litet mer åt Gary på 1990-talet. Han har mycket rötter i Kristdala med omnejd: Mörlunda, Fliseryd, Döderhult m. fl. socknar.

2011-09-04, 17:15
Svar #6

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej!
Boken heter Historik över Bråbygden skriven av Veine Sjöö. Berättelsen heter Dråpet i Applekulla.
Av Johans barn som jag har följt är:
 
Brita Lisken som gifte sig med Carl Persson och bodde på Perstorpet u Malghult.
 
Carl Johansson gifte sig med Anna Stina Persdotter. De bodde i Boarum och på Stråltorpet.
 
Sven Peter blev soldaten Bonaparte och han gifte sig med Anna Stina Strandberg i Döderhult och där finns ättlingar som bär namnet Bonaparte.
 
Märtha Catharina var den som fick komma till Syserum i Tuna. Hon gifte sig med Nils Wassgren i Tuna.

2011-09-05, 15:25
Svar #7

Utloggad Barbro Nordlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2023-04-26, 16:36
    • Visa profil
Tack alla, jag skall tala med mitt lilla bibliotek om beställning av boken.
Nu tror jag jag har Johan/Jaen klar för mig. Återstår hustru Brita. Hon finns ju i Boarum, men någon födelsenotis i Boarum har jag inte hittat Och inte föräldrarnas död heller. Sist hittade jag dem i Malghult hos sonen Per (A 5) En Per Jönsson. d i Långvik 1829 som sägs ha varit gift med en Brita Persdotter verkar inte vara rätt. Varför plötsligt Långvik??? /Barbro
 
Elisabet, de där andra Johan/Ingeborg i Källtorp är tydligen också Sabelsköldare! men någon Brita Lisa har de inte!

2011-09-05, 17:30
Svar #8

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Hej Barbro
 
Familjen finns i Myrtorpet under Calerum
 
Britt Maria

2011-09-06, 06:44
Svar #9

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Ingeborg är född 17800428 i Lillsjömåla och död 18640322. Föräldrar är Per Jonsson född 17481127 i Hällerum och Brita Persdotter född 17480603 (17480306) i Lillsjömåla.De vigs 17751001. När Per dör 18290505 är han änkling. Brita hittar jag inte död. Jag har en svag aning om att modern till Brita skulle heta Ingeborg Jönsdotter, men det kan jag inte bevisa.

2011-09-06, 22:05
Svar #10

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Kristdala AI:9 (1822-1829) Bild 101 / sid 94
Myrtorpet u Calerum.
Där finns både Per Jonsson och Brita Persd.
Samt familjen Jaen Svensson. Brita Persd dog
20 aug 1827. Kristdala C:4 (1811-1831) Bild 174 / sid 331
Född d. 18 Junii 1748 uti Gröngjölen(Grimgölen) under Baggetorp af Misterhults Socken.
Fadr: Pehr Modren Juliana. Gift vid 27 års ålder med Dr. Per Jonsson från
Malghult, haft med honom en Son och 3 döttrar, hvilka lefva. Begrafven den 26.
Död i Wattusot.  
En Brita föds 17480801 i Grimgölen, Misterhult dotter till Per Broman, båtsman.
En Per Falk, båtsman dör 1751101 i Grimgölen.
Modern Juliana Olofsd. dör 71 år gammal 17830629 i Boarum.
Född 17130202 i Tegeltorpet, Kristdala. Vigd 17381008 i Kristdala med Per Falk.
Har inte kollat originalet för Per Falk, el. Per Broman
Britt Maria

2011-09-07, 05:44
Svar #11

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Eftersom Johan (Jaen) är av Sabelskjöldsläkt så kanske detta är av intresse.
Elisabeth Sabelskjölds dotter Elisabeth Olofsdotter (1726) har dottern Märta Persdotter (1765) hon gifter sig med Lars Lagesson Falk (1761) från Lilla Sjömåla u Bankhult. Hans fader Lage Persson. Lars och Märta får sina barn på Oxtorpet u Fallebo Kristdala.

2011-09-07, 12:26
Svar #12

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Jag har en del minnesanteckningar om torpet Lillsjömåla. De är mina privata anteckningar och de var inte avsedda för publicering. Kanske är de lite svåra att följa men jag lägger ändå ut dem här om de kan vara till nytta för någon.
 
 
 
 
 
Lillsjömåla
 
 
 
 
Jag intresserar mig för torpet Lillsjömålas historia. Lillsjömåla visar sig vara ett gammalt torp under Bankhult. Första omnämnandet jag har funnit är från 1732, men därmed inte sagt att torpet anlades då.
 
De första noteringarna om Lillsjömåla är knapphändiga och man kan inte få något sammanhang om personerna.
 
1736 begrovs Måns Katt från Lillsjömåla, 95 år gammal.
1755 begrovs ”gamla rotekärringen” Ingiähl 78 år från Lillsjömåla.
 
 
Man ska observera att det har funnits två torp med detta namn på Bankhult. Den husgrund som idag är skyltad av hembygdsföreningen är det ”nya” Lillsjömåla, byggt på 1880-talet. Före det fanns ”gamla” Lillsjömåla som låg några hundra meter längre väster ut. Idag är det nog inte många som vet var stället låg men på 1785 års skifteskarta över Bankhult finns det med.  
 
Det moderna skogsbruket förändrar markerna så att det är svårt att orientera sig. Jag har dock hittat platsen även om jag inte är helt säker på exakt var torpstugan låg. Det finns ett stenröse med krusbärsbuskar på den plats som kartan anger och alldeles invid den gamla gångstigen. Högst sannolikt är detta grunden efter gamla Lillsjömåla. I denna berättelse behandlas bara ”gamla” Lillsjömåla.
 
 
Att jag intresserar mig för detta torp beror på att en del av mina förfäder bott där.  
 
Min farfars mormorsmor hette  Sara Persdotter. Hon var född i Grimgölen 1849 och dog i Fattighuset, Kristdala 11/1 1827, enligt dödsnotisen 87 år gammal, bör vara 77 år om dessa datum stämmer. Hon var gift med Olof Thunström som kallades härsdstjänare. Saras föräldrar var Per Hemmingsson, båtsman och Juliana Olofsdotter.
 
Juliana är ju ett lite ovanligare nam. Enligt PLF så föddes en Juliana i Tegeltorpet, Kristdala 1713. Hennes far var Olof. Detta skulle kunna vara Saras mor.
 
Den 29/6 1783 dog en Juliana Olofsdotter i Boarum. 71 år gammal. Detta stämmer bra med Juliana född i Tegeltorpet. Ett par månader senare föddes en flicka i Boarum som döptes till Juliana. Föräldrar var Olof Hermansson och Maria Persdotter. Man kan nog räkna med att Juliana från Tegeltorpet var Marias mor och alltså den nyfödda flickans mormor. Detta stämmer ju också bra med det faktum att Marias efternamn var Persdotter - alltså dotter till Per Hemmingssom gift med Juliana från Tegeltorpet.
 
 
Det finns en vigselnotis från 8/10 1738 där Juliana Olofsdotter från Ekenäs, Kristdala gifter sig med Per Falk från Dalhem. Det är ju inte säkert att detta är Juliana från Tegeltorpet, men det ska observeras att Tegeltorpet var ett torp under just Ekenäs.  
 
Detta skulle kunna vara Pers fader:
 
Hemming
Ålder: 60 År
Dalhem
 
Död 24/4 1737 i Kristdala (H)
Begravd 24/4 1737
 
 
Den 1/11 1751 dör en Per Falk , båtsman i Grimgölen. Det är märkligt att det fanns båtsmän i Grimgölen. Detta torp var inget båtsmanstorp men kanske var Per fördubblingsbåtsman eller avskedad båtsman. Ytterligare en båtsman, Per Persson Falk dör i Grimgölen 1783.
 
Olof Hermansson från Boarum och Maria Persdotter från Bankhult vigs 27/10 1771. Att Olof Hermansson var född i Boarum får man nog anse klart eftersom flera personer från Boarum med namnet Hermansson/Hermansdotter gifter sig kring 1770, till exempel Karin Hermansdotter som gifter sig 20/11 1768 med båtsman Hemming Berg från båtsmanstorpet Lillängen, Kristdala.
 
Olof Hermansson dör i Boarum 15/1 1787 46 år gammal och en Herman Nilsson dör i Boarum 18/10 1789 76 år. Den senare troligen far till Olof.
 
Det finns anledning att tro att det finns kopplingar mellan Grimgölen, Lillsjömåla och Boarum.
 
Frågan är var Maria Persdotter gift i Boarum kom ifrån. Vid vigseln uppges hon alltså vara från Bankhult. Det finns vid denna tid ingen gårdsägare vid namn Per i Bankhult.  Frånsett möjligheten att Maria var piga på någon av gårdarna i Bankhult så måste hon ha kommit från något torp på Bankhult. Det kan då bara vara frågan om något av torpen Lillsjömåla, Fagerhult eller båtsmanstorpet, de enda torp som existerade så tidigt. På båtsmanstorpet bodde ovannämnde Hemming Berg fortfarande kvar och på Fagerhult fanns ingen Per. Också andra omständigheter tyder på att Maria kom från Lillsjömåla.
 
1779 blev torparen Per mantalsskriven i Lillsjömåla. På sommaren detta år hade han av misstag bränt ned 22 ekar vid en svedja på Sulegångs ägor och dömdes till jättelika böter. Då han inte kunde betala fick han istället 28 dagar på vatten och bröd, ett straff som inte alla överlevde. Vid nästa mantalsskrivning finns han inte längre i Lillsjömåla.  
 
Per i Lillsjömåla hette Per Jönsson. 1775 den 1/10 vigdes Per Jönsson från Röstorp, född 27/11 1748 i Hällerum, med Brita Persdotter från Bankhult, född 3/6 1748 i Lillsjömåla (Norrgränna CD). Uppgiften om att Brita var född i Lillsjömåla är uppenbarligen fel. Hon var född i Grimgölen den 18/6 1748, se dödsnotis nedan. Jag tror att man ska tolka notisen i vigsellängden som att Brita bodde i Lillsjömåla vid vigseln.  Hällerum var ett torp på Stockhagen och låg uppe i backarna mellan Långvik och Friskebo.
 
 Per och Brita bosatte sig i Lillsjömåla (Norrgränna CD). Sonen Per föddes i Lillsjömåla 30/6 1776. Per med familj bodde alltså i Lillsjömåla redan från 1775 eller 1776. Att Per inte var mantalsskriven på torpet förrän 1779 måste rimligen betyda att Britas föräldrar bodde där och betalade mantalsskatten.  
 
 
Per och Britas dotter Ingeborg föddes i Lillsjömåla 28:e april döpt 4:e maj. Här var bland andra Maria Persdotter från Boarum fadder. Observera alltså kopplingen till Boarum.  
 
 
I HFL framgår att  Per Jönsson och hustru Brita bor i Boarum 1796 och framåt. Tydligen överlevde Per straffet på vatten och bröd.
 
Vid husförhör 1807 - 1809 finns Per och Brita med dottern Maja på torpet Fagerhult under Bankhult. De anges ha kommit från Boarum 1809. Här bor också änkan Sara född 1765 med döttrarna Ulrika och Brita. Detta är systern till Pers hustru Brita.
 
 
Per och Brita flyttade till torpet Myrbo (Myrtorpet, Mörbo) på äldre dar. I husförhör 1819 - 1822 finns de där och Britas födelsedatum uppges till 18/6 1748 (inte 3/6 som på Norrgrännas CD).
 
Pers och Britas dotter Ingeborg och hennes man Johan Svensson och sex av deras barn bor också i Myrbo. Johan dör i Myrbo 14/9 1826.
 
 
Brita dör 1827-08-20 i Myrtorpet. I dödsnoitisen sägs följande:
Brita Persdotter från Myrtorpet född 18 juni 1748 i Grimgölen Misterhult. Fader Per moder Juliana (PLF har läst namnet fel till Johanna). Gift vid 27 års ålder med Per Jönsson från Malghult haft med honom en son och trenne döttrar hvilka leva. Begraven den 26:e.
 
Det finns ingen född 18/6 1748 i Misterhult. Däremot finns en Brita född 1/8 1748 med fader Per Broman båtsman från Kalmar.
 
 Per flyttar tillbaka till Boarum samma år.  
 
Per dör 5/5 1829.
 
 I dödboken står: Död 5/5 1829 Per Jönsson från Långvik, född 1748. Gift med Brita Persdotter, haft 3 döttrar och en son. Begravd den 10:e. 81 år enkling.  
 
Per finns inte i HFL på Långvik men finns noterad som död i HFL på Boarum 1822 - 1829
 
 
Nästa torparpar i Lillsjömåla var just Olof Tunström och Sara Persdotter. Sara var född i Grimgölen 1749 och paret hade innan flytten till Lillsjömåla bott på torprt Liemåla i Misterhults socken.  
 
Sara var dotter till Per Hemmingsson (Falk ?) och Juliana Olofsdotter. Min farfars mormor Ulrika föddes i Lillsjömåla år 1790.
 
 
Jag kan inte tyda detta på annat sätt än att Brita, Maria och Sara var systrar och bodde med föräldrarna i Lillsjömåla då de gifte sig, även om de alla troligen var födda i Grimgölen. Maria gifte sig med Olof Hermansson i Boarum, Sara gifte sig med Olof Thunström och bodde till att börja med på torpet Liemåla i Misterhult medan  Per och Brita tog över i Lillsjömåla men flyttade med familjen någon gång kring 1780 till sin Britas syster i Boarum, kanske i samband med Pers fängelsevistelse. Sara och Olof tog då över i Lillsjömåla.  
 
Olof Thunström dog på ett annat torp en bit in på 1800-talet. Och Sara dog alltså på fattighuset i Kristdala 1827.
 
 
 
I mantalslängderna finns följande för Lillsjömåla:
 
1741      Per
1754 - 1761   Lage Persson
1760 - 1761   Olof Jonsson
1762 - 1763   Bengt Olofsson
1760 - 1777   Olof Jonsson
1762 - 1763   Sven Håkansson, änkan Agneta
 
 
I en process från 1741 sägs att torparen Per i Lillsjömåla hade getter som förstört skog på Bankhult. Tyvärr framgår inte Pers fullständiga namn eller andra detaljer.
Enligt mantalslängden för 1766 fanns det tre hushåll på Lillsjömåla. Sven Håkansson med hustru och en son under 15 år, änkan Agneta med två pojkar under 15 år samt Olof Jonsson med hustru.
.
Det fanns säkert inte mer än ett boningshus i Lillsjömåla så man kan nog anta att dessa personer på något sätt tillhörde samma familj. Jag är ganska säker på att Sven Håkansson kom från Grimgölen.
 
Lage Persson och Maria Larsdotter vigdes 7/9 1755 i Misterhult. Han var från Kristdala hon från Stockshult i Misterhult.
 
Lage Persson dör i fattigstugan 23/5 1812. I dödsnotisen står:
Son till Per Börgesson och Annika Jonsdotter i Lillsjömåla född 1734, änkling.
Innan han flyttar till fattigstugan bor han i Klockaregården. Bouppteckning efter hans hustru Marja Larsdotter från 12/10 1799. Marja sägs där ha dött i Klockaregården 11/ 5 1799 och efterlämnade tre myndiga barn: sönerna Börge och Lars samt dottern Kierstin gift med Per Nilsson i Klockaregården. I dödlängden sägs hon ha dött den 19/5 58 år gammal.
 
 
Lars Lagesson föds 1761-10-25 i Lilla Sjömåla son till Lage Persson där. Dopvittnen är Per Andersson i Bankhult, Brita Larsdotter i Grimgölen, Olof Jonsson i Lilla Sjömåla och Ingrid Sv. i Bankhult
 
Börge föds i Lillsjömåla 29/8 1756. Finns i Fågelbo med familj 1811.
 
Kerstin född 27/1 1760 i Lillesiömåla
 
Någon gång före 1785 flyttar Lage med hustru och två barn till Gröndalen under Hägerum. I husförhör 1785 finns de där.
 
Lars (kallas Lars Lagesson Falk) gifter sig 1788-06-29 med Märta Persdotter , född 1765-04-04 i Strängenäs,
 
 
2/2 1762 vigs Sven Håkansson från Grimgölen, född 15/5 1737 i Bockemålen under Röstorp (Norrgränna CD) och Brita Larsdotter (hon som var dopvittne 1761??) också från Grimgölen. 20/3 1763 föds i Grimgölen en dotter Agneta med torparen Sven Håkansson som far. Agneta dog bara 19 veckor gammal i Grimgölen.
 
21/2 1772 föds en flicka Agneta i Lillsjömåla. Far Sven Håkansson. Detta är säkert Sven Håkansson som flyttat från Grimgölen till Lillsjömåla. Änkan Agneta som finns i mantalslängden 1766 är Svens mor.
 
Agneta är Agneta Svensdotter född i Bankhult gift med Håkan Nilsson Dalberg i Båckemålen Röstorp se Norrgränna CD.

2011-09-26, 15:23
Svar #13

Utloggad Barbro Nordlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2023-04-26, 16:36
    • Visa profil
Hej igen alla snälla som svarat. Verkar som om den Per som dör i Långvik är rätt fader till Ingeborg. I så fall undrar jag vem den Ingeborg är som föds  1780 22/4: Per Jönssons i Långvik. I  hfl A 1 finns på sid 20 under Långvik Per Jönsson 35, hu Brita 36, son Per 9 år och dott Ingeborg 5 år
 
F ö flyttar änkeman Per ofta. Från Myrtorpet till Boarum efter hustruns död och sedan till Långvik om jag tolkat hfl rätt.
 
Birger, Brita Persdotter är svågers ff mf mm m/Barbro

2011-09-28, 10:05
Svar #14

Utloggad Barbro Nordlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2023-04-26, 16:36
    • Visa profil
Hej igen. Ovanstående blev alldeles galet och jag har inte lyckats radera det. Självklart är det Lillsjömåla som står i dopnotisen - jag måste ha tittat snett(ett dopvittne bor i Långvik)Men att familjen finns i Långvik 1785 i AI 1 stämmer.  /Barbro

2011-09-29, 06:01
Svar #15

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Denna text är från Birgers svar ovan
 
Per och Brita flyttade till torpet Myrbo (Myrtorpet, Mörbo) på äldre dar. I husförhör 1819 - 1822 finns de där och Britas födelsedatum uppges till 18/6 1748 (inte 3/6 som på Norrgrännas CD).  
 
Pers och Britas dotter Ingeborg och hennes man Johan Svensson och sex av deras barn bor också i Myrbo. Johan dör i Myrbo 14/9 1826.  
 
Ingeborg är den Ingeborg Du frågar efter född 17800422

2011-10-15, 18:23
Svar #16

Utloggad Barbro Nordlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2023-04-26, 16:36
    • Visa profil
Tack alla igen för svar. Jag återkommer till Johans familj och mordet. Av handlingar jag fått av Elisabet Thorsell (tack, tack!) som ursprungligen skrivits av Bankeström framgår bla att han inte vill trycka historien eftersom en släkt i Kristdala med gott anseende härstammar från Brita Lisa Vad menar han?
 
Från Brita Lisa härstammar f ö tvillingarna Axel och August Molin, födda 1888 02 08 i Molid. Axel är min svågers farfar som dog 1981, alltså 93 år .  
 
Apropå mordet, är det väl en ödets ironi att Brita Lisas son Johan Peter (f 1823) blir mördad 1885 av en mentalsjuk (se min artikel i ÖGF-Lövet 91-dec 2007) /Barbro

2011-10-16, 06:41
Svar #17

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej!
Det var inte alls konstigt att Bankeström skrev som han gjorde. På den tiden (fastän det inte är så länge sedan)visade vi mera hänsyn till varandra och morden dryftades i långa tider. Det var inte som det har blivit i dag att vi läser om mord varje dag. Men huvudorsaken var nog att Johan Svenssons mormor var Elisabeth Sabelskjöld och att nästan alla av Kristdalaborna, på ett eller annat sätt, har släkttrådar till Sabelskjöldsfamiljen. Greta Garbo finns också på den grenen.
 
När man tittar på händelsen med dagens ögon så undrar man ju om det verkligen var mord. Mannen blev mycket arg när han fick se flickan vid brunnen och modern blev rädd och hysterisk när hon trodde att flickan skulle bli dränkt. Fadern hörde tjuten från familjen. Verkar som om alla överreagerade. Obduktionen gjordes sent o.s.v. Många olyckliga omständigheter! I dag skulle det möjligen ha dömts som dråp och bara en person skulle ha anklagats.

2011-10-31, 15:09
Svar #18

Utloggad Barbro Nordlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2023-04-26, 16:36
    • Visa profil
Tack Marianne. Håller med dig om hur man skulle bedömt saken i dag. Kanske ngra skador orsakades när han föll omkull??? /Barbro

2011-11-02, 17:53
Svar #19

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
I somras var jag uppe i Humleryd och då visade mig Peder Nilsson, som är nuvarande ägare, platsen där mordet/dråpet skedde. På sluttningen mot vattenhålet finns en liten sten upprest. Den är ganska oansenlig och det är inte alls säkert att den har med händelserna i början av 1800-talet att göra. Dock stämmer placeringen mycket väl med de detaljer som refereras i domstolsprotokollet.  Den skulle mycket väl kunna markera platsen där Johannesson slutade sina dagar.

2011-11-07, 20:04
Svar #20

Utloggad Peter Broman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 23:06
    • Visa profil
Hej!
Söker föräldrahemmet till Peter Jaensson, född 1798-04-18 i Kristdala.
Död 1890-10-02, Kristdala, Källeryd.
Kan inte hitta han i födelseboken. Enligt PLF:s cd föds det en Peter 1798-05-26 i Källtorp och fadern ska heta Jaen Svensson. Kanske det är rätt?
Annars står Peter Jaenssons födelseuppgifter 1798-04-18 hela vägen fram till hans död.
Tacksam för lite hjälp)

2011-11-07, 20:15
Svar #21

Utloggad Peter Broman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 23:06
    • Visa profil
Hej igen!
Verkar stämma med Jaen/Johan Svensson i Källeryd (Källtorp)
Kristdala A:I:5 sid 93 får sonen Petter/Peter rätt födelsedatum
Mvh Peter

2011-11-08, 06:29
Svar #22

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej!
Om man tittar i födelseboken så ser man att det är något konstigt med Peters födelsedata. C:3 sid 51. Det ser ut som om den födelsenotisen är inskriven efteråt, men prästen skriver 1798-05-26. Detta är en stor släkt i Kristdala, Ingeborg, Peters mor, härstammar från Ingeborg Sabelskjöld. I boken Om ätten Sabelskjöld och livdragonen Carl Sabelskjölds avkomlingar så finns Peter på sidan 50, med tillägg på sidan 51.

2011-11-09, 09:04
Svar #23

Utloggad Stig Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 11:43
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om ryttaren Nils Falk vilken 1794-10-26 (Kristdala c:3 sid 169)gifte sig med Stina Nilsdotter.

2011-11-09, 14:06
Svar #24

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej Stig!
Nils Falk skall vara född 17700808. Enl Veine Sjöö blev han soldat 1790 feb 22. Han är ryttare och bor på Lilla Bockara under Fallebo. Runt 1810 flyttar familjen till Mossberga i Mörlunda och Nils Falk dör där 18340315.
Stina är från Kroxhult och född 17710414. Hennes anor har jag, men Nils har jag inte kunnat spåra bakåt. Han kan vara född i en annan socken. Kanske kan rullorna ge besked om var.

2011-11-09, 16:50
Svar #25

Utloggad Stig Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 11:43
    • Visa profil
Tack Marianne!
Som nybörjare behöver jag all hjälp jag kan få.
Om du har möjlighet så tar jag tacksamt emot Stinas anor.

2011-11-10, 06:07
Svar #26

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
För Er som letat efter Stina Svensdotter som i husförhöret står född 1812.
 
         
                     *** Generation I ***
 
           f
         2 Nils Nilsson, född 1819-12-05 i Sågkvarn, Kristdala,
           död 1862-04-03 i Kvarnnäset u Malghult Nr 3, Kristdala.
           
           Gift 1848-08-26 i Kristdala med  
 
           m
         3 Stina Svensdotter, född 1811-09-05 i Fallebo, Kristdala,
           död 1875-03-02 i Kvarnnäset u Malghult Nr 3, Kristdala.
           
 
                     *** Generation II ***
 
           ff
         4 Nils Nilsson, född 1795-12-31 i Systerfall, Kristdala,
           död 1874-09-03 i Källehorfva, Kristdala.
           
           Gift 1819-03-07 i Kristdala med  
 
           fm
         5 Maria Larsdotter, född 1795-07-18 i Källtorp u Hule, Döderhult,
           död 1874-08-21 i Källehorfva, Kristdala.
           
 
           mf
         6 Sven Svensson, född 1781-06-12 i Lilla Bråbo, Kristdala,
           död 1815-10-19 i Stråltorpet, Kristdala.
           
           Gift 1808-10-02 i Kristdala med  
 
           mm
         7 Maria Månsdotter, född 1779-06-20, död 1859-11-22
           i Fattigstugan, Kristdala.

2011-11-10, 06:15
Svar #27

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej Stig!
Försökte skicka en fil men adressen var fel.

2011-11-11, 06:09
Svar #28

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Vad gäller Nils Falk har jag nu fått bekräftat att han är son till Olof Ekedahl och Stina Nilsdotter.
Barnen:
Magnus 17670820
Nils 17700812(obs datum)
Sven 17741212
Stina 17780208
De är födda på Piparetorpet (som nog låg i Bråbo) där Olof Ekedahl var ryttare. Han flyttades senare till Bockara u Krokshult.  
Olof o Stina vigdes 17661012 och Olof dog 17850417.

2011-11-11, 12:08
Svar #29

Utloggad Stig Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 11:43
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna