ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2.12.2001  (läst 4445 gånger)

2001-08-01, 16:29
läst 4445 gånger

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:55
    • Visa profil
Ang: 1)Yxered  2)Stemshult.
 
 
1) Tack Sam och BM! Jag har också noterat att denna Constantia i Yxered dog 1756-03-24, begr. 4/4 (C:2 s.234). Jag har tolkat namnet till Derees (se inlägg jag sände i dag till Småland: Allmänt: Tjust- & Tunaläns härader). När jag läste det tänkte jag att det var en stavningsvariant av namnet De Rees som jag vet har förekommit i trakterna (jmf t.ex. inlägg under Lönneberga Av Kenneth Johansson - fredag den 22 jan 1999 kl. 00.21). Jag har försökt att maila till Kenneth för att höra om dagboken han omtalar (skriven av Lorens Danielsson De Rees) innehåller spår av någon Constantia, men ej fått svar. Att hennes far ser ut att heta Daniel, var det jag väntade på att få höra! Återstår att undersöka om Constantia Derees kan vara mor till Constantia Persdotter. Det skulle nämligen kunna förklara namnet Daniel i familjen. Jonas Jonsson och C Persdotters tredje son (efter Petter och Jonas) hette Daniel (1734-36) samt nästa son 1742 får namnet. Sedan fortsätter det förstås av sig själv ned genom generationerna.
 
I mitt ovannämnda inlägg tidigare i dag har jag tillverkat en liten anlista där Daniel Jonssons syster Anna Jonsdotter förekommer som ana 5. Har funnit ytterligare upplysningar sedan i förrgår; nämligen att Göthe Jonsson (tror jag) gifte sig 1678 med en Ingeborg (.)dotter från Bränneblägda.
 
När det gäller yrken har jag sett bonden och skattemannen om Jonas Jonsson och sonen Daniel. I Anna Jonsdotters dödsnotis 1838-10-29: bonden Jonas Jonsson. I Daniels dödsnotis 1839-12-05 står det fadern skattemannen Jonas Jonsson. I Anna Ericsdotters dödsnotis 1829-09-26: hustru till skattemannen Daniel Jonsson. I Kerstin Jonsdotters (f.1763) dödsnotis 1829-11-22 står det felaktigt att föräldrarna var Br(?) Jonas Götesson och Lisa i Yxeryd. Man har skrivit farfaderns efternamn istället för faderns.
 
2) En fråga: kan någon hjälpa  mig att redan ut/tolka familjeförh i Södra Stemshult?  
 
Min ana fr Södra Stemshult är Lars Pettersson f.1755-09-14 ibm, död 1841-05-08 i Bolhult (Borhult). Gift 1:o 1777-06-01 med Elisabet Andersdotter f.1754-07-16 i Bolhult, dotter till Anders Nilsson 1712-87 och Cecilia Olofsdotter 1713-91 i Bolhult. Död 1813-08-25 i Bolhult. Gift 2:o 1814 med Brita Månsdotter. Lars verkar vara yngsta sonen till Pehr Nilsson och Maria Larsdotter ibm.  
Ytterligare funna syskon, alla födda i Stemshult:
Adam 1732-02-04. Gift med Anna Stina Olofsdotter. Dot. Anna f.1768-11-17 i Bolhult.
Maria 1735-02-09
Catharina Elisabet 1738-07-24
Annika 1741-07-24. Hustr. i Lebo ryttaretorp?
Nils 1745-02-01
Kerstin 1747-07-08
Elisabet 1751-05-2(4)
 
När föräldrarna gifte sig 1730-05-31 var modern redan änka: drängen Pähr Nilsson i (Bälöö?) och enk hust Maria Larsdotter i Stemshult.
Tidigare var Maria gift 1728-11-03 med dr Adam Jacobsson (bägge fr Stemshult), död 1729-04-20 i Stemshult, 27 år gammal.  
Jag tror att jag har hittat Per och Maria i db: Per 1775-07-08 i Botorp: sochnemannen Per Nilsson en (hedersman?) i .(omöjligt läsa resten, samt dödsorsak) 69år(?). Maria 1775-08-30 i Botorp: änka, död av ålderskrämpor, 67 år. Jag kan inte hitta dem i Botorp i första hfl 1774, men det ser ut som om husförhören gjordes i löpet av två höstar (74 och 75) och att man kom till Botorp först hösten 1775. Jag känner inte heller igen namnen på dem som finns där 1775. Senare vet jag att Lars Pettersson och Elisabet Andersson bodde där, men det var först 1777/78.
Hursomhelst; Pers och Marias ursprung är något oklart för mig. Per var möjligen dräng i Bälö vid giftet, men var han född där? Det fanns en Nils där runt den passande tiden, men det kan ha funnits fler? 1707-05-26 föds ett barn som ser ut att heta Peder i Bälö med far Nils. En Maria Carlsdotter i Stemmeshult är fadder. Andra bra alternativ har jag inte hittat. När Adam döps 1732 är en Jacob Nilsson i Bälö och en Giertrud Nilsd i Botorp vittnen.  Jöns Nilsson i Borhult är vittne till Kerstin 1747 och Elisabet 1751, och h Maria Nilsd i Qvarnstugan (gift med Jöran Larsson ibm?) är vittne till Annika 1741 och Nils 1745.  
När det gäller Maria har jag två alternativ: Lars Nilsson den yngre och dito den äldre, bägge i Stemmeshult. Jag håller en knapp på den yngre, som får flera barn under de aktuella åren: Bengt 1702-04-05, Kirsten 1705-05-22, Nils(??) 1708-07-27 (här kan jag ha tolkat fel; bläckfläck - kan detta vara Maria?). Elisabet föds 1711-12-25 och då anges fadern utan tillnamn, och moderns namn som Ingerid Bengtsdotter, varför jag tror att det är den yngres dotter (jmf sonen Bengt). Att jag tror Maria hör till den här familjen har att göra med att Bengt Larsson i Stemmeshult är dopvittne för Lars 1755. Men det kan ju ha andra förklaringar; grannskap, annan släktskap osv.  En Nils Larsson i Stemmeshult är dopvittne för Maria 1735. Ett alternativ är att Maria föds 1709 mellan april och juli, då det är omöjligt att läsa pga kraftig svärta. Hon måste väl nästan vara född senast 1712 (gift 1728), men tidigast 1708 (i så fall 47 år vid yngsta kända sonens födelse; jag har aldrig hittat äldre mödrar vad jag vet).  
 
Tacksam för hjälp! Pernilla

2001-08-02, 12:51
Svar #1

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:55
    • Visa profil
Fick idag innehållsrikt mailsvar från Kenneth Johansson; ingen känd notering om Constantia i Lorens’ dagbok, men KJ har samlat många uppgifter om Daniel de Rees med familj. Bl.a. att de fanns i Västervik senast 1671 och i Vimmerby från 1681. Detta styrker mig i tron att det är denna familj som uppehåller sig i Hjorted senast 1671 och minst t.o.m. 1677.
 
I går kväll kikade jag lite mera på C:1 för Hjorted socken och fann följande; (det finns inga tvivel om att det är Daniel Derees det står i Constantias födelsenotis C:1 s.143):
 
1674 Den 15 januarÿ döptes Wäl(..) Daniel Derees dotter, Constantia, flickans doop confirmerades den 2 aprill. Witt: Jägmästaren Christopher Herbst, Olaus Larsson H(adenberg?), Pastoris hustru, hust Maria (Herbst?), jungfru Catharina (Joan el Svan?) Jönsdotter i Wästerwijk.
 
(Sistnämnda dopvittne har tydligen ungefär samma namn som Daniels hustru, som enligt KJ hette Catharina Jönsdotter, och som också kom fr Västervik; vigseln 1663-01-11 i Vvik).
 
Dessutom fann jag en syster till Constantia i C:1
Den 22 Decemb. 1675 föddes herr Daniel de Rees dotter och blef döpt den  24 dito och kallades Wendela, flickans doop confirmerades den 4 feb 1676. Wit: Pastor, Jöns Larsson Lu(nd?), Bokhållerskan på Ankarsrum och Karin Bengtzdotter (hust?).
 
Daniel, vars efternamn omväxlande skrivs de Rees/Derees (men oftast de Rees), finner jag som dopvittne i Hjorted 1671-73. Daniel de Rees hustru och (senare år) hustru Karin de Rees nämns som dopvittne 1672-77 (Karin=Catharina Jönsdotter?). Daniel Derees moor (ej namngiven; Catharina Philipsdotter enl. KJ; syster till borgmästaren i Vvik Hans P.) är dopvittne en gång 1673 då Petter Lantz dotter Catharina i Falsterbo döps. Det står aldrig något om familjens geografiska anknytning, men oftast är familjemedlemmarna dopvittnen för barn födda i Falsterbo. 1673-02-11 döps Pastoris son Georgius Hiort och då är Daniel de Rees vittne. Samma dag döps Pers son i (Rambäcken?) och då är hustrun vittne. 1678-01-01 är herr Johan de Rees dopvittne (trol. Daniels bror, rådman i Västervik, död 1703 enl. KJ).
 
Slutligen fann jag i C:1 s.44 bland vigda:
Anno 1696 den 20 augusti wigdes båtzmannen Pehr Nilsson Flin(k) och Wändela Danielsdotter och boo på sitt ordinarie båtzmanstorp uti Gamblebÿ sochn, Rimmaremåla.
 
Kanske är detta Wendela de Rees? Men om Daniel de Rees var befallningsman (KJ) så är det väl inte troligt att dottern gifter sig med en egendomslös(?) båtsman? Det passar ju annars ganska bra. Dessutom en ny teori: Constantia Persdotter född 1700ca (ej i Hjorted) kan vara dotter till detta par, om Wendela Danielsdotter nu är Daniel de Rees dotter? Vidare kan denna Constantia d.y. av någon anledning ha vistats hos släktingar i Vimmerby, därav vigseln därstädes 1729? KJ’s ana Catharina Danielsdotter de Rees (potentiell moster till Constantia d.y.) levde i Vimmerby till sin död 1765.

2001-08-02, 13:40
Svar #2

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Hej Pernilla!
 
Nå, då hann du före med en bättre läsning av notisen i Hjorteds db. Bo Persson (Lincopensis) var vänlig att ge mig en ny, och bättre läsning, av den udda Constantia i Yxeryd. Bos läsning var också Derees (vilket rimligen bör vara liktydigt med De Rees), och ålders uppgiften var den samma som din 82 år. Jag är ledsen för misstaget. Om jag förstod Bo rätt så hade han en uppgift, som åtminstone inte talar emot det spår du är inne på, om att det vid ett ting 1711 i Sevede omtalas/påtalas en Per i Uggletorp, Frödinge sn, som vid denna tidpunkt var gift med en dam (vid detta tillfälle med okänt förnamn) från släkten De Rees. (Om jag har delgivit uppgiften felaktigt, får Bo slå mig på fingrarna!) Vi får väl se hur det går!
Vill även tacka för uppgifterna om yrken.
 
Med vänliga hälsningar
Bengt

2001-08-02, 18:28
Svar #3

Kenneth Johansson

Hej Pernilla!
 
 
När jag börjar studera mina gamla anteckningar hittar jag följande som mycket väl stöder dina fynd från Hjorted.
 
Ang de Rees i Hjorted sn
 
I mantalslängden för Västerviks stad år 1671 återfinnes båda bröderna de Rees. Under södra roten finner vi Johan de Rees med hustru, två drängar och en piga. Under Östra roten Daniel de Rees med hustru och en piga. ( Mantalslängd 1672-1680 saknas i LAV)
 
I 1681 års mantalslängd för Västervik stad omnämnes endast Johan de Rees som nu är rådman i staden. Han betalar mantalspenning för hustru, en son två drängar och två pigor.
 
(Uppgifter häntade från Västervik stads historia av Folke Lindberg del 1 )
Redan somaren1669 begärde Didrik och Hans Bauman samt Johan och Daniel de Rees tillstånd av staden att få anlägga en hammare vid Bjurvik. Denna begäran avslogs emellertid av magistraten, sedan denna inhämtat de tolv äldstes mening. Däremot lyckades de följande år utverka magistratens rekommendation för dem till bergskollegiet om anläggande av ett järnbruk vid Falsterbo i Hjorteds socken.
 
Den 14 november 1670 utfärdades kollegiets privilegium för dem att uppräta en masugn och två hammare på nämnda plats. Herrana de Rees syns dock ganska snart ha utträtt ur företaget.
 
(Mantalslängd 1680)
Även Ankarsrums bruk i Hallingeberg socken ser ut att ha haft anknytning till släkten de Rees. I mantalslängd för år 1680 - 81 står Johan de Rees bruksfolk i Ankarsrum.
 
Medan Brodern Daniel, nu befallningsman,  återfinnes i 1680 års mantalslängd över Vimmerby stad.
 
Ang Uggletorp
 
I 1685 års mantalslängd saknas Daniel de Rees i Vimmerby men återfinnes i Uggletorp, en gård i Frödinge sn.
 
Jag har även en anteckning som jag dock är något osäker på.
Enligt Mantalslängd för Uggletorp år 1695 skall änkan Carin de Rees även betala mantalspengar för två döttrar. Denna uppgift borde dock åter igen kontrolleras.
 
Ang Lorens de Rees
 
Från Västerviks födelsebok har jag antecknat följande:
 
1670 den 1 augusti christnades Daniel deRees son L...ntues.
 
Detta borde vara Lorens de Rees födelsenotis.
 
 
Hälsningar  
Kenneth Johansson

2001-08-03, 11:46
Svar #4

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:55
    • Visa profil
Bengt och Kenneth!
 
Tack för intressanta upplysningar!  
Att det i Uggletorp 1711 fanns en Per gift med en kvinna fr fam de Rees passar ju väldigt bra! Kanske betyder det att man bör söka Constantia Persdotters födelse (1700ca) i Frödinge socken? Det kan vara värt ett försök. Det kan kanske vara Wendela med båtzman Per som flyttat dit (om det nu är Wendela de Rees som gifter sig 1696)? Eller så gifter sig även Constantia d.ä. med en Per.
 
Jag har åter gått igenom åren 1670-1681 i C:1 och kan inte finna någon de Rees före 1671 15 Trinit (Daniel de Rees, då Petter S…? dtr Margareta i Falsterbo döps), och ingen efter 1678 1/1 (herr Johan de Rees, samt den omtalade Hans Bauman, då Anders barn i Falsterbo döps). I de flesta fall är det annars Daniel de Rees hustru som är dopvittne. Jag finner inte fler de Rees-barn än de redan omtalade, födda i Hjorted. Inte heller ”Daniel de Rees moor” (dopvittne 1673 …Epiph) bland de döda.
 
Daniel de Rees och Falsterbo; stämmer bra med alla dopvittneskontakter med bruksfolket. Monsr. Petter Lang (felaktigt tolkat Lantz av mig i mitt förra inlägg) förekommer ofta som ”medvittne” – ett namn jag tror jag har läst någonstans i förbindelse med Falsterbo bruk (mitt intresse för Falsterbo bruk har annars anknytning till hammarsmeden Amund Godou och hans familj, vilka också levde där fr 1675ca, och vars son Daniel dpt 25/8 1678 också har Hans Bauman och Petter Lang samt jungf Catharina Bauman som dopvitt).
 
Apropå affärsverksamheten med bröderna Bauman; i Anrep I:408 under Cederbaum No2035 tab3 fann jag följande: Peter Bauman f.1670 V-vik gm borgmästardottern Maria Lindbohm f.1678 d.1747 V-vik. Maria L  fick sedan handelsmannen Eric de Rees, från hvilken hon blef skiljd” – är detta en son till Daniel eller Johan?  
Tydligen levde namnet kvar i Vimmerby så sent som i början av 1800-talet. I en matrikel för Kalmar reg fann jag en  Daniel Jonsson de Rees i Vimmerby som nämns som svärfar till en prost (Örtengren?) som var knuten till reg (skrev tyvärr ej upp ordentligt). I Sällsamheter i Småland del2 kan man på sid.47 läsa att rådman Johan de Rees lånat ut några små kanoner till Västerviks försvar mot danskarna 1677, men detta hjälpte föga då det ej fanns någon ammunition.
 
Ursäkta att det nu börjar dra iväg geografiskt, men vet någon hur det förhåller sig med släktskapet mellan Daniel och Johan de Rees, födda på 1630-talet, och den Arnold de Rees som på 1640-talet håller till vid Huseby bruk?
 
Mvh Pernilla

2001-08-04, 07:47
Svar #5

Marianne Lindén

Jag har haft en De Rees som gifte sig med en flicka från Ishult i Tuna men det är mycket senare än vad Ni diskuterar här ovan, men kanske kan ge vissa ledtrådar. Jag är inte helt säker på att jag har rätt:
Daniel Danielsson kallas han när han gifter sig. Han är Säteriägar på Viketomta i Vimmerby. När han dör 18400407 är han 38 år 10 mån och 7 dagar och vid dödsfallet kallas han De Rees. efter honom i Vinketomta kommer David De Rees. Om man räknar ut födelsen efter uppgifterna i dödsboken är han son till Daniel Jonsson och Stina Larsdotter i Vinketomta. När de båda gifter sig så är han från Hästmåshult. I Hästmåshult finns Jonas Larsson och Stina Andersdotter. I Locknevi dör Prosten Leonhard De Rees och i dödsrunan står att han var född 17720624 och en pojke med det namnet har Jonas Larsson i Hästmåshult. I hästmåshult dör Catharina de Rees 17651223 hon är då 95 år. Kan Leonardh De Rees och Daniel Jonsson på Vinketomta vara bröder och har de tagit namnet från morssidan? Det finns också en Maja de Rees i Boda Frödinge som dör 17570130 och är 78 år.
Prosten i Locknevi var för övrigt gift med Anna Helena Rydelius f 17660830.
Jag är inte så bra på 1700-tal men kanske Ni kan hitta något korn i detta.

2001-08-04, 09:55
Svar #6

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
I PLF's databas hittade jag 170 poster med namnet de Rees. Jag lägger in en frekvensundersökning av namnet de Rees under Efternamn > de Rees
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2001-08-05, 23:53
Svar #7

Kenneth Johansson

Hej Pernilla
 
Ang släktskap med Arnold du Rees
 
Släkttavlor för släkten du Rees finns i Elgenstierna: Svenska Adelns ättartavlor II:336.
Stamfadern Louis du Rees var född i Flandern och dog i Bryssel 1555 23/10.  
 
Arnold du Rees vid Huseby bruk var kusin med Johan och Daniels fader.
 
Johan och Daniels fader bar också namnet Daniel de Rees. Köpman först i Stockholm, sedermera i Västervik och sist kronofogde, gift med Catharina Philipsdotter, syster till borgmästaren i Västervik. Daniel den äldres fader var Jean Baptist du Rees, född 1572 i Antwerpen, broder till Jacob du Rees född 1575 i Hamburg. Denne Jacob du Rees var far till Arnold du Rees (f 1612).
 
Jag kan även upplysa om att Daniel de Rees är en av anfäderna till den kända författarinnan Astrid Lindgren.
 
Ang Hästmosshult, Vimmerby lf och Uggletorp i Frödinge
 
Catharina de Rees död 17651223 i Hästmosshult, Vimmerby lf var gift med Leonard Persson född i Frödinge. Sedermera bonde i Hästmosshult.  
 
Åren 1708 - 1711 är Leonard gift och betalar mantalspenning för 1/2 Uggletorp, Frödinge
 
I Uggletorp finns 1711 också en Per Svensson som är gift och betalar mantalspenning för den andra halvan av Hästmosshult.
 
Kan det vara så att Per och Leonard är gifta med  
var sin syster de Rees?
 
MVH
Kenneth

2001-08-06, 13:13
Svar #8

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Ang. Daniel Danielsson De Rees: jag placerar en antavla för honom under Vimmerby nedan. Vad gäller Astrid Lindgrens antavla, finns den här.

2001-08-09, 17:46
Svar #9

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:55
    • Visa profil
Intressanta inlägg och id?er.
Senaste fynd: under Testamentespenningar 1756 är Constantia Derees närmare beskriven som klockaränka. Vem klockaren var vet jag ej. Jag kan inte hitta Constantia som dopvittne en enda gång vilket får mig att tro att hon inte bodde i Yxeryd särskilt länge före sin död.  
Fö fann jag att Johan de Rees var gudfar en gång redan 1660, då Nils Jönsson i Träthult döper dottern Kirstin.  
Ang Catharina död i V-by 1765; kan hon kanske vara född i Frödinge eller Tuna? Och i så fall 1677 eller senare? Då kan hon vara den 5-åriga dottern som figurerar vid eldsvådan 1683? Åldern i dödsnotisen bara lite överdriven?

2001-10-15, 05:56
Svar #10

Utloggad Jacqueline Maxeiner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2017-04-07, 17:21
    • Visa profil
Hello,
 
I would appreciate help in ascertaining the farm name for the following family:
 
Jonas Andersson  
Elin Jonasdotter  m. 1726
 
    Elizabeth b. 1727
    Jonas b. 1730
    Karin b. 1733
    Anders b. 1735
 
I am unable to read the word in the old records well enough to match it to my list of Hjorted farms.
 
Thank you.
 
Jacqueline Maxeiner

2001-10-16, 21:43
Svar #11

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:16
    • Visa profil
Hello Jacqueline!
The farm name is Christersnäs (Kristersnäs).
It is (or was) situated near Totebo, east of Hjorted.
Birgitta Berkemar
Birgitta B

2001-10-17, 02:19
Svar #12

Utloggad Jacqueline Maxeiner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2017-04-07, 17:21
    • Visa profil
Hi Birgitta,
 
Thank you for the information about Christersnäs.
Was it part of a larger farm?  Totebo is on my list (from the late 1700's), but not Christersnäs.
 
Thanks again.
 
Jacque

2001-10-17, 07:21
Svar #13

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:16
    • Visa profil
Good morning!
Sorry, Totebo is west of Hjorted of course.
I don?t know anything about Christersnäs. I can try to find out!
Birgitta
Birgitta B

2001-10-31, 17:20
Svar #14

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Lite om lite, angående Constantia De Rees make.
 
Det finns i alla fall ingen Per Svensson, nämnd i Henrik Rosenquists klockarlängd för Frödinge sn (Frödinge socken i gammal och ny tid, s. 32-33): 1704 fanns en klockare, Jacob Svensson, om vilken det sägs, att han ej fick sin spannmål ordentligt. 1741 hette klockaren Carl Månsson. Hans efterträdare var Nils Hultman, omnämnd år 1777.
 
 
Med vänliga hälsningar
Bengt

2001-11-11, 00:17
Svar #15

Marianne Dahlén

Hej
Rörande de tidigare inläggen om Klassöner/döttrar undrar jag, ifall dessa har ett ursprung hos Clas/Claes Nilsson, som föddes i Mörhult, Hjorted. Han var gift med Anna Jönsdotter från Getterum. De fick minst tre barn, troligen fler.
Clas Nilsson var son till Nils Svensson och Maria Månsdotter, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg.
mvh

2001-11-11, 12:27
Svar #16

Eva Nordström

Hej!
Syskonen Klasson/Klasdotters (som jag skrev om 24/4 2000) far hette Klas Peter Jakobsson, född 18290119 i Bäckstugan, Yxered, Hjorted och död 19020511 i Tidersrum, Getterum, Hjorted. Därav patronymikonet Klasson/Klasdotter. Jag känner inte igen något av namnen du nämner bland syskonen Klasson/Klasdotters anor, som huvudsakligen kom från grannsocknar till Hjorted.
Hälsningar Eva

2001-11-22, 15:45
Svar #17

Utloggad Inga-Lill Rodenfelt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 21:37
    • Visa profil
Hej!
Jag söker efter föräldrarna till Anders Jonasson Hammarsmed i Falsterbo död 1758 i Hjorted. Gift med Regina Mårtensdotter f 1713018 i Ankarsund död 17790923 i Hjorted.
MVH
Inga-Lill

2001-11-22, 20:55
Svar #18

Utloggad Gunno Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 14:58
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
Följande uppgifter finns i PLF:s databas. Anders Jonasson(Hammarsmedsdräng) och Regina Mårtensdotter (Piga) gifte sig i Hjorted 1736-06-14.
Anders Jonasson dog 1758-06-09 i Falsterbo, Hjorted, 45 år gammal. Inga efterlevande finns noterade.
Jag har inte heller kunnat finna honom i registret för Hjorteds födelsebok.
Hälsningar Gunno

2001-11-23, 13:02
Svar #19

Utloggad Inga-Lill Rodenfelt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 21:37
    • Visa profil
Hej Gunno!
Tyvärr blir väl Anders Jonasson ett mysterium.
Anders och Regina fick 10 barn och min ana är Christina Margareta f 17440120, men finns ej med i fdl för Hjorted. Hon var gift i Uppsala Odensvi med Sven Andersson död där 18371120 och i dl. står det dotter till Hammarsmeden Anders Rybom och hustru Regina.
Hälsn Inga-Lill

2001-11-23, 17:12
Svar #20

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:55
    • Visa profil
Inga-Lill!
 
Regina är syster till en av mina anor (Annika  
f.1716), och därför har jag undersökt även  
Reginas familj något. Jag vet heller inte vem  
som  
var Anders Jonassons föräldrar, men jag vet  
att  
jag hade en och annan teori om eventuella  
syskon  
till honom då jag höll på med de här  
familjerna i  
somras. Mina papper och anteckningar har  
jag  
tyvärr inte tillgång till förrän i juldagarna.  
Kanske jag kan återkomma då.

2001-11-24, 11:02
Svar #21

Utloggad Inga-Lill Rodenfelt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 21:37
    • Visa profil
Hej Pernilla!
Jag tar tacksamt emot om du har fler uppgifter.
Hälsn Inga-Lill

2001-11-28, 14:27
Svar #22

Utloggad Sigvard Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 787
  • Senast inloggad: 2016-10-04, 07:36
    • Visa profil
Anna Maria Ericsdotter f. 1801.07.26 i Rumhult, Hjorted, gift 1822 i Hjorted med Jonas Jonsson. Känner någon till om dessa två? De har varit bosatta på Catharinaberg. V.v. hör av er!
 
Mvh Sigvard

2001-11-28, 20:31
Svar #23

Utloggad Gunno Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 14:58
    • Visa profil
Hej Sigvard!
Du har kanske redan fått uppgifter ur PLF:s databas, men jag ger ändå följande data därifrån: I Hjorteds födelsebok står Anna Maja Ericsdotter f.1801-07-26 i Rumhult. Mor: Anna Jönsdotter. Far: Eric Persson. Moderns ålder: 33 år.  
Enl. samma födelsebok föddes en Anna 1767-08-16 i Örnshult: Fadern var Jöns Träbom och modern Brita Jacobsdotter. Det finns kanske Hfl. för Hjorted för denna period så att du kan gå vidare.
Hälsningar Gunno

2001-11-29, 10:03
Svar #24

Utloggad Sigvard Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 787
  • Senast inloggad: 2016-10-04, 07:36
    • Visa profil
Hej Gunno!
 
Tack för upplysningen. Det är föräldrarna till Anna Maria, Anna Jönsdotter o. Eric Persson, jag sökte.  
 
Vet du något om när Jonas Jonsson är född, och vem var föräldrarna? Hopp om svar.
 
Mvh Sigvard

2001-11-29, 20:40
Svar #25

Utloggad Johan Anell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 23:05
    • Visa profil
Söker föräldrar och övriga anor till Anna Mathilda Stenberg, f 19/6 1854 i Hjorted, d 30/7 1931 i Sankt Göran (AB).
 
Med sig till Stockholm hade hon sönerna Nils Georg, f 14/10 1875 och Carl Emil, f 3/5 1877, bägge i Västervik (H).
 
I Stockholm gifte hon sig 11/9 1880 i Adolf Fredrik (AB) med Carl Eriksson, f 18/7 1846 på Bie (Östergård) Gästgivaregård, Floda (D), d 31/12 1891 i Kungsholm (AB), där han var vaktmästare. Med honom fick hon barnen Karl Ivar* Eriksson, f 19/3 1881 i Johannes (AB), d 29/9 1944 i Högalid (AB), förman, (hans ättlingar bär namnet Edding), Tyra* Anna Augusta Eriksson, f 11/11 1883 i Adolf Fredrik, d 25/11 1968 i Sankt Göran, och Arvid Mauritz* Eriksson, f 29/8 1885 i Kungsholm, d 30/1 1929 i Sankt Göran, köpman.
 
Anna Mathilda Stenberg gifte om sig 21/5 1893 i Stockholm med Per Adolf Nilsson, f 7/11 1865 i Frykerud (S), d 4/7 1934 i Sankt Göran.

2001-12-01, 14:04
Svar #26

Utloggad Björn Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 11:54
    • Visa profil
Kan någon tala om för mej var Anvede krog låg. Fanns den i Hjorted ?

2001-12-01, 20:58
Svar #27

Utloggad Gunno Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 14:58
    • Visa profil
Sigvard Andersson.
Hej!
Du efterlyste Jonas Jonsson föräldrar. Eftersom jag tvättar PLF:s databas för Hjorted har jag tillgång till register för församlingens födelsebok. Om vi antar att Jonas är född i Hjorted mellan 1790-1800 och hans far heter Jonas,får vi några alternativ. Följande pojkar med namnet Jonas finns:
17910221 son till Jonas Jacobsson, Haraldsbo
17961017 son till Jonas Månsson, Holmen
17981204 son till Jonas Danielson , Pilviken
17991127 son till Jonas Persson, Äskhult
18010516 son till Jonas Andersson, Strömserum
18011201 son till Jonas Svensson, Björkhult
 
Kanske kan du med husförhörslängder pricka in din Jonas Jonsson.
Hälsningar
Gunno

2001-12-01, 23:42
Svar #28

Utloggad Sigvard Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 787
  • Senast inloggad: 2016-10-04, 07:36
    • Visa profil
Hej Gunno!
I husförhör f. Hjorted AI:14 (1836-1843) sid. 587 står: för Catharinaberg, Jonas Jonsson f. 1794 5/9 i Hjorted, och jag kan inte hitta honom som född då? Hur gör jag för att få tag på föräldrarna?
 
Hälsn Sigvard

2001-12-02, 15:54
Svar #29

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Sigvard!
 
Jag har sökt på olika sätt i PLF's databas och inte funnit någon, med liknande data, som den Jonas Du efterlyser, inte ens över hela databasen.
 
Jag föreslår att Du följer honom både bakåt och framåt i Hjorteds husförhörslängder, det kan finnas andra data eller ledtrådar, vilka kan vara till hjälp i sökandet.
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna