ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 december, 2010  (läst 3025 gånger)

2010-01-26, 11:54
läst 3025 gånger

Utloggad Anna Lantz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 11:50
    • Visa profil
Anna Larsdotter Sax (troligen) föddes 1775? i Gärdserum. Hon fick en son Lars Olof Sax 1799-12-20 i Åtvid. Jag söker föräldrar till Anna och var hon bodde och var hon bodde då sonen föddes. Har kört fast och kommer ingen vart.
Mycket tacksam för minsta spår vidare.
Mvh
Anna

2010-01-26, 14:20
Svar #1

Utloggad Sally Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2011-04-17, 22:30
    • Visa profil
I PLF- CD nr 1 hittade jag följande:
 
Anna
Född 27/11 1775 i Swaltorp, Gärdserum (E)
 
Far
Pärsson, Lars
 
Mor
Larsdotter, Ingeborg
Hust.
Swaltorp
 
Övriga uppgifter
Församlingskod: 056107
--------------
Källa: Gärdserum CI:2
 
Hälsningar Sally

2010-01-26, 15:26
Svar #2

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Hej Anna och Sally
Den Anna eller Annika som det står i födelseboken som är identisk med Lars Persson Sax dotter föddes i Könserum, Gärdserum den 28/9 1774, modern hette Kerstin Carlsdotter. Lars är född 25/10 1740 i Rotorp, Gärdserum och avled i Åtvids socken 27/3 1822. Hustrun Kerstin Carlsdotter avled redan 5/11 1804 och då bor familjen vid Kopparverket i Åtvid.Jag har inte följt familjen i Åtvid och vet därför inte mer än att Anna får sonen Lars Olof den 20/12 1799 och att det i födelseboken inte står utsatt var i socknen hon bor.

2010-01-26, 22:16
Svar #3

Utloggad Kristina Bohman Södrdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-09-10, 11:59
    • Visa profil
Hej Barbro,
Tck för beskedet om att denna Carl Gustaf dog som barn. Det är uppenbarligen fel födelsenotis. Det som satte igång mig var en notis om en Gustaf, f 1816, i anteckningskolumnen vid Maja Lisa Nykters namn i HFL för Könserum 1828-1831, A1:3 s 48. Jag har svårt att läsa födelsedatum, därav misstaget. Men det kan ju inte vara en son, så därför förstår jag inte vad han har för koppling till Maja Stina.  
Kan du lösa mysteriet?
Hälsningar
Kristina .

2010-01-26, 23:09
Svar #4

Utloggad Kristina Bohman Södrdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-09-10, 11:59
    • Visa profil
Forts:
Högre upp på samma sida finns Gustaf Åsberg, också med en notering i marginalen: dömd och så något som jsg inte kan läsa. Kan du utöka din hjälpsamhet och tolka även detta?
Hälsningar
Kristina

2010-01-26, 23:43
Svar #5

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Kristina,
Personen du hittat i 'marginalen' har inte alls någon koppling till Maja Stina Nykter vad jag kan se. Det är en piga Anna Lisa Larsdotter född 11/3 1816 som står där. Tittar man på kyrkbokens försättsblad så står att det är fragment av en husförhörslängd. En del sidor är väldigt röriga och fler personer än vad sidan har rader för har skrivits in.
 
Någon Gustaf Åsberg hittar jag inte, kan du läst fel? Men det finns en Gustaf Örberg född 1801 längre upp på sidan med sin hustru och en dotter. Denna Gustaf är dömd för 1:a resan stöld.

2010-01-27, 22:14
Svar #6

Utloggad Kristina Bohman Södrdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2011-09-10, 11:59
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Barbro!  
Min förmåga att tolka texten på den här ganska kluddiga kopian är uppenbarligen otillräcklig. Det var sättet att skriva någon sorts kortform av Gärdserum som jag tolkade som Gustav.
Men klart är att textsidan inte är till någon hjälp när det gäller att komma vidare i letandet efter far till Anna Stina. Jag får försöka komma vidare på annat sätt.
Mvh
Kristina

2010-01-27, 22:27
Svar #7

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Kristina,
Mitt tips är att du tittar efter i domboken för Tjust häradsrätt. Maja Stina Nykter kan vara instämd till tinget för att hon fött barn utom äktenskapet och då kan du med lite tur också få namnet på fadern. Domböckerna finns på mikrokort att låna från SVAR och Tjust häradsrätts arkiv finns på Vadstena landsarkiv.

2010-01-28, 11:22
Svar #8

Utloggad Anna Lantz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 11:50
    • Visa profil
Tack Barbro Behrendtz och Sally Karlsson för all hjälp!
Mvh
Anna

2010-02-19, 13:55
Svar #9

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2528
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:29
    • Visa profil
Hej!
 
Söker uppgifter om
 
Alfrida Johanna Wiberg f. 27 sept 1853 i Norrköpings Borg o Löth
 
Hon flytt. till Gärdserum 12 maj 1879, till Kvistrums Säteri.
Sedan flytt. hon vidare  21 okt 1880 till Stockholm.
Vet ej till vilken fs.
Har kollat i Rotemansarkivet, men där hittar jag  
henne inte.
 
Hoppas att någon kan hjälpa mig med fs. i Sthlm.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla

2010-02-19, 14:11
Svar #10

John Sidén

Hej Gunilla!
Alfrida Johanna Landerholm f 1853-09-27 i Borg och Löt inflyttade 1880-11-06 från Gärdserum till Skeppsholmen i Jakobs församling i Stockholm, hon utvandrade från Jakobs församling till Amerika 1881-06-25.  
Källor: Inflyttningslängd 1880 för Jakobs församling och utflyttningslängd 1881 för Jakobs församling.  
Med vänlig hälsning  
John

2010-02-19, 14:17
Svar #11

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2528
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:29
    • Visa profil
Hej John!
 
Tusen tack för din hjälp.
 
Mvh
Gunilla

2010-02-24, 07:53
Svar #12

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Hej,
Jag söker anorna till Per Andersson i Svarvaredalen, sedan Fivelsbo, Gärdserum sn. Per dog 1770-02-26 i Fivelsbo. Han var gift med Maria Gustafsdotter.
 
Troligen var hans föräldrar Anders Toresson i Risebo, född ca 1687 i Risebo, död 1739-04-08 '52 åhr. En fattig men i gud förnöjd man'.  Gift 1724-11-01 med Karin Eriksdotter i Fivelbo, Gärdserum sn.
 
Om detta är korrekt, bör Per Anderssons farfar vara Tore Andersson i Risebo.  
 
Så långt är jag ganska säker. Däremot har jag inte hittat vem Tore Andersson var gift med. Inte heller har jag hittat några sannolika föräldrar till Karin Eriksdotter. Hon har flera syskon i Fivelsbo, men antingen har hennes familj flyttat in till Gärdserum, eller hennes far har dött före 1703.  
 
Jag är tacksam för alla tips rörande Per Anderssons anor.
 
Mvh/
Hannelotte Kindlund

2010-02-24, 09:49
Svar #13

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Hej Hannelotte,
Jag undrar om du kanske fått ihop lite fel personer i din fråga. Den som avlider i Fivelsbo 1770 26/2 är inte Per Andersson utan bonden Anders Persson född 23/4 1727 i Fivelsbo och som vigdes 7/10 1753 med Maria Gustafsdotter från Gullebo, Gärdserum.
Men det finns en Per Andersson som vigdes 8/9 1751 också han med en Maria Gustafsdotter. Deras förstfödda är sonen Anders 1751 14/12 i Svarvaredalen, Gärdserum. Nästa barn, sonen Lars föddes 11/3 1754 i Svenserum och dottern Brita 7/10 1756 i Gullringsdal. Jag har antecknat att Per var dräng i Börsebo 1751 och att familjen troligen flyttat vidare till Ukna socken.

2010-02-24, 11:01
Svar #14

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Tack, Barbro! Det var verkligen snårigt! Jag antog att prästen hade skrivit fel. Då får jag börja från början!

2010-07-19, 14:16
Svar #15

Utloggad Per-Åke Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2014-08-20, 19:58
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker kruk- eller kakelugnsmakare vid AB Faleums Tegelbruk (startat 1905) 1919.
Eftersom längderna från 1900-talet inte finns tillgängliga på nätet, står mitt hopp till någon som av en eller annan orsak har tillgång till dem.
 
Mycket tacksam för svar!

2010-07-20, 09:26
Svar #16

Sture Mobaeck

Hej!
Det är kanske Krukmakaren Alfred Pettersson Ahnfeldt, f. d. 16/1 1869 i Stubbenäs, Ronneby, som du söker.
Har du tillgång till Arkiv Digital så finns det församlingsböcker för den tiden som du söker.
 
Sture

2010-07-21, 17:42
Svar #17

Utloggad Per-Åke Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2014-08-20, 19:58
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Sture!
 
Jag har tillgång till Arkiv Digital, men tydligen hade jag inte ögon öppna vid första titten. Senare upptäckte jag att församlingsböckerna jag saknade fanns med.

2010-11-20, 02:40
Svar #18

Niklas Kant

Sett tidigare diskussioner om här Canth:are här.
 
Söker uppgifter om Carl Fredrik Canth. Född troligen 1711 eller 1712. Död 1759 i Hjorted (Lebo) som 47 år gammal.
Gift 1744-02-24 med Sara Regina Tranaea i Tryserum.
Vid födelsenotisen vid deras första barn Sara Maria f. 1745-06-18 i Hannäs nämns Johan & Nils Canth.
Troligen lär detta vara hans bröder eller släktingar och dessa bör vara
Johan Canth f. 1716 d. 1768-04-20 Hannäs (Larum) Rusthållare eller Johan Hansson Canth. f. 1679? (kanske 1678) d. 1763-01-11  Gärdserum (Giötterstorp)
Nils Canth f. 1719 d. 1774-11-20 Gärdserum (Tingetorp) Mönsterskrivare
 
Enligt vad jag läst så lär Nils vara son till Johan Hansson Canth.
 
Jag glad för all infomation om någon av dessa Canth:are.

2010-11-20, 07:23
Svar #19

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Hej Niklas,
Den Johan Canth född omkring 1678, död 1763 i Götestorp som du nämner är Carl Fredrik Canths far. Modern hette Maria Adrian och var från Västerås. Johan f 1716 och Nils 1719 är Carl Fredriks bröder. Nils vet jag är född 9/9 1719 i Söderköping men var Carl Fredrik och Johan föddes har jag inte hittat. Johan och Maria hade också en son Hans född 7/4 1707 i Västerås och dottern Elisabet Regina född 6/8 1711 på Grävsten i Svinstad socken.

2010-11-20, 18:24
Svar #20

Niklas Kant

Hej Barbro.
 
Tack för ditt svar. Intressant. Det betyder att Carl Fredrik och Sara Regina Tranæa var släkt. Carl Fredrik's farmor bör väl vara Regina Johansdotter Bartels och samma Regina Johansdotter Bartels var Sara Reginas mormor.
 
Vågar man fråga hur vet du vet att Carl Fredrik var Johan Canths (den äldre) far? Var kan jag hitta den uppgiften utan veta var han var född?
 
Jag är nybörjare på släktforskning bör tilläggas.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2010-11-20 18:27)

2010-11-22, 07:05
Svar #21

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Hej Niklas,
Du menar väl att Carl Fredrik Canth var son till Johan? Den är delvis grundad på den namngivningen som förekommer bland barn födda i släkten. Många är också dopvittnen till varandras barn och rör sig i samma geografiska område. Också uppgifter genom läsning av domböcker ger vägledning. Kopplingar till Nora i Hannäs finns i flera släktled som gemensam nämnare.

2010-11-22, 23:57
Svar #22

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Hej Gärdserumare!
 
Min mm mf fm Helena Månsdotter, dog i Mormorsgruvan, Åtvids sn, Åtvidaberg (E), den 19:e mars 1835. ( DB F:1, s.40 / GID 429.51.7100 )  Där i DB anges hon vara född den 7:e aug. 1771, i Gärdserums sn, Åtvidaberg (E). Föräldrarna anges till Magnus Ekman & Lena Andersdotter.
 
Problemet är att jag inte hittar henne i FB där. Inte heller i Åtvid, som skulle kunna vara födelsefg, då hon gifte sig där första gng 1796.02.12, med Anders Johansson el. Johnsson ?  ( senare Lilja ).  
( VB C:5, s.221 / GID 429.44.92300 )
 
Har även letat i Ukna sn, där alla hennes syskon är födda, och föräldrarna avlidna.
Fadern uppges ( HFL ) vara född i Ringarum ( ngn gång mellan 1721 o 1737! ), men inte heller där har jag hittat henne ( fö inte fadern heller ).
 
Skulle alltså vilja ha hjälp med att lokalisera hennes födsel och barnavistelse, innan hon kom till Ukna, där det äldsta av hennes yngre syskon ( Jonas ) föds 1772.03.24.
 
Har även letat på PLF-skivan, men inte kunnat hitta ngt!
 
Tacksam för svar, såväl ang. Helena M., som Magnus Ekmans födelseuppgifter! Han dog fö 1810.07.13, i Fattighuset, Åtvid. ( DB EI:1, s.221 / GID 172..26.23700 )
 
Mvh / Per Alsö

2010-11-23, 07:59
Svar #23

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Hej Per,
Helena Månsdotter har fått felaktig födelsetid angiven i Åtvids socken. Hon är född 11/6 1768 i Skälstorp, Gärdserums socken (H),(inte Åtvidaberg som du angett, Åtvidaberg är tätort i Åtvids socken/församling). Helena har en äldre bror Johan också han född i Skälstorp, Gärdserum den 7/2 1765. Vilket Skälstorp det är vet jag inte, det fanns ju ett både på Broddebo ägor och ett på ägorna till Nannersbo. De dopvittnen som antecknas när Helena och Johan döptes är från båda dessa ställen.

2010-11-23, 18:49
Svar #24

Niklas Kant

Hej Barbro,
 
Jo menar att Carl Fredrik Canth var son till Johan. Carl Fredrik bör väl vara född 1712 om Elisabet Regina var född 6/8 1711.
 
Han bör väl vara född någonstans i Östergötland, blir ett projekt att hitta den födelsenotisen.
 
Vet du något mer om Hans Larsson Canth (Carl Fredriks farfar) eller var kan hitta det? Jag är väldigt nyfiken varifrån mitt efternamn egentligen kommer ifrån.

2010-11-24, 00:00
Svar #25

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Hej Barbro!
 
Tack för att du kunde hjälpa mig med Helenas födelseuppgifter!
 
Tyvärr finns det ju inte några Hfl varken i Gärdserum, eller Ukna för den här tiden, så det går ju inte att följa familjerna över tiden. Med anledning därav, måste jag bara ställa frågan hur du vet att just denna Helena är den som är den rätta?
 
Man kan ju tycka att det är märkligt att det skiljer så många år på födelsenotisen, och det datum som anges i Hfl i Åtvid under alla år. Dessutom att de heller inte hade bättre koll på hennes ålder vid dödstillfället, det var ju ändå så pass sent som 1835!
 
När det gäller mitt sätt att beskriva var Åtvids fg finns i geografin, står Åtvidaberg som kommuntillhörighet idag, liksom länsbeteckningen (E). ( from 1971 ju )
 
Du, eller någan annan, har händelsevis inte några säkra födelseuppgifter på föräldrarna, Magnus/Måns Jahnsson Ekman, och hh Lena/Helena Andersdotter?
 
Magnus dog ju 1810, och i DB anges hans ålder till 88 år. Det skulle ju tyda på en födelsetid runt 1721-22. I Hfl Ukna, Grässvederna, skulle jag kunna utläsa hans födelseår till 1721 eller 1727, i Ringarum (E). I DIS Soldatregister anges han vara född 1737!
 
Lenas ålder anges i Åtvids DB till 36 år, vilket tyder på en födelsetid runt 1739-40. Har på PLF CD1, hittat 2 tänkbara svar.
 
1. Lena, f. 1739.09.12, i Stinabo, Ukna. Föräldrar Anders Månsson och Kierstin Emilsdotter.
 
2. Helena, f. 1738.05.21, i Svarfvaredalen, Gärdserum. Föräldrar Anders Pärsson och Brita Mårtensdotter.
 
Med tanke på att de två första barnen föds i Gärdserum, skulle man ju kunna tänka sig att hon var född där, och isf troligen även gift där. Har dock inte hittat ngt passande giftermål varken i Gärdserum eller Ukna. Detta skulle ju kunna tyda på att Lena A. är född någon helt annanstans!?
 
Frågorna är mao flera betr. Helena Månsdotters föräldrar, och jag hoppas på att få hjälp med att bringa klarhet i dessa!
 
Mvh / Per

2010-11-24, 07:42
Svar #26

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Hej Per,
För att komma fram till Lena Månsdotters identitet har jag fått lägga lite av ett pussel. Ett pussel med många bra givna bitar. T.ex. vigselboken i Åtvid 1796 då hon gifter sig, där står att föräldrarna är i Ukna. I dödboken Åtvid när hon avled 1835 står föräldrarnas namn ryttaren Magnus Ekman och Lena Andersdotter. Därtill uppgiften i Åtvids hfl att hon själv var född i Gärdserum. En genomgång av födelseboken ger bara en Helena (Lena) som har föräldrar med rätta namnen och som jag sedan hittar i Ukna. Jag har också sett att de allra tidigaste hfl i Åtvid ofta har felaktiga födelseår angivna, likadant är det i Ukna. Men om Helenas föräldrar vet jag inte mera, har inte försökt mig på att hitta dem, men konstaterar att de i vart fall inte vigdes i Gärdserums socken.

2010-12-12, 20:54
Svar #27

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Hej igen Barbro!
 
Tack för dina tankegångar och hänvisningar, som jag köper! Besvärligt det där med att uppgifter förändras när folk byter socken. Har tyvärr råkat ut för sådant tidigare, och det kan onekligen ge rätt mycket extraarbete!
 
Mvh / Per

2010-12-28, 09:21
Svar #28

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Minnesord
Sture Mobaeck
En hängiven hembygds- och släktforskare har lämnat oss. Vi lärde känna Sture för många år sedan och kontakterna blev stundtals väldigt intensiva när vi bytte uppgifter med varandra. Sture hade genom sin forskning fått stora kunskaper om Gärdserums sockens soldater och ryttare. Han gjorde också egna register från äldre tiders kyrkböcker som han generöst delade med sig av. Sture var också engagerad i Gärdserums kyrka och bara för några månader sedan slutade han sin anställning som kyrkvaktmästare. För några år sedan berättade han om en inventering som pågick. Särskilt intresserad blev han av två väggljusstakar i kyrkans kor där det på baksidan fanns ett par namn. Tillsammans hittade vi efter lite letande i kyrkans äldre räkenskaper att ljusstakarna skänkts år 1691. Det var arrendatorn på Kvistrum Anders Frost gift med kyrkoherdens dotter Kerstin Gelsenia som gett gåvan. Sture var också en trogen besökare på Sveriges Släktforskarförbunds nättidning Rötter och i dess Anbytarforum. Där har många släktforskare fått svar på sina frågor tack vare Sture.
BARBRO BEHRENDTZ
LISBETH PETERSSON

2010-12-29, 17:41
Svar #29

Utloggad Tommy Landin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2016-05-25, 22:04
    • Visa profil
hej
jag hittar lite släkt  
anna matilda landholm 18810304-2928 gärdserum
mor:augusta mathilda andersdotter 18590810 i tryserum
far:sven anton johansson 18560810 i nannerbo
augustas mor och far  
torpare anders månsson-cristina carola lars eller hansdotter
men jag hittar inte mor och far till sven anton
tacksam för hjälp
tommy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna