ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-17  (läst 3960 gånger)

2007-01-18, 22:40
läst 3960 gånger

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack så mycket Kjell! Roligt att få så snabb respons. Det var intressant att soldatregistret anger att han föddes i Svinevik. Där promenerade jag i somras. Vissa formuleringar känner jag igen från Siwert Pihls bok om de indelta soldaterna i Sotenäs.

2007-01-19, 00:09
Svar #1

Utloggad Kjell Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-04-21, 21:33
    • Visa profil
Hej Berit! Olof Borgman är min farmors farfars far. Jag håller på och samlar information i disgen för att bygga både antavlor och stamtavlor av denna del av släkten. Vill du eller någon annan byta information så meila gärna över infornation via e-post, så skickar jag vad jag har som kan vara intressant.

2007-01-19, 10:43
Svar #2

Jens Hansson

Hej Berit!  
 
Har du mer info om min fmffm Catarina Andersdotter (f 1801-11-07)? Jag tror att hennes föräldrar hette Anders Jonsson (f 1775-09-11) och Karin Persdotter (f 1775-11-03), men sedan tog det stopp. Har du mer info om släkten, var de kom ifrån, yrke mm?
 
Någon som hittat mer om Ceder-släkten?
 
Mvh,
Jens

2007-01-19, 12:42
Svar #3

Torbjörn Ceder

Hej Jens & Berit
Kul med fler som forskar på Ceder i Askum.
Anders Larsson Ceder f 1792 har jag letat anor till i snart 10 år nu, utan att komma bakåt. Det finns en soldat vid Wärmlands fältjägare regemente Anders Ceder som anges född 1792. Tyvärr är regementet värvat och man hittar därför inte boställe/socken via Grill. Jag har inte sett någon notering om att A-L Ceder f 1792 skulle varit båtsman. Sonen Lars Ceder f 1820 blir dock båtsman under Wägga. Han efterträder båtsmanen Peter Nyckter, vilket också enl GMR är båtsmansnamnet, det försvinner efter några mönstringar, och Ceder blir nytt båtsmansnamn. Jag tror därför inte Ceder är båtsmansnamn, i alla fall inte ursprungligen för båtsmanen under Wägga, utan snarare ett soldatnamn som kom till Askum med A-L Ceder.  
 
Enligt mina noteringar är barn till A-L Ceder och Catarina Andersdotter;
Lars 1820-12-16 - 1897-05-17
Kristian 1822-11-30 - 1867-07-16 Göteborg
Anders 1825 - 1826
Christina 1827-04-25 -  
Anna-Maria 1830-04-21 - 1903-02-26  
Anders 1833-05-06 -  
Petronella 1836 -
Johannes 1840-11-08 - 1868-02-19 Ålesund Norge
 
Avseende A-L Ceders hustru, Catarina Andersdotter från Wägga Nordgård så hamnar man tillbaka till den Torbörn Jonsson 1599 - 1674, och Jon på skogen som nämns ovan i tidigare inlägg av bl.a Victoria Oscarsson.        
 
Vi kan väll höras av, och byta uppgifter med varandra.
 
Mvh Torbjörn

2007-01-20, 09:56
Svar #4

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Kjell >> Jag skickar lite uppgifter via e-post ur mitt register om personerna kring Borgman. Vore kul att jämföra med dina uppgifter!
 
Jens >>
Karin Persdotter (f 1775-11-03) föddes i Kungshamn, Gravarne. Hennes föräldrar var kronolotsen Per Hansson (f 1839-02-08 i Gravarne) och Ingeborg Persdotter (f 1753-01-04 i Lyse på Stora Kornö. När Per Hansson dog 79 år gammal uppges han vara blind.
 
Ingeborg Persdotters far var Per Jakobsson (f 1722-12-22, Lyse, Stora Kornö), enrolleringskarl, antagen 1843, död 1790. Mor var Anna Andersdotter (1718-1792).
 
Per Jakobsson var son till strandsittaren Jakob Larsson (1683-1766) och Elin Persdotter (1686-1766) på Stora Kornö, Lyse. Eventuellt var Elins far Sven Rasmusson på Kornö. Det finns en Lars på Kornö vid denna tid som antagligen är Jakob Larssons far.
 
Torbjörn >>
Ja, vad kul att hitta fler som forskar på samma sak! Intressant det du skriver om namnet Ceder. Var Katarina Andersdotters far Anders Jonsson? Jag har sett en uppgift om att han dog 1800-08-19 och hon föddes ju 1801-11-07. Men jag kanske misstar mig här.

2007-01-20, 10:29
Svar #5

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ursäkta, jag skrev Elin Persdotter men menar förstås Elin Svensdotter.

2007-01-20, 14:39
Svar #6

Jens fd. Hansson nu Ceder

Ceder forts.
Anders Larsson Ceder föddes enligt uppgift 1792, men platsen är ej nämnd. Men enligt släktdata föddes en viss Anders Andersson Ceder i Vägga Nordgård 1792. Har ej hittat mer om honom, men kanske efternamnet Andersson är fel, kanske skall det vara Larsson?
 
1761-10-18 föddes Maria Ceder i Färgelanda, Hillingsätter, av sämskmakare Ceder och hustrun Lisa. Har ej några spår av henne eller hennes föräldrar, men kanske föddes även en son som senare flyttade till Askum? Eller till Tossene?
 
Även i Tossene föddes 1792-06-28 en Olof Andersson Ceder. Eventuellt släktskap?
 
Vad jag förstått värvades ett av Bohusläns båtsmankompani till Karlskrona, då Karlskrona örlogsregemente startades 1680. Ett av linjeskeppen som befann sig i Karlskrona var 'Prins Carl', med en Michael Ceder som voluntär under sjökrigsrustningen mot Danmark 1689, han dog 1699 som underlöjtnant. Men folk från hela sverige värvades dit...

2007-01-20, 16:33
Svar #7

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Kjell Olsson skrev tidigare att han hade uppgift om att Olof Olsson Borgman skulle vara född i Svinevik, Askum. Jag sökte nyss i släktdatas databas (www.slaktdata.org) och hittade en Olof född 1786 föräldrar fiskare Olof Jonsson och Anna Kristensdotter, bosatt i Svinevik, Hovenäset. Jag ska försöka se om det går att följa denne Olof framåt i tiden.

2007-01-20, 20:23
Svar #8

Torbjörn Ceder

Hej igen.
Släktdatas uppgifter om Anders Andersson Ceder född år 1792 har jag betraktat som skrivfel. Släktdatas uppgifter kommer, som ni vet, från Sotenäs Personhistoriska Förenings gedigna arbete med att rekonstruera de genom brand förkomna kyrkböckerna. Föreningen har inte, om jag förstått rätt, tolkat uppgifterna i de olika källor man funnit information i, utan överlämnar det till den enskilda forskaren.  
 
Jag tror vi kan vara rätt övertygad om att uppgiften avser samma person som vår Anders Larsson Ceder, och jag tror dessutom vi kan vara relativt säkra på att han inte är född i Askum.
 
Inga uppgifter om A-L Ceder tycks komma från tiden innan vigseln 1820 med dottern på Vägga Ng Catarina Andersotter.
 
Catarina Andersdotter är enligt minna noteringar dotter till Anders Jonsson 1779-09-11 - 1824-07-22 och Karin Persdotter 1775-11-03 - 1814-03-01.
 
Anders är son till Jon Efvensson och hans 2a hustru Kerstin Larsd. Här är familjebildningen tämligen svår att följa, då flera dödsfall och omgiften sker.
 
När Lars Andersson Ceder f 1820-12-16 antas 1854-09-02 till båtsman nr 271, Wägga rote, vid 1a Bohus kompani skrivs han som L-A Ceder Nyckter och anges vara obefaren. Han efterträder Petter Andersson Nyckter som varit båtsman under roten sedan 1828-05-03. Båtsmansnamnet har varit Nyckter i alla fall sedan 1776 då en Olof Nyckter finns där.
 
Lite kul är att sonen till L A Ceder, Anders Larsson Ceder f 1847 gifter sig i sitt 2a gifte med Amalia Olsd. f 1851 vars morfar är ovan nämnda båtsman Petter Andersson Nyckter.  
 
Vår båtsman efterträds 1885 av Olof Hilmer Petersson, som får båtsmansnamnet Ceder.
 
Jag tror fortfarande att soldaten vid Wermlands Fäljägareregenmente är ett spår som man bör försöka utreda. Att såväl förnamn( Anders) som Ceder och födelseår 1792 stämmer tycker jag känns som ganska bra indikationer. Hur man ska hitta på han utan att kunna härleda den geografiska hemvisten via Grill är dock knepigt.
 
Andra kul Cederspår att följa upp är bl.a den Lennart Ceder som dog 1706 i slaget vid Fraustadt. Han efterlämnar flera barn födda i Göteborg runt sekelskiftet 16/1700. Även den Gustaf Ceder som 1715 anges vara kapten på kaparen Hoppet, kittlar lite.
 
Den Olof Ceder Jens nämner i inlägget ovan är jag ganska säker på är samma person som är soldat under Kynnestorp, Kville, vid Bohusläns regemente. Ceder förekommer som soldatnamn vid flera regementen, bl.a till och från vid Bohusläns regemente. Att försöka återfinna Ceder soldater vid Bohusläns Regemente - och därefter spåra dom i kyrkböckerna, är nog också en bra id? för att komma vidare.
 
Mvh/ Torbjörn Ceder

2007-01-21, 10:15
Svar #9

Utloggad Kjell Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-04-21, 21:33
    • Visa profil
Hej Berit och övriga intressenter om Olof Borgman !
Jag angav i inlägg ovan från min forskning bla :Född 1786-01-01 i Svinnevik, Hovenäset, Askum (O) [Soldatreg Bohuslän BH-01-0293-1809].  
Disgen ger ju möjlighet att ange en källa avseende född: En del av min forskning kommer ursprungligen från min mormor och min far de har dock inte angivit några källor i sitt material. Jag håller därför på att försöka spåra deras uppgifter i olika register. Jag har kontrollerat i soldatakten(mitt utdrag daterad 2004-10-26), där anges född 17860101 dock finns ingen ort eller socken angiven, hustru Ivarsdotter Anna f 1786 ingen ort och vigsel 18140418 Svarteborg. Sivert Phil är den som lämnat uppgifterna i soldatakten.  
Orten Svinnevik, Hovenäset, Askum (O) hittar jag fn inte någon källa till. Föräldrar som jag har angivna i min forskning Olof Jonsson f.1744 och Kristendotter f.1740. De har jag hittat/bestyrkt i SD med Sotenäs personh...register.
Har någon mer uppg som styrker eller fäller mina uppgifter vore det intressant att ta del av dessa, så man inte hoppat i fel tunna.

2007-01-21, 10:39
Svar #10

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Kjell och andra! Det här med hustru Anna Ivarsdotter är något jag inte förstår. Borgman vigdes mycket riktigt 1814-04-18 i Svarteborg, men kvinnan han vigdes med hette Anna Jonsdotter, hennes far hette Jon: 18 April. Rotebåtsmannen Oluf Borgman ifrån Hohlle af Askums sockn och Anna Jonsdotter under Bärby. Kanske var detta andra giftet, och att han tidigare varit gift med en Anna Ivarsdotter? Intressant med hans föräldrar i alla fall! Mvh Berit.

2007-01-22, 19:58
Svar #11

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack, alla snälla människor som har mejlat mig med info om Olof Borgman. Alla menar att föräldrar är Olof Jonsson f 1744 och Anna Kristensdotter f 1740. Det verkar troligt att den Olof som föddes av dessa föräldrar i Svinevik senare blev rotebåtsman och flyttade till Håle, och jag ska nu försöka hitta belägg för det i någon källa. Jag ska också försöka reda ut vem Anna Ivarsdotter är. Om någon sitter på information om detta får ni gärna höra av er till mig! Stort tack! //Berit.

2007-01-23, 00:28
Svar #12

Utloggad Kjell Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-04-21, 21:33
    • Visa profil
Hej Berit och övriga!  
Mer om Olof Borgmans ev hustru Anna Ifvarsdotter, hustru enl soldatreg, jag tror inte att hon finns. I soldatregistret står hon angiven som hustru gifte 1814-04-18. Kontrollerade Genline Svarteborg vigda 1814-04-18 där står tydligt Anna Jonsdotter. Jag kontrollerade i Sivert Pils bok ”De indelta soldaterna” sid 310 där står gift 18 april 1814 i Svarteborg m Anna Jonsdotter f 1786 piga i Bärby dvs som i vigselboken. Jag bedömer att någon angett Ifvarsdotter felaktigt vid indatering i Soldatregistret och att vi kan avfärda henne som hustru till Olof Borgman.
 
Efter e-post angående bl a Olof Glad f 1813-11-21 eller 1818-11-21. 1818-01-10  har jag en son Johannes antecknad så det är tätt om Olof skulle vara född samma år. Jag fick en id? att kontrollera Svarteborg nov 1813. Där hittar jag en oä son f 1813-11-22 där fadern sägs vara Rotebåtsmannen Olof Bårman och moder Anna Jonsdotter, dock är namnet i födelseboken Andreas. Kan det blivit Olof (faderns namn) när de flyttade till Askum eller finns det ytterligare en son. Någon som har ytterligare uppgifter?

2007-01-23, 19:21
Svar #13

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Kjell med flera! Jätteintressant det du skriver om en oä son född 1813-11-22! Men i husförhörslängden för Svarteborg 1810-1814 står under 2:a roten, torpet Kaserne, Anna Jonsdotter med sin mor Barbro, utan son. Jag har ingen prenumeration på Genline just nu, annars skulle jag ha kollat upp om den här sonen Andreas dog tidigt, eller om man på annat sätt kan få reda på vad som hände med honom. Det är ju möjligt att han kanske blev Olof sedan. Födelsedatumet stämmer ju så när som på pricken! Borgman kanske sa till Anna Jaja okej då, vi kan väl gifta oss, men då ska pojken byta namn och heta Olof efter mig. :-)
 
Åldersangivelser i dödboken ska man ju ta med en nypa salt, men när Olof Glad dör 1870-03-02 står det att han var 51 år 3 mån, 8 dagar, vilket ger ett födelsedatum 1818-11-24. Jag har sett födelseår 1818 i någon anteckning också, vilket har gjort mig väldigt förbryllad. Jag har även sett olika födelsedatum för hans bror Johannes, men om han är född 1818-01-10, vilket är den vanligast förekommande angivelsen är det ju faktiskt omöjligt att Olof Glad ska ha varit född 1818-11-21.  
 
Angående Anna Ivarsdotter håller jag med dig om att vi kan avfärda henne. Jag har inte kunnat hitta ett enda belägg för hennes existens.

2007-01-23, 19:28
Svar #14

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Rättelse: Nja, helt omöjligt ska det väl inte vara att föda barn med tio månaders mellanrum...

2007-01-23, 21:41
Svar #15

Torbjörn Ceder

Hej Kjell & Berit.
 
Angående båtsmannen Olof Borgman (Olsson) ev. född Svinnevik i Askum. När jag går igenom minna tidigare anteckningar om barn till Olof Jonsson f 1744 och Anna Kristensd. så har jag noterat 3 barn med namnet Olof 1: 1780-02-21 - 1782-06-10
2: 1784-06-09 - 1850-11-04 samt en 3? notering om Olof född 1786. Den Olof som står angiven som född 1786 har jag uppfattat som en felaktig uppgift, då Olof född 1784 finns noterad med såväl månad som datum samt att det finns en uppgift om dödsdatum 1850. Det som inte stämmer med teorin om att Olof skulle blivit båtsman, är bl.a den stora skillnaden i dödsdatum 1850 jfr med 1856. Det vore kul veta beläggen för att det är samma Olof.
 
Torbjörn Ceder

2007-01-23, 22:32
Svar #16

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Torbjörn och Kjell. Ja, jag sökte lite fram och tillbaka på släktdata.org, och det verkar som om den Olof som föddes 1784-06-09 var fiskare i Hovenäset och gifte sig med en kvinna född 1796, han omnämns i samma sockenlängder som Olof Borgman omnämns i Håle. Och jag hittar ingen notering någonstans i de avskrifterna som pekar på att Borgman skulle höra ihop med familjen i Svinevik. Ja, så om någon har några belägg för att han trots allt gör det skulle jag också gärna vilja veta!  
 
Det känns annars som att det är läge att leta upp en båtsmansrulla för att se om det finns någon info där. Jag har aldrig sökt i militära rullor förut, så är du Torbjörn (eller någon annan) måhända lite haj på hur man tar reda på vilket båtsmanskompani Borgman tillhörde och om det är generalmönstringsrullor eller något annat man ska leta i? Arkiv Digital lär ha en del material, annars är det väl krigsarkivet man vänder sig till?

2007-01-24, 00:38
Svar #17

Utloggad Kjell Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-04-21, 21:33
    • Visa profil
Hej Berit och Torbjörn!Ytterligare lite info om Olof Borgman. Annas Oä son hittar jag inte som avliden under 1813-1815 i Bärfendal, så jag tror han blivit Olof vid flytt.  
Jag tror inte mycket på iden att leta i generalmönsterrullor för att hitta föräldrar dock kan födelseförsamling förekomma. Kan det finnas någon bouppteckning eller lagfart eller annat på föräldrarna, borde vara större chans?  
Betr Olof Isaksson Borgman (f 1876-03-04) följde jag honom på Medbo Berfendal t Hfl 1844-49 då han komm från Utgby (ort svårläst) Enl soldatreg torplängd på båtmanstorp 293. var han soldat där 1807-1808 (hustru enl soldatreg Anna Olsdotter)dvs åren före Olof Olsson Borgman. Han hade i HFL Berfendal 1844- hustru Petronella Olsdotter f92-03-10 samt en dotter f 1807-10-17 boende hemma.  
Den Olof Olsson Borgman/Bergman vi letar verkar vara kvar i Askum både i sockenlängd 1840-50 och 1850-60 enl Sotenäs PHF underlag hos Släktdata.
Berit tack för underlagen du skickat.

2007-01-24, 23:23
Svar #18

Utloggad Anders Björkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-08, 22:33
    • Visa profil
Ang Olof Glad: Askum husförhör 1861-69, Amhult GID 867.1.20800 1870 GID 867.1001.800, det står födelsedatum 1818 (21/11). Har inte sett andra uppgifter än Sotenäs personhistoriska att han skulle vara född 1813.

2007-02-11, 17:05
Svar #19

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-03-08, 19:03
    • Visa profil
Söker kompletterande uppgifter ang: Eric Nyckter f 1795 i Hovenäset, Askum. Gift med Carin Svensdotter f 1784. Eric tjg som kronobåtsman och bodde då på torpet Djupedal.
Barn: Olina f 1817 på Malmön, Manuel f 1819 på Malmön och Samuel f 1822-02-24 (gift med Beata Andreasdotter.
Föräldrar till Erick N? Har du uppgifter som kan komplettera bilden av Eric och hans familj?

2007-02-11, 20:07
Svar #20

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Gunnar, tyvärr vet jag inget om Erik Nykters föräldrar, men hans dotter Olena som föddes 1816-09 enligt mina anteckningar gifte sig med Olof Pettersson på Malmön f 1814 och fick flera barn. Det ska ha kallats Rompen där de bodde på Malmön.
 
Olenas son Anders Olsson f 1848 flyttade till Lilla Kornö och gifte sig med Adolfina Eliasdotter f 1851.  Folkminnesarkivet Sofi har en uppteckning av henne, där hon berättar om spöken. De fick åtta barn. Amelie f 1873, Olof Edvard f 1875, Johan Alfred f 1877, Anders Wilhelm f 1880 (de två sistnämnda sönerna dog vid båten Prins Eugens förlisning 1900), Emma Olivia f 1883, Anna Contrantia f 1885, Melius f 1886. Huset där de bodde på Lilla Kornö kallas än i dag Meliuses hus.
 
Eriks Nykters fru Karin Svensdotter dog 1868-11-17 på Malmön vid 84 års ålder, enl Sotenäs personhistoriska.

2007-03-05, 19:32
Svar #21

Utloggad Isabel Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 17:44
    • Visa profil
Hej!
Undrar när Johan Marcelius Olsson född 1859-07-10 Askum  
och hans fru Adolfina Johansdotter född 1858-03-01 Herrestad bosatta i Prästbacka, Askum dog.  
 
Tacksam för svar/ Isabel

2007-03-06, 17:11
Svar #22

Rigmor Andersson

Hej!
Jag söker föräldrar o ev syskon till Johan Edvard Andersson född 1853-02-13 i Askum.
Mvh Rigmor

2007-03-12, 20:15
Svar #23

Jeanette Ö

Jag söker information om Skräddare Johan Pet(t)er Hallenberg, f. 18231111.Hittar inte hans föräldrar, och födelseort.
 
Mvh
Jeanette

2007-03-13, 19:54
Svar #24

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Jeanette! Det finns en Johan Petter född 1823 som i Askums sockenlängd 1830-40 står som fosterson till änkan Anna Larsdotter, Dössedal, Skogen (fostermoder född 1779). Namnet Hallenberg finns annars i Morlanda, där finns till och med en Petter Hallenberg på Bockholmen och en Johan Hallenberg född 1784. Det kanske är värt att kolla upp dessa Hallenbergare, det kanske kan ge någon ledtråd. Också i Foss förekommer namnet Hallenberg, Magnus Lorentz Hallenberg fick sonen Johan 1766. Detta enligt www.slaktdata.org.

2007-03-16, 20:12
Svar #25

jeanette öststorm

Tack Berit!
 
Jag skall kolla upp detta!
 
Jeanette

2007-04-11, 19:47
Svar #26

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej!
 
Min ana Elin Torbjörnsdotter f.1625 i Dössedal-skogen, gifter sig 1667 alt. 1668, med en Wigen olofsson ifrån Assleröd. Har i släktdata stött på andra med namnet Wigen eller Wigensson från Assleröd. De jag tänker på är Lars Wigensson och sonen Wigen Wiking Larsson. Kan detta vara son och sonson till Wigen olofsson och Elin. Jag får ingen klarhet i det.
 
Mvh Victoria oscarson

2007-04-17, 19:04
Svar #27

Utloggad Ove Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 18:55
    • Visa profil
Hej!
Jag behöver hjälp att hitta min farfarsmor. Enl. födelseboken för Askum 1862 föddes min farfar den 26 mars och modern,ej namngiven, var sist fyllda 21 och ogift. Kan någon hjälpa mig att spåra henne och ev. vem som var fadern.
Min farfars namn var Olof Hilmer Johansson som senare bodde i Hästedalen i Hunnebostrand.

2007-04-17, 21:45
Svar #28

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Ove!
 
Avskriften av födelseboken 1860-1897 finns hos SVAR.
På s.11 anges modern som C.G. Hansdotter piga u. Askum. 21.
Det finns en Carolina Gustafva Hansdotter i folkräkningen 1880, men ingen Olof Hilmer i den familjen.
En snabbgenomgång av Askum AI:2 gav inget. Men jag kan ju ha missat...
Så tyvärr inget definitivt svar på din fråga.

2007-04-17, 22:14
Svar #29

Utloggad Ove Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 18:55
    • Visa profil
Tack Olle !
Ditt svar ger mig ändå en intressant ledtråd att spinna vidare på

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna