ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öman eller Ödman  (läst 643 gånger)

2003-03-19, 13:02
läst 643 gånger

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Jag söker anor med namet Ö(d)man.
Drängen Jon Svensson och kvf Botel Eriksdotter  
Ö(d)man vigdes 1727-01-28 i Fridlevstad.
Botel står som kvf och hon hade kanske ett barn redan vid giftermålet.
Jon dog 47 år gammal 1741 och Botel dog 59 år gammal 1758 i Kvarnagården Fridlevstad.
Jon Svensson förfäder är okända.
Botel är möjligen född i Karlskrona.
Hon lär ha haft syskonen Skeppare Olof Öman, Traktören Jöran Öman och Repslagaren Peter Öman  -  alla i Karlskrona.
Som tveksam far har jag Erik Öman!
Som änka gifte Botel sig om sig med Sven Börjesson i Bakareboda.
Är det någon som kan bringa reda i mina spridda anteckningar om nämnda personer?
Mvh/Sven S

2004-08-26, 20:51
Svar #1

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Erik Johan Ömans anor i Blekinge har jag sökt länge. Kanske är han ättling till någon av dem du nämner. Han flyttade till Ösmo, när vet jag inte. Gifte sig med en flicka därifrån och blev fjärdingsman. I kyrkböckerna står bara att han är född i Blekinge 17690804. Första barnet föddes 1795. Det vore väldigt kul att få reda på hans föräldrar.
Jag har inte sett ditt inlägg tidigare. Det är ju mer än ett helt år sedan du skrev det.
Hälsningar keth Andersson
Glad pensionär

2021-02-04, 00:13
Svar #2

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
Troligtvis är ovan nämde Eric Öman (Öhman, Ödman) son till åkaren Peter Öman och döpt i amiralitetsförsamlingen 1767-08-08. En av faddrarna är traktören Göran Öhman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna