ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2007  (läst 1986 gånger)

2006-02-08, 12:10
läst 1986 gånger

Utloggad Vivi Bryntesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2010-11-14, 21:45
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Skriv gärna födelsedatum på Johan Borg, så man har något att gå på.
 
Mvh
 
Vivi

2006-02-08, 18:00
Svar #1

Utloggad Vivi Bryntesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2010-11-14, 21:45
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Tack för uppgifterna på Johan Borg:
Arvid Johan Adolf Borg f. 1900 07 15 Källeryd F
Sally Marta Evelina Karlsson f. 1903 03 31 Gnosjö F
 
Johans far: Soldaten Johan Teodor Severin Borg f. 1869 10 22 Stengårdshult F
Johans Mor:Hanna Amalia Josefsdotter f. 1873 10 15 Källeryd F
Dom gifter sig 1894 12 08 i Källeryd.
Barn:
Anna Maria Elisabet f. 1895 11 10 Källeryd
Karl Axel f. 1897 10 16 Källeryd
Arvid Johan Adolf f. 1900 07 15 Källeryd
Ellen Linn?a Josefina f. 1903 05 13 Källeryd
Edit Karin Regina f. 1905 10 19 Källeryd död 1973
Bror Elmer Emanuel f. 1910 10 23 Gnosjö  död 1987
 
Sally Marta Evelina Karlssons  
Far: Karl Gottfrid Karlsson f. 1866 11 28 Gnosjö F
Mor: Emma Carolina Johannesdotter f. 1872 05 20 Gnosjö F
Dom gifter sig 1889 04 20 Gnosjö
Barn:
Hilda Olivia f. 1889 10 04 S. Stackebo, Gnosjö F
Carl Johan Vitus f. 1892 12 25            
Karl Gustaf Valfrid f. 1896 06 06
Karl Oskar Rudolf f. 1900 03 25
Sally Marta Evelina f. 1903 03 31
Karl Edvin f. 1905 11 21 död 1999
Alla barnen födda i Gnosjö
finns 5 barn till som jag mailar till dig
 
Hanna Amalia Josefssons
Far: Anders Josef Petersson f. 1827 Mossebo, Älvsborgs län
Mor: Anna Kristina Nilsdotter f. 1831 Källeryd F
 
Det är vad jag har i nuläget.
 
Mvh
 
Vivi

2006-02-08, 22:13
Svar #2

Utloggad Inger Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-10-08, 16:32
    • Visa profil
    • www.slf.ingerborg.se
Tack så mycket Vivi för all hjälp och arbete du lagt ner på att hjälpa mig att söka efter Adolf Borgs rötter.
 
Inger Borg Svenljunga

2006-12-01, 21:49
Svar #3

Ingemar Lager

Jag söker föräldrana till Per Evert Hartvig Petersson (Persson?) Bäckrud född i Gnosjö 1907-05-04.
Mvh Ingemar

2006-12-01, 22:26
Svar #4

Stefan Helgesson

Hej Ingemar,
Har hämtat uppgiften från Vivi Bryntessons CD: Födda, vigda, döda i Jönköpings län, 1860-1935.
Mvh.
Stefan
 
Församling: Gnosjö  
Barn:
Per Evert Hartvig, född 19070504  
Fader:
Adolf Sigfrid Petersson, född 18801205
Moder:
Anna Josefina Elisabet Petersdotter, född 18810801

2006-12-10, 22:36
Svar #5

Ingemar Lager

Hej Stefan!
Tack för informationen. Det var värdefulla pusselbitar.Hur får jag tag i CD-skivan? Tror jag skulle ha nytta av den i mitt fortsatta sökande efter småländska släktingar.
Mvh Ingemar

2006-12-11, 18:26
Svar #6

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Ingermar!
Cd skivan får du tag på.
www.bryntesson.vivi@telia.com eller
tel.0393-21332.
 
mvhGöteP.

2006-12-26, 08:44
Svar #7

Ingemar Lager

Hej Göte!
Tack för upplysningen.
Mvh Ingemar

2007-01-26, 12:16
Svar #8

Patrik Hägglund

Hej Gnosjöforskare!
Har flera veckor letat efter en Johanna Larsdr: som enligt uppgift var född 1813 i Kulltorp, det var hon inte hon var född 1813-01-12 i Gnosjö på soldattorp 117 Norrebro dotter till Lars Jonsson Nors f 1765-01-21 och Maria Andersdotter f 1771-05-10 Åsenhöga. Lars var en riktig krutgubbe, precis som som sin far som han efterträdde på torp 117, och vart 87 år trots att han var med i flera krig såväl Pommerska som Ryska kriget. År 1812 får han avsked efter en sårskada åren innan 1820 lämnar flera av de överlevande barnen dom fick vad jag sett åtta, fyra växte upp minst två for till Marks härad varav den ena Johanna bara var sju åtta år.  
Vad var det som fick flickorna att lämna hemmet? Var det den knapphet det torde innebära att leva på faderns knappa underhåll? Är det någon som har mera uppgifter om denna familj vore jag tacksam.
Med vänlig hälsning // Patrik

2007-02-04, 19:12
Svar #9

Birgitta Johannesson

Hej Patrik!
Här kommer ett citat från Malcolm Johansson, Gnosjö i gången tid:
Före 1847 fanns inget ordnat skolväsende uti Gnosjö. Många kunde dessförinnan varken läsa eller skriva. De, som ville inhämta dessa kunskaper, måste söka sig in på något seminarium, men knappast någon i Gnosjö på den tiden anlitade dessa, utan i stället någon läs- och skrivkunnig person på orten. Dessa undervisade mot en ringa ersättning de barn, som föräldrarna ville påkosta dem en sådan kurs, vilken i regel varade omring sex veckor. Soldater, eller som de i dagligt tal kallades för knektar, fingo lära sig läsa, skriva och räkna under sin tjänstgöring vid den så kallade Rekrytskolan och sedan vid hemkomsten lärde de sina barn samt även hustrun att läsa och skriva och dessa kunde sedan undervisa andras barn. En soldat, som tjänade för Norrebo Knektarote, samt boende på dåvarande Norrebo Soldattorp vars hustru hette Märta, född 1771, och kallades Norssa Märta, brukade undervisa barn. En av de gamla Gnosjöborna brukade berätta för mig, att han hade haft god fattningsförmåga. Du kan tänka dig, ja? tog studenten hos Nossamärta på sex veke?. Nu gå de tie, tolv år innan de tatt studenten.

2007-02-10, 20:03
Svar #10

Patrik Hägglund

Hej Birgitta!
 
Tusen tack för detta, det finns om jag minns rätt att Lars hade goda läskunskaper.

2007-08-05, 14:44
Svar #11

Maud-Marie Lönnberg

Hej,
känner någon till något om en Lars Nilsson i Skog, Gnosjö gift med Rangel Jonsdotter,  födda i slutet av 1600-talet. Sonen Nils Larsson i Skog var född 1718 och dog i Hyltan, Gnosjö.

2007-08-10, 12:03
Svar #12

Birgitta Johannesson

Lars Nilsson var född 1677 eller 1679 i Skog, Gnosjö socken. Husförhörslängden uppger 1679, men i dödboken står det att han var 90 år gammal vid sin död 1767-07-22. Han var son till bonden Nils Jönsson i Skog och hade följande syskon:
Jöns f 1674, Sven f 1675, Karin f 1686.
Moderns namn är osäkert, men det kan vara hustru Sigrid Månsdotter i Skog som enl. dödboken avlidit 1719-10-27, 85 år gammal. Osäkerheten bygger på, att hon enl. beräkning  skulle varit 52 år gammal vid yngsta dotterns födelse 1686.
Lars Nilsson gifte sig 1717-05-12 med Rangel (Ragnhild) Jonsdodtter från Bårebo, Gnosjö socken, född 1686. Deras barn var:
Nils f 1718-03-05
Jon f 1720-02-22
Jöns f 1723-09-28
Sven f 1727-04-18  död 1728-12-18
Sigrid f dito (tvilling)
Karin f 1730-07-10
Lars Nilsson och brodern Jöns delade gården i Norra och Södra Skog, varav Lars ägde den Norra.
Deras syster Karin gifte sig 1718-04-20 med Arvid Persson från Lidås, Gnosjö socken och de bosatte sig i Söderby, Gnosjö socken.(Obs!)
Lars Nilssons son Nils, gift med Malin Nilsdotter från Töreskullen, Bredaryds socken, f 1721, köpte år 1741 en av gårdarna i Hyltan, Gnosjö socken.
Förstfödde sonen Sven föddes där 1747-01-01. Han blev ju med tiden träsnidare, målare m.m. med namnet Morin.
Lars hustru Ragnhild Jonsdotter levde till 1775-04-29.

2007-08-11, 21:23
Svar #13

Maud-Marie Lönnberg

Innerligt tack för detta besked Birgitta!
 
Du har givit lösningen och bekräftelse på en släktsaga som berättats från generation till generation om att man är släkt med Sven Nilsson Morin.
 
Jag har skrivit ner en släktana som har Arfid Persson som anfader från Söderby i Gnosjö. 3 generationer senare utvandrade 2 av sönerna till Zachris Michaelsson från Kulltorp , Källeberg - båda smeder. Den ena tog sig till Långaryds socken och tog sig namnet Lönnberg (förmodligen efter stället de bodde med en jättelönn och lite skog) och den andra sonen kom ner till Helsingborg och man tog sig namnet Kjellberg efter torpet Källeberg.
 
Det går en kraftig konstnärlig ådra genom Kjellbergsläkten och Lönnbergsläkten har haft välrenommerade smeder.
 
Själv har jag lyckats välja fäderna till mina barn från vardera Lönnberg-Kjellberglägret. Så när barnen bråkade slog dom i själva verket på sin syssling.
 
Jag har länge misstänkt att Arfid Persson var den gemensamma nämnaren, men aldrig fått det bekräftat eller hur.
 
Jag har nu fått en förfrågan från en kvinna i USA (jag har skrivit in hela släktanan via Ancestry), som säger att Sven Morin gifte sig men inte fick några barn. Däremot (hon skriver; Han var en förmögen man...) säger hon att han betalade för utbildning till några släktingars barn och lät dem ta namnet Morin. Var Sven Morin gift, är detta sant? Hon frågade också om han fått WASA ordern.
 
Jag bifogar vad jag skrivit ner om Morin av vad som berättats och vad jag läst. har du något att tillägga är jag tacksam för det:
 
 
Svens uppväxt och utbildning till kyrkomålare och träsnidare
 
Sven föddes på gården Hyltan i en by som hette Söderby, belägen i Gnosjö socken, nära en liten sjö som heter Hästhultasjön, uti landskapet Småland tillsammans med 6 andra syskon, och på fädernet kom smeder att födas och verka både i Småland och senare genom utvandring även längre söderut i Skåne. Gnosjö socken blev också platsen för en kraftig industriell tillväxt som aldrig dött ut. Tillgång till skog och vatten möjliggjorde egen produktion av el via fördämningar och fall, hjul med skovlar, drivaxlar försedda med enkla remmar och som kunde driva både sågverk och järnverk samt vara förutsättningen för tillverkning av andra produkter varav spikproduktion var en väl känd. Jag besökte själv som barn platser intill åar och i skogar där då ännu syntes rester av fördämningar, turbiner och enkla fabriksbyggnader för sådan produktion.
 
Sven gifte sig men fick aldrig några egna barn och han blev en förmögen man, som hjälpte sina släktingars barn och både bekostade deras utbildning och lät dem ta hans tagna efternamn - Morin.( En obekräftad uppgift egen anm.
 
Sven hade en begåvning - den konstnärliga - och han blev en flitigt anlitad kyrkomålare och träsnidare som tog sig namnet Morin. I en artikel från Småländska Kulturbilder (1963) skriver Gun Wilstadius  om kyrkmålningarna i Näsby kyrka och att de är målade av Christian Zchatzeker, född i Halmstad 1711 och död i Wäxjö 1776 att:  Zchatzeker ansökte om mästarvärdighet i Göteborg år 1737, och samma år avlade han mästarbrevet  i Wäxjö där han slog sig ner som stadens förste och under åtskilliga år ende skråanslutne mästaren, där i hans verkstad arbetade lärgossar bl.a. Carl Gustafsson-Nehrman, Johan Burman, Sven Nilsson Morin och Pehr Hährberg, vilka senare blev kända inom kyrkomåleriet.  Den senares levnadsbeskrivning finns tillgänglig på Jönköpings museum.
 
Jag nämner här ett några exempel på Svens artisteri; En 1600-tals träkyrka som ursprungligen kom från Bosebo i Småland, står numera uppställd på Kulturen i Lund (museum) vars kyrkomålningar, altartavla och predikostol är gjorda av Sven. Han har också gjort predikostolen i Gnosjö kyrka och också predikostolen i Mossebo kyrka. Mistelås Prästgård som flyttats till Apladalen i Värnamo har en 2x1 m stor målning gjord av Sven, föreställande Israels barn inför Farao. Han blev också känd för att ha tillverkat klockfordral till golvur , s.k. Morin klockor med en välvt träfordral), och hans halvbror Jon Nilsson var dessutom en skicklig urmakare som byggde urverk till golvuren.  
 
Följande historia berättades för en släkting på besök i Apladalen och Mistelås Prästgård; En gammal dam från Gnosjö hade kommit på besök till Apladalen och för att se på Prästgården och hon berättade följande:  
 
Man hade fått en prins på slottet i huvudstaden, och Sven anmodades att göra en vagga till denne, som en gåva från församlingen. Detta gjorde han också, men när paketen anlände till slottet så innehöll detta bara en massa trädetaljer - små, närmare bestämt 365 delar - som ingen begrep sig på. Han anmodades då att komma till Stockholm och förklara sig. När han kom dit satte han ihop alla bitarna på två minuter. Hans avsikt med spektaklet var att han ville få komma till huvudstaden Stockholm. Den äldre damen ansåg att Sven Morin var en klurig karl. Sven som föddes 1747 var 31 år gammal då Gustav IV Adolf föddes, därför kan berättelsen stämma. Sven fick 5 olika medaljer under sin livstid, och han var av kungen påtänkt att bli medlem i Konstakademien. Dock finns emottagandet av vaggan noterad i kungliga Husgerådskammarens liggare. Var vaggan befinner sig idag visste man inte.
 
 
Additional information about this story
Description Platsen där Sven växte upp  
Date 1747-1813  
Location Söderby, Gnosjö sn

2007-08-12, 02:30
Svar #14

Maud-Marie Lönnberg

Birgitta,
se mitt mejl under Åsenhöga.

2007-08-13, 01:21
Svar #15

Maud-Marie Lönnberg

Hej igen Birgitta,
 
jag har sett att Arfid Perssons far Per Månsson står under Lidås, Stackebo,Gnosjö och att Kerstin Påvelsdotter är från Borrebo, Gnosjö.
 
Jag undrar då om Arfid och Per (Pär) inte hade några fler syskon. Det finns ett antal Persson i Lidås med födelsetal mellan Arfid och hans bror Pär såsom;
 
Marit Persdotter, Lidås 1702-
Börje Persson, Lidås    1690-
Måns Persson, Lidås     1703-
Pär Persson, Lidås      1685-1711
 
Kan någon av dessa var syskon?
 
Jag undrar också om Påvelsdotter kan vara detsamma som Pålsdotter?
 
Det finns en Ingierd Pålsdotter 1669-1735 från Borrebo också. Kan detta vara en syster till Kerstin Påvelsdotter?

2007-08-13, 17:20
Svar #16

Birgitta Johannesson

Lidås, Gnosjö räcker. Blanda inte in Stackeo. Det är en annan gård i en annan del av socknen.
Det är så här, att jag tillsammans med Brita Stina Hermansson har dokumenterat alla torp och gårdar i Gnosjö och det är Brita Stina som har gjort Lidås och Borrebo och jag läser bara vad hon har skrivit. Hon har följande barn till Per Månsson och Kerstin Påvelsson:
Per f 1685  död?
Arvid f 1687
Anna f 1689
Börje ?  
Anders f 1695
Bengt f ?
Merit f 1702
Måns f 1703
Sven f ?
Per f 1711?
Hon har inte skrivit något om var ifrån Kerstin Påvelsdotter kommer.
Ser dock att hon har nämnt änkan Ingierd Pålsdotter död 1735-06-26 i Borrebo i delen som rör Borrebo.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer.
Varifrån hämtar du dina uppgifter?

2007-08-13, 17:38
Svar #17

Maud-Marie Lönnberg

Birgitta,
 
jag har hämtat det från Torparnas släktlistor. Jag läste igenom alla namnen och många namn  hörde till min ana och jämförde med mina uppgifter.
 
Jag har talat med webmastern, men han hade dock inte hunnit göra hela programmet klart, så det fanns inte så mycket att bita mer än namn och årtal och ort. Dock kunde jag få viss bekräftelse från honom genom att lära mig numreringssystemet och på så sätt se att vissa personer var släkt utan att veta hur. Till exempel fanns Arvid Perssons far och mor där  med rätta födelseår födelseorter. Det var där jag fann Stackebo i tillägg.
 
Jag måste säga att jag funnit överraskande många uppgifter genom att bara namn och årtalssöka och kolla var de är födda inom släktträdet via Google.

2007-08-13, 21:32
Svar #18

Birgitta Johannesson

Hej igen!
Nu vill jag göra några rättelser och tillägg till din berättelse om Sven Morin.
Först av allt Hyltan är Hyltan och Söderby är Söderby, alltså två gårdar som inte alls ligger i närheten av varandra. Hyltan bestod på Morins tid av två gårdar om vardera 1/4 mantal. Den ena ägdes av Morins föräldrar. Fadern hade inköpt den av släktingar år 1741.
Hyltan ligger nära den stora sjön Hären och lilla Hagasjön. Hästhultssjön ligger i Kulltorps socken.
Söderby bestod av en gård om 1/4 mantal. Förmodligen köpte Arvid Persson den i samband med giftermålet 1718.
Du nämner inget om tråddragerierna. Det var ju den huvusakliga sysselsättningen för Gnosjöborna under 1700- och 1800-talet. Gå gärna in på Gnosjö Hembygdsförenings hemsida och läs historiken och om vårt museum, www.gnosjohembygdsforening.se  
Nej Sven Morin gifte sig aldrig, han hade väl inte tid.
Bouppteckningen visar på en behållning  på 676 riksdaler 17 skilling 2 runstycken och var väl mycket pengar på den tiden.
Jag har aldrig hört talas om, att han skulle hjälpt några släktingar till några studier. De syskonbarn som levde här var vanliga bönder och torpare.
Den ende, som utom Sven kallade sig Morin var brodern Lars. Han betecknas som vanför, men försörjde sig antagligen som smed. Han har enligt kyrkoräkenskaperna år 1824 fått ersättning för smidda ljuspipor. Även han var ogift.
Sven Morin har varken snidat predikstolen i Gnosjö eller Mossebo kyrka.
Predikstolen från Gnosjö gamla kyrka snidades av Sven Segervall, Växjö vid kyrkans uppförande 1718.
Från denna kyrkan har dock överförts till nuvarande kyrkan,av Morins hand, altarprydnaden, två basunänglar, ängeln under bokbrädan, 10 medaljonger samt golvuret.
Predikstolen i Mossebo kyrka tillverkades 1748 av Nikolaus Kylman, Borås, men förbättrades och målades av Sven Morin 1772. Av Morin finns i denna kyrka fyra manshöga skulpturer, div änglar m.m.
Han har snidat predikstolarna till kyrkorna i Anderstorp, Öreryd. Bosebo, Torskinge, Gällaryd, Gryteryd, Hovmantorp i Småland samt Mårdaklev och Östra Frölunda i Västergötland.
Altarprydnaden i Bosebo kyrka finns inte kvar. Den har bytts ut till ett verk av Johan Ullman.
Det finns åtskilligt mer av Sven Morins hand i ett flertal kyrkor, men jag kan ju inte räkna upp allt här.
Historien om vaggan, liksom att han skulle fått Vasaordern, finns nedtecknad av Eneström i boken Gnosjöborna.
Detta var allt för närvarande.
Hör av dig om något är oklart!

2007-08-14, 00:44
Svar #19

Maud-Marie Lönnberg

Där ser man,  
 
angående tråddragerierna, så hade jag skrivit det först, men det har fallit bort...ja,ja övrigt noterar jag. Tackar så mycket för det!

2007-08-27, 01:50
Svar #20

Maud-Marie Lönnberg

Hej (igen),
jag söker på Döderhult , men där finns ingen ruta att fylla i frågor. Är den nedlagd eller?  
 
Jag söker föräldrarna till Engel, Kristina Källman född 1847-11-06 från Döderhult. Hon flyttade till Stockholm, Krusenberg, Alsike och gifte sig med Carl Adolf Ryding född 1851-08-12, och de fick sonen Allan, Martin, Adolf, Erland Ryding som blev teaterdirektör och skådespelare född 1880 eller 1882 den 29/12. Kan någon dirigera mig till någon som kan svara på det?
 
Jag har nedtecknat anan på fädernet ner till 1680 och är nyfiken på vem denna kvinna var. Ryding är familjenamnet på min mors sida.Jag är också nyfiken på om någon annan forskar på Rydingnamnet.

2007-08-27, 07:54
Svar #21

Utloggad Vivi Bryntesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2010-11-14, 21:45
    • Visa profil
Hej Maud-Marie !
 
Jag svarar under Döderhult, där det hör hemma
 
Mvh
 
Vivi

2007-08-27, 21:45
Svar #22

Lovisa Larsson

Hej,
har länge försökt finna komminister Peter Theorins födelseort. Han återfinns på GID: 1084.1.13200 i Gnosjö på 1700-talet och födelsedatumet är 1718-10-15 men orten är inte inskriven. Hittas även i samma husförhörslängd på GID: 1084.1.19800. Han fick bland annat sonen Jonas (f. 1763-04-03 i Gnosjö, d. 1832-01-22 i Almundsryd) med Lydia Leander. Det sista spåret jag har av honom är föregående GID och dottern Britta Kristinas födelsenotis 1777-03-06 i Gnosjö, GID: 1084.11.41200.
På sidan Familysearch så står det att han var född i Gryteryd men jag har inte lyckats hitta honom där.
Tar tacksamt emot alla sorters tips!
Mvh,
Lovisa

2007-08-28, 19:56
Svar #23

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Lovisa, enligt uppgifter på Disbyt så ska han vara född i Ed socken, Stockholms län.
 
Vänligen,
Calle

2007-08-29, 18:14
Svar #24

Lovisa Larsson


2007-09-01, 17:14
Svar #25

Maud-Marie Lönnberg

Hej alla,
jag har lyckats finna sambanden mellan Per Månsson 1662-1742 från Lidås, Gnosjö och alla hans barn och vem de är gifta med och finner då att både Nils Jönsson född 1639-1649? Sven Morins anfader samt klockaren Per Svensson 1656-1719 är släkt med varandra genom ingifte. Det är lite för långt samband för att skriva ner här, men om någon är intresserad av detta så delar jag givetvis med mig.
 
Men, jag kan inte komma på vem av följande kvinnor klockaren Per Svensson 1656-1719 var gift med:
 
a) Ingierd Pålsdotter 1669-1735-06-26
 
eller
b) Elin Arfidsdotter 1670-1735-02-22 Källeryd, Gnosjö.
 
Vidare har jag en fråga om Malin Svensdotter 1796-05-25 -1869 från Lilla Norrebo, Gnosjö.
Hon var gift med Nils Andersson 1796-03-08-1875.
 
Jag skulle vilja veta vems hennes föräldrar var.

2007-09-02, 19:18
Svar #26

birgittajohannesson

Malin Svensdotter var var född på en av gårdarna i Norrebo, Gnosjö socken och var dotter till bonden Sven Jonasson och hans hustru Sigrid Nilsdotter.
Sven Jonasson var född på Norrebo Soldattorp 1754-09-17, död 1812-07-09.
Sigrid Nilsdotter var född i Hyltan, Gnosjö socken 1760-06-18 och var syster till Sven Nilsson Morin.
Hon avled 1837-08-31.
Även Nils Andersson var född på en av gårdarna i Norrebo. Fadern Anders Andersson kom från Borrebo.
Nils och Malin var bosatta på hennes föräldragård till 1819, då de flyttade till torpet Lilla Norrebo.
Angående klockaren Per Svenssons hustru, se mitt svar under Kulltorp.

2007-09-03, 01:42
Svar #27

Maud-Marie Lönnberg

Birgitta,
 
jag en en fortsatt fråga angående Anders Anderssons 1762 -hustru Anna Nilsdotter 1774- och hennes föräldrar;
 
Jag har Nils Johansson antecknad som far född 1733-04-23 i Gnosjö död 1786 i Södra Stackebo Nr 1 i Gnosjö, yrke stockhuggare.
 
Men på den som skulle vara hans hustru; Kerstin Swensdotter 1740-1819 från Töllstorp finns en anteckning om att hon var gift med Måns Jönsson.
 
Är hon Nils Johansson hustru och var hon i så fall gift 2 ggr? När i så fall?

2007-09-03, 02:14
Svar #28

Maud-Marie Lönnberg

Birgitta,  
 
här kommer en fortsättningsfråga;
 
Det finns en Britta Svensdotter från Töllstorp född 1747-.
 
Kan hon inte vara en syster till Kerstin Svensdotter född 1740- i Töllstorp? Kerstin är dotter till Sven Persson i Töllstorp född 1713-.
 
Släktledet ser ut så här på fädernet från;
 
Anna Nilsdotter S. Stackebo 1774-1861
 
far
Sven Persson, Töllstorp, Gnosjö 1713-
 
farfar
Nils Johansson 1733-1786, S. Stackebo
gm Kerstin Svensdotter?
 
farfars far
Johan Jönsson 1679-1747 Klockaregården,Gnosjö
gm Karin Jonsdotter Gnosjö, 1689-1779
 
farfars farfar
Jöns ? gissningsvis född 1649-1659.
 
Har du något om detta?

2007-09-03, 02:20
Svar #29

Maud-Marie Lönnberg

Aj, aj, aj Birgitta,
 
nu kom det in ett namn för mycket..Sven Persson är Kerstin Svensdotters far - stryk honom från Anna Nilsdotter...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna