ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-10  (läst 3507 gånger)

2004-01-18, 20:54
läst 3507 gånger

Göran Svensson

Hejsan.
 
Vill bara göra en komplettering till mitt inlägg från den 12/1-04.
Har funnit i mikrokorten att Tyres Gudmundsson och hans hustru Anna även hade en dotter Maria som föddes den 25/8-1710 i Tyftingemar, Västrum sn.
Mvh Göran.

2004-02-20, 18:16
Svar #1

Leif Call

Hej, GullBritt Holm, kuseregubbe eller kuserekärring var en person som kunde med div naturmedel kurera mäniskor och kreatur,besvärjelser och mystiska saker ingick, jag har fått detta från min svärmor.Jag har många historier nedtecknade om kuserier. Vet ej Jordbrogumman var en dylik var bara ett antagande från min sida.Herbert Hallberg bor i Gunnebo och är 78 år och vid god vigör. Jag skall höra med honom om han vet något om gumman.Som du tidigare nämnt så är torpet utmärkt med en skylt.Agustenborg ägs i dag av lantbrevbäraren Holger Anderssons barn han gick bort för något år sedan.Talade alldeles nyss med Herbert Hallberg, han visste inte mer än vi om gumman.Däremot fick jag den andra historien till livs, den skall jag teckna ned, han nämnde även att skulle man ha en tand utdragen så gick man till Skelasse.Vi får väl utgå ifrån att fotot jag har är på Jordbrogumman du skall gärna få en kopia.
Mvh/Leif Call Lunds by, Gladhammar

2004-02-23, 21:02
Svar #2

GullBritt Holm

Hej Leif Call !
 Så ,fick jag lära mig ett nytt ord jag hade nog gissat något åt det hållet,Småländska kan jag tro! Jag kan mycket väl tänka mig att Johanna var en sådan gumma ,när man läser om SkeLasse så blir man inte förvånad han kunde nog en hel del,tandvärkstallen står fortfarande kvar vid vägen som gått förbi torpet Jordbro.
 Om fotokopian : får jag gå in på ditt privatmail
och höra hur jag kan nå dig och vilken form av foto det kan bli ,jag bor ju ett antal mil från Gladhammar.  
 Mvh.GullBritt Holm.

2004-02-29, 11:08
Svar #3

Leif Call

Hej Gullbritt skickar en fil på jordbrogumman foto alltså, från min privata E-mail adress.
Som motprestation vill jag ha allt om Gudmundssläkten från dig. Jag skriver en bok, har kanske nämnt det, om gästgivarna på Lund varav Jöns Gudmundsson är en av dem.Jag har fått så många uppgifter om Gudmundssons så jag måste börja se över vad jag lagt in i DISGEN.Somt verkar vara dubbelnoterat.Hej, Göran Svensson,
du har ju tydligen läst originalböckerna i Vadstena så dina uppgifter torde vara de mest korrekta. Tar gärna emot dina noteringar.Ni blir båda noterade i min bok som subskribenter.
Mvh/ till er båda/Leif Call Lunds by, Gladhammar.

2004-02-29, 19:46
Svar #4

Claes-Göran Petersen

Hej Mats Karlsson. Efter tips från Leif Call har jag tittat lite på inläggen här. I ditt inägg från 7/1 ville du ha uppgifter om Anna Pärsdotter. Hon var dotter till Petter i Nynäs under Maråker och föddes den 28/2 1675. Petter i Nynäs är också nämnd i mantalslängden 1666. Nynäs blev senare ryttartorp för rote nr 97. I Tjustbygden 2000 hittar du en uppsats med rubriken En fattigbacke i Gladhammarsskogen där Nynäs m.m. behandlas. Jag har också några smärre kommentarer till Göran Svensson och återkommer med dessa.

2004-02-29, 20:28
Svar #5

GullBritt Holm

Hej Leif ?
 Jag skickar ett stort tack till dig för bilden på Jordbrogumman det var verkligen spännande att få fram bilden och jag är nog ganska säker att det är rätt person när man ser dragen av henne .Jag hade lite problem att få fram hela bilden så jag kanske hör av mig och jag lovar att kolla igenom vad jag har av den forskningen ,jag har sysslat med det i vinter men jag tror att Göran S.har de mest korrekta noteringarna men jag har ju vår gren till nutid i alla fall.Man kan se
stor likhet med Jordbrogumman och en av hennes  
sonsons ansiktsdrag tycke vi här hemma.
 Mvh.GBr Holm

2004-02-29, 22:51
Svar #6

Claes-Göran Petersen

Först ett tillägg till dagens inlägg visavi Mats Karlsson. Den ryttare Pär Persson Åkerman i Nynäs, som du nämner, var inte identisk med Annas far. Troligen var de inte heller släkt, då det inte finns något som styrker detta. Däremot är alla ryttarna i Nynäs och Djupdalen anfäder till släkten Åkerman i Västervik och då menar jag redaktören Helge Åkerman och hans son och tillika redaktören Petter Åkerman m.fl. Detta står inte i uppsatsen.
Det är lite besvärligt med Nynäs och Nynäset då det har funnits tre ställen med detta namn inom ett mycket litet område.
Jordbro är också beskrivet i uppsatsen. Sked-Lasses trätobroder hette egentligen Sven Gustaf Hultin. Fredrik Gustaf är prästens felskrivning i husförhörslängden. Han slutade för övrigt sina dagar som brovakt vid Gränsö kanal.
Så till Göran Svenssons långa inlägg av den 12/1:
Tyres i Rössle bodde där redan år 1637, då hans hustru var dopvittne vid ett dop i Dockrössle.
Hans hustru hette Karin och hon var dopvittne även åren 1639 och 1642 (två gånger). Här står det utryckligen att hon var Tyres hustru.
I mantalslängden år 1730 finns det en Lars Gudmundsson i Fårhult (folio 1076 vänster sida). Troligen var han identisk med Tyres sonson.

2004-03-04, 22:50
Svar #7

Göran Svensson

Hejsan.
 
Det var intressant att få veta att Tyres hustru verkligen var h. Karin i Rösla.Jag hade missat det viktiga omnämnandet 1642 då denna Karin var dopvittne och uttryckligen kallades Tyres hustru.
Därmed kan vi skrota min teori om att Tyres hustru hade namnet Gertrud.Tror dock att någon i släktkretsen kan hava haft detta namn eftersom Gudmund Tyresson hade en dotter med namnet Gertrud.
(Gertrud i Rösla förekommer även hon som dopvittne 1639 för övrigt.)  
Tack Claes-Göran för att du upplyste mig om det ovan angivna.
Jag återkommer med ytterligare en del kompletteringar till mitt långa inlägg från 12/1-04, men även en del rättelser.
Har efter ytterligare forskning funnit ut bl a vad som hände med Lars Gudmundsson och hans familj.
Mvh Göran

2004-03-07, 17:06
Svar #8

Mats Karlsson

Hej Claes-Göran!
Tack för dina inlägg angående folket i Nynäs. Kan det ha funnits två olika Per i Nynäs? Dels den som finns i mantal 1666 och som får barn 1675. Och en Per som får sina barn kring 1705-1710.
 27/11 1734 vigs i Gladhammar ryttaren Per Persson Åkerman med pigan Maria Persdotter i Nynäset. Samma år i december vigs Lars Persson i Nynäset med Annika Persdotter i Berget.
Denna Maria Persdotter, gift med Per Persson Åkerman dör 14/9 1755 i en ålder av 47 år, 6 mån.
Alltså född kring 1708.
Vet du Claes-Göran eller någon annan vem som är föräldrar till Maria Persdotter och hennes make Per Åkerman.
Vänliga hälsningar Mats

2004-03-08, 01:02
Svar #9

Göran Svensson

Hejsan alla ättlingar till Gudmund Tyresson i Rössla/Maråker.
 
Efter ytterligare efterforskningar ska jag komplettera och även rätta mitt inlägg från 12/1-04, med ett troligen ännu längre inlägg.
 
Först ska jag börja med Gudmund Tyressons fader, Tyres i Rössla.
Denna Tyres hade inte efternamnet Gudmundsson, (hans efternamn är okänt), och vidare så avled han inte år 1675.Den Tyres Gudmundsson som avled år 1675 var Gudmund Tyressons son född år 1670, återkommer senare till detta.  
Tyres barnaskara är lika som jag angav den från den 12/1-04.
Hans hustru var Karin, inte Gertrud, som jag ett tag trodde, se mitt inlägg från den 4/3-04.
Tyres var bonde i Rössla, finns där från åtminstone år 1637 och han förekommer under Rössla i mantalslängderna till och med år 1651.
År 1652 finns ej Tyres i mantalslängden, under Rössla omtalas bönderna Jon och Jöns.
I mtl 1653 finns bonden Jöns i Rössla samt en änka och i mtl 1654 finns bönderna Jöns samt vår Gudmund i Rössla.
Det framkommer även i mtl 1650 och 1651 att Tyres var en av kyrkans sexmän, ty han underskrev mantalslängden år 1650 den 15/2 samt 1651 den 6/2.
Tyres underskrev dock inte mantalslängden år 1652 den 7/4, han var då ersatt som sexman.
Dessa uppgifter från mantalslängderna, att Tyres nämns till år 1651, men sedan saknas år 1652 och vidare tyder på att han avlidit ca 1651/52.
Att Tyres hustru Karin även var gift två gånger framkommer i Tjust härads dombok år 1706 15/10 ?19 (AI:a9).
I detta mål omtalas det att Gudmund Tyressons änka, Brita Persdotter, låtit lägra sig under äktenskapslöfte av Gudmund Tyressons halvbroders (Lars Hanssons) son, drängen Anders Larsson.
För att reda ut släktförhållandena i detta mål anger domboken i slutet att dhenne Enckians Man (Gudmund Tyresson), icke war drängsens (Anders Larsson) rätta faderbroder, uthan halfaderbroder, deth drängsens fahr (Lars Hansson), och Enkians Man (Gudmund Tyresson) woro wähl af en Morr, dock icke af en fahr.
När Tyres hustru Karin ingick detta andra äktenskap med en Hans är dock okänt, men det passar in bra tidsmässigt att det skulle hava ägt rum på 1650-talet.
 
Så till Gudmund Tyresson 3 barnkullar.
Genom sina 3 äktenskap hade han som bekant väldigt många barn, men eftersom det förekommer luckor i bl a födelse- och dopboken för Gladhammar socken är det svårt att få exakt kunskap om hur många barn Gudmund egentligen hade.
I första äktenskapet har jag följande barn:
Kirstin, f 1656 i Gladhammar sn, döpt 3/8-1656
Jon (Jöns), f 1661 i Gladhammar sn, döpt 10/2-1661
Sven, f 1663 i Gladhammar sn, döpt 24/7-1663
Karin, f 1666 i Gladhammar sn, döpt 11/3-1666
Karin, f 1667 i Gladhammar sn, döpt 10/2-1667
Tyres, f 1670 i Gladhammar sn, döpt 6/11-1670
Anders, f 1670 i Gladhammar sn, döpt 6/11-1670
Karin, fc 1673
 
I denna barnkull ingick åtminstone ytterligare två barn, ty död- och begravningsboken för Gladhammar socken omtalar år 1654 It litet Barn ifrån Gudmundh i Rössla och vidare omtalas år 1666 22 Julij Gertrud Gudmundsdr. ifrån Rössla.
Dessa två barn går inte att återfinna i födelse- och dopboken för Gladhammar socken.
 
Dottern Karin, f c 1673 kan vara identisk med den Karin som föddes år 1667.
Död- och begravningsboken för Gladhammar socken omtalar år 1744 3/1 hustru Karin Gudmundsdotter i Callernäs och hon uppgavs vara 70 år och 1 månad gammal vid sin död, (alltså född ca 1673), men det är inte omöjligt att åldern blivit fel angiven i nämnda död- och begravningsbok.
 
Vidare så omtalar död- och begravningsboken för Gladhammar socken år 1745 26/11 om en Måns Gudmundsson som avled vid Hyttan, 77 år gammal, (alltså född ca 1668).Huruvida denna Måns var son, eller ej, till Gudmund Tyresson har jag inte fått riktig klarhet i.
 
I andra äktenskapet har jag följande barn:
Tyres, f c 1680 i Gladhammar sn
Anders, f 1681 i Gladhammar sn, döpt 27/3-1681
Lars,f okänt när, i Gladhammar sn
Anders, f 1685 i Gladhammar sn, döpt 20/12-1685
 
I denna barnkull ingick troligen ytterligare ett barn, vilket omtalas i död- och begravningsboken för Gladhammar socken år 1680, där står: 9 Maij Ett litet barn Gudmunds i Rössle.
Sönerna Tyres och Lars har inte kunnat återfinnas i födelse- och dopboken för Gladhammar socken, att de dock var söner till Gudmund Tyresson framkommer med säkerhet i arkivalierna i övrigt.
 
Angående sonen/sönerna Tyres så förhåller det sig sålunda att den sonen Tyres som föddes år 1670, som tvilling med Anders, avled år 1675.
Efter en läskorrigering står det faktiskt i död- och begravningsboken för Gladhammar år 1675 (maj månad) Thyres, Gudmunds Son i Rössle ej Tyres Gudmundsson.
Den andra sonen Tyres, fc 1680, är med största sannolikhet identisk med den Thyres Gudmundsson som omtalas i Törnsfall sockens död- och begravningsbok år 1745, där står:
d.14 Dec: afsomn. Torparen Thyrs Gudmundsson i Trägårdstorpet på Dröpshults ägor i Gladhammar by, och begr. d:22 i Gladhammar.Wid 65 år gammal.
(Åldern 65 år ger en födelse ca år 1680).
Tittar man på namnen som denna Tyres gav sina barn återfinns här bl a både Lars och Maria.Detta styrker då att han, Tyres, föddes i Gudmunds andra äktenskap där hustrun ju hade namnet Maria Larsdotter.
(Tyres vigdes år 1707 och var då ca 27 år (fc 1680), hade han varit född 1670, skulle han ha varit 37 år vid sitt giftermål).
 
I tredje äktenskapet har jag följande barn:
Nils, f 10/11-1691 i Gladhammar sn
Nils, f okänt när  i Gladhammar sn  
Olof, fc 1694 i Gladhammar sn  
 
Sonen Nils, född 10/11-1691, borde vara identisk med den Nils Gudmundsson i Maråcker som omnämns i död- och begravningsboken för Gladhammar socken i juni månad år 1692.
Emellertid så vigdes en Nils Gudmundsson år 1722, (se vigselboken för Gladhammar socken), och denna Nils blev med tiden bosatt i Gladhammars by, död där år 1743 1/12.Hans ålder uppges då till 53 år, f c 1690.Om denna Nils Gudmundsson var en son till Gudmund Tyresson, vilket han troligen var, så borde han vara född ca år 1692/1693 istället, åldersangivelsen på 53 år borde därför vara felaktig.Det ska även sägas att denna Nils f c 1692/93 inte har kunnat återfinnas i födelse- och dopboken för Gladhammar sn.
 
Det ska även omnämnas att Gudmund hade en dotter Anna, ej återfunnen i födelse- och dopboken för Gladhammar, men väl omnämnd i socknens död- och begravningsbok år 1693 22/10: 22 (22/10) Anna Gudmundz dotter i Maråcker.
Det är okänt i vilket äktenskap hon föddes.
 
I Leif Calls utredning om släkten omnämns en son David, fc 1703, i Gudmund Tyressons tredje äktenskap.
Denna David var dock inte en son till Gudmund Tyresson, jag har funnit ut att denna David är identisk med den David som föddes den 10/10-1705 i Rönnäset, Hjorted socken, som son till Gudmund Eriksson och Maria Davidsdotter därstädes.
En del av David Gudmundssons barn hamnade senare i livet i Alstorp, Gladhammar sn, och här i Alstorp avled David Gudmundssons moder, Maria (Maja) Davidsdotter, den 8/3-1762, 87 år gammal.
(Hon föddes 1675 i Andersbo, Hjorted sn, som dotter till David Nilsson därstädes).
I Alstorp avled även Davids hustru, Maja Eriksdotter den 25/11-1778.
David Gudmundsson själv avled den 7/12-1786 i Grönvold, Västrum sn, 82 år gammal.
 
Till sist (om ni orkar läsa mer) lite om Gudmund Tyressons son Lars Gudmundsson och hans familj.
 
Det är okänt när Lars föddes, se tidigare i mitt inlägg, men hans hustru Anna Persdotter var troligen född ca 1682, vilket jag återkommer till.
Lars och Anna vigdes troligen år 1706 då kyrkoräkenskaperna för Gladhammar sn,(LIa:2), omtalar att Brudgummen i Maråcker gav både gåvo och cronopenningar detta år.
De hade barnen:
Nils, f 12/5-1707 i Gladhammar sn
Maria, f 15/12-1708 i Gladhammar sn
Pär, f 16/1-1712 i Gladhammar sn      
Gudmund, f 29/1-1714 i Gladhammar sn
Benjamin, f 14/5-1716 i Gladhammar sn
 
Familjen var först bosatt i Maråker, Gladhammar sn, där Lars och hans halvbroder Sven Gudmundsson omtalas som arrendatorer i mantalslängden åren 1707 samt 1708.
Familjen flyttar sedan till Ringsbo i Gladhammar sn, och Lars Gudmundsson finns noterad i mtl 1712-1716 för 1/4 mantal Ringsbo.
År 1717 hade familjen lämnat Ringsbo och blivit bosatt i Brotorp (Brotorpet), Gladhammar sn.
I mtl år 1717 omnämns Lars Gudmundsson i Brotorpet och mtl 1717 omnämner honom även som sochne soldat.  
I mtl år 1718-1725 omnämns änkan Anna i Brotorp.
I mtl 1726-1734 omnämns Nils Larsson under Brotorpet.(Mtl år 1730 och 1731 omnämner Nils Larsson och des moder Anna i Brotorpet).
Detta förklarar varför Lars Gudmundsson försvann spårlöst och inte kunnat återfinnas i död- och begravningsboken för Gladhammar socken.Han blev uttagen som extra soldat och försvann i fält.
Mtl år 1717 visar på några fler sådanna här sochne soldater.
Sonen Nils Larsson som omnämns i mtl 1726-1734 för Brotorpet, vigdes år 1734 11/3 med en Elin Olofsdotter, och vigselboken för Gladhammar sn visar på att Nils då kom från Brotorpet.Familjen blev senare bosatt i Lund, Gladhammar sn.
Lars Gudmundssons dotter Maria vigdes 1735 och vigselboken för Gladhammar sn visar att även hon då kom från Brotorp.Denna Maria avled för övrigt den 7/3-1794 i Åldersbäck, Västrum sn.
 
Lars Gudmundssons änka, Anna Persdotter, tror jag är identisk med den Anna Persdotter som dog i Lund, Gladhammar sn, och omtalas i död- och begravningsboken år 1757 6/1, 75 år gammal, (alltså född ca 1682).  
Änk. h. Anna Persdr. i Lund af bröstsjuka.
Det som talar för att det är vår Anna är det faktum att sonen Nils Larsson var bosatt i Lund vid denna tiden.
Jag tror inte att vår Anna avled i Gladhammar den 28/4-1748, ej heller att hon var född år 1675 i Nynäs, Gladhammar.Har inte funnit något som talar för detta.
 
Avslutningsvis så vill jag bara kommentera uppgifterna från Claes-Göran angående mtl 1730 och Lars Gudmundsson i Fårhult.
Jag vill ha det till att det står Lars Eriksson i Fårhult i mtl 1730.(Visserligen svårläst).
Men den 27/12-1730 vides en Lars Eriksson från Fårhult, (Gladhammar vigselbok), och det borde vara han som omnämns i mtl år 1730.
I mtl år 1733 omnämns Lars Eriksson i Fårhult och han borde kunna vara en son till den Erik Håkansson som omnämns i Fårhult i samma mtl 1733.
 
Pust, nu tror jag att jag har fått med allt som jag har fått fram och funderat på sedan januari.
Hoppas någon har orkat läsa detta långa, långa inlägg.
Mvh Göran.

2004-03-11, 18:36
Svar #10

Leif Call

Hej Göran tusen tack för dina uppgifter skall när tid medgives korrigera mina inlägg i DISGEN.
Med vänliga hälsningar.
Leif Call Lunds By, Gladhammar.

2004-03-14, 19:36
Svar #11

Claes-Göran Petersen

Hej Mats Karlsson !
Jo, det fanns tre olika Petter, Peter och Pär i Nynäs. Petter i mantalslängden 1666 och födelseboken 1675 är sannolikt den förste innevånaren i Nynäs.
Peter nr 2 är ryttaren Peter Persson Åkerman, som antogs omkring år 1710 som ryttare för rote nr 97. Han deltog i mönstringar åren 1712, 1716, 1719 och 1728. Han var enligt rullan av år 1712 född i Hallingeberg. Hans första hustru hette Karin och hon dog omkring år 1711. De hade en son Anders, född den 6/5 1709 i Nynäs.
Omkring 1712 gifte han sig med Maria, född omkring 1684 och död den 2/2 1734. De hade sonen Per, född omkring 1712. Peter nr 2 dog den 2/6 1733.
Deras son Per (nr 3) vigdes den 27/11 1734 med Maria Pehrsdotter. Här fick du alltså föräldrarna till Per. Marias föräldrar känner jag inte till. Jag vet bara att hon bodde i Nynäs(et) år 1734.
Det mesta av ovanstående är uppgifter från Karl Åkermans efterforskningar i ämnet, som jag inte själv har kontrollerat.
Det är lite besvärligt med Åkerman i Gladhammar då ju även båtsmännen i Strömmen (rote nr 96) hade samma tjänstenamn. Hör av dig om du vill ha mera uppgifter om Åkerman från Nynäs.

2004-03-16, 20:56
Svar #12

GullBritt Holm

Hej Göran Svensson ! Tackar så mycket för ett intressant inlägg det gav verkligen hjärn-gympa.
 Jag skrev ett långt inlägg härom kvällen som försvann ,hoppas detta korta kommer fram. Jag kommer nog  med några frågor vid senare tillfälle.
  Mvh GullBritt Holm.

2004-03-22, 16:21
Svar #13

Leif Call

Hej,än en gång tack alla, för bidragen till Gudmundsson-släkten, nu har jag äntligen fått ordning på anorna. Den 15 maj, lördag är det anbytardag för socknarna: Hallingeberg, Blackstad, Törnsfall, Västrum, Gladhammar, Hjorted samt Västervik. Plats:Ankarsrums, Folkets Hus. Anmälan senast 30 april till Holger Kanth 0490-148 68 e-post: holger kanth@telia.com eller till Lars Oswald 0490-14836 tid:10.00-15.00
Mvh/Leif Call, Lunds by, Gladhammar.

2004-03-30, 10:51
Svar #14

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
18530822 föddes Lars Andersson son till Anders Svensson och Annika Nilsdr här. Finns föräldrar till Anders och Annika, deras födelsedatum?

2004-03-30, 10:52
Svar #15

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Ursäkta datumet ovan ska vara 17530822!

2004-04-06, 12:09
Svar #16

Örjan Nordhage

Jag söker föräldrna till Johan Hjalmar Johansson född 1874 5/2 ev 2/5 i Gladhammar. J.H flyttade senare till Boden i Norrbotten.
 
Örjan

2004-04-06, 15:52
Svar #17

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 16:11
    • Visa profil
Hej Örjan!
Det här var ett problem. Han är inte född i Gladhammar.
Jag har ändå hittat honom.
Föräldrar: hem.äg. Johan August Olof Johansson f. 7/2 1841 i Odensvi och Maria Olivia Olofsdotter f. 2/4 1841 i Gladhammar.
Bosatta i Odensvi 1870 då de gifte sig. Fick flera barn.
Tvillingarna Sophia Charlotta 13/1 1871- 1871 och Christina Maria 13/1 1871-1874.
Ernst August 5/2 1872- 1877.
Johan Hjalmar föddes troligen i Odensvi 5/2 1874.Inte hittad!  
Familjen flyttade till Hallingeberg 1/11 1874.  
De fick Sigrid Maria 13/7 1875 och Knut Konrad 14/1 1877. De var bosatta först i Skälsbo sedan i Smitterstad, Hallingeberg.
Fadern avled 29/10 1878.
Johan Hjalmar flyttade till Almvik, Törnsfall 1888.
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2004-04-06, 15:58
Svar #18

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 16:11
    • Visa profil
Örjan!
Hittad!
Johan Hjalmar f. 5/2 1874 i Strömstad, Odensvi.
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2004-04-06, 17:26
Svar #19

Örjan Nordhage


2004-04-08, 12:40
Svar #20

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Känner någon till Dabbehorva eller liknande ortsnamn i Gladhammar?
Där ska min ana Benjamin Magnus Lillberg ha fötts den 14 maj 1693 och där ska hans far Bengt Hansson ha dött 1719.

2004-04-08, 19:13
Svar #21

Leif Call

Hej Dag, Daddhorva eller som man sa tidigare Daddehofva är en gård i Gladhammar ligger utefter E22 strax före Gunnebo.
Mvh Leif Call Lunds by, Gladhammar.

2004-04-08, 19:21
Svar #22

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Det finns en gård som heter Daddhorvan i Gladhammar. Jag hörde namnet när jag var barn (uppvuxen i en grannsocken) men kan inte erinra mig närmare var den ligger. Den förekommer inte med namn på generalstabskartan eller topografiska kartan och en sökning på Google ger bara en träff, och det är bland namnen på busshållplatser. Där finns Daddhorvan med så den måste ligga vid någon hyfsat stor väg.
 
Jöran Johansson

2004-04-08, 19:22
Svar #23

Leif Call

Hej, är det någon som forskar/at kring släkten Fröling från Gladhammar har snubblat över en Fröling i min forskning om gästgivarna på Lund.
Alfred Johan Fröling f.27/9 1866 i Gladhammar.
Om mitt antagande stämmer så var fadern ingift i en av gästgivarsläktena i Lunds by, Gladhammar.
Mvh Leif Call Lunds by, Gladhammar.

2004-04-08, 19:23
Svar #24

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Hoppsan! Ett bättre svar inkom medan jag filade på mitt. Så kan det gå.
Jöran

2004-04-09, 00:40
Svar #25

thomas

Hej alla Gudmundssöner. Här kommer en till som påstår att han härstammar från den berömda släkten Gudmundson. Nämligen jag, Thomas Weidinger. Jag har forskat c:a ett år å försått att Lars Gudmundsson satte spår i historien. Eller hans pappa rättare sagt.Hans far Gudmund Thyresson! Han drev tydligen Sundsholm (Maråker) som hälfenbrukare under ägaren Sparre! Källa: C.G. Petersen (Tjustbygdens Årsbok 2000)  
Min ana utgår sedan  från Lars Gudmundssons son  Benjamin Larsson. Om nån vet nåt om Benjamin o  hans framfart, hör av er  till mig.

2004-04-09, 08:40
Svar #26

Leif Call

Hej Thomas, välkommen i kresten kring Gudmundssons har det undgått dig, alla inläggen om Gudmundson/döttrar? Kolla alla tidigare inlägg så får du en del att bita i.
Mvh/Leif Call Lunds by, Gladhammar.

2004-04-09, 09:23
Svar #27

Leif Call

Hej igen Thomas kollade vad jag hade om Benjamin inte mycket eftersom det är en sidogren från Jöns Gudmundsson, men jag har följt upp Benjamin fram till 1850-talet. Om du redovisar vad du har kanske jag kan komplettera.
Mvh/Leif Call Lunds by, Gladhammar.

2004-04-10, 01:20
Svar #28

Utloggad Thomas Weidinger

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-12-21, 21:52
    • Visa profil
Nej då, det har inte undgått mig. Jag har följt inläggen med spänning! Länken till Lars Gudmundsson fick jag från min far Gunnar Weidinger som i sin tur fått dokument av Ingvar Törnlöf som tydligen finns med i Gudmundssonlinjen. Nu har jag med egna ögon bekräftat uppgifterna via kyrkoböckerna (Arninge o GENLINE).
Mina uppgifter om Benjamin inskränker sig till följande data: (Hur presenterar man sånt här egentligen?) Syskon finns inte med. Alla uppgifter är inte bekräftade till 100%.
 
Benjamin Larsson. Född 1716 14/5 i Ringsbo, Gladhammar (H) (C:2, GID 36.19.77800 sid 105). Döpt 1716 18/5. Död 1763 13/3 i Granhult, Gladhammar (H) (1768-05-21?).
 
Gift med Chatrina Nilsdotter. Född 1717 23/12 i Gladhammar (H) (C:2, GID 36.19.78200).
 
Barn:
Nils Benjaminsson. Född 1759 8/10 i Granhult, Gladhammar (H) (C:2, GID 36.20.500 sid 313). Döpt 1759 8/10.
 
Gift 1784 16/12 med Maja Persdotter. Född 1765 31/1 i Botorp, Gladhammar (H) (C:4). Döpt 1765 2/2.
 
Barn:
Anna Nilsdotter. Född 1789 9/5 i Botorp, Gladhammar (H) (C:4). Döpt 1789 9/5.
 
Gift 2:a med Jaen Andersson
 
Gift med Nils Svensson. Bonde.
 
Barn:
Catharina Nilsdotter. Född 1813 10/8 i Tjursbo, Gladhammar (H) (C:5).
 
Gift med Petter Johan Månsson. Dräng. Född 1811 27/8 i Locknevi (H) (C:5). Döpt 1811 1/9. AI:9 Gladhammar (H) GID 36.13.31100
 
Barn:
August Anton Pettersson. Född 1840 17/2 i Fårhult, Gladhammar (H) (C:5 sid 471). Döpt 1840 20/2.
 
Gift 1869 22/2 i Gladhammar (H) (Kontrollera) med Anna Sara Larsdotter. Född 1847 13/9 i Köping, Öland (H) (SvBef1890, C:5). Döpt 1847 19/9.
 
Barn:
Ernst Anton Fridolf Johansson. Född 1871 23/11 i Gunnebo, Gladhammar (H) (Scb Kalmar 0008.34.50500 sid 77). Död 1956 i Gunnebo, Gladhammar (H).
(H). Spikarbetare. (Ej döpt till Fridolf!)
 
Gift 1902 24/12 i Gladhammar (H) med Gerda Augusta Florentina Magnusson. Född 1879 31/3 i Kvarntorpet, Gladhammar (H) (Scb Kalmar
10008.77.24700 sid 78 (C:5)). Döpt 1879 14/4. Död 1957 i Gunnebo, Gladhammar (H).
 
Barn:
Fritz Schamyl Waldemar Johansson. Född 1902 18/5 i Gunnebo, Gladhammar (H). Död 1955 i Gunnebo, Gladhammar (H).
Tog namnet Weidinger 193?
 
Gift med Elsa Sofia Jonsson. Född 1903 27/2 i Gunnebo, Gladhammar (H).
Död 1981 i Gunnebo, Gladhammar (H).
 
Barn:
Fritz Gunnar Gillis Johansson. Född 1929 14/9 i Gunnebo, Gladhammar (H).
 
Gift 1955 med Gun Gunhild Elisabeth Carlsson. Född 1931 27/4 i Verkebäck, Gladhammar (H).
 
Barn:
David Thomas Weidinger. Född 1960 28/7 i Gunnebo, Gladhammar (H)
Jag!
 
Ja detta är alltså Benjamins linje ner till mig, Thomas Weidinger.

2004-04-10, 17:15
Svar #29

Leif Call

Hej Thomas satt inne i det fina påskvädret, är förkyld. Har lagt in dina uppgifter i DISGEN. Du kanske undrar eftersom det ej är en gren på min hustrus sida. Jo en sidogren är det förvisso. Men som du kanske läst dig till via RÖTTER så kartlägger jag samtliga gästgivaresläkten här i Lunds by.Jag kan köra ut ansedlar på Gudmundarna om du vill, jag upptäckte en del som inte stämmer.
Har jag inte direkta kopior av kyrkböckerna eller av andra handlingar så blir jag källkritisk. Eljest kan jag konstatera från Tyres Gudmundsson är ni en enorm skara.
Mvh/Leif Call Lunds by, Gladhammar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna