ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Granhult  (läst 1408 gånger)

2015-10-31, 17:37
läst 1408 gånger

Utloggad Ingrid Vikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-04-08, 09:18
    • Visa profil
    • ingridvikstrom.123minsida.se
Hej Leif!  
Tack för upplysningen! Kan bara konstatera att ju fler uppgifter man får om denna familj desto knepigare blir det. Liksom du så har jag ägnat otroligt mycket tid åt dem. Jag ska noga läsa igenom bouppteckningen och fundera vidare.  
Du får gärna gå in på min hemsida http://ingridvikstrom.123minsida.se Välj Richards Gen. 5 Familj nr 21 och jämför dina resultat med mina. Så kan vi höras vidare sen.  
MVH  
Ingrid

2015-11-01, 10:27
Svar #1

Utloggad Ingrid Vikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-04-08, 09:18
    • Visa profil
    • ingridvikstrom.123minsida.se
Hej igen Leif!
Så blev det då ytterligare några timmar vid datorn för att utforska denna familj.
Jag har bland annat kollat i Granhults Dopbok och funnit att Nils Eriksson var född i Vitthult 1719 02 12 (C:1 sid 21) och son till Erik Sunesson och hustru Kirstin. De var också föräldrar till Catharina född 1716 08 16 (”christnades i Nottebäck d. 26 Dito”) sid. 19 och Erik född 1721 07 25 sid. 23.
 
Det bör alltså ha funnits två bönder under Vitthults Västregård vid denna tid. Om de var släkt är tveksamt. Den andre var Jon Svenssons far Sven Jonsson.
 
Jag har tidigare uppgett att Jon Svensson var född 1699 12 08. Nu tror jag att det handlade om en bror, Johan Svensson, se sidan 3. Föräldrar Sven Jonsson och Britha Jonsdotter. Kanske dog denne son. Jon bör vara den son som föddes 1707 09 16. Föräldrar: Svän i Hwitthult och Britha.
Erik Sunesson är en av faddrarna vid dopet av Joen, som skedde samma dag.
Hälsningar
Ingrid

2015-11-01, 11:37
Svar #2

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Hej igen Ingrid.
 
Jag har tittat på din hemsida och det som noterats där. Jag har inte hittat något som direkt avviker från mina egna uppgifter.  
Jag kan däremot komplettera lite med vad jag har om Sune Håkansson. Det finns en katekesimilängd från 1692, Domkapitlet i Växjö FII:11. I den noteras att i Viås finns Sune, med hustrun Karin och pigan Ingrid.
Jag har inte gått igenom aktuella mantalslängder för Viås men däremot tittat lite på kyrkoräkenskaperna som är spridda mellan Drev och Sjösås. Jag kan ha missat något men hustruns kyrkogång finns antecknat åren 1692, 1696, 1699, 1700, 1703 och 1706. Kanske är det Karin Sunesdotter som föds 1706 och fått sitt namn efter modern. Vilka barn det rör sig om står ju inte ej heller hustruns namn. Barnet från 1692 dör troligen samma år eftersom det står en notering om testamente. En möjlig syster till Karin Sunesdotter kan vara Elin Sunesdotter som finns med som fadder vid två dop.  Det hela innebär att Sune och Karin gift sig före 1692.  
Hustrun Britta, som du har noterat har jag hittills inte kunnat belägga säkert. Är hon en hustru nr 2 eller finns det ytterligare en Sune Håkansson i Viås på 1730-talet ?

2015-11-01, 13:25
Svar #3

Utloggad Ingrid Vikström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-04-08, 09:18
    • Visa profil
    • ingridvikstrom.123minsida.se
I Sjösås AI:1 sid. 99 finns Sune Håkansson (jag har också funderat på om han kunde heta Sven), hustru Britha och barnen Karin, Ingeborg, Jonas och Sune. På samma sida finns också Jon Svensson och Karin.

2015-11-01, 14:50
Svar #4

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Hej igen Ingrid.
 
Jag kände redan till den här uppgiften. Sune Håkansson försvinner någonstans där, det finns en lucka i husförhörslängderna.  
Jag börjar mer och mer tro att han varit gift två gånger,och att hustru nummer ett heter Karin och nummer två Britta. Jag skall vid tillfälle försöka plöja igenom mantalslängderna för att se om de kan ge något.

2016-01-16, 17:58
Svar #5

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Ingrid och Leif, ni har hamnat lite fel med Jon Svenssons hustru vilket i sin tur förklarar tveksamheterna vad gäller moderns namn samt det faktum att Jon Svensson står skriven på samma gård som Sven Håkansson. Karin hette Svensdotter men det har felaktigt skrivits Sunesdotter i vigselnotisen. Hon återfinns mycket riktigt också som ni säger som dotter till Sven Håkansson i husförhörslängden. Han ska inte förväxlas med den Sune som Leif nämner. Någon Sune Håkansson i Viås har så vitt jag vet aldrig existerat.
 
Kerstin Sunesdotter född 1706 är inte identisk med Karin Svensdotter.
 
Uppgifter delvis hämtade från Släktingar.se - http://www.slaktingar.se/.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2016-01-16 18:02)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2016-01-17, 07:54
Svar #6

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Vincent.
 
Du menar alltså att primärkällorna jag nämnt ovan är mindre tillförlitliga än de uppgifter som finns på en hemsidan Släktingar? Det absolut viktigaste i sammanhanget här är begreppet källkritik. Jag hävdar alltså att Sune Håkansson i Viås har existerat och att flera primärkällor bekräftar förnamnet Sune.

2016-01-17, 10:45
Svar #7

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Nej, det menar jag inte, i stort sett alla uppgifter där följer från originalkällor. Det enda jag menar att ni har råkat tolka källorna fel. Sune [ej Håkansson] och Sven Håkansson är/var två helt olika personer.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2016-01-17 11:03)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2016-01-17, 17:48
Svar #8

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Hej igen Vincent och Ingrid.
Jag har noterat att Sune i Viås är död 1707, se Sjösås CI:1 (1705-1743) Bild 62 / sid 111.  
Det finns en ganska omfattande nekrolog, bland annat kan man se att fadern hette Gumme. Sune varit gift  1 med Karin Karlsdotter och med henne haft 5 döttrar varav tre lever. Gift 2 med Karin Persdotter fyra barn varav två lever. Det innebär troligen att det finns minst ett av barnen som heter Karin.
Han heter således Sune Gumme- eller Gudmundsson, födelseplatsen kan jag inte tyda. Det innebär man kan bekräfta Vincents uppgift om att Sune och Sven i Viås är helt olika personer. Då är kanske antagandet om att prästen skrivit Sunesdotter i stället för Svensdotter sannolikt, även om det inte råder någon tvekan om att han skiljer på Sune och Sven i skrift.  
Då återstår bara frågan om Sven Håkanssons och hans hustrus ursprung!

2016-01-18, 16:47
Svar #9

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Sune [Gudmundsson] var född i Ödetofta i Tolgs socken.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna