ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-02-18  (läst 5410 gånger)

2011-07-31, 00:14
läst 5410 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 16:22
    • Visa profil
Hej Fryeleforskare!
Min mans anfader ryttaren Peter Fiberg ska enl  dödsboken i Hult vara född i Fryele 1747.Han var ryttare för Svinhult.
Enl födelseboken i Fryele finner jag endast en Pheer född 1747 d 2 febr och där fadern är Anders Arfvidsson och modern är Karin Pehrsdotter(tror jag)boende iHemmershult.
Finns någon som känner till familjen.
Jag har inte lyckats spåra denne Pehr vidare för att kontrollera att Peter Friberg som senare finns i Näsby och slutligen i Hult är liktydlig med Pehr i Fryele f 1747 0202.
Tacksam för hjälp!
MVH Brittmarie Källgren

2011-08-21, 15:17
Svar #1

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 16:22
    • Visa profil
Hej igen !
Jag har läst samtliga inlägg angående Fryele och där upptäckt ytterligare en möjlig kandidat till min mans anor via ryttaren Peter Friberg f i Fryele 1747.'
Nämligen en Peter(Petter) Håkansson f 1747,5/10. Han finns på Öja Norregård med fader Håkan Persson och moder Britta.På A1:3 husfhör Fryele 1770-1791,Gid 1081.3.87200 är han struken och så även bröderna Bengt och Johannes.
Jag kan inte tyda texten i kanten och kan heller inte uttyda vem anteckningen gäller.Det handlar om en utflyttning 1774.
Petter Håkansson (om det är denne Petter) kallar sig ryttare Peter Friberg när han 1776 gifter sig i Näsby(F) med Maria Christina Hammarling. Efter några år flyttar paret till Hult(F)där han står som ryttare för Svinhult och i hans dödsruna har prästen skrivit att han är född i Fryle Ösbo härad.
Eftersom han kallar sig för Friberg och döper sin förstfödde son till Hans Anders kan jag inte låta bli att koppla honom till den Frbergska släkten ,som diskuteras i flera inlägg härovan.
Skulle vara fantastiskt att få ett svar från någon som är intresserad av denna släkt.
Tack på förhand .
MVH Brittmarie K

2011-10-17, 20:40
Svar #2

Utloggad Hans Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 08:50
    • Visa profil
God morgon,  
Är det någon som möjligen har uppgifter om Peter Jonasson Hane som lär vara född i Fryele år 1797. Han fick en dotter med Stina Cajsa Andersdotter den 2 april 1831 och hon döptes till Lisa Gretha Petersdotter.  
Hälsningar,
Hans Sander, Australien

2011-10-18, 10:26
Svar #3

Utloggad Bertil Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 16:40
    • Visa profil
    • www.gaimalde.se
Hans
 
Bilden är hämtad från Fryele AI:8 sid 164
 

 
Bertil

2011-10-18, 10:41
Svar #4

Utloggad Bertil Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 16:40
    • Visa profil
    • www.gaimalde.se
Hans
 
Har också hittat födelsenotisen om Peter i Fryele C:3 sid 85.
 

 
Bertil

2011-10-19, 23:23
Svar #5

Utloggad Hans Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 08:50
    • Visa profil
Tack Bertil, mycket användbart. Har du något ytterligare så hör av dig.  
Hälsningar,
Hans

2011-11-18, 12:37
Svar #6

Utloggad Lännart Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2013-09-17, 12:31
    • Visa profil
Hej!
Fryele C:2 sid 3, överst, där gifter sig, 1743, Sara Månsdotter från Försebo och Nils. Var kommer han ifrån? Kan tyvärr inte läsa texten.
Säkert enkelt, rätt snyggt skrivet.  
Lännart

2011-11-18, 15:34
Svar #7

Utloggad Marian Oliv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 718
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 10:02
    • Visa profil
Lännart!
 
Tror det ska vara Uhragården.

2011-11-21, 09:01
Svar #8

Utloggad Lännart Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2013-09-17, 12:31
    • Visa profil

2012-04-04, 15:52
Svar #9

Jeanette Wirén

Hej!
Kan någon hjälpa mig, jag har en fråga om soldaten/gratialisten, Frans Gustav Rydell, född 25/1 1849 och hans hustru, Inga Katarina (född Gustavsdotter) 1/3 1849,om dom är födda i eller har bott i Fryele.
Allt är av intresse.
Mvh
Jeanette.

2012-04-04, 16:20
Svar #10

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10390
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:22
    • Visa profil
    • Gensvaret
Frans Gustav är född 25/1 1849 i Broby, Fryele. Föräldrarna är grenadjären Lars Peter Svensson Rönn, född 19/3 1807 i Fryele (hfl), och Stina Svensdotter, född 30/4 1810 i Gällaryd (hfl).  
 
Inga Katrina är född 1/3 1849 i torpet Prisholm under Fryele Hallagård. Föräldrarna är Gustav Svensson, född 8/8 1822 (hfl), och Stina Carlsdotter, född 28/9 1822 (hfl), båda i Fryele.
 
Källor:
Fryele C:3 (1785-1849) Bild 126 / sid 245
Fryele AI:8 (1841-1846) Bild 62 / sid 53
Fryele AI:9 (1846-1850) Bild 52 / sid 43, Bild 159 / sid 149
Vrigstad AI:16 (1876-1880) Bild 190 / sid 179

2012-04-04, 18:11
Svar #11

Jeanette Wirén

Tusen tack för ett snabbt svar!
Beträffande källor, kan man hitta dessa i Anbytarforum?
Mvh
Jeanette.

2012-04-04, 18:54
Svar #12

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10390
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:22
    • Visa profil
    • Gensvaret
Jeanette, för att komma åt kyrkböcker m.m. behöver du ett abonnemang hos någon av de aktörer som erbjuder källmaterial: Arkiv Digital, Riksarkivet/SVAR, Ancestry/Genline.

2012-06-17, 22:55
Svar #13

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Gällande ett av barnen till Assar Månsson i Hemmershult, Fryele. Under i januari 2007 skrevs trevliga inlägg om Assar Månsson i Hemmershult och hans släkt av Ingemar Wickström. Ingemar skrev om ett av Assars barn:
 
c) NN Assarsdotter, g.m. Jon Håkansson i Rösberga (Östbo db 1661 29/1: Jon Håkansson i Rösberga säljer till sin svåger Clemet Jonsson en systerlott i Hemmershult om 1/16, som Assar Månsson ägde).
 
Denna Assarsdotter återfinns i dödboken i Hagshult 1693.
 
1693
d. 14 Maij begroffs h Kirstin Assarsdotter
ifrån Roßbergh född j hemmershult och Frye-
lidh sochn men haffwer i Rösberg i ächtenskap
40 åhr j änckioståndh 17 åhr 8 dagar
76 år
 
Källa: Hagshult C:1 (1688-1758) Bild 101 / sid 195 (AID: v34133.b101.s195, NAD: SE/VALA/00119)
 
I katekismilängden över Hagshult 1691 (Domkapitlet i Växjö FII:11 sid 541) finns i Rösberga endast en änka Kirstin, samt under henne antecknat profossen Elias Jonsson med familj. Denna Elias Jonsson är min ana och övertar Rösberga enligt mantalslängden 1677 efter Jon Håkanssons död 1676 (jfr Kirstin Assarsdotters år som änka ovan). mtl 1676: Jon+h, 1677 Elias+h och enkan. Följande  domboksmål i Östbo häradsrätt har jag nyligen stött på:
 
Östbo häradsrätt 1677-08-03
 
Samma dagh framkom för Rätten Elias Jonßon
i Rößbergia, och oppå sin moders Kierstin Anderß-
dotters
wegnar klagade nu som ofta tillförrendhe
till änkian i samma gårdh Sara Jönßdotter, om  
en gierdeßgårdh kringh om ängegierdet hon
Jntet will widh macht hålla, uthan klaganden medh största
beswär måste på sin Egendom hålla fredh, oachtadt hon Sara
Jönßdotter tillförende af Tingsrätten ähr worden tillsagt
wedh sine 40 R:dr smt förlust samme gierßgårdh förferdiga
resolverades, at bref å nÿo ifrån Rätten skall afgå till henne
att hon innan nästkommande walborgsmeßodagh 678 gier-
deßgården upsättia, hwar och icke skall hon wara förtänckt at
plichta efter Lagh och förbudh brÿtande, och des uthan för-
ferdiga gierßgården der hon af forna tijder stådt hafr
 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAAAC:37 (1672-1680) Bild 2030 (AID: v190314.b2030, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503)
 
På grund av att ingen annan Kirstin verkar förekomma i Rösberga i Hagshult så funderar jag på om inte denna modern till Elias, Kristin Andersdotter i Rösberga egengligen bör vara Kirstin Assarsdotter, dotter till Assar Månsson och att det i den renoverade domboken blivit fel namn på henne.
 
Ingemar Wickström här även skrivit av följande här i tråden 2008-03-01:
 
1660 den 12 mars  
Samma dag inlade Esbjörn i Hädinge på herr Hanses vägnar uti Kävsjö en skrivelse av innehåll det kornetten Jakob Bruhn uti Kävsjö hade skällt på Kävsjö kyrkogård hans hustru för en hora, slagit hans dräng tre slag med en påk på kyrkogården att blodet haver runnit kring om huvudet. Berättar förb:te Esbjörn det förb:t kornett haver sagt sedan han, kornetten, slagit hade, skulle kunna bevisa prästehustrun hordomslast, item trolldom och tjuveri; förb:te kornett haver varit här uppå tingsplatsen men intet velat komma för rätten, skulle och förb:te kornett sagt det herr Hanses hustru intet haver legat hos herr Hans, sin man, brudenatten. Profossen Jon i Rösberg blev förskickad att hämta honom för rätten men intet fann honom då han rest åt Västbo. Haver ock skällt kyrkoherden för en gammal hund, hött honom på kyrkogården och undsagt att slå honom, kört prästens dräng över kyrkomuren, sökt efter prästehustrun och sagt sig skola slå armar och ben av henne.  
 
Det vill säga Jon (Håkansson) i Rösberg var profoss, precis som min Elias Jonsson.  Någon som känner till något om personerna i fråga ?
 
(Funderade på om jag skulle posta i Hagshult eller Fryele, men eftersom det är en fråga om en person född i Fryele så antar jag det fungerar bra här)
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-06-17 23:22)

2012-06-23, 18:02
Svar #14

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
Hej!
På de indicier som Du anger är jag böjd att hålla med om att Kerstin Assardotters namn troligen förvrängts i renovationsdombokens notis 1677-08-03.  
När det först gäller Elias Jonsson, har jag träffat på ett par notiser i Östbo dombok utöver den ovannämnda.
-   1679 den 25-26 februari . Häradsprofossen Elias i Rösberga för talan mot Jon Djursson i Koshult om en brännvinspanna, som Jon lånat av Elias moder.  
-   1692 den 31 oktober nr 80. Elias i Rösberg vittnar i målet mellan kronans befallningsman  Johan Drefling  och  fänriken Thomas Persson i Skillingaryd om svordom och skällsord mot länsmannen Jon Torsson.  Elias  vittnar bl.a. att Thomas sagt ”iagh will gifwa Joen Tohrsson s.v. aderton tusend onda, han stiähl så wäl ifrån Konungen som Fischalen.”
-   1693 den 18 maj. Elias Jonsson i Rösberga vittnar  i tvisten mellan Granstorp och Earyd om Quarntorpet vid Fryele kvarn. Han sägs då vara 43 år och vittnar även efter sin moder, som är 80 år. Flera andra vittnen hörs (Anm. Visserligen anges Kirstin Assarsdotter i  dödboken  vid sin död samma år 1693 vara 76 år, men denna differens i åldersangivelserna får nog anses ligga inom ”normal” felmarginal).
-   1695 19-20 februari.  Länsman Jon Torsson för talan mot Sven Andersson i Väshult, Elias och Anders i Rösberga, Nils i Ya, Sven i Uhragård och Jöns i Ya om oljud och förargelse de skall ha övat i Jussö efter mantalsskrivningens förrättande.
-   1695 28-29 maj.  I en lista över löftesmän för rusthållare, nämns Elias Jonsson i Rösberga tillsammans med Anders Assarsson och Arvid Assarsson, också i Rösberga, som borgensman för Arvid Håkanssons rusthåll i Väshult.  
-   1697 27-28 september, nr 33, uppträder Elias Jonsson i Rösberga som länsmannen Jon Torssons fullmäktige i mål mot drängen Ivar Axelsson i Högabråten  ang. lägersmål.
-   1701 den 10 oktober, nr 37.  Elias från Röksberg (trol. avses Rösberga) för talan mot hammarsmeden Måns Jonsson i Hörle om i förvar nedsatt järn.
 
Om den förmodade fadern, Jon Håkansson i Rösberga, och släkten i övrigt finns ett större material:
-   1647 16-18 oktober.   Assar Andersson i Rösberga och Jon Håkansson har 1643 varit på ett bröllop i Gallnås och därifrån kommit druckna till Mjöhult, där Assar misshandlat sin moster Kerstin Brenning.  Nämns Kerstin Brennings dotter Gyred, Gumme Jönsson i Södra Gräshult, som är Kerstin Brennings måg, Assar i Hemmershult, som var bror till Kerstin, Måns i Mjöhult, som också är Kerstin Brennings måg. Assar Andersson döms för brytande av husfrid och för såramål till böter.
 Anm:  Jon Håkanssons hustru Kerstin Assarsdotter (dotter till Assar Månsson i Hemmershult) är alltså brordotter till Kerstin (Månsdotter) Brenning och Assar Andersson i Rösberga är därmed hustruns kusin. Det skulle i så fall betyda att stamfadern Måns i Hemmershult (se tidigare diskussion här under Fryele) haft ytterligare en dotter, gift med Anders N.N.
-   1648 25-26 september. Jon Håkansson i Rösberga begär edgång att salig Håkon Holgerson i Jönköping var honom skyldig en rdlr något förr än han blev död.  
-   1650 6-7 juni.  Nils Håkansson fullmäktig på Peder P:S vägnar i Miölnarp kärade å Peders hustrus Karin Andersdotter [vägnar] om betalning för hennes jordalott i Rösberga, som hon sålt till sin bror Assar Andersson. Vittne bl.a. Jon Håkansson i Rösberga som edeligen bekände efter sin sjuke faders ord han hörde de förliktes om en ko och häst och häst byttes igen och till mellangift 1 dlr k.mt som Assar bekom . etc.  
-   1652 17-18/2. Säljebrev daterat Hagshult 24 september 1643 därmed Håkon Jonsson i Rösberga säljer en del av Rösberga halva gård till sin son Jon Håkonsson.  Denne har också köpt sin systers,  Ingred Håkonsdotter i Boda, del. Fler detaljer.  
-   Samma dag tingsköttes två broderlotter i Rösberga enl. köpebrev daterat 29 december 1646: Nils Andersson i Torp säljer sin arvelott och sin broder Håkan Anderssons arvspart i Rösberga till sin broder Assar Andersson och hans hustru Sara Jönsdotter. Fler detaljer.  
-   1654 den 26 juni. Kvartermästaren Lars Pijl [i Möckeläng Byarums sn] anklagar profossen Jon Håkansson i Rösberga för  övervåld och hemgång, ”fram wisandes een hoop håår, han Jon Håkonson hafuer dragit uthur hans hufwud, och en liten rödt klädeslapp, han hafuer bitit uthur hans undertröia, och med thet samma skadat honom i armen .etc”. Utförlig redogörelse. Jon hade tydligen på tjänstens vägnar som brofogde sökt Pijl för att panta honom för försummat fullgörande av sina skyldigheter vid brobyggnad. Uppskov till nästa ting, då Jon frias från hemsökning men får böta för övervåld och åkomma, se 1654 2-3 november.  
-   Samma dag.  Jon i Klevshult kärar till Jon Håkanson för överfall i hans eget hus, av sådan orsak att en hans ko hade följt klagandens boskap hem där klagandens dotter, 9 år gammal, av ovetenhet mjölkat henne och satt mjölken i fähuset på en hylla .etc.  Utförligt mål, även antydningar från Jon Håkanssons sida att Jons i Klevshult hustru Karin förtrollat kon.
-   1655 30-31 mars.    Jon Håkansson i Rösberga får tingsbeslut om var virke till brobyggnad skall tagas. Initierat av bygge av Hörle bro.
-   1657 19-20 juni.  Hustru Ragnell i Rösberg klagar över sin son Jon Håkansson att han inte vill bestå sin sal. faders testamente som denne gjort med sina döttrar. Jon svarar detta vara gjort honom oveterligt och att han  aldrig samtyckt. Avser ¼ i Rösberga. Fler detaljer.
-    1661 29 januari.   Upplästes Jon Håkanssons i Rösberga köpebrev genom vilket han sålt till sin svåger Clemmet Jönsson en systerlott i Hemmershult, näml. 1/16 som Assar Månsson ägde..etc.
-   1664 den 12 maj, nr 48. Tvist mellan två halvsyskonkullar i Rösberga. Långt mål med många släktuppgifter, vilka jag här skall försöka sammanfatta:   Av ett brev från 1636 framgår att Håkan Jonsson i Boglösa och Håkan Jonsson i Rösberga var samborna bröder, vilka gifte sig med två samborna systrar, Börete Jonsdotter resp. Märta Jonsdotter. Hustrurna ägde arvejord i Hjälshammar (vardera 3 åttingar), som deras män sålde till hustrurnas bröder Jöns Jonsson och Trotte Jonsson.  I ersättning för denna jord köpte Håkan Jonsson i Rösberga tre åttingar i Rösberga , där han också själv ägde en åtting.  Håkan, som efter hustruns död gifte om sig med Rangell Nilsdotter, gav sina barn i första äktenskapet, Ingrid Håkansdotter, Elin Håkansdotter och ”lilla e[ller] yngre Ingrid Håkonsdotter”, tre åttingar i Rösberga som vederlag för deras moders jord i Hjälshammar. Av dessa barn är nu (1664) Elin och den yngre Ingrid avlidna. Kvar är bara den äldre Ingrid Håkansdotter i Rösberga , g.m. Olof Svensson, med barnen Jöns Olofsson, 24 år, Anders Olofsson, 20 år och Johan Olofsson, 19 år. Dessa stämmer nu sin styvmor änkan Rangell Nilsdotter i Rösberga och barnen i andra kullen, Jon Håkansson, gift och ”widh sine 40 åhr”, Kerstin Håkansdotter i Målen i Hagshults socken, ”ähr gift worden 3 weckor efter MickelsMesse 1663 med Ryttaren Asser Håkansson”, Anna Håkansdotter, ”ähr och gift och hennes Man ligger siuk hemma”, Lisbet Håkansdotter, ogift, och Brita Håkansdotter, ogift. Käranden kräver att nu av sin moders jord i Rösberga få en fjärding. Detaljerad uträkning av de olika arvslotterna.  
I målet finns som synes två exempel på det ovanliga förhållandet att helsyskon fått samma förnamn.
-   1668 17 november.    Rösberga. Tingskötning av 3/16 från Ingrid Håkansdotter i Rösberga till hennes bror Jon Håkansson.
Nu blev det mer Hagshult än Fryele av detta, så jag lägger in en hänvisning under Hagshult.
Vänligen
Ingemar Wickström

2012-06-23, 20:32
Svar #15

Utloggad Marian Oliv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 718
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 10:02
    • Visa profil
Martin och Ingemar!
 
Ibland blir man bara så lycklig av att det finns så duktiga släktforskare. Med ovanstående information så har nu mormors och morfars släkter gått ihop med systrarna Anna Assarsdotter i Hemmershult och Kerstin Assarsdotter i Rösberga
 
Tack!

2012-06-23, 23:17
Svar #16

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Marian,
 
Kul! Jag härstammar också både från Anna och Kerstin Assarsdotter. Även om det inte är något konkret bevis för Kerstin Assarsdotter som mor till Elias Jonsson så tycker jag att det är nog så starka indicier.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-06-23 23:18)

2012-09-27, 19:59
Svar #17

Klas Frid

Hejsan, jag söker info om en Karl Oskar Svensson som skall vara född i Fryele 1874-03-24 enligt dödboken, hittar honom inte i födelseboken, har även kikat i ett par socknar runt omkring finns också omnämnd som född i Fryeled är det en omskrivning av Fryele, hittar ingen församling med det namnet, han gifter sig så småningom med Augusta Emilia Djerf från Malmbäck.
 
Mvh..Klasse

2012-09-28, 10:08
Svar #18

Utloggad Bertil Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 16:40
    • Visa profil
    • www.gaimalde.se
Klas
 
Fryele och Fryeled är samma församling.
I sveriges befolkning 1900 hittar man följande:
 
Svensson, Karl Oskar
Arbetare vid Compoboardfabriken
f. 1874 i Fryele (Jönköpings län, Småland)
Gift man, far i familjen
VIII Qvarteret Skolan
Forserum (Jönköpings län, Småland)
Födelseort i källan: Fryele Jönköpings län
 
 
Djerf, Augusta Emilia
f. 1874 i Malmbäck (Jönköpings län, Småland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
VIII Qvarteret Skolan
Forserum (Jönköpings län, Småland)
Födelseort i källan: Malmbäck Jönköpings län

2012-09-29, 11:54
Svar #19

Klas Frid

Det är ungefär så långt jag vet om honom, men han återfinns inte i Fryele dopböcker. Jag får nöta vidare  
 
Mvh..Klasse

2012-09-29, 14:15
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Klas! Enligt JBGF:s avskrifter föds en Karl Oskar rätt datum och med potential att få efternamnet Svensson i Nydala socken - följ upp honom!
Hälsningar,
Eva

2012-10-04, 18:26
Svar #21

Utloggad Inger Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 22:56
    • Visa profil
Hej! Jag söker info om Sven Johansson Grey född 1784-09-02 i Loftås, Fryele; död 1860 i Kärda.
Bodde på Malmbotorp 1810-1820 i Fryele och var dragon. Han lär ha blivit avskeded 1821 och flyttade därefter till Kärda. Är det någon som vet mer om honom som soldat/dragon, vilket regemente etc? Har sökt honom i Centrala soldatregistret utan framgång. Namnet Grey har jag hittat i husförhörsboken Fryele AI:4 s 459 + Fryele AI:5 s 237.  
Hälsningar
Inger

2012-10-04, 19:36
Svar #22

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Hej Inger.
 
Sven Grey var dragon vid nr 71 Öja, Jönköpings kompani, Smålands dragonregemente.
Han antogs 1808 och  var 5 fot 9 tum lång.  
Sven fick avsked 1818 eftersom han var sjuklig och oduglig i kronans tjänst.
 
(Generalmönsterrullor hos SVAR)
 
MVH
Eva Dalin

2012-10-04, 21:39
Svar #23

Utloggad Inger Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 22:56
    • Visa profil
Hej Eva!
Många tack för ditt snabba svar. Jag har inte SVAR för tillfället, så jag är mycket tacksam för ditt svar.
 
Vänliga hälsningar
Inger

2012-10-11, 22:48
Svar #24

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som kan bekräfta eller motsatsen till mitt påstående:
 Ragnhild Månsdotter, gift med Peder Johansson, rusthållare, född 1672 i Skog Tofteryd, syster till
 Elisabet Månsdotter, född ca 1662, Ya, Fryele, gift med Tomas Hansson Friberg, född ca 1640, Ya, Fryele
att dessa är systrar.
Jag grundar detta antagande på barnens dopvittnen. Eftersom systrarna är födda vid denna tidiga tidpunkt, så finns ju inga kyrkoboksuppgifter, som kan
bekräfta Ragnhilds födelseplats och föräldrar.
Ragnhild Månsdotter och Peder Johanssons barn Katarina, 166901 har en Hans Tomasson, Ya, Fryele och Karin Tomasdotter Änga som dopvittnen.
Sonen Johan född 17030402. Dopvittne Magdalena Tomasdotter
Sonen Tomas född 17050227 Dopvittne: Elisabet Månsdotter
Tacksam för svar.
Mvh
Inger

2012-11-19, 15:33
Svar #25

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Helt stopp på var Johanna Catharina är född någonstans. Det anges Fryele (F) i husförhör men hittar henne inte i denna församling eller annexen.  
 
Det jag känner till om henne och hennes familj. Personakt
Johanna Catharina Jönsdotter
 
Blev 36 år.  
 
Född   1797-03-28 Fryele ?(F) 1).  
Död   1834-01-24 Brunnstorp, Nydala (F) 2).  
Dödsorsak bröstsjuka, 37 år, Anges att hon är född 1797 och i så fall inte fyllt 37 år vid sin död.  
 
Äktenskap med Gustaf Mattisson Snygg
 
Make   Gustaf Mattisson Snygg. Född 1802-03-07 Svenstorps Kvarn, Svenarum (F) 3). Död 1858-04-02 Forsheda (F) 4).  
   
Vigsel (okänd ort)   
Flyttat med familjen   1829 Från Kärda (F) till Nydala (F) 5).  
   
Dotter   Christina Gustafsdotter. Född 1822-09-23 Kålviken, Tofteryd (F) 6). Död .  
Son   Sven Magnus Gustafsson. Född 1825-08-12 Gungahall, Kärda (F) 7). Död 1903-09-23 Finabo, Fritsla (P) 8).  
Son   Carl Vilhelm Gustafsson. Född 1828-06-07 Gungahall, Kärda (F) 5). Död .  
Son   Johannes Gustafsson. Född 1831-01-14 Stora Hunnavik, Nydala (F) 9). Död .  
Son   Andreas Gustafsson. Född 1833-08-26 Brunnstorp, Nydala (F) 10).  
 
Källor
 
1)   Arkiv Digital husförhör Gungahall, Kärda AI:8 (1822-1829) Bild 50 / sid 41 samt husförhör Kålviken, Tofteryd AI:11 (1820-1824) Bild 61 / sid 52 samt födda Byarum C:3 (1789-1849) Bild 51 / sid 95
 
2)   Arkiv Digital husförhör Brunnstorp, Nydala AI:3 (1816-1835) Bild 430 / sid 843 samt döda Nydala C:1 (1805-1855) Bild 163 / sid 328
 
3)   Arkiv Digital husförhör Gungahall, Kärda AI:8 (1822-1829) Bild 50 / sid 41 samt födda Svenarum C:2 (1751-1813) Bild 24 / sid 41
 
4)   Arkiv Digital döda Forsheda C:3 (1831-1860) Bild 74 / sid 135
 
5)   Arkiv Digital husförhör Gungahall, Kärda AI:8 (1822-1829) Bild 163 / sid 153
 
6)   Arkiv Digital husförhör Gungahall, Kärda AI:8 (1822-1829) Bild 50 / sid 41 samt födda Tofteryd CI:3 (1781-1834) Bild 101 / sid 195
 
7)   Arkiv Digital husförhör Görgärdet under Finabo, Fritsla AI:13 (1874-1886) Bild 47 / sid 42 samt Arkiv Digital födda Kärda C:3 (1795-1861) Bild 79 / sid 149
 
8)   Arkiv Digital församlingsbok Fritsla AIIa:1 (1899-1908) Bild 880 / sid 84 samt Sveriges dödbok 1901-2009
 
9)   Arkiv Digital födda Nydala C:1 (1805-1855) Bild 78 / sid 146
 
10)   Arkiv Digital födda Nydala C:1 (1805-1855) Bild 83 / sid 156

2013-01-19, 00:42
Svar #26

Utloggad Sandra Wennergren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-01-19, 00:48
    • Visa profil
Hej! Är det någon som vet om man kan få tag på bouppteckningar från Fryele efter år 1901? Jag har letat bland kyrkböckerna både på ArkivDigital och på Ancestry men utan framgång.
 
mvh
/sandra
 
(Meddelandet ändrat av SandraW 2013-01-19 00:48)

2013-01-19, 16:12
Svar #27

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Hej Sandra.
 
Bouppteckningar från Fryele  finns  i Östbo häradsrätts arkiv,  
som förvaras  på Landsarkivet i Vadstena.
Årgångarna efter 1901 är inte digitaliserade än.
Om du inte besöker Vadstena, kan du beställa kopior av bouppteckningar
via Riksarkivets hemsida: http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17490&refid=1301.
 
MVH
Eva Dalin

2013-01-30, 10:20
Svar #28

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Löjtnanten Isak Henriksson Räf begravdes den 28 juli 1701 i Kisa, Östergötland. Enligt Kisa dödbok (C:1 s 212) var han född år 1616 i Småland, Östbo härad, Fryele socken, Hebbershult by.
 
Något Hebbershult i Fryele har jag inte funnit. Det som tycks ligga närmast till hands (om nu inte prästen rört till det fullständigt, för en tid på 1660-talet bodde Isak Henriksson i ett Börshult, troligen i Ekeby socken eller möjligen Torpa socken?) är byn Hemmershult.
 
Problemet är bara att i Hemmershult bodde på 1610-talet, enligt landskapshandlingarna, en Lasse - som ju svårligen kan vara far till en Isak Henriksson.
 
Däremot bor det under samma tid en Henrik i Öja (Yia), Fryele socken. Denne nämns där åtminstone år 1610-1617, och i 1612 års tiondelängd framgår att han hette Henrik Gummundsson och var ryttare.
 
Till yttermera visso antecknas i Älvsborgs Lösen år 1571 en ryttare vid namn Gumme i Öja, som väl rimligen var far till denne Henrik Gummundsson.
 
Frågan är dock om Henrik Gummundsson i Öja var far till min Isak Henriksson?  
 
Någon annan Henrik finns inte i socknen under den aktuella tiden, av landskapshandlingarna att döma. Och Öja ligger ju tämligen nära Hemmershult...
 
Det vore otroligt spännande om någon kännare av Fryele-bygden kunde hjälpa till att reda ut detta. Kanske finns det uppgifter i domböckerna som skulle kunna lösa gåtan?  
 
Kanske har någon stött på namnet Räf i bygden tidigare, eller namnet Isak?
 
Jag vet att det är många som härstammar från denne löjtnant, och som verkligen skulle uppskatta om det gick att komma vidare med hans anor.
 
Med varmt tacksamma och förhoppningsfulla hälsningar,
 
Christian Juliusson

2013-02-18, 22:23
Svar #29

Johan Lindberg

Ser någon var i Fryele Olof Bengtsson finns, då han gifter sig med Maria Johansdotter 28/10 1755 (jfr Fryele C:2 (1739-1784), bild 11 / sid 13)?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna