ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 mars, 2010  (läst 4249 gånger)

2010-01-04, 22:58
läst 4249 gånger

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Olle, jag läste dödsnotisen precis som du men det kan ju inte stämma: var han gift med Kerstin i 48 år, 2 år änkling, ca 20 när han blev gift så är det redan 70 år. Då är de 10-15 år (för 7 barn) med Christina inte inräknad. Därför trodde jag att jag läste fel. Han var nog gift med båda hustruar i 48 år.  
 
Står det nåt om hans hustru i Forserum LI:1? Jag har bara ArkivDigital som källa.
 
Tack Olle

2010-01-04, 23:47
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Agneta,
Att leta hustrur i kyrkoräkenskaper är svårt. Jag har bara skummat materialet och hade givetvis nämnt om jag hade funnit något.
Kollade upp var Byhult ligger; I Lekeryds socken - ser det ut som.
Kollade den första mantalslängden hos SVAR - 1643, där jag fann föraren Sige med hustrun Kerstin. Lekeryd C:1 börjar 1682 och ADOnline har ingen kyräk. Kollade Genline; LI:1 börjar 1696 enligt ingressen.
Domböcker och mantalslängder ser ut att vara viktiga att gå igenom.
 
Kollade lite på Klint i Smolandi Upsalienses men fann inte Kristin. Mycket nytt är skrivet om släkten i SoH, men jag fann henne inte vid en sökning i SoH-registret. SoH - jag tror det är Sparrlöf som skrivet - rekomenderas ang Klintarna.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-04 23:49)
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-05, 09:16
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kollade för säkerhets skull Almquist, Frälsegodsen. Någon gång kan krigsmän få livstidsförläningar som också kan kvarstå på hustrun/änkan. Ingen sådan funnen för den ev löjtnanten Sigge i Byhult, Lekeryds socken. Kollade lite i mantalet:
1644 står hustru Kerstin med dräng o piga på denna del av gården Byhult
1645 hustru Kerstin med dräng o piga  
1646 sergiant Sigge, hustru Kerstin o dräng
1647 chergiant Sigge, hustru Kerstin
1648 cherg Sigge, hustru Kerstin
1649 hust Kerstin, pig Elin
1650 chergia[n]tzh: Kerstin, pig Elin
1651 hustru Kerstin, pigan Elin
Skall se om jag hinner kolla mer.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-05, 09:29
Svar #3

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Olle och Agneta,
 
En anfader till mig är nämndemannen och riksdagsmannen Swen Siggesson i Byhult, Lekeryds sn. Broder till Jon Siggesson. Swen Siggesson var f. c1623, g. c1655 m. Kirstin Jonsdotter och död 1713 4/10 i Byhult. Hustrun Kirstin Jonsdotter var f. c1633 och död 1712 9/7 i Byhult. Ovanstående årtal beräknade efter uppgifter i respektive dödsattester.  
 
Swen Siggesson i Byhult upptas i Ludvig Mårtenssons Bondeståndets ledamöter vid Riksdagarna 1600 - 1697, såsom riksdagsman åren 1682 samt 1693.  
 
Enligt en avskrift jag har från Visingsborgs grevskaps dombok, Norra Vedbotinget 1661 11/9 anges: Pålades Lars Rafwelsson i Grankärr (Vireda sn) att komparera på nästa ting i Tveta härad och svara till det löjtnant Sigge Swensson tillviter honom hava bortsålt hans skattejord i Byhulta skattegård i Lekeryds socken belägen.  
 
Känner inte till relationen mellan Lars Rafwelsson och Sigge Swensson, som kan medfört att Lars Rafwelsson kan bortsälja skattejorden i Byhult.  
 
Vad gäller Kirstin Klint, så är det ju rimligt att tro att hon var dotter till en annan av mina anfäder, kyrkoherden Nicolaus Bergeri Klint i Jersnäs. Utifrån de utredningar som finns om släkten Klint i Växjö stifts herdaminne, Svenskt Biografiskt lexicon, Smolandi Upsalienses, Göran Sparrlövs utredningar i Släkt och Hävd, Elgenstierna (tilläggsband) kan följande barn i äktenskapet med Karin Nilsdotter Hake upptas: 1. Sara Klint g. m. Mönsterskrivaren Jonas Persson Lindbom, 2. Johan Klint död i slaget vid Lund 1676, 3. Ericus Nicolai Klint kyrkoherde i Jersnäs, 4. Ingrid Klint dopvittne 2 ggr i Forserum 1700, 5. Börje Klint komminister i Gränna, 6. Maria Klint g. m. Ryttaren Hans Andersson Lundberg, 7. Ryttaren Johan Klint. Dock anges på den gravsten efter släkten Klint i Jersnäs kyrka, att i äktenskapet fötts 6 söner och 4 döttrar, varför det i den ovannämnda listan på barn saknas 1 dotter och 2 söner. Kirstin Klint kan ju därmed vara den dotter som saknas i ovannämnda utredningar.  
 
Återkommer, Mvh Hans Gidoff

2010-01-05, 10:02
Svar #4

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Jag skulle tro att det kan vara intressant att titta i Joh. Ax. Almquists säterier om Ryningsholm i Höreda sn. Har själv ej tillgång till den volymen.  
 
Mvh Hans Gidoff

2010-01-05, 13:06
Svar #5

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Hans och Olle,  
Tack för alles dessa ledtrådar.  
 
Jag bor i Tyskland men är av och till i Bohuslän där avkommlingar till Sigge Jonsson hamnar. Hoppas jag kan hitta lite av ovannämnd literatur i biblioteket där. Vad heter Joh. Ax. Almquists bok?
Vilka domböcker är avskrivna och finns de tryckt eller digital?  
 
Tack igen för hjälpen
Agneta

2010-01-05, 14:12
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Agneta,
Den bok Hans refererar till är en del av det bokverk jag själv refererar till. Just säteridelen har inte funnits att köpa i handeln på många år, så jag har den inte. Den heter:
Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden : med särskild hänsyn till proveniens och säteribildning. D. 4, Småland, Bd 3, Säterier Almquist, Johan Axel, 1870-1950 (författare)  
Alternativt namn: Almquist, Joh. Ax. (Johan Axel), 1870-1950Alternativt namn: Almquist, J. A. (Johan Axel), 1870-1950
Stockholm : LiberFörlag/Allmänna förl., 1976
 
Vad jag vet finns inga av de domböcker som nämns tryckta. Om Du med digitalt menar om originalen finns i digitalt format har jag kollat lite:
ADOnline - Tveta härad - endast bouppteckningar
ADOnline - Norra Vedbo - endast bouppteckningar
Kikade också lite på Advokatfiskalen i Jönköpings län, där jag tror man kan hitta renovationer, men fann endast material för Eksjö som inledningsvis ligger i en volym, som jag gärna visar utsidan på, om Du inte sett den.

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-05, 14:47
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Hans,
Vad kul att Du också är delägare i Siggesläkten.
Kanske Du har allt material, men jag kan inte låta bli att kolla lite.
 
Det här med Grankärr i Vireda socken och Byhult verkar hålla i sig; 1675 12-13/2 vid Norra Vedbotinget finns det ett mål där Peder Bengtsson i Grankärr har innehaft en utjord, efter att han köpte den av sin svärfar Sal. Lars Rafwelsson för 18 år sedan (=1657).
Varför nämner jag det här? Jo, vid tinget 1675 4-5/6 står:
Tilsades Peder Bengtsson i Grankärr, at han wid Laga böter, å näste Tweta häradz höst Ting Comparerar at Lagl. då Swara Sigge i Byhult, om någre Skältzord, han angifwes honom påkostat i Sidstleden Decembri.
Har Du kollat detta Hans? Kan man tänka sig att Sigge varit vid Norra Vedbotinget för att kolla någon gammal bördsrätt ;O)
 
Inte heller jag har riktig koll på Lars Ragvaldsson. Inte ens vilken gård i Grankärr han bodde på, men det kan undersökas. Här är de gånger han nämns i Vireda kyräk:  
1652-00-00      C:1/361   Lars   Raffuelsson         Grankärr               
1658-05-00      C:1/361   Lars   Raffuelsson         Grankärr            lån   
1658-05-07   1658-11-01   C:1/39   Lars   Ragvaldsson         Grankärr            (Raffuelsson)   
1659-05-01   1659-00-00   C:1/41   Lars   Ragvaldsson         Grankärr            spannmål   
 
Vänligen,
Olle
PS. Jag hittade stället där LR säljer:
1656 12/6 var det:
Lars Rafuelsson i Granker bekende sigh hafua sålt sin mågh Per Bengtsson ibidem sin aflinge utjordh i Granker, som han sigh tilbyt hafuer för Utjorden i Biörkenäs, och derföre bekomit reda peninger 16 riksdaler, afhende för den skull sigh, sin hustro, och andra sine barn , samma utjordh aldeles effter det 10. Cap. i Jord.B. DS
 
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-05 14:59)
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-05, 16:01
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kikade lite mer i mantalet:
1652 Chergiant Sigge, hu: Kerstin, dräng Joen, pig Elin
1653 Skattehem -1 Zergiant på sin tiänst
 Zergiant Sigge i Byhult, h: Kirstin, dreng Johan, Pighan Elin
deras egendom upbrendt af wådhelld
1654
Chergiant fritt skatteh - 1
Chergiant Sigge i Byhult, hustru Kerstin, sonen Swen, dräng Jöns, pighan Elin
1655 (skadat)
... Sigge i Byhult, h Kerstin, sonen Swen, drengen Johan, pigan Ingredh
1656 Chergiant Sigge i Byhult, h Kerstin, sonen Suen
1657 Feltvebell Sigge i Byhult, hustr: Kirstin, sonen Swen
1658 Fendrich Sigge i Byhult, hustr, sonen Swen och hustru Kirstin
1659 Fendrich Sigge i Byhult, hustr, sonen och dottern
1660 hustru Kerstin i Byhult, son och dotter
1661 Liutn. Sigge i Byhult och hustrun, sonen dottern
1662 Ryttmest(?) Sigge i Byhult och hustru, sonen och dottern eller hustrun(?)
1663 Leutnampt Sigge i Byhult och hustrun, sohn Swen och hustrun
Mattes i Sgr (samma gård) och hustru
1664 Sigge i Byhult och hustru, sonen Swen och hustru
Mattes inhyses och hustru
1665 Sigge i Byhult och hustru
Swen i Sgl och hustru
Sohne och hustru
1666 Sigge i Byhult, hustrun
Swen i Sgl och hustrun
Arfwed i Sgl, hustrun, dottern
 
Nu skall väl nämnas att en Sven i Byhult funnits på annan plats i längden tidigare, men jag har inte antecknat.
 
1667 Sigge i Byhult och hustru
Swen och hustru
Arfwed och hustru
1668 Leutnampten i Byhult och hustrun
Arfwed i S:gl, hust.
 
 
Kul att se hur det utvecklar sig  
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-05 16:31)
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-05, 19:48
Svar #9

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Olle,
Tack vare din information om Lekeryd hittade jag änkling Jon Siggesson från Forserum gift 1683 i Lekeryd C:1.  
 
Jag vill inte blanda mej in i diskussion mellen vuxna ;-) men bara påpeka en diskrepans. Den Sigge (Swensson?) som står i mantalslängderna lever fortfarande 1668. Enl Höreda db, dog Jon Siggessons far när han var ung:
...hans fader war Liutnant under Jönköpingz Infanterie. som blef borta i Tyska kriget, dess sonn(söner) af Modern upföd hemma til thes han gifter sig...
En annan Sigge?
 
Hälsningar,
Agneta

2010-01-06, 11:23
Svar #10

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Försök till sammanställning av data för de 3 för mig kända sönerna till löjtnanten Sigge Swensson:
 
1. Swen Siggesson Nämndeman och Riksdagsman
f. c1623 (sannolikt något överdriven åldersangivelse i dödsattesten)
g. c1655 m. Kirstin Jonsdotter
d. 1713 4/10 i Byhult Sg. (Lekeryd)
 
Not 1.1 Bor såvitt man kan se hela sitt liv på Byhult Sg (Lekeryd)
Not 1.2 Vigselåret 1655 verkar stämma relativt bra med uppgifter från mantalslängden.
Not 1.3 Hustrun Kirstin Jonsdotter f. c1633 d. 1712 9/7 i Byhult Sg. (Lekeryd) och enligt uppgift dotter till den Jon Staffansson som avlider 1690 bgd 16/3 i Byhult (Lekeryd). Angesatt han tidigare levt i Wännestorp.  
 
2. Jon Siggesson (Hälftenbonde Arrendator)
f. c1645  
g1. 1671 i Lekeryd m. Christina Klint
g2. 1683 14/10 i Lekeryd m. Kirstin Swensdotter från Tornarp (Lekeryd)
d. 1715 bgd 1/3 i Ryningsholm (Höreda)
 
Not 2.1 Bor åtminstone 1683 - 1690 i Forserum Södergård.  
Not 2.2 1:a hustrun Christina Klint bör avlida c1681 enligt dödsattest.
Not 2.3 Bor enligt Sigge Jonssons dödsattest i Höreda 1737, under en period i Glömminge (Norra Solberga). I attesten anges att Sigge Jonsson fötts i Glömminge c1689.
Not 2.4 Bor 1697 - 1701 på Ryningsholm (Höreda sn). (Utfl. attest Höreda)
Not 2.5 Bor 1701 - 1706 på Hässlås (Eksjö landsförsamling). (Utfl. attest Höreda)
Not 2.6 Bor >1706 på Björka (Höreda sn). (Infl. attest Höreda)
Not 2.7 Jon Siggesson avlider på Ryningsholm (Höreda sn) (Dödsattest 1715)
Not 2.8 2:a Hustrun Kirstin Swensdotter avlider i Gummarp (Höreda sn) 1734 bgd 1/9. Anges i dödsattesten ha suttit änka i 11 år samt varit gift med Jon Siggesson i 48 år. Vidare anges att Kirstin Swensdotter varit född i Lekeryds sn av ärliga föräldrar samt att fadern varit fänrik.
 
3. Nils Siggesson
f. c1646
g. m. NN
d. 1718 7/1 i Byhult Sg. (Lekeryd)
 
Not 3.1 Bor tidigare i Wik (Lekeryd).  
 
Återkommer Mvh Hans Gidoff

2010-01-06, 11:34
Svar #11

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Dödsattesten för 2:a hustrun till Jon Siggesson, hustru Kirstin Swensdotter, Höreda sn 1734 bgd 1/9:
 
D. 1 sept. begrafdes Enkjan hust. Kerstin Swensdotter från Gummarp, hwilken war född af hederl. föräldrar i Lekery Sochn, thes fader warit fändrick, som i drottning Christina ofred, blef samma frånfallen, men af Modren upfödd, til des hon kunde hoos godt folck tiena, thet hon troget gjorde i många åhr, blef så gift med arrendatoren Jon Siggesson i Ryningsholm, hwilken hon födde 12 barn under 48 åhrs sammanlefnad, Omsider suttit i 11 åhr under sina barn, Enkja, blef hastigt siuk på åkren i Gummarp och dödde 79 åhr gammal.
 
Som synes finns det ju många data i dessa dödsattester som inte kan vara helt riktiga. Tänkte återkomma senare med kommentarer till detta, vilket ju kan svara på ditt inlägg igår Agneta.  
 
Mvh Hans Gidoff

2010-01-06, 12:27
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Här kommer lite mer underlag innan jag går ut i snön. Det här är väl ett bra exemple på nödvändigheten att använda alla typer av källor.
 
Forts mantalslängder alltså:
1669 Leutt i Byhult och h, dr och piga,
Inhys Arfwedh
1670 Leyttenampt i Byhult h
Anders i Sgl och h
Inhys arfuedh och h
1671 Leyttenampten Sigge i Byhult  h
Anders och h
Törparen Arfedh och h
1672 Förl[ovade] Leutnant Sigge i Byhult
Anders och hustru
Törparen och hustru
drengh Nills i Sgl
1673 Förl[ovade] Leutnambt Sigge - i Byhult
Anders och hustru
drengh Nills i Sgl
(obs att ff finns Byhult Swen och Hustrun - på annan plats i längden - men båda Infanteri
1674 Förl[ovade] Leutt, -  i Byhult (obs utan hustru)  
Anders och hustru
piga eller dr
1675 Förl[ovade] Leuptnambt - i Byhult  
Anders och hustru
Måns och hustru
drengen
1676 förlåfwat Leutn. ? och hu?
Anders och hust
Måns och h
1677 förl: Leuth. och piga
Swen och hustru   (ej samme som den andre Swen i Byhult som förekommer längre ner på ½)
1678 förl: Leuth. och piga
Swen och hustru   (ej samme som den andre Swen i Byhult som förekommer längre ner på ½)
1679 Byhult utan folk (den andre Swen i Byhult som förekommer längre ner på ½ - kanske avkortat då han  har knekt - ser jag nu)
1680 - längd saknas
1681 Swen Siggesson och hustru - i Byhult
 
Återkommer./Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-06, 17:02
Svar #13

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Kommentarer till dödsattesterna efter Jon Siggesson och hans 2:a hustru Kerstin Swensdotter, 1715 och 1734 respektive i Höreda sn:
 
1. Jon Siggesson var inte född i Forserums sn utan i Lekeryds sn.  
2. Fadern Sigge Swensson blev inte borta i Tyska kriget, utan lever till c1680 i Byhult, Lekeryds sn.  
3. Jon Siggesson gifte sig såsom änkeman 1683 med Kerstin Swensdotter. Således varade deras sammanlevnad i 31 1/2 år.
4. Kerstin Swensdotters fader, fänriken Swen NN, ages i båda attesterna avlidit i drottning Kristinas ofärd. Med tanke på att Kerstin Swensdotter beräknat kan vara född c1655, torde ju fänrikens död skett under det Polska kriget 1655-1656. Dock var det väl Karl X som då hade krönts.  
5. Kerstin Swensdotter överlevde sin make Jon Siggesson i hela 19 år.
 
Som framgått skriver ju prästen i Höreda utförliga biografiska notiser om de avlidna i församlingen. Dock verkar ju allt tyda på att han inte alltid var så noga med de data han presenterar.  
 
Intressant att studera:
 
1. Eventuell notis i kyrkoräkenskaperna i Lekeryds alternativt Forserums sn efter testamentspeng efter Christina Klint c1680.  
 
2. Mantalslängd

2010-01-06, 18:09
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Några små kompletteringar som kan vara trevliga att ha mer i sin helhet, och som ger bakgrund:
 
Tveta härads dombok
1643 den 19-20 juni i Rogberga
Samma dag framkom Sigge Svensson i Byhult och kärade till sin granne Sven i Byhult å skatte om åverkan i ängatege och åkertege och ty begärar tid häradssyn nu beropar Sigge sig på märke och levandes vittne, ty uppsattes till vår ting och syn tid nämnas kan.
 
Anno 1644 den 25 juni när synen var i Byhult anges att det var en syn
emellan tvenne skatte åboer i Byhult och tvenne skattehemman ibidem, nämligen Kerstin Jonsdotter, Sigges en krigsmans hustru, klagande och Sven ibidem å andra gården skatte svarande, jämkandes om skatteägor och hävder innan stav där av skatt och alldenstund Sigge med sin hustru Kerstin måste tjäna och skatta för en hel gård om två lb smörränta i visst och ovisst, men Sven minner skatt ty begärades ägorna måtte där efter jämkas och bytas. Efter ty Sven haver väl så mycket i åker och äng som av bägges deras jordaskifter tionde och boskaps föda över vintern seandes(?) är eller Sven tager mer skatt på sig, såsom bruket kan vara till. ....
Omsider förliktes desse parter .... Sven godvilligen giver ifrån sin gård och hävd i Byhult till Sigges och hans hustrus gård ibidem fyra skeppna land i varje gärde och dess förutan fem stäkna äng ....
 
Så en uppgift från Roterings och utskrivningslängden 1621 som jag råkar ha, och som kanske kan användas i det eventuella framtida pusslet; Kanske när landskapshandlingar för den senare delen blir tillgängliga hos Svar:
Staffan Larsson i Byhult 1
 
Kollade på www.lantmateriet.se under Historiska kartor. De äldsta kartorna (1600-tal) saknas. Här finns dock kartor från 1773 och 1774 som är riktigt trevliga. Om Du Agneta inte vet var Byhult ligger, är det ganska lätt att hitta, rakt nedaför Höreda som ligger lite sydost om orten Lekeryd.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-06, 19:09
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kerstin Svensdotters föräldrar kan möjligen vara de som anges i mtl 1654 för Lekeryds sn:
Förer Fritt hem ½
Swen Månsson Förer i Tornarp, hustru Malin
Skall se om jag hinner kolla mer,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-06, 19:44
Svar #16

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Tack Hans och Olle!  
Jag kan bekräfta det Hans skrev om Jon Siggesson. Jag har inte hittat Jon Siggesson mellan 1691 och 1696 i socknar mellan Lekeryd och Höreda. Att han hade 12 barn med Kerstin Swensdotter är troligt - jag har hittat 7 under en 10 årstid. Ni har tagit fram många pusselbitar, men när sonen Sigge föddes och vem modern var - den pusselbiten får jag söka vidare.
 
Vad tror du Olle varför Jon inte nämns i mantalslängderna? Kan nämna att ett av Jons barn hette Malin...
Vänligen
Agneta

2010-01-06, 20:52
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Material ang Kerstin Svensdotter: Mantalsgenomgång:
Jag skriver inte ut den förm halvnabonde som finns där också - ibland.
 
1654 Förer Fritt hem ½ Swen Månsson Förer i Tornarp, hustru Malin  
1655 Förer i Tornarp o h Malin
1656 Förare Suen i Bornsarp h Malin
1657 Cerigant Swen i Tornarp h Malin
1658 mkt svårläst
1659 Feldtweb. Swen i Tornarp o hust.
1660 Swens hustru Malin i Tornarp - (endast angivet 1)
1661 hustru Malin i Tornarp o pigan
1662 Fenricken i Tornarp, hustru o dreng
1663 Fendrich i Tornarp hustru o dreng
1664 Fendrichn i Tornarp och hustru dreng
1665 - finner ej
1666 Fendrich i Tornarp hustrun
1667 Swen Månsson i Tornarp h. - här anges 2(!)
1668 Swen i Tornarp hust 2
1669 Swen Månsson i Tornarp o hustru piga
1670 Swen Månsson i Tornarp o hustru piga dotter
1671 Swen Månsson i Tornarp o hust 2
1672 Swen Månsson i Tornarp o hust 2
1673 Tornarp Förl[ovad] Fenrich o hustru - 2:an nu i trol skattefri kolumn - skadat
1674 Tornarp Förl[ovad] Fenrich o hustru - 2:an nu i trol skattefri kolumn - skadat
1675 Tornarp Förl[ovad] Fenrich o hustru - 2:an nu i trol skattefri kolumn.
 
Bra träning detta. Var ett tag sedan jag jobbade så här mycket med mtl. Mitt svar-abbo är nytt. Rekommenderas!
 
Kan inte svara på varför inte Jon nämns, men har funderat. Har Hans någon bra idé?
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-06 21:12)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-06 21:20)
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-07, 09:42
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Forts material:
1676 Tornarp förl. fendrich och h 2
1677 Tornarp förl (överstruket) Leytnampt och h  1 1
1678 Tornarp leuttnamt o hu  2 (ngt suddigt)
1679 Tornarp förl[ovad] leut o hust  1   1
1680 saknas
1681 Tornarp Lars o hu
änkan i S:gl
1682 Tornarp Lars o hustrun 2
 
Sådär. Nu har jag nog tagit dö på fenriken också till fm-kaffet.
Sannolikt kan man finna ett och annat vid domboksstudier och säkerligen vid studier av rullorna. Jag har själv inte syyslat så mycket med militära rullor för Småland, men vet efter mina studier av 1600-talets Östgöta ryttare att det är ett intressant material.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-07, 22:38
Svar #19

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Olle och Agneta,
 
Således tyder ju allt på att även notisen om att Kerstin Swensdotters fader avlidit i drottning Kristinas krig är felaktigt.
 
Vidare skulle det vara intressant att få ta del av de 7 barn som Agneta nämner i detta Jon Siggessons 2:a äktenskap. Har själv sett födelseattesten för Swen Jonsson 1688 24/9, samt dottern Segrid Jonsdotter 1690 24/11, båda i Forserums Sg. Vidare dör ju 2 barn till Jon Siggesson 1690 bgd 23/11 i Forserum.
 
Själv är jag ganska övertygad om att Sigge Jonsson föds i Forserums sn under tidsperioden 1683 - 1687. Födelseattesterna började ju föras först 1688. Det är ju det mest troliga med tanke på den ålderuppgift som anges i hans dödsattest. Modern bör ju hur som helst vara den 2:a hustrun Kerstin Swensdotter.
 
Vilket barn lever i Gummarp, Höreda sn, där hustrun Kerstin Swensdotter bor inhyst vid sin död?  
 
Vad gäller de barn som finns upptagna i mantalslängden, har jag följande kommentar. I fallet med fänriken i Tornarp, så finns ju t.ex. inte något barn upptaget, möjligen en dotter år 1670. I fallet med Sigge Swenssons barn, upptas ju tidigt redan 1654 sonen Swen. Nils Siggesson kan ju möjligen vara den dräng Nils som nämns 1672-1673. Det är ju troligt att det fanns fler barn än de här upptagna i båda dessa familjer. I princip var väl regeln att enbart personer äldre än 15 år upptogs i mantalslängderna.  
 
Mvh Hans Gidoff

2010-01-07, 23:46
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
1734 finner jag (troligen - måste kollas mera) i Gummarp Höreda sn:
Afledna Prosten Turseni Enkia E? Reberg?
drengen Torsten?
½-bruk:n Sigge o hu
poiken Joen(?)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-08, 17:12
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nu har jag kollat lite mer i mtl:
 
Gummarp, Höreda sn
1733 ½na bruk:n Swen o hust
Sohn Isaak
afledna Pastor Tursenii Encka Ekeberg
Pijgan Karin
1734 Afledna Pastor Tursenii Enkia Ekeberg  
drengen Torsten  
½-bruk:n Sigge o hu  
poiken Joen  
1735 afledna Pastor Tursenii Enckia - hos sin syster ... Probstinnan(?) i Ekesio
½na bruk:n Sigge o hust
Tienstgoss Erick
1736 afledna Pastor Tursenii Enka
½na bond Swens hust - Man blind
Tienstgoss Erick
1737 afl:na Pastor Tursenii Enka
½na bonden Sigges h - Man blind
Tienstgossen Erick
1738


 
Hur var det? P
Fanns det en Sigge som passar in här? Märkligt med namnen som varierar ...
 
Prästänkans namn hittade jag i Håhl - hon bör ha varit syster till Kristina Babro Ekeberg, kronobefallningsmannadotter g m Magister Johannes Christierni Norström, kh i Eksjö, prost 1710 - död 1730.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-08 17:24)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-08 17:29)
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-09, 10:49
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sigge Jonsson i Gummarp, Höreda sn, begrovs 1737 11/4 - 48 år gammal. Född i Solberga sn.
(Höreda C:3, sid 258)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-09, 12:11
Svar #23

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Ursäkta att det dröjde - jag var bortrest. Här kommer Jon Siggessons barn med Kerstin Svensdotter:
Swen    *1688.09.24 ?1690.11.23 (3 år gammal) Söregåden Forserum  
Sara   *1690.11.24 Forserum  
(lucka )
Maria    *1697.03.07 (dop) Ryningsholm, Höreda
Anna    *1699.06.06 Ryningsholm, Höreda ?1699.06.06
Malin    *1700.07.17 (dop) Ryningsholm, Höreda ?1700.12.02
Sophia    *1701.10.26 (dop) Hässlås, Eksjö  
Johan    *1703.10.18 Hässlås, Eksjö  
Det andra barnet som är död är troligen Christin Klints barn;
NN   *~1682 ?1690.11.23 (8 år gammal) Söregåden Forserum  
 
Hustrun Kerstin Svensdotter dog på Gummarp hos sonen/styvsonen Sigge Jonsson.
Sonen Sigge Jonsson var gift med Maria Persdotter från Havrawik. Han var arrendator, som fadern. Först på Ryningsholm, sen Russnäs, Bräcknaryd och Gummarp.
Det är svårt att spekulera om Kerstin Svensdotter eller Christin Klint var modern då Sigge Jonsson dog när han var 48 år gammal (dödsattest). Således kan man  inte verificera hans åldern. Om han var född 1689 så måste det har varit i Forserum där Sven föddes 1688 och Sara 1690, men där finns han inte. Jag har inte hittat Sigge Jonsson och Maria Persdotters vigsel (ca 1714) - där står kanske hans ålder.
 
Agneta

2010-01-10, 09:17
Svar #24

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Hej Agneta,
 
Jag läser dotterns namn 1690 24/11 i Forserums sn till Segrid. Möjligen är det denna Segrid Jonsdotter som vigs 1713 7/6 i Höreda sn med Jöns Jeremiasson. Hon anges då komma från Ryningsholm.  
 
Har också tittat i grannförsamlingarna till Höreda efter Sigge Jonssons vigselattest, dock utan positivt resultat.
 
Likaså har jag tittat i Lekeryd och Forserums sn efter Jon Siggesson, om han förekommer som dopvittne efter avflytten från från Forserum sn c1690 och att det på så sätt kunde gå att spåra familjens dåvarande hemvist. Dock utan positivt resultat f.n.  
 
Mvh Hans Gidoff

2010-02-11, 12:14
Svar #25

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Ett antal inlägg mellan 11-24 februari 2010 har flyttats hit från Släkter - Wessman, eftersom det visar sig att frågan inte gäller personer med detta släktnamn. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter
 
Söker information om Lars Wessman, som dog 1701-03-24 i Snuggarp, Forserum (F)
Hans far ska ha hetat Gustav.
Kan det möjligen vara den fänrik Gustav Wessman som är fadder vid ett dop i Brittebo, Barkeryd?
 
Barkeryd C:1 sid 43
 
Född: 1690-03-28 Britabo, Barkeryd (F)  
1690 den 28 Martij föddes Jons dotter i Brytebo Margareta
1690 den 6 April döptes Margareta Jonsdotter
Regementsskytt i Alarp Fendricken Gustaf Wessman Lars i Erickstorp, h Anna Barck i Krökesbo Margareta Johansdr Barck p Kirstin Månsd... p Elin Larsdotter i Brytebo

2010-02-23, 00:53
Svar #26

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
Gustaf eller Gösta som han även kallas dör 1692 i Snuggarp, 92 år gammal. Gustaf är i mtl under 1640-talet och början av 1650-talet noterad som ryttare. Även Lars Giöstasson/Gustafsson är under period ryttare.
 
Var har du funnit uppgiften om släktnamnet Wessman?

2010-02-23, 07:37
Svar #27

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
3 av Lars döttrar kallar sig Wessman, men jag tror inte jag har sett att Lars kallar sig Wessman i  kyrkoböckerna.
sonen Jon Larsson har jag inga uppgifter på.

2010-02-23, 23:30
Svar #28

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
Lars Giöstasson och hustrun Elin Jonsdotter får dottern Margreta 1689. Några andra barn till paret är inte noterade i födelseboken som börjar 1687.
 
Vigslar med anknytning till Snuggarp
1705    Anders Samuelson i Applakulla och Kierstin Larsdr i Snoggarp
1706    Jöns Larsson i Snoggarp och Elizabet Wesman
1711    unga ryttaren Jon Larsson i Snoggarp och Annika Wessma i Krökesbo
1711   ryttaren Jöns Larsson (Kviarp, Lekeryd sn) och p Margreta Larsdotter i Snoggarp
 
Snuggarp är rusthåll och rullorna för Smålands kavalleriregemente ger en del intressanta uppgifter om rusthållarna och ryttarna.
1692   Rusthållare Lars Giöstasson. Tjänare Giösta Larsson
1706   Jöran Larsson gammal sventjänare
1710   Johan Larsson Snugg, barnafödd i Forserum sn och antagen till ryttare i sept månad 1709, 24 år gammal
1712    Änkan Elin Jansdotter och Jonas Larsson rusthållare. Sventjänare Johan Snugg, 26 år gammal.
1714   Jöns och Jon Larssöner rusthållare. Sventjänaren Johan Snugg, antagen i sept 1709, har del i rusthållet och begär för dess konservation avsked, presenterar i sitt ställe Jon Snugg 22 år
 
Israel Anderson i Hunsebärg (Nässjö sn) 1694 försålt en broderlott i Snuggarpa Skattegård till Lars Gustafson i Snuggarp för 18 Dr Kppt. Dito en systerlott i bemälte hemman som lantmätaren Per Jonson Duker (Runneryd, Nässjö sn) 1694 försålt till bemälte köpare för 30 Dr Smt eller 90 Dr Kppt samma uppbud (ST 1696).
Vilken är deras koppling till Snuggarp? Är Dukers hustru Gunnel (Gustafsdotter) en syster till Lars? Jag är särskilt intresserad av uppgifter rörande Gunnel och dottern Karin f 1686.
 
Kommentarer?

2010-02-24, 08:13
Svar #29

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Carin för all information!
Min ana är Margareta Larsdotter i Snuggarp.
 
Dom andra barnen är troligen födda före Margareta. Elisabeths beräknade födelse år 1685.
 
Jöns Larsson och Kerstin Larsdotter (syskon?) är faddrar vid denna födelsen:
Forserum C I:1 Bild 71, Sid 135
 
Och vid en födelse i Kviarp 1724-03-11 är Jon Larsson i Snuggarp fadder.
Lekeryd C:2 Bild 11, Sid 13
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_S 2010-02-24 08:26)

2010-02-24, 11:30
Svar #30

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
Margreta Larsdotter är även min ana.  
 
Hur har du kommit fram till att Elisabeth Wessman och Margreta är systrar? Och att Elisabeths make Jöns Larsson och Margreta inte är syskon?

2010-02-24, 12:54
Svar #31

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag har sett efternamnet Wessman på Margareta nånstans, men kommer inte ihåg var jag såg det. Jag ska leta upp det.
Därför är det ju mer troligt att Margareta är syster till Elisabeth och Annika, för alla kallar sig Wessman.
Men jag kan ha fel? Det skulle vara skönt att reda ut det här

2010-02-28, 23:41
Svar #32

Utloggad Anna Lantz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 11:50
    • Visa profil
Hej!
Jag söker födelseplats och föräldrar till Sven Johan Svensson född 1836-06-25 i Forserum. Jag vet att han gifte sig 1863 med Johanna Isaksdotter. De bor i Esbjörnabo i Öggestorp 1865 då dotter Clara Maria föds. Jag har helt kört fast.  
Mycket tacksam för all hjälp
Mvh
Anna

2010-03-01, 07:14
Svar #33

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Anna
Det är kanske Sven Johan född 1836-11-25 du söker. Kolla upp honom. Hans för. Sven Staf o Maria Jonasdotter i Bretofta GT.

2010-03-01, 07:24
Svar #34

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anna, jag sökte snabbt i JBGF:s cd och ser att det endast föds en Sven Johan i Forserum 1836 - men den 25 november, inte i juni. Denna notis (vilken stämmer med födelseboken)
 
Sven Johan
Född 25/11 1836 i Bretofta grenadjärtorp, Forserum (Jönköpings län)
Far
Staf, Sven
Grenadjär
Mor
Jonasdotter, Maria
--------------
Källa: C:3
 
 
Jag kollade då födelsenotisen för dottern i Öggestorp och husförhörslängden i Öggestorp. Han står där som du säger född i juni - men som Magnusson vilket ersätts av Svensson. Följer man honom bakåt i Öggestorp så flyttar han in från Ödestugu 1861. I Ödestugu utflyttningslängd 1861 (Ödestugu BI:3) står han som Sven Johan Magnusson Staf, utflyttad från Spexeryd, sidan 266. På den sidan i hfl är födelsedatumet 25 november 1836, inte juni . Han har flyttat in från Malmbäck 1859.
 
Patronymikon-ändringen är lite märklig - enligt födelseboken heter fadern Sven - och hans namn ändras på slutet av 1860-talet i Öggestorp.
 
Sven Johan och hans föräldrar och syskon finns på sidan 458 (maskinstämplat sidnummer längst ner på sidan) i Forserum AI:8 (åren 1830-1840) - och där står att fadern heter Magnus Andersson Staf.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna