ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten söderberg  (läst 1970 gånger)

2004-06-27, 01:00
läst 1970 gånger

andersfaxe

HEJ JAG ÄR NYBÖRJARE MED SLÄKTFORSKNING. JAG SÖKER MIN MORFARS FARS RÖTTER.MIN MORFAR HETTE GUSTAF SÖDERBERG OCH VAR FÖDD 1905 I SIMRISHAMN I SKÅNE.DET JAG VET ÄR ATT HANS FAR HETTE MATTIAS SÖDERBERG OCH KOM FRÅN KARLSHAMNS SKÄRGÅRD FRÅN EN O SOM HETER EKÖ.HAN FLYTTADE I UNGA DAGAR TILL SKÅNE.DET JAG VET OM FAMILJEN ÄR INTE MYCKET MEN JAG VET ATT MORFARS FARS SYSTER VAR INGIFT  I EN SLÄKT SOM HETTE STRÖMBERG VARS MÄNN VAR TULLARE ELLER LOTTSAR. DET JAG VILL VETA ÄR OM NÅGON KÄNNER TILL DESSA  SLÄKTER OCH  SOM KAN GE LITE INFORMATION, jAG VILL OCHSÅ VETA VILKET ÅR MORFARS FAR MATTIAS VAR FÖDD OCH VILKA SOM VAR HANS FÖRÄLDRAR. MED VÄNLIGA HÄLSNINGAR ANDERS FAXE

2004-06-27, 07:48
Svar #1

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Om du läser ordningsreglerna så kan du bl.a  läsa  om användandet av VERSALER!
 
 Inga ord i versaler. Rubriker och löpande text skrivs alltid med små bokstäver (Bergström), aldrig med stora bokstäver (BERGSTRÖM).

2004-06-27, 07:54
Svar #2

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Anders,
 
Kan detta vara din morfar, enligt SV dödbok 1950-1999
 
19050420-3738
Söderberg, Nils Gustav Albert
Kv Laxen
270 51  Skillinge
Död 19/4 1976.
Kyrkobokförd i Östra Hoby, Simrishamns kn, Kristianstads län. Mantalsskriven (1969) på samma ort.
Född 20/4 1905 i Simrishamn (Skåne, f d Kristianstads län).
Änkling (1/7 1969).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Borrby-Östra Hoby, Simrishamns kn, Skåne län
Födelseförsamling i källan:
SIMRISHAMN (Kristianstads län)
Källor:
RTB 76, MTL 71
 
Försökte hitta Mattias Söderberg i folkräkningarna 1890 och 1900 men gick bet. När jag sökte på Ekö kom jag fram till att det låg i Hällaryd församling.
 
Nu när du vet din morfars exakta födelsedatum kan du söka på detta hos landsarkivet för att få fram exakt vad din morfars far hette.
 
Ett litet påpekande om annat men ta för guds skull inte illa upp för det är inte avsikten. Om man skriver med versaler på Internet så är det som att skrika. Skojigt va  sedan är det också lite svårare att läsa tycker jag.
 
Lycka till med din nya hobby.
 
Lena

2004-06-27, 14:38
Svar #3

Arne Olsson

Hej Anders!
 
Jag skulle tro att din morfars far kan vara Mats Olsson, f. 1874-01-25 på Ekö i Hällaryd. Han skall ha flyttat till Simrishamn 1898-12-16. Vid det laget verkar det som om han ännu inte antagit namnet Söderberg. Jag har inte tillgång till Sveriges befolkning 1900, men kanske Lena kan leta där på Mats Olsson.
 
Denne Mats Olsson hade en syster Thalia Olsdotter, som gifte sig med Sven August Strömberg, som blev fyrvaktare mm på Tärnö, Hällaryd. Så det passar ju bra.
 
Mats Olsson var son till Ola Olsson på Ekö (f. enl. uppgift 1849 i Skönevik, Ronneby) och hans hustru Christina Nilsdotter, f. 1852-05-14 på Båckö, Hällaryd. Mats och Thalia hade flera syskon på Ekö.
Mvh, Arne

2004-06-27, 18:47
Svar #4

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Anders,
 
Folkräkningen är inte klar 1900 för Kristianstad län. Sorry.
 
Lena

2004-07-01, 18:54
Svar #5

anders faxe

Hej Lena  
 
Jag vill säga tusen tack Lena för din hjälp och information om min morfar Gustav Söderberg. Jag har fått så stor hjälp av detta. Är mycket tacksam. Jag har kommit en bra bit på vägen tack vara goa och hjälpsamma medmänniskor.
Än en gång tusen tack. Mvh Anders

2004-07-01, 19:08
Svar #6

anders faxe

Hej Arne
 
jag vill säga ett stort tack för din hjälp och fantastiska information om min morfars familj Jag tycker att detta är så facinerande och  mitt intresse för denna nya hobby bara blir starkare.
Jag tycker att historien får liv och man får en annan djupare känsla för sina rötter
Tack  än en gång Arne  
Med vänliga hälsningar Anders Faxe

2019-03-28, 21:37
Svar #7

Utloggad Peter Söderberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 21:39
    • Visa profil
Hej

Detta är en gammal tråd men tänkte att jag skulle skriva ändå.

Min farfars far hette Mattis Söderberg, född Olsson. Född i Karlshamns skärgård, Ekö om jag minns rätt, där familjen arbetade som lotsar. Flyttade senare till Simrishamn och började med fiske och gifte sig med en kvinna som hette Ida om jag minns rätt. De fick sju barn. Min farfar Ferdinand var den yngste och han flyttade som 18-åring upp till Jämtland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna