ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2008  (läst 2692 gånger)

2007-04-18, 09:12
läst 2692 gånger

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6407
  • Senast inloggad: 2021-10-17, 11:49
    • Visa profil
Ryttaren hette Jonas Kallerbom; hans namn är felläst i PLF:s register. Jag återkommer med flera uppgifter.

2007-04-20, 12:20
Svar #1

LindaKarlfeldt

Tack snälla, kunde inte uttyda hans efternamn. Nu kanske jag kan hitta Jonas Kallerbom i Kallersebo i husförhörslängderna. Jag tar tacksamt emot hjälp Bo...tack snälla!
 
Lägger ut mer när/om jag hittar ngt...
 
Tack igen!!
 
MVH
Linda Karlfeldt

2007-04-20, 18:44
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1735
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 14:59
    • Visa profil
Hejsan Linda, här ytterligare barn (från PFL:s CD):
 
Carl
Född 4/5 1779 i Bomåla, Målilla (H)
 
Far
Kallerbom, Jonas
Ryttare
 
Mor
Carlsd., Greta
 
Övriga uppgifter
Församlingskod: 86003
--------------
Källa: Målilla C:3
 
Magdalena
Född 29/4 1783 i Bomåla, Målilla (H)
 
Far
Kallerbom, Jon
 
Mor
Carlsd., Greta
 
Övriga uppgifter
Församlingskod: 86003
--------------
Källa: Målilla C:3
 
 
Lycka till,
Calle

2007-04-22, 14:47
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6407
  • Senast inloggad: 2021-10-17, 11:49
    • Visa profil
Stina Lisa Jonsdotters anor i tre generationer:
 
1. Stina Lisa Jonsdotter, född 11 mars 1776 i Kallersebo, Målilla sn, död 20 januari 1857 i Åbo, Rakenäs ägor, Lönneberga sn. (f,v1,v2,v3,d,hfl). Död i Vimmerby lfs och där begravd (db).
 
*** I ***

2. Jonas Danielsson Kallerbom, född 27 april 1749 i Venshult, Järeda sn, död 1789 i Karlskrona. Ryttare i Bomåla, Boda ägor, Målilla sn. (f,v,hfl). Efter vigseln bonde i Boda Kronogård, Stenberga sn, ryttare för Kallersebo, Målilla sn omkr. 1776, sedan för Boda, Målilla sn. Gift 30 november 1770 i Stenberga sn med  
3. Greta Carlsdotter, född 25 september 1751 i Boda Kronogård, Stenberga sn, död 3 mars 1824 i Bomåla, Boda ägor, Målilla sn. (f,v,d,hfl).
 
*** II ***

4. Daniel Persson, född 4 juli 1720 i Loaklev, Skirö sn. Bonde i Venshult, Järeda sn. (f,v). Gift 28 oktober 1743 i Järeda sn med  
5. Lisken Jonsdotter, född 6 november 1728 i Slättemossa, Järeda sn, död 29 april 1815 i Venshult, Järeda sn. (f,v,d,hfl).
 
6. Carl Carlsson Askelöf, född 11 oktober 1718, död 27 april 1763 i Boda Kronogård, Stenberga sn. Bonde i Skärvete före 1740, fiskal i Boda Kronogård och Skärvete, Stenberga sn. (v,d,hfl,mtl). Gift 22 oktober 1741 i Stenberga sn med  
7. Christina Zachrisdotter, född 1 januari 1722 i Boda Kronogård, Stenberga sn, död 16 juni 1773 i Boda Kronogård, Stenberga sn. (f,v,d,hfl).
 
*** III ***

8. Per Börjesson. Bonde i Loaklev, Skirö sn. Gift med  
9. Elisabet Persdotter.
 
10. Jon Persson, född 7 oktober 1686, död 21 februari 1751 i Slättemossa Södergård, Järeda sn. Rusthållare i Slättemossa Södergård. (d). Född enl. åu i db. Gift med  
11. Karin Persdotter, född 1693? i Klövdala, Järeda sn, död 27 juni 1768 i Slättemossa Södergård, Järeda sn. (åu,d).
 
14. Zachris Johansson, född 1669 ca, död 9 augusti 1741 i Boda Kronogård, Stenberga sn. Rusthållare i Boda Kronogård, Stenberga sn. (åu,d,hfl). Gift med  
15. Kerstin Månsdotter, född 1679 ca. (hfl). 48 år 1727.
 
Greta Carlsdotters bror, Zachris Carlsson (1745-1774), gifte sig med hennes svägerska Karin Danielsdotter (1752-1835). Son till dem var sockenskräddaren Carl Asklöf (1774-1836) i Venshult, Järeda sn.

2007-04-27, 19:58
Svar #4

LindaKarlfeldt

Tack snälla Bo!!
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen...nu kan jag kanske bredda min sökning ännu mer...hoppas få mer tid över så jag kan lägga ut det jag hittat...alltid kul att veta var ens rötter hör hemma!!
 
Varma Valborgshälsningar
Linda Karlfeldt

2007-06-08, 15:24
Svar #5

Håkan Johansson

Söker anor till Soldaten Jonas Magnus Rönn, född 6/7 1834 i Järeda.
 
Håkan Johansson

2007-06-08, 17:17
Svar #6

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6338
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Håkan!
 
På PLF CD-2w hittade jag följa?nde:
 
Post JÄR-F-2380
 
Jonas Magnus
Född 16/7 1834 i Järeda Soldattorp, Järeda (H)
 
Far
Jarl, Carl Petter
Soldat
 
Mor
Carlsdotter, Lena
33 år
 
Övriga uppgifter
Församlingskod: 86004
--------------
Källa: Järeda C:2
 
MVH
 
Sam

2007-06-08, 19:15
Svar #7

Håkan Johansson

Hej Sam
 
Tack för ditt svar. Har du möjlighet att se om denne Carl Peter Jarl får fler barn, och var. Det jag funderar på är om denne Soldaten Carl Peter Jarl är densamme som Husaren Carl Peter Jarl i Stensäng, husartorp undet Fröreda Herrgård. Det låter ju konstigt om en soldat och en husar, i samma socken och vid samma tid, har exakt samma namn.
 
Hälsningar Håkan Johansson

2007-06-08, 19:47
Svar #8

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6338
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Håkan!
 
Fader till samtliga barn nedan är Carl Peter Jarl, men de två första har som moder Lena Carlsdotter, hangifter sig 18371103 med Johanna Andersdotter som står som moder till de flesta av resterande barn.
 
Du bör kolla i husförhörslängderna.
 
Jonas Magnus 18340716
Gustafva 18370525
Carl Johan 18380428
Johanna Lovisa 18390808
Gustaf Adolph 18410628
Carl August 18420920
Clara Gustafva 18430709
Carolina Christina 18451130
Hampus Wilhelm 18470509
Sofia Albertina 18540919
 
 
MVH
 
Sam

2007-06-08, 20:18
Svar #9

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6338
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Håkan!
 
På Genline GID 66.7.20200
hittade jag följande
 

 
MVH
 
Sam

2007-06-08, 20:27
Svar #10

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6338
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hedj Håkan!
 
Här kommer husartorpet Stensäng Fröreda, Genline GID 66.8.35400
 

 
 
Det är alltså två olkia personer med samma namn.
 
 
MVH
 
Sam

2007-06-08, 23:22
Svar #11

Håkan Johansson

Hej igen Sam
 
Tack för hjälpen med detta. Nu vet jag att det rör sig om två personer, och det är soldaten jag får följa vidare.
 
mvh Håkan J

2007-06-12, 10:22
Svar #12

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6338
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Håkan!
 
Eftersom jag bott i Järnforsen i många år blev jag intresserad av Järeda soldattorp, Skarphällan Nr 75, den senaste soldaten, som bodde där var Axel Edvard Krig. Han var farfar och morfar till flera av mina skolkamrater i Järeda skola.
 

 
 
MVH
 
Sam

2007-06-12, 21:59
Svar #13

Håkan Johansson

Hej igen Sam
 
Det var intressant att se var detta soldattorp låg. Denne Axel Edvard Krig var svärfar till en av mormors bröder. Min mor som bor i Kvillsfors är alltså kusin med en dotterdotter till denne Krig. De brukar prata om gamla minnen när de träffas.  
Det var ju två soldattorp för Järedagårdarna, vet du var det andra låg? Brukar under sommrarna när jag är i Kvill leta efter de gamla soldat- och husartorpen, eller det som återstår av dem, i Ökna och Järeda m fl soknar. Många av mina förfäder var ryttare och några var soldater, därför har det varit intressant att leta efter dem. Dessutom blir det många gånger fina naturupplevelser. Letade bl a efter torpet till Ömmastorp västergård i Skede sn under flera år, innan jag hittade husgrunden. Det är spännande att ana var de små åkrarna låg.
 
Hälsningar Håkan Johansson

2008-02-20, 20:25
Svar #14

Bill Gustavson

Hello,
I am lookking for information on Johan Jonsson b. 27 Mar 1826.  On Genline records GID 66.16.19800 p.8 of household examinations 1871-1880 line 1.  I cannot read the place of birth.  
Family info:
wife: Kristina Petersdotter b. 14/1 1827 Jareda
son Johan August b. 24/8 1852
daughter Anna Maria b. 21/7 1856
daughter Johanna Lovisa b. 15/4 1860
 
Why is Johan Jonsson's name crossed out? There is no date of death or date of moving.
Line 3: Johan August: In the last 4 columns, I do not understand what is written.  I have found his name again on p.53 line 23 of the same book, but his last name is different and again I cannot read what is written in the last 4 columns.
Can you help me?
Bill

2008-02-20, 22:55
Svar #15

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1735
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 14:59
    • Visa profil
Hello Bill, I do not think that Johns name is cross out, that is to make a different - apart - from the notice above, that say who the owner of the farm are (can not read that clearly). John seams to be a tenant. He was born in Hessleby = Hässleby (Jönköpings län).
 
About Johan August it says “a.b. 17.1. 74” and “kasserad 19 (13)/4 73” i.e. he was absence 17.1. 74 and rejected (for the army) (18)73, he moves to page 53 in (18)77, he is named “Häll” (or Hall) as well as he's fathers second surname.
 
The best,
Calle

2008-02-20, 23:01
Svar #16

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1735
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 14:59
    • Visa profil
Bill, I wrote John = Johan, sorry.
 
//
Calle

2008-02-21, 15:37
Svar #17

Bill Gustavson

Calle,
Thanks for the translation.  I have a little bit of a mystery I'm trying to uncover.  In Hässleby records for household examinations 1825-1829 (GID 1096.19 p.43) in the village of Lammekulla, it shows the head of the household as Jonas Häll, wife Anna Petersdotter, children Magnus (3/11 1813),  Jonas (17/2 1818), Anna Cathrina (10/2 1820), Petter (7/8 1822) and Johan (27/3 1826).   I believe this is the Johan I am looking for.  I tried finding his birth records in the parish books and, unless I am reading it incorrectly, it says his fathers name was Jonas Danielson and mother's name was Anna Petersdotter.
I thought perhaps, Anna Petersdotter and Jonas Danielson were married, had children and maybe Jonas died while Anna was pregnant with Johan.  She could've remarried before he was born to help support the family.  In the household records for Hässleby, same year and page, I think it says they were married in Ingatorp 1825.  Hässleby's record book is set up a little different than some of the others I have been reading, so I could be mistaken.
Can you help me straighten this confusion?
Thank you
Bill

2008-02-21, 20:08
Svar #18

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6407
  • Senast inloggad: 2021-10-17, 11:49
    • Visa profil
As Calle notices, Johan Jonsson Häll's name isn't crossed out. Johan has sold the farm - the text on top says Eger Grosshandlaren N. G. Sörensen i Stockholm and further Senare [?] Aktiebolag i Göteborg - and above his name has been written with an underlining directed to the place before his name Inhyses arbetaren, i.e. lodging, the worker.
 
Johan Jonsson Häll was born in Sammekulla, Hässleby parish, 27 March, 1826. His father, Jonas Danielsson, was also called  Häll; when he and Anna Petersdotter were married in Hässleby 13 Dec., 1812, he is called Häll and serves as a horse-soldier (dragon) for Hult in Mellby parish. Jonas' d.o.b. is according to the household examinations roll 27 Dec., 1785 in Ingatorp parish, which is correct: he is christened Jonas Gabriel and son to the horse-soldier (ryttare) Daniel Berggren and Sara Gabrielsdotter in Björndal, Ingatorp parish.
 
(Meddelandet ändrat av Lincopensis den 21 februari, 2008)

2008-02-21, 22:05
Svar #19

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1735
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 14:59
    • Visa profil
Well Bill, think that Bo put it all in place. Just made a check on the birth for Jonas, 17/2 1818, and the father is Jonas Häll.
So there are no second marrige as fare as this. You have to follow the notice in the houshold record for Sammeskulla in Hässleby and follow the family for each of the rocords bocks.  
Wich you all luck,
 
The best,
Calle

2008-02-22, 02:13
Svar #20

Bill Gustavson

Thanks guys,
So, when Jonas Danielson Häll got married, he dropped the name Danielson and kept Häll?  I know sometimes that men take a name from their occupation or their military status, does that what Häll means?  I ask because it seems that most people use the names of their father as a last or second name and usually it ends with -son or -dotter.  I'm curious as to where Häll came from.
Thanks again
Bill

2008-02-24, 18:25
Svar #21

Bill Gustavson

Bo,
Unfortunately Genline does not have the household examinations in 1785 for Ingatorp parish.  The earliest they have   is from 1793-1796.  It is broken down alphabetically by village, but there is no Björndal.  I've searched names that came close but nothing concrete.  I was then told that Bjorndal was part of Bellö parish.  But once again, I could not find it.
I also tried looking for Jonas Danielson Häll in Hult and Mellby parishes household examinations while he was a horse-soldier and married in 1812 but I still had no luck in finding him.  I would really like to see the records of his family, i.e. brothers, sisters, mother and father as well as children.  Can you please help me locate them?
Thanks
Bill

2008-03-05, 17:52
Svar #22

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Jag söker efter föräldrarna till Bror Eskil Folke Holm född 1907 13 mars i Järeda sn.
Kan ej börja forska efter hans anor förrän jag vet vilka hans föräldrar var och var i Järeda de bodde.
Tacksam för alla tips.

2008-03-05, 18:35
Svar #23

Sofia Ingmarsson

Hej Gösta! Enligt PLF's databas föddes Bror Eskil Folke Holm i Linneryd under Ryd 3 i Järeda socken. Han var son till f d husaren Frans Oskar Lindahl Holm (f 1871-12-27 i Järeda) och hans hustru Anna Matilda Elisabet Svensdotter (f 1874-03-08 i Skirö).
 
De hade även barnen:
Erik Oskar Leonard, f 1895-09-28 i Söregården, Karlstorp (F).
Karl Gustaf Knut, f 1897-01-02 i Söregården, Karlstorp (F).
Ester Sofia Lovisa, f 1899-10-18 i Linneryd under Ryd 3, Järeda (H).
Anna Mia Ingeborg, f 1902-11-14 i Ryd 2, Järeda (H).
John Emil Ture, f 1905-01-23 i Linneryd under Ryd 3, Järeda (H).
 
De hade fler barn födda efter 1907, men eftersom forumet har 100-årsgräns ska de inte publiceras här. Om du vill ha information om de övriga barnen får du gärna kontakta mig via e-post.
 
(Eftersom detta är andrahandskällor vore det bra om de kontrollerades emot kyrkböckerna.)
 
Mvh
Sofia
 
(Meddelandet ändrat av soffe den 05 mars, 2008)

2008-03-05, 21:09
Svar #24

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Tack Sofia. Det var precis det jag behövde.
 
Mvh
Gösta

2008-06-12, 07:24
Svar #25

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Sergeanten Daniel Widerberg ohh Hedevig von Heisen i Ryd, Järeda:
 
Hedvig/Hedevig von Heisen (von Hes/Hees)
f. sanolikt i Ässhult (Virserum)
g. 1715 14/12 i Wirserum m. Furiren Daniel Widerberg
”Furiren Daniel Widerberg med Jungfru Hedevig von Heisen på Ässhult, Morgongåfwan war 50 Cr Smt”
? 1723 begravd Dom. 7 Post Trinitatis (28/7) i Ryd (Järeda)
”1723 Dom 7 Trinitatij begrofs Hr Sergeantens Daniell Widerbergs hustru fru Hedevig von Hes”.
 
1724 ”d: 2 söndagen efter Trädtondedagen begrofs Hr Sergeanten Widerberg i Järeda kyrkia”  
 
Not: Daniel Widerberg återfinns som dopvittne i Järeda C:1 år 1714.
Not: Furiren Daniel Widerberg återfinns bland donatorerna i Järeda kyrkoräkenskaper KI:A1 år 1713 och 1714.
Not: I Järeda Kyrkoräkenskaper KI:A1 år 1723/1724 återfinns upptagna bland donatorer av Testamentspenningar följande: ”Serg Widerberg hustru i Ryy” samt ”Sergeanten Widerberg”.
Not: Hedevig von Heisen torde vara dotter till Nicolaus von Heisen till Ässhult (Virserum) ohh Märta Sabbelfelt, dock ej upptagen i SAÄ.  
 
Undringar:
Som synes i Järeda kyrkoräkenskaper 1723/1724, framgår att Sergeanten Daniel Widerberg ohh Hedevig von Heisen bodde i Ryd, Järeda åtminstone 1723/1724. Gick det någon farsot i bygden vid tiden 1723/1724, eftersom båda makarna avlider inom loppet av bara några månader? Var gården Ryd vid början av 1700-talet anslaget till kavallerihemman eller dylikt? Bor makarna i Järeda efter vigseln 1715 fram till sin respektive död 1723/1724? Kan ej finna notis om dem i Järeda C:1.  
Kan ej heller finna notis i Järeda om några eventuella barn i äktenskapet, varför jag anser det sannolikt att paret dog barnlösa.  
 
Alla kommentarer för att kasta något mer ljus över detta par mottages tacksamt!
 
Mvh Hans Gidoff

2008-06-12, 07:30
Svar #26

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Sergeanten Daniel Widerberg forts:
 
Naturligtvis är jag också tacksam om hjälp med att klarlägga Sergeanten Daniel Widerbergs ursprung. Var kom han ifrån? och vem var hans föräldrar?
 
Mvh Hans Gidoff

2008-06-12, 17:36
Svar #27

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2021-02-18, 20:56
    • Visa profil
Svar fr Jakob (& Johannes) / Stockholm gav detta svar;
 
Hilma Sofia var tjänare/tjänarinna på Operakällaren, kom dit 22/1 1900
och flyttade 1901 tillbaka till Småland, men då till Järeda. Allt enl
Rotemansarkivet på Stockholm Stadsarkivs hemsida.
 
Och min fråga är Vart försvann hon sedan?
 
Hilma Sofia är f 1874-03-13 i Karlstorp.
Föräldrarna är Peter* Johan Magnusson f 1839 (Hässleby) d 1891 (Järeda)& Ida Kristina Johansdotter f 1845 (Lönneberga) d 1919 (Järeda).
 
Det har sagts mej att hon utvandrade till USA men finner henne varken i Emibas eller i Emigranten populär 2006.

2008-06-12, 19:45
Svar #28

Utloggad Elaine Oscarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 11:11
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Jag har att Hilma Sofia emigrerar 1902-09-08.
Hon bor då i Skinskälla Järeda (AIIA:1 sid 192 1895-1904).
 
Hittade henne på Emigranten Populär fast åldern är fel.
Utvandrad 12 september 1902 från Göteborg till Amery Wis. (Källkod 71:84:30949)
Inga medåkande.

2008-06-12, 20:00
Svar #29

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2021-02-18, 20:56
    • Visa profil
Jo. Jag fann henne i Emigranten Populär, men eftersom det stod antagligen fel år & beräknad födelseårtal vågade jag inte chansa. Tack för beviset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna